Tai vaikka molempia vanhempia. Itse en ole äitiini pitänyt vuosiin yhteyttä. Viha on ajan kuluessa laantunut, mutta vähintäänkin katkera vieläkin olen. Itse sain kasteessa venäläisen nimen, joka jo ammattikoulu aikoina vaikeutti pelkän työharjoittelupaikan hankkimista. Oikeita töitä en ikinä saanut ennen muuttoa ja nimen vaihtoa. Äitini potkaisi minut ulos kotoa 18 vuotiaana ilman rahaa. Muistan vielä ne pakkas yöt pihalla. Syynä ironista kyllä oli työn vieroksunta.
Joskus miettinyt tätä omaa tunne elämää, että kuuluuko moisesta olla vihainen tai tarviiko vuosienkin päästä muistella pahalla?
Nyt sattumalta youtubessa näin videon, jossa 18 täyttänyt nuori mies oli äidin toimesta potkastu ulos kotoota ilman rahaa. Paljo oli kommentti osiossa paheksuttu moista äitiä. En itse lastani potkaise pihalle sattuipa mitä vaan.
Vihaatteko äitiänne
43
7621
Vastaukset
Karmeata. Kerrassaan karmeata.
Itse sain lapsena isältäni väkivaltaista kohtelua. Löi milloin milläkin esineellä ja raivosi. Mielisairaitahan tällaiset ihmiset ovat, vaikka osaavat toisten edessä näytellä tervettä. Eväthän he ole itse itseään tehneet, joten ei heitä oikein vihatakaan voi, mutta erossa voi ja pitää olla.- peiliinkatsova
aloittajalle: Äiditkin ovat ihmisiä. Köyhää elämää elävä väsyy kotona loisivaan aikuiseen joka ei tee kotona mitään, ei auta, eikä sano hyvää sanaa äidilleen vaan vie lompakosta ne viimeisetkin rahat. Sanot, että pakkasessa piti yöt olla, ei olisi tarvinnut jos olisit hakeutunut vaikka lähimmälle poliisiasemalle ja kysynyt olisiko heillä vinkata mistä löytyy lähin yösija rahattomalle. Apua olisi tullut aivan varmasti. Poliisi ei jätä nuoria heitteille, neuvovat ja auttavat kun asiallisesti käyttäytyy ja pyytää apua. Itselläni on kokemusta heistä ikävuosilta 18-19, vaikka tein pikkutyhmyyksiäkin kohtelivat asiallisesti ja pyrkivät oikeasti auttamaan minut elämässäni paremmalle polulle.
- Poiskotoo
Köyhiä ei vanhempani ole. Eivät minun nuoruudessanikaan olleet. Omakotitalon maksoivat 6 vuodessa, jonka jälkeen hakivat 60000e auton ilman lainaa. Lisäksi olen tehnyt monesti heille palveluksen ja hakenut käteistä heidän korteillaan ja katetta kyllä molemmilla riitti. Eivät ne siitä minulle jakaneet. Esim armeijan päätyttyä eräänä kesäisenä perjantaina olin lähdössä ulos ja kysyin rahaa(huom juuri armeijasta pääsin 18vuotiaana) niin 5 euroa sain. Kotona ollessa tein joka päivä jonkun palveluksen. Joskus isomman joskus pienemmän. Hakkasin halkoja, leikkasin ruohoa, tein lumityöt, tiskasin, käytin autoa huollossa, auton ollessa huollossa vein töihin klo 7 ja hain 15:30....olihan noita. Taisin olla henkisesti ikäistäni kypsempi sillä pahanteon sijaan minä haaveilin töihin pääsystä jo 18 vuotiaana. Vanhemmat jos jotain olis tajunnu niin olisivat vastanneet pyyntööni maksaa muutto toiselle paikkakunnalle.
peiliinkatsova, kirjoitat kuin tuntisit tilanteen. Syytät väärinkohdeltua oman arvauksesi ja mielikuvituksesi perusteella.
- paskatlapset
Arvoisa nimim. peiliinkatsova:
Vanhempien kasvatuksessa on ollut kaikki pielessä jos 18- vuotias aikuinen ei itse halua muuttaa omilleen ja itsenäistyä. Tällaisen kehityksen kuuluisi olla normaali osa yksilön kehitystä kohti aikuisuutta. Yleensä jo varhaisteini- ikäiset alkavat haaveilla omasta elämästä ja ajasta jolloin pääsevät pois vanhempien holhouksesta. Jos näin ei ole yleensä kyse on uskalluksen ja taitojen puutteesta. Lapsi ei usko omiin kykyihinsä selvitä, ja usein pelko on aiheellinen.
Vanhemmuuden _tarkoitus_ on se, että 18- vuoden ikään mennessä lapselle on annettu kotopesästä tarvittavat eväät jotta hän voi turvallisesti lentää pesästä ja alkaa rakentaa omaa elämäänsä. Se on vanhempien velvollisuus ja koko vanhemmuuden idea ja tavoite. Vanhemmus ei ole vanhempia varten olemassa. Se on lasta varten olemassa. Sen aikajakson kun aikuisuuden rajapyykki menee rikki pitäisi normaalissa tilanteessa olla iloista suurten ja jännittävien muutosten aikaa jolloin juhlitaan aikuiseksi ja omaksi itseksi tulemista. Jos lapsella ei ole tarvittavia elämäntaitoja eikä uskallusta hypätä omaan itsenäiseen elämäänsä ovat vanhemmat itse laiminlyöneet velvoitteensa. Se on vanhempien häpeä eikä aikuisen lapsen.
18- vuotta on pitkä aika opettaa lapselle tarvittavat elämäntaidot, miten itsestä ja omista asioista pidetään huolta ja miten maailma toimii ja miten yhteiskunnassa eletään. Sinä aikana ehtii vallan mainiosti rakentamaan lapselle itsevarmuutta, harjoitella sosiaalisia taitoja, rakentaa tervettä minäkuvaa ja uskoa omiin kykyihin. 18- vuodessa riittää aivan tarpeeksi vuosia valmentaa lasta itsenäiseksi, itsevarmaksi omanarvontuntoiseksi kokonaiseksi ihmiseksi. Jos lapsella on vaikeuksia itsenäistyä kun 18- vuotta on tullut täyteen on vanhemmuus epäonnistunut surkeasti.
Törkeä kielenkäyttösi kotona loisivasta aikuisesta lapsesta joka "ei tee kotona mitään, ei auta eikä sano hyvää sanaa äidilleen vaan vie lompakosta ne viimeisetkin rahat" kuvaa loistavasti juuri tämän lajin vanhempia. Tämä ilkeä, inhottava pirunsarvinen asenne omia lapsia kohtaan on suomalaisessa vanhemmuudessa sääntö eikä poikkeus. Juuri tähän syöpäiseen vanhemmuuteen perustuu suomalaisten kuuluisa huono itsetunto, olemattomat sosiaaliset taidot ja kykenemättömyys ilmaista itseään jo ihan niinkin alkeellisella tavalla kuin sanallisesti. Se ei ole mikään geneettinen erityispiirre suomalaisissa, vaan kusipäisen suomalaisen kasvatusperinteen tulosta.
Suomalainen asennevammainen mulkku vanhempi opettaa lapsilleen että kaikki mitä he ovat, ja kaikki mitä he itsestään ulos tuottavat on naurettavaa. Suomalainen lapsi on vanhempiensa pelle, johon tyhmä vanhempi pääsee purkamaan olemattoman itsetuntonsa aiheuttamat henkilökohtaiset kompleksinsa. Suomalainen vanhempi on vahingoniloinen kun näkee lastensa epäonnistuvan elämässään. Suomalainen vanhempi sabotoi koko kasvuiän ajan lapsen kykyjä ja mahdollisuuksia, nolaa ja nöyryyttää minkä ehtii, ja laiminlyö tarkoituksella omat kasvatusvelvoitteensa. Jos hän teeskentelee opettavansa lapselle jotain opetuksen tarkoitus on vain todistaa että lapsi on tyhmä eikä osaa mitään. Sitten jossain vaiheessa mulkku heittää lapsen ulos kotoa tyhjän päälle ja nauraa sen jälkeen paskaisesti kun ei lapsi osaa elää.
Ei osaa mitään.
Ei pysty mihinkään.
On tyhmä.
On uusavuton.
Nolaa itsensä maailman edessä.
Ja siellä ne suomalaiset vanhemmat sitten paukuttelevat voitonriemuisina henseleitään kun on tavoite saavutettu. Jos vieläkin huonommin käy, eivät äitykät ja isykät koskaan edes potkaise lapsiaan pihalle. Nämä tämmöiset lempeät uhrautuvat vanhemmat puolestaan toteuttavat saman kuvion niin että pitävät lapsensa panttivankinaan koko elämänsä. Sitten ulisevat vuodesta toiseen suurieleisesti kaikkialla aikuisia lapsiaan julkisesti nolaten kuinka joutuvat vielä vanhoinakin holhoamaan uusavuttomia lapsiaan. Paskat lapset vaan käyttävät viattomia pyhiä iäkkäitä vanhempiaan hyväksi, rasittavat hauraita heikkoja uhrivanhempia olemassaolollaan, aiheuttavat huolta ja murhetta ja unettomia öitä kaikenkattavalla paskuudellaan, eivätkä halua itsenäistyä.
Koska eihän kukaan nyt omaa elämäänsä haluaisi elää. Paljon mieluummin riutuu luonnevikaisten vanhempiensa leikkikaluna koko elämänsä koska se on ihanaa, elämisen arvoista elämää se.
Tällaisia ovat suomalaiset vanhemmat. Joko tuli oksu? Minä olen oksentanut monta kertaa kun olen ajatellut omaa äitiäni ja isääni. Onneksi toinen jo tajusi kuolla pois. Käyn ehkä paskalla joskus haudalla.
Aloittajalla on täysi oikeus vihata äitiään vaikka koko loppuelämänsä. Horo on taatusti sen ansainnut.
Jos ei ole edellytyksiä täyttää vanhemmuuden velvoitteita, lapsia ei pidä tehdä.
Tämänkin pojan vanhemmat olisivat taatusti alkaneet ennen pitkää parkua kohtaloaan julkisesti kaikkialla kun heille tipahti taivaalta tämä tämmöinen viallinen lapsi tekemään vanhempiensa elämästä vaikeaa:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005639849.html - peiliinkatsova
rennostiM kirjoitti:
peiliinkatsova, kirjoitat kuin tuntisit tilanteen. Syytät väärinkohdeltua oman arvauksesi ja mielikuvituksesi perusteella.
Peiliinkatsova-nikini tarkoittaa sitä, että minä en halua olla vanhempieni kaltainen. Peilikuvani muistuttaa minua siitä,
Sanoin; köyhää elämää elävä äiti väsyy, ei tällä lauseella ole rahan kanssa mitään tekemistä. Kovin köyhäähän se äidin elämä on jos ei jaksa edes jälkikasvustaan välittää.
Köyhää elämäähän se sellainen on jossa äiti kokee lapsensa ainoastaan taakaksi, haittatekijäksi omalle elämälleen.
Köyhää elämää se on jossa vanhempi ei näe minkäänlaista potentiaalia, hyvää omassa lapsessaan. Köyhää elämää elää sellainen ihminen joka ei kykene rakastamaan lastaan.
Minunkin vanhemmillani oli rahaa pilvin pimein. Paljon, mutta ei kuitenkaan niin riittävästi, että minun tarpeeni olisivat olleet tärkeitä. Näyttävä auto, äitini viikottainen kampaajalla käynti, merkkivaatteet, muille ihmisille statuksen näyttäminen, isän työmatkat olivat tärkeämpiä kuin minun lukion koulukirjat joten lukio jäi. Vanhemmat sanoivat koulun keskeyttämisen syyksi muille ihmisille tyhmyyteni, ei kannata kouluttaa sellaista joka ei mitään opi. Kaikki ne kauseet jotka kirjoitin, olivat minun äitini suusta tulleita, kertoivat hänen ajatuksiaan minusta.
Minäkin syytin vanhempiani, velloin itsesäälissä, tein pikkurötöksiä rahaa saadakseni olinhan vain 17-18 vuotias, olin luisumassa rikosten poluille. Jäin kiinni näpistyksestä, olin kuulustelussa, vanhempi konstaapeli kysyi miksi varastin kun olen kuitenkin varakkaiden vanhempien lapsi, kuunteli hiljaa kun itkin pikkuhumalassa hänelle syitä käytökseeni.
Kun lopetin, hän katsoi minua pitkään silmiin, sanoi, että olen pahoillani että lapsuutesi on ollut noin rankka, ei sinua olisi saanut kohdella noin rumasti, ei ketään lasta saisi kohdella noin. Mutta tänään, tässä ja nyt päätät itse miten elät tästä päivästä eteenpäin, ketä vihaat, ketä kunnioitat, millainen haluat olla. Sinulla on täysi oikeus vihata vanhempiasi, mutta vihasi ei satuta niitä joita vihaat, se satuttaa eniten sinua itseäsi. Viha estää sinua elämästä hyvää elämää. Toivon että haluat itsellesi jatkossa parempaa kuin tämä ja lupaan, että autan omalta osaltani että pääsemään jaloillesi.
Muistan hänen sanansa yhä vielä 20 vuoden jälkeenkin. Hän oli oikeassa, ei minun ole pakko vihata ketään, sääliä voin, ymmärtääkin voin, viha ei ruoki kuin lisää vihaa ja pahuutta maailmaan. Kyseinen poliisi piti lupauksensa, soitti sosiaalitoimeen, sieltä järjestyi minulle nuorten puolelta ensin väliaikainen asunto, sitten vuokratukiasunto, sain toimeentulotukea, pääsin ammattikouluun kesken lukukauden.
Kouluasioita selvitellessä tuli ilmi, että olen vahvasti lukihäiriöinen en siis tyhmä ja laiska, siinä syy oppimisvaikeuksiini, tämä selvisi vasta 25 vuotiaana kun pyrin ammattikouluun.
Olen pärjännyt erittäin hyvin omillani. Ironisinta tässä on se, että perin vanhempani, minulla on ollut rahaa alle kolmikymppisestä niin paljon ettei töissä tarvitsisi käydä. Siitä huolimatta teen työtä, harrastan, perhettä en ole perustanut vielä. Suurin pelkoni on, että en kestäisi avioeroa, lasten sairauksia tms. vastoinkäymisiä. peiliinkatsova kirjoitti:
Peiliinkatsova-nikini tarkoittaa sitä, että minä en halua olla vanhempieni kaltainen. Peilikuvani muistuttaa minua siitä,
Sanoin; köyhää elämää elävä äiti väsyy, ei tällä lauseella ole rahan kanssa mitään tekemistä. Kovin köyhäähän se äidin elämä on jos ei jaksa edes jälkikasvustaan välittää.
Köyhää elämäähän se sellainen on jossa äiti kokee lapsensa ainoastaan taakaksi, haittatekijäksi omalle elämälleen.
Köyhää elämää se on jossa vanhempi ei näe minkäänlaista potentiaalia, hyvää omassa lapsessaan. Köyhää elämää elää sellainen ihminen joka ei kykene rakastamaan lastaan.
Minunkin vanhemmillani oli rahaa pilvin pimein. Paljon, mutta ei kuitenkaan niin riittävästi, että minun tarpeeni olisivat olleet tärkeitä. Näyttävä auto, äitini viikottainen kampaajalla käynti, merkkivaatteet, muille ihmisille statuksen näyttäminen, isän työmatkat olivat tärkeämpiä kuin minun lukion koulukirjat joten lukio jäi. Vanhemmat sanoivat koulun keskeyttämisen syyksi muille ihmisille tyhmyyteni, ei kannata kouluttaa sellaista joka ei mitään opi. Kaikki ne kauseet jotka kirjoitin, olivat minun äitini suusta tulleita, kertoivat hänen ajatuksiaan minusta.
Minäkin syytin vanhempiani, velloin itsesäälissä, tein pikkurötöksiä rahaa saadakseni olinhan vain 17-18 vuotias, olin luisumassa rikosten poluille. Jäin kiinni näpistyksestä, olin kuulustelussa, vanhempi konstaapeli kysyi miksi varastin kun olen kuitenkin varakkaiden vanhempien lapsi, kuunteli hiljaa kun itkin pikkuhumalassa hänelle syitä käytökseeni.
Kun lopetin, hän katsoi minua pitkään silmiin, sanoi, että olen pahoillani että lapsuutesi on ollut noin rankka, ei sinua olisi saanut kohdella noin rumasti, ei ketään lasta saisi kohdella noin. Mutta tänään, tässä ja nyt päätät itse miten elät tästä päivästä eteenpäin, ketä vihaat, ketä kunnioitat, millainen haluat olla. Sinulla on täysi oikeus vihata vanhempiasi, mutta vihasi ei satuta niitä joita vihaat, se satuttaa eniten sinua itseäsi. Viha estää sinua elämästä hyvää elämää. Toivon että haluat itsellesi jatkossa parempaa kuin tämä ja lupaan, että autan omalta osaltani että pääsemään jaloillesi.
Muistan hänen sanansa yhä vielä 20 vuoden jälkeenkin. Hän oli oikeassa, ei minun ole pakko vihata ketään, sääliä voin, ymmärtääkin voin, viha ei ruoki kuin lisää vihaa ja pahuutta maailmaan. Kyseinen poliisi piti lupauksensa, soitti sosiaalitoimeen, sieltä järjestyi minulle nuorten puolelta ensin väliaikainen asunto, sitten vuokratukiasunto, sain toimeentulotukea, pääsin ammattikouluun kesken lukukauden.
Kouluasioita selvitellessä tuli ilmi, että olen vahvasti lukihäiriöinen en siis tyhmä ja laiska, siinä syy oppimisvaikeuksiini, tämä selvisi vasta 25 vuotiaana kun pyrin ammattikouluun.
Olen pärjännyt erittäin hyvin omillani. Ironisinta tässä on se, että perin vanhempani, minulla on ollut rahaa alle kolmikymppisestä niin paljon ettei töissä tarvitsisi käydä. Siitä huolimatta teen työtä, harrastan, perhettä en ole perustanut vielä. Suurin pelkoni on, että en kestäisi avioeroa, lasten sairauksia tms. vastoinkäymisiä.<<Kaikki ne lauseet jotka kirjoitin, olivat minun äitini suusta tulleita, kertoivat hänen ajatuksiaan minusta. >>
Miksi panet vahingon kiertämään? Miksi herjaat toista lauseilla, joilla äitisi on herjannut sinua?
Kirjoituksestasi sai sen vaikutelman, että moitit kaltoinkohdeltua lyhyen kirjoituksensa perusteella täysin omien arvauksiesi perusteella.
<<Peiliinkatsova-nikini tarkoittaa sitä, että minä en halua olla vanhempieni kaltainen.>>
Nikkisi tarkoite on niin normaalikielestä poikkeava, ettei ole mahdollista, että kovin moni ymmärtäisi tarkoituksesi. Nimimerkkisi peiliinkatsova tietysti normaalikanssakaymisessä tarkoittaa, että myös toisen tulisi katsoa peiliin. Tuskin sitä kukaan ymmärtää toisin. Vaatimus katsoa peiliin taas tarkoittaa selväkielisesti, että on itse syyllinen tapahtumaan. Sitäkään tuskin kukaan ymmärtää toisin.
Uusi kommenttisi ei ole linjassa aikaisemman kanssa. Kaltoinkohdeltu, syrjitty ja pakkaseen ajettu tulee nähdä aiheettomasti kärsivänä ihmisenä, ei syyllisenä.
<<...perhettä en ole perustanut vielä. Suurin pelkoni on, että en kestäisi avioeroa, lasten sairauksia tms. vastoinkäymisiä.>>
Olemme aloittaja, sinä ja minä kokeneet ylipääsemättömän kovia lapsuudessamme. Onneksi on helvetti ohi. Emme olisi alkujaankaan kokeneet, jos emme olisi syntyneet koko maailmaan. Maailma on paha, äärimmäisen paha, kova ja karmea.
Täällä joudumme toistaiseksi kärsimään, mutta joskus kuolemme, ja kaikki on silloin ohi. Menestystä sinulle! :-)- peiliinkatsova
rennostiM kirjoitti:
<<Kaikki ne lauseet jotka kirjoitin, olivat minun äitini suusta tulleita, kertoivat hänen ajatuksiaan minusta. >>
Miksi panet vahingon kiertämään? Miksi herjaat toista lauseilla, joilla äitisi on herjannut sinua?
Kirjoituksestasi sai sen vaikutelman, että moitit kaltoinkohdeltua lyhyen kirjoituksensa perusteella täysin omien arvauksiesi perusteella.
<<Peiliinkatsova-nikini tarkoittaa sitä, että minä en halua olla vanhempieni kaltainen.>>
Nikkisi tarkoite on niin normaalikielestä poikkeava, ettei ole mahdollista, että kovin moni ymmärtäisi tarkoituksesi. Nimimerkkisi peiliinkatsova tietysti normaalikanssakaymisessä tarkoittaa, että myös toisen tulisi katsoa peiliin. Tuskin sitä kukaan ymmärtää toisin. Vaatimus katsoa peiliin taas tarkoittaa selväkielisesti, että on itse syyllinen tapahtumaan. Sitäkään tuskin kukaan ymmärtää toisin.
Uusi kommenttisi ei ole linjassa aikaisemman kanssa. Kaltoinkohdeltu, syrjitty ja pakkaseen ajettu tulee nähdä aiheettomasti kärsivänä ihmisenä, ei syyllisenä.
<<...perhettä en ole perustanut vielä. Suurin pelkoni on, että en kestäisi avioeroa, lasten sairauksia tms. vastoinkäymisiä.>>
Olemme aloittaja, sinä ja minä kokeneet ylipääsemättömän kovia lapsuudessamme. Onneksi on helvetti ohi. Emme olisi alkujaankaan kokeneet, jos emme olisi syntyneet koko maailmaan. Maailma on paha, äärimmäisen paha, kova ja karmea.
Täällä joudumme toistaiseksi kärsimään, mutta joskus kuolemme, ja kaikki on silloin ohi. Menestystä sinulle! :-)Ilmeisesti en osaa kertoa mitä tarkoitan, koko ajan menee metsään, pistetään tämä vika minussa lukihäiriön piikkiin. Valitsin nikikseni peiliinkatsova, koska minulle peiliinkatsova tarkoittaa sitä, että minä samaistuin ap:n kirjoitukseen, eli katsoin peiliin lukiessani hänen tekstiään (poislukien tuo nimihomma). Nikini ei ole kehoitus kenellekään.
Kritisoin tosiaan ap:tä ulkona pakkasessa yöt olemisesta, koska toivon, että kaikki kaltoin kohdellut tajuaisivat etteivät viranomaiset automaattisesti ole heidän vihollisiaan. Koulussa opetetaan lapsia soittamaan 112:seen jos on hätä, ja omat kokemukseni ovat vahvat siitä miten viranomaiset tosiaan auttavat. Uskon että apua saa jos hätänsä uskaltaa pukea sanoiksi ja kertoa missä apua tarvitsisi. Ei kannata hautoa ikäviä ajatuksia, negatiivisuus kalvaa ihmistä sisältä ja tekee elämän rankaksi itselle elää.
Minusta maailma ei ole paha, päinvastoin.
En koe, että olisin kokenut ylitsepääsemättömiä juttuja lapsuudessani, koska minähän olen niistä yli päässyt, jo ensimmäisenä vuonna yksin asuessani tajusin että maailmassa on ihania, kunnollisia, empaattisia, muille hyvää tahtovia ihmisiä enemmän kuin pahoja tyyppejä.
Olen terve, teen töitä, minulla on kaikki ja enemmänkin, pidän kesämökillä olemisesta ja käsillä tekemisestä, en ole yksinäinen, enkä missään tapauksessa halua kuolla vielä vuosikymmeniin. peiliinkatsova kirjoitti:
Ilmeisesti en osaa kertoa mitä tarkoitan, koko ajan menee metsään, pistetään tämä vika minussa lukihäiriön piikkiin. Valitsin nikikseni peiliinkatsova, koska minulle peiliinkatsova tarkoittaa sitä, että minä samaistuin ap:n kirjoitukseen, eli katsoin peiliin lukiessani hänen tekstiään (poislukien tuo nimihomma). Nikini ei ole kehoitus kenellekään.
Kritisoin tosiaan ap:tä ulkona pakkasessa yöt olemisesta, koska toivon, että kaikki kaltoin kohdellut tajuaisivat etteivät viranomaiset automaattisesti ole heidän vihollisiaan. Koulussa opetetaan lapsia soittamaan 112:seen jos on hätä, ja omat kokemukseni ovat vahvat siitä miten viranomaiset tosiaan auttavat. Uskon että apua saa jos hätänsä uskaltaa pukea sanoiksi ja kertoa missä apua tarvitsisi. Ei kannata hautoa ikäviä ajatuksia, negatiivisuus kalvaa ihmistä sisältä ja tekee elämän rankaksi itselle elää.
Minusta maailma ei ole paha, päinvastoin.
En koe, että olisin kokenut ylitsepääsemättömiä juttuja lapsuudessani, koska minähän olen niistä yli päässyt, jo ensimmäisenä vuonna yksin asuessani tajusin että maailmassa on ihania, kunnollisia, empaattisia, muille hyvää tahtovia ihmisiä enemmän kuin pahoja tyyppejä.
Olen terve, teen töitä, minulla on kaikki ja enemmänkin, pidän kesämökillä olemisesta ja käsillä tekemisestä, en ole yksinäinen, enkä missään tapauksessa halua kuolla vielä vuosikymmeniin.Iloitsen, että sinulla menee paljon paremmin kuin lapsena. :-)
- Poiskotoo
Paskatlapset nimimerkki kuvasit aika hyvin minunkin ajatuksia vanhempien vastuusta. Kyllä se vanhemman vastuu on kasvattaa kannustaen ja tukien.
Olin kyllä äidin huonosta nimi valinnasta tietoinen hyvin nuorena. Kaikki olisi ollut korjattavissa, kun olisi myöntänyt virheensä ja ottanut siitä vastuun. Annoin hänelle faktoja pöytään, mm THL:n tutkimuksen siitä miten juuri venäläinen nimi vaikuttaa erittäin negatiivisesti työnhakuun. Soitin joskus ulkopaikkakuntalaisten työpaikkailmoituksiin tekaistulla suomalaisella nimellä. Sieltä vastattiin, että tulehan juttelemaan ja että kyllä nuorelle vasta alkajallekin tekemistä on. Sanoin myös noista puheluista. Ajattelin aluksi loukkaavani äitiäni syvästi, joten siksi kesti, että sain hänelle asiani ulos ja muutenkin oli sillä hetkellä äidillä taas se sama huuto, kuinka luuseri ja laiska olenkaan. Yllättäen siihen paikkaan loppui sen illan huudot. Tuli seuraavana päivänä töistä ja sanoi kysyneensä asiaan mielipiteitä työkavereiltaan. Olivat vastailleet neutraalisti, kuten: en tiedä, voi olla ja oli kai joku sitä mieltä, että ei. Toisaalta ne hänen työkaverit ovat äitini kanssa erittäin läheisiä, joten joku saattanut jättää sanomattakin vaikka äitini olisi mielestään mokannut kastajaisissa.
No tuo episodi unohtui ja vanha huuto jatkui pari päivää myöhemmin. En tajua mitä se on päässään miettinyt. Varmaan hokenut itselleen: ei oo minun syy, ei oo minun syy.....
Ps hyvältä tuntuu avautua vaikka vaan tänne. Rennostim ja paskatlapset kiitos teille tuesta ja ymmärryksestä- paskatlapset
Kastajaiset on kyllä pahoja. Kastajaiset voi pilata koko elämän. En tiedä olisiko asiat toisin jos äitisi olisi tajunnut antaa vaikka puolalaisen nimen... Puolalaisethan vie suomalaisten työpaikat varsinkin raksa- alalla joten niillä ainakin duunia riittää.
Mutta oletko varma ettet käytä tuota nimiasiaa vain tekosyynä? Jutuistasi tulee esille miten mulkku äitisi haukkuu sinua jatkuvasti luuseriksi, laiskaksi työnvieroksujaksi. Ovatko vanhempasi haukkuneet sinua tuohon tapaan koko elämäsi ajan pikkulapsesta asti? Takoneet päähäsi miten huono, tyhmä laiska ja saamaton olet? Oletko ajatellut miten tämä jatkuva lynttääminen ja mitätöiminen - siis henkinen väkivalta - on vaikuttanut itsevarmuuteesi ja ylipäänsä siihen miten uskaltaudut uusiin tilanteisiin yms? Oletko varma ettei juuri tämä ole se oikea syy joka nostanut kynnystä sinulle ylipäänsä uskaltautua työelämään?
Suomalaisissa on suuri määrä ihmisiä jotka ovat aloitekyvyttömiä siksi koska heillä on juuri tuollaiset vanhemmat. Kusipäiset vanhemmat ovat tehneet sellaista tuhotyötä lastensa minäkuvalle, itsetunnolle ja itsevarmuudelle, että lapsista on kasvanut arkoja, aloitekyvyttömiä ihmisiä jotka eivät edes uskalla yrittää mitään. Sitten pitää keksiä kaikenlaisia tekosyitä ettei tarvitsisi mennä yrittämään mitään koska korvien välissä soi näiden syöpäisten paskavanhempien pilkka ja iva kuinka sinä kuitenkin mokaat koska olet niin tyhmä ja huono. Tämän kaltainen henkinen väkivalta on sellaista joka muokkaa ihmisen koko persoonaa.
Kannattaa pitää myös mielessä että meillä on Suomessa massiivinen työttömyys ihan yhteiskunnallisena ongelmana. Jos et saa palkkatöitä se ei välttämättä liity sinuun työnhakijana mitenkään. Se vain on niin että nykyisin on kenen tahansa todella vaikea päästä tekemään palkkatyötä. Ja jos työelämään pääsee siellä onkin sitten taas omat massiiviset ongelmansa. Nuorisotyöttömyys on vakava ongelma ja meillä on jo iso osa keski- ikäistä sukupolveakin joka on sementointunut elämässään työttömyyteen jo niin ettei toivoa muusta ole. Työttömyysongelmaan liittyy paljon yhteiskunnan rakenteisiin, talousasioihin, työelämän muutokseen ynnä muuhun liittyvää problematiikkaa jolla ei ole itse työttömän henkilön kanssa mitään tekemistä. Ei kannata uskoa kaikkea työttömiä ihmisiä syyllistävää aivopesua mitä meidän yhteiskunnassa viljellään.
Puhut myös koko ajan vanhempiesi omasta työstä ja siitä että he ovat itse hyvin toimeentulevia. Käyttävätkö he tätä omaa erinomaisuuttaan myös lyömäaseena sinua lyntätäkseen? He paiskivat töitä ja nauttivat hyvää liksaa ja sinä vain laiskottelet loisit köyhänä muiden almuista riippuvaisena? Tämähän oli varsinkin suurten ikäluokkien, mutta myös monien etuoikeutettujen heitä nuorempien vanhempien lyömäase lapsiaan vastaan. Iäkkäämmät sukupolvet ovat päässeet nauttimaan Suomen kehityksen loistovuosien hedelmistä jolloin kuka tahansa tumpelo pääsi töihin johonkin hiton tehtaaseen tienaamaan. Näillä etuoikeutetuilla sukupolvilla on käsitys että kaikki se hyvä mitä he saivat on heidän omaa ansiotaan. Ja koska työ on suomalaisessa yhteiskunnassa ihmisarvon mittari tuli tästä nuoremmille sukupolville langenneesta työttömyysongelmasta kätevä vallankäytön ja nöyryyttämisen väline näille helppoon elämään tottuneille kultalusikoille.
Tää sun kuvio kuulostaa rivien välistä vähän samalta. - Poiskotoo
paskatlapset kirjoitti:
Kastajaiset on kyllä pahoja. Kastajaiset voi pilata koko elämän. En tiedä olisiko asiat toisin jos äitisi olisi tajunnut antaa vaikka puolalaisen nimen... Puolalaisethan vie suomalaisten työpaikat varsinkin raksa- alalla joten niillä ainakin duunia riittää.
Mutta oletko varma ettet käytä tuota nimiasiaa vain tekosyynä? Jutuistasi tulee esille miten mulkku äitisi haukkuu sinua jatkuvasti luuseriksi, laiskaksi työnvieroksujaksi. Ovatko vanhempasi haukkuneet sinua tuohon tapaan koko elämäsi ajan pikkulapsesta asti? Takoneet päähäsi miten huono, tyhmä laiska ja saamaton olet? Oletko ajatellut miten tämä jatkuva lynttääminen ja mitätöiminen - siis henkinen väkivalta - on vaikuttanut itsevarmuuteesi ja ylipäänsä siihen miten uskaltaudut uusiin tilanteisiin yms? Oletko varma ettei juuri tämä ole se oikea syy joka nostanut kynnystä sinulle ylipäänsä uskaltautua työelämään?
Suomalaisissa on suuri määrä ihmisiä jotka ovat aloitekyvyttömiä siksi koska heillä on juuri tuollaiset vanhemmat. Kusipäiset vanhemmat ovat tehneet sellaista tuhotyötä lastensa minäkuvalle, itsetunnolle ja itsevarmuudelle, että lapsista on kasvanut arkoja, aloitekyvyttömiä ihmisiä jotka eivät edes uskalla yrittää mitään. Sitten pitää keksiä kaikenlaisia tekosyitä ettei tarvitsisi mennä yrittämään mitään koska korvien välissä soi näiden syöpäisten paskavanhempien pilkka ja iva kuinka sinä kuitenkin mokaat koska olet niin tyhmä ja huono. Tämän kaltainen henkinen väkivalta on sellaista joka muokkaa ihmisen koko persoonaa.
Kannattaa pitää myös mielessä että meillä on Suomessa massiivinen työttömyys ihan yhteiskunnallisena ongelmana. Jos et saa palkkatöitä se ei välttämättä liity sinuun työnhakijana mitenkään. Se vain on niin että nykyisin on kenen tahansa todella vaikea päästä tekemään palkkatyötä. Ja jos työelämään pääsee siellä onkin sitten taas omat massiiviset ongelmansa. Nuorisotyöttömyys on vakava ongelma ja meillä on jo iso osa keski- ikäistä sukupolveakin joka on sementointunut elämässään työttömyyteen jo niin ettei toivoa muusta ole. Työttömyysongelmaan liittyy paljon yhteiskunnan rakenteisiin, talousasioihin, työelämän muutokseen ynnä muuhun liittyvää problematiikkaa jolla ei ole itse työttömän henkilön kanssa mitään tekemistä. Ei kannata uskoa kaikkea työttömiä ihmisiä syyllistävää aivopesua mitä meidän yhteiskunnassa viljellään.
Puhut myös koko ajan vanhempiesi omasta työstä ja siitä että he ovat itse hyvin toimeentulevia. Käyttävätkö he tätä omaa erinomaisuuttaan myös lyömäaseena sinua lyntätäkseen? He paiskivat töitä ja nauttivat hyvää liksaa ja sinä vain laiskottelet loisit köyhänä muiden almuista riippuvaisena? Tämähän oli varsinkin suurten ikäluokkien, mutta myös monien etuoikeutettujen heitä nuorempien vanhempien lyömäase lapsiaan vastaan. Iäkkäämmät sukupolvet ovat päässeet nauttimaan Suomen kehityksen loistovuosien hedelmistä jolloin kuka tahansa tumpelo pääsi töihin johonkin hiton tehtaaseen tienaamaan. Näillä etuoikeutetuilla sukupolvilla on käsitys että kaikki se hyvä mitä he saivat on heidän omaa ansiotaan. Ja koska työ on suomalaisessa yhteiskunnassa ihmisarvon mittari tuli tästä nuoremmille sukupolville langenneesta työttömyysongelmasta kätevä vallankäytön ja nöyryyttämisen väline näille helppoon elämään tottuneille kultalusikoille.
Tää sun kuvio kuulostaa rivien välistä vähän samalta.Olisihan sitä ehkä venäläiselläkin nimellä työllistynyt, jos olisi ollut oikeesti venäläinen ja ollut esim osa jonkun suomalaisen urakoitsijan tilaamaa halpatyövoimaa. Itseeni taas suomalaisena pätee TES.
Venäläisellä nimellä on ollut ihan oikeat negatiiviset vaikutukset. Ainakin aluksi. Jossain vaiheessa sitä ymmärsi olla hakematta enää töitä. Ikätoverini työllisty kyllä helposti ja minä en. En keksinyt mitään missä olisin kavereitani heikompi ollut. Paitsi nimen suhteen. Ja muuton jälkeen menin maistraattiin, tuli suomalainen nimi ja naps alkoi töitä löytyä. Muistan sen helpotuksen tunteen. Tuli se tunne päälle, että onhan minusta siihen mihin muistakin ja että nimestä ne työttömyys vuodet olivat johtuneet, ei omasta laiskuudesta/saamattomuudesta.
Lapsuus oli muistaakseni ihan normaali. Aikuisuuden kynnyksellä se lyttäys alko. Olisko äidille sit kaverit iloinneet omien poikiensa työllistymistä vai mikä lie laukassu sen yht äkkisen henkisen terrorin.
Vaikka nykyään työllistynyt olenkin niin onhan ne viimeiset vuodet kotona jälkensä jättäneet. Siinä kun työttömyyden sivutuotteena tuli paljon muutakin, kuten henkisen kunnon laskua. Nuorena sen porukasta erottautumisen, työttömyyden ja jatkuvan rahapulan otti niin raskaasti. Sitä vieläkin muistaa yksittäisiä tilanteita, joissa kaveritkin olis hiljaa olleet, jos olis tietäneet miten kipee se aihe mulle joskus oli. Esim kävelin erästäkin vastaan s marketista grandiosa pizza kainalossa niin tämä tervehti minua sanoin: ai kato saako sossusta nykyään noin paljo et on varaa grandiosaa syödä. Sain itsestäni tekonaurun ulos vaikka vitutti niin saatanasti kuulla se tyypiltä, jolla oli suomalainen nimi ja lisäks isänsä firmassa töissä. Olisi varmaan huomattavasti parempi itsetunto ilman noita vuosia.
Vanhempieni rahatilannetta olen tässä avannut siksi, että kirjoituksistani tulee ilmi, ettei heidän apu rahasta ollut kiinni vaan halusta tai aidosta uskon puutteesta. Äitinihän minulle erään riidan aikana vastasi minun kysyessä muuttorahoja, että kun et täällä työllisty niin et työllisty muuallakaan. Taisi tietää nimi ongelman, mutta ärsyttääkseen esitti tyhmää...En tiedä. - paskatlapset
Poiskotoo kirjoitti:
Olisihan sitä ehkä venäläiselläkin nimellä työllistynyt, jos olisi ollut oikeesti venäläinen ja ollut esim osa jonkun suomalaisen urakoitsijan tilaamaa halpatyövoimaa. Itseeni taas suomalaisena pätee TES.
Venäläisellä nimellä on ollut ihan oikeat negatiiviset vaikutukset. Ainakin aluksi. Jossain vaiheessa sitä ymmärsi olla hakematta enää töitä. Ikätoverini työllisty kyllä helposti ja minä en. En keksinyt mitään missä olisin kavereitani heikompi ollut. Paitsi nimen suhteen. Ja muuton jälkeen menin maistraattiin, tuli suomalainen nimi ja naps alkoi töitä löytyä. Muistan sen helpotuksen tunteen. Tuli se tunne päälle, että onhan minusta siihen mihin muistakin ja että nimestä ne työttömyys vuodet olivat johtuneet, ei omasta laiskuudesta/saamattomuudesta.
Lapsuus oli muistaakseni ihan normaali. Aikuisuuden kynnyksellä se lyttäys alko. Olisko äidille sit kaverit iloinneet omien poikiensa työllistymistä vai mikä lie laukassu sen yht äkkisen henkisen terrorin.
Vaikka nykyään työllistynyt olenkin niin onhan ne viimeiset vuodet kotona jälkensä jättäneet. Siinä kun työttömyyden sivutuotteena tuli paljon muutakin, kuten henkisen kunnon laskua. Nuorena sen porukasta erottautumisen, työttömyyden ja jatkuvan rahapulan otti niin raskaasti. Sitä vieläkin muistaa yksittäisiä tilanteita, joissa kaveritkin olis hiljaa olleet, jos olis tietäneet miten kipee se aihe mulle joskus oli. Esim kävelin erästäkin vastaan s marketista grandiosa pizza kainalossa niin tämä tervehti minua sanoin: ai kato saako sossusta nykyään noin paljo et on varaa grandiosaa syödä. Sain itsestäni tekonaurun ulos vaikka vitutti niin saatanasti kuulla se tyypiltä, jolla oli suomalainen nimi ja lisäks isänsä firmassa töissä. Olisi varmaan huomattavasti parempi itsetunto ilman noita vuosia.
Vanhempieni rahatilannetta olen tässä avannut siksi, että kirjoituksistani tulee ilmi, ettei heidän apu rahasta ollut kiinni vaan halusta tai aidosta uskon puutteesta. Äitinihän minulle erään riidan aikana vastasi minun kysyessä muuttorahoja, että kun et täällä työllisty niin et työllisty muuallakaan. Taisi tietää nimi ongelman, mutta ärsyttääkseen esitti tyhmää...En tiedä.Minkä ikäinen muuten olet?
Hetkinen... ensin väitit ettet päässyt työhaastatteluihin venäläisen nimesi vuoksi. Nyt väität että olisit kyllä saanut töitä venäläiselläkin nimellä mutta alipalkkaisena? Pääsit siis työhaastatteluihin asti venäläiselläkin nimellä mutta kun haastattelija sai tietää sinun olevankin suomalainen et saanut töitä vain koska sinulla oli venäläinen nimi?
Taidat nyt kuule tarinoida ihan omaasi.
Olen itse tehnyt matalapalkka- aloilla töitä ja monissa firmoissa maahanmuuttajataustaiset ovat enemmistönä. Esim. edellisen asuinpaikkakuntani erään työpaikan siivoojista SUURIN OSA oli mamutautaisia, eli sellaisia joilla ei ollut suomalaista nimeä. Ihan olivat TES:n mukaisten sopimusten mukaisissa työsuhteissa. Suomalaisissa työnantajissa on monenlaisia tyyppejä.
Meni usko sun juttuihis. Kasva aikuiseksi. - paskatlapset
paskatlapset kirjoitti:
Minkä ikäinen muuten olet?
Hetkinen... ensin väitit ettet päässyt työhaastatteluihin venäläisen nimesi vuoksi. Nyt väität että olisit kyllä saanut töitä venäläiselläkin nimellä mutta alipalkkaisena? Pääsit siis työhaastatteluihin asti venäläiselläkin nimellä mutta kun haastattelija sai tietää sinun olevankin suomalainen et saanut töitä vain koska sinulla oli venäläinen nimi?
Olen itse tehnyt matalapalkka- aloilla töitä ja monissa firmoissa maahanmuuttajataustaiset ovat enemmistönä. Esim. edellisen asuinpaikkakuntani erään työpaikan siivoojista SUURIN OSA oli mamutautaisia, eli sellaisia joilla ei ollut suomalaista nimeä. Ihan olivat TES:n mukaisten sopimusten mukaisissa työsuhteissa. Suomalaisissa työnantajissa on monenlaisia tyyppejä.
Meni usko sun juttuihis. Kasva aikuiseksi.Niin siis työpaikka josta puhuin oli siis kaupungin työpaikka jossa valtaosa oli mamutaustaisia.
- kysymyksenesittäjä
Poiskotoo kirjoitti:
Olisihan sitä ehkä venäläiselläkin nimellä työllistynyt, jos olisi ollut oikeesti venäläinen ja ollut esim osa jonkun suomalaisen urakoitsijan tilaamaa halpatyövoimaa. Itseeni taas suomalaisena pätee TES.
Vanhempieni rahatilannetta olen tässä avannut siksi, että kirjoituksistani tulee ilmi, ettei heidän apu rahasta ollut kiinni vaan halusta tai aidosta uskon puutteesta. Äitinihän minulle erään riidan aikana vastasi minun kysyessä muuttorahoja, että kun et täällä työllisty niin et työllisty muuallakaan. Taisi tietää nimi ongelman, mutta ärsyttääkseen esitti tyhmää...En tiedä.Oletko tällä hetkellä työelämässä? Siis oikeassa työsuhteessa eikä missään tukityössä?
- Poiskotoo
Kyllä olen
- Poiskotoo
paskatlapset kirjoitti:
Minkä ikäinen muuten olet?
Meni usko sun juttuihis. Kasva aikuiseksi.Siis venäläisellä nimellä olis ehkä töitä saanut ainoastaan siinä tapauksessa, mikäli olisin oikeesti ollu venäjällä asuva venäläinen. 2011 työskennellessäni eräällä suurella rakennustyömaalla huomasin miksi näin. Työmaalle oli tilattu ryhmä puolalaisia tekemään putkityöt ja lämpöeristeet. Syyn voi jokainen arvata eli suomalainen putkimies on kallis. No työmaalle eräänä päivänä tehtiin tarkastus, jossa syynattiin myös puolalaisten työsopimukset. Kas kummaa siellä oli vastoin TES määräystä porukkaa 7 euron tuntiliksoilla. Puolalaiset hävis työmaalta. Ei heistä ollut työnantajan näkökulmasta enää mitään ekstra hyötyä suomalaisiin nähden. Ei siis enää säästöjä saanut heistä.
Vanhempien luona asuessa sitä siivoushommaakin hain. Piti olla paikka mihin voi tyyliin vaan ilmottaa tulleensa töihin. En edes sinne päässyt.
Mm THL on tutkinut, että mamujen on vaikea työllistyä ja kaikkein vaikeinta se n venäläisille. Työnhän voi huomata töissäkin. Ei siellä venäläisiä ole, mutta kaikkialta muualta tulleita kyllä. - paskatlapset
Poiskotoo kirjoitti:
Siis venäläisellä nimellä olis ehkä töitä saanut ainoastaan siinä tapauksessa, mikäli olisin oikeesti ollu venäjällä asuva venäläinen. 2011 työskennellessäni eräällä suurella rakennustyömaalla huomasin miksi näin. Työmaalle oli tilattu ryhmä puolalaisia tekemään putkityöt ja lämpöeristeet. Syyn voi jokainen arvata eli suomalainen putkimies on kallis. No työmaalle eräänä päivänä tehtiin tarkastus, jossa syynattiin myös puolalaisten työsopimukset. Kas kummaa siellä oli vastoin TES määräystä porukkaa 7 euron tuntiliksoilla. Puolalaiset hävis työmaalta. Ei heistä ollut työnantajan näkökulmasta enää mitään ekstra hyötyä suomalaisiin nähden. Ei siis enää säästöjä saanut heistä.
Vanhempien luona asuessa sitä siivoushommaakin hain. Piti olla paikka mihin voi tyyliin vaan ilmottaa tulleensa töihin. En edes sinne päässyt.
Mm THL on tutkinut, että mamujen on vaikea työllistyä ja kaikkein vaikeinta se n venäläisille. Työnhän voi huomata töissäkin. Ei siellä venäläisiä ole, mutta kaikkialta muualta tulleita kyllä."Mm THL on tutkinut, että mamujen on vaikea työllistyä ja kaikkein vaikeinta se n venäläisille. "
Sullahan on suomalainen sukunimi? - Poiskotoo
paskatlapset kirjoitti:
"Mm THL on tutkinut, että mamujen on vaikea työllistyä ja kaikkein vaikeinta se n venäläisille. "
Sullahan on suomalainen sukunimi?Suomalainen sukunimi on
- paskatlapset
Poiskotoo kirjoitti:
Suomalainen sukunimi on
Dimitri etunimi ja suomalainen sukunimi! Ja tällä hetkellä kaikki elämässäsi kunnossa. Ja aikuinen mies kuluttaa aikaansa nettipalstoilla itkemässä kuinka vihaa äitiään koska hän valitsi kastajaisissa sinulle Dimitri- nimen! Vittujumalautasaatana mikä urpo.
En ihmettele yhtään jos äitisi ajoi sinut pakkaseen. Olisit ansainnut vielä kunnon avokämmenen.
Saitko sä armeijastakin punaiset paperit? Hidas ja vajaaälyinen, ei kelpaa edes tykkimieheksi. - Poiskotoo
paskatlapset kirjoitti:
Dimitri etunimi ja suomalainen sukunimi! Ja tällä hetkellä kaikki elämässäsi kunnossa. Ja aikuinen mies kuluttaa aikaansa nettipalstoilla itkemässä kuinka vihaa äitiään koska hän valitsi kastajaisissa sinulle Dimitri- nimen! Vittujumalautasaatana mikä urpo.
En ihmettele yhtään jos äitisi ajoi sinut pakkaseen. Olisit ansainnut vielä kunnon avokämmenen.
Saitko sä armeijastakin punaiset paperit? Hidas ja vajaaälyinen, ei kelpaa edes tykkimieheksi.Kiitettävän papereita en tainnut saada, mutta hyvät kyllä. Jääkäri on sotilas arvoni. Armeijassa pärjäsin keskinkertaisesti, kuten useimmilla muillakin elämän osa alueilla.
- Poiskotoo
paskatlapset kirjoitti:
Saitko sä armeijastakin punaiset paperit? Hidas ja vajaaälyinen, ei kelpaa edes tykkimieheksi.No nimestä en nyt suoraan vihaa vaan siitä, ettei auttanut eikä ymmärtänyt mitä nimestä seurasi. Rasismin kohteeksihan siinä päätyi. Painosti vaan entistä enemmän. Erään työkkärikurssin lopetin, kun en työharjoittelu paikkaa saanut. Yks poikkeus oli. Soitin silloin destialle ja kysyin paikkaa asiasta päättävältä. No pari kertaa sille piti nimi kerrata, jolloin alko puhua huumoriohjelmistakin tutulla korostuneella romani aksentilla: tuu vaa kuhan et meille mittää kuluja aiheuta. Arvaa meninkö tonne. Etenkin kun edellisessä paikassa en tehnyt yhtään alan töitä vaan siivosin. Eli tiesin mitä ois ollu luvassa.
Pahin siis ohi, mutta jättäähän noi pysyvät jäljet. Ja onhan ne työttömyys vuodet vähintäänkin loven eläkkeeseen jättänyt. - paskatlapset
Poiskotoo kirjoitti:
Kiitettävän papereita en tainnut saada, mutta hyvät kyllä. Jääkäri on sotilas arvoni. Armeijassa pärjäsin keskinkertaisesti, kuten useimmilla muillakin elämän osa alueilla.
Ei tee suomen armeija pojista miehiä nähtävsti. Äijä kuluttaa jumalauta aikaa netissä itkemässä kun äiti antoi sulle dimitri- nimen. Lapsuus oli normaali, ei henkistä eikä fyysistä väkivaltaa, perhe oli hyvin toimeentuleva, kaikki ok. Ongelma oli Dimitri- nimi ja se että äitisi joutui heittämään sinut pois kotoa ku et itse jumalauta itse ymmärtänyt lähteä. Kyllä nää sun jutut on sellaisia tuhannen ja yhden yön satuja että sääliksi käy äitiäsi.
Naapurissani asuu muslimiäiti joka rääkkää päivästä toiseen poikalapsiaan. Lastensuojeluilmoituksia saa tehtailla oikein urakalla. Pojat käyttäytyvät silti fiksusti ja asiallisesti. Availevat ovia ja yrittävät kaikin keinoin miellyttää tätä saatanan rättipää- ämmää joka rääkyy heille kuin palosireeni joka aamu.
Sinä saatanan vässykkä suomalainen aikuinen mies vollotat dimitri- nimeä ja sanot vihaavasi äitiäsi tämän vuoksi. Olet sä nolo. - Poiskotoo
paskatlapset kirjoitti:
Ei tee suomen armeija pojista miehiä nähtävsti. Äijä kuluttaa jumalauta aikaa netissä itkemässä kun äiti antoi sulle dimitri- nimen. Lapsuus oli normaali, ei henkistä eikä fyysistä väkivaltaa, perhe oli hyvin toimeentuleva, kaikki ok. Ongelma oli Dimitri- nimi ja se että äitisi joutui heittämään sinut pois kotoa ku et itse jumalauta itse ymmärtänyt lähteä. Kyllä nää sun jutut on sellaisia tuhannen ja yhden yön satuja että sääliksi käy äitiäsi.
Naapurissani asuu muslimiäiti joka rääkkää päivästä toiseen poikalapsiaan. Lastensuojeluilmoituksia saa tehtailla oikein urakalla. Pojat käyttäytyvät silti fiksusti ja asiallisesti. Availevat ovia ja yrittävät kaikin keinoin miellyttää tätä saatanan rättipää- ämmää joka rääkyy heille kuin palosireeni joka aamu.
Sinä saatanan vässykkä suomalainen aikuinen mies vollotat dimitri- nimeä ja sanot vihaavasi äitiäsi tämän vuoksi. Olet sä nolo.No sellaista palosireeni rääkymistä sitä sai osakseen itsekkin harva se päivä. Ja lähteähän minä olisinkin ymmärtänyt, kun olisin vaan päässyt, mutta mihin lähdet ilman rahaa? Vanhemmat sitä lähtöä ei kustantaneet, eikä myöskään sossu. Useista kyselyistä huolimatta.
Ei se muutto työn perässä enää tapahdu, kuten ennen, että työnantaja maksaa asunnot, matkat ja kaikki. Kyllä se muutto on itse kustannettava.
Olihan minunkin iso osa ajasta kokeiltava miellyttää äitiäni ettei tilanne käsistä päässyt karkaamaan. Rahattomana olin puolustuskyvytön. Jos ne sun naapuri pojat joskus jaloilleen pääsee niin tuskinpa lämmöllä äitiään muistelevat. - Poiskotoo
paskatlapset kirjoitti:
Sinä saatanan vässykkä suomalainen aikuinen mies vollotat dimitri- nimeä ja sanot vihaavasi äitiäsi tämän vuoksi. Olet sä nolo.Ja tuuriahan siihen pois pääsyyn tartti, kun lopulta mun kaveri pyysi muakin mukaansa. Hänen yksiön lattialla olin yhteensä 2vkoa, kunnes sain työn ja asunnon. En tiedä missä nyt olisin ilman häntä.
- paskatlapset
Poiskotoo kirjoitti:
No nimestä en nyt suoraan vihaa vaan siitä, ettei auttanut eikä ymmärtänyt mitä nimestä seurasi. Rasismin kohteeksihan siinä päätyi. Painosti vaan entistä enemmän. Erään työkkärikurssin lopetin, kun en työharjoittelu paikkaa saanut. Yks poikkeus oli. Soitin silloin destialle ja kysyin paikkaa asiasta päättävältä. No pari kertaa sille piti nimi kerrata, jolloin alko puhua huumoriohjelmistakin tutulla korostuneella romani aksentilla: tuu vaa kuhan et meille mittää kuluja aiheuta. Arvaa meninkö tonne. Etenkin kun edellisessä paikassa en tehnyt yhtään alan töitä vaan siivosin. Eli tiesin mitä ois ollu luvassa.
Pahin siis ohi, mutta jättäähän noi pysyvät jäljet. Ja onhan ne työttömyys vuodet vähintäänkin loven eläkkeeseen jättänyt.Kukaan ei Suomessa joudu rasismin uhriksi siksi että nimi on Dimitri Lahtinen, Virtanen tai Ojala.
Romaneja on Suomessa työelämässä pilvin pimein. Joka toisella kassalla istuu venäläinen kassaneiti jolla rintalaatassa venäläinen nimi. Siivoojina lattioita puunaavat venäläiset siinä missä muutkin mamutaustaiset. Kaikki mitä puhut on paskaa.
Aloitusviestisi oli niin absurdi että tuollaisia tekosyitä keksivät yleensä ihmiset joilla on todella pahoja henkisen väkivallan kokemuksia taustalla. Siksi kirjoitin nuo kilometriviestit joissa kuvailin yksityiskohtaisesti tällaisen suomessa aika tavanomaisen lannistavan henkisen väkivallan muotoja.
Et kuitenkaan tunnistanut niistä itseäsi. Lapsuus oli okei, kaikki oli okei. Ongelma tuli vasta kun piti muuttaa omilleen. Niin kamalaa että oikein traumat tuli.
Äläkä vain sano että olet jo joku 25v? - paskatlapset
Poiskotoo kirjoitti:
Ja tuuriahan siihen pois pääsyyn tartti, kun lopulta mun kaveri pyysi muakin mukaansa. Hänen yksiön lattialla olin yhteensä 2vkoa, kunnes sain työn ja asunnon. En tiedä missä nyt olisin ilman häntä.
Etkös sä viettänyt yöt pakkasessa?
- Poiskotoo
paskatlapset kirjoitti:
Kukaan ei Suomessa joudu rasismin uhriksi siksi että nimi on Dimitri Lahtinen, Virtanen tai Ojala.
Romaneja on Suomessa työelämässä pilvin pimein. Joka toisella kassalla istuu venäläinen kassaneiti jolla rintalaatassa venäläinen nimi. Siivoojina lattioita puunaavat venäläiset siinä missä muutkin mamutaustaiset. Kaikki mitä puhut on paskaa.
Aloitusviestisi oli niin absurdi että tuollaisia tekosyitä keksivät yleensä ihmiset joilla on todella pahoja henkisen väkivallan kokemuksia taustalla. Siksi kirjoitin nuo kilometriviestit joissa kuvailin yksityiskohtaisesti tällaisen suomessa aika tavanomaisen lannistavan henkisen väkivallan muotoja.
Et kuitenkaan tunnistanut niistä itseäsi. Lapsuus oli okei, kaikki oli okei. Ongelma tuli vasta kun piti muuttaa omilleen. Niin kamalaa että oikein traumat tuli.
Äläkä vain sano että olet jo joku 25v?Ei nämä työhönottoon liittyvät rasismijutut ole itseni keksimiä. Kai sä uskot suomalaiseen tutkimustyöhön. THL on asian tutkinut ja todennut rasismin olevan totta, ikävä kyllä itsekin sen henkilökohtaisesti kohdannut, esim Helsingin kaupungilla oli käytössä nimetön työnhaku, joka johti kyllä haastatteluihin. YLE esittänyt dokumentteja romanien heikosta tai oikeastaan olemattomasta asemasta työmarkkinoilla. Heidän heikosta työllisyydestä kertoo myös viralliset tilastot. Voihan noita muutama suvun hevostiloilla työskennelläkin. No onhan se mahtavaa tietää, että vanhalla etunimellä olis ollu mahis päästä kuuraa lattioita tai mennä kaupan kassalle. Eli en turhaan sitä nimeä poistanut. Ei mun tartte onneksi( kiitos nimen vaihto mahdollisuuden) tyytyä työhön josta en pidä vain siksi, että synnyin dimitriksi. Se olis aika katkeraa se.
- paskatlapset
Poiskotoo kirjoitti:
Ei nämä työhönottoon liittyvät rasismijutut ole itseni keksimiä. Kai sä uskot suomalaiseen tutkimustyöhön. THL on asian tutkinut ja todennut rasismin olevan totta, ikävä kyllä itsekin sen henkilökohtaisesti kohdannut, esim Helsingin kaupungilla oli käytössä nimetön työnhaku, joka johti kyllä haastatteluihin. YLE esittänyt dokumentteja romanien heikosta tai oikeastaan olemattomasta asemasta työmarkkinoilla. Heidän heikosta työllisyydestä kertoo myös viralliset tilastot. Voihan noita muutama suvun hevostiloilla työskennelläkin. No onhan se mahtavaa tietää, että vanhalla etunimellä olis ollu mahis päästä kuuraa lattioita tai mennä kaupan kassalle. Eli en turhaan sitä nimeä poistanut. Ei mun tartte onneksi( kiitos nimen vaihto mahdollisuuden) tyytyä työhön josta en pidä vain siksi, että synnyin dimitriksi. Se olis aika katkeraa se.
Vastaa kysymykseen. Etkö sä viettänyt yösi pakkasessa? Nyt väität että nukuitkin kaverisi asunnolla hurjat kaksi viikkoa. Kylläpä oli kauheaa. Ei siitä helpolla sellviä. Ehkä sun kannattaisi jumalauta hakea Kelasta rahoutusta 10 vuoden terapiaan!
ELÄKKEESEEN tuli lovi pienestä työttömyysjaksosta? Siis oletko sä jo joku eläkeikää lähentelevä keski- iän ylittänyt mies joka parkuu vuosikymmenten takaisia asioita ja dimitri- nimeä?
THL teki varmaan tutkimuksen suomalaisen sukunimen omaavista? Tyhmäkin tietää ettei suomalaisen sukunimen omaava mies joudu rasismin uhriksi Suomessa. Korkeintaan ehkä positiivisen syrjinnän kohteeksi.
Tarinasi muuttuu kuin tuuliviiri ja seliselit jatkuvat viesti toisensa jälkeen. Sinä olet epärehellinen, itsekeskeinen, empatiakyvytön äitiäsi kohtaan ja tyhmä kuin saapas. Sympatiani ovat 100% äitisi puolella. Hänellä on aivan taatusti ollut pätevä syy heittää sinut vittuun kotoa jos asenteesi on aina ollut tällainen. - Poiskotoo
paskatlapset kirjoitti:
Vastaa kysymykseen. Etkö sä viettänyt yösi pakkasessa? Nyt väität että nukuitkin kaverisi asunnolla hurjat kaksi viikkoa. Kylläpä oli kauheaa. Ei siitä helpolla sellviä. Ehkä sun kannattaisi jumalauta hakea Kelasta rahoutusta 10 vuoden terapiaan!
ELÄKKEESEEN tuli lovi pienestä työttömyysjaksosta? Siis oletko sä jo joku eläkeikää lähentelevä keski- iän ylittänyt mies joka parkuu vuosikymmenten takaisia asioita ja dimitri- nimeä?
THL teki varmaan tutkimuksen suomalaisen sukunimen omaavista? Tyhmäkin tietää ettei suomalaisen sukunimen omaava mies joudu rasismin uhriksi Suomessa. Korkeintaan ehkä positiivisen syrjinnän kohteeksi.
Tarinasi muuttuu kuin tuuliviiri ja seliselit jatkuvat viesti toisensa jälkeen. Sinä olet epärehellinen, itsekeskeinen, empatiakyvytön äitiäsi kohtaan ja tyhmä kuin saapas. Sympatiani ovat 100% äitisi puolella. Hänellä on aivan taatusti ollut pätevä syy heittää sinut vittuun kotoa jos asenteesi on aina ollut tällainen.Synnyinseudulta muutettuani nukuin kaverin lattialla 2vkoa. Sitä ennen hiippailin aamuyön tunteina vanhempien ulkovarastoon, nukahtelin kavereiden luo "vahingossa" leffailtojen aikana tai milloin mitäkin keksi. Eli tulihan siinä kodittomuuttakin ja se vasta niiden mielestä helppoa on, jotka ei ole sitä itse kokeneet.
Hehheh positiivisen syrjinnän? Sehän oliki ratkiriemukasta työharjoittelussa siivota, kun toiset opetteli alan hommia. Tai riemukasta oli puhelimessa kuunnella mustalais imitaatioo, kun töitä haki. Tai puhelimessa sai vakuutella olevansa suomalainen ja silti sanotaan, että soittele syksymmällä taas. Ka syksyllä käsketään keväällä soittamaan. Erään työharjoittelupaikka haun muista. Minulle sanottiin, etteivät ota harjoittelijoita. Päivä sen jälkeen eräs Jarno soitti samaan paikkaan ja pääsi sinne. Että oikeen positiivista syrjintää. Ei tullut positiivinen olo.
Ei minun tarina muutu. Tarkennan sitä kyllä, jos se ymmärretään väärin. Jos joku ei toisten kokemuksia tai tutkittua tietoa usko niin en minäkään heitä uskomaan saa. On - paskatlapset
Poiskotoo kirjoitti:
Synnyinseudulta muutettuani nukuin kaverin lattialla 2vkoa. Sitä ennen hiippailin aamuyön tunteina vanhempien ulkovarastoon, nukahtelin kavereiden luo "vahingossa" leffailtojen aikana tai milloin mitäkin keksi. Eli tulihan siinä kodittomuuttakin ja se vasta niiden mielestä helppoa on, jotka ei ole sitä itse kokeneet.
Hehheh positiivisen syrjinnän? Sehän oliki ratkiriemukasta työharjoittelussa siivota, kun toiset opetteli alan hommia. Tai riemukasta oli puhelimessa kuunnella mustalais imitaatioo, kun töitä haki. Tai puhelimessa sai vakuutella olevansa suomalainen ja silti sanotaan, että soittele syksymmällä taas. Ka syksyllä käsketään keväällä soittamaan. Erään työharjoittelupaikka haun muista. Minulle sanottiin, etteivät ota harjoittelijoita. Päivä sen jälkeen eräs Jarno soitti samaan paikkaan ja pääsi sinne. Että oikeen positiivista syrjintää. Ei tullut positiivinen olo.
Ei minun tarina muutu. Tarkennan sitä kyllä, jos se ymmärretään väärin. Jos joku ei toisten kokemuksia tai tutkittua tietoa usko niin en minäkään heitä uskomaan saa. OnVaikutat sen verran yksinkertaiselta etten jaksa enää katsella loputtomia selittelyjäsi. Adios. Sano osanotot äidillesi.
- Poiskotoo
paskatlapset kirjoitti:
Vaikutat sen verran yksinkertaiselta etten jaksa enää katsella loputtomia selittelyjäsi. Adios. Sano osanotot äidillesi.
Aika tyylikäs ja ei yhtään lapsellinen tapa poistua keskustelusta. Paljon jaksamista sulle
- sumuaeioo
Eihän se viha mitään anna, vie energiaa. itsen kannalta olennaista päästä vihasta irti. Eli ei ole mitään järkeä vuosikausien päästä edelleen kantaa mukanaan vihaan.
En vihaa äitiäni vaikka tekikin mitä teki. Kaikki olemme ihmisiä ja kun olemme aikuisia, olemme vastuussa vihastamme. - paskatlapset
Sukunimesi lienee sama kuin vanhemmillasi? Väität että jos etunimesi on venäläinen ja sukunimesi suomalainen se esti työhön pääsyn? Ongelmat katosivat kuin tuhka tuuleen heti kun vaihdoit etunimesi?
Työnantaja katsoo että jaahas, tässä on Vadimir Virtasen tai Pavel Putkosen hakemus. Eipä oteta häntä haastatteluun koska hänellä on venäläinen etunimi. Sukunimi kyllä on suomalainen mutta ei se hänestä suomalaista tee jos etunimi muistuttaa venäläistä.
Vittu mikä urpo.
Mitähän kaikkea jätit tuosta pahan äitisi pakkasyöhön ajamisesta kertomatta? Missäs helvetissä isäsi oli? Toljotti vierestä eikä tehnyt mitään, mutta häntä et koe tarvetta vihata? Jos tapasi on vääristellä todellisuutta tähän tapaan kaikilta muiltakin jutuiltasi menee uskottavuus. En usko sanaakaan jorinoistasi.
Tajuatko että on olemassa ihmisiä joilla on oikeasti aihetta vihata äitejään ja isiään. Ärsyttää tyhjästä valittajat.- Poiskotoo
No koko nimeäni en tässä nyt viitsi kertoa, mutta kyllä se vaan niin meni, että nimen vaihdon myötä alko päästä työhaastatteluihin. No sanottakoon sitten, että vanha etunimeni oli Dimitri. Tietysti ongelma voinut olla se, että suomea puhuva Dimitri mielletään mustalaiseksi. Mustalaisia käsittääkseni ei oteta missään olosuhteissa töihin.
Isäni oli sellainen vierestä katsoja. Tossukka. En vihaa häntä, mutta hieman halveksin miestä, joka antaa vaimonsa jyrätä. Isäni antoi välillä taskurahaa, mutta niin ettei äitini nähnyt. Sen hän teki salaa. Kun lopulta eräs kaverini muutti pois, pyysi hän minua mukaansa ulkopaikkakunnalta töitä hakemaan. Isäni oli se joka soitti ja kysyi mitä kuuluu. Uskon, että teki nuo puhelutkin äidiltä salaa. Sitten kun sain työsopimuksen niin soitin isälleni. Ei reagoinut oikeen mitenkään vielä siinä vaiheessa(Taisi äiti olla vieressä). Isäni soitti myöhemmin samana päivänä perään. Oli iloinen puolestani. Sanoi että nyt kun olet töitä saanut voit muuttaa omaan kämppään ja lupautui samalla takuuvuokrat maksamaan ja maksoikin. Eli hänellä sentään ollut hyvä tahto. En vihaa isääni.
- paskatlapset
No voi jeesus jopa mulla on ollut ainakin kaksi kertaa Dimitri- niminen työkaveri!
Ja tämän nimen vuoksi sinä sanot VIHAAVASI äitiäsi. Voi jeesus sä olet tyhmä. Asennevika sulla on eikä mitään muuta. Taisit saada tossukkaisäsi geenit.- Poiskotoo
Oliko nämä tuökaverit myös matalapalkka duunissa?
- vihaanäitiäni
Kyllä, kyllä mä vihaan äitiäni!! Hän on mun mielestä pahinta pohjasakkaa tässä maailmassa. odotan vaan että hän kuolee. En voi enää tehdä mitään. Hän pilaa kaikki miessuhteeni ja kun mä ilmoitan hänelle että hän on näin tehnyt, niin hän palaa siihen iänikuiseen, että ota lääkkees juttuun. Hän yrittää pilata myös kaikki ystävyyssuhteeni PAITSI se mikä on mun ja mun serkun välillä, koska hän kokee että mun serkku on tarpeeksi ilkeä mua kiusatakseen ja pilatakseen mun elämäni. No mun äitihän hylkäsi mut jo lapsena, kun napanuora oli leikattu, niin hän totesi että nyt ei ole enää mun äiti, vaan joku joka saa mua syrjiä!! hän pitää mua aivan vammaisena ja siksi myös leikkautti tyttärensä lapsena. Eikä kukaan laita lasta balettitunnille, jossa todetaan että liian kaitaluinen eikä taivu, paitsi mun äiti. Mun äiti halusi että mä saan urheiluvamman balettitunnilla. Ja niinpä mä sain ja jouduin siitä leikkaukseen. Mä en voi saada lasta ja se on mun äidin syy!!! SE johtui siitä leikkauksesta (kohdistui alapäähän) . Että pieniäpä on teidän huolet äitinne suhteen!! Mun äiti on täysi sadisti!!! perseen nolo akka!! kukaan ei tee lasta tähän maailmaan, jos ei pysty siitä huolehtimaan. Ja hän ei kyennyt!! Hän päätti ainoastaan, että mä en saa lasta enkä miestä enkä työpaikkaa tästä maasta!! Mistä luulette että äiti tietää aina parhaiten!! Isääni minulla on asialliset välit.
- vihaanäitiäni
totta on myös että mun äiti on vähintään biseksuaali ja tossa sen sadismissa on osa seksuaalisuutta, millä se yrittää pitää mua vallassaan, kuten et saa pitää kehenkään sukulaiseen yhteyttä, paitsi hänen kauttaan ja paitsi serkkuun joka kiusaakin jo ihan kivasti, niin että häneen saat pitää yhteyttä!! Kuinka tollanen ihminen saa olla olemassa!! Pahinta pohjasakkaa ja tekisi mieli pahoinpidellä hänet!! Lyödä niin että veri roiskuu.
- Yksinkertaisuudenylistys
Aikooko aloittaja koskaan ikinä kasvaa oikeasti aikuiseksi? Ikä pelkästään ei sellaiseksi tee.
- Silminäkijä
Ei ole mitään syytä vihata. Vanhemmat erosi ollessani pari vuotta.Muistikuvia ei ole.Olen asunut isän kanssa ensin ja sitten itsekseen siitä asti,kun lähdin opiskelemaan..Lähdin ihan olosuhteiden pakosta,en ovet paukkuen enkä riidan vuoksi.En ole sen koommin äitiä nähnyt.Yhteydenpito kortit puolin ja toisin.Nykyisin sähköpostit ja kuvia silloin tällöin.Isä eikä äitikään ole toisiaan minulle moittineet.Ei mulla ole mitään syytä vihata.Äidillä oma elämänsä ja minulla omani,Jos jotain asioita on hoidettava,niin ne voidaan hoitaa.Ei se,ettei pidetä jatkuvasti yhteyttä,tarkoita vihaamista.
- Zimba
oikeesti Te ootte tosi vahvoja ihmisiä kun ootte noita kestäny!! ......Mä en ois.... vaik elämähän voi olla rankka monella tavalla mut jos mun pohja olis tollanen olisin ihan saatanan hullu ja sekasin.....
- vikasinussa
olit paska lapsi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374835Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j4901498Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59840
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses57717