Hei!
Opiskelen työttömyysetuudella uutta alaa ja kyselenkin kokemuksia keski-ikäisiltä aikuisilta, että moniko on ottanut lainaa kun etuus loppuu, mikäli ei ole vielä onnistunut työllistymään? Toki se on päätavoite, että saisi rahoitettua lopun ajan opinnoista työtuloilla ja ennättäisi tehdä mahdollsimman paljon opintoja 2 vuodessa.
Kysymys on melko laaja kun riippuu niin aloista, perhetilanteista, alueista jne., mutta erilaiset kokemukset kiinnostaisi, ja se, että uskaltaako lainaa hakea?
Opintolainaa 24 kk jälkeen keski-ikäisenä?
5
1316
Vastaukset
- faadfaad
Toista tutkintoa teen toisella paikkakunnalla. Olen lainankin ottanut, koska tällä alalla on täystyöllisyys.
- Milläsitämuuteneläisi
Opiskelen ensimmäistä korkeakoulututkintoani nyt vasta keski-ikäisenä. Otan lainaa kaiken minkä saan. Työuran tärkeinpänä tavoitteena onkin opintolainan takaisinmaksu siinä ammatissa toimien, johon valmistun.
- janniinan
Minä otin keski-ikäisenä kaiken opintolainan mitä sain. Muuten opiskelu olisi ollut mahdotonta. Uskoin työllistymiseeni ja tein sen eteen kaiken jo opiskeluaikana. Työllistynyt olen ja lainakin on melkein maksettu.
Minusta lainan otto kannatti. Tulevaisuus näyttää hyvältä. - ikivanhaopisk
Minä en ole nostanut lainaa vaan yritän pärjäillä ennen tienatuilla. Tänä talvena en ole sisällä yliopistolla, osa-aikatyötä teen toisella alalla. Omalla alalla en tule enää töitä saamaan, mutta saa nähdä saanko maisterin paffit!
- käytännönrahoitus
Eikös opintolainassa ole valtio takaajana ja lainaehdot ja korot suhteellisen maltilliset? jos vaihtoehtona on opintolaina eli sen saisi tai kulutusluotto (7-12% korko) tai pikavippi niin tuo opintolaina lienee edullinen ja lainaehdot kohtuulliset. Ongelmana tietysti se, että lainapäätös pitää ehkä ehdä ennenkuin tarve muuttuu pakottavaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 682550
- 592492
- 681732
- 211512
- 201450
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91400- 151312
- 381183
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81127- 251056