Tuntematon sotilas-elokuvassa siinä vanhassa

lopunalkua

ainakin pistää silmään ärsyttävästi se että jotkut näyttelijät ainakin esittävät jotain tyhmää, alempaa, pelleä, huonoja näyttelijäsuorituksia, luonnotonta. Näyttelemisessä pitää tavoitella luonnollista elämistä eikä teennäistä.

33

440

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jo.vain

Alkperäinen tuntematon sotilas on aito, muut ovat vain jäljitelmiä.

• maissiiii

Pahkeinen kun katsoin molemmat elokuvat peräkanaa,
      ja päällimmäiseksi jäi juuri tuo sama ajatus kuin aloittajalla.

Edvin Laineen Tuntematon on komediaa ja

uusi Tuntematon on todellista, aitoa...

Vahvasti tuli tunne, että tuolla isänikin oli taistelemassa...

Mutta pitää muistaa, että Edvin Laine teki elokuvansa kohta sodan jälkeen
      ja sota oli hävitty ja suomalaiset tarvitsivat jotain muun laista kannanottoa kuin nykypäivänä.

• Saga.Kabinetti

Onko kukaan käynyt katsomassa tätä Aku Louhimiehen ohjaamaa? Kovasti täpötäysille saleille menee. Minä yritän parin viikon päästä mennä katsomaan, kun kiireiltäni ehdin. Odotan kovasti näkeväni uudesta näkökulmasta Tuntemattoman. Tietysti kiinnostaa myös tämän ajan näyttelijöiden suoritukset. Tekniikkakin on nykyisin kovasti erilainen. Isälleni Edwin Laineen Tuntematon on tärkeä. Se oli sitä aikaa.

• "maissiiii"

Vähän olet oikeassakin.
        Etenkin siinä että eri ikä-kaudet vaativat oman mielensä tulkkeja elokuviinsa.
        Sodan osittain kokenut Edvin teki elokuvan sota-kirjasta.
        Sota-kirjasta jonka kirjoitti sodan osittain kokenut mies.
        Mies oli opetellut myös ymmärtämään sitä, mitä ei ollut kokenut.
        Kapinan.
        Itse sanoisin että uskon heitä, jotka Edvinin nähtyään olivat samaa mieltä elokuvan kanssa.
        Valitettavasti heitä ei enää ole voimissaan montaa.
        Antakaamme siis suuri kunnia Edvinille.
        Pieni maltillinen pokkaus uusinnalle.
        -
        Lisään vielä
        -
        On surullista että Tuntemattomasta yleensä tehdään uusintoja.
        Aikanaan tulee 4. 5. 6. ...
        Kerta kerralta kauemmasta horisontista katsottuna.
        -
        Minun isäni porukan sodasta on tehty ihan historiikki.
        Minulla on hyllyssä historiikin tekijän nimikoima kopio.
        Isäni kuviakin siinä.
        Tunsin kirjoittajan hyvin.

H.

• henrjii
        hunksz kirjoitti:

"maissiiii"

Vähän olet oikeassakin.
        Kapinan.
        Itse sanoisin että uskon heitä, jotka Edvinin nähtyään olivat samaa mieltä elokuvan kanssa.
        -
        Lisään vielä
        -
        -
        Isäni kuviakin siinä.

H.

joo on mukin isä, sotilaspassin kuvakin löytyy kirjasta
        kannaksen kahlaaja. Kirjan tekiä kävi kysymässä
        luvankin siihen. Kävi 50-60 luvulla cia värväritkin kysymässä,
        että miten olisi

• maissiiii
        hunksz kirjoitti:

"maissiiii"

Vähän olet oikeassakin.
        Kapinan.
        -
        Lisään vielä
        -
        -
        Isäni kuviakin siinä.

H.

hunksz

Kaikki kunnia Edvin Laineen Tuntemattomalle,
        se on elokuva, siitä asti kun isä television taloon osti
        joka ainut itsenäisyyspäivä katsottu ja jopa odotettu elokuva.
        Mahtaakohan tulla tänäkin itsenäisyyspäivänä.

Minusta ei ole yhtään surullista, että Tuntemattomasta tehdään uusia versioita,
        on se niin hyvä kirja ja jokaisella ohjaajalla siitä oma näkemys.
        Miten se nostaa elokuvan arvoa, jos näyttelijät ja ohjaaja ovat sodan kokeneet, olisiko se silloin aidompi, ei välttämättä.

Jännä ajatus, että
        "Kerta kerralta kauemmasta horisontista katsottuna."
        Melkein toivon, että kun sitä kuudetta versiota tehdään, niin sekin tehdään siitä suomen viimeisestä sodasta ja siitä kertovasta upeasta Väinö Linnan kirjoittamasta sotakirjasta, vaikkakin silloin juuri kauimmasta horisontista.
        Eli, lapsenlapsemme ja lapselap... jne eivät koskaan joutuisi enää kokemaan sotaa.

Edvin Laineen Tuntemattoman kun olen katsonut, niin elokuvat loputtua tulee väistämättä mieleen Väinö Linnan kirjoittamat viimeiset sanat: "Aika velikultia."

Louhimiehen Tuntematon päättyessä ei tullut velikullat mieleen, vaan miten upeita näyttelijöitä nämä nuoret miehet ovatkaan.
        -

• Tuntematonsote
        Saga.Kabinetti kirjoitti:

Onko kukaan käynyt katsomassa tätä Aku Louhimiehen ohjaamaa? Kovasti täpötäysille saleille menee. Minä yritän parin viikon päästä mennä katsomaan, kun kiireiltäni ehdin. Odotan kovasti näkeväni uudesta näkökulmasta Tuntemattoman. Tietysti kiinnostaa myös tämän ajan näyttelijöiden suoritukset. Tekniikkakin on nykyisin kovasti erilainen. Isälleni Edwin Laineen Tuntematon on tärkeä. Se oli sitä aikaa.

Minä odotan että se tulee kirjana. Kirjana ne on aina parempia😁.

• hunksz kirjoitti:

"maissiiii"

Vähän olet oikeassakin.
        Kapinan.
        -
        Lisään vielä
        -
        -
        Isäni kuviakin siinä.

H.

Isä kuului sodassa kolmen kannaksen koukkaajiin sai useita mitaleja.
        Veljeä nämä asiat kiinnostaa, hänellä on sotilaspassi ja mitalit.

• hjhjhgjjgh

Monet sanonut että jokin kolme ja puolituntia on jo tuska katsella kun loput kolmevarttia saat kiemurrella taas penkissä vessahätää ja kotona voi katsella sitten kahtena päivänä.

• täälläpäin

Täälläpäin ainakin oli puolentoista tunnin jälkeen väliaika jolloin sai käydä vessassa ja kahvilla.

• KukaHävisiKunnolla

Mutta mikä osapuoli hävisi oikein kunnolla Louhimiehen Tuntemattoman sotilaan elokuvakuvioissa?

• OnneksiOlkoonKuvalle

Finnkino hävisi, kun alkoi tinkiä sopimuksesta viime hetkellä ja kielsi esitykset Finnkinon elokuvateattereissa.

Eipä tainnut arvata, että kiinnostus ja suosio vain kasvoi.
        Hurraa! Hähhähhää!

• ö-Öö
        OnneksiOlkoonKuvalle kirjoitti:

Finnkino hävisi, kun alkoi tinkiä sopimuksesta viime hetkellä ja kielsi esitykset Finnkinon elokuvateattereissa.

Eipä tainnut arvata, että kiinnostus ja suosio vain kasvoi.
        Hurraa! Hähhähhää!

Höpöhöpö

Louhimiehen Tuntematon on kyllä Finnkinon levityksessä. Selin ei hyväksynyt Finnkinon tarjousta Yösyöttö- elokuvan levityssopparin hinnasta ja se sitten levitettiin muitten teatterien kautta.

Tuntematon menee kyllä hyvin, niin menee Yösyöttökin. Tuntemattomassa suuri budjetti, oletettavasti arvokas telkkarisopparikin.Kuitenkin, kaks ei leffaa, eri ohjaajat ja eri tuotantoyhtiöt.

Kandeis edes ottaa jotain selkoa, ennenkuin kirjoittelee yhtään mitään.

=DW=

• Ei.sen.kummempaa

Kun ja jos katson uusimman tuntemattoman niin pakosta tulee verrattua alkuperäiseen, uusi olisi oltava uusi ei uusi vanha.

• beethooven

Mollbergin v.1985 ohjaama Tuntematon on huippu hyvä ja vielä realsitinenkin elokuva.

• Eikö.niin

Kuinka monta tuntematonta vielä tehdään, mutta alkuperinen on aina alkuperäinen.

• Per-kel

Sellassiihan ne suomilaiset siihen aikaan, ja suurin osa vieläkin .- Suoraan Impivaarasta :D

• ö-Öö

Soita paranoid

Kyllä mun mielestä leffojakin voi versioida uusiksi, ihan kuin sinfonioita, näytelmiä jne. Kun kyseessä romaanipohjainen teos, kyse ikäänkuin erilaisista sovituksista.

Vanha tuntematon on oikeasti vanha. Tulee tosiaan tahaton komediafiilis, kuin melkein kaikista vanhoista leffoista. Ne nyt oli tollasia, tavallaan teatterinlavalta filmille siirrettyjä. Uudella lettalla tavoittaa nykykatsojat paremmin. Sitäpaitsi, tulee vaihtelua itsenäisyyspäivän leffoihin yks lisää.

Ei kai sais sanoa, mun mielestä kuitenkin tavallaan surullista, nyt tuli taas tuntematon, mutta Selinin Marski-filmi ei toteutunut koskaan. Siitä ois voinut saada isonkin kv-menestyksen. Ja ois siis ollut ihan uus elokuva.

Ha, meitsi katellut jo pitempään YLE.lta päivisin vanhoja suomi-filmejä. Ne on juu aika kamalia. Mutta niissä kiintoisaa ajankuvaa, kuvaakin ja just kaameaa ylinäyttelemistä. Iteasiassa ihan viihdyttäviä. Tässä tuntemattoman tapauksessa vähän se, vanha tuntematon alkaa olemaan samaa kategoriaa. Sinällään loistava leffa, se vaan on sellainen, kuin on.

=DW=

• eimakirr

alkuperäisessä ihmiset kuin typeryksiä,pellejä, sotä on, mutta kummallista pelleilyä, ei normaalia käytöstä, teennäistä. Ei hyvä, ja silti kovaa elokuvan ylistystä aina.
      Jos ihmiset normaalielämässä olisi tuollaisia ei jaksasi katella. Eiks elokuva ja näytelma matki normaalia elämää yleensä?

• Sitä kun ei tässä ikäluokassa kukaan ole ollut näkemässä 40-luvun alun oikeaa elämää.
      Mielikuvituksen ja kertomusten varassa sen aikainen rintamaelämä tämänikäisillä on.
      Laineen elokuvassa kuvataan erilaisia ihmistyyppejä, miten he ovat toimineet sodassa.
      Uutta en ole nähnyt, että siitä en voi sanoa mitään.

• yfhojt

Ne miehet Laineen kuvassa oli eläneet sodan. SA-klipit sekoitettuna elokuvaan toimivat. Monista vuorosanoista on tullut lentäviä lauseita. Elokuvakin on mielestäni yksi tapa käsitellä sitä traumaa. Se täydentää hyvin kodissa pitkälle vaiettua aihetta, kun lukee sodan ajan kirjeitä, sotapäiväkirjaa, valokuvia, lehtiä ja sota-arkistossa olevia sotapäiväkirjoja. Se koskee, jos antaa kivun tulla.

• armeijassa85
        yfhojt kirjoitti:

Ne miehet Laineen kuvassa oli eläneet sodan. SA-klipit sekoitettuna elokuvaan toimivat. Monista vuorosanoista on tullut lentäviä lauseita. Elokuvakin on mielestäni yksi tapa käsitellä sitä traumaa. Se täydentää hyvin kodissa pitkälle vaiettua aihetta, kun lukee sodan ajan kirjeitä, sotapäiväkirjaa, valokuvia, lehtiä ja sota-arkistossa olevia sotapäiväkirjoja. Se koskee, jos antaa kivun tulla.

Myöhemmin tänään tuli myös sotaelokuva; Lupaus ja tämä lupaus se sentään kosketti ja oli totuuden mukainen, edwin laineen version voisi jo jättää näyttämättä.

• vbnbvnvn

Ei tolloin kyllä itketty kuin lähinnä salaa sekä halailtu ja sitten huumori oli joskus hiukan epätoivoinenkin tapa sitten käsitellä vaikeuksia kun sitten mielensä pahoitus jos mentiin epämukavuus alueelle.

• suutte

teennäistä näyttelijäsuoritusta, ei normaalia ihmisen toimintaa

• kuvauskameratkäy

"...jotkut näyttelijät ainakin esittävät jotain tyhmää, alempaa, pelleä,..."
      Elävässä elämässä joidenkin ihmisten ei tarvitse näytellä.

• Vanhatajat

Ne on laiastaan tommosia teatterista elokuvaan siirrettyjä ylinäyteltyjä nuo 50-luvun filmit. Vähän koomisia. Asiaa sivuten katsokaa 60-luvun toimittajia telkkarissa. Toimittajat tärkeinä haastattelevat parikymppisiä teititellen esittäen arvokasta. Nyt näky naurettava, mutta tämän ajan tv-työ voi olla koomista tai surullista 50v eteenpäin.

• sotisoppa

Järkyttävää katseltavaa tämä Tuntematon sotilas- elokuva, ainakin vanhemmat versiot. Lindmanin naamanvääntelyt sun muut, kerran pikaisesti sieltä täältä vilkaistuna riitti minulle. Ja se täydellinen epätodellisuus, vihollisruumiitahan pitäisi lojua sikin sokin vähän kaikkialla, mutta kun ei, soditaan ikään kuin ilman vihollista, ei se käytännössä kai ihan noin mennyt?

• josetmitääntiedä

Oliko ihan pakko ???

• EiYlinäytelmää

Ennen oli erilainen aika ja eri artikulointitapa. Kieli on muuttunut. Eräässä valokuvassa lukee" valppaana ja silmä vakaana tähyää vartio Suomen sinistä taivaanrantaa. Uskollisena isänmaalleen ja kansalleen, niin kuin tähyäis sitä syntymästä hamaan kuolemaan saakka". Nyt voit pitää sitä paatoksellisena kirjoituksena. Minä pidän sitä asiayhteyden ja molempien kohtalon tietäen kauniina kirjoituksena, jonkalaista tunnetta sisältävää tunnustusta mistä hyvään aiheesta tuksin kukaan meistä koskaan saa. Hyvää Itsenäisyyspäivää.

• blackkklandsman

Tänään kun se alkuperäinen tuli ,katsoin hetkittäin mutta en muistanut kuinka paska se olikaan voi kun se oli huono jo 1985 jälkeen mutta rillumareikesäteatteri huuhaata. oli todellakin paska.
      Mollbergin version kestääkin lähempänä kirjaa ja todellisuutta.
      Uusinta en ole nähnyt mutta uskon siihen

• nykynurisopullamös

Paras ja oikea ja kun katsoo nykynuoria joille pizzat tuodaan telttaan ja edes kukaan ei osa hiihtää puhumattakaan jos joutuu valvomaan viikossa sen viikon, ei siis tietokoneen pelien ääressä koska sehän on.......

• Suosittelen katsomaan uusinta Tuntematonta.

Olihan siinäkin ongelmansa, mutta ainakaan varusmiehet eivät näytä nelikymppisiltä ja draaman kaaret esitetään modernin kerronnan keinoin. Tarinaan on lisäksi valittu selkeä päähenkilö, jonka kautta koko sodan tuomaa traumaa lähdetään esittämään ja syventämään.

Tuntemattoman tulkiksi voi tietysti aina valita sodanvastaisuudessaan ääripäätä lähestyvän Molbergin tulkinnan romaanista, sodasta ja yhteiskunnasta kaikkine näkemyksellisinä vääristymisineen.

Molbergin tulkintaa katsoessaan joutuu kuitenkin kysymään itseltään, että seuraako tässä romaanin muuttamista elokuvaksi vaiko jonkun poliittisten näkemyksien muuttamista sellaiseksi, minkä tapahtumat vain sattuvat noudattamaan Tuntemattoman Sotilaan tapahtumia.

Toisaalta uuden Tuntemattoman tapauksessa oltiin otettu sellaisia taiteellisia vapauksia romaanista, että elokuvaa voitaisiin luonnehtia sanoen, että se perustuu kyseiseen romaaniin. Siinä ei siis ole kyse romaanin tekemisestä elokuvaksi, vaikka kirjassa olevia kohtauksia elokuvassakin onkin, kuten siinä on myös kirjassa olevia henkilöitä.

Ainakaan katsojan ei tarvitse hävetä näkemäänsä. Paitsi ehkä sitä viimeistä joen ylitystä, missä yritettiin ilmeisesti kuvata Vuoksen ylitystä, joskin elokuvassa se tehtiin kahlaamalla.

• kylddyyrisnobi

''...ainakaan varusmiehet eivät näytä nelikymppisiltä...''
        Live versiossa näyttelijöiden ikähaarukka oli melko laaja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3717
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2466
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1975
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1731
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1503
    6. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1468
    7. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1311
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1256
    9. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      483
      1244
    10. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      77
      1191
    Aihe