Tietääkö kukaan, minä vuonna joulua vietettiin ensimmäisen kerran? En nyt tarkoita oletettua Jeesuksen syntymävuotta.
Historiallinen joulu
3
77
Vastaukset
- joulu_vanha_juhla
Kristuksen messu "Christmas" -juhlaa vietettiin ensimmäisen kerran vuonna 1038. Alun perin nimi oli Crīstesmæsse ja vuonna 1131 juhlan nimeksi tuli Cristes-messe.
Suomessa ja Ruotsissa Kristuksen messua ei juhlita, vaan täällä on paljon vanhempi juhla joulu (ruotissa jul, kumpikin tulevat muinaispohjoismaalaisesta kantasanasta). Joulua on vietetty jo tuhansien vuosien ajan, eikä ole tarkkaa vuosilukua tiedossa milloin juhlaa alettiin ensimmäisen kerran viettää. - wiki_kertoo
Wikipedia kertoo kohdassa "joulu":
Paavi Pyhä Julius I vakiinnutti joulukuun 25. päivän Jeesuksen syntymäpäiväksi vuonna 345. Varhaisin tunnettu maininta joulun vietosta 25. joulukuuta on vuonna 354 laaditussa roomalaisessa kalenterista. Jo aikaisemmin kristityt olivat viettäneet 6. tammikuuta epifania-juhlaa eli nykyistä loppiaista Jeesuksen kasteen muistopäivänä, minkä oli uskottu tapahtuneen hänen 30. syntymäpäivänään - kaiken.nähnyt
Kumpikin vastaus varmaan oikein omalla tavallaan.
Riippuen tietysti siitä, että mitä joululla tarkoitetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1107010- 954511
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista524237Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee493617- 513598
- 1923545
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242999- 492579
- 131964
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.191862