Lumikanuuna puhaltaa

ja koko Ruotsin itärannikko on valkoisena pyrystä. Kun tuuli puhaltaa koillisesta Perämereltä ja Merenkurkusta niin me hautaudumme lumeen. Joskus on alueelle tullut puolitoistametriä lunta muutaman vuorokauden aikana, kun olosuhteet ovat olleet otolliset. Nyt muutaman vähälumisen ja leudon talven jälkeen olemme saaneet lähes metrin lunta ja lisää tulee. Eikun ulos avaamaan polkuja :)

Onko Suomessa vastaavaa meteorologista ilmiötä? Merituuli joka tuo paljonlunta tullessaan?

Ja sitten hieman galluppia:
1-onko omista kuulumisistaan kertominen "blogausta" ja onko se jotenkin huonompi keskustelunmuoto kuin esim. iltiksen artikkeleiden ruotiminen tai televisosarjoista puhuminen?
2- mikä on keskustelua? Tarvitaanko siihen 1, 2, useampia osaanottajia?
3- voiko keskustelua olla olemassa jos käy vain kerran viikossa tai kaksi kertaa kuukaudessa sanomassa mitä mieltä on mistäkin?
4- Onko väärin jos haluaa johdatella keskusteluja asiallisempaan suuntaan? (Olen havainnut että palstalaisilla on erilaisia käsityksiä siitä miten tähän palstaan suhtaudutaan: tyhjänpäiväiväisestä hupipalstasta, johon saa kirjoittaa mitä tahansa älyttömyyksiä nettiyhteisöön, jossa kaikki ansaitsevat tulla huomatuiksi ja jossa avautumisetkin ovat ok eikä elämästään ja itsestään kertojat tule pilkatuiksi?
5- Onko jotenkin parempaa kertoa kotieläimistään, ulkoiluistaan, pyryttämisestä, pelargoonien mullanvaihdosta kuin ottaa kantaa ajankohtaisiin kotimaan uutiseen tai ulkomailla taphtuneeseen? (Ei pahalla; minäkin tykkään jutella arkirutiineistani täällä Daalan lumisella rannalla, mutta eikö se sitten ole sitä vihattua blogia? Ks. No.1)

73

1157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikö sinun pitäisi jo olla paistamassa synttärikakkuja?

• Eikö sinun pitäisi olla myob?
        Mutta tiedoksi: ei ole synttärikakkuja eikä kaffeita. Lauantaina menemme paikalliseen ns. parempaan ravinteliin syömään pihvit. Eikä mitään suunnitelmia siirtyä minnekkään muualle keskustelemaan.
        :)

• Paloma.se.co kirjoitti:

Eikö sinun pitäisi olla myob?
        Mutta tiedoksi: ei ole synttärikakkuja eikä kaffeita. Lauantaina menemme paikalliseen ns. parempaan ravinteliin syömään pihvit. Eikä mitään suunnitelmia siirtyä minnekkään muualle keskustelemaan.

Vaikutat siis kuitenkin olevan tyytyväinen tähän palstaan tällaisenaan. Muutenhan et liimautuisi tänne vaikka parempikin vaihtoehto olisi jo ihan päivän päässä.

Eikö sinun pitäisi olla myob?

Palo
        En tajua, mikä hinku sinulla on kysellä ja tentata ja kuitenkin esittää omat mielipiteesi siinä samassa. Muut ovat luusereita ja oppimattomia kansankynttilän rinnalla. Eihän sinua oikeasti kiinnosta, kun Lego,pojat,tyttäret, exän pytingin myynti jossain savanneilla ja sen halvan talonvanhuksen remppa. Yksi hailee onko siellä lunta metri tai kaksi ja kuka kolaa. Mitä me sillä tiedolla teemme täällä Suomessa. Syö pihvisi ja kakkusi ja sulje 60 palsta ikuisesti. Mene esittämään ikäisillesi vaikka minkälaisia tiimejä. Meillä tulee olemaan täällä eri meinkinki kun ikäihmiset siirtyvät omalle palstalleen. Saman ikäiset ajattelevat usein monista asioista samankaltaisesti.

• 2lesken kirjoitti:

Palo
        En tajua, mikä hinku sinulla on kysellä ja tentata ja kuitenkin esittää omat mielipiteesi siinä samassa. Muut ovat luusereita ja oppimattomia kansankynttilän rinnalla. Eihän sinua oikeasti kiinnosta, kun Lego,pojat,tyttäret, exän pytingin myynti jossain savanneilla ja sen halvan talonvanhuksen remppa. Yksi hailee onko siellä lunta metri tai kaksi ja kuka kolaa. Mitä me sillä tiedolla teemme täällä Suomessa. Syö pihvisi ja kakkusi ja sulje 60 palsta ikuisesti. Mene esittämään ikäisillesi vaikka minkälaisia tiimejä. Meillä tulee olemaan täällä eri meinkinki kun ikäihmiset siirtyvät omalle palstalleen. Saman ikäiset ajattelevat usein monista asioista samankaltaisesti.

Sinulle se nousee aina tuo vihreä peukku jo heti ennenkuin kommenttiasi on kukaan ehtinyt lukemaankaan. Pitäisit pikkusen väliä, muutaman minuutin tai silleen.

• Nikki.Nikitön
        Tellukka kirjoitti:

Sinulle se nousee aina tuo vihreä peukku jo heti ennenkuin kommenttiasi on kukaan ehtinyt lukemaankaan. Pitäisit pikkusen väliä, muutaman minuutin tai silleen.

Hyvin ehdin sen lukemaan, olen nopea lukija sekä peukuttaja.

• Nikki.Nikitön kirjoitti:

Hyvin ehdin sen lukemaan, olen nopea lukija sekä peukuttaja.

Mites se onnistui, koska et näytä olevan rekattu? Ja jos olet, niin miksi et kirjoita omalla rekatullasi, vaan hiivit pitkin puskia?

• Nikki.Nikitön
        Tellukka kirjoitti:

Mites se onnistui, koska et näytä olevan rekattu? Ja jos olet, niin miksi et kirjoita omalla rekatullasi, vaan hiivit pitkin puskia?

Uteliaisuutesi on tyydyttämätön.
        Ehkä on rekattu ehkä ei ole, ehkä peukutin ehkä en. Mitä se sinulle kuuluu.

• Nikki.Nikitön kirjoitti:

Uteliaisuutesi on tyydyttämätön.
        Ehkä on rekattu ehkä ei ole, ehkä peukutin ehkä en. Mitä se sinulle kuuluu.

Ja sellaisena se pysyy, ellei kysymyksiini koskaan vastailla muulla kuin tuollaisella.

Jos et peukuttanut, niin valehtelit aikaisemmin. Jos peukutit, niin olet rekattu.

• 2lesken kirjoitti:

Palo

Minä en kysele asioita tai mielipiteitä esittämättä samalla omiani. Kokisin sen epäreiluksi lieroiluksi, utelemiseksi tai kyyläämiseksi.
        Sinun negatiivinen asenteesi värittää palstakeskustelua; etsit virheitä ja varjopuolia muista ja annat vaikutelman vanhasta, katkeroituneesta, tyytymättömästä naisihmisestä, joka on joutunut pakon edellä eroamaan ainoasta ja parhaasta elinikäisestä kaveristaan viinasta.
        En minä koe sinua luuseriksi; sinä itse koet itsesi luuseriksi. Sinä itse ripustat epiteettejä kuin mitalleja roikkumaan kaulaasi ja annat niiden painaa itseäsi alas. Puhu minulle kuin aikuinen aikuiselle, ilman luonnekuvauksia ja mollaamisia niin tulet huomaamaan että ihmisiä olemme molemmat.

• Nikki.Nikitön
        Tellukka kirjoitti:

Ja sellaisena se pysyy, ellei kysymyksiini koskaan vastailla muulla kuin tuollaisella.

Jos et peukuttanut, niin valehtelit aikaisemmin. Jos peukutit, niin olet rekattu.

E VVVK sun kantas.

• 1lesken
        Paloma.se.co kirjoitti:

Minä en kysele asioita tai mielipiteitä esittämättä samalla omiani. Kokisin sen epäreiluksi lieroiluksi, utelemiseksi tai kyyläämiseksi.
        Sinun negatiivinen asenteesi värittää palstakeskustelua; etsit virheitä ja varjopuolia muista ja annat vaikutelman vanhasta, katkeroituneesta, tyytymättömästä naisihmisestä, joka on joutunut pakon edellä eroamaan ainoasta ja parhaasta elinikäisestä kaveristaan viinasta.
        En minä koe sinua luuseriksi; sinä itse koet itsesi luuseriksi. Sinä itse ripustat epiteettejä kuin mitalleja roikkumaan kaulaasi ja annat niiden painaa itseäsi alas. Puhu minulle kuin aikuinen aikuiselle, ilman luonnekuvauksia ja mollaamisia niin tulet huomaamaan että ihmisiä olemme molemmat.

Palo
        Olet vielä paljon kapea-alaisempi, omaan napaan tuijottaja kuin uskoinkaan. Elät jossain viisikymmentävuotta sitten tapahtuneissa kuviossa. Olet jumissa menneisyytesi kanssa. Kuvia, kirjasta puhumista, suunnittelua vuodesta toiseen. Asuinkumppanisi pitää olla nössö, simppeli,vihtori, joka hyväksyy tuon sinun menneessä elämisesi. Etkö voinut sulkea aikoinaan mennyttä taaksesi, kun kuitenkin sinulla pitää olla joku tinderheppu käsipuolessa. Olet tyyppi joka kuvittelee, että olet ainoa laatuaan joka on pokannut tumman tulisen miehen nuoruuden hurmiossa. Mutta kun sinä et osaa päästää irti. Täällä kuusikymppisissä uhkaat roikkua maailman tappiin asti, vaikka kahvikammari kutsuu. Kuka täällä kaipaa ruotsalaista kansankynttilää, joka kopio wikipediasta tekstejä, esittää pitkiä opettavaisia lauserakenteita ja jolla huumorintajua ei ole ollenkaan. Pelkkää puuduttavaa etusormi pystyssä opettamista ja ylhäältä päin katsomista. Toivoisin näin että ainakin rekatut laitettaisiin kylmästi omiin ikäryhmäpalstoihinsa. Kysytäänkö ikää rekatessa en muista, mutta niin saisi tehdä. 2Lesken

• 1lesken kirjoitti:

Palo
        Olet vielä paljon kapea-alaisempi, omaan napaan tuijottaja kuin uskoinkaan. Elät jossain viisikymmentävuotta sitten tapahtuneissa kuviossa. Olet jumissa menneisyytesi kanssa. Kuvia, kirjasta puhumista, suunnittelua vuodesta toiseen. Asuinkumppanisi pitää olla nössö, simppeli,vihtori, joka hyväksyy tuon sinun menneessä elämisesi. Etkö voinut sulkea aikoinaan mennyttä taaksesi, kun kuitenkin sinulla pitää olla joku tinderheppu käsipuolessa. Olet tyyppi joka kuvittelee, että olet ainoa laatuaan joka on pokannut tumman tulisen miehen nuoruuden hurmiossa. Mutta kun sinä et osaa päästää irti. Täällä kuusikymppisissä uhkaat roikkua maailman tappiin asti, vaikka kahvikammari kutsuu. Kuka täällä kaipaa ruotsalaista kansankynttilää, joka kopio wikipediasta tekstejä, esittää pitkiä opettavaisia lauserakenteita ja jolla huumorintajua ei ole ollenkaan. Pelkkää puuduttavaa etusormi pystyssä opettamista ja ylhäältä päin katsomista. Toivoisin näin että ainakin rekatut laitettaisiin kylmästi omiin ikäryhmäpalstoihinsa. Kysytäänkö ikää rekatessa en muista, mutta niin saisi tehdä. 2Lesken

KIrjoitatkohan sinä oikeastaan nyt itsestäsi vai Palomasta, mietippä.

• sullavikka
        Tellukka kirjoitti:

Vaikutat siis kuitenkin olevan tyytyväinen tähän palstaan tällaisenaan. Muutenhan et liimautuisi tänne vaikka parempikin vaihtoehto olisi jo ihan päivän päässä.

Minä luen aina tahtomattani tuon nimimerkin, Rellukka.

• sullavikka kirjoitti:

Vai selainen ongelma.
        Minä opin lukemaan jo neljä vuotiaana.

• Tellukka kirjoitti:

Tell
        Minulla taitaa olla salainen ihailija.

• Tellukka
        2lesken kirjoitti:

Tell
        Minulla taitaa olla salainen ihailija.

Jaa, että sellaista toiveajattelua. En halua romuttaa haaveitasi.

• Kullukkakilisee
        sullavikka kirjoitti:

Ite lukisin pillukka mutta se on värkin väärin vertausta ja lausumista.
        Tiesittekö että, ruotsinsuomalaisen yleisin nimi on Ritva Johansson. Niitä on joka toinen.
        Loput ovat Terttu Tellukka Hååkaneita. Kirjoitetaan Håkan.

• Nikki.Nikitön

Ahhaa Paloma täyttää 70v.
      Sydämelliset onnittelut!!

• Kiitos :)

• 1-On
      Ohi-mennen voi mainita:
      tulipa käytyä...
      tulipa tehtyä
      Korkeintaan parilla lauseella.
      Sitten pitää liittää muutakin kuin minää.
      2-Monipuolisuus.
      Pitää etsiä uusia näkökulmia aloitukseen.
      Ei saa jankuttaa samaa vain sanojen paikka vaihdellen.
      3-Voi melkein
      Mutta palstalla se on mahdotonta.
      Koska nimmarit eivät ole sinisiä aina.
      Eikä useinpiin kirjoittajiin siis voi mitenkään luottaa.
      4-On
      Kuten aloittaja itse kirjoittikin.
      Sitä tekee hupi-aloituksen tai asia-aloituksen.
      Jos juttu alkaa rönsytä, on aloitus tehty asian-tuntemattomasti.
      5-Ei
      Katso vastaukseni kysymykseesi nro.1
      Tämä kysymys on kopio itsestäsi.

H.

• ...tehtyä...

H.

• Mites se Niinistö?
        Joko kyllästyit kopioimaan niitä kommentteja ja aloit kopioimaan koko palstan?

• @hunksz:
        kiitos kaikkein parhaiten perustelluista vastauksista kysymyksiini. En ole aivan samaa mieltä siitä mikä on keskustelua ja muitakin kohtia on missä mielipiteemme eroavat, mutta koen vastauksesi rehellisenä ja asiallisena.

• Väenväkisin pyrit ohjaamaan palstaa hauamaasi suuntaan, etkö jo tajua, ettei se tule onnistumaan.
      Toinen samanmoinen ohjaa omia aloituksiaan, sitä tänne ja tuota tuonne, ei kelpaa jne.
      Eikö olisi helpompaa antaa palstan olla omanlaisensa, jättää kyselyt ja ohjailut sikseen, kun emme kaikki ikinä sinulle kelpaa.

• "KS109"

Palstallakin on aina hyväksi yrittää päästä typeryksistä eroon.
        Yritähän sinäkin alkaa kevata.

H.

• hunksz kirjoitti:

"KS109"

H.

Kiitos neuvosta, pyrin pysymään sinusta erossa, et sinäkään kelpaa minulle.

• maijuska53
        hunksz kirjoitti:

"KS109"

H.

Sitä me moni odotamme....sehän on joulukuussa 2019 kun päästään typerästä eroon.

• maijuska53 kirjoitti:

Sitä me moni odotamme....sehän on joulukuussa 2019 kun päästään typerästä eroon.

Pianhan tämä palsta tulee olemaan yhtä siisti kuin 50-palsta on nyt.
        Mistä ja kenestä sinä sitten valitat, kun olet täällä yksin lesken kanssa? Ai niin joo, sitten alatte syömään toinen toistanne pois.

• maijuska53
        Tellukka kirjoitti:

Pianhan tämä palsta tulee olemaan yhtä siisti kuin 50-palsta on nyt.
        Mistä ja kenestä sinä sitten valitat, kun olet täällä yksin lesken kanssa? Ai niin joo, sitten alatte syömään toinen toistanne pois.

En mielestäni kovin valittanut, vaan tympii tuon tyypin jatkuva haukkuminen toisia typeriksi.

Kommentistasi päätellen, sinä taidat pitää hoon teksteistä ja en siitä päällesi hyökkää.

• maijuska53 kirjoitti:

En mielestäni kovin valittanut, vaan tympii tuon tyypin jatkuva haukkuminen toisia typeriksi.

Kommentistasi päätellen, sinä taidat pitää hoon teksteistä ja en siitä päällesi hyökkää.

Ai niinkuin ...?
        Kukas siinä ketä haukkuikaan typeräksi. Hänenkös kirjoittama tuo aikaisempi nikillä "maijuska53" kirjoitettu kommentti olikin.

• Bengalitikku

Ei-juu-juu-juu-juu
        Haluatteko, että me nuoremmat pidämme läksiäiset täällä, kun on aika siirtyä seuraavaan ikäryhmään? Siellähän olette kuopuksia, ihan kakaroita.
        Mikäli on vielä virtaa neljän vuoden päästä, siirryn sinne, sikälimikäli huvittaa.
        Jos en ole kirjoitellut viiskymppisiin nytkään, paitsi kerran vahingossa, miksi teeskentelisin olevani nuorempaa ikäryhmää.
        Tuleeko mitään seitsemänkympin villitystä? Kaikkiin kymppeihin kun liittyy
        kaikenlaisia myyttisiäkin uskomuksia. Haraako sitä vastaan omaa vanhuuttaan? Ja miks ihmeessä. Ikää on.
        Minusta voi vallan hyvin arvostaa itseään ja olla ylpeä, kun on jo niin monet vuodikymmenet ohittanut. Jos haraa vastaan, voi tulla vaikutelma, että se on komlpeksi. Jossain laulussa on: rupsahda rakkaani rauhassa mun. Mielestäni ei tarvitse rupsahtaa vaan ikääntyä rauhassa ilman draamaa.
        Tänne hipsuttelee samoin pikkuhiljaa viiskymppisistä ja vaihtoa tapahtuu siten.
        P.S. en ole pitänyt blogia, joten en tiedä sen toiminnasta tai toimivuudesta.

• maijuska53
        Tellukka kirjoitti:

Ai niinkuin ...?
        Kukas siinä ketä haukkuikaan typeräksi. Hänenkös kirjoittama tuo aikaisempi nikillä "maijuska53" kirjoitettu kommentti olikin.

Päättele mitä päättelet, minusta et seuraa saa jankutuksillesi.

• maijuska53 kirjoitti:

Päättele mitä päättelet, minusta et seuraa saa jankutuksillesi.

No jankutapa sitten yksin kunhan saat häädettyä toiset pois palstalta.

• bessie-
        Bengalitikku kirjoitti:

Ei-juu-juu-juu-juu
        Haluatteko, että me nuoremmat pidämme läksiäiset täällä, kun on aika siirtyä seuraavaan ikäryhmään? Siellähän olette kuopuksia, ihan kakaroita.
        Mikäli on vielä virtaa neljän vuoden päästä, siirryn sinne, sikälimikäli huvittaa.
        Jos en ole kirjoitellut viiskymppisiin nytkään, paitsi kerran vahingossa, miksi teeskentelisin olevani nuorempaa ikäryhmää.
        Tuleeko mitään seitsemänkympin villitystä? Kaikkiin kymppeihin kun liittyy
        kaikenlaisia myyttisiäkin uskomuksia. Haraako sitä vastaan omaa vanhuuttaan? Ja miks ihmeessä. Ikää on.
        Minusta voi vallan hyvin arvostaa itseään ja olla ylpeä, kun on jo niin monet vuodikymmenet ohittanut. Jos haraa vastaan, voi tulla vaikutelma, että se on komlpeksi. Jossain laulussa on: rupsahda rakkaani rauhassa mun. Mielestäni ei tarvitse rupsahtaa vaan ikääntyä rauhassa ilman draamaa.
        Tänne hipsuttelee samoin pikkuhiljaa viiskymppisistä ja vaihtoa tapahtuu siten.
        P.S. en ole pitänyt blogia, joten en tiedä sen toiminnasta tai toimivuudesta.

"Jossain laulussa on: rupsahda rakkaani rauhassa mun. Mielestäni ei tarvitse rupsahtaa vaan ikääntyä rauhassa ilman draamaa."

Vähän kai turhankin kainona ihmisenä en ikimaailmassa pystyisi rupsahtamaan rauhassa rakkaani läsnäollessa. En ole onnistunut kehittymään tässä asiassa, ei onnistu ei.

• Bengalitikku

Hihityksiä ääneen....

• kehityskelpoinenko
        bessie- kirjoitti:

"Jossain laulussa on: rupsahda rakkaani rauhassa mun. Mielestäni ei tarvitse rupsahtaa vaan ikääntyä rauhassa ilman draamaa."

Vähän kai turhankin kainona ihmisenä en ikimaailmassa pystyisi rupsahtamaan rauhassa rakkaani läsnäollessa. En ole onnistunut kehittymään tässä asiassa, ei onnistu ei.

entäs pystytkö rupsauttamaan luonnollisesti rakkaasi seurassa

• bessie-
        kehityskelpoinenko kirjoitti:

entäs pystytkö rupsauttamaan luonnollisesti rakkaasi seurassa

Ihan samaa asiaa ne minulle tarkoittavat. Jo lapsena opittu sana jolla ainakin minun 'piireissäni', kouluissa esimerkiksi, oli vain tuo yksi merkitys.
        Eli kuten jo sanoin, en pysty. Mitään salattavaa (viittaan yleiseen sanontaan) ei ole, enkä kai ole erityisen estoinenkaan, vain kaino.

• Bengali, ei tarvitse pitää mitään läksiäisiä kun en mihinkään ole lähdössä.
      (Meitä yli-ikäisiä, joihin itsekin siirryn päivän päästä) on täällä koko joukko ja monet kirjoittavat samanaikaisesti useammissa eri ikäryhmissä.
      Mitään villityksiä, pikemmin tuntuu hieman jähmettyneeltä, mutta olen kohtalaisen positiivinen ja odotan kevättä ja sitä että saan kirjani valmiiksi (oikoluku on edelleen menossa).
      Blogilla tarkoitetaan nykyisin kai päiväkirjan pitoa. Sitä mitä ennen vanhaan sanottiin kuulumisien kertomiseksi. Matkablogit ja elämäntapablogit ovat kai suosituimmat. Itse luen satunnaisesti matkablogeja ja kirjoitan joskus harvoin omiini. Kyllä minä ainakin katson kuulumisien kertomisen olevan osa normaalia keskustelukulttuuria, vaikka täällä on ryhmä sitkeitä sissejä jotka vastustavat omasta elämästä kertomista käyräsapeli hampaissa.
      Mahdollisesti en ole koskaan oikein päässyt sisälle nimenomaan tämän palstan keskustelukulttuuriin, joka poikkeaa suuresti aikaisempia kokemuksiani keskustelupalstoista.

• Heikunkeikku

"Paloma"
        Ai tänäänkö on syntymäpäiväsi? En ole tiennyt, vaikka toki olisi pitänyt, kun kyllähän Kala Kalan kaiketi pitäisi tunnistaa:)
        Tuo sitten selittääkin sen, että oot aina tuntunut NIIN mukavalta ihmiseltä:)

Tosi paljon onnea syntymäpäiväsi johdosta !

En ymmärrä, kun jotkut suorastaan paaaaasaavat iästä. Eihän tänne edes ole pakko ilmoittaa ikäänsä. Tai voi keksiä vaikka minkä iän.
        Minäkin kohta olen 80 vuotias:), eikä kukaan tiedä siitä mitään. Luulevat jotain kuuskytäksi:)

Minä tykkään lukea, jos joku kertoo vaikkapa päivän touhuista tai jos on ollut reissussa, niin siitä reissusta. Harrastuksista ja mistä nyt tahtovatkin. Niihin kukin sitten voi osallistua tai sitten ei, jos ei huvita.

Jotkut palstalla nyrpistää nenäänsä, sormiaan koukistavat, että voi ja voi taas joku bloggaa.
        Minä en semmosista sanomisista piittaa yhtään mitään. Sanokoot vaan.
        Tahdon pitää näitä omia polkuja, joita kuleksin omine juttuineni.

• Heikunkeikku kirjoitti:

"Paloma"
        Ai tänäänkö on syntymäpäiväsi? En ole tiennyt, vaikka toki olisi pitänyt, kun kyllähän Kala Kalan kaiketi pitäisi tunnistaa:)
        Tuo sitten selittääkin sen, että oot aina tuntunut NIIN mukavalta ihmiseltä:)

Tosi paljon onnea syntymäpäiväsi johdosta !

En ymmärrä, kun jotkut suorastaan paaaaasaavat iästä. Eihän tänne edes ole pakko ilmoittaa ikäänsä. Tai voi keksiä vaikka minkä iän.
        Minäkin kohta olen 80 vuotias:), eikä kukaan tiedä siitä mitään. Luulevat jotain kuuskytäksi:)

Minä tykkään lukea, jos joku kertoo vaikkapa päivän touhuista tai jos on ollut reissussa, niin siitä reissusta. Harrastuksista ja mistä nyt tahtovatkin. Niihin kukin sitten voi osallistua tai sitten ei, jos ei huvita.

Jotkut palstalla nyrpistää nenäänsä, sormiaan koukistavat, että voi ja voi taas joku bloggaa.
        Minä en semmosista sanomisista piittaa yhtään mitään. Sanokoot vaan.
        Tahdon pitää näitä omia polkuja, joita kuleksin omine juttuineni.

Kiitos heikku, huomennahan se varsinainen syntymäpäiväni on. Oikeestaan luullen että äitini fuskasi, koska 1948 taisi olla karkausvuosi, ja olen oikeesti syntynyt 29 pvä, sanovat jotkut sukulaiset. Papereissa on kyllä 28. Olishan se jännää jos täyttäisinkin vasta 17,5 vuotta.

• Bengalitikku

No eipä sinua 80-kymppiseksi uskoisi. Hyvä esimerkki olet meille.
        Ehkä se, että kun olen tullut suoraan johonkin ikäryhmään ja nyt olem siinä ollut, ajattelee, että pitää kymppien myötä siirtyä. Tosin, olen utelias ja voi olla, että 70-kymppisten jutut rupeaa kiinnostamaan aikanaan. Sen näkee sitten.
        Bloggaamisesta. Mitäpä sillä oikeastaan on väliä, kirjoittaako lyhyemmälti vai pitkästi. Lyhyen luen tarkemmin, pitkän lukaisen.

Paloma: Hyvää syntymäpäivää!🌻

• Heikunkeikku
        Bengalitikku kirjoitti:

No eipä sinua 80-kymppiseksi uskoisi. Hyvä esimerkki olet meille.
        Ehkä se, että kun olen tullut suoraan johonkin ikäryhmään ja nyt olem siinä ollut, ajattelee, että pitää kymppien myötä siirtyä. Tosin, olen utelias ja voi olla, että 70-kymppisten jutut rupeaa kiinnostamaan aikanaan. Sen näkee sitten.
        Bloggaamisesta. Mitäpä sillä oikeastaan on väliä, kirjoittaako lyhyemmälti vai pitkästi. Lyhyen luen tarkemmin, pitkän lukaisen.

Paloma: Hyvää syntymäpäivää!🌻

Näin vain meidän kesken sanottuna, niin en mä ihan vielä ole 80 vuotias:)
        On täs vielä aika kauan aikaa tuohon ikään.
        Kun nyt ensteks pääsen eläkkeelle, niin josko sitten alkaisin nopiampaan vanhenemaan.
        Nyt vielä tuntuu, että oon nuori flikkaanen vielä.

• Bengalitikku

Voihan vitsit, kun uunotit. Onneks ei oo meikkiä.

• Heikunkeikku
        Bengalitikku kirjoitti:

Voihan vitsit, kun uunotit. Onneks ei oo meikkiä.

Anteeksi!

Kuinkahan monta kirjoittelijaa on palstalla, jotka eivät ole antaneet vihiäkään iästään. He siis voivat kirjoitella tälle palstalle vaikka tuomiopäivään asti.
        Sitten kun joku harva on ikänsä sanonut, niin sitä vaanitaan kuin hyeenat ja käsketään häipymään pois tältä palstalta.
        Eihän livessäkään ihmiset seurustele vain ja ainoastaan itsensä ikäisten kanssa.

Ja yks asiahan on varma, että 70-vuotias on 60 ikäinen. Tuntuu naurettavalta saivartelulta, että heti kun ihminen täyttää 70, niin hän ei mukamas joidenkin mielestä kelpaisi tälle palstalle.

Minusta on vaan mukavaa, että on eri ikäisiä tyyppejä kirjoittamassa.

• Heikunkeikku kirjoitti:

Anteeksi!

Kuinkahan monta kirjoittelijaa on palstalla, jotka eivät ole antaneet vihiäkään iästään. He siis voivat kirjoitella tälle palstalle vaikka tuomiopäivään asti.
        Sitten kun joku harva on ikänsä sanonut, niin sitä vaanitaan kuin hyeenat ja käsketään häipymään pois tältä palstalta.
        Eihän livessäkään ihmiset seurustele vain ja ainoastaan itsensä ikäisten kanssa.

Ja yks asiahan on varma, että 70-vuotias on 60 ikäinen. Tuntuu naurettavalta saivartelulta, että heti kun ihminen täyttää 70, niin hän ei mukamas joidenkin mielestä kelpaisi tälle palstalle.

Minusta on vaan mukavaa, että on eri ikäisiä tyyppejä kirjoittamassa.

Samaa mieltä, naurettavan lapsellista vouhotusta tuo ikähöpötys.
        Sitten valitetaan, kun ei nuoremmat enää kunnioita ikäihmisiä.
        Mistähän ovat oppineet.

• Bengalitikku

No noinhan se menee. Ei tarvitse pyytää anteeksi. Joskus ajatukset vaan ei ole niin notkeita kuin Bengali-kissa.
        Hyeena on muuten hitsin inha eläin....

• maissiiii

Ei ole vuodet veljeksiä, toivottavasti ette vallan huku siellä laaksossa lumeen.
      Lumityöt onvat aikas raskasta ja kaloreita kuluttavaa arkiliikuntaa

Olen sisämaan kasvatti, meri ja sen ilmiöt ja tuoksut harvinaista herkkua.
      MeriTuuli olisi kaunis nimi tyttärelle.

galluppiin voin aina osallistua
      1.Iltiksen artikkelit eivät aina innosta, riippuu tietysti aiheesta, osaako niihin jotain sanoa, ei yleensä osaa.
      Mielelläni luen kuitenkin, kommentit artikkelista.
      Mikään täällä ei ole huonompaa kuin toinen, rikkauttahan se on jos yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta aiheesta. Joka juttuun ei tarvitse osallistua. ja johan palstan alaotsikko ilmaisee, että kaikesta voi kirjoitella: "yli kuusikymppisten oma palsta". Ihmettelen aina miksi hihkutaan niin noista ikärajoista, onhan 79 vuotiaskin yli kuuskymppinen, siitä vaan.

2. Huonona keskustelijana olen enemmänkin kuuntelija, eli lukija.
      Joskus keskustelu on jo pyrähtänyt ihan uusiin uomiin ja kaikki on sanottu, kun vasta joutaisin ja keksisin siihen jotain muutakin kuin joo sanomaan.
      artikkelit sinällään eivät innosta, mutta voihan täälläkin niinhin uusia näkökulmia löytää.

3.jos on jotain sanomista, niin miksei, tulevathan jotkut vuosien päästä jotain sanomaan, eli kaivavat ikivanhan aloituksen esiin.
      en kyllä kehtoo vanhoihin palailla.

4. kyllä saa johdatella mielin määrin, jos osaa sen tehdä, enpähän yleensä älyä moista, mutta jos ilkeyksistä yrittää johdatella pois, se on kuin huutaisi hikiseen saappaaseen, sen olen kokeillut.
      avautuminen on ok, jos kirjoittaja haluaa, mutta hienotunteisuutta odottaisin myös lukijoilta, se on osa luottamusta, joka täälltä palstalta puuttuu melkein kokonaan, ilkeydet ja rääpimiset ovat joskus käsittämätöntä lisääntyvä luonnonvara täälläkin.

5. ei mikään ole parempaa kuin toinen, erilaisia aloituksiahan tänne voi tehdä, ajattelevat ja viisaat keskustelevat ajankohtaisista ja maailmaanpolitiikasta, mielenkiintoistahan se on lukea.
      itse olen enmmänkin siellä mullanvaihto-osastolla ja höpinöineni sitä alhaisempaa alhaisempaakin osastoa tällä palstalla. Mutta joukon jatkona silti voin ja haluan jotain raapustella.

• maissiiii

Paloma
        Huomasin, että saat onnitteluja syntymäpäivän johdosta.

Täältä lähettelen myös lämpimät onnittelut j
        ja toivotan Sinulle lisää monia iloisia ja rikkaita vuosia.

• maissiiii kirjoitti:

Paloma
        Huomasin, että saat onnitteluja syntymäpäivän johdosta.

Täältä lähettelen myös lämpimät onnittelut j
        ja toivotan Sinulle lisää monia iloisia ja rikkaita vuosia.

Kiitoksia maissilekin :) ja hieno ja tyhjentävä kommentti aloitukseeni.
        Kyllä minä mielelläni johdattelisin ja ohjailisin palstakeskustelua puhtaammile vesille ja kirkkaampaan auringonvaloon, mutta ei siitä usein kiitosta saa.

• Minä kyllä ihailen tuota sinnikkyyttäsi, pitäisi varmaan harkita Sinun uuteen ryhmään liittymistä :).
      Sen olen huomannut, että aika monen kanssa tulee toimeen, kun ei puhu uskonnosta eikä politiikasta, varsinkaan outojen kanssa. En uso, että ko, aiheista näillä palstoilla mitään hyvää seuraa.
      Aika harvoille täällä vastailen, enkä muutenkaan pysty sanomaan, miten pitää kirjoittaa.
      Kun ei ole sefua, niin se on jokaisen omassa harkinnassa, minkälaisen kuvan itsestään antaa, niin se on puskakirjoittajillakin.

• Kävin pienellä lenkillä, ilma kaunis -15 astetta.
      Kyllähän sitä omistakin kokemuksista ja päivän kulusta jutun juurta syntyy, ellei ny ihan sivutolkulla kirjoita.
      Kyllä minä itsekin kertoilen toisinaan jotakin.
      En pidä pahan, pakkohan ei ole lukea.
      Keskustelua on mielestäni se, kun kaksi tai useaampia vaihtaa mielipiteitä, on eri/samaa mieltä. Jos käy silloin tällöin, sekin on ihan ok, jos liittyy asiaan.
      Tuosta palstan ohjailusta. Emmekö me kaikki ihan luonnostaan sitä ohjaile omilla kommenteillamme.
      Aiheesta kaikki muut on ihan ok, mutta toisten mollaamiset ei.
      Onnea syntymäpäivän johdosta Paloma.

• Ohjaillaanhan me, mutta ei aina siihen suuntaan kuin joku toinen haluaisi.
        Siinä sitä konfliktia sitten tulee.

• Bengalitikku

En pistä nokkaani ulos, pistin nokkani tänne. Hyvin kiteytit.

• särätjät

Onnea vain kaikille elämässä, elämä on täynnä huippuja ja laskuja kun taakse katsoo.

Minulla näin vanhana 71 täyttäneenä täytyy olla jotain uutta ehkä vain haaveita lottomiljoonista tai niin. Saan uuden auton 4 viikon päästä diesel euro6. Matkat pois Ruotsista tuskin ovat näkyvissä.
      Olen onnellinen sydämmeni on puhdas ja avoin. Tietenkin ei kaikki ole käynyt kuin halusin ex purjehdus.

• re.tur

Piti olla Suomesta! Näin vanhan järki toimii.

Iivo oli hyvä!

• Onnitteluni🎂🎂🎂, olemme saaneet elää pitkän ja vaiherikkaan elämän. Olemme eläneet ajassa emme menneessä. Olet upea nainen. Palstan paras.

Mietinpä mitä jos siirryttäisiin 70-kymppisiin. Palsta "rauhoittuisi"😂😂😂

Yksi mielenkiintoinen pointti voisi olla se kuinka moni seuraisi meitä. 👢

• ayyyy

Suuri kirjailia ja Paloma olisi hyvä yhdistelmä to mi.

• Hah-ja-puh-vaan

"Yksi mielenkiintoinen pointti voisi olla se kuinka moni seuraisi meitä. 👢"

Voiko huomionkipeänpää hapanharakkaa olla kuin olet! Ei voi!
        Tasan sata varmasti on asia niin, että 95 - 98 prosenttia palstalaisista ei seuraisi teitä mihinkään.

• Suurkiitos :)
        Huomenna vietänkin päiväni Uppsalan Akademiskassa, missä hyvä ystäväni makaa kirurgisella osastolla. Ensin kukkakauppaan. Laitan beef bourguignonia tulemaan crock pottiin heti aamusta niin ei tarvi ajatella ruuanlaittoa sen kummemmin. Kakkua en aio leipoa enkä edes ostaa. Sokerit ovat tarkassa seurannassa

Kyllähän me juttuseuraa löytäisimme 70 plussistakin, mutta minä ainakin haluan miettiä vielä jonkun aikaa.

• Hah-ja-puh-vaan kirjoitti:

Tasan sata varmasti on asia niin, että 95 - 98 prosenttia palstalaisista ei seuraisi teitä mihinkään.

Bah humbug.
        Sinä päivänä kun korpikirjailija alkaa vakituiseen käymään 70 plussissa joko yksinään tai minun seurassani niin palstan pyryharakat ja hekottelijat alkavat pitää kahta suomi24-keskustelun sivua auki samaan aikaan että kerkeävät paremmin kyylätä mitä kukakin sanoo missäkin.
        Mutta voisihan käydä niinkin että Korppi ja Paloma lentävät vihreämmälle oksalle mutta jättävät varjonsa/haamunsa tänne teidän iloksenne....

Bah humbug.
        Sinä päivänä kun korpikirjailija alkaa vakituiseen käymään 70 plussissa joko yksinään tai minun seurassani niin palstan pyryharakat ja hekottelijat alkavat pitää kahta suomi24-keskustelun sivua auki samaan aikaan että kerkeävät paremmin kyylätä mitä kukakin sanoo missäkin.
        Mutta voisihan käydä niinkin että Korppi ja Paloma lentävät vihreämmälle oksalle mutta jättävät varjonsa/haamunsa tänne teidän iloksenne....

Sen verran sitä palstaa olen vilkaissut silloin tällöin, että aivan samat puskaräyskyt ja psykoanalyysin tekijät siellä pyörivät nytkin kuin täälläkin. Ei mitään eroa tähän palstaan.
        Mikä sitten lienee heidän ikänsä?
        Leskikin on tänne tekemässä itselleen lisää tilaa kyynärpäät levällään, mutta hyvin tuntuu olevan perillä 70 palstan Kahvipirtistä ja sen palstan kirjoittajista muutenkin. Joskus aina tuo terveisiä tällekin palstalle sieltä vaikka ikänsä ei edellytä vielä lähellekään 70 palstaa.

• Hah-ja-puh-vaan kirjoitti:

Älä sinä hekota, luet jokaisen rapustukseni, ethän muutoin kommentoisi.

Suurkiitos :)
        Huomenna vietänkin päiväni Uppsalan Akademiskassa, missä hyvä ystäväni makaa kirurgisella osastolla. Ensin kukkakauppaan. Laitan beef bourguignonia tulemaan crock pottiin heti aamusta niin ei tarvi ajatella ruuanlaittoa sen kummemmin. Kakkua en aio leipoa enkä edes ostaa. Sokerit ovat tarkassa seurannassa

Kyllähän me juttuseuraa löytäisimme 70 plussistakin, mutta minä ainakin haluan miettiä vielä jonkun aikaa.

Sen verran katsonut 70-palstaa, että yleiskuva siitä joltisenkin samanlainen kun täällä.
        Sinun kommenttisi on monipuolisia, ei ihme, että kirjaakin teet.
        Jos te sinne lennähdätte korpin kanssa, saattaa olla, että käyn vakoilemassa juttujanne.
        Eikä tässä minullakaan niin kovin pitkää kukonaskelta sinne ole.

• Paloma, hyvää syntymäpäivää ja onnea uudelle vuosikymmenelle!

Tärkeitä olette sinä ja korppis, muutama muukin on, uskon vakuuttelujanne.

• evakkopoikii

Parhaimmat onnittelut Paloma !!
      Olet tosi etevä kirjoittaja, joskus ajatellut millainen ihminen olet livenä ja tarinankertojana, varmaan jännittävä.
      Hyvää jatkoa elämässä!

• Heikunkeikku

"evakkopoikii"
        Huomenta!

En malta olla kommentoimatta sinun kirjoitukseesi.
        Kaikki palstan lukijat varmaan ovat huomanneet Paloman taitavan kirjoitustavan.
        Häneen on kasaantunut roppakaupalla kirjoitusgeenejä.
        Palstalle ihmiset kirjoittavat suhteellisen lyhyitä kommentteja. Pitkätkään kommentit eivät ole kauhean pitkiä.
        Voi vain kuvitella, että jos lyhyempiäkin tekstirypäsköjä ihminen vääntää mielenkiintoisella tavalla, niin kuinka onnistunutta tekstiä ihminen sitten vääntää, kun alkaa kirjoittamaan kirjaa.

Joillekin vaan on suotu kirjoittamisen taito. Joillakin on runosuoni, kuten sanotaan ja joillakin on kirjan kirjoittamisen kyky. Palomalla ON kirjan kirjoittamisen kyky.

Ja ei pelkästään kirjan kirjoittamisen kyvyllä kirjoiteta mielenkiintoista kirjaa, ellei ole asiaa mistä kirjoittaa.
        On älyttömän-älyttömän mahtavan hieno yhdistelmä, jos on A) mielenkiintoinen aihe B) kirjoittamisen lahja.
        Nuo edellämainitut asiat ovat ängenneet Paloman veriin. Verisuonissa taitaa olla ahdasta, kun veren seassa kuleksii niin aimo määrä kirjoittamisen taitoa:)

Odotan malttamattomana kirjan julkaisua.
        Olen PALJON kirjoja lukenut. Imenyt kirjan sivuilta erityyppisiä tekstejä. Ihaninta on, kun alkaa lukemaan kirjaa ja jo ensi sivulta huomaa, miten mielenkiintoisella tavalla kirjailija kirjoittaa.
        Ja se, että kiinnostus kirjan lukemiseen säilyy koko kirjan ajan.
        Paloman kirja on juuri sellainen. Koko paketti on kiinnostavaa luettavaa.

• PakkanenPaukkuu

Ruotsalaiset kutsuvat sitä lumikanuunaksi,
      britit idän pedoksi,
      hollantilaiset Siperian karhuksi ja
      suomalaiset keskiviikoksi.
      lainattu ja vapaasti suomennettu Very FinnishProblems facebook sivulta

• Huomenta@

Luulis brittien pärjäävän tuulisilla merenrannoilla ja nummilla.
        Pohjois-Hollannissa ihmiset luistelevat onnellisina kanavien jäillä.
        Ruotsalaisetkin tottuneet kylmiin talviin.

Täällä korvessa on hyvin kaunis maaliskuun alun pakkassää. Auringon noustessa öiset pakkaslukemat laskevat alle kymmenen. Hienoja ulkoilusäitä.

Minulla ei ole autonlämmityspaikkaa, omistajilla on autotallit ja autoni on toistaiseksi vieraspaikalla. Vieraspaikka on suojais eikä minulla eilen aamulla kylmän yön jälkeen ollut mitään vaikeuksia käynnistää autoa.

Jaa, mitäs sitä tänään touhuaisi. Kiireeni ovat ohi ja on aikaa huokaista.

• maissiiii

Suomalainen voi sanoa, että on "kylmää kuin ryssän helvetissä".

Kukahan mahtoi olla, Tuntemattomassa sotilaassa.
        Veteraanit sen nahoissaan tunsivat silloin siellä.
        Kokemusperäinen arvio paukkupakkasista.

• Evakkopojalle ja hopeapajulle suurkiitokset onnitteluista!
      Heikulle suurkiitokset kirjaseni esilukemisesta ja ihanasta palautteesta. (Kyllä lämmittää ja kannustaa)
      Luen nyt uudempaa suomalaista kaunokirjallisuutta: Jari Tervon Myyrä on nyt luettu loppuun ja luen Katja Ketun Kätilöä. Kettu on mielestäni vaikealukuinen sillä lailla että sen proosa on mukaansatempaavaa, melkeimpä hypnoottista, mutta samalla niin ällöttävää ja vastenmielistä että koko ajan saa taistella itsensä kanssa että jatkaako lukemista vai ei.

• Nyt kun ole selvinnyt hengissä tästä muuttorumpasta nautin unilinnassani loikoilusta. Tähän lököpaikkaani aukeaa näky kahdesta ikkunasta sievä pihapuisto.

Tänään ajattelin stailata toiletin näköisekseni. Iltapäivällä sähköasentaja säätää lamppujeni sijainnit.

Kirjoihin en nyt pysty keskittymään, mutta sekin aika tulee. Tänään haen keramiikkatöitäni kotiin. Ensi viikko on opiston hiihtolomaviikko.

• korpikirjailija kirjoitti:

Nyt kun ole selvinnyt hengissä tästä muuttorumpasta nautin unilinnassani loikoilusta. Tähän lököpaikkaani aukeaa näky kahdesta ikkunasta sievä pihapuisto.

Tänään ajattelin stailata toiletin näköisekseni. Iltapäivällä sähköasentaja säätää lamppujeni sijainnit.

Kirjoihin en nyt pysty keskittymään, mutta sekin aika tulee. Tänään haen keramiikkatöitäni kotiin. Ensi viikko on opiston hiihtolomaviikko.

Muuttorumba on aina mukavampaa kun on astunut ulos oravanpyörästä ja on aikaa asettua kunnolleen ja antaa tavaroiden etsiä paikkaansa. Ei mitään stressiä. Näyttääkö toi tuoli paremmalta tossa vai jossain muualla? Minä vaihdan aina sohvan paikkaa olkkarissa, mutta aina silleen että näen ulos ja että mun suuri bay window (erkkeri) ei mene peittoon.
        Oikoluen samalla pojan c-essay'ta (en tiedä suomeksi, ruotsiksi c-uppsats) ensi vuonna tulee sitten hänelle lopputyöt ja tutkielmat ja sitten joskus valmistuu, toivottavasti. Olen oikolukenut edesmenneen mieheni yliopistotyöt, tyttäreni korkeakoulututkielmat ja nyt poikani. Ihan vapaaehtoisesti, mutta koska jos haluan, olen tarkkasilmäinen ja etenkin hyvä tavaamaan.
        Tänään menemme hakemaan yhtä synttärilahjaa jonka tilasin netissä: vuodevaatepaketti ja uusi untuvapeite, kolmet lakanat ja tyynynpäälliset ja sängynpeite.
        Kolmen viikon päästä saamme amerikanvieraan ja tarvii uusia hieman petivaatteita.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5410
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2377
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1617
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      235
      1592
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1153
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      321
      1145
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      313
      1108
    Aihe