Minkä liskon?

Iguana

Kertokaapa että mikä lisko sopisi hyvin aloittelijalle? Aavikkoiguaani kiinnostaisi, onko kellään kokemusta? Ja kannattaako lisko hommata eläinkaupasta vai yksityiseltä kasvattajalta?

6

798

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zuuls

Ehdottomasti kasvattajalta kannattaa lisko hommata. Saat vielä kasvattajalta etukäteen neuvoja ja jälkikäteenkin (kun lisko on jo sinulla) monet kasvattajat ovat valmiita neuvomaan liskonsuhteen ja liskot ovat yleisesti ottaen hoidettu paremmin ja terveitä varmasti, kun ne kasvattajalta ostaa. Eli en suosittele e.kauppaa liskonostajalle.

Tämä on ikuisuuskysymys mikä sopii minulle, kun olen aloittelija. Itse olen hiukan sitä mieltä, että melkeinpä mikä lisko vain käy, jos lajista etsitään tietoa etukäteen ja todella tutustutaan lajiin. Ehkä selkeästi vaativimmat esim. iguana iguana ei ihan ekaksi liskoksi ole suositeltava jo kokonsa takia ravinto on erittäin tärkeää.

Aavikkoiguaanista sen verran, että mielestäni, jos olet lajiin ihastunut ja tutustunut jo hiukan niin en näe itse mitään estettä miksi et voisi ottaa, jos paneudut tutustumaan lajiin ja kasvattajaa etsimään vasta, kun tunnet, että omaa tietopuolta on jo paljon.

Kannattaa perehtyä lajiin esim. Marikan herppisivuilta saa hyvää inffoa ja sitten herppi.net (lomalla vielä jonkun aikaa) ja sieltä hakutoiminnolla selailee viestejä ja alkaa pohtia miten terran tekisi ja olisiko pohjamatsku nyt kokonaan hiekkaa vai hiekan/turpeen sekoitusta yms. asioita. Tärkein ehdottomasti on aavikkoiguaanillakin ravinto, koska on kasvissyöjä lähes 100% (välillä voi antaa hyönteisen herkkuna) ja syö mm. kukintoja. Eli tuo ravintopuoli on se mihin kannattaa myös kiinnittää huomiota jo ennen liskonottamista.

Sitten näitä aloittelijalle sopivia liskoja taas löydät myös marikan herppisivuilta, koska lajinesittelysivulla yleensä mainitaan suositellaanko lajia aloittelijalle vai ei. Samalla voit kahlata siitä liskoja läpikin, jos et ole varma vielä haluatko aavikkoiguaanin. :)

Linkki sivuille:
      http://www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut/

• Iguana

Kyllä olen paljon tietoa etsinyt aavkikkoiguaanista, mutta olisi myös mukava kuulla kokemuksista siitä. Ilmeisesti ei ihan suosituimpien liskojen joukkoon kuulu..

• Gyunyu
        Iguana kirjoitti:

Kyllä olen paljon tietoa etsinyt aavkikkoiguaanista, mutta olisi myös mukava kuulla kokemuksista siitä. Ilmeisesti ei ihan suosituimpien liskojen joukkoon kuulu..

Itselläni ei aavikkoiguaania ole mutta kaveri omistaa. Se ei ole suositumpia mutta se on helppo hoitoinen ja suhteellisen pitkä ikäinen. Kovin aktiivinen se ei ole (ainakaan niin kuin olen nähnyt) mutta sitäkin suloisempi.
        Kaverillani 7v ollut aavikkoiguaani ei ole koskaan kuulemani mukaan sairastanut tai muita ongelmia ollut. Se on kasvanut sen verran kesyksi että kun kaverini laittaa kätensä terraan, se kävelee itse siihen tietäen että pääsee tutkiin maailmaa jälleen.
        Se tietää itse jopa milloin on aika palata takaisin ja etsii tiensä takaisin kädelle. Se kun on lämmin paikka.
        Kaverini syöttää niille erilaisia hedelmiä (kiivi, päärynä...) ja hyvin ovat elelleet. (Ystävälläni on ollut toinen 7v ja toinen n.1v mutta ovat samanikäisiä).
        Tarkemmin en osaa sanoa koska itselläni ei ole kyseistä liskoa.

• aavikkoipana:)
        Gyunyu kirjoitti:

Itselläni ei aavikkoiguaania ole mutta kaveri omistaa. Se ei ole suositumpia mutta se on helppo hoitoinen ja suhteellisen pitkä ikäinen. Kovin aktiivinen se ei ole (ainakaan niin kuin olen nähnyt) mutta sitäkin suloisempi.
        Kaverillani 7v ollut aavikkoiguaani ei ole koskaan kuulemani mukaan sairastanut tai muita ongelmia ollut. Se on kasvanut sen verran kesyksi että kun kaverini laittaa kätensä terraan, se kävelee itse siihen tietäen että pääsee tutkiin maailmaa jälleen.
        Se tietää itse jopa milloin on aika palata takaisin ja etsii tiensä takaisin kädelle. Se kun on lämmin paikka.
        Kaverini syöttää niille erilaisia hedelmiä (kiivi, päärynä...) ja hyvin ovat elelleet. (Ystävälläni on ollut toinen 7v ja toinen n.1v mutta ovat samanikäisiä).
        Tarkemmin en osaa sanoa koska itselläni ei ole kyseistä liskoa.

mistä kaverisi on liskon hankkinut ? etsiskelen aavikkoigun kasvattajia.

• Draco

LEOPARDIGEKKO ON NUMERO 1!!Suosittelen leoskeja. Ne on tosi söpöjä lemmikkejä ja sopivat aloittelijoille (itsekin oon) joten... No, itte hommasin Megin eläinkaupasta, ja terve tyttö on. Osaa nekin jotakin neuvoja antaa, mutta ei mitään kasvattajien kultaisten neuvojen rinnalla.

• iguana

Joo elikkäs hommasin muutamaviikko sitten Parta-agaman kun aavikko iguaania en löytänyt mistään. Mukava 3kk vanha tyttö partis:)Kova syömään. Kirjoittelen tuolla Aksu nimellä nykyään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5100
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      511
      1660
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1090
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      911
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      860
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      793
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe