Kissansalavu vanahan liiton malliin.

Voehyväihme

Onkkoon tuota Lieksan pitäjässä ennee nykyvvään semmosta ammattimiestä, kun kissansalavojjoo, tahi sian. Ihan sama kumpiko oli, niin kumiteräkenkkään, tahi niinku hienostellen suappaasseen laitto ammattimies kissin piä eillä, silleen jotta pikkusen kissanmunat oli siinä sopivasti kohillaan. Se oli 10 sekunttii, niin loppu mourruumminen. Kissa juoksenteli varttitunnin haavoja nuollen ja eli loppuelämäsä erittäin onnellisena kotikissinä hiiriä ja rottia pyyttäen ja koerrii säekytellen. Se sika, no se on eri juttu, syöttiin vuojen piästä joulun seuttuun.

14

324

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen salvanut sikoja aika paljon, ja leikannut niiden torahampaita.

• nootta.ookko.nää

Eiköös torahampaita leikkaa vaan eläinlääkärit nootta ookko nää eläinlääkäri?

• kotona.oli.sikoja

Salvun ymmärrä mutta miten tuo torahampaiden leikkaus, koska se tehdään aika mielenkiintoista.

• tunnen.jutun
        kotona.oli.sikoja kirjoitti:

Salvun ymmärrä mutta miten tuo torahampaiden leikkaus, koska se tehdään aika mielenkiintoista.

Niitä torahampaita leikkaa vain eläinlääkärit se on varma asia.

• Eiköhän ne hampaat leikata aika nuorelta porsaalta samoin kivekset poistetaan melko
      pian syntymän jälkeen.

• Rotesti on aivan oikeassa, juuri noin se tehdään.
        Aikoinaan opinoja rahoittaakseni olin töissä hyvin suuressa sikalassa, päivät opiskelin ja illat olin sikalassa, väliin porsimisaikana päivystin yölläkin.

• Rumppune

Sika on muuten viisas elukka. Eikö lie viissaampi ku ihminen. Vaikka niitä oli joskus 10-11 sikkoo, niin yhteen ja samaan nurkkaan kävivät kaikki paskalla. Oli iso entinen hevostalli ja vielä ulkoalue missä saivat tönkiä kaikessa rauhassa niin paljo kun sielu sieti. Kyllä ne olivat onnellisia sikoja. Sen kyllä näkkee päällepäinkin, millon elukka on tyytyväinen elämäänsä. Ikävähän niitä tuli sitten kun Lihakunnan auto kävi hakemassa. Isäukko jätti yleensä aina yhen, suurimman itelle. Jouluksi ja talaven varalle. 116kg lähti lihhoo suurimmasta. Oli kyllä messevä kinkku jouluksi.

• Noin sika käyttäytyy.
        Sitä ei moni usko, miten siisti sika oikeastaan on.

• kyllästynyt.kirjautumaan
        kamuttaja kirjoitti:

Noin sika käyttäytyy.
        Sitä ei moni usko, miten siisti sika oikeastaan on.

Olet jälleen oikeassa. Nyt emme puhu palstasioista. Palstasikojen käyttäytymisestä voi olla montaa mieltä.

Lännempää Lieksaa, Pohjanmaalla, olen avustanut suurehkon sikalan porsituksessa monet kerrat. Mieleeni jäi, miten vaaleanpunertavilta pikku possuilta silloin leikattiin sivuleikkurin tapaisella työkalulla terävimmät hampaat pois? Säästettiin emakon nännejä. Muistanko ihan väärin, että syntymässään noilla oli jo terävät hampaat?
        Rumppusen ajatukset seuraavassa aika oikeita. Sika voi olla myös tappaja. Tiedän kokemuksesta.

• Rumppune

Niin, siinä on muuten vielä yks juttu tuossa sikojen käyttäytymisessä. Minä pienenä poikana seurasin hyvinkin paljon erilaisten elukkain touhuja.
      Jos esim. sikoja on se 10-11. Ne juoksentellee ja tönkii, tekeevät omia touhujaan, joku saattaa jopa piehtaroijja mutavellissä. Mutta jos jostain kuuluu yllättävä ääni, vaikkapa minun vihellys, tai rykäsy, tai koiran haukku. Kaikki pysähtyy yhtä aikaa ja sillä sekunnilla. Mikä ihme siinä voi olla? Kaikki 11 sikkoo on kun patsaana. Ne ovat 5-10 sekunttia paikallaan ja sitten homma jatkuu, niinkun mittää ei ois tapahtunukkaa. Niinkun ei siinä mittää. Eihän siinä mittää ollukkaa. Varmmuuven vuoks kai sitten.

• Sika on luonnostaan varovainen eläin, ja myös osin laumaeläin, siksi se käyttäytyy noin kuten Rumppune oli huomannut.
        Ne lähtevät pakoon, tai myös hyökkäävät laumana, vain aikuinen karju voi käyttäytyä laumasta poiketen, eli hyökkäävämmin.
        Villisioissa tämä korostuu vielä voimakkaammin.

• Lerkku.Lassi
        kamuttaja kirjoitti:

Sika on luonnostaan varovainen eläin, ja myös osin laumaeläin, siksi se käyttäytyy noin kuten Rumppune oli huomannut.
        Ne lähtevät pakoon, tai myös hyökkäävät laumana, vain aikuinen karju voi käyttäytyä laumasta poiketen, eli hyökkäävämmin.
        Villisioissa tämä korostuu vielä voimakkaammin.

Sinäpäs olet eläinlääkäri kun ei muut tiedä niin tarkkaan sikojen käyttäytymismalleja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3847
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2596
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      2015
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1751
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      31
      1556
    6. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      125
      1521
    7. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1331
    8. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      500
      1290
    9. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      84
      1289
    10. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14