Minkä liskon?

Iguana

Kertokaapa että mikä lisko sopisi hyvin aloittelijalle? Aavikkoiguaani kiinnostaisi, onko kellään kokemusta? Ja kannattaako lisko hommata eläinkaupasta vai yksityiseltä kasvattajalta?

6

798

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zuuls

Ehdottomasti kasvattajalta kannattaa lisko hommata. Saat vielä kasvattajalta etukäteen neuvoja ja jälkikäteenkin (kun lisko on jo sinulla) monet kasvattajat ovat valmiita neuvomaan liskonsuhteen ja liskot ovat yleisesti ottaen hoidettu paremmin ja terveitä varmasti, kun ne kasvattajalta ostaa. Eli en suosittele e.kauppaa liskonostajalle.

Tämä on ikuisuuskysymys mikä sopii minulle, kun olen aloittelija. Itse olen hiukan sitä mieltä, että melkeinpä mikä lisko vain käy, jos lajista etsitään tietoa etukäteen ja todella tutustutaan lajiin. Ehkä selkeästi vaativimmat esim. iguana iguana ei ihan ekaksi liskoksi ole suositeltava jo kokonsa takia ravinto on erittäin tärkeää.

Aavikkoiguaanista sen verran, että mielestäni, jos olet lajiin ihastunut ja tutustunut jo hiukan niin en näe itse mitään estettä miksi et voisi ottaa, jos paneudut tutustumaan lajiin ja kasvattajaa etsimään vasta, kun tunnet, että omaa tietopuolta on jo paljon.

Kannattaa perehtyä lajiin esim. Marikan herppisivuilta saa hyvää inffoa ja sitten herppi.net (lomalla vielä jonkun aikaa) ja sieltä hakutoiminnolla selailee viestejä ja alkaa pohtia miten terran tekisi ja olisiko pohjamatsku nyt kokonaan hiekkaa vai hiekan/turpeen sekoitusta yms. asioita. Tärkein ehdottomasti on aavikkoiguaanillakin ravinto, koska on kasvissyöjä lähes 100% (välillä voi antaa hyönteisen herkkuna) ja syö mm. kukintoja. Eli tuo ravintopuoli on se mihin kannattaa myös kiinnittää huomiota jo ennen liskonottamista.