Lyhyesti Madela-efekti on, että iso osa ihmisistä muistaa jonkin yleisesti tunnetun asian tapahtuneen toisin, kuin mikä on nykytilanne ja nykytieto historiasta. esim. moni muistaa Mandelan kuolleen vankilassa 80-luvulla ja muistaa hyvin hautajaiset ym. (mistä efektin nimi) tai joku vanha ja tunnettu tuotemerkki tai logo on heidän mielestään muuttunut ymv.
Itse olen lähinnä ajan kuluksi lueskellut aiheesta ja katsellut netistä videoita.
Eräs mikä sai mietteliääksi on: "Mandela Effect | Braces MISSING From Dolly in Moonraker 1979", video tubessa: https://www.youtube.com/watch?v=Y8pa1cC_QM4
Eli James Bond Moonraker ja mihin on hävinneet Mollyn hammasraudat?
Itse muistan kyseisen kohtauksen tosi hyvin. Muistan jopa kun poikasena kaverini kanssa videolta katselimme ko. leffan. Mollyn hammasraudat oli hauska vitsi ja jäi mieleen (Jaws ja Molly löysivät yhdistävän tekijän). En ole ollut kyseisen kaverin kanssa vuosiin missään yhteydessä mutta jos ja kun tapaamme, pitää muistaa kysyä miten hän tämän kohtauksen muistaa jos ylipäänsä muistaa.
Tässä vielä toinen aiheeseen liittyvä kotimainen mainos: https://www.youtube.com/watch?v=2BhLAWP7jGA
Mandela-efekti - menis huuhaana mutta 1 juttu
MystinenJuttu
3
349
Vastaukset
- muxfolder
Ei, olet väärässä, se on Mengele-efekti.
- Rehelliset.maa.perii
Sellainenhan se on se ihmisen muisti. Ilmankos britit sanookin: Valehtelee kuin silminnäkijä.
- syyriassakaanmitäänole
Hammasraudat sillä oli ja piste. Tällä feikillä vain kusetetaan ihmisiä olemaan luottamasta itseensä herrojen sijaan.
Toinen mandela efekti taas on mielenmuokkaus- manipulointi, kuten että 9 kymmenestä suomalaisestakin muistaa että länsi hyökkäsi Irakiin, koska saddam uhkasi maailmaa ydinaseilla ja kaasuilla. Tutkimus kuitenkin osoittaa ettei Irakista löytynyt milligrammaakaan kumpaakaan tuhoasetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395150Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5181720Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53921- 59860
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50803Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738