Lataushybridi on apumoottoriauto

Joko_tai_sähkö

Kuka on niin hölmö että ostaa sähköauton jossa on apumoottori?
Sellaisiahan nämä lataushybridit ovat, autoteollisuuden valkopesua.
Ostajat uskovat pelastavansa maailman.
Hölmöjä on maailma täysi.

30

1173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SuloK

      Ei nyt ihan hölmöjä nuo ole. Käyttövoimavero on täyssähköautoa pienempi ja tarvittaessa matkaa voi jatkaa bensalla. Haittapuolena toki polttomoottorin huollon tarve.

    • Jotta autossa ei olisi apumoottoria, sähkö täytyisi polkea omin voimin.

      Lataushybridissä sähkö tuotetaan vain tarpeeseen. Sähköautoilija sen sijaan vahvistaa järjestelmää, jossa on paljon tyhjäkäyntiä.

      Siksi hybridi on valtavasti järkevämpi ratkaisu kuin sähköauto.

      • kaha53

        Hybridissä käsittääkseni Suomen oloissa (pakkasta) polttomoottorilla ajelee lyhyet matkat, koska se käynnistyy kylmässä väkisinkin.
        Jos sen hybridin saisi toimimaan siten, että polttomoottori ei käynnistyisi ennekuin sähkö alkaisi loppumaan, siis riippumatta lämpötilasta. Sehän olisi loistava jos suurin osa ajoista lyhyttä.


      • Enpä tiedä tarkemmin käynnistyykö, mutta epäilen, että jos käynnistyy, niin lämmöntuoton vuoksi. Kylmä on sähkiksille paha, kulutus lisääntyy merkittävästi.


      • Phev
        Pahanilimanlintu kirjoitti:

        Enpä tiedä tarkemmin käynnistyykö, mutta epäilen, että jos käynnistyy, niin lämmöntuoton vuoksi. Kylmä on sähkiksille paha, kulutus lisääntyy merkittävästi.

        Kyllä hybridi käynnistyy, koneen nokalla on noin 60kw käynnistin mootori 💪
        Ei ole erillistä startti moottoria miniakulla 😳


    • tämän.tietävät.kaikki

      "Ostajat uskovat pelastavansa maailman."

      Avaajan kaunainen antipatiageneraattori käy ylikierroksilla. Ei plugin-hybridin ostaja kuvittele pelastavansa maailmaa. Mutta lisää se rikkakin on rokassa ja autoilun tulevaisuus on ladattavissa autoissa. Polttomoottori apuna tai ilman polttomoottoria.

    • Järkeäpeliin

      Noita hybridejä on kahta eri kategoriaa:

      1) Oikeasti vähemmän kuluttavat ja saastuttavat. Näissä polttomoottori on optimoitu hybridikäyttöön eli tuottamaan sähköä sähkömoottoreille ja toimimaan "apumoottorina" jos akut tyhjenevät. Tämmöinen on esim. Toyotan Prius.

      2) Ns. "huijaushybridit", joita tehdään vain verohyöty-tarkoituksessa. Sähkömoottori on näissä vain tehokaan polttomoottorin apuna tuottamassa kumin polttoon ja kiihdytyksiin lisää vääntöä. Lisättyjen sähkömoottoreiden ja painavan akuston ansiosta ovat huomattavasti painavampia kuin vastaava auto pelkällä polttomoottorilla ja näin ollen kuluttavat ja saastuttavakin enemmän kuin vastaava polttisversio. Ovat vielä useimmiten työsuhdeautoja vapaalla autoedulla joten eipä ole mitään porkkanaa niitä edes latailla?

      • Phev

        No siinäpä Prius perustelija 😂
        Prius ei vain ole jurikaan ladattava kuten ilmeisesti oma huijaus hybridi on.
        Tuolla huijauksella ja painavilla akuilla olen päässyt 1,6 litran keskikulutukseen 60 000km ajolla.
        Siitä vaan Priukselle sopivaa alamäkeä etsimään 😉


      • muut.osaavat.paremmin

        Uskomatonta BSää tojolasien läpi katsoen. Tällä hetkellä paras hybridi on ehdottomasti BMW i3. Siinä on ylivoimainen toimintasäde kokonaan sähköllä joka on se merkittävin tekijä plugin-hybridien taloudellisuuden kannalta.
        Mitä enemmän auto liikkuu halvalla sähköllä eikä kalliisti verotetulla bensiinillä, sitä halvempia kilometrejä.
        Yhtälöön pitää tietysti ottaa mukaan kuluttajakohtainen päivittäisen ajon määrä, jos kaveri ajaa vain 50 km päivässä ja pystyy lataamaan auto duunin pihassa niin silloin kaikilla plugineilla ajaa pelkästään sähköllä.
        Jos päivitäinen ajomatka on 150 km, niin toimintasäde alkaa olemaan oleellinen juttu.

        Tojon plugin ei ole oikein vedonnut keneenkään täällä kun katsoo rekisteröintitilastoja. Keskinkertainen jokasuhteessa. Poislukien huonot tilat, surkea suorituskyky ja kovamuovinen sisusta.


      • Järkeäpeliin

        Käytin Tojon Priusta vain esimerkkinä koska se on ensimmäinen ja useimmin tavallisen kansalaisen tuntema "oikea" hybridi. Myös esim. BMW i3 ja monta muutakin ovat tällaisia.

        Noita "huijaushybridejä" ovat mm. Volvon ja MB:n isot ja tehokkaat sekä poltto- että sähkömoottorilla ja akuilla varustetut autot. Näitäkin on muitakin, mutta juuri Volvolla ja MB:llä ei taida olla valikoimissaan yhtään "oikeaa/järkevää" hybridiä vaan ovat lähteneet lyhytnäköisesti tuohon viherpesuhuijaukseen.


      • Miksi_oi_miksi
        muut.osaavat.paremmin kirjoitti:

        Uskomatonta BSää tojolasien läpi katsoen. Tällä hetkellä paras hybridi on ehdottomasti BMW i3. Siinä on ylivoimainen toimintasäde kokonaan sähköllä joka on se merkittävin tekijä plugin-hybridien taloudellisuuden kannalta.
        Mitä enemmän auto liikkuu halvalla sähköllä eikä kalliisti verotetulla bensiinillä, sitä halvempia kilometrejä.
        Yhtälöön pitää tietysti ottaa mukaan kuluttajakohtainen päivittäisen ajon määrä, jos kaveri ajaa vain 50 km päivässä ja pystyy lataamaan auto duunin pihassa niin silloin kaikilla plugineilla ajaa pelkästään sähköllä.
        Jos päivitäinen ajomatka on 150 km, niin toimintasäde alkaa olemaan oleellinen juttu.

        Tojon plugin ei ole oikein vedonnut keneenkään täällä kun katsoo rekisteröintitilastoja. Keskinkertainen jokasuhteessa. Poislukien huonot tilat, surkea suorituskyky ja kovamuovinen sisusta.

        Jos BMW i3 on paras ladattava hybridi niin miksi sitä on myyty tänä vuonna 1-10 vain 15 kpl
        ja Prius PHV:tä 57kpl?


      • muut.osaavat.paremmin
        Miksi_oi_miksi kirjoitti:

        Jos BMW i3 on paras ladattava hybridi niin miksi sitä on myyty tänä vuonna 1-10 vain 15 kpl
        ja Prius PHV:tä 57kpl?

        Puhuin teknisen konseptin paremmuudesta, en myyntimenestyksestä. Prius on toyotan 20 vuotta vanhan konseptin tekohengittämistä, i3 on tulevaisuus.
        ps. kuinkahan monta noista prius plugineista on päätynyt kuluttajille saakka?
        pps. Mistäs noita hybridien rekisteröintitilastoja voi seurata?


      • kaha53
        muut.osaavat.paremmin kirjoitti:

        Puhuin teknisen konseptin paremmuudesta, en myyntimenestyksestä. Prius on toyotan 20 vuotta vanhan konseptin tekohengittämistä, i3 on tulevaisuus.
        ps. kuinkahan monta noista prius plugineista on päätynyt kuluttajille saakka?
        pps. Mistäs noita hybridien rekisteröintitilastoja voi seurata?

        Trafin sivuilta. Toyota Prius plugin hybridiä myyty tänä vuonna (1-10) 178 kpl.


      • Perustele_ole_hyvä
        muut.osaavat.paremmin kirjoitti:

        Puhuin teknisen konseptin paremmuudesta, en myyntimenestyksestä. Prius on toyotan 20 vuotta vanhan konseptin tekohengittämistä, i3 on tulevaisuus.
        ps. kuinkahan monta noista prius plugineista on päätynyt kuluttajille saakka?
        pps. Mistäs noita hybridien rekisteröintitilastoja voi seurata?

        Osaatko perustella miksi sinun mielestä huonompi myy paremmin ja parempi myy huonommin.
        Oma mielipiteeni on että i3 ei mene kaupaksi koska se on liian kallis pikkuatoksi. Eikä ole kauneudella pilattu sekään.

        "kuinkahan monta noista prius plugineista on päätynyt kuluttajille saakka? "

        Nettiautossa on tällä hetkellä myynnissä kumpaakin (i3 ja Prius plug-in) 4kpl jotka voi luokitella esittely-autoksi. Muut ovat sitten käytössä, joten suurempi osa Priuksia on liikenteessä kuin i3:sia.


      • Samalla.vaivalla
        kaha53 kirjoitti:

        Trafin sivuilta. Toyota Prius plugin hybridiä myyty tänä vuonna (1-10) 178 kpl.

        "Trafin sivuilta. "
        Pienenenkin kotikasvatuksen saanut olisi lisännyt tähän linkin.


    • mikromanagerointia

      "Volvolla ja MB:llä ei taida olla valikoimissaan yhtään "oikeaa/järkevää" hybridiä vaan ovat lähteneet lyhytnäköisesti tuohon viherpesuhuijaukseen."

      Ymmärrän pointtisi. Mutta mitäs tuumaat tästä Tojotasta?
      https://www.lexus.fi/car-models/gs/gs-450h/?gclid=Cj0KCQiA3dTQBRDnARIsAGKSfllaGRghpU6paBpzhknF5bSnoqtW2k-us8YZmfQH9j7R-QP1JuwCFmAaAldSEALw_wcB&gclsrc=aw.ds&dclid=CJyHqozo0dcCFZdCGQodj7MIgA#Introduction

      Ympäristösoturi vai viherpesuhuijaus? tarkoituksena ei ole mollata tojotaa vaan muistuttaa siitä että isot kalliit, raskaat ja nopeat autot ovat aina energiasyöppöjä. Jopa Tesla.
      viherpiipertäjillä nousee esiin se ideologia ja puusilmäisyys jo teini-iässä ja laajempi näkemys puuttuu.

      Asun maalämmöllä lämpiävässä talossaja käyn töissä junalla. Kauppareissut hoituu kävelemällä. Ympäristön kannalta paras automatka on se jota ei ajeta ollenkaan. Tai jos ajetaan niin se ajetaan yhteiskäyttöautolla tai TaS-palveluna. Siinä on autoilun tulevaisuus

      • tämäjäi

        Lisäys:
        Itse pidän suurimpana viherpesuhuijauksena mukahybridejä joita ei voi ladata lainkaan vaan kaikki energia otetaan bensasta. Niiden kulutus ei ole kuin nimellisesti pienempi kuin tavis-bensaturbojen ja korkeampi kuin diesel-autojen.
        Silkkaa sumutusta.


      • Järkeäpeliin

        Juu, Tojo harrastaa Lexuksen brändillä myös tuota viherpesuhuijausta! Nuo "huijaushybridit" kuluttavat ja saastuttavat todellisuudessa enemmän kuin Suomen yli 10v vanha autokanta keskimäärin. Silti niille maksetaan ensi vuonna jopa "ostopalkkio" ??? Eihän tästä ympäristörikoksesta kuitenkaan voi autotehtaita tai ostajia syyttää sillä he vain hyödyntävät EU-vihreiden ja Suomen viherpoliitikkojen luomaa vero-porsaanreikää.

        Mutta tuo huijaushybridien tehtailu (resurssien tuhlaus vääriin asioihin) kyllä ajanmittaan kalahtaa valmistajien omaan nilkkaan: heille on käymässä samoin kuin Nokialle puhelimien kanssa Applen ja Aasialaisten (Android) viedessä markkinat. Siis tässä autojen tapauksessa Apple=Tesla ja Aasialaiset ovat tässäkin Aasialaisia, ja etenkin Kiinalaisia!


      • 4534534
        tämäjäi kirjoitti:

        Lisäys:
        Itse pidän suurimpana viherpesuhuijauksena mukahybridejä joita ei voi ladata lainkaan vaan kaikki energia otetaan bensasta. Niiden kulutus ei ole kuin nimellisesti pienempi kuin tavis-bensaturbojen ja korkeampi kuin diesel-autojen.
        Silkkaa sumutusta.

        Mun vuoden vanha A4 diesel vie rauhallisesti ajeen työmatkaliikenteessä vähän vajaa 6.5L/100km naftaa. Päästöiltään bensahybridin siis pitäisi viedä alle 7.5L/100km jotta olisi parempi. Ilmeisesti siis ei-ladattavilla hybrideillä ei tuohon pääse , vai?


      • Hyhriiri
        4534534 kirjoitti:

        Mun vuoden vanha A4 diesel vie rauhallisesti ajeen työmatkaliikenteessä vähän vajaa 6.5L/100km naftaa. Päästöiltään bensahybridin siis pitäisi viedä alle 7.5L/100km jotta olisi parempi. Ilmeisesti siis ei-ladattavilla hybrideillä ei tuohon pääse , vai?

        Melkoinen syöppö sun olympiavolkkarisi.

        Käytännön kulutus ei adattavalla hybridillä - 4 litraa satasella, kesällä alle neljän talvella vähän päälle neljä.
        5 litran paikkeilla satasella kun pakkasta on -20 ja kylmempää.


      • 4534534

        Niin onkin ja on taatusti viimeinen konsernituote mitä hankin kunnes oppivat tekemään automaatin.


      • Juappo
        Hyhriiri kirjoitti:

        Melkoinen syöppö sun olympiavolkkarisi.

        Käytännön kulutus ei adattavalla hybridillä - 4 litraa satasella, kesällä alle neljän talvella vähän päälle neljä.
        5 litran paikkeilla satasella kun pakkasta on -20 ja kylmempää.

        Melkoinen syöppö tuo perushybridisi.

        Ladattavalla on päässyt viimeiset 200000km 1,8l/100km keskikulutukseen. Säästöä siis 2,3l/100km eli vaatimattomat 4600 litraa tai 6500€.


    • Aurhyb

      Minulla on Auris hybrid ja pääsen sillä 5,1 litran vuosikulutukseen, koko vuosi huomioiden. Minusta se on ihan hyvin. Kesällä menee vähemmällä.

      Jos ajaisin samat työmatkaruuhkat ilman hybridiä, kulutus voisi olla lähellä kymmentä, jopa yli autosta riippuen.

      • Hybauto

        Prius 4.3 litran keskikulutuksella, mukana kaikki tankkaukset 1.5 vuoden ajalta.


      • Kehitykehity

        Meillä kans tollanen Auris Hybrid.

        Sillä ajaa suuremmin taloudellisuutta ajattelematta tuon 5,1 litran keskikulutuksen. Vaivatonta!
        Taajamaliikenteessä merkityksellisintä on mielestäni energian takaisinotto jarrutuksissa.
        Tavallisessa moottoritekniikassa jarrun polkaiseminen on yhtä kuin polttoaineen energian muuttaminen suoraan lämmöksi harakoille.

        Ostin hybridin koska olen kiinnostunut kokeilemaan uutta tekniikkaa. Eihän tuo taloudellisesti tietenkään oikeasti kannattava ostos ollut.


      • Auris123

        Auriksella mennääm kolmatta vuotta ja vuosikulutus ollut 5l/100km sis kaikki ajot kärryn vedot sun muut epätaloudellisetkin pyrähdykset.


      • A3gtron
        Auris123 kirjoitti:

        Auriksella mennääm kolmatta vuotta ja vuosikulutus ollut 5l/100km sis kaikki ajot kärryn vedot sun muut epätaloudellisetkin pyrähdykset.

        Meillä:
        - 1,5 vuotta käytössä ollut Yaris HSD: 5,17 l/100km
        - 3 kk käytössä ollut Audi A3 g-tron: 3.6 kg/100km


    • Sähköinsinöörinmunat

      Minulla on 6 sylinteriä ja seksikäs koneen ääni , vahva bensiinin tuoksu , en vetele perässäni kumiletkua , eikä autoni inise eikä haise käämille , auton saa myös saunan lämpimäksi muutemassa minuutissa , kiva katella valoissa kun noi sähköjuntit ajelee karvalakit päässä ja varpaat kohmeessa , kattelee kokoajan keskikulutuksia ja laskee ajoaikoja , varmaan kotona pierulämmitys joka tulee omista auvoista iltaisin kun pelastetaan maailmaa , laitan takkaan enemmän puita palamaan ennenkuin naapurin sähkövatkain tulee ympyrältään takaisin , nää sähkökuskit on kuin ne selällään ajavat muutemat polkupyöräilijä keksijät.

      • jokumuu_

        Kyllähän bensakuutonen kauniisti käy, mutta ongelmaksi alkaa tulla että niitä ei hetkeen aikaan ole juuri ollut tarjolla muussa kuin tosi kalliissa hintaluokassa. Esimerkiksi sellaiset kauniisti soivien kuutosten perinteikkäät valmistajat kuin Alfa Romeo tai BMW ovat siirtyneet lähinnä neli- tai jopa kolmipyttyisiin pöristimiin. Kostoksi ostin auton jonka moottori on kokonaan äänetön.

        Käytettyjä tietty löytyy, mutta pidän mieluummin käyttöautoni kohtuullisen tuoreena. Harrasteet ovat sitten asia erikseen.

        Jos ruiskuaikakauden autossa on "vahva bensiinin tuoksu" muulloin kuin parinkymmenen asteen pakkasessa tehdyn kylmästartin jälkeen, se on rikki. Käämistä nyt ei tarvinne erikseen mainita.


    • Anonyymi

      "Sähköauto apumoottorilla" kuulostaa oikeastaan tosi hyvältä mainospuheelta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2288
    2. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2023
    3. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1485
    4. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1414
    5. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      121
      1361
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

      Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1055
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

      Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      954
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

      Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      904
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

      Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      78
      876
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

      Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      863
    Aihe