Kurinpidossa on kiintoisa paralleeli lasten ja koirien välillä. Useampikin.
Perhe on koiralle lauma. Lauman kurinpito perustuu selkeään hierarkiseen arvojärjestykseen, jossa lauman jokainen jäsen tuntee asemansa sekä ylempänsä ja alempansa. Lapset ja koirat sekä aviomies kuuluvat samaan laumaan, jota nainen johtaa. Koirat ja lapset ovat arvoasteikon pohjalla.
Valtasuhdetta johtajan ja alamaisten välillä ylläpidetään positiivisilla ja negatiivisilla sanktioilla (palkinnot ja rangaistukset). Näitä ovat erilaiset resurssit, joiden saatavuutta johtaja säätelee: resursseja ovat esimerkiksi ruoka, juoma, raha, asumisoikeus, liikkumisen vapaus, seksi ja niin edelleen. Lauman kunkin jäsenen kohdalla käytetään sellaista resurssien saatavuuden säätelyn yhdistelmää, joka tehoaa parhaiten.
Kurinpito ja lauman kontrollointi perustuvat siis resurssien saatavuuden säännöstelyyn. Kun se tehdään oikein, kurinpidossa ei ole ongelmia. Jos ongelmia ilmenee, alamaiset eivät ole sisäistäneet hierarkiaa ja sitä tulee terottaa heille vahvistamalla sanktioita, kunnes sisäistäminen tapahtuu ja totteleminen on ehdotonta.
Kurinpito perhelaumassa
Asiaan.perehtynyt
2
1171
Vastaukset
- hmmmph
Lissun tapauksesssa laumaan kuuluvat Lissu-poika 55v ja Lissun äiti 70v.
Lauman johtaja on tietenkin Lissun äiti. Jos lissu käyttäytyy kunnolla, hän voi päästä jaloittelemaan pimeästä komerosta pariksi tunniksi, ja jos on edelleen kiltisti, saattaa äiti antaa Lissulle peppua. - Koiramiehenystävä
Lissu hei, meillä minä ,mies olen johtaja ja sitten tulee minun koirani, muut sitte samanarvoisina koirani jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 682640
- 622582
- 681772
- 241597
- 201520
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91460- 151372
- 381223
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81177- 251096