Lyhyesti Madela-efekti on, että iso osa ihmisistä muistaa jonkin yleisesti tunnetun asian tapahtuneen toisin, kuin mikä on nykytilanne ja nykytieto historiasta. esim. moni muistaa Mandelan kuolleen vankilassa 80-luvulla ja muistaa hyvin hautajaiset ym. (mistä efektin nimi) tai joku vanha ja tunnettu tuotemerkki tai logo on heidän mielestään muuttunut ymv.
Itse olen lähinnä ajan kuluksi lueskellut aiheesta ja katsellut netistä videoita.
Eräs mikä sai mietteliääksi on: "Mandela Effect | Braces MISSING From Dolly in Moonraker 1979", video tubessa: https://www.youtube.com/watch?v=Y8pa1cC_QM4
Eli James Bond Moonraker ja mihin on hävinneet Mollyn hammasraudat?
Itse muistan kyseisen kohtauksen tosi hyvin. Muistan jopa kun poikasena kaverini kanssa videolta katselimme ko. leffan. Mollyn hammasraudat oli hauska vitsi ja jäi mieleen (Jaws ja Molly löysivät yhdistävän tekijän). En ole ollut kyseisen kaverin kanssa vuosiin missään yhteydessä mutta jos ja kun tapaamme, pitää muistaa kysyä miten hän tämän kohtauksen muistaa jos ylipäänsä muistaa.
Tässä vielä toinen aiheeseen liittyvä kotimainen mainos: https://www.youtube.com/watch?v=2BhLAWP7jGA
Mandela-efekti - menis huuhaana mutta 1 juttu
MystinenJuttu
3
388
Vastaukset
- muxfolder
Ei, olet väärässä, se on Mengele-efekti.
- Rehelliset.maa.perii
Sellainenhan se on se ihmisen muisti. Ilmankos britit sanookin: Valehtelee kuin silminnäkijä.
- syyriassakaanmitäänole
Hammasraudat sillä oli ja piste. Tällä feikillä vain kusetetaan ihmisiä olemaan luottamasta itseensä herrojen sijaan.
Toinen mandela efekti taas on mielenmuokkaus- manipulointi, kuten että 9 kymmenestä suomalaisestakin muistaa että länsi hyökkäsi Irakiin, koska saddam uhkasi maailmaa ydinaseilla ja kaasuilla. Tutkimus kuitenkin osoittaa ettei Irakista löytynyt milligrammaakaan kumpaakaan tuhoasetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 903255
- 883033
- 681872
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä191832- 301757
- 211701
- 241687
Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!
Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi341369- 481327
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91319