Mikä ero on hihhulilla ja uskovaisella?

kuka.kertoo

Täällä on ainakin yksi kirjoittaja (monilla nikeillä) jonka jokaisessa kommentissa toistuu hihhuli-sana. Hän puhuu myös tavalliisista uskovaisista.

Voiko joku kertoa minulle, minkälainen on hihhuli ja minkälainen on tavallinen uskovainen. Eli mikä heidän eronsa on?

Solvaajat älköön vaivautuko, kiitos.

203

3428

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Hihhuli on alun perin (jyrkästä) lestadiolaisesta tai kiihkoilijasta, intoilijasta käytetty halventava nimitys, mutta nykyään sillä viitataan myös mitä tahansa uskontoa vahvasti kannattavaan henkilöön."

- Wiki

• HihhulitOnOikeita

Hihhuli on siis oikea uskovainen ja tavallinen uskovainen on liberaali joka leikki uskovaista. Tältä palstalata on helppo eritellä noi kaksin ryhmää.

• HihhulitOnOikeita kirjoitti:

Hihhuli on siis oikea uskovainen ja tavallinen uskovainen on liberaali joka leikki uskovaista. Tältä palstalata on helppo eritellä noi kaksin ryhmää.

Minä olen tavallinen uskovainen.

Kyllä hihhulit varmasti ovat oikeita uskovaisia, mutta ei se tarkoita sitä että epähihhulit uskovaiset eivät olisi myös oikeita uskovaisia. Jälkimmäiset eivät vain yhtä hanakasti pidä kirjaimellisena totena esim. luomissatua, hedelmäsatua tai tulvasatua, vaan ajattelevat näistä asioista vertauskuvallisemmin kuin mitä nuo kirjaimellisesti uskovat hihhulit.

• hänet.tiedetään
        HihhulitOnOikeita kirjoitti:

Tulipas usko.vaiselle taas paljon virheitä. "Huoleton kirjoitustyyli."

• Daavidintäti kirjoitti:

Kyllä hihhulit varmasti ovat oikeita uskovaisia, mutta ei se tarkoita sitä että epähihhulit uskovaiset eivät olisi myös oikeita uskovaisia. Jälkimmäiset eivät vain yhtä hanakasti pidä kirjaimellisena totena esim. luomissatua, hedelmäsatua tai tulvasatua, vaan ajattelevat näistä asioista vertauskuvallisemmin kuin mitä nuo kirjaimellisesti uskovat hihhulit.

Jos mm. ei usko luomiseen silloin on liberaali.

• Erkkitässämoi kirjoitti:

Jos mm. ei usko luomiseen silloin on liberaali.

Ehei, vaan jos ei ole konservatiivi niin on liberaali.

Ehei, vaan jos ei ole konservatiivi niin on liberaali.

Hihut on konservatiiveja.

Joillekin se erottelu tuntuu olevan helppoa. En vain ymmärrä, miksi pitää erotella.

• Nsnsksn
        Kuusenjuuret kirjoitti:

Joillekin se erottelu tuntuu olevan helppoa. En vain ymmärrä, miksi pitää erotella.

Tottakai pitää erottaa millä asialla kukin täällä on. Sinä olet liberaalin asialla.

Eivät välttämättä ole, mutta usein toki ovatkin.

Eivät välttämättä ole, mutta usein toki ovatkin.

Kyllä ovat.

• Nsnsksn kirjoitti:

Tottakai pitää erottaa millä asialla kukin täällä on. Sinä olet liberaalin asialla.

Minä olen Jumalan asialla. Millä asialla sinä täällä olet? Erottelun asiallako?

• Kuusenjuuret kirjoitti:

No eikös se perustavaa laatua ero ihan vain näy sitä erikseen tekemättäkin, kun ihmiset keskustelevat asioita ja alkaa ilmetä näkemyseroja, joiden perusteella ihmiset automaattisesti ryhmittyvät tuon asian suhteen eri porukoihin?

Kyllä ovat.

Olen henkilökohtaisesti tavannut luomissadun, hedelmäsadun ja tulvasadun uskovan henkilön, joka on ihan liberaali. Hän hyväksyy, että muut voivat uskoa eri tavoin tai olla kokonaan uskomatta. Hänen on kuitenkin satukäsitystensä perusteella ilmiselvä hihhuli.

No eikös se perustavaa laatua ero ihan vain näy sitä erikseen tekemättäkin, kun ihmiset keskustelevat asioita ja alkaa ilmetä näkemyseroja, joiden perusteella ihmiset automaattisesti ryhmittyvät tuon asian suhteen eri porukoihin?

Onko sillä jotain merkitystä keskustelun kannalta? Eikö eri tavalla asioita ymmärtävät voi keskustella rakentavasti riippumatta siitä, mihin porukkaan joku toisen asettelee. Minuakin on lokeroitu jollain ihmeellisillä perusteilla, ilmeisesti aika yksipuolisesti vielä, eikä ole täysin mennyt oikein ne lokeroinnit.

Olen henkilökohtaisesti tavannut luomissadun, hedelmäsadun ja tulvasadun uskovan henkilön, joka on ihan liberaali. Hän hyväksyy, että muut voivat uskoa eri tavoin tai olla kokonaan uskomatta. Hänen on kuitenkin satukäsitystensä perusteella ilmiselvä hihhuli.

Minäkin olen tavannut monta sitkeästi ja tinkimättömästi evosatuun uskovaa. Ovatko hekin hihhuleita.

Onko sillä jotain merkitystä keskustelun kannalta? Eikö eri tavalla asioita ymmärtävät voi keskustella rakentavasti riippumatta siitä, mihin porukkaan joku toisen asettelee. Minuakin on lokeroitu jollain ihmeellisillä perusteilla, ilmeisesti aika yksipuolisesti vielä, eikä ole täysin mennyt oikein ne lokeroinnit.

Se riippuu tietysti siitä mistä keskustellaan. Mitä olen tätä palstaa seurannut, niin asioita eri tavalla ymmärtävät harvoin voivat keskustella rakentavasti niistä asioista, mitä ne ymmärryserot koskevat. Muista asioista he ehkä voivat keskustella rakentavasti. Olen huomannut, että sinua on lokeroitu,ja olen samaa mieltä, että epäonnistuvalta se on näyttänyt. Jos haluaisin tietää jonkun piirteesi, niin kysyisin sitä toki sinulta enkä Räyhikseltä.

• analyysiä
        Kuusenjuuret kirjoitti:

Sinä olet puhdasoppinen liberaali. Poimit vain rusinat pullasta mutta kiellät heti Raamatun kun henkilökohtaista painetta sinua kohtaan asetetaan. Olet sellainen kaikkia miellyttämään pyrkivä liberaali.

Minäkin olen tavannut monta sitkeästi ja tinkimättömästi evosatuun uskovaa. Ovatko hekin hihhuleita.

Ovat. Evosatu nimittäin on kreationistien, jotka ovat hihhuleita, keksimä olkinukke, jota pieksemällä he purkavat turhautumistaan sitä kohtaan, että evoluutio on fakta, ja tämän takia raamatullinen luominen ei voi eliökunnan osalta pitää paikkaansa, ja he ovat menneet uskomaan satua. Joka tuommoisen olkinuken uskoo oikeaksi asiaksi, on evosatuun uskova hihhuli. Nähdäkseni yleensä kaikenlaiset "uudestisyntyneet" yms. "tosiuskovat" ovat tuollaisia.

Ovat. Evosatu nimittäin on kreationistien, jotka ovat hihhuleita, keksimä olkinukke, jota pieksemällä he purkavat turhautumistaan sitä kohtaan, että evoluutio on fakta, ja tämän takia raamatullinen luominen ei voi eliökunnan osalta pitää paikkaansa, ja he ovat menneet uskomaan satua. Joka tuommoisen olkinuken uskoo oikeaksi asiaksi, on evosatuun uskova hihhuli. Nähdäkseni yleensä kaikenlaiset "uudestisyntyneet" yms. "tosiuskovat" ovat tuollaisia.

Evosatu on saduista uskomattomin. Kukaan ei tosissan voi uskoa, että tämä kaikki on kehittynyt sattumalta, mutta saathan sinäkin niin väittää.

Evosatu on saduista uskomattomin. Kukaan ei tosissan voi uskoa, että tämä kaikki on kehittynyt sattumalta, mutta saathan sinäkin niin väittää.

Niin no se evosatuhan on kreationistien keksimä olkinukke, eikä siihen kukaan täysjärkinen uskokaan. Normaalijärkiset ihmiset ymmärtävät, että tämä kaikki on sattuman lisäksi kehittynyt myös syiden ja seurausten myötä, enkä minä tätä vastaan väittäisikään.

Kreationistit väittävät luultavasti siksi, että heitä hävetää heidän oma tyhmyytensä, kun he ovat menneet uskomaan niitä luomissatuja ja sen sellaista, mutta sitten tiede on osoittanut, etteivät ne voi pitää paikkaansa. Koska kreationistit voivat tuossa tilanteessa vain joko myöntää tyhmyytensä ja tulla järkiinsä tai teeskennellä, niin pikkusieluisina pelleinä he jatkavat teeskennellen.

Daavidintäti: "Jälkimmäiset eivät vain yhtä hanakasti pidä kirjaimellisena totena esim. luomissatua, hedelmäsatua tai tulvasatua, vaan ajattelevat näistä asioista vertauskuvallisemmin kuin mitä nuo kirjaimellisesti uskovat hihhulit."

Minä pidän luomiskertomusta veratuskuvana samoin kuin syntiinlankeemuksen hedelmä terinaa tai Noaa vedenpaisumuksineen. Siitä huolimatta uskon. Jotkut ei-kristityt täällä kumminkin voisivat pitää minua hihhulina, sillä olen vahvasti vakuuttunut Jeesuksesta Vapahtajanani? ;)

Uskon, toivon ja rakastan Jumalaa - siinä kaikki lyhyesti, mutta joku ei-uskovainen voi nähdä senkin uskovaisena hihhulimeinnikkinä? Onko täällä omasta mielestään hihhuli tai jonkun ei-uskiksen mielestä joku täällä hihhuli?

Niin no se evosatuhan on kreationistien keksimä olkinukke, eikä siihen kukaan täysjärkinen uskokaan. Normaalijärkiset ihmiset ymmärtävät, että tämä kaikki on sattuman lisäksi kehittynyt myös syiden ja seurausten myötä, enkä minä tätä vastaan väittäisikään.

Kreationistit väittävät luultavasti siksi, että heitä hävetää heidän oma tyhmyytensä, kun he ovat menneet uskomaan niitä luomissatuja ja sen sellaista, mutta sitten tiede on osoittanut, etteivät ne voi pitää paikkaansa. Koska kreationistit voivat tuossa tilanteessa vain joko myöntää tyhmyytensä ja tulla järkiinsä tai teeskennellä, niin pikkusieluisina pelleinä he jatkavat teeskennellen.

Sinä uskot mitä sinä uskot ja minä uskon mitä minä uskon.

• liberaali.sinä.olet
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

Daavidintäti: "Jälkimmäiset eivät vain yhtä hanakasti pidä kirjaimellisena totena esim. luomissatua, hedelmäsatua tai tulvasatua, vaan ajattelevat näistä asioista vertauskuvallisemmin kuin mitä nuo kirjaimellisesti uskovat hihhulit."

Minä pidän luomiskertomusta veratuskuvana samoin kuin syntiinlankeemuksen hedelmä terinaa tai Noaa vedenpaisumuksineen. Siitä huolimatta uskon. Jotkut ei-kristityt täällä kumminkin voisivat pitää minua hihhulina, sillä olen vahvasti vakuuttunut Jeesuksesta Vapahtajanani? ;)

Uskon, toivon ja rakastan Jumalaa - siinä kaikki lyhyesti, mutta joku ei-uskovainen voi nähdä senkin uskovaisena hihhulimeinnikkinä? Onko täällä omasta mielestään hihhuli tai jonkun ei-uskiksen mielestä joku täällä hihhuli?

Mistä tiedät, että syntien sovitus ja pelastus eivät ole pelkkää vertauskuvaa?

Sinä uskot mitä sinä uskot ja minä uskon mitä minä uskon.

Mitä sitten?

Mitä sitten?

Piste.

• Faith.Hope.Love kirjoitti:

"Minä pidän luomiskertomusta veratuskuvana samoin kuin syntiinlankeemuksen hedelmä terinaa tai Noaa vedenpaisumuksineen. Siitä huolimatta uskon. Jotkut ei-kristityt täällä kumminkin voisivat pitää minua hihhulina, sillä olen vahvasti vakuuttunut Jeesuksesta Vapahtajanani? ;)"

Noinhan taitaa valtaosa kristityistä uskoa sen sijaan, että he uskoisivat kaikki Raamatun muinaismyytit kirjaimellisesti.

"Uskon, toivon ja rakastan Jumalaa - siinä kaikki lyhyesti, mutta joku ei-uskovainen voi nähdä senkin uskovaisena hihhulimeinnikkinä?"

Joo, olen tavannut ihmisiä, joiden mielestä kaikki uskovaisuus on hihhuliutta. Itse en kuulu sellaisiin ihmisiin, jotka niin ajattelevat.

"Onko täällä omasta mielestään hihhuli tai jonkun ei-uskiksen mielestä joku täällä hihhuli?"

No äsken tuossa yksi puhui, että hihhulit ovat siis tosiuskovia, ja mitä luultavimmin hän pitää itseään tosiuskovana eli hihhulina oman käsityksensä mukaan.

Piste.

Miten niin?

"Minä pidän luomiskertomusta veratuskuvana samoin kuin syntiinlankeemuksen hedelmä terinaa tai Noaa vedenpaisumuksineen. Siitä huolimatta uskon. Jotkut ei-kristityt täällä kumminkin voisivat pitää minua hihhulina, sillä olen vahvasti vakuuttunut Jeesuksesta Vapahtajanani? ;)"

Noinhan taitaa valtaosa kristityistä uskoa sen sijaan, että he uskoisivat kaikki Raamatun muinaismyytit kirjaimellisesti.

"Uskon, toivon ja rakastan Jumalaa - siinä kaikki lyhyesti, mutta joku ei-uskovainen voi nähdä senkin uskovaisena hihhulimeinnikkinä?"

Joo, olen tavannut ihmisiä, joiden mielestä kaikki uskovaisuus on hihhuliutta. Itse en kuulu sellaisiin ihmisiin, jotka niin ajattelevat.

"Onko täällä omasta mielestään hihhuli tai jonkun ei-uskiksen mielestä joku täällä hihhuli?"

No äsken tuossa yksi puhui, että hihhulit ovat siis tosiuskovia, ja mitä luultavimmin hän pitää itseään tosiuskovana eli hihhulina oman käsityksensä mukaan.

Mistä tulee Daavidintäti? Eikö sen pitäisi olla Daavidintähti? Olet naispuolinen kirjoittaja ja täti?

Kiitos vastauksesta, sillä se sai ajattelemaan. Minäkin tiedä yhden hihhulin. Halusi Facebook-kaverikseen, mutta en ottanut, sillä en olisi halunnut ahdistua hänen hihhuloinnistaan ja innostuksestaan Raamatun suhteen. Yksi yhteinen tuttavamme oli jo hänen takiaan erottonut luterilaisesta kirkosta, kun oli saanut tarpeekisi tämän hihhulin uskonnollisesta hurmoksesta ja julistamisesta. Hyvää tässä hihhulissa oli se, että hän perusti väitteensä Raamattuun, mutta tulkinta oli kylläkin pitkälti hänen omaansa. Hänellä ihan samanlainen hihhuli tyttöystävä. He käyvät yhdessä julsitamasa sanaa ja hihhuloivat yhdessä. Itse olen uskovainen, mutta heidän hihhuloitinsa menee vähän yli. En missään nimessä halua hihhluli Facebook-kaveriksi.

Sinä vaikutat jotenkin tutulta. Mitä muita nikkejä olet käyttänyt?

• Faith.Hope.Love kirjoitti:

Mistä tulee Daavidintäti? Eikö sen pitäisi olla Daavidintähti? Olet naispuolinen kirjoittaja ja täti?

Kiitos vastauksesta, sillä se sai ajattelemaan. Minäkin tiedä yhden hihhulin. Halusi Facebook-kaverikseen, mutta en ottanut, sillä en olisi halunnut ahdistua hänen hihhuloinnistaan ja innostuksestaan Raamatun suhteen. Yksi yhteinen tuttavamme oli jo hänen takiaan erottonut luterilaisesta kirkosta, kun oli saanut tarpeekisi tämän hihhulin uskonnollisesta hurmoksesta ja julistamisesta. Hyvää tässä hihhulissa oli se, että hän perusti väitteensä Raamattuun, mutta tulkinta oli kylläkin pitkälti hänen omaansa. Hänellä ihan samanlainen hihhuli tyttöystävä. He käyvät yhdessä julsitamasa sanaa ja hihhuloivat yhdessä. Itse olen uskovainen, mutta heidän hihhuloitinsa menee vähän yli. En missään nimessä halua hihhluli Facebook-kaveriksi.

"Mistä tulee Daavidintäti? Eikö sen pitäisi olla Daavidintähti? Olet naispuolinen kirjoittaja ja täti?"

No saatat olla niin uusi palstalainen, että et tiedä Räyhiksen käyttäneen täällä nimimerkkiä Daavidintähti. Hälle minä tässä vähän leikkiä laskeen, enkä suinkaan mikään täti ole.

"Kiitos vastauksesta, sillä se sai ajattelemaan. Minäkin tiedä yhden hihhulin. Halusi Facebook-kaverikseen, mutta en ottanut, sillä en olisi halunnut ahdistua hänen hihhuloinnistaan ja innostuksestaan Raamatun suhteen."

Olepa hyvä. Joo se on muuten loputonta paasausta sitten jos ottaa hihhulin somekaveriksi. Raamatunjakeita tykitetään kuin konekiväärin piipusta, mutta yleensä jonkun saarnajan tekemän videon muodossa. Herää kysymys tuolloin, että onkohan kaveri ollenkaan miettinyt koko asiaa vai julistaako saarnaajan tekemien tulkintojen varassa.

"Yksi yhteinen tuttavamme oli jo hänen takiaan erottonut luterilaisesta kirkosta, kun oli saanut tarpeekisi tämän hihhulin uskonnollisesta hurmoksesta ja julistamisesta."

Voinee sanoa, että tuossa kohtaa kirkko oli hihhuloinnin "sivullinen uhri". Siitähän on välillä ollut kirjoituksia kirkon taholta, että voi kun kreationistit vetävät lokaan koko uskon.

"Hyvää tässä hihhulissa oli se, että hän perusti väitteensä Raamattuun, mutta tulkinta oli kylläkin pitkälti hänen omaansa. Hänellä ihan samanlainen hihhuli tyttöystävä. He käyvät yhdessä julsitamasa sanaa ja hihhuloivat yhdessä."

No se on hyvä se jos noin on. On sellaisiakin hihhuleita, jotka luulevat perustavansa juttunsa Raamattuun, mutta eivät perusta. Kreationismin saralla sellaista edustavat esim. baraminologia ja erilaiset toinen toistaan koomisemmat selitykset sille mistä tulvavedet olisivat peräisin.

"Itse olen uskovainen, mutta heidän hihhuloitinsa menee vähän yli. En missään nimessä halua hihhluli Facebook-kaveriksi."

Nähdäkseni sellaisesta ei muuta seuraakaan kuin harmia pidemmän päälle, vaikka se kaikki voisi aluksi vähän huvittaakin.

Itse en välttämättä pitäisi evosatuun uskovaa hihhulina - oli se uskomista kreationistiseen tai sitten evoluutioon kristittynä. Mitä oikein tarkoitat evosatuna? En ymmärrä, sillä kuulostaa erikoiselta termiltä?

• etkö.muka.tiedä
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

Itse en välttämättä pitäisi evosatuun uskovaa hihhulina - oli se uskomista kreationistiseen tai sitten evoluutioon kristittynä. Mitä oikein tarkoitat evosatuna? En ymmärrä, sillä kuulostaa erikoiselta termiltä?

Evoluutio alkaen alkuräjähdyksestä on evosatu.

"Mistä tulee Daavidintäti? Eikö sen pitäisi olla Daavidintähti? Olet naispuolinen kirjoittaja ja täti?"

No saatat olla niin uusi palstalainen, että et tiedä Räyhiksen käyttäneen täällä nimimerkkiä Daavidintähti. Hälle minä tässä vähän leikkiä laskeen, enkä suinkaan mikään täti ole.

"Kiitos vastauksesta, sillä se sai ajattelemaan. Minäkin tiedä yhden hihhulin. Halusi Facebook-kaverikseen, mutta en ottanut, sillä en olisi halunnut ahdistua hänen hihhuloinnistaan ja innostuksestaan Raamatun suhteen."

Olepa hyvä. Joo se on muuten loputonta paasausta sitten jos ottaa hihhulin somekaveriksi. Raamatunjakeita tykitetään kuin konekiväärin piipusta, mutta yleensä jonkun saarnajan tekemän videon muodossa. Herää kysymys tuolloin, että onkohan kaveri ollenkaan miettinyt koko asiaa vai julistaako saarnaajan tekemien tulkintojen varassa.

"Yksi yhteinen tuttavamme oli jo hänen takiaan erottonut luterilaisesta kirkosta, kun oli saanut tarpeekisi tämän hihhulin uskonnollisesta hurmoksesta ja julistamisesta."

Voinee sanoa, että tuossa kohtaa kirkko oli hihhuloinnin "sivullinen uhri". Siitähän on välillä ollut kirjoituksia kirkon taholta, että voi kun kreationistit vetävät lokaan koko uskon.

"Hyvää tässä hihhulissa oli se, että hän perusti väitteensä Raamattuun, mutta tulkinta oli kylläkin pitkälti hänen omaansa. Hänellä ihan samanlainen hihhuli tyttöystävä. He käyvät yhdessä julsitamasa sanaa ja hihhuloivat yhdessä."

No se on hyvä se jos noin on. On sellaisiakin hihhuleita, jotka luulevat perustavansa juttunsa Raamattuun, mutta eivät perusta. Kreationismin saralla sellaista edustavat esim. baraminologia ja erilaiset toinen toistaan koomisemmat selitykset sille mistä tulvavedet olisivat peräisin.

"Itse olen uskovainen, mutta heidän hihhuloitinsa menee vähän yli. En missään nimessä halua hihhluli Facebook-kaveriksi."

Nähdäkseni sellaisesta ei muuta seuraakaan kuin harmia pidemmän päälle, vaikka se kaikki voisi aluksi vähän huvittaakin.

"Nähdäkseni sellaisesta ei muuta seuraakaan kuin harmia pidemmän päälle, vaikka se kaikki voisi aluksi vähän huvittaakin. "

Kyllä minä hänen kanssaan muuten voi keskustella, mutta en Facebookissa, sillä hän ilmeisesti jakaa vain juttuja Jeesuksesta, Raamatusta ja uskostaan. Aikaisemmin hän pahasti kallellaan alkoholiin. Uskoon tultuaan hän jätti kokonaan alkoholin pois. Ehkä sen takia hän löysi noin 10,0 keskiarvoisen yliopistoböönän tyttöystäväkseen. Yhdessä he nyt käyvät tuttujen luona julistamassa. Itseäni ei kiinnosta heitä kuulla, sillä en ole uskonnollisesti heidän linjoillaan. Molemmat tässä nuoressa parissa on kiihkojulistajia ja jonkinlaisia hihhuleita?

Se riippuu tietysti siitä mistä keskustellaan. Mitä olen tätä palstaa seurannut, niin asioita eri tavalla ymmärtävät harvoin voivat keskustella rakentavasti niistä asioista, mitä ne ymmärryserot koskevat. Muista asioista he ehkä voivat keskustella rakentavasti. Olen huomannut, että sinua on lokeroitu,ja olen samaa mieltä, että epäonnistuvalta se on näyttänyt. Jos haluaisin tietää jonkun piirteesi, niin kysyisin sitä toki sinulta enkä Räyhikseltä.

"asioita eri tavalla ymmärtävät harvoin voivat keskustella rakentavasti niistä asioista, mitä ne ymmärryserot koskevat."

Tuo on totta ja se on harmillista. Toisaalta se juuri olisi aika hedelmällistä ja avartavaa keskustelua. Mutta onko siinä joku pelko takana kun siihen harvoin pystytään?

• analyysiä kirjoitti:

Sinä olet puhdasoppinen liberaali. Poimit vain rusinat pullasta mutta kiellät heti Raamatun kun henkilökohtaista painetta sinua kohtaan asetetaan. Olet sellainen kaikkia miellyttämään pyrkivä liberaali.

Sinä kun tunnut tuntevan minut paremmin kuin minä itse, niin valaisepa minulle, mitkä rusinat poimin ja millä tavalla (tai missä) olen kieltänyt Raamatun? En pyri erityisesti miellyttämään, mutta toisaalta uskon, että ystävällinen asenne toisia kohtaan on paljon parempi lähtökohta kuin se vastakkainen.

• Kerro sinä evosadustasinja sen alkupisteestä.

"asioita eri tavalla ymmärtävät harvoin voivat keskustella rakentavasti niistä asioista, mitä ne ymmärryserot koskevat."

Tuo on totta ja se on harmillista. Toisaalta se juuri olisi aika hedelmällistä ja avartavaa keskustelua. Mutta onko siinä joku pelko takana kun siihen harvoin pystytään?

Sanoisin, että hyvinkin koko juttu perustuu pelkoon. Ihmiset pelkäävät muuttaa käsityksiään. Tässäkin ketjussa kun on ollut esillä tuo evoluutio, niin se on tosi hyvä esimerkki. Hihhulien osalta en tunne yhtäkään tapausta, joka keskusteluiden perusteella olisi osoittanut oikeasti ymmärtävänsä mitä biologinen evoluutio tarkoittaa.

Jos he vaivautuisivat perehtymään siihen oikeasti, niin silloin he ymmärtäisivät mistä on kyse ja hyväksyisivät asian. Sitä riskiä he eivät halua ottaa, joten he sen takia sepittävät kaikenlaisia typeriä lehmät lentävät räjähtävästä -olkinukkeja. Helppoahan on kritisoida jotain minkä on valmiiksi räätälöinyt naurettavaksi.

Kerro sinä evosadustasinja sen alkupisteestä.

Ylimääräinen välilyönti n
        Kerro sinä evosadustasi ja sen alkupisteestä.

• RepeTässäMoi
        Daavidintäti kirjoitti:

Sanoisin, että hyvinkin koko juttu perustuu pelkoon. Ihmiset pelkäävät muuttaa käsityksiään. Tässäkin ketjussa kun on ollut esillä tuo evoluutio, niin se on tosi hyvä esimerkki. Hihhulien osalta en tunne yhtäkään tapausta, joka keskusteluiden perusteella olisi osoittanut oikeasti ymmärtävänsä mitä biologinen evoluutio tarkoittaa.

Jos he vaivautuisivat perehtymään siihen oikeasti, niin silloin he ymmärtäisivät mistä on kyse ja hyväksyisivät asian. Sitä riskiä he eivät halua ottaa, joten he sen takia sepittävät kaikenlaisia typeriä lehmät lentävät räjähtävästä -olkinukkeja. Helppoahan on kritisoida jotain minkä on valmiiksi räätälöinyt naurettavaksi.

Voitko pystyä ketjun aiheessa.
        Nautitko sinä kun kirjoitat sanan hihu tai hihhuli?

Miten niin?

Räyhiksen eväät on taas kerran syöty. Hienoa jos älyäisi lopettaa "huipulla". Mutta ei se älyä. 😅

No tokihan minä teitä kanssaihmisiä valistan kreationismin pimeydestä kertoen! Evosadun käsite lähti liikkeelle siitä kun kreationistit joutuivat kyhäämään kasaan jonkun hätäreatktion sille, että Darwin selitti biologisen monimuotoisuuden evoluutioteoriallaan 1800-luvulla. Tuolloin kävi ilmi, ettei eliökunta olekaan sellainen kuin Genesiksessä kerrotaan. Kreationistit alkoivat tuosta lähtien keksiä evoluutiosta kaikenlaisia vääristelyitä, joita vastaan oli helpompaa hyökätä kuin oikeaa evoluutioteoriaa.

Evoluutioteoria sitten vain vankkeni kun DNA löydettiin, ja Darwinin havaitsemien muutosten ja luonnonvalinnan suhteen lähtökohtainen syy löydettiin. Jos tätä ennen kreationistinen pelleily evoluutiosta oli jotain välimuotofossiilien loputonta kyselyä, niin tästä eteen päin se oli valehtelua siitä, ettei DNA muka osoittaisi eliöiden polvelutumissuhteita tai vaikka osoittaisikin, niin kyse olisi mikro- mutta ei makroevoluutiosta.

Evosatu on sikälikin erittäin ironinen käsite, että se perustuu projisointiin. Uskovaiset itse ymmärtävät, että heidän luomismyyttejään yms. pidetään satuina, niin he yrittävät lyödä takaisin väittämällä saduksi sellaista, mikä on tieteellisesti osoitettu. He käytännössä kusevat vain omaan pakkiinsa tuolla tavalla.

• RepeTässäMoi kirjoitti:

Voitko pystyä ketjun aiheessa.
        Nautitko sinä kun kirjoitat sanan hihu tai hihhuli?

Voin pysyä. Voin myös vastata täysin vapaavalintaisesti valitsemallani tavalla kysymyksiin, mitä joku muu minulle esittää ja voin myös jättää vastaamatta.

• biologiaa-vastaan
        Erkkitässämoi kirjoitti:

"evosadustasinja"

Vaikeaa, vaikeaa..............

• RepeRuutikallo kirjoitti:

Räyhiksen eväät on taas kerran syöty. Hienoa jos älyäisi lopettaa "huipulla". Mutta ei se älyä. 😅

Joo. On siirtynyt jo multinikkispammauksen vaiheeseen.

No tokihan minä teitä kanssaihmisiä valistan kreationismin pimeydestä kertoen! Evosadun käsite lähti liikkeelle siitä kun kreationistit joutuivat kyhäämään kasaan jonkun hätäreatktion sille, että Darwin selitti biologisen monimuotoisuuden evoluutioteoriallaan 1800-luvulla. Tuolloin kävi ilmi, ettei eliökunta olekaan sellainen kuin Genesiksessä kerrotaan. Kreationistit alkoivat tuosta lähtien keksiä evoluutiosta kaikenlaisia vääristelyitä, joita vastaan oli helpompaa hyökätä kuin oikeaa evoluutioteoriaa.

Evoluutioteoria sitten vain vankkeni kun DNA löydettiin, ja Darwinin havaitsemien muutosten ja luonnonvalinnan suhteen lähtökohtainen syy löydettiin. Jos tätä ennen kreationistinen pelleily evoluutiosta oli jotain välimuotofossiilien loputonta kyselyä, niin tästä eteen päin se oli valehtelua siitä, ettei DNA muka osoittaisi eliöiden polvelutumissuhteita tai vaikka osoittaisikin, niin kyse olisi mikro- mutta ei makroevoluutiosta.

Evosatu on sikälikin erittäin ironinen käsite, että se perustuu projisointiin. Uskovaiset itse ymmärtävät, että heidän luomismyyttejään yms. pidetään satuina, niin he yrittävät lyödä takaisin väittämällä saduksi sellaista, mikä on tieteellisesti osoitettu. He käytännössä kusevat vain omaan pakkiinsa tuolla tavalla.

Se on sinun tulkintasi ja mielipiteesi.

Se on sinun tulkintasi ja mielipiteesi.

...joka perustuu sekä tieteen- että uskonnonhistoriaan ja luonnontieteeseen. Voin kertoa lisääkin jos haluat tulla vielä entistäkin enemmän nöyryytetyksi.

• OletRäyhisO
        RepeRuutikallo kirjoitti:

Erikoista jos sinun evääsi kelpasivat jollekin.

...joka perustuu sekä tieteen- että uskonnonhistoriaan ja luonnontieteeseen. Voin kertoa lisääkin jos haluat tulla vielä entistäkin enemmän nöyryytetyksi.

Et sinä minua saduillasi nöyryytä. Ja minä en edes pyri nöyryyttämään sinua koska minulle ei ole mitään syytä sellaiseen.

Et sinä minua saduillasi nöyryytä. Ja minä en edes pyri nöyryyttämään sinua koska minulle ei ole mitään syytä sellaiseen.

En toki, koska en ole mitään satuja kertonutkaan. Ja itse itseäsihän sinä nöyryytät siinä kokoajan, ja sitä paitsi, paskat minä sinun syistäsi piittaan.

• biologiaa-vastaan kirjoitti:

"evosadustasinja"

Vaikeaa, vaikeaa..............

Ei kirjoittaminen vaikeaa ole mutta virheitä sattuu joskus. Ei se ole vakavaa koska emme ole koulussa.

En toki, koska en ole mitään satuja kertonutkaan. Ja itse itseäsihän sinä nöyryytät siinä kokoajan, ja sitä paitsi, paskat minä sinun syistäsi piittaan.

Ilmeiseti sinä olet masikisti koska tajoilet omia huvejasi minullekin. Mutta en minä sinua siitä tuomitse.

Ilmeiseti sinä olet masikisti koska tajoilet omia huvejasi minullekin. Mutta en minä sinua siitä tuomitse.

Enpä minä ottaisikaan kovin vakavasti mitään tuomioita vastaan tuollaisilta, jotka eivät näytä saavan yhtä oikein kirjoitettua kommenttia aikaiseksi kun on niin kiire mokeltaa vain jotain vastaan.

• korjaanhieman
        Erkkitässämoi kirjoitti:

Hihut ovat Jeesuksen seuraajia joilla on vakaa usko ettei Jumala ole Sanassaan valehtelija!!

Enpä minä ottaisikaan kovin vakavasti mitään tuomioita vastaan tuollaisilta, jotka eivät näytä saavan yhtä oikein kirjoitettua kommenttia aikaiseksi kun on niin kiire mokeltaa vain jotain vastaan.

Se on hyvä, koska en minäkään sinun kaltaisiltasi.

• korjaanhieman kirjoitti:

Hihut ovat Jeesuksen seuraajia joilla on vakaa usko ettei Jumala ole Sanassaan valehtelija!!

Niin minäkin ajattelen. Mutta Raamattu on se mistä saamme kaiken tiedon asiasta ja siitä kiinni pitäminen on konservatismia.

Se on hyvä, koska en minäkään sinun kaltaisiltasi.

Miksi se on hyvä?

Niin minäkin ajattelen. Mutta Raamattu on se mistä saamme kaiken tiedon asiasta ja siitä kiinni pitäminen on konservatismia.

Eikä ole konservatismia vaan fundamentalismia.

Miksi se on hyvä?

Olemme toisillemme ilmaa. Minusta se on hyvä.

Eikä ole konservatismia vaan fundamentalismia.

Voisitko antaa minulle hieman tilaa keskustella muidenkin kanssa, kiitos.

Olemme toisillemme ilmaa. Minusta se on hyvä.

No mitä sitten enää ruikutat siinä?

Voisitko antaa minulle hieman tilaa keskustella muidenkin kanssa, kiitos.

Häh? Minähän olen sinulle vain ilmaa. Älä minusta piittaa vaan ota tilasi ihan vapaasti.

No mitä sitten enää ruikutat siinä?

Sinulle on nyt tapahtunut jotain joka on pahoittanut mielesi. En kuitenkaan voi sinua auttaa, joten olen pahoillani.

Sinulle on nyt tapahtunut jotain joka on pahoittanut mielesi. En kuitenkaan voi sinua auttaa, joten olen pahoillani.

Ei ole tapahtunut mitään sellaista.

• korjaanhieman kirjoitti:

Jaa. Ovatkos hihut luopuneet omaisuudestaan lähtiessään Jeesusta seuraamaan?

• ei.tietenkään
        Daavidintäti kirjoitti:

Jaa. Ovatkos hihut luopuneet omaisuudestaan lähtiessään Jeesusta seuraamaan?

Eivät, koska eivät sitten voisi antaa köyhille eikä maksaa evankeliumin levittämistyötä.

• ei.tietenkään kirjoitti:

Eivät, koska eivät sitten voisi antaa köyhille eikä maksaa evankeliumin levittämistyötä.

Jaa miten niin eivät voisi? Voisivathan he luovuttaa sen köyhille ja evankeliumin levittämistyön rahoitukseen. Mutta ei sitten. Entä mitenkäs se evankeliumin levittämistyö sitten menee? Onko tasaisesti saatu levitettyä?

• analyysiä kirjoitti:

Sinä kerrot minun uskovan jotenkin väärin, mutta et suostu oikaisemaan minua ymmärrettävästi, missä uskoni menee pieleen. Heität vain noita mitään sanomattomia tyhjiä lauseita. Miksi sinä jätät minut pimeyteen asian suhteen? Kuinka voisin edes tehdä parannusta, jos et suostu kertomaan, missä menen pieleen? Jätät kyselevän pimeyteen. Niinkö ne oikeat uskovat tekevät? Niinkö sinä teet ja mitä se kertoo sinusta ja uskostasi?

Mikset enää käytä nikkiäsi usko.vai.en

Mikset enää käytä nikkiäsi usko.vai.en

Oletko jo saanut tarpeeksi tilaa keskustellaksesi muiden kanssa kun nyt sinulla onkin taas nimenomaan minulle asiaa?

Oletko jo saanut tarpeeksi tilaa keskustellaksesi muiden kanssa kun nyt sinulla onkin taas nimenomaan minulle asiaa?

Nyt siirrät maalia usko.vai.en.

Nyt siirrät maalia usko.vai.en.

Ihan itse sinä niistä tilaongelmistasi alunperin aloit minulle jotain mussuttamaan. Ja maalin siirtely on Tikkurilan logistiikkapuolen juttuja eikä kuulu minulle.

Ihan itse sinä niistä tilaongelmistasi alunperin aloit minulle jotain mussuttamaan. Ja maalin siirtely on Tikkurilan logistiikkapuolen juttuja eikä kuulu minulle.

Onko nikki usko.vain.en sinulle tuttu?

Onko nikki usko.vain.en sinulle tuttu?

Ei ole usko.vainen minulle tuttu.

Ei ole usko.vainen minulle tuttu.

Eikö, mutta usko.vain.en varmasti on.

Eikö, mutta usko.vain.en varmasti on.

No jos sinä muka olet sitä mieltä, että varmasti on niin miksi sitten kysyit edes? Oletko ihan sekaisin?

No jos sinä muka olet sitä mieltä, että varmasti on niin miksi sitten kysyit edes? Oletko ihan sekaisin?

En minä ole sekaisin, usko.vain.en.

En minä ole sekaisin, usko.vain.en.

Jaa sinä vain teeskentelet olevasi sekaisin.

Jaa sinä vain teeskentelet olevasi sekaisin.

Mitenkäs se Iettas-nikin käyttö, mikset käytä sitäkään enää?

Mitenkäs se Iettas-nikin käyttö, mikset käytä sitäkään enää?

Niin mikä se niki on?

Niin mikä se niki on?

Iettas tai usko.vain.en kertoo sen sinulle.

Iettas tai usko.vain.en kertoo sen sinulle.

No sitä odotellessa sitten...

No sitä odotellessa sitten...

Siinä sitten odottelet itseäsi.

Siinä sitten odottelet itseäsi.

En minä itseäni odottele. Odottelen niitä sinun nikejäsi.

En minä itseäni odottele. Odottelen niitä sinun nikejäsi.

Ihan turhaan sätkit. Sinut tunnistaa aina.

Ihan turhaan sätkit. Sinut tunnistaa aina.

En minä turhaan sätki enkä mistään muustakaan syystä. Mutta kerro toki kuka minut tunnistaa?

En minä turhaan sätki enkä mistään muustakaan syystä. Mutta kerro toki kuka minut tunnistaa?

En jaksa pelleillä enää kansasi usko.vain.en ja Iattas.
        Yritä pärjätä elämässsäsi!

En jaksa pelleillä enää kansasi usko.vain.en ja Iattas.
        Yritä pärjätä elämässsäsi!

Olenkin ihmetellyt, että miten sinä jaksatkin noin paljon pelleillä nikeinesi.

• OletRäyhisO
        Daavidintäti kirjoitti:

Olenkin ihmetellyt, että miten sinä jaksatkin noin paljon pelleillä nikeinesi.

Älä pelleile uskon.vain.en, Iettas.

• OletRäyhisO kirjoitti:

Älä pelleile uskon.vain.en, Iettas.

Ei kun usko.vainen on se lettas.

• huvittaa
        Daavidintäti kirjoitti:

Ei kun usko.vainen on se lettas.

SINÄ olet uskov.ain.en ja Iettas.

• pitkäänhellari

Yleensä ja pitkään hihhuli on sama asia kuin uudestisyntynyt uskovainen, joka tunnustaa uskonsa Jeesukseen Kristukseen ja kyllähän nimen käyttö liittyy yleensä vielä helluntailaisiin. Muistan tilanteen 80-luvulta kun olin vielä tolkusti luterilaisen kirkon jäsen, en ollut käynyt uskovien kasteella. Olin käymässä lapsuuteni kodissa ja siellä oli isälläni vieraita. Tuli puheeksi uskoasiat ja en muista miten niihin päädyttiin. Paikalla ollut mies alkoi tenttaamaan että olet helluntailainen. No minä jämennin vastaan, että kuulun kirkkoon, en ole eronnut mistään, en liittynyt mihinkään, en käynyt kasteella. Ei kun väitti vain että kyllä olet selvä hihhuli, helluntailainen. Ja minä taas että olen luterilainen. Sitten vielä lopuksi lisäsi, "et sinä kyllä mikään oikea luterilainen ole". Se uudestisyntyminen antaa vainun siihen että on hihhuli tai = helluntailainen.

• Ehkä hän näki tulevaisuuteen.

• et.vastannut

Olet rekannut mm. nikin usko.vain.en. Mikset käytä sitä enää???

• et.vastannut kirjoitti:

Olet rekannut mm. nikin usko.vain.en. Mikset käytä sitä enää???

Mikä se semmoinen niki on?

• "Yleensä ja pitkään hihhuli on sama asia kuin uudestisyntynyt uskovainen..."

No jaa. ei ehkä. Mutta ei tuo "uudenstisyntyminen" kyllä kuulu luterilaisuuteenkaan vaan juuri vapaiden suuntien termistöön.

• fgsdfgsdfg

Enpä luota tuohon wikin määritelmään että lestadiolaisista oltais käytetty hihhuli sanaa.

Lakiuskovaiset eivät yleensä ole hassuja hihhuleita vaan tiukkapipoja, eiköhän hihhuli sana ole tarkoittanut sellaista höpöttäjää joka kokenut vahvan uskoontulon syntielämän jälkeen ja sitten alkanut julistaa Jeesusta, jolloin ihmiset pitivät "hurahtaneena" ihmisenä.

Hurahtanut ja hihhuli ovat käsittääkseni samaa tarkoittava asia.

• Ei sinun tietenkään ole pakko sitä uskoa. Tässä on kuitenkin se viite, joka asialle Wikissä annettiin:

Seppo Lohi: Pohjolan kristillisyys: Lestadiolaisuuden leviäminen Suomessa 1870–1899, s. 11. SRK, 1997. ISBN 951-8940-69-X.

Jos jollain sattuu tuo teos olemaan hyllyssä tai asia muistuu mieleen seuraavalla kirjastoreissulla, niin siitä vain tarkistamaan, jos kiinnostaa. Itse jätän tämän tuohon kun itsekin käytän tuota käsitettä lähinnä sellaisen yleisen uskonnollisen hörhöilyn merkityksessä.

• fgdsgsdfg
        Daavidintäti kirjoitti:

Ei sinun tietenkään ole pakko sitä uskoa. Tässä on kuitenkin se viite, joka asialle Wikissä annettiin:

Seppo Lohi: Pohjolan kristillisyys: Lestadiolaisuuden leviäminen Suomessa 1870–1899, s. 11. SRK, 1997. ISBN 951-8940-69-X.

Jos jollain sattuu tuo teos olemaan hyllyssä tai asia muistuu mieleen seuraavalla kirjastoreissulla, niin siitä vain tarkistamaan, jos kiinnostaa. Itse jätän tämän tuohon kun itsekin käytän tuota käsitettä lähinnä sellaisen yleisen uskonnollisen hörhöilyn merkityksessä.

Ai siellä oli ihan aito lähdeteos johon viitattiin. Ok, no sehän tietenkin muuttaa asiaa. Wiki vaan yleensä on sellainen paikka johon voi kirjoittaa mitä tahansa. En ota sitten kantaa, voihan se tietty olla niin että lestadiolaiset ovat olleetkin jonkin sortin hihhuleita ennen helluntailaisuuden rantautumista Suomeen.

• fgdsgsdfg kirjoitti:

Ai siellä oli ihan aito lähdeteos johon viitattiin. Ok, no sehän tietenkin muuttaa asiaa. Wiki vaan yleensä on sellainen paikka johon voi kirjoittaa mitä tahansa. En ota sitten kantaa, voihan se tietty olla niin että lestadiolaiset ovat olleetkin jonkin sortin hihhuleita ennen helluntailaisuuden rantautumista Suomeen.

Pyrin välttämään wikiviittauksia mikäli käsiteltävää asiaa ei wikiartikkelissa koske primääriviittaus. Minäkin olen hihhuli-käsitteen ensimmäisen kerran kuullessani kuullut sitä käytettävän nimenomaan helluntailaisten luonnehtimiseen. Asiaa ei valotettu käsitteen pelkkää käyttöä enempää, mutta myöhemmin olen yhdistänyt hellarihihhuloinnin käsitteen esim. kaatamiseen ja kielillä puhumiseen.

• Hengen.Kosketus
        Daavidintäti kirjoitti:

Pyrin välttämään wikiviittauksia mikäli käsiteltävää asiaa ei wikiartikkelissa koske primääriviittaus. Minäkin olen hihhuli-käsitteen ensimmäisen kerran kuullessani kuullut sitä käytettävän nimenomaan helluntailaisten luonnehtimiseen. Asiaa ei valotettu käsitteen pelkkää käyttöä enempää, mutta myöhemmin olen yhdistänyt hellarihihhuloinnin käsitteen esim. kaatamiseen ja kielillä puhumiseen.

Hellarit ovat ihan oikealla asialla jos puhuvat kielillä ja kaatuvat Pyhän Hengen kosketuksesta.

• Hengen.Kosketus kirjoitti:

Hellarit ovat ihan oikealla asialla jos puhuvat kielillä ja kaatuvat Pyhän Hengen kosketuksesta.

Mikäs se asia sitten mahtaa olla?

• Henge.Kosketus
        Daavidintäti kirjoitti:

Mikäs se asia sitten mahtaa olla?

Pyhä Henki. Tiedät kai kuka Hän on?

• Henge.Kosketus kirjoitti:

Pyhä Henki. Tiedät kai kuka Hän on?

En kyllä muistu mieleen.

En kyllä muistu mieleen.

Saatko jotain tyydytystä tietämättömyydestäsi, ehkä?

• RepeRuutukolttu kirjoitti:

En tiedä... aaaah!

• >Enpä luota tuohon wikin määritelmään että lestadiolaisista oltais käytetty hihhuli sanaa.

Kyllä on ja hyvin paljon ennen wikiä. Tyko Sallisen päätöihin kuuluu maalaus nimeltä Hihhulit (1918).

• turhaa.rekkasit
        RepeRuutukolttu kirjoitti:

Olet ollut niin kiireinen tässä ketjussa Erkkitässämoi-nimimerkilläsi, että unohdit sulkea viestihistoriasi tältä turhaan rekisteröidyltä nimimerkiltäsi RepeRuutukolttu.

• turhaa.rekkasit kirjoitti:

Olet ollut niin kiireinen tässä ketjussa Erkkitässämoi-nimimerkilläsi, että unohdit sulkea viestihistoriasi tältä turhaan rekisteröidyltä nimimerkiltäsi RepeRuutukolttu.

No ainakin Erkkitässämoi myönsi pelleilleensä kun kertoi, että ei jaksa enää pelleillä.

• letta.vaiselle

Sinä olet usko.vainen ja lettas.

• Onvalittava

Olisiko siinä luterilaisuuden ja evankelismin välimaastossa?

• kksksjsu

Hihhuli on vanha perinnesana ja tarkoittaa huumeiden ja alkoholin sekakäyttäjää.Hihulilla on myös poikkeava seksuaalisuus käsitys esim.pedofiilia.Hihhulit olivat ennenvanhaan maaseudun kylissä ja ne erottuivat selvästi muusta väestöstä.Nykyään hihhuleista on tullut urbaaneja ja he
      kokoontuvat ja ajavat kyseenalaisia asioita.

• Ei tarkoita. Ketjussa on jo käsitelty mitä se tarkoittaa. Tietenkin uskonnollinenkin kiihkoilija voi olla huumeiden ja alkoholin sekakäyttäjä, mutta yleensä he taitavat olla ennemminkin entisiä sellaisia. Ovat vain vaihtaneet kaman Jeesukseen, mutta ovat toki edelleen yhtä sekaisin.

• Mdmzmdm
        Daavidintäti kirjoitti:

Ei tarkoita. Ketjussa on jo käsitelty mitä se tarkoittaa. Tietenkin uskonnollinenkin kiihkoilija voi olla huumeiden ja alkoholin sekakäyttäjä, mutta yleensä he taitavat olla ennemminkin entisiä sellaisia. Ovat vain vaihtaneet kaman Jeesukseen, mutta ovat toki edelleen yhtä sekaisin.

Hihhulit nimenomaan ovat huumehihhuleita. Oletko sinä homofoobikko?

Ei tarkoita. Ketjussa on jo käsitelty mitä se tarkoittaa. Tietenkin uskonnollinenkin kiihkoilija voi olla huumeiden ja alkoholin sekakäyttäjä, mutta yleensä he taitavat olla ennemminkin entisiä sellaisia. Ovat vain vaihtaneet kaman Jeesukseen, mutta ovat toki edelleen yhtä sekaisin.

Sinun elämäsi vaikuttaa mielenkiintoiselta.

• Mdmzmdm kirjoitti:

Äsken täällä julistettiin, että tosiuskovat olisivat hihhuleita. Minä en ole ainakaan tiennyt, että tosiuskovaiset olisivat huumehihhuleita mutta jos tiedät paremmin, niin OK. Itse tosiaan olen siitä kyllä kuullut, että huimausaineet on vaihdettu Jeesukseen. En ole homofoobikko.

• Mdmzmdm kirjoitti:

Ihan sama mistä syystä hihhuloivat, huumeista vai uskonnosta, samaa sakkia kuitenkin ovat. Hörhö-nimeä käytetään kaupungeissa huumeitten ja uskon kanssa omituisesti käyttäytyvistä nykyisin.

• Mitä nimiä sinusta käytetään?

• pähkinän_kuoressa

"Hihhuli on tuttavallinen lempinimi kaikkien kansalaistemme rakastamille uskovaisille. Pelkkä uskovaisuus ei kuitenkaan riitä hihhulin arvonimen ansaitsemiseen. Tyypillisesti vain kristittyä kutsutaan hihhuliksi; muissa uskonnoissa vastaavalle ilmiölle on nimityksenä fundamentalisti, sekopää, fanaatikko, aivopesty tai vähäjärkinen. Hihhuliksi uskovainen ihminen voi kutsua itseään vasta, kun on aivan yltiörakastunut Jeesukseen, mieheen, jota ei ole koskaan nähnyt silmästä silmään.

Hihkunnasta lähtevä ääni toimii kutsuhuutona muille hihhuleille, ja passiivisimmat ateistit se ajaa pakosalle. Ääni on siksi samanaikaisesti sekä kutsu että varoitussignaali. Äänen luokse menemisen tai pois kääntymisen seurauksien vastuu on menijällä ja kääntyjällä, ei hihhulilla."

They are fucking NUTS. AMEN!

• Kristillis-hihhulismia

"Kirkko on kieltänyt tiloissaan joogan, koska sitä ei pidetä kristillisenä.
      Osa Saint Davidin kirkosta on muokattu tilanpuutteessa yhteisökäyttöön Blaenporthissa, Walesissa. Kirkko on kuitenkin ilmoittanut, että joogaa sen tiloissa ei saa järjestää. Kirkon edustajien mukaan pilates on edelleen sallittua, mutta ei jooga, sillä sen "voidaan katsoa olevan ristiriidassa kristillisten arvojen ja uskon kanssa". Jooga, samoin kuin muut "ei-kristilliset aktiviteetit", on kielletty."

PAIKALLISET RAIVOISSAAN
      Paikalliset ovat ymmärrettävästi närkästyneitä päätöksestä, ja kirkko on saanut paljon kritiikkiä osakseen. Moni kylän asukas on ja nimennyt tuon tolloilun HIHHULOINNIKSI ilmoittanut boikotoivansa kirkkoa vastalauseena.

• Minkähän takia usko.vainen ei osallistu tähän ketjuun lainkaan, vaikka aiheen luulisi kiinnostavan häntä suuresti? Sen sijaan Erkkitässämoi ja RepeRuutukolttu ovat hyvin aktiivisia?

Ihme? 😁

• Niin ja heidän kommenttinsa vielä vilisevät ihan samanlaisia kirjoitusvirheitä kuin usko.vaisella. Onpa tämä maailma ihmeellisiä sattumuksia täynnä...

Niin ja heidän kommenttinsa vielä vilisevät ihan samanlaisia kirjoitusvirheitä kuin usko.vaisella. Onpa tämä maailma ihmeellisiä sattumuksia täynnä...

>Niin ja heidän kommenttinsa vielä vilisevät ihan samanlaisia kirjoitusvirheitä kuin usko.vaisella

Sattuvatpa näiden sketsihahmojen mielipiteetkin olemaan 1:1 usko.vaisen kanssa. Ja tyyli ylipäätään.

• Ehkä hänellä on muuta tekemistä, toisin kuin minulla ja sinulla.

Niin ja heidän kommenttinsa vielä vilisevät ihan samanlaisia kirjoitusvirheitä kuin usko.vaisella. Onpa tämä maailma ihmeellisiä sattumuksia täynnä...

Arvosteletko sinä minun kirjoitustaitoani?

• RepeRuutikallo kirjoitti:

>Niin ja heidän kommenttinsa vielä vilisevät ihan samanlaisia kirjoitusvirheitä kuin usko.vaisella

Sattuvatpa näiden sketsihahmojen mielipiteetkin olemaan 1:1 usko.vaisen kanssa. Ja tyyli ylipäätään.

Enää tästä puuttuisi, jos usko.vainen tulisi paikalle ja heittäisi noita ihan samoja juttuja itse... mistä muistuikin mieleen, että eikös noin ole tapahtunut montakin kertaa, ja monilla eri usko.vaisen nimimerkeillä, joilta nuo pelleilyt lipsahtivat vahingossa ulos?

Miten niin?

Miten niin?

Miten miten?

Miten miten?

Niin, että miten niin arvostelenko? Miksi kysyt?

Niin, että miten niin arvostelenko? Miksi kysyt?

Mielestäni sinun ei kannata, koska olet varmaa sanonut jo kaiken, etkä pysty sanomaa mitään uutta.

Mielestäni sinun ei kannata, koska olet varmaa sanonut jo kaiken, etkä pysty sanomaa mitään uutta.

No mutta eihän sillä mitä minä olen varmaan sanonut ja pystynkö sanomaan jotain uutta ole mitään tekemistä sinun kirjoitustesi arvostelun kanssa. Mitä oikein sekoilet?

No mutta eihän sillä mitä minä olen varmaan sanonut ja pystynkö sanomaan jotain uutta ole mitään tekemistä sinun kirjoitustesi arvostelun kanssa. Mitä oikein sekoilet?

Sano mitä sinulla on sanottavaa ja sitten voit siirtyä muilta kyselemiseen.

Sano mitä sinulla on sanottavaa ja sitten voit siirtyä muilta kyselemiseen.

Minä kuule päätän ihan itse milloin ja missä sanon sanottavani enkä noudata sinun kehoituksiasi. Sitä paitsi, sinähän sen kyselemisen minulta aloitit. Joka leikkiin ryhtyy se leikin kestäköön.

Minä kuule päätän ihan itse milloin ja missä sanon sanottavani enkä noudata sinun kehoituksiasi. Sitä paitsi, sinähän sen kyselemisen minulta aloitit. Joka leikkiin ryhtyy se leikin kestäköön.

Olet kovin uhmakas, sanosin jopa vihamielinen.

Olet kovin uhmakas, sanosin jopa vihamielinen.

En ole ollenkaan mitään tuollaista.

Ehkä hänellä on muuta tekemistä, toisin kuin minulla ja sinulla.

Ehkä hänellä ei olekaan.

Eihän sinulla edes ole mitään kirjoitustaitoa :D

Eihän sinulla edes ole mitään kirjoitustaitoa :D

Mikset enää käytä nikiäsi usko.vai.en, kuluiko se kun kirjoit sillä yksi päivä valtavan määrän kommenetteja usko.vainen nikille?

Mikset enää käytä nikiäsi usko.vai.en, kuluiko se kun kirjoit sillä yksi päivä valtavan määrän kommenetteja usko.vainen nikille?

Mikä on niki?

Mikä on niki?

Se on se sinun nimimerkkisi usko.vain.en jolla kirjoitit parisataa kommenttia yhdessä päivässä.

Se on se sinun nimimerkkisi usko.vain.en jolla kirjoitit parisataa kommenttia yhdessä päivässä.

Ei minulla mitään nikiä ole.

Ei minulla mitään nikiä ole.

Olet rekannut mm. nikin usko.vain.en. Mikset käytä sitä enää?

Siis mikä ihmeen niki!?

Siis mikä ihmeen niki!?

Olet rekannut mm. nikin usko.vain.en. Mikset käytä sitä enää.?

Olet rekannut mm. nikin usko.vain.en. Mikset käytä sitä enää.?

En ymmärrä yhtään noita jankutuksiasi.

En ymmärrä yhtään noita jankutuksiasi.

Etkö, katsele tuon nikkisi profiilitieroja niin ymmärryksesi saattaa palata.

Etkö, katsele tuon nikkisi profiilitieroja niin ymmärryksesi saattaa palata.

Jaa, mihin se ymmärrys oikein palaa?

Jaa, mihin se ymmärrys oikein palaa?

Ehkä siihen lettas-jankutukseesi.....

Ehkä siihen lettas-jankutukseesi.....

Semmoistako minun profiilitiedoissani on?

Semmoistako minun profiilitiedoissani on?

Katso kaikki profiilitietosi , usko.vainen, Iettas ja monet muut niin yllätyt.

Katso kaikki profiilitietosi , usko.vainen, Iettas ja monet muut niin yllätyt.

Ei minun profiilitiedoissani mitään tuollaista ole. Sinun täytyy olla kyllä kajahtanut. Et taida vain teeskennellä.

Ei minun profiilitiedoissani mitään tuollaista ole. Sinun täytyy olla kyllä kajahtanut. Et taida vain teeskennellä.

Katso ihan rauhassa siihen peiliisi, usko.vain.en ja Iettas.

Katso ihan rauhassa siihen peiliisi, usko.vain.en ja Iettas.

Ei minulla ole peiliä.

Ei minulla ole peiliä.

Lainaa Iettas tai usko.vain.en nikeiltäsi.

Lainaa Iettas tai usko.vain.en nikeiltäsi.

En minä tarvitse peiliä.

En minä tarvitse peiliä.

Et niin, sinä olet usko.vain.en ja Iettas.

Ja jos kerran oletkin tuota mieltä, etten tarvitse peiliä niin miksi sitten kehoitit minua sellaista lainaamaan jostain? Olet ihan pöhkö tapaus.

• iettakselle

Mutta sinä olet Iettas.

• iettakselle kirjoitti:

Mutta sinä olet Iettas.

Ei kun se usko.vainen on.

• kärähdit.taas
        Daavidintäti kirjoitti:

Ei kun se usko.vainen on.

Mikset käytä nikkejäsi usko.vain.en tai Iettas?

• kärähdit.taas kirjoitti:

Mikset käytä nikkejäsi usko.vain.en tai Iettas?

Kuka on Nikke?

Oliko sinulla minulle jotain asiaa? :=)

• usko.vain.en kirjoitti:

Oliko sinulla minulle jotain asiaa? :=)

Mikset nyt käytä nikkiäsi Daavidintäti tai Iettas?

Mikset nyt käytä nikkiäsi Daavidintäti tai Iettas?

Miksi olet taas kimpussani? Oletko riippuvainen minusta?

• Pudis55

Kyllä uskovaiset aina riidan rakentaa eivätkä tarvitse siihen kuin toisen uskovaisen.

• qåaäzm

Hihhuleiksi haukutaan oikeita uskovia, ei kirkon jäseniä. Aloittaja voi kysyä asiaa haukkujilta.

• Mistäs sinä tiedät, etteivät kirkon jäsenet ole oikeita uskovia?

• qåaäzm

Toki kirkon jäsenissäkin on oikeita uskovia ehkä muutama prosentti, ja hekin saavat vihapuheet niskaansa. He kun haluavat tehdä Herransa tahdon, niin siksi heitä haukutaan.

• qåaäzm kirjoitti:

Toki kirkon jäsenissäkin on oikeita uskovia ehkä muutama prosentti, ja hekin saavat vihapuheet niskaansa. He kun haluavat tehdä Herransa tahdon, niin siksi heitä haukutaan.

Niin no, ihmekös. Herran tahto on joiltan osin semmoinen, ettei se oikein sovi nykypäivän käsityksiin.

• qåaäzm
        Daavidintäti kirjoitti:

Mistäs sinä tiedät, etteivät kirkon jäsenet ole oikeita uskovia?

Ei se vauvakaste tee kenestäkään uskovaa, vaan omakohtainen uskoontulo. Valtaosa heistä elää täysin rinnoin ja kokonaisvaltaisessa synnissä/jumalattomuudessa, eikä se ole Hengen hedelmää. Hedelmistä puu nimittäin tunnetaan. Siitä tiedän. Siitäkin tiedän että kirkko tuudittaa ihmisiä miljoonittain tässäkin maassa väärään rauhaan, että ei muka tarvitsisi uudestisyntyä, eli tulla uskoon pelastuakseen.

• qåaäzm kirjoitti:

Ei se vauvakaste tee kenestäkään uskovaa, vaan omakohtainen uskoontulo. Valtaosa heistä elää täysin rinnoin ja kokonaisvaltaisessa synnissä/jumalattomuudessa, eikä se ole Hengen hedelmää. Hedelmistä puu nimittäin tunnetaan. Siitä tiedän. Siitäkin tiedän että kirkko tuudittaa ihmisiä miljoonittain tässäkin maassa väärään rauhaan, että ei muka tarvitsisi uudestisyntyä, eli tulla uskoon pelastuakseen.

Niin, en minä ajatellutkaan, että vauvakaste kenestäkään olisi uskovaa tehnyt. Ei tehnyt minustakaan. Se usko täytyy tuputtaa kun ihminen on vastaanottavaisessa tilassa joko iän tai elämäntilanteen takia.

• käry.kävi
        Daavidintäti kirjoitti:

Niin, en minä ajatellutkaan, että vauvakaste kenestäkään olisi uskovaa tehnyt. Ei tehnyt minustakaan. Se usko täytyy tuputtaa kun ihminen on vastaanottavaisessa tilassa joko iän tai elämäntilanteen takia.

• käry.kävi kirjoitti:

Mikä käry kävi? Poltitko päreesi?

• qåaäzm
        Daavidintäti kirjoitti:

No hyvä kun on edes yksi joka myöntää asian että se kaste ei tee uskovaa, vaikka papit niin valehtelevat. En sano tätä nyt pelkästään sulle, mutta nyt on siis tilanne se että valtaosa näistä vauvana kastetuista kirkon jäsenistä pilkkaa oikeita uskovia. Jos he uskovia olisi, ei he pilkkaisi veljiään ja sisariaan. He olisivat Pyhän Hengen sitein yhtä, ja rakastaisivat toisiaan. Kukaan oikea uskova ei pilkkaa toista uskovaa, ja tämä on yksi todiste että se kaste ei vaikuta mitään ihmisessä. Uskova voi kyllä kritisoida toista uskovaa väärästä elämästä, tai joistain teoista, mutta hänellä säilyy rakkaus tätä veljeä, tai sisarta kohtaan, eikä hän herjaa tätä toista. Ei hänen kuulu herjata ketään muutakaan ihmistä.

• qåaäzm kirjoitti:

>He kun haluavat tehdä Herransa tahdon, niin siksi heitä haukutaan.

Sitä kutsutaan sananvapaudeksi, ja on totta että Raamattu tosiaan ei semmoista hyväksy.

Tietääkseni "Herransa tahdon" saa toteuttaa omassa elämässään vapaasti niin kauan kuin ei riko lakeja. Mahdollinen kritiikki pitää sitten vain kestää, kuten muidenkin pitää. Yksi vaihtoehto on muuttaa El Salvadoriin tai Ugandaan, joissa vanhoillinen kristillisyys voi erittäin hyvin, muttta noiden maailmankolkkien elintaso ei taida Suomen kristityille oikein napata.

• qåaäzm kirjoitti:

No hyvä kun on edes yksi joka myöntää asian että se kaste ei tee uskovaa, vaikka papit niin valehtelevat. En sano tätä nyt pelkästään sulle, mutta nyt on siis tilanne se että valtaosa näistä vauvana kastetuista kirkon jäsenistä pilkkaa oikeita uskovia. Jos he uskovia olisi, ei he pilkkaisi veljiään ja sisariaan. He olisivat Pyhän Hengen sitein yhtä, ja rakastaisivat toisiaan. Kukaan oikea uskova ei pilkkaa toista uskovaa, ja tämä on yksi todiste että se kaste ei vaikuta mitään ihmisessä. Uskova voi kyllä kritisoida toista uskovaa väärästä elämästä, tai joistain teoista, mutta hänellä säilyy rakkaus tätä veljeä, tai sisarta kohtaan, eikä hän herjaa tätä toista. Ei hänen kuulu herjata ketään muutakaan ihmistä.

"Ei hänen kuulu herjata ketään muutakaan ihmistä. "

Toivon mukaan kaikki muistavat tämän.

• Tavanhihhuli

Olen tavallinen hihhuli. Haittaaxe? Käypkö katteex? HIHHULIHEI!

• Kasaantunut

Mtv3

• Olisiko hihhuli hiukan halventava nimitys uskovaiselle? Ainakin sitä käytetään mitätöimään toista uskovaa. Vähän samaan tapaan kuin vaikka lahkolaista, jota takavuosina kuuli. Tänä päivänä on jo muutamia muitakin sanoja, joita käytetään ilmaisemaan ylemmyyttä suhteessa heihin, joita halutaan nimitellä.

• palavat_kivet

Hihhuli nimitys kansanomaisesti (omasta mielestäni) ajetellen tarkoittaa valtavirrasta poikkeavaa uskovaista ja uskontunnustamista. Lahkolaisuutta. Voimakas sisäinen ryhmäkuri ja kulttuuri. Päivä ja viikkorituaaleja on noudatettava. Perusprotestantti ,ortodoksi tai katolinen eivät siis ole hihhuleita. Hihhuli pyrkii käännyttämään voimallisesti uskoon kuulumattomia oman aatteensa taakse. Se joka ei kuulu hihhulin kannattamaan uskonaatteeseen joutuu auttamatta kadotukseen ja syöveriin. Hihhulit pyrkivät voimallisesti lisääntymään. Vaimo on usein munituskone. Kiertävät ovelta ovelle pareittain. Oikein väkisin tuppautuvat sisälle asuntoon. Voivat juoda rankasti viinaa miesporukalla ja sitten krapuloissaan tekevät teatraalisia lattialle syöksyjä ja kieriskelyjä pyytäessään syntejänsä anteeksi. Kaikki ympärillä on suurta syntiä josta täytyy alinomaan puhdistautua. Erityisen tärkeätä on osoittaa uskonveljille oman uskonsa syvyyttä vaikkapa polvirukouksin. Kokouksissaan puhuvat kieliä ja hihkuvat hurmoksissaan ja kaatuillaan. Hihhulismin maailmankuvassa maailmanloppu tulee ja taivaalta sataa silloin palavia kiviä syntisten niskaan. Maailma on erittäin mustavalkoinen. Jos ihminen ei kuluu lahkoon häntä saa kohdella kaltoin ja olla kova. Lahkoon kuulumaton on syntinen ja häntä on rangaistava jo maan päällä. Silloin moraali venyy kuin kumilanka. Omalle lahkolle kerätään maallista mammonaa luvallisin ja luvattomin keinoin. Kymmenyksiä. Kummallisesti yhteisön rahat kerääntyvät ja kanavoituvat napamiehille ja heidän sukulaisillensa. Lahkon johtajuus kulkee suvussa. Siunauksellista. Yrittäjänä hihhuli on kova ja ankara esimies alaisillensa ja palkollisillensa. Paikallinen sopiminen on hihhuliyrittäjälle rakasta. Hän tietää mikä on alaisille parasta ja oikein.

• palavat_kivet kirjoitti:

Hihhuli nimitys kansanomaisesti (omasta mielestäni) ajetellen tarkoittaa valtavirrasta poikkeavaa uskovaista ja uskontunnustamista. Lahkolaisuutta. Voimakas sisäinen ryhmäkuri ja kulttuuri. Päivä ja viikkorituaaleja on noudatettava. Perusprotestantti ,ortodoksi tai katolinen eivät siis ole hihhuleita. Hihhuli pyrkii käännyttämään voimallisesti uskoon kuulumattomia oman aatteensa taakse. Se joka ei kuulu hihhulin kannattamaan uskonaatteeseen joutuu auttamatta kadotukseen ja syöveriin. Hihhulit pyrkivät voimallisesti lisääntymään. Vaimo on usein munituskone. Kiertävät ovelta ovelle pareittain. Oikein väkisin tuppautuvat sisälle asuntoon. Voivat juoda rankasti viinaa miesporukalla ja sitten krapuloissaan tekevät teatraalisia lattialle syöksyjä ja kieriskelyjä pyytäessään syntejänsä anteeksi. Kaikki ympärillä on suurta syntiä josta täytyy alinomaan puhdistautua. Erityisen tärkeätä on osoittaa uskonveljille oman uskonsa syvyyttä vaikkapa polvirukouksin. Kokouksissaan puhuvat kieliä ja hihkuvat hurmoksissaan ja kaatuillaan. Hihhulismin maailmankuvassa maailmanloppu tulee ja taivaalta sataa silloin palavia kiviä syntisten niskaan. Maailma on erittäin mustavalkoinen. Jos ihminen ei kuluu lahkoon häntä saa kohdella kaltoin ja olla kova. Lahkoon kuulumaton on syntinen ja häntä on rangaistava jo maan päällä. Silloin moraali venyy kuin kumilanka. Omalle lahkolle kerätään maallista mammonaa luvallisin ja luvattomin keinoin. Kymmenyksiä. Kummallisesti yhteisön rahat kerääntyvät ja kanavoituvat napamiehille ja heidän sukulaisillensa. Lahkon johtajuus kulkee suvussa. Siunauksellista. Yrittäjänä hihhuli on kova ja ankara esimies alaisillensa ja palkollisillensa. Paikallinen sopiminen on hihhuliyrittäjälle rakasta. Hän tietää mikä on alaisille parasta ja oikein.

Varmasti sana tarkoitttaa erilaisia asioita ja sitä käytetään monella tapaa.

• ”Olisiko hihhuli hiukan halventava nimitys uskovaiselle? Ainakin sitä käytetään mitätöimään toista uskovaa.”

On se tainnut saada sellaisen konnotaation. Muista lapsena että ”hihhuli” oli uskova, joka oli kiihkeä tai joiden tiedettiin saavan liikutuksia kokouksissaan. Joitakin lestadiolaisia pidettiin sellaisina.

Suomalaiseen mentaliteettiin ei oikein kuulu kiihkomielisyys. Tällaisia henkilöitä pyrittiin vähän karttaman, koska he eivät oikein kyenneet normaaliin kanssakäymiseen. Jotenkin sen ymmärsi niin, jos jostain käytettiin tuota sanaa, että henkilö ei ole kovin miellyttävää seuraa ja parempi olla menemättä juttusille.

Itse en ole heitä kartellut, kun joskus olen tavannut. Nuorena tietysti sitä ajautui kiihkeään väittelyyn.

Laitan samaan koriin muiden nimittelyjen kanssa tuon, kuten nämä ”kulttuurimarxilaiset”, ”viherpunaiset”, jne.

• mummomuori kirjoitti:

”Olisiko hihhuli hiukan halventava nimitys uskovaiselle? Ainakin sitä käytetään mitätöimään toista uskovaa.”

On se tainnut saada sellaisen konnotaation. Muista lapsena että ”hihhuli” oli uskova, joka oli kiihkeä tai joiden tiedettiin saavan liikutuksia kokouksissaan. Joitakin lestadiolaisia pidettiin sellaisina.

Suomalaiseen mentaliteettiin ei oikein kuulu kiihkomielisyys. Tällaisia henkilöitä pyrittiin vähän karttaman, koska he eivät oikein kyenneet normaaliin kanssakäymiseen. Jotenkin sen ymmärsi niin, jos jostain käytettiin tuota sanaa, että henkilö ei ole kovin miellyttävää seuraa ja parempi olla menemättä juttusille.

Itse en ole heitä kartellut, kun joskus olen tavannut. Nuorena tietysti sitä ajautui kiihkeään väittelyyn.

Laitan samaan koriin muiden nimittelyjen kanssa tuon, kuten nämä ”kulttuurimarxilaiset”, ”viherpunaiset”, jne.

Meitä vapaiden suuntien uskovia on kutsuttu hihhuleiksi...

• Eerikatässämoi kirjoitti:

Meitä vapaiden suuntien uskovia on kutsuttu hihhuleiksi...

Ehkä, ainakin joskus. Enemmän kai se liitetään kiihkeyteen ja noihin kielillä puhumisiin yms.

• Uskovainen on yläkäsite ja hihhuli on alakäsite. Uskovaisia on monenlaisia, ja eräät heistä ovat hihhuleita.

• Näin sen tuntuu moni ymmärtävän. En tosin kehota ketään käyttämään tuollaista nimitystä.

• näin.se.on
        mummomuori kirjoitti:

Näin sen tuntuu moni ymmärtävän. En tosin kehota ketään käyttämään tuollaista nimitystä.

Hihhuli-uskovainen on sellainen ihminen joka pitää uskonasioita kuten Jumalan olemassaoloa tosiasiana. Jumalan olemassaolo on USKONASIA, ei tosiasia.

• näin.se.on kirjoitti:

Hihhuli-uskovainen on sellainen ihminen joka pitää uskonasioita kuten Jumalan olemassaoloa tosiasiana. Jumalan olemassaolo on USKONASIA, ei tosiasia.

En ole yhdistänyt sitä noin. Kun sanon olevani uskova, moni kysyy että olenko "niitä hihhuleita", joilla he tarkoittavat yli-innokkaita ja aggressiivisesti käyttäytyviä - usein hellitanlaisia tai karismaattisia - "hihhuli". Aika selkeästi ymmärretään, että suurin osa uskovista ei tuollaisia ole.

• evita-ei.kirj

Alun alkaen hihhuliksi kutsuttiin lestadiolaispiireissä sellaisia, jotka seuroissa joutuivat liikutustilaan ja alkoivat päästellä outoja ääniä ja huitomaan käsillään. Käyttäytyivät siis oudosti.
        Tuskinpa edes konservatiivinen uskova käyttäytyy sillä tavoin. Hihhuli on nykyään lähinnä uskovista käytetty haukkumanimi.
        Varsinkin sellaisista, jotka kunnioittavat Jumalan sanaa.

• evita-ei.kirj kirjoitti:

Alun alkaen hihhuliksi kutsuttiin lestadiolaispiireissä sellaisia, jotka seuroissa joutuivat liikutustilaan ja alkoivat päästellä outoja ääniä ja huitomaan käsillään. Käyttäytyivät siis oudosti.
        Tuskinpa edes konservatiivinen uskova käyttäytyy sillä tavoin. Hihhuli on nykyään lähinnä uskovista käytetty haukkumanimi.
        Varsinkin sellaisista, jotka kunnioittavat Jumalan sanaa.

Aivan, tuolta lienee tuo sana peräisin. Ikävä kyllä siitä on tehty yleissana, olen kuullut käytettävän sitä myös politiikassa. Mutta näin se suomenkieli kehittyy.

• viimeinen.tuomio.2

Usko.vainen ainakin muuttuu hihhuliksi heti kun saa itseään koskevan kommentin.

• s.ukko

Ihmisillä on monenlaisia uskoja . Esimerkiksi Politiikka usko ja Jumalaan usko. Kun tämä pitkän elämäni aikana olen seurannut ja keskustellu politiikasta ja Jumala uskosta. Olen tullut siihen tulokseen, että kukaan yksilö näissä ei ole ollut oikealla tiellä politiikka uskossa eikä myös Jumala uskossa.
      Politiikassa ei kukaan ja koskaan ole ollut tasa-puolinen. Vielä vähemmän Jumala uskossa. Politiikassa ovat vastakkain, Rikkaat ja köyhät. Rikkaat haluavat rikastua ja köyhät eivät halua köyhtyä. Se on niissä perimmäinen tarkoitus.
      Uskon asioissa, on monenlaista värinää. Jos kysymykseen pitäisi vastata . Mikä ero on hihhulilla ja uskovaisilla. No hihhulit ovat omassa pesässään pesänsä putsaajia ja ulkopuolisten syyllistäjiä ja tuomitsijoita. He ovat niitä kahden Herran palvelijoita. Käyttävät enemmän pahan hengen valtaa kuin sitä Jumalan hyvän hengen valtaa. Raamattu jonka ovat ihmiset kirjoittaneet hyvän ja pahan hengen vallassa. Uskotaan siihen täyspäisesti. Kukaan ei pysty elämään täysin sen ohjeiden mukaan. Syntiä tehdään ja pyydellään anteeksi omia heikkouksia.Tuomitaan ulkopuoliset pahan hengen vallassa, koska paha henki on se joka aiheuttaa vain pahaa. Hyvä henki ei tuomitse, vain suojelee. Kukas mies se sanoikaan, että rakastakaa ja rukoilkaa heidän puolesta, jotka teitä vihaavat. Tuomitsijat ovat niitä fariseuksia, jotka levittelevä käsiään taivasta kohden ja sanovat, että Kiitos että olen hyvä ja tuo on paha.Ihminen ei pääsä synneistään, mutta hän voi niitä lieventää ja pyytää apua vain hyvältä hengeltä. Kerron tapauksen kohdaltani. Keskustelin täällä ökylestadiolaisten palstalla. Olin erimieltä oikeasta hyvän ja pahan hengen suhteista. Täällä itseään Jumalan lapsena pitävä, hiilostui asiasta ja sanoi ottavansa minun asiani esille näissä ihmisten päitä sekoittavassa kokouksessaan. Että Jumala järjestäisi minulle kirouksia ja pahaa sen vuoksi, että olin hänen kanssaan eri mieltä. Onko se oikea Jumala joka ottaa tällaiset pahaa tarkoittavat toimet käyttöönsä. Ei ole, vaan se on se juuri paha henki, jota hän rukoilee. Mitä tulee anteeksimannosta omista synneistään, niitä ei antele anteeksi ihminen, joka on sisältään täysin pahan herran palvelija. Ja juuri tällaiset henkilöt ovat saaneet päänsä sekaisin hengelllisissä orgioissaan, mitä nämä herätyskokoukset yleensä ovat. Lestadiolaisuus, helluntailaisuus, Jehovan todistajat ynnä muut kahden herran käyntikorttia käyttävät ja näyttävät ovat kaksilla rattailla ajavia . Pelkkä uskovaisuus, mitä se sitten on. Se on mielestäni, että ihminen yrittää olla itselleen ja lähimmäiselleen hyvä. Jos halua apua siihen, hän voi pyytää sitä hyvältä hengeltä. Näin moni tavallinen ihminen tekeekin, mutta ei "hihhulit"

• Ihan mielenkiintoista pohdintaa.
        " No hihhulit ovat omassa pesässään pesänsä putsaajia ja ulkopuolisten syyllistäjiä ja tuomitsijoita."

Mielikuva hihhulista taitaa sinulla on vähän erilainen kuin yleensä. Tuollaista kutsuisin ehkä jotenkin toisin?

" Pelkkä uskovaisuus, mitä se sitten on. Se on mielestäni, että ihminen yrittää olla itselleen ja lähimmäiselleen hyvä."

Ihan hyvä määre sinänsä, toki uskoon liittyy myös muuta.

• mummomuori kirjoitti:

Ihan mielenkiintoista pohdintaa.
        " No hihhulit ovat omassa pesässään pesänsä putsaajia ja ulkopuolisten syyllistäjiä ja tuomitsijoita."

Mielikuva hihhulista taitaa sinulla on vähän erilainen kuin yleensä. Tuollaista kutsuisin ehkä jotenkin toisin?

" Pelkkä uskovaisuus, mitä se sitten on. Se on mielestäni, että ihminen yrittää olla itselleen ja lähimmäiselleen hyvä."

Ihan hyvä määre sinänsä, toki uskoon liittyy myös muuta.

Täytyy muuten mainita tähän väliin erikoisesta tapahtumasta. Sain nimittäin tuosta sinun kommentistasi ilmoituksen omaan profiiliini. Kuten näkyy, sinä et kuitenkaan esittäny tuota kommenttia minulle. Mitähän tällä foorumilla oikein tapahtuu nyt. Olette varmaan muutkin huomanneet, että vähän väliäl kun klikkaa jonkun aiheen niin ei ole muka yhtään ketjuja siitä aiheesta.

• Kuunatsi kirjoitti:

Täytyy muuten mainita tähän väliin erikoisesta tapahtumasta. Sain nimittäin tuosta sinun kommentistasi ilmoituksen omaan profiiliini. Kuten näkyy, sinä et kuitenkaan esittäny tuota kommenttia minulle. Mitähän tällä foorumilla oikein tapahtuu nyt. Olette varmaan muutkin huomanneet, että vähän väliäl kun klikkaa jonkun aiheen niin ei ole muka yhtään ketjuja siitä aiheesta.

Onpa muuten tosiaan erikoista. Vaikka ilmoitus ohjasi minut tähän säikeeseen, niin teksti siinä ilmoituksessa oli kuitenkin ihan muuta kuin tässä kommentissa mihin minut ohjattiin:

"Tänään 08.08
        mummomuori kommentoi vastaustasi keskustelussa Mikä ero on hihhulilla ja uskovaisella?

En ole yhdistänyt sitä noin. Kun sanon olevani uskova, moni kysyy että olenko "niitä hihhuleita", jo......"

Nyt on tainnut Suomi24 syödä jotain sopimatonta!

• Kuunatsi kirjoitti:

Onpa muuten tosiaan erikoista. Vaikka ilmoitus ohjasi minut tähän säikeeseen, niin teksti siinä ilmoituksessa oli kuitenkin ihan muuta kuin tässä kommentissa mihin minut ohjattiin:

"Tänään 08.08
        mummomuori kommentoi vastaustasi keskustelussa Mikä ero on hihhulilla ja uskovaisella?

En ole yhdistänyt sitä noin. Kun sanon olevani uskova, moni kysyy että olenko "niitä hihhuleita", jo......"

Nyt on tainnut Suomi24 syödä jotain sopimatonta!

Ai sori, olihan mummomuori kommentoinut minulle tässä aloituksessa ja juuri noin miten tuohon kopioin. Jostain syystä tuo selain vain ohjasi minut katsomaan aivan eri kohtaa ketjussa ja siitä tämä sekaannus. Sorry, my bad.

• Kuunatsi kirjoitti:

Ai sori, olihan mummomuori kommentoinut minulle tässä aloituksessa ja juuri noin miten tuohon kopioin. Jostain syystä tuo selain vain ohjasi minut katsomaan aivan eri kohtaa ketjussa ja siitä tämä sekaannus. Sorry, my bad.

Tämä Suomi24 taas sekoilee, ehkä ovat tekemässä jälleen jotain "parannusta"?

• exdoctor

Nykyisen käsityksen mukaan kummatkin kuuluvat psykiatrisen hoidon piiriin. Toisinsanoen ei minkäänlaista eroa.

• Näin.on

Hihhuli on nykyään vain haukkumanimi niille uskoville, jotka eivät hyväksy kaikkea sitä hullutusta, mitä nykymaailma tuottaa.

Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      105
      2983
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1864
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1855
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      390
      1706
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1621
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1457
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1277
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1186
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1156
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1039
    Aihe