Juu... turvaväli on kieltämättä mukava keksintö. Valitettavasti sen laiminlyö usein niin amatöörit kuin ammattilaisetkin. Itse ajoin eräänä päivänä 80 rajoitusalueella 87km/h lievään ylämäkeen. Perässäni ajoi yhdistelmäajoneuvo, tässä tapauksessa kuormaamaton tukkirekka. Kyseinen kuski ajoi aivan perseessä kiinni, toisin sanoen muutaman metrin päässä. Mikäli edellä menevä tuossa tilanteessa tekisi äkkijarruruksen rekkakuski tajuaisi tilanteen sekunnin kuluttua. Sitten hän painaa jarrua ja jarruviive on n.0,5 sekuntia. Jarruruksen alkuun kuluu siis lähemmäs 2 sekuntia. Kun rekka törmää persuuksiin, sen vauhti olisi vielä se 80 kilsaa tunnissa johtuen jarruviiveestä ja reaktioajasta. Kyllä olisi pienen henkilöauton kuskilla hauskaa. Turha kait perustella sillä, ettei tyhjä pankkolava jaksa nousta loivaa mäkeä rajoitusten mukaan... Mikä siis vaivaa moista kuljettajaa? Isomman oikeus?? Suurin osa ammattikuljettajista on pätevää väkeä ja kaikki kunnia heille, mutta asennevammaisiakin mahtuu mukaan. Valitettavasti raskas ajoneuvo on tappava yhdistelmä asennevammaisen käsissä. Turvaväli siis kunniaan!
Turvaväli
13
1459
Vastaukset
- Make
Turvaväli on täyttä asiaa!!! Ehkä turha hehkuttaa, mutta välillä vituttaa kun takana oleva auto ajaa ihan perseessä kiinni. Harvinaistahan se olisi että se jonka persuksissa ajetaan tekisi äkkijarrutuksen mutta mahdollista se on. Se on vähän niinkuin venäläistä rulettia, jossa vain käytetään jotain 10 000 laukeavaa... =D
- Rekalle riittää 80km/h
Pudotat seuraavaan hyvään ylämäkeen nopeutesi n. 50km/h. Kusipään otsasuoni pullistuu hauskasti kun jää sinne hakemaan pienempää pykälää. Saat sitten ajaa pitkän matkaa ilman perseennuolijaa.
- Jamppa1
näin minulle opetettiin kun kysyin opettajalta olisiko väärin leipoa turpaan tuollaista kuskia.
Eka kerta oli pimeällä jäisellä motarilla tietyöalueella. Kolmio oli tosiaan perässä, siitä rahtari vähät välitti vaan ajoi niin lähellä että valotkaan ei näkyneet peilistä. Sen mielestä mun olis sillä 100 km:n moottoritiekokemuksella pitänyt pujotella keilojen välissä yli sallittua kuuttakymppiä kitkoilla. Silloin pelotti ja kun satasen rajoitus alkoi teki mieli pysäyttää ja mennä vetään turpaan. Menin kuitenkin menojani.
Viimeisin tapaus oli kesällä kun paikkaribussi teki saman tempun 40 alueella kun ajoin itse 50. Hidastin kahteenkymppiin ja körötin sitä kadun, joka muuten on pitkä, loppuun.
Väliin mahtuu muitakin tapauksia, ylinopeutta ei kannata koheltaa, oleellista on ettei jarruta tai tee mitään äkkinäistä vaan tekee rakoa hidastamalla ja kiihdyttämällä ja pitää vaikka tauon pysäkillä tms. että mulkero pääsee ohi.
- peiliin myös
Opi antamaan tietä.Jos joku haluaa mennä kovempaa,opettele antamaan reilusti latua.Sinähän et voi tietää syytä miksi jollakin voi olla kiireempi kuin sinulla.Sinullakin voi joskus tulla tilanne jolloin pitäisi päästä nopeammin.Syitä voi olla monia.
Ajoit 87km/h loivaa ylämäkeä ja tukkiauto ihan perässä kinni.Opettele tarkkailemaan liikennettä ja anna tietä.Se "rekka" ei varmaan ampaissut sun taakse just siinä ylämäessä vaan oli ollut takanas jo pitempään ja odottanut että antaisit tietä sille.Sun 87 voi olla ihan eri kuin todellinen.
Kuulutko todellakin niihin idiootteihin jotka eivät osaa antaa tietä muille tien käyttäjille?
Anna aina tietä ammattilaisille,he joutuvat ajamaan työkseen.
Muille vastaajille:Olette mielipiteinenne tyhmiä kuljettajia kun teillä ei ole tilannetajua,ennakoivaa sellaista.- Jamppa1
että se liikenneturvan mainos jossa miehet seisovat motarilla on suunnattu juuri sinulle. Kyllä, nimenomaan sinulle: Minulla on kiire, minun täytyy päästä, minä en anna periksi, minä, minä.
"Kuulutko todellakin niihin idiootteihin jotka eivät osaa antaa tietä muille tien käyttäjille?"
- Minulla ei ainakaan ole mitään mielenkiintoa poukkoilla (pysähtyä tai ajaa ylinopeutta) jonkun edessä jota ei kiinnosta liikennesäännöt vaan ylinopeuden ajaminen ja perässä roikkuminen. Ihan omasta mukavuudesta ja turvallisuudesta hidastan ja/tai väistän, en sen takia että minun jonkin lain mukaan pitäisi antaa tietä ajamalla sivuun tms. Liikenteessä on eri säännöt kuin hiihtoladulla, jossa näiden koheltajien pitäisi pysyä.
En ole liikennepoliisi, minua ei hirveästi kiinnosta kuinka kovaa muut ajavat. kunhan menevät tarvittaessa ohi. Tässä avustan mielelläni siirtymällä tien oikeaan laitaan ja mehdollisesti näyttämällä vilkkua. Jos joku ajaa hiljempaa kuin minä, ohitan hänet, enkä jää roikkumaan perään oli alla mikä vehje hyvänsä.
"Anna aina tietä ammattilaisille,he joutuvat ajamaan työkseen."
-Ammattikuskin tulisi olla liikenteessä erityisen huolellinen ja näyttää käytöksellään esimerkkiä muille. Usein on vaan toisin päin: tätä kehitystä tukee kaltaisiesi kommentit ja myös oikeuskäytäntö. Ammattikuskeilla on pienempiä tuomioita liikenerikkomuksista kuin yksityisautoilijoilla. Minä en roiku perässäsi tai muuten vaaranna turvallisuuttasi, olen sitten oman tai firman auton ratissa, koska kumpikaan ei anna siihen oikeutta.
"Muille vastaajille:Olette mielipiteinenne tyhmiä kuljettajia kun teillä ei ole tilannetajua,ennakoivaa sellaista."
-Kuuntele nyt itseäsi! Ennakoivaa tilannetajua? Vähän samassa sarjassa kuin ennakoiva reaktiokyky tai ennakoiva ohjausliike, eli epäloogista sanahelinää. Tyhmiä kuljettajia? Ei, vaan vastuuntuntoisia kuljettajia jotka ovat huolestuneet omasta ja kyydissä olevien turvallisuudesta.
Katso sinä omaan peiliisi ja muista että kellään ei ole liikenteessä päälleajo-oikeutta. - rekan maski
Silloin tällöin aina sattuu näitä, että rekka roikkuu aivan perseessä kiinni. Joskus jopa pysähdyn bussipysäkille ja päästän ohi, mutta sitäkään ei aina uskalla liukkailla teillä tehdä, kun ei tiedä kuinka nopeasti se rekkakuski saa ajokkinsa nopeuden hidastumaan ja huonoilla valoilla ei pysäkin merkkiäkään liian aikaisin näe. Tietysti vaihtoehtona olisi pudottaa nopeutta, mutta siinä takanatulevan pinna vasta kiristyisikin kun 60:ä ajaisi kilometritolkulla pysäkkiä odottaessa. Ja turvaväli tietenkin entisestään lyhenee kun nopeuskin aleni..
Rekkakuskienkin kannattaisi varsinkin talviaikaan pitää jonkinlaista turvaväliä niin saattaisivat saada paremmin tietä. Siinä ei kovin rajusti uskalla jarrua painaa kun tietää, että kymmenen metrin päässä takana tulee 60t painava laite nastattomilla renkailla.
- Wolf
Olin ajotehtävässä ja piti seurata kapiaisia jotka ajoivat maasturilla. Minun turvavälini oli n. 80m mutta ajoin niin kovaa kuin A45:lla pääsee... (proto) Pakko oli ajaa niin kovasti muuten oisin kadottanut ne... ja mukavaa sitten ettiä tuntemattomassa maastossa missä pikkutiellä ne on ja jossain metässä... Takana oli tullut iso yhistelmä rekka sillä turvaväli 20m.
Kyydissä oli minulla 5 henkeä takalavalla ja taka pressu oli ylhäällä. (takana olijat oli nostanut sen niin että näkivät maisemat.)
Kapiaiset iski liinat kiinni kun niitten piti kääntyä vasemmalle. (arvakaa näyttivätkö ajoissa vilkkua?) Liukas täysjäinen tie ei hirveesti nastattomia maastorenkeita piättele. Sain just pysähtymään. Samoin rekka. Tosin rekka oli 2 m päässä minun takapuskurissa. Oli varmaan rekalla henkeä piätellessä ku näki alikkien ja kokelaiden naamat siellä lavalla. =D
Tuokin ois ollu vältettävissä jos takanaolevalla yhistelmällä olisi ollut parempi turvaväli ja kapiaiset olisi näyttänyt vilkkua aijemmin ja hiastaneet ajoissa.
Tie siinä kohassa teki loivan mutkan ja alamäki. Eli siihen muodostui pieni nyppylä. Siinä sai polkee jarrua ihan urakalla. - Erkki
näiltä kotipoliiseilta. Rahtareiden on pakko ajaa aina 90km/h eli rajoitinta vasten. Muuten he myöhästyvät ja saavat potkut. Ei ihme että palaa pinna kaltaistenne kusipäiden kanssa.
- erkkeri.
Päästösi ei
1. Pidä paikkaansa
2. Liity aiheeseen
Rahtari, joka pitää liukkaalla maantiellä alle 150 metrin turvaväliä ei ole ammattimies.
- Nimetön
että ei saa maanteillä ajaa nopeusrajoitusten mukaan ilman että joku kaahari roikkuu perseessä kiinni. Entä jos pitää tehdä äkkijarrutus?
Siinäpä on kaahari kuskeilla pahimmassa tapauksessa peräänajosta johtunut kuolonkolari kontollaan. - reahaer
Luin kaikki kommentit läpi, ja mielestäni kaikki ovat omalla tavallaan oikeassa. Itse ajan tuntuvaa ylinopeutta, johtuen omista henk. koht. kiireistäni,(80 alueella 120 ja 100-120 alueella 140-160)sakkoja en ole koskaan saanut.
Välillä vähän ärsyttää kun jotkut väkisin ajavat ohitus kaistalla, ja oikean puoleinen kaista vetää paremmin, tuota en ymmärrä.
Turvaväliä pidän sen verran että olen 100% varma että en aja perään. Mutta välillä sitä on joutunut ajamaan 1-3m seuraavasta ajoneuvosta, ja se häiritsee koska on tod. kiire, ja ohitus kaistan on vallannut 65v. 3cm paksut rillit päässä ajava mummeli.
Huom. en nauti ylinopeudesta, en kaahaa riskeeraten muiden henkiä, ja auto on suht turvallinen, ei mikään amis corolla.
Onko täällä muita joita häiritsee tuollainen ohituskaistan valtaaminen? Minä väistän aina kun joku on menosssa ohi, vaikka itsekkin ajan muita lujempaa.selvis ainakin osa suomessa tapahtuvien onnettomuuksien syyt KATSOKAA PEILIIN JA AJATELKAA MISSÄ VIKA ASENTEESSA!!!!!!Valitettavasti vaan siitä joutuu syyttömätkin joskus turhaan kärsimään.Osalle kirjoittelijoille varmaan turha enempää tuhlata aikaa.
- selvitän
tilanteen esimerkiksi seuraavasti:
odotan, että ammattimies on päässyt n. 5 metrin etäisyydelle.
Vilautan jarruvaloja ja seuraan taustapeilistä,
kuinka rattiin nuokahtanut ammattimies selviää
tilanteesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565690Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222487Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2711849- 1141727
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271518Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa381336Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121311Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3481277