Tieteellisemmät kuljettajat voinee antaa tarkat laskelmat että paljonko tuo vaikuttaa nopeuden virheeseen. Jos maapallon pyöriminen hidastuu niin pitääkö ajaa kovempaa ettei aja alinopeutta.
Toisaalta taasen riippuen kumpaan suuntaan ajaa.
Entä kuun vetovoiman vaikutus suhteessa maan vetovoimaan, kun erkanee maasta 4cm vuositasolla niin lisääkö se tiettyinä vuorokauden aikoina sitä että maan vetovoiman vaikutus on sitte suurempi koska kuun vetovoima ei ole keventämässä maanvetovoimaa.
https://yle.fi/uutiset/3-10005730
Kuu arkanee maasta, vaikutus mittarivirheeseen?
13
566
Vastaukset
- Eskon_Valta_Oja
Tieteellisen kuljettajan pitäisi myös ymmärtää ettei alinopeutta voi ajaa. Alle 0 km/h ei voi liikkua. Jos liikkuu, on kyseessä aikakone. Ylinopeus? Ylin nopeus? Onko se nopeus jolla ylitetään valon nopeus? Nykyisen käsityksen mukaan valon nopeutta ei voi millään ylittää joten ylinopeudenkin ajaminen, ainakin autolla maapallolla on mahdotonta.
Nyt taisit sekoittaa paineen ja nopeuden. Tiellä kulkevien autojen renkaissa harvoin on alipainetta. Alinopeuksia sen sijaan tapaa useinkin. Mutta koska kyse on arkisesta puhekielestä, ilmaletkulla saattaa kuulla epämääräisiä lausahduksia "oho, alipainetta". Ylinopeuden määritelmää saattoi takavuosina tiedustella poliisiauton takapenkiltä. Nykyisin tulee lappu kotiin postin mukana.
Koska nopeus on myös vektorisuure, negatiivisissa nopeuksissa ei ole mitään kummaa. Jos ajat Helsingistä Lahteen satasta, nopeutesi Lahdesta Helsinkiin on -100 km/h.
Koska kuun vetovoiman ja muiden häiriötekijöiden, esim. "alipaineen" vaikutusta mittarivirheeseen on perin hankala laskeskella, kannattaa tyytyä tarkistamaan mittarivirhe nopeusnäyttötauluista. Ne lienevät luotettavampia kuin gps. Tai siis gps:n näyttämää on myös verrattava nopeusnäytön lukemaan. Näillä opeilla postinkantaja ei rasitu turhasta.- Suureet_ja_merkit_väärin
Enevpk1 kirjoitti:
Nyt taisit sekoittaa paineen ja nopeuden. Tiellä kulkevien autojen renkaissa harvoin on alipainetta. Alinopeuksia sen sijaan tapaa useinkin. Mutta koska kyse on arkisesta puhekielestä, ilmaletkulla saattaa kuulla epämääräisiä lausahduksia "oho, alipainetta". Ylinopeuden määritelmää saattoi takavuosina tiedustella poliisiauton takapenkiltä. Nykyisin tulee lappu kotiin postin mukana.
Koska nopeus on myös vektorisuure, negatiivisissa nopeuksissa ei ole mitään kummaa. Jos ajat Helsingistä Lahteen satasta, nopeutesi Lahdesta Helsinkiin on -100 km/h.
Koska kuun vetovoiman ja muiden häiriötekijöiden, esim. "alipaineen" vaikutusta mittarivirheeseen on perin hankala laskeskella, kannattaa tyytyä tarkistamaan mittarivirhe nopeusnäyttötauluista. Ne lienevät luotettavampia kuin gps. Tai siis gps:n näyttämää on myös verrattava nopeusnäytön lukemaan. Näillä opeilla postinkantaja ei rasitu turhasta.Jos ajat Helsingistä Lahteen satasta, nopeutesi Lahdesta Helsinkiin on -100 km/h.
Miksi liität väliviiva-merkin fysiikan suureisiin? Väliviiva-merkkiä ei pidä laittaa 100 km/h - nopeuden eteen. Väliviiva ei ole tarkoitukseltaan sama kuin miinus-merkki. - Nolla_Miinus_Nolla
Enevpk1 kirjoitti:
Nyt taisit sekoittaa paineen ja nopeuden. Tiellä kulkevien autojen renkaissa harvoin on alipainetta. Alinopeuksia sen sijaan tapaa useinkin. Mutta koska kyse on arkisesta puhekielestä, ilmaletkulla saattaa kuulla epämääräisiä lausahduksia "oho, alipainetta". Ylinopeuden määritelmää saattoi takavuosina tiedustella poliisiauton takapenkiltä. Nykyisin tulee lappu kotiin postin mukana.
Koska nopeus on myös vektorisuure, negatiivisissa nopeuksissa ei ole mitään kummaa. Jos ajat Helsingistä Lahteen satasta, nopeutesi Lahdesta Helsinkiin on -100 km/h.
Koska kuun vetovoiman ja muiden häiriötekijöiden, esim. "alipaineen" vaikutusta mittarivirheeseen on perin hankala laskeskella, kannattaa tyytyä tarkistamaan mittarivirhe nopeusnäyttötauluista. Ne lienevät luotettavampia kuin gps. Tai siis gps:n näyttämää on myös verrattava nopeusnäytön lukemaan. Näillä opeilla postinkantaja ei rasitu turhasta.Pienin nopeus mikä on olemassa on 0 km/h tai voi sen ilmoittaa maileissa tunnissa myös tai vaikka metreinä sekunnissa. Tai eihän 0 km/h ole edes nopeus koska siinä ei liikuta yhtään mihinkään. Nollan alle ei voi millään mennä liikkeessä joten todellisuudessa alinopeutta ei voi maan päällä olla. Puhekielessä sitä runsaasti kuitenkin käytetään.
Ilmanpaineeseen ei alinopeutta pidä verrata koska paine, niin yli-kuin alipainekin, on mitattavissa. Hitaammin kuin paikallaan olevan kappaleen nopeutta ei sen sijaan voi mitata koska sellaista ei ole. Tutkallakaan ei pysty alinopeutta voi mitata koska paikallaan olevan kappaleen nopeutta ei voi mitata puhumattakaan että tutkalla saataisiin pienempiä nopeuslukemia kuin 0 km/h. - Mestaria_odotellen
Jaahans, laitoin kellon käymään kuinka kauan menee ennen kuin mestari ja YLI-jumala Rotta saapuu taas kerran kertomaan miten asia oikeasti on. Näppiksen naputtelun ääni jo kuuluu. Ennen ruokista on mestari lyönyt faktat pöytään. Uskokaa pois.
Suureet_ja_merkit_väärin kirjoitti:
Jos ajat Helsingistä Lahteen satasta, nopeutesi Lahdesta Helsinkiin on -100 km/h.
Miksi liität väliviiva-merkin fysiikan suureisiin? Väliviiva-merkkiä ei pidä laittaa 100 km/h - nopeuden eteen. Väliviiva ei ole tarkoitukseltaan sama kuin miinus-merkki.Kun on kyse puhekielestä, niin - merkki tulee hyvin tulkituksi miinusmerkiksi, varsinkin asiayhteydestä riippuen. Asiaan toki vaikuttaa myös, että se on suoraan löydettävissä näppäimistöltä. On muuten mennyt läpi tieteellisissä julkaisuissakin.
Enevpk1 kirjoitti:
Kun on kyse puhekielestä, niin - merkki tulee hyvin tulkituksi miinusmerkiksi, varsinkin asiayhteydestä riippuen. Asiaan toki vaikuttaa myös, että se on suoraan löydettävissä näppäimistöltä. On muuten mennyt läpi tieteellisissä julkaisuissakin.
Kun nyt hiuksia halotaan, niin eikös tuo ole yhdysmerkin vaativa yhdyssana (olkoonkin että erikoisen näköinen tulee)? Eli kyse on --merkistä.
TheRat kirjoitti:
Kun nyt hiuksia halotaan, niin eikös tuo ole yhdysmerkin vaativa yhdyssana (olkoonkin että erikoisen näköinen tulee)? Eli kyse on --merkistä.
Minkä lisäksi tuo on sama merkki, ottaa sen näppiksellä välimerkkikohdasta tai numeronäppiksen miinusmerkkikohdasta. Ascii-koodi 45.
TheRat kirjoitti:
Minkä lisäksi tuo on sama merkki, ottaa sen näppiksellä välimerkkikohdasta tai numeronäppiksen miinusmerkkikohdasta. Ascii-koodi 45.
Vaan Androidin suomenkieliseltä perusnäppäimistöltä ei löydy. Tarvittaessa voi toki ladata vaikka minkälaisen näppäimistön. Ja jotkut serverit ottavat vastaan selaimelta lähetettyjä unicode koodattuja merkkejä. En jaksa nyt kokeilla.
- Mestaria_odotellen
Mestaria_odotellen kirjoitti:
Jaahans, laitoin kellon käymään kuinka kauan menee ennen kuin mestari ja YLI-jumala Rotta saapuu taas kerran kertomaan miten asia oikeasti on. Näppiksen naputtelun ääni jo kuuluu. Ennen ruokista on mestari lyönyt faktat pöytään. Uskokaa pois.
Ohhoh. Rotta kävi ruokatunnin loppupuolella palstalla pyörähtämässä parin kommentin verran muttei ilmeisesti ollut aikaa enempää niin jäi tällä erää alinopeuden faktat kertomatta. Taitaa mestarilla olla jollain muilla palstoilla enemmän opetettavaa ja kerrottavaa. No eiköhän se palaa tällekin palstalle yhteen mieliaiheeseensa eli em. alinopeus-termin pyörittämiseen. Onko sellaista vai eikö ole. Rotta kertoo senkin. Varmasti ennen iltaa.... ; )
- itse_en_tiedä
Mikä on alin ylinopeus? Entäs ylin alinopeus? Entäs alin alinopeus tai ylin ylinopeus?
- Concordella-matkustellut
Aloittajan mainitsema maanpyörintänopeuden väheniminen tietysti lisää miittarivirhettä ajattaessa vastasuuntaa ja pienentää päinvastaiseen suuntaan.
Myös puheen kanssa tulee ongelmia yliäänikoneissa jollaisia ei taida olla tallä hetkellä kun Concordet romutettiin.
Muistan itsekin tapauksen kun matkustin Concordella pariisista newyorkiin.
Eipä meinannut tulla keskustelusta kaverini kanssa mitään kun äänen viive oli niin suuri. Tuohan johtui siitä että Concorde lensi nopeammin kuin ääni ja siinähän syntyi 20 sekunnin viive. Oli aluksi hauskaa kun kaverin huulen alkoivat heilua mutta puhe tuli korviini vasta tuon 20 sekunnin jälkee.- HöpöhöpöJuttujaTaas
Concorden sisällä etäisyys kahden keskustelijan välillä on niin pieni ettei äänen "hitautta" voi ihmissilmällä havaita. Siihen tosiasiaan ei vaikuta se lensi Concorde millä nopeudella tahansa. Ääni kulkee 343 metriä sekunnissa ja 1230 kilometriä tunnissa. Jos Concordessa kaksi keskustelijaa puhuu vaikka kymmenen metrin päässä toisistaan voi nopeasti päätellä miten pieni aika kuluu siihen kun ääni kulkee näiden keskustelijoiden välillä. Huulilta kuuluva ääni niiden liike ovat siis silmillä nähtynä täysin synkronissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565360Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212367- 1141607
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2321564- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3101116- 721047