Jos lämpötila on suure, niin ovatko sisälämpötila ja ulkolämpötila myös suureita?
Suure-käsite
4
106
Vastaukset
- arvelenpa.vain
Kyllä. Alilämpö- ja ylilämpötila ovat myöskin suureita. Samoin turbon lämpötila ja Häkkisen kuumanakäynti.
Olin itse epävarma suureen merkityksestä, joten jouduin lunttaamaan tulematta yhtään sen viisaammaksi.
Suomessa näköjään suurella käsitetään sekä fysikaalista ominaisuutta että ko. ominaisuuden määrää.
Siis: Lämpötila T on fysikaalinen suure, jota ilmaistaan Celsiusasteina tai Kelvineinä, mutta samalla suure on myös jokin mitattu lukuarvo tietystä kohteesta. Tsisä ja Tulko ovat siis myös suureita. Näin Wikipedia kertoo, vaikka omasta mielestäni mittaustulokset ovat suureen arvoja, eivät suureita itsessään.Onko tuo SUURE noin vaikea käsittää. Lämpötila T on yksi SI-järjestelmän perussuureista. ja sen yksikkö on Kelvin(K). Lämpötila voidaan mitata. Jos Tulko ja Tsisä olisivat suureita, pitäisi niille luonnollisesti voida mitata arvo, esimerkiksi huoneessa vallitseva Tulko ja Tsisä, samaten ulkona vallitseva Tsisä ja Tulko. Tai vaikkapa huoneessa vallitseva turbon lämpötila.
Suure on mikä tahansa numeroilla mitattava asia. Pituus, paino, tilavuus, väkiluku, hinta...
Fysiikassa suureet jaetaan vektoreihin ja skalaareihin. Vektoreilla on suunta , esim. pituus, nopeus, aika. Skalaareita ovat esim. massa ja lämpötila.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1038192- 1105743
- 555171
- 2875168
- 773813
- 583021
- 662737
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222548Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292522- 452481