Olen tässä pähkäilyt koneen syyshuoltoa kun on ensimmäinen 4-tahti.
Miten sen termostaatin kanssa? eli sehän aukeaa kun oikea lämpötila saavutetaan ja järvivesi pääsee jäähdyttämään. Eli pitääkö nyt saada klykolit ajaettua moottorin siisään vai ei.
Vai pääseekö järvivesi valumaan termarin takaa pois omia reittejä?
Toivottavasti ymmärrätte. Kiitos.
Mercury 60hv. 2005 4T
14
343
Vastaukset
Pääsee.
- TÄTIkerttuli
On harvinaisen viisas, kun sillepäälle sattuu. Muuten sillä menee katiskakin nielu ylöspäin, ja verkoissa yläpaula alaspäin, ja kelluvat vaaput tarttuu pohjaan, ja huutaa ison kalan olevan lopultakin kiinni:)-kun pikkunen tuuppari kirnuaa paikoillaan veneen keula 60 asteen kulmassa,että meinaa puota selälleen :)
- Merten_mersu
Utelen kohteliaasti, miksi sinun pitäisi saada ajettua glykolia koneeseen?
- TurhaHomma
En suosittele. Glygoli ei välttämättä tee hyvää pumpun siipyörälle. Lyhyt muutaman sekunnin pyöräytys kuiviltaan poistaa pikku vesitipat koneen sisältä.
Mutt toisaalta, ei ne pienet vesitipat jäätyessäänkään pitäisi konetta hajottaa. - 3-T
2 ja 4 tahtisten perämoottoreiden vesijäähdytys ei periaatteessa eroa toisistaan, eli siipipyörä puskee moottorin jäähdytyskanvien läpi sitä vettä mitä se saa imuaukoista. Jos konetta on käytetty suolavedessä, niin on syytä ajaa konetta makeavedessä ennen kun se laitetaan pidemmäski ajaksi säilytykseen, jotta korroosiota aiheuttava suola saadaan huuhdeltua pois jäähdytyskanavista.
Termostaatin tehtävänä on pitää jäähdytyskanava suljettuna kunnes kone on lämmennyt, jonka jälkeen vasta koneen aktiivinen jäähdytys alkaa. Tämän takia nopea makeavesihuutelu ei riitä , vaan kone on ajettava sen verran lämpimäksi että termostaatti avaa jäähdytyskierron kun tarkoituksena on huuhdella suolajäämät koneesta. Jos konetta on käytetty puhtaassa järvivedessä, niin huuhtelu korroosion eston takia on tarpeeton, mutta jos esim öljynvaihto on tarkoitus tehdä samalla, niin lämmin öljy saadaan paremmin koneesta.
Jopa lyhyt koneen käyttäminen kuivana saattaa aiheuttaa sen verran kitkaa kumiseen impelleriin, joka pyörii metallikupissa, että kumi lämpenee ja sulaa kun voiteleva vesi puuttuu. En ole kuullut enkä mistään ohjekirjasta lukenut että perämoottoreille olisi syytä tehdä mitään kuivausrupeamia ajamalla kuivana. Yhden sulaneen impellerin olen vaihtanut, kun konetta oli "koekäytetty" hetken kuivana.- 4-tahti
Joo kiitoksia. Selventi ajatus maailmaani.
Seuraa sitä jäähdytysveden merkkisuihkua, kun se vähän taipuu, niin termari aukesi ja suoristuu kun meni kiinni. Onhan siellä kuumaa pakokaasua heti alusta kierrossa niin ei se minuutteja kestä termarin aueta ekaa kertaa, ainakaan Yamahassa kestänyt.
- Jklubben
Mistäköhän johtuu että mercury lisäsi eniten myyntiänsä prosenteissa Suomessa v. 2017? Kovat alennukset vai onko paljon uusia jälleenmyyjiä tullut kuvioihin?
- PuoleenHintaan
On heleppo MYYRÄ kiinan koneita ! esim merccury ei tajua, kun rahanhimoiset osakkeiden omistajat huutavat vain lisää rahaa, että kohta on koko moottorimerkki venäjäläistä ruspaakin huonommassa jamassa. 50hv testin mukaan olivat laakereita myöten arveluttavassa kunnossa, kun yksinkertaisesti kukaan ei välitä säästösyistä johtuen laadusta enää haistapaskan vertaa !
SIITÄ ne alennukset johtuu,- että haluavat päästä epäkuranttien moottorien tukossa olevista varastoista eroon, kun ylipäälliköitten RAHAN HIMO niin käskee !!! - MM_Marine
Onko sinulla laittaa linkki näille väitteillesi vai tuliko ihan omasta päästä keksittyä juttua! Linkki olisi nyt hyvä löytää!!
- 28m
Helppo löytää. Hakukoneeseen "mercury 50hv testi" ja heti eka osuma antaa tulokseksi pdf:n jossa 6 eri 50 hepan konetta on kestotestattu.
"Mercuryssa oli vikaa niin laakereissa, sylintereissä kuin männissä. Venttiilit olivat moitteettomat. Osasyy mennee varmasti kokoonpanon huolimattomuuteen. Riittävää puhtautta ei ole noudatettu ja/tai runsaasti käytetyt asennusöljyt ja rasvat ovat
olleet likaisia." - peräkylän_tietoniekka
28m kirjoitti:
Helppo löytää. Hakukoneeseen "mercury 50hv testi" ja heti eka osuma antaa tulokseksi pdf:n jossa 6 eri 50 hepan konetta on kestotestattu.
"Mercuryssa oli vikaa niin laakereissa, sylintereissä kuin männissä. Venttiilit olivat moitteettomat. Osasyy mennee varmasti kokoonpanon huolimattomuuteen. Riittävää puhtautta ei ole noudatettu ja/tai runsaasti käytetyt asennusöljyt ja rasvat ovat
olleet likaisia."Minulla on ainakin Mercury kestänyt erinomaisesti monta sataa tuntia ongelmitta. Näitä kestotestiuskovaisia näköjään riittää joka lammikolle "tietämään" asioiden oikea laita.
- fiksu_venemies
Katsoin tuon testin nopeasti läpitte, miksi Evinrudessa on teräspotkuri ja muissa alumiini?
Myös luistoprosentti vaihtelee 5 - 15% välillä. Jos Yamahan potkurissa olisi ollut sama luisto % kuin kilpakumppaneissa olisi testitulos ollut selkeästi surkein suorituskyky.
Honda 11%
Evinrude 11%
Suzuki 14%
Tohatsu 13%
Yamaha 5%
Mercury 15%
Itse aiheeseen. Koneeseen kannattaa tehdä makeavesihuuhtelu, se riittää. Ja talvisäilytys pystyasennossa niin vesi valuu pois koneesta, eikä vettä kerry perään ja halkaise sitä. - Äly-hoi-älä-jätä
E-hörhö laittaa aina tämän saman ikivanhan jopa 2004 tehdyn testin, jonka on kaiken hyvän lisäksi evarin maahantuojan maksama ! jos mercury on noin huono kuin E hörhö sanoo,niin miksi se on isoissa koneissa myydyin ainakin suomessa, jos laatu olisi niin huono ei varmasti menisi kaupan ? Mutta jostain syystä E-tec ei mene kaupan ;D
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857425- 965374
- 2544533
- 444465
- 623227
- 482656
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222338Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292302- 492252
- 412164