Corolla 1.4 D4D Wagon

Jukka

Olen suunnitellut seuraavaksi autokseni Toyota Corolla 1.4 D4D Wagonia. Moottori on yllättävän pirteä kokoonsa nähden. Autoa ajaneet tai omistavat kertokaahan kokemuksianne, ajettavuus, kulutus, lämpimyys?? Onko tekniikka pelannut hyvin?

12

2503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jooseppi

      Viitisen tuhatta on tullut ajeltua juuri tuollaisella. Ei mitään valittamista, yllättävän hyvin jaksaa kulkea pikkukoneellakin.
      Minun mielestäni kulkee ihan yhtä hyvin kuin 1.6 bensakone maantieajossa. Sellaisellakin tuli pari vuotta ajeltua.
      Kulutus on ollut 5 litran molemmin puolin sekalaisessa ajossa.
      Autohan lämpiää suht nopeasti, kun on tuo polttoainetoiminen lisälämmitin. Ja jaksaa pysyä lämpimänä kovemmillakin pakkasilla.

    • Jussi

      Itselläni on nyt alla 2002 mallinen 1,4 VVT-i wagon corolla jolla olen ajellut 65tkm.
      Kävin kokeilmassa tuollaista uutta D4D pikku dieseliä ja hyvältähän se tuntui. Paperillahan se häviää kaikille bensakoneille suorituskyvyssä, mutta käytännössä kiihtyy ihan ok ja vääntöäkin on. Jos nyt huonoa haetaan, niin vitosvaihteen välitys on turhan tiheä.. tarvisi harvemman vitosen tai kutosvaihteen.
      Omissa laskelmissani en vaan saanut tuosta autosta kannattavaa (ajomäärä 28-30tkm/vuosi). Noilla kilometreillä tulisi vuodessa muutaman sata euroa halvemmaksi ajella, mutta ei kannata kun ottaa huomioon lähtöhinnan korkeuden.

      • 1.4D

        Itselläkin tulee juuri tuo 25-32tkm vuoteen täyteen ja laskelmta näyttää että on siinä ja siinä kannattaako, mutta valitsin kuitenkin 1.4D. Kun pitää muistaa myös ajomukavuuteen vaikutta tekijä, eli teho valintaan mukaan. Mukava sillä on rekkoja ohitella 5-vaihteella ylämäkeen, kun ei vääntö kesken lopu.

        Lisäksi kivoina asioina tulee se mainittu puoli-webasto, jolla lämmittää auton nopeasti ja esim. paksumpi tuulilasi (äänieriste). Eli hiljaisempihan se bensakoneeseen verrattuna on.

        Ps. Jännä homma kun monesti verrataan 1.4 bensaa vaihtoehdoksi tälle dieselille, vaikka oikea vertaus olisi tietysti 1.6, jotta päästään edes samaan teholuokkaan. Se kaventaa hintaeroa, mutta ei tee vielä siitä kannattavaa.


      • Jooseppi
        1.4D kirjoitti:

        Itselläkin tulee juuri tuo 25-32tkm vuoteen täyteen ja laskelmta näyttää että on siinä ja siinä kannattaako, mutta valitsin kuitenkin 1.4D. Kun pitää muistaa myös ajomukavuuteen vaikutta tekijä, eli teho valintaan mukaan. Mukava sillä on rekkoja ohitella 5-vaihteella ylämäkeen, kun ei vääntö kesken lopu.

        Lisäksi kivoina asioina tulee se mainittu puoli-webasto, jolla lämmittää auton nopeasti ja esim. paksumpi tuulilasi (äänieriste). Eli hiljaisempihan se bensakoneeseen verrattuna on.

        Ps. Jännä homma kun monesti verrataan 1.4 bensaa vaihtoehdoksi tälle dieselille, vaikka oikea vertaus olisi tietysti 1.6, jotta päästään edes samaan teholuokkaan. Se kaventaa hintaeroa, mutta ei tee vielä siitä kannattavaa.

        Itse kanssa mietin, että kannattaako ottaa diesel kun ajoa tulee 30-35 tkm vuodessa.
        Olin jo tilaamassa uutta 1.6 bensaa, mutta kävin sitten koeajamassa molemmat dieselit, isompikoneinen ei oikein iskenyt kapean vääntöalueensa kanssa, kulki kyllä reippaasti, mutta kun ajoin 1,4 dieselin tiesin heti, että tästä sitä on kauppaa ruvettava hieromaan.
        Vaikkei auto mikää raketti olekaan, niin hyvin sillä liikenteen mukana pysyy ja rekoistakin ohi pääsee suht ripeästi.


      • jussi
        Jooseppi kirjoitti:

        Itse kanssa mietin, että kannattaako ottaa diesel kun ajoa tulee 30-35 tkm vuodessa.
        Olin jo tilaamassa uutta 1.6 bensaa, mutta kävin sitten koeajamassa molemmat dieselit, isompikoneinen ei oikein iskenyt kapean vääntöalueensa kanssa, kulki kyllä reippaasti, mutta kun ajoin 1,4 dieselin tiesin heti, että tästä sitä on kauppaa ruvettava hieromaan.
        Vaikkei auto mikää raketti olekaan, niin hyvin sillä liikenteen mukana pysyy ja rekoistakin ohi pääsee suht ripeästi.

        Kirjoittelit ajaneesi molemmat dieselit ja mainitsit isommassa olevan kapea vääntöalue. Itse en ole tuota isompaa päässyt kokeilemaan, mutta toyotan nettisivuilla olevasta vääntökäyrästä katselin väännön olevan yli 200nm 1500-4000rpm välillä eli vaikuttaisi pikkudieseliä vahvemmalta. Ikäväkyllä pikkudieselin käppyröitä ei ole tarjolla.


      • Jooseppi
        jussi kirjoitti:

        Kirjoittelit ajaneesi molemmat dieselit ja mainitsit isommassa olevan kapea vääntöalue. Itse en ole tuota isompaa päässyt kokeilemaan, mutta toyotan nettisivuilla olevasta vääntökäyrästä katselin väännön olevan yli 200nm 1500-4000rpm välillä eli vaikuttaisi pikkudieseliä vahvemmalta. Ikäväkyllä pikkudieselin käppyröitä ei ole tarjolla.

        Ehkä valitisin sanani väärin.. Tarkoitin, että itse en pitänyt tuon koneen luonteesta.
        Kyllähän vääntöä oli, mutta turbon "potku" tuli jossain kolmen tonnin hujakoilla ja reipas meno tyssäsi neljän tonnin paikkeilla.
        Tuosta "potkusta" en niin tykännyt, pikkudieselissä kun tuo vääntö on tasaisempaa.


      • D4D_
        jussi kirjoitti:

        Kirjoittelit ajaneesi molemmat dieselit ja mainitsit isommassa olevan kapea vääntöalue. Itse en ole tuota isompaa päässyt kokeilemaan, mutta toyotan nettisivuilla olevasta vääntökäyrästä katselin väännön olevan yli 200nm 1500-4000rpm välillä eli vaikuttaisi pikkudieseliä vahvemmalta. Ikäväkyllä pikkudieselin käppyröitä ei ole tarjolla.

        >Ikäväkyllä pikkudieselin käppyröitä ei ole tarjolla.

        Kyllähän ne tuolta toyota.fi:stä löytyy, vaikkakin vain pdf:stä:
        http://www.toyota.fi/media/fifi/pdf/Corolla.pdf


      • jussi
        Jooseppi kirjoitti:

        Ehkä valitisin sanani väärin.. Tarkoitin, että itse en pitänyt tuon koneen luonteesta.
        Kyllähän vääntöä oli, mutta turbon "potku" tuli jossain kolmen tonnin hujakoilla ja reipas meno tyssäsi neljän tonnin paikkeilla.
        Tuosta "potkusta" en niin tykännyt, pikkudieselissä kun tuo vääntö on tasaisempaa.

        Selvä. Tuossa aiemmin tulleesta linkistä kun katsoi vääntökäyrät, niin aika paljon mukavamman muotoinenkin oli pikkuriisselin käyrä.
        Kävin varmuudenvuoksi kokeilemassa myös isomman ja se oli todellakin pettymys kun odotti jotain enemmän verrattuna pienempään.

        Noh nyt tänään tuli tehtyä tilaus tuollaisesta 1.4 D4D koneellisesta farkusta... ei vaan malttais odotella yhtään ;)


      • jussi kirjoitti:

        Selvä. Tuossa aiemmin tulleesta linkistä kun katsoi vääntökäyrät, niin aika paljon mukavamman muotoinenkin oli pikkuriisselin käyrä.
        Kävin varmuudenvuoksi kokeilemassa myös isomman ja se oli todellakin pettymys kun odotti jotain enemmän verrattuna pienempään.

        Noh nyt tänään tuli tehtyä tilaus tuollaisesta 1.4 D4D koneellisesta farkusta... ei vaan malttais odotella yhtään ;)

        Teit viisaan valinnan valitessasi Toyota-auton!
        Hyvin moni muukin on kehunut tuota pikku dieseliä pirteäksi koneeksi.Kohdallasi ei tule olemaan kalliit kilometrit ja huollotkin ei maltaita maksa.
        Miten pitkällä toimitusajalla sait auton?
        Mulla edellisessä autossa(farkku -03) toimitus aika oli 3 kk,mut tässä uudessa(Verso) oli päivää vaille kuukaus.Mut kyl se sieltä tulee!


      • jussi
        make.roadrunner kirjoitti:

        Teit viisaan valinnan valitessasi Toyota-auton!
        Hyvin moni muukin on kehunut tuota pikku dieseliä pirteäksi koneeksi.Kohdallasi ei tule olemaan kalliit kilometrit ja huollotkin ei maltaita maksa.
        Miten pitkällä toimitusajalla sait auton?
        Mulla edellisessä autossa(farkku -03) toimitus aika oli 3 kk,mut tässä uudessa(Verso) oli päivää vaille kuukaus.Mut kyl se sieltä tulee!

        vajaa 2kk, eli vapun kieppeillä pitäisi tulla.


    • Toyisti

      juuri ajamassa, kyseistä 1.4d4d farkkua. Pikku pyörityksessä 0-80km/h ihan OK. Ahdin lähtee mukaan nopeasti ja muutenkin helppo pyöritellä. Maantiellä kaipaisi enempi vääntöä tai tiheämmän lootan koska aika hengetön tuosta 80km/h eteen päin 5. vaihteella. Aika levottomalta tuntui myös meno maan tiellä, sekä ohjaus oli aika kevyt. Muuten ihan OK. Referenssinä oli eka D4D ave farkku 267tkm ajettuna.

    • jussi

      Tulipa mieleeni kysyä onko kukaan asentanut tälläiseen itse sitä alkuperäiseen lisälämmittemeen saatavaa kellosarjaa joka mahdollistaa esilämmityksen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4850
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2255
    3. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1434
    4. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      88
      1352
    5. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1346
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      130
      1141
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1075
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      261
      980
    9. Tulee ikävä

      Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      967
    10. Jos saan sinut elämääni

      niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      955
    Aihe