Masennus vai joku muu?

Imfineee

Hei! Olen 14v tyttö. Koulu meni ennen hyvin mutta nyt olen joka toinen viikko kipeännä joten olen todella jäljessä muista. Opettaja jolla on todennäköisesti jotain vihanhallinta ongelmia huutaa käytävällä yksityisasioistani minulle naama punaisena. Siitä kaikki alkoi. Tunnen itseni huonoksi. Tämän avulla en hae huomiota. Olen ajatellut itsemurhaa, viiltelyä yms. Revin ihoa ja finnejä (tosi outoo)aluksi se sattu mutta nyt tykkään siitä. Olen viillellyt vain kerran ja sitten siirryin ihon repimiseen. Kun näen että haavasta tulee verta, tunnen oloni iloisemmaksi. Illalla itken itseni uneen. Illalla oloni pahenee ja päässä alkaa pyöriä itsemurha-ajatuksia yms. Olen väsynyt ihansama nukkuisinko 8 tai 13h. Jos kaverini kysyy että voinko olla niin yleensä keksin tekosyyn kun en jaksa nousta sängystä. Olen huono puhumaan aikuisille ja kaverit eivät ymmärtäisi kuitenkaan. Tällä hetkellä revin ihoani ja itken. Menen huomenna leikkaukseen ja kun minut nukutetaan en haluaisi enään herätä. Onko tämä normaalia ajattelua?

1

171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei Imfineee

Kuulostaapa siltä, että joudut ihan yksin sietämään tuskaa, jota et jaksaisi. Kirjoitat lopussa, että et oikein mielelläsi puhu asioitasi aikuiselle. Minulle tulee mieleen, että onko joskus käynyt niin, että olet yrittänyt, mutta kyseinen aikuinen onkin jotenkin ohittanut sinut, vähätellyt puheitasi tai muuten aiheuttanut pettymyksen? Jos näin on käynyt, koeta muistaa, että kaikki aikuisetkaan eivät ole samanlaisia. Koulukuraattori, terkkari tai asuinalueesi nuorisoneuvola ovat paikkoja, joissa aikuiset ovat nimenomaan kuuntelemista ja ymmärtämistä varten nuorien apuna. Minä kannustan sinua hakeutumaan juttelemaan, sekä kaikista mieltä painavista asioista että sitten myös tuosta satuttamisoireesta. Nyppimis/yms oire kertoo, että olet ahdistunut ja koetat jotenkin sen avulla kestää. Mutta oikeaa apua saa siitä, että puhuu tuntemuksistaan luotettavalle aikuiselle, tulee kuulluksi ja ymmärretyksi. Kannustan sinua siihen.

Merja, diakoni

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2845
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2723
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1802
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      16
      1610
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1570
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1422
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1277
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1253
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1239
    Aihe