Saksan AutoBild n:o 49 08.12.2017 vertaili pääasiassa pienehköjen sähköautojen akunkestoa keskenään samoissa olosuhteissa. Ensimmäisessä sarakkeessa on autolla todellisuudessa saavutettu ajomatka ja suluissa valmistajan ilmoittama. Testilenkki koostui 43 km moottoritieajosta 80/100/maks 130 km/h, 18 km pituinen kaupungin läpiajo ja 82 km ajo tavallista maantietä pitkin jossa ajettiin osa 70 km/h ja useiden kylien läpi vielä hiljempää. Reitin yhteispituus siis 143 km. Testilämpötila 5 astetta, ilmastointi päällä kostean ulkoilman takia ja istuinlämmitys (mikäli autossa oli) max 20 min päällä 1-asennossa. Ajomoodi: normaali ja akut reitille lähtiessä 100% ladattu.
Tässä tulokset:
1. Opel Ampera-e 273 km (520 km)
2. Renault Zoe 244 km (400 km)
3. Vw e-Golf 208 km (300 km)
4. Hyundai Ioniq 192 km (280 km)
5. Kia Soul EV 167 km (250 km)
6. Nissan e-NV 200 101 km (170 km)
7. Smart Fortwo 84 km (160 km)
8. Vw e-Up 79 km (160 km)
Kuten tuloksista näkyy, sähköautojen ongelmaa eli onnettoman lyhyttä todellista toimintamatkaa ei ole vieläkään ratkaistu mihinkään. Jos testin parhaalla autolla uskaltaa lähteä 130 km päässä käymään, se ei riitä suurimmalle osalle auton käyttäjistä ehkä pääkaupunkiseutua ja muita suurimpia kaupunkeja lukuunottamatta. Ja jos mietitään noita pienimpiä sähköautoja, ei niillä pärjää oikein kaupungissakaan. Pitkänmatkan autoiksihan ne eivät tosin sovellu muutenkaan.
Taas hyvä artikkeli sähköautojen ajomatkoista
23
141
Vastaukset
- Stormjibbi
3-4 kertaa pitemmiksi pitäisi saada ajomatkat, niin silloin lataamisen vaiva rupeaisi olemaan sillä tasolla, että sen viitsisi nähdä.
- chevy-bolt
Odotin Opelilta vähän parempaa tulosta. Ainakin 300 km olisi pitänyt saada rikki. Tuollainen 5 asteen lämpötila ja tihkusade on kuitenkin yleinen sää euroopassa. Renaultin ja e-Golfin lukemat on paljon lähempänä pienehkön sähköauton normaalia kulutusta. Lisäksi e-Golfin toimintasäde vastasi yllättävän hyvin luvattua arvoa. Heittoa on "vain" kolmasosa, kun muilla lupaus on lähes puolet pielessä.
Opel: 60 kWh akku ja 273 km, eli 22 kWh / 100 km
Renault: 41 kWh, 244 km = 16,8 kWh / 100 km
VW e-Golf: 35,8 kWh, 208 km = 17,2 kWh / 100 km
Hyundai: 28 kWh, 192 km = 14,6 kWh / 100 km
Kia: 30 kWh, 167 km = 18 kWh / 100 km
Nissan: 24 kWh, 101 km = 23,8 kWh / 100 km
Smart: 17,6 kWh, 84 km = 21 kWh / 100 km
VW e-Up: 18,7 kWh, 79 km = 23,7 kWh / 100 km - vikavirtavertti
Miksiköhän tuolta puuttuu Nissan Leaf? Olisikohan ollut kiusallisen hyvä saksalaisille verrokeille? Selvästi eri sarjassa painiva, iso ilmanvastuksinen pakettiauto oli "turvallinen" valinta!
- epäilyttävävertailu
sama pisti kans silmään.
- chevy-bolt
Uudessa Leafissa on 40 kWh akku ja auto on vähän isompi kuin Golf. Sen kulutus olisi asettunut n. 17-18 kWh / 100 km luokkaan, jolloin toimintasäde olisi ollut n. 225-235 km. Ei tämä ole mitään salatiedettä tai salaliitto. Ihan puhdasta matematiikkaa ja fysiikkaa.
- 523534534
Siis mitä !!! Sähköautot toden teolla olleet myynnissä vuoden tai pari eikä vieläkään ole kaikkia ongelmia ratkaistu!! Kyllä aloittaja vitsin murjaisi.
Kuinka monta vuotta bemareita on ollut myynnissä eikä surkeaa suuntavakautta ole vieläkään ratkaistu. Eikä VAG ole vieläkään ratkaissut miten tehdä toimiva automaatti...
Juu, ei le toivoa eurooppalaisilla autoilla.- Eki-eno
Sähköautoja on kehitetty varmasti ainakin parikymmentä vuotta tosissaan eikä tämän pidemmälle ole päästy. Huono suoritus.
- Pohdiskelijaa
250km välein 30min tauko. Ei paha rasti ollenkaan. Nytkin meni 500km mökkimatka ja pysähdyksiä tuli tehtyä kolme. Ensimmäinen 15min, toinen 1h ja kolmas 15min. Hyvin olisi auto latautunut noissa pysähdyksissä.
- 30min-ei-riitä
Tuo 250 km ajettiin täydellä akulla. Puolen tunnin pikalatauksen jälkeen akku ei ole lähellekään täynnä, joten ajomatkakin jää lyhyemmäksi ja seuraava puolen tunnin tauko tulee jo reilusti alle 200 km kohdalla.
- EttäsNäin
"Nytkin meni 500km mökkimatka ja pysähdyksiä tuli tehtyä kolme. Ensimmäinen 15min, toinen 1h ja kolmas 15min. Hyvin olisi auto latautunut noissa pysähdyksissä. "
Olen ajanut monta kertaa mökille hiukan yli 400 km ja takaisin, yksi 15 min pysähdys suuntaansa eikä yhtää tankkausta välilla ja vielä bensaa tankissa. - Teslalla
EttäsNäin kirjoitti:
"Nytkin meni 500km mökkimatka ja pysähdyksiä tuli tehtyä kolme. Ensimmäinen 15min, toinen 1h ja kolmas 15min. Hyvin olisi auto latautunut noissa pysähdyksissä. "
Olen ajanut monta kertaa mökille hiukan yli 400 km ja takaisin, yksi 15 min pysähdys suuntaansa eikä yhtää tankkausta välilla ja vielä bensaa tankissa."Olen ajanut monta kertaa mökille hiukan yli 400 km ja takaisin, yksi 15 min pysähdys suuntaansa eikä yhtää tankkausta välilla ja vielä bensaa tankissa."
Minäkin olen muutaman kerran ajanut tuollaisia matkoja, no ehkä en kerkeä ihan 15 minuutissa juoda kahvia ostotapahtumineen ja käydä vc-ssä, olen seurannut että nopeimmillaan siihen 25 min. menee hotkimatta kun en kiirettä viitsi pitää.
Mutta tuossa ajassa autoni lataantuu teslan pikalaturilla tarpeeksi.
- Ldkkfkfkfkfkfkfk
Kaupunkiajoon ja suurimman osan työmatkoille riittäviä matkoja, pitkänmatkanajoon eivät kelpaa kuin onnettomana hätävarana, mutta eipä aina tarvitsekaan. Taloudessa voi olla kakkosautona bensamoottori tai ehkei edes tarvita pitkiä matkoja, kun ei ole mökkiä 400km päässä?
Eli ei mikään joka-einarin ainoa auto, mutta aika monelle kuitenkin varteenotettava vaihtoehto kulkupeliksi. Ennen kuin hintoja pohditaan, mutta kai hintakin joillain osuu järkeväksi, jos ajoa päivittäin ja latauspaikat kunnossa.- Voitto.Lopullinen
Järkeväksi ei sähköauton hintaa voi sanoa ennenkuin n. 50 prosenttia höylätään hinnasta.
Ominaisuudet ja kokoluokka vs. hinta ovat toistaiseksi täysin eri hehtaareilla.
Hype on kuitenkin onnistuttu luomaan mediassa, pääosin Teslan myötävaikutuksella.
Hatunnosto jenkkien markkinointitaidoille, esim. Apple osaa homman, samoin kuin em. Tesla. - Jdjfjfjfjjfjfjf
Voitto.Lopullinen kirjoitti:
Järkeväksi ei sähköauton hintaa voi sanoa ennenkuin n. 50 prosenttia höylätään hinnasta.
Ominaisuudet ja kokoluokka vs. hinta ovat toistaiseksi täysin eri hehtaareilla.
Hype on kuitenkin onnistuttu luomaan mediassa, pääosin Teslan myötävaikutuksella.
Hatunnosto jenkkien markkinointitaidoille, esim. Apple osaa homman, samoin kuin em. Tesla.Jotain kymppitonninko sähköautoista joutuu maksamaan enemmän kuin vastaavista bensoista?
Jos säästöä 10e /100km, niin maksaa itsensä takaisin 100tkm:n ajolla. Ei ihan mahdoton yhtälö mielestäni. Vaikka säästöä vain 5e/100km, niin 200tkm ajolla ostohinta kuoletettu, kun korkoa ei huomioida.
Joidenkin väitteiden mukaan sähköauton huollotkin halvempia, mutta siitä en mene mitään sanomaan tällä tietoa..
Ominaisuuksien arvottaminen riippuu sitten käytöstä ja arvostuksista. Sähköautoilla on kulutuksen lisäksi muitakin hyviä puolia käsittääkseni, kuten hiljaisuus, nopea lämpeäminen, mahdollisuus jäähdyttää ennalta akulla jne..
Kaikkiaan siis kyllä mielestäni ollaan tilanteessa, että joillekin sähköautot voivat jo olla perusteltu järkivalinta. Tähän tosin vaikuttaa verovapaus ynnä muut mittavat tukiaiset sähköautolle, ilman ilmastovouhotuksen muokkaamaa verotusta ne olisivat vielä valovuoden päässä kilpailukykyisistä. Käy katsomassa Nettiautosta. Auttavan ajomatkan tarjoava kakkosautoksi kelpaava uudehko sähköauto (vanhoja ei olekaan) maksaa reilut 35 000.
https://www.nettiauto.com/vaihtoautot/sahkoautot
Samaan tarkoitukseen paljon pitemmän toimintasäteen tarjoava uudehko pikkuauto maksaa 10 000. Bensa-autolla saa enemmän toiminnallisuutta 25 000 euroa halvemmalla. Jos pikkuauton keskikulutus on 6,5 litraa, niin 25 000 eurolla voi ostaa ajomatkaa reilusti yli 250 tuhatta kilometriä.
Ei meidän perheessämme paljon muuhun katsotakaan kuin kaasuun ja hybrideihin. Sähkö ei vain nykyhinnoilla ole lähelläkään toimivaa ratkaisua.- Kkfkfkfkfkmfmfkf
Pahanilimanlintu kirjoitti:
Käy katsomassa Nettiautosta. Auttavan ajomatkan tarjoava kakkosautoksi kelpaava uudehko sähköauto (vanhoja ei olekaan) maksaa reilut 35 000.
https://www.nettiauto.com/vaihtoautot/sahkoautot
Samaan tarkoitukseen paljon pitemmän toimintasäteen tarjoava uudehko pikkuauto maksaa 10 000. Bensa-autolla saa enemmän toiminnallisuutta 25 000 euroa halvemmalla. Jos pikkuauton keskikulutus on 6,5 litraa, niin 25 000 eurolla voi ostaa ajomatkaa reilusti yli 250 tuhatta kilometriä.
Ei meidän perheessämme paljon muuhun katsotakaan kuin kaasuun ja hybrideihin. Sähkö ei vain nykyhinnoilla ole lähelläkään toimivaa ratkaisua.Ihan vakavissaanko vertasit uutta isompaa sähköautoa vanhaan pienempään polttomoottoriautoon vai miten nuo luvut sait?
- hohhoijakkaa
Pahanilimanlintu kirjoitti:
Käy katsomassa Nettiautosta. Auttavan ajomatkan tarjoava kakkosautoksi kelpaava uudehko sähköauto (vanhoja ei olekaan) maksaa reilut 35 000.
https://www.nettiauto.com/vaihtoautot/sahkoautot
Samaan tarkoitukseen paljon pitemmän toimintasäteen tarjoava uudehko pikkuauto maksaa 10 000. Bensa-autolla saa enemmän toiminnallisuutta 25 000 euroa halvemmalla. Jos pikkuauton keskikulutus on 6,5 litraa, niin 25 000 eurolla voi ostaa ajomatkaa reilusti yli 250 tuhatta kilometriä.
Ei meidän perheessämme paljon muuhun katsotakaan kuin kaasuun ja hybrideihin. Sähkö ei vain nykyhinnoilla ole lähelläkään toimivaa ratkaisua.Kuka hullu maksaa autosta kymppitonnin kun toimivan auton saa viidelläsadalla ja hyvän fillarin saa satasella, ei kulu polttoaineeksi kuin puuroa.
Kkfkfkfkfkmfmfkf kirjoitti:
Ihan vakavissaanko vertasit uutta isompaa sähköautoa vanhaan pienempään polttomoottoriautoon vai miten nuo luvut sait?
Vertasin keskenään kahta samaan käyttötarkoitukseen sopivaa kakkosautoa. Kun autolla kuskataan lapsi jääkiekkotreeneihin tai soittotunnille, autoon täytyy mahtua aikuisen ja lapsen ja kamat. Joskus ehkä kaksi lastakin. Kun autolla käydään lääkärissä tai ruokakaupassa, siltä ei kummoista kuljetuskykyä vaadita.
Tähän tarkoitukseen sähköautot ovat hävyttömän kalliita. Minulle kelpaisi kevytsähköautokin, sellainen kaksi ihmistä nielevä peräkkäin istuttava malli, jos vain kantama riittäisi ja tilaa tavaroille olisi, kunhan vain hinta pysyisi matalana.
Ihmettelenkin, että nämä eivät yleisty. Miksi kakkosauton täytyy olla oikea auto? Miksi laajennettu moottoripyörä ei kelpaa?
Aivan älytöntä yrittää rakentaa sähköautoista todellisia autoja, koska akkukemia ei vain siihen riitä. Niillä on paikkansa vasta tulevaisuudessa, jos tekniikan kehitys sen mahdollistaa.- Kehitys..Kehittyy
Nyt on testattu, että uusi Euro 6. Diesel on vähäpäästöisin.
Kokonaistaloudellisin, paras hyötysuhde, kestävin, eikä kylmin.
Uudet dieselliäaineet myös korkeamman setaaniluvun myötä rulettavat. - Kdkdkdkdkdkddk
Pahanilimanlintu kirjoitti:
Vertasin keskenään kahta samaan käyttötarkoitukseen sopivaa kakkosautoa. Kun autolla kuskataan lapsi jääkiekkotreeneihin tai soittotunnille, autoon täytyy mahtua aikuisen ja lapsen ja kamat. Joskus ehkä kaksi lastakin. Kun autolla käydään lääkärissä tai ruokakaupassa, siltä ei kummoista kuljetuskykyä vaadita.
Tähän tarkoitukseen sähköautot ovat hävyttömän kalliita. Minulle kelpaisi kevytsähköautokin, sellainen kaksi ihmistä nielevä peräkkäin istuttava malli, jos vain kantama riittäisi ja tilaa tavaroille olisi, kunhan vain hinta pysyisi matalana.
Ihmettelenkin, että nämä eivät yleisty. Miksi kakkosauton täytyy olla oikea auto? Miksi laajennettu moottoripyörä ei kelpaa?
Aivan älytöntä yrittää rakentaa sähköautoista todellisia autoja, koska akkukemia ei vain siihen riitä. Niillä on paikkansa vasta tulevaisuudessa, jos tekniikan kehitys sen mahdollistaa.Kyllähän ne akut nähdäkseni isoakin autoa kaupunkimatkoilla liikuttavat. Vaatii kai aivorakenteen uudelleenmuokkausta, mutta mitäpä jos se kallis ykkösauto olisikin se päivittäisessä kaupunkiajossa oleva, perhettä ja harrastusvälineitä eestaas sen max 100km päivässä kuskaava sähkökuljetin, ja kesän mökkireissua varten kakkosautona sitten voisi olla joku halpa ja vanha bensarousku? Samalla kakkosella voisivat perheenjäsenet ajaa tarpeen mukaan silloin, kun ykkönen varattuna.
Noita pikkuisia sähkökuljettimia on myös markkinoilla, Renault Twizy tulee ensimmäisenä mieleen. Niillä vaan hintaero vastaaviin bensamalleihin suhteellisesti vielä paljon suurempi kuin isommissa autoissa. Teslan isot sähköautothan monella tapaa jopa kilpailukykyisesti hinnoiteltuja etenkin suorituskyky huomioiden, kun taas noissa pienissä hintaero todella huima. - Voitto.Lopullinen
Kdkdkdkdkdkddk kirjoitti:
Kyllähän ne akut nähdäkseni isoakin autoa kaupunkimatkoilla liikuttavat. Vaatii kai aivorakenteen uudelleenmuokkausta, mutta mitäpä jos se kallis ykkösauto olisikin se päivittäisessä kaupunkiajossa oleva, perhettä ja harrastusvälineitä eestaas sen max 100km päivässä kuskaava sähkökuljetin, ja kesän mökkireissua varten kakkosautona sitten voisi olla joku halpa ja vanha bensarousku? Samalla kakkosella voisivat perheenjäsenet ajaa tarpeen mukaan silloin, kun ykkönen varattuna.
Noita pikkuisia sähkökuljettimia on myös markkinoilla, Renault Twizy tulee ensimmäisenä mieleen. Niillä vaan hintaero vastaaviin bensamalleihin suhteellisesti vielä paljon suurempi kuin isommissa autoissa. Teslan isot sähköautothan monella tapaa jopa kilpailukykyisesti hinnoiteltuja etenkin suorituskyky huomioiden, kun taas noissa pienissä hintaero todella huima.Jos järkevyydestä ts. taloudellisuudesta puhutaan, satunnaisia matkoja varten kakkosauton pitäminen ei liene taloudellisesti mitenkään järkevää. Vuokra-auto siis satunnaismatkoille.
- halpaa.ajoa
Li-Ion akkujen kesto on max 5-6 vuotta ja kun niitä on reilut 1000 kg, niin voi kuvitella mitä uudet maksavat.
Kyllä ne kauemmin kestävät, mutta akuilla on paha tapa menettää ominaisuutensa nopeasti, kun aika koittaa. siksi sähköautovalmistajat lupaavat akuille niin lyhyen takuunkin.
Polttomoottorista pystyään nykyään halutessa tehdä todella kestävä ja pitkäikäinen. Se voi toimia mainiosti vielä 20 vuotta vanhassa autossa. Akut eivät tähän pysty, vaan käytetyt akut on jossain välissä vaihdettava uusiin, mikä on tällä hetkellä aivan liian kallista.
On hyvä, että akkuja kehitetään, mutta minä näen ne liikkumisessa tällä hetkellä käytännöllisinä vain sähköpolkupyörissä ja sähköskoottereissa. Näistä olisikin valtava apu suurkaupunkeihin, kun kaupungit suunniteltaisiin kevyttä sähköliikennetta silmällä pitäen.
Nykyisille kaistoille pitäisi saada mahtumaan kaksi kulkuneuvoa rinnakkain. Auto on kaupunkiliikenteeseen aivan liian leveä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577360Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393634Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3742019Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861489
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631267Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164