Aika monet eläkeläiset tekevät kotiviini ja kiljulitkujaan ja ovat koko ajan pienessä maistissa. Mitä mieltä tällaisesta alkoholisoitumisesta kuin varkain ja lastenlasten ei-tykkäämistä isovanhemmista?
Mitä mieltä pöpperöisistä vanhuksista?
136
2213
Vastaukset
- Korppisviinipannulla
Hahahahaaha
kjäh kjäh- naseva
Käsittääkseni sinulla ei olekaan lapsenlapsia, joten juo vaan ja räyhää ihan rauhassa :=)
- kirkkainajatuksin
ei haittaa, pysyttelen kuvaamistasi yksilöistä tarpeeksi kaukana
itse voin jossain juhlissa kohteliaisuudesta skoolata tai ottaa kahvin kera jonkun jälkiruokajuoman
muuten kuljen matkaani sumentamatta aivojani millään kemikaaleilla tai käymistuotteilla
ei ole tarvista moiseen- naseva
Hyvä elämäntapavalinta, sillä kyllä yli kuuskymppisiä (etenkin 70-vuotiaita) kotiviinin kanssa läträäviä vanhuksia katsotaan hitaasti. He ovat niitä meidän aikamme puliukkoja.
- tanakka
Hyvä ja kantaaottava aloitus !
- maissiiii
Rohkenen olla eri mieltä.
Aloitus on aikamoisen leimaava, aloitus.
tunnen aika monta mummoa ja pappaa ja eivät he mitään 'puli-ukkoja ' ole,
Mistähän tilastoista olet moisen ajatuksen saanut, että vanhukset kotiviiniä tai kiljua vääntävät.
Tuskin yhtään sen enempää kuin muukaan väestö.
Luulenpa, että myös aika moni mummo ja pappa on huolissaan jälkikasvunsa alkoholin käytöstä ja kantavat huolta omista huonolle hoidolle jäävistä lastenlapsistaan. Mutta tätäkään en voi yleistää, olen vain sallinut itselleni kertoa moisia tapauksia. - tanakka
maissiiii kirjoitti:
Rohkenen olla eri mieltä.
Aloitus on aikamoisen leimaava, aloitus.
tunnen aika monta mummoa ja pappaa ja eivät he mitään 'puli-ukkoja ' ole,
Mistähän tilastoista olet moisen ajatuksen saanut, että vanhukset kotiviiniä tai kiljua vääntävät.
Tuskin yhtään sen enempää kuin muukaan väestö.
Luulenpa, että myös aika moni mummo ja pappa on huolissaan jälkikasvunsa alkoholin käytöstä ja kantavat huolta omista huonolle hoidolle jäävistä lastenlapsistaan. Mutta tätäkään en voi yleistää, olen vain sallinut itselleni kertoa moisia tapauksia.Työssäkäyvä väestö hakee viinanlitkunsa Virosta, joten kyllä aloittaja voi olla jäljillä siinä, että köyhillä eläkeläisillä saattaa olla poju muhimassa saunan tai vaatekomeron nurkassa. Säästetään siinäkin kuten tälle ikäluokalle on niin tyypillistä.
- Anonyymi
tanakka kirjoitti:
Työssäkäyvä väestö hakee viinanlitkunsa Virosta, joten kyllä aloittaja voi olla jäljillä siinä, että köyhillä eläkeläisillä saattaa olla poju muhimassa saunan tai vaatekomeron nurkassa. Säästetään siinäkin kuten tälle ikäluokalle on niin tyypillistä.
Olen 74 ja pulituuria menee edelleen se sama määrä,. Minkä viittii baarikaappiin ladata, pahan päivän varalle kylpyammeessa käy riisiviinamäski.
Selvä päivä oli kirjanpidon mukaan 2 vuotta sitte ungewärd.
- nähty.onjo
ä tasa-arvoa kun nykyään naisekin voivat juoda ja tehdä itse viinilitkujaan, ennen nämä olivat miesten paheita, mutta nykyään naiset alkoholisoituvat helpommin.
- rasittavaa.kuluttavaa
Voi vaan kuvitellakorpikirjoittajan(71v) ja hänen poikakaverinsa P:n (84v) lystikkäät päivämaistiaiset kotiviiniä siemaillessa, sen jälkeen hurjaa piehtarointia järvenranta huvilalla ja illalla taas juopottelua ja suoli24:ää
- naseva
Ei ne korppiksen lapsetkaan enää käy kuin harvoin kotona, ei tarvitse pelätä ja kun ei ole lastenlapsia niin mukavahan siinä on irstailla :=)
- maissiiii
naseva kirjoitti:
Ei ne korppiksen lapsetkaan enää käy kuin harvoin kotona, ei tarvitse pelätä ja kun ei ole lastenlapsia niin mukavahan siinä on irstailla :=)
Voi penteleen pentele, tulihan se sieltä ilimoo pilloomaan...
olisipa minun pitänyt aavistaa aloituksesta mihin tällä taas pyritään.
naseva on vain uusi nimimerkki sillä saralla ,
tuli mieleen, Eki Liikasen laulu rusohuulista:
"njet, njet, älä täällä
tuol on buska, silleä harasoo.. - annamunkestää
maissiiii kirjoitti:
Voi penteleen pentele, tulihan se sieltä ilimoo pilloomaan...
olisipa minun pitänyt aavistaa aloituksesta mihin tällä taas pyritään.
naseva on vain uusi nimimerkki sillä saralla ,
tuli mieleen, Eki Liikasen laulu rusohuulista:
"njet, njet, älä täällä
tuol on buska, silleä harasoo..Veit sanat suustani, lähestymistapa kohteeseen kauempaa haettu
- naseva
annamunkestää kirjoitti:
Veit sanat suustani, lähestymistapa kohteeseen kauempaa haettu
tytöt, tytöt!
Olette ihan samanlaisia buskia. maissiiikin hunkkelin avauksissa tubettamassa.:=) - tanakka
naseva kirjoitti:
tytöt, tytöt!
Olette ihan samanlaisia buskia. maissiiikin hunkkelin avauksissa tubettamassa.:=)Eiköhän Paloma ilmoita tämänkin avauksen poistettavien joukkoon? Eikö olisi mukava nähdä mitä laittaa perusteluiksi. Kertooko että hänen ystävätterensä tekee kotiviiniä ja tämä loukkaa hänen luovuuttaan ja herkimpiä tuntojaan.
- naseva
tanakka kirjoitti:
Eiköhän Paloma ilmoita tämänkin avauksen poistettavien joukkoon? Eikö olisi mukava nähdä mitä laittaa perusteluiksi. Kertooko että hänen ystävätterensä tekee kotiviiniä ja tämä loukkaa hänen luovuuttaan ja herkimpiä tuntojaan.
Varmaan ilmoittaakin mutta riittääkö syyksi ystävättären taipumukset? Huomasin kyllä hänen kirjoituksensa.:=)
- 1lesken
tanakka kirjoitti:
Eiköhän Paloma ilmoita tämänkin avauksen poistettavien joukkoon? Eikö olisi mukava nähdä mitä laittaa perusteluiksi. Kertooko että hänen ystävätterensä tekee kotiviiniä ja tämä loukkaa hänen luovuuttaan ja herkimpiä tuntojaan.
tana
Palomahan ei itse nauti alkoholia, kuin lääkärin määräyksestä.
Ja PalikkaLasse saa rouvan määräyksellä vain kahden sormen leveyden verran viskiä kerran viikossa.
Ruotsitar vetoaa suomalaiseen korpikuusenkyynel-historiaan, wikipedia-linkkinä.
Korpikirjailija on brändi ja hänen imagoonsa kuuluu 30 litran saavillinen jumalten juomaa, helvetin närästävää marjakuraa.
Muuten ei synny taidetta koteihin ja näytille.
2lesken - kuuluuimagoon
1lesken kirjoitti:
tana
Ja PalikkaLasse saa rouvan määräyksellä vain kahden sormen leveyden verran viskiä kerran viikossa.
Korpikirjailija on brändi ja hänen imagoonsa kuuluu 30 litran saavillinen jumalten juomaa, helvetin närästävää marjakuraa.
2leskenTaiteilijoillahan on aina taju kankaalla...
- tanakka
1lesken kirjoitti:
tana
2leskenTämä oli palstan ehdotonta huippua ja sai minut lähes kyynelehtimään. Erityisesti tuo 30 litran saavillinen marjakuraa oli ehdotonta eliitti tekstiä. Kaikki ovat joskus sitä maistaneet ja tietävät närkästyksen, jopa pahimmassa tapauksessa ruikulin. Missään tapauksessa kotiviinin ei ole hyvää tai nautinnollista juoda.
- naseva
tanakka kirjoitti:
Tämä oli palstan ehdotonta huippua ja sai minut lähes kyynelehtimään. Erityisesti tuo 30 litran saavillinen marjakuraa oli ehdotonta eliitti tekstiä. Kaikki ovat joskus sitä maistaneet ja tietävät närkästyksen, jopa pahimmassa tapauksessa ruikulin. Missään tapauksessa kotiviinin ei ole hyvää tai nautinnollista juoda.
Ei tuo PalikkaLassekaan huono ollut.:)
- En-tiiä-olen-raitis
Niin.
Pääasia etteivät ole Lasoli-Lasseja eikä Sinoli-Sinikoita.
Vaikka. Eihän päihteen muodolla ole merkitystä silloin kun ongelma hiipii arki haitaksi.
Itse eivät koe varmaankaan kovin haittana jos on koko ajan hönö hatussa.
Omasta tuttuuspiiristä en tiedä moista tai sitten heillä on pystyssä hyvät kaappijuoppouskulissit.
Mutta harvapa meistä on kehenkään niin tiiviissä yhteydessä, että ongelmat näkyisi. Mistä minäkään tiedän kuinka moni sukulainen tissuttelee ja kuinka usein, vaikka harvoin tavatessa näyttelee että kahviahan tässä vaan.
Jokainen vastatkoon itsestään kunhan mahdolliset ongelmat ei haittaa keskenkasvuisia lapsia tai lasten lapsia.- naseva
Yhdellä tuttavallani ilmeni sillä tavalla, kun lastelapset eivät enää halunneet mennä mummun luokse ja asiaa tiedustekllessa kävi ilmi, että sen mummelin tapoihin kuului ottaa välillä "terästystä" kaapista. Sehän siinä eläköitymisessä voi olla vaarana, kun ei keksitä muuta ajankulua päiviä täyttämään, niin onhan se muka pienessä sievässä kivempi olla?
- Myös-tiiän-olen-raitis
naseva kirjoitti:
Yhdellä tuttavallani ilmeni sillä tavalla, kun lastelapset eivät enää halunneet mennä mummun luokse ja asiaa tiedustekllessa kävi ilmi, että sen mummelin tapoihin kuului ottaa välillä "terästystä" kaapista. Sehän siinä eläköitymisessä voi olla vaarana, kun ei keksitä muuta ajankulua päiviä täyttämään, niin onhan se muka pienessä sievässä kivempi olla?
Eläkeläisten alkoholiongelma on lähtenyt yleistymään ja lisääntymään viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana.
Jopa itse olen nähnyt arjessa 6 - 8 tapausta, jotka eläkkeelle jäätyään aloittivat tipattelun ja siirtyivät viihtymään pubeissa, kunnes kuolo korjasi, voisiko sitten käyttää sanontaa "ennenaikaisesti".
Siis nuo kaikki tietämäni kuolivat 10-15 vuodessa ja kysymys oli nimenomaan alkoholista. - NinjaTurtles
Myös-tiiän-olen-raitis kirjoitti:
Eläkeläisten alkoholiongelma on lähtenyt yleistymään ja lisääntymään viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana.
Jopa itse olen nähnyt arjessa 6 - 8 tapausta, jotka eläkkeelle jäätyään aloittivat tipattelun ja siirtyivät viihtymään pubeissa, kunnes kuolo korjasi, voisiko sitten käyttää sanontaa "ennenaikaisesti".
Siis nuo kaikki tietämäni kuolivat 10-15 vuodessa ja kysymys oli nimenomaan alkoholista.Ei aloitus mitään tuulesta temmattu ole vaan totta toinen puoli. Onhan täällä vuokralla asuvia alemman palkkaluokan edustajia jotka hakevat köyhään elämäänsä lohtua kiljusta.
Ei sallittu täysi-ikäiseksi tullessa, ei äidiksi tullessa, ei töissä ollessa, ei harrastuksissa, varsinkaan ei kotona, ei keski-ikäisenä, ei imetysvaiheessa, ei pihalla, ulkona, julkisella paikalla, ei laivalla, lentokoneessa, no, junassa konjakki, merkkipäivänä shampanjaa, ei siivouspäivinä jne ei, niin ei vielä nytkään. Olkoon muut pöpperöisiä, ei haittaa, asun yksin
- naseva
Pahimpia yksin juopottelevat ovatkin...niin no tai joo, eipä sekään hääviä ole mikäli joku 70-vuotias vetää viiniä napaan 85-vuotiaan kaverin kanssa. Yksin on paremmassa turvassa ilman alkoholia ja se on piilokavala kaveri, kun ottaa valtaansa sillä tavalla varkain ettei sitä tiedostetakaan.
- 1eero
Suurkuluttajat ovat jo kuolleet, ensimmäiset taisi tippua alle viisikymppisinä, tissuttelijoita on elossa eräskin rouva juo päivittäin vain konjakkia ja loppukuusta käy vippaamassa rahaa, ei humalaan asti juo pienessä kuitenkin kaiken aikaa.
- naseva
Silmiinpistävää kuinka tämä lisääntyy iäkkäillä naisihmisillä. Ennen juopotkin olivat miehiä.
- mitäsiitätekisi
naseva kirjoitti:
Silmiinpistävää kuinka tämä lisääntyy iäkkäillä naisihmisillä. Ennen juopotkin olivat miehiä.
Naiset elävätkin keskimäärin miehiä vanhemmiksi opittuaan tissuttelemaan!
Tekisiköhän mustamarja- aronia hyvin satoa tulevanakin kesänä, kiitos siitä etukäteen! - ainanaakka
mitäsiitätekisi kirjoitti:
Naiset elävätkin keskimäärin miehiä vanhemmiksi opittuaan tissuttelemaan!
Tekisiköhän mustamarja- aronia hyvin satoa tulevanakin kesänä, kiitos siitä etukäteen!ole sinä korppis hiljaa ei se naisten pitkäikäisyys mistään kotiviinistä johdu vaan ainoastaan naarasgeeneistä
Raamattuun vetoaminen viinin-tai alkomahoolin juontia puolusteltaessa, unohdetaan se tosiasia, ettei Jeesuksen aikana elänyt sitä ihmismäärää kuin nykyaikana ja varsinkaan ei ollut autoja ym vastaavia menopelejä, joiden ratissa ajaminen viinipöpperöissään on kiellettyä. Eli alkoholin aiheuttamat onnettomuudet ovat olleet vähäisiä
Tämäpä ketju yllätti humoristisella otteella realismiin.
Nauraa käkätin "nasevan" osuvaa kirjoitusta nykyarjesta.
Eräs naisihminen kyliltä tuo isot määrät tyhjiä kaljatölkkejä ja pulloja kauppaan.
Kaikki on maasta löydettejä. Ei yhtään omaa, kertoo hän.
Todellisuudessa hän juo itse jokapäivä kaljaa, lonkkua ja sidukkaa. Tiukkaa viinaa menee, kun tilaa kauppaan kossua.
Vappusimat ovat porisseet monella jo viikkokaupalla.
Paitsi että siman käymiseen ei tarvita kahta päivää enempää. Eikä viittä kiloa sokeria.Meillä juodaan Spring-simaa, syödään tippaleivät ja munkit, niinkuin kaikissa muissakin suomalaisissa perheissä tehdään
- naseva
2lesken kirjoitti:
Eräs naisihminen kyliltä tuo isot määrät tyhjiä kaljatölkkejä ja pulloja kauppaan.
Todellisuudessa hän juo itse jokapäivä kaljaa, lonkkua ja sidukkaa. Tiukkaa viinaa menee, kun tilaa kauppaan kossua.
Paitsi että siman käymiseen ei tarvita kahta päivää enempää. Eikä viittä kiloa sokeria.Koko tämän vuoden korpikirjoittajan kiljunkeittoa lukeneena, olen vahvasti sitä mieltä että täti on pahasti menossa metsään viinin valmistuksen hienouksiensa kanssa. Ei siinä mitään hienoa ole, kun kaatisdyykkarit ovat osanneet tehdä satoja vuosia itse viininsä. Eksoottinen jännitys on kaukana j akurja krapulaisen arki edessä. Korppiksen teksteistä näkee hyvin koska hän on maistissa.
- kuseva
naseva kirjoitti:
Koko tämän vuoden korpikirjoittajan kiljunkeittoa lukeneena, olen vahvasti sitä mieltä että täti on pahasti menossa metsään viinin valmistuksen hienouksiensa kanssa. Ei siinä mitään hienoa ole, kun kaatisdyykkarit ovat osanneet tehdä satoja vuosia itse viininsä. Eksoottinen jännitys on kaukana j akurja krapulaisen arki edessä. Korppiksen teksteistä näkee hyvin koska hän on maistissa.
Sinun teksteistäsi taas näkee hyvin että olet avohoidossa oleva mielenterveyspotilas.
- Simassa
2lesken kirjoitti:
Paitsi että siman käymiseen ei tarvita kahta päivää enempää. Eikä viittä kiloa sokeria.Juotko vappusimaa?
Simassa kirjoitti:
Juotko vappusimaa?
Sima
En todellakaan. Mielleyhtymä on liiaksi kuohuvaan. Alkoholistilla ei ole varaa pelleillä.
- mimmimum-..mi
Niin...ei se viini mikään uusi keksintö ole....noin 7000 vuotta sitä on ollut ...antiikin Roomassa paljonkin juotu...noin 150litraa per nassu vuodessa...
Miksi pitää kirjaa toisten juomisista...aikuiset ihmiset...- naseva
Aloitukseni tarkoitus oli olla varoituksen sana niiden lapsenlapsien puolesta, jotka joutuvat tällaisten ´`aikuisten`ihmisten`´ juomisen kärsijöiksi.
- mimmimum-..mi
Sinun pitää perustaa sitten vaikka uusi puolue....Varokaa lapsenlapset isovanhempianne...
Minä olen nähnyt vain kylttejä joissa sanotaan....VAROKAA LAPSIA.....ja pihakaduilla ...Varokaa leikkiviä lapsia. - naseva
mimmimum-..mi kirjoitti:
Sinun pitää perustaa sitten vaikka uusi puolue....Varokaa lapsenlapset isovanhempianne...
Minä olen nähnyt vain kylttejä joissa sanotaan....VAROKAA LAPSIA.....ja pihakaduilla ...Varokaa leikkiviä lapsia.Menehän takaisin hunkkelin renkkuihin kun ei kanssasi voi keskustella järkevästi. Siellä saat tasoistasi seuraa!
- Tuulettaa
mimmimum-..mi kirjoitti:
Minä olen nähnyt vain kylttejä joissa sanotaan....VAROKAA LAPSIA.....ja pihakaduilla ...Varokaa leikkiviä lapsia.Meillä ei ole omia lapsia, mutta toisten lapset kyllä tulevat mielellään kyläilemään ruoka-aikaan. Tarkoitan nuoria ihmisiä joille aika tulee pitkäksi eivätkä omat vanhemmat ole passaamassa.
- einiinkauas
Se antiikin Rooma oli voimissaan noin 2000- 2400 vuotta sitten. Aivan 7000 vuoden takaisista viininvalmistuksista ei juuri tietoja ole, vanhimmat löytyneet kirjoituksetkaan eivät ole aivan noin vanhoja.
- veeköynnös
einiinkauas kirjoitti:
Se antiikin Rooma oli voimissaan noin 2000- 2400 vuotta sitten. Aivan 7000 vuoden takaisista viininvalmistuksista ei juuri tietoja ole, vanhimmat löytyneet kirjoituksetkaan eivät ole aivan noin vanhoja.
Minäkin kävin kooklessa tarkistamassa ja mimmimummi on oikeassa, 7000 vuotta sitten on.
- Tuulettaa
Jokos on paheksumispäivä taas ? Ne toiset kun ovat niin sitä ja tätä, häijjyjä ja paheellisia.
Kotiviiniä ei ole tullut tehdyksi vaikka marjoja kyllä olisi kun viimevuotiset marjat eivät kovin hyviä olleet. Jopa linnuilta säästyi paljon marjoja puihin.
Eihän vanha jaksa juoda kuin pari lasillista, korkeintaan kolme ja mietoa. Ei sitä joka päivä littuuta. Minusta on ihan sama juoko yksin vai seurassa, samalla tavalla se elimistöön vaikuttaa. Jotkut menevät aikaisin nukkumaan olipa maistellut tai ei. Jotkut ovat iltavirkkuja.
Kun ei humalaan juo, kai joskus saa nautiskella. Siis nimenomaan nautiskella, ei ryypätä humalaan.- Sivustaseurannut
Tuolla eräs palstalainen kertoi juomatottumuksistaan ettei 3 litran hanapakkauksesta riitä kuin kahdelle ihmiselle. Mielestäni puolitoista litraa viiniä on jo ryypiskelyä eikä pysy enää nautiskelun rajoissa.
- Tuulettaa
Sivustaseurannut kirjoitti:
Tuolla eräs palstalainen kertoi juomatottumuksistaan ettei 3 litran hanapakkauksesta riitä kuin kahdelle ihmiselle. Mielestäni puolitoista litraa viiniä on jo ryypiskelyä eikä pysy enää nautiskelun rajoissa.
Monenko viikon kulutukseksi puolitoista litraa on sovelias määrä ? Eihän sitä kerralla juo.
En ole perinpohjaisesti lukenut kenenkään kulutuksista. - taasmaistuu
Tuulettaa kirjoitti:
Monenko viikon kulutukseksi puolitoista litraa on sovelias määrä ? Eihän sitä kerralla juo.
En ole perinpohjaisesti lukenut kenenkään kulutuksista.Moni tissuttelee helpostikin sen jotain puolitoista litraa viiniä päivässä, moni nimittäin juo helposti pitkän päivän aikana vaikka väkeviä kolmen vartin pullollisen, siinä on alkoholia huomattavasti enemmän. Ei tahti tietenkään jatku moisena päivästä toiseen, mutta monilla kerran viikossa- tahtiin hyvinkin.
- jbaab
No mitä sitten ? Mitä helvettiä se sinulle tai muillekkaan kuuluu ? Hoida omat asiasi, utelias ämmä!!
- Tuulettaahih
En malta olla vielä kertomatta, että erään kylän Martta-kerholaiset tekevät joka syksy kotiviiniä ihan julkisesti. Paikallislehtikin siitä on kertonut.
Täällä on aihepula kun toisten paheksuminen herättää suurimmat intohimot.- Sivustaseurannut
Laitapa sinä itse aloitus, kun on varaa arvostella toisen tekemää.
Sen vuoksi en olekaan martta-tms kerholainen, tai ei ole huolittu mukaan, kun päihteettömyys on ollut este
- lopetajo
Sinulle ¨naseva" hyökkäys on paras puolustus.
- Tuulettaa
Missä kohden arvostelin nimenomaan aloitusta ? Tarkoitin, että tämä aihe herättää pontevimmin kommentteja.
Teidän kaikkein kiihkeimmin raittiiden pitäisi mennä esim. Eduskuntaan ja pääkaupungin yökerhoihin tekemään valistusta. Runsasta viinankäyttöä löytyy valtakunnan tärkeiilä paikoilla oleviltakin. Jos eläkkeellään joskus tissuttelee hiukan viiniä, minä kyllä sen hyväksyn ja aion tissuttaa vastakin itse. En joka päivä enkä toinenkaan.
Itse en osaa viiniä valmistaa. Tunnen muutamia joille viinin teko on harrastus, ovat tehneet vuosikausia, en tiedä antavatko pois kun eivät ole yhtään juopon näköisiä, enkä ole heitä milloinkaan nähnyt humalassa. Kellarissa heillä on varmaan monia vuosikertoja erilaisia viinejä.
En usko että eläkeläisissä on kovin paljon alkoholisteja, kyllä näkemäni alan ihmiset ovat yleensä nuorempaa ikäluokkaa. Paljon viinaa viljelleet kuolevat usein ennen eläkeikää.- naseva
Niistä kotitekoisissa maistaa aina mausta sen että ne ovat kotitekoisia ja niiden tekijät tyrkyttävät juomiaan tutuilleen aivan kuin haluisivat päästä niistä eroon. Hienovaraisesti yrittänyt sanoa, että jos ei nyt tänään otettaisikaan ja joskus vienyt tuliaisiksi alkon viiniä ettei tarvitse juoda sitä kuravedeltä ja hiivalta maistuvaa paskaviiniä.
naseva kirjoitti:
Niistä kotitekoisissa maistaa aina mausta sen että ne ovat kotitekoisia ja niiden tekijät tyrkyttävät juomiaan tutuilleen aivan kuin haluisivat päästä niistä eroon. Hienovaraisesti yrittänyt sanoa, että jos ei nyt tänään otettaisikaan ja joskus vienyt tuliaisiksi alkon viiniä ettei tarvitse juoda sitä kuravedeltä ja hiivalta maistuvaa paskaviiniä.
Valitettavasti minäkin olen tullut samaan tulokseen. Olen miettinyt sitäkin että olen ennakkoluuloinen kun ei kotiviini maistu silloin harvoin kun sitä on ollut tarjolla. Kyllä moni kehuu osaavansa tehdä oikein hyvää viiniä, en itse ole päässyt sellaista maistamaan.
Ostan muutaman kerran vuodessa Alkosta pari viinipulloa, aina samaa merkkiä, muuta en pysty juomeen enempää kuin kotiviiniäkään.
Nyt kun tulee seuraava lämmin ja aurinkoinen päivä laitan tuolin mökin seinustalle annan auringon lämmittää ja avaan viinipullon, se on joka keväinen tapa, kissa tietysti sylissä.- Bengalitikku
Ehkei minun kannattaisi tähän osallistua. Käytän tosi vähän, joku sankarimalja ja matkoilla se 12 cl valkoviiniä. Parista tuttavapariskunnasta olen vähän huolissani. Omillaan ostavat. Mitäpä siitä.
Marketin edustalla heiluu jokunen päissään, nuorehkoja naisiakin joskus ja kesällä nuorison käsiin kasvaa oluttölkit. Aina uusia deekuja syntyy.
Omia keittoja en ole koskaan yrittänyt tehdä. Miksi. Jos jotain haluaisin, ostaisin ammattitaidolla tehtyä. No Unicum. Sitä. Fingerporillinen yömyssyksi
täydenkuun aikaan. Sekin on ollut loppu puoli vuotta. - eisitäenäänäy
Bengalitikku kirjoitti:
Ehkei minun kannattaisi tähän osallistua. Käytän tosi vähän, joku sankarimalja ja matkoilla se 12 cl valkoviiniä. Parista tuttavapariskunnasta olen vähän huolissani. Omillaan ostavat. Mitäpä siitä.
Marketin edustalla heiluu jokunen päissään, nuorehkoja naisiakin joskus ja kesällä nuorison käsiin kasvaa oluttölkit. Aina uusia deekuja syntyy.
Omia keittoja en ole koskaan yrittänyt tehdä. Miksi. Jos jotain haluaisin, ostaisin ammattitaidolla tehtyä. No Unicum. Sitä. Fingerporillinen yömyssyksi
täydenkuun aikaan. Sekin on ollut loppu puoli vuotta.Ai onko täysikuu ollut lopussa jo puoli vuotta?
- Bengalitikku
Oo-on-oo.
Oonko hassu, kun nämä tällaiset kommentit saa hymyilemään ääneen.😎 - naseva
eisitäenäänäy kirjoitti:
Ai onko täysikuu ollut lopussa jo puoli vuotta?
Tässä keskustelussa ei viisastella !
- katillekans
mielikki.mummo kirjoitti:
Valitettavasti minäkin olen tullut samaan tulokseen. Olen miettinyt sitäkin että olen ennakkoluuloinen kun ei kotiviini maistu silloin harvoin kun sitä on ollut tarjolla. Kyllä moni kehuu osaavansa tehdä oikein hyvää viiniä, en itse ole päässyt sellaista maistamaan.
Ostan muutaman kerran vuodessa Alkosta pari viinipulloa, aina samaa merkkiä, muuta en pysty juomeen enempää kuin kotiviiniäkään.
Nyt kun tulee seuraava lämmin ja aurinkoinen päivä laitan tuolin mökin seinustalle annan auringon lämmittää ja avaan viinipullon, se on joka keväinen tapa, kissa tietysti sylissä.Lipitättekö kissan kanssa samasta kupista, romanttista!
- Bengalitikku
naseva kirjoitti:
Tässä keskustelussa ei viisastella !
No oo. Ei voi ei voi ei voi.
Tuli vain mieleen Olan "hopeinen kuukin".
Saaks nahistella? (Mistähän tämäkin sanonta? Nahasta?) naseva kirjoitti:
Monenkohan eri tekijän kotiviiniä olet mahtanut maistaa. Kotiviinillä ja kotiviinillä on suuri ero. Ihan kuin vaikka makaroonilaatikolla, yhden kokin laatikkoa ei tee mieli santsata mutta toisen tekemä on suorastaan herkullista. Sinun vaan nyt pitää olla tietynlaista mieltä kotiviineistä, kun olet keksinyt taas yhden tavan mollata erästä palstalaista.
Omaa herukkaviiniäni en tyrkytä kenellekkään, kun ne muutamatkin sitä saaneet vihjailevat haluavansa lisää. Toki se maku on toinen, kuin Alkon viineissä, hyvä niin, koska niitä hädin tuskin saan lasin tyhjäksi juotua, silloin harvoin kun niitä tarjotaan. Sitä herkullista makaronilaatikkoa en kylläkään osaa tehdä.- Bengalitikku
Sivusta: uskon, että on olemassa tekijöitä, jotka osaavat valmistaa itse hyviäkin viinejä. Eikös siinä kuitenkin vaadita kärsivällisyyttä, jottei puolivalmista pullota.
Isäni teki kerran itse ja se katosi pikkuhiljaa maisteluissa. No lapset saimme
omat pullot. Oltiinhan lähes aikuisia. Pullot unohtuivat kellariin. Ne pullot olivat säilyneet jossain takanurkassa piilossa pitkään. Jossain vaiheessa ne löytyivät ja ystävien kanssa maisteltiin ja tottumattomina tultiin ihan kekkuliin. Ei se huonoa ollut. katillekans kirjoitti:
Lipitättekö kissan kanssa samasta kupista, romanttista!
Kissa ei tykkää viinin hajusta, antaisin kyllä maistaa :)
- naseva
entinenmiäs kirjoitti:
Monenkohan eri tekijän kotiviiniä olet mahtanut maistaa. Kotiviinillä ja kotiviinillä on suuri ero. Ihan kuin vaikka makaroonilaatikolla, yhden kokin laatikkoa ei tee mieli santsata mutta toisen tekemä on suorastaan herkullista. Sinun vaan nyt pitää olla tietynlaista mieltä kotiviineistä, kun olet keksinyt taas yhden tavan mollata erästä palstalaista.
Omaa herukkaviiniäni en tyrkytä kenellekkään, kun ne muutamatkin sitä saaneet vihjailevat haluavansa lisää. Toki se maku on toinen, kuin Alkon viineissä, hyvä niin, koska niitä hädin tuskin saan lasin tyhjäksi juotua, silloin harvoin kun niitä tarjotaan. Sitä herkullista makaronilaatikkoa en kylläkään osaa tehdä.Toistakymmentä eri tekijän tuotetta on tullut maisteltua ja kaikki ne ovat omiaan kehuneet, vaikka sitä samaa lesken kuvailemaa marjakuraahan se on, josta saa vain vatsansa kipeäksi.
naseva kirjoitti:
Toistakymmentä eri tekijän tuotetta on tullut maisteltua ja kaikki ne ovat omiaan kehuneet, vaikka sitä samaa lesken kuvailemaa marjakuraahan se on, josta saa vain vatsansa kipeäksi.
On sinulla sitten laaja tuttavapiiri. Itse en edes tunne kuin yhden kotiviiniharrastajan, itseni lisäksi.
entinenmiäs kirjoitti:
On sinulla sitten laaja tuttavapiiri. Itse en edes tunne kuin yhden kotiviiniharrastajan, itseni lisäksi.
Piti lisätä, että parista muustakin olen kuullut, mutta puheiden mukaan harrastuksensa perustuu vain halpoihin prosentteihin. Ei siis vakavasti otettavia kotiviiniharrastajia.
- Bengalitikku
Kuinka kauan olet harrastanut viinintekoa. Onkonsulla jotkin omat etiketit?
Bengalitikku kirjoitti:
Kuinka kauan olet harrastanut viinintekoa. Onkonsulla jotkin omat etiketit?
Oletan kysymyksesi osoitetun minulle. (Tämä foorumi on käyttöliittymältään syvältä).
Jos en ihan väärin laskenut, niin noin 28 vuotta sitten tein ensimmäisen viinisatsini. Alkuun oli ne omat etiketitkin mutta ei enää nykyään, kun jostain on ajan puutteen takia tingittävä.
Pitkään olin hieman epävarma "keitoksieni" laadusta, vaikka ne omaan makuun sopivatkin. Viimeistään silloin, kun (kulinaristi ja hyvien viinien ystävä) poikani alkoi käydessään ottaa muutaman pullon mukaansa tarjotakseen ystävilleenkin illanvietoissa, aloin uskomaan, ettei se nyt ihan huonoa voi olla.
Toki epäonnistumisiakin on tullut. Viime kesänä tein viinin raparperista, se kaikki kun ei muuten tule käytettyä. Tulevana kesänä käytän raparperia vain piirakkaan, loput saa mennä kompostiin.
Toissa kesänä istutin kaksi kirsikka- ja luumupuuta, ei vielä ensi syksynä mahda saada kirsikka- tai luumuviiniä.- Bengalitikku
Juu, sulle oli kysymys ja kiitos, kun vastasit. Tuohan on muodostunut harrastukseksi.
Ex-anoppi teki pihlajanmarjoista viiniä, mitä sain maistaa. Minusta se on aika jännä raaka-aine. - Anonyymi
entinenmiäs kirjoitti:
Meitin kissa juo siiteriä kupista, kun minä Otan metsän henget pullon suusta,
Kahden tuntiloisen jälkeen on kupit tyhjennä, ja tasapuolisesti naukuut narutteloits pethii!!
- tööttt
-se syyskatkero tässä - sinikoiksi sen lajin kasveja kutsutaan - soon vappu tulossa - toivottavasti niin lämmintä ettei poliisi joudu paljon ojista kuolleita keräämään ja kuskaamaan
- on myös vappumarssien aikaa - vanha vitsi tään kylän väestä kertooo että kulkue on alle metrin mittäinen ja kaikk haisoo vanhalle viinalle.....
- oon laihdutuskuurilla ja vältän tuotteita -- joissa käytetty sokeria valmistukseen, Tämä kommenttini ei koske mitenkään ketään palstalaista.
Minulle tietenkin saa viittailla.
-
Kaikki maailman juomat maistuvat hyvältä vain oikeassa ajassa ja paikassa.
Hyvien löylyjen jälkeen maistuu vissykin hyvältä.
Olut jumalaiselta.
Maratonin jälkeen auringon lämmittämä kraana-vesi.
-
Hyvän-makuista viiniä ei ole.
Jos rehellisiä ollaan.
Viini maistuu hyvältä vain silloin.
Kun sen aines-osien Molekyylit osuvat vastaavan ruoan Molekyyleihin.
Yksinään kaikki viini on pahaa.
-
Koti-viini ei ole hyvää, saati että se kertoisi tekijän olevan kultivoitunut.
Se on ainoastaan halpaa kännittelyä.
H.- naseva
Nyt täytyy vetää seinää iso rasti. Kerrankin olen hunkkelin kanssa samalla aaltopituudella.
- kukintavallaan
Koska aloitus perustuu luuloihin ja ilmeisesti vain empiirisiin kokemuksiin, sanoisin myös empiiristen havaintojen perusteella, että monet eläkeläiset näyttävät oleva enemmän pöpperöisiä lääkkeistä, joita heille syydetään tietämättä niiden yhteisvaikutusta. Jos siihen lisätään vähänkin alkoholia, ovat ns. sekaisin. On tietysti selvää, että kaikkinainen jälkikasvu ei halua tulla käymään, mistä seuraa,, että mummot ja ukit valittavat yksinäisyyttä kertomatta syytä. Luulen (kun tässä nyt koko ajan luullaan), että alkoholismia tautina on oikeasti vain hyvin pienellä prosentilla vanhuksista. Näin jo siitäkin syystä, että jos tutkittaisiin, moni olisi mennyt manan majalle ennen kuin tutkimukset saataisiin loppuun..
Alkoholismiin tai naukkailuun, samaa tautia kaikki, on aikuisen kohdalla vaikeaa puuttua, vaikka sen kantajana olisi oma äiti tai isä. Jos ja kun kokee haudan olevan lähellä ja elämänhalua puuttuu, itsellä ei ole kykyä eikä halua lopettaa naukkailua. Varattomuussyistä en usko vanhusten nimenoman kotiviiniä tekevän, nämä nykyiset mummut ja ukit kyllä ostavat viinansa valtion tukemasta myymälästä Suomessa tai pyytävät muita tuomana niitä Tallinnasta. Lähipiirissäni olevat naukkailijat (varsinkin naiset) eivät hevin myönnä naukkailussa olevan mitään ongelmaa. Lapset ja lapsenlapset vaan ovat niin kylmäsydämisiä, että eivät vanhaa ihmistä halua nähdä ja sitten itketään. Luonteenheikkoutta, sitä se on ja sitä ei paranneta varsinkin kun siihen liittyy runsas itsesääli. - vfihimsf
- eikö se ole rikos ihmistä kohtaan jos joku tarjoilee 100% etanolia tai metanolia juhlajuomaksi
- ei siinäkään hurskastelussa paljon jeesuspaidatkaan auta - saati marssit
- alkoholismi on sairaus - sekään että joku sanoo olevansa adhd- ihminen ja juo itse myös kaljaa
- missä ongelman ydin - liekö naisiin kohdistuvassa vihassaan?- kmppi
Jos tarjoilee metanolia, se on murha;)
- nytsemyrkynlykkäsi
Oletko ollut pidoissa joissa on tarjoiltu 100- prosenttista alkoholia? Sellaista nimittäin ei ihan tuosta vaan kotikonsteilla valmistetakaan. Metanoli taas on varsinainen myrkkyjuoma, se alkaa olla vakavampi juttu jos joku sellaista tarjoilee, se jättää jälkeensä sokeutuneita ihmisiä.
- Bengalitikku
Spiritus fortusta. Eivätkös lääkärit saa sitä tiskin alta?
- nytsemyrkynlykkäsi
Bengalitikku kirjoitti:
Spiritus fortusta. Eivätkös lääkärit saa sitä tiskin alta?
Ei vaan ole spiritus fortus kotitekoinen tuote, kotitekoinen oli nyt avainsana! En tiedä vihoviimeisiä tutkimustuloksia tms., mutta jossain vaiheessa väitettiin lääkärien ammattikunnan olevan eniten alkoholia käyttäviä, vaikka eivät kai he enää mistään tiskien alta ainetta saakaan.
- Bengalitikku
Hiili?
Tislaus?
Voidaanko mistä tahansa saada absoluuttia? - lisäämyrkkyä
Bengalitikku kirjoitti:
Hiili?
Tislaus?
Voidaanko mistä tahansa saada absoluuttia?Ei se pirtun valmistus siitä raaka- ainepuolesta kiinni ole, se vain ei niillä perinteisillä korpikuusenkyynelkotimenetelmillä onnistu!
- Bengalitikku
En ole tehnyt kotona simaa vahvempaa. Ajattelin tuota jatkojalostusta.
Miten metyyli- jne. -holista jne. saa puhtaampaa, terveellisempää ja volyymiä lisää?
- Eipä.osoitella
Ei näitä parane yleistää. Näyttää jo toiset lääkäritkin yleistävän ja luulee eläkeläisten kännäilyä suuremmaksi ongelmaksi kuin se onkaan. Mistä muusta se kertoo että nuoret lääkäritkin jo kysyy oletko itsesi telonut humalassa jos jotakin vahinkoa on sattunut tulemaan muista syistä ja selvin päin. Se tässä ihmetyttää että näyttääkö kaikki vanhemmat ihmiset alkoholisteilta vai eikö lääkäreilläkään ole silmää nähdä ja verikokeista sitä nähdä. Joillakin se lienee siellä epikriiseissä kenellä on mahdollisesti alkoholitaustaa.
Jos on sattumoisin nähty joku viemässä pulloja tai purkkeja palautukseen ja siitä päätellään omia päätelmiä ollaan silloinkin väärässä jos ajatellaan, että vain omia käytettyjä pulloja sinne viedään.
Jos vaikka puoliso tai joku perheenjäsen juo aina silloin tällöin eikä vie omia tyhjiä tölkkejään palautukseen, on ne jonkun aina vietävä etteivät jää nurkkiin. Toimin itse näin että voin kerätä jonkun toisenkin heittämän tölkin tai pullon pois luonnosta kuljeksimasta.
Ei kaikki ole aina sitä miltä se päällepäin näyttää. Ei siis yleistetä heti juomariksi jos vaikka joku niitä tyhjiä tölkkejä ja pulloja palautteleekin. Samojen seinien sisäpuolellekin mahtuu monenlaisia ihmisiä. Yleensä ne kaljan ja viinan kittaajat tunnetaan muutenkin paikkakunnilla. - staka
Pöpperöiset kiljua keittelevät vanhukset ja isovanhemmat ovat surkimuksia. Kyllä joo. Mutta onkohan sellaisia paljoakaan? Minä en tunne yhtä ainoaa.
Epäilen siis empiiristen mutu-tietojeni pohjalta että lukumäärä ei ole suuri. Aloittajan mielestä on, missähän asunee? Tai on myös mahdollisuus että hän on tehnyt aloituksen vain kiusatakseen tiettyjä palstalaisia... ?
Isovanhemmuus on iloinen erikoisoikeus ja kunnia-asia. Ei kai kukaan isovanhempi halua tissuttelulla tai muilla epäsopivilla elämäntavoilla suhdettaan lapsiin ja lastenlapsiin katkaista?- naseva
Samaa mieltä että onneksi poikkeustapauksia valtaväestöstä mutta lukumäärä voi olla suuri johtuen eläkelisten isosta määrästä.
- Bengalitikku
Kertokaapa te kielentaitajat, miksi sanotaan, että "pannaan olutta"?
Ja missä vaiheessa? - mimmimum-..mi
Bengalitikku kirjoitti:
Kertokaapa te kielentaitajat, miksi sanotaan, että "pannaan olutta"?
Ja missä vaiheessa?Kai se on tullut ikivanhasta perinteestä että olutta pannaan (pannaan olutta jouluksi) siis oluen valmistusta vaan sanotaan panemiseksi...joskus naiset ovat olleet parempia panemaan olutta kuin miehet....nykyään se mielletään toisinpäin....esim. jo Kalevalassa naiset myös joivat olutta melko runsaastikin....olut pani "naiset naurusuulle ja miehet mielelle hyvälle"
- juoppojenpaikka
mimmimum-..mi kirjoitti:
Kai se on tullut ikivanhasta perinteestä että olutta pannaan (pannaan olutta jouluksi) siis oluen valmistusta vaan sanotaan panemiseksi...joskus naiset ovat olleet parempia panemaan olutta kuin miehet....nykyään se mielletään toisinpäin....esim. jo Kalevalassa naiset myös joivat olutta melko runsaastikin....olut pani "naiset naurusuulle ja miehet mielelle hyvälle"
Niin niin, mutta miksi sitä sanotaan oluen PANEMISEKSI, miksi sitä on joskus jossain alettu sellaiseksi toimeksi sanoa ja miten sanonta on sitten yleistynyt? Tuo ei liittyne mitenkään siihen, mitä sanasta voisi ensimmäisenä ja toisenakin mieleen juolahtaa.
Missä muuten sijaitsi Kalevala- niminen juoppojen asuipaikka? - mimmimum-..mi
juoppojenpaikka kirjoitti:
Niin niin, mutta miksi sitä sanotaan oluen PANEMISEKSI, miksi sitä on joskus jossain alettu sellaiseksi toimeksi sanoa ja miten sanonta on sitten yleistynyt? Tuo ei liittyne mitenkään siihen, mitä sanasta voisi ensimmäisenä ja toisenakin mieleen juolahtaa.
Missä muuten sijaitsi Kalevala- niminen juoppojen asuipaikka?Tänään minulle "valaistui" kuka on tämän palstan moninikki....todella hyvinkin...
- myös.valaistunut
mimmimum-..mi kirjoitti:
Tänään minulle "valaistui" kuka on tämän palstan moninikki....todella hyvinkin...
Tervetuloa luulottelijoiden seuraan. Täällä sinua odottaakin jo kiljupannu-korppis...
- juoppojenpaikka
mimmimum-..mi kirjoitti:
Tänään minulle "valaistui" kuka on tämän palstan moninikki....todella hyvinkin...
Huono vastaus, ja lisäksi väärä! Oikeampi vastaus olisi ollut, ettet tiedä miksi oluen panemista kutsutaan oluen panemiseksi eikä ko. Kalevala- nimistä paikkaa ole ollut kuin saduissa ja tarinoissa!
- bessie--
juoppojenpaikka kirjoitti:
Huono vastaus, ja lisäksi väärä! Oikeampi vastaus olisi ollut, ettet tiedä miksi oluen panemista kutsutaan oluen panemiseksi eikä ko. Kalevala- nimistä paikkaa ole ollut kuin saduissa ja tarinoissa!
Pannaas vastaten...
En tiedä, miksi oluen valmistamista sanotaan oluen panemiseksi. Juuri nyt en viitsi yrittää selvittää sanan alkuperää, panen asian muistiin toistaiseksi ja ehkä jonain päivänä kun panee sataen, innostun panemaan asian vireille.
Varmastikin olet pannut merkille, että lähes koko kansa on pantu verolle ja melkein kaikki muukin, myös panimoissa pantu olut. Eipä taida monellekaan aikuiselle tulla panna sanasta ensisijaisesti naiminen mieleen, tästä voin melkein panna pääni pantiksi.
Panen alulle arvailun, saattaahan olla niin ettei faktatietoa edes löydy.
Oluen valmistus tapahtuu useammassa eri vaiheessa. Koska erilaisia vaiheita on niin paljon, tarvitaan yksi sana joka kattaa alleen kaikki eri vaiheet joille siis on omat täsmälliset nimet. Ja kun olutta aiotaan valmistaa niin ensin se pannaan alulle (alkaisikohan mäskin tekemisestä, vai peräti maltaiden) ja sitten vaihe vaiheelta pannaan se valmiiksi? Mitä arvelet?
- Pötypuhetta
Onhan siitä uutisoitu että iäkkäitten ihmisten alkoholin käyttö on lisääntynyt. Yksinäisyyden ahdistusta moni koettaa juomilla helpottaa. Mutta sitä en usko, että vanhusväestö valmistaa "litkunsa" itse. Kyllä ne haetaan kaupasta eikä juoman määrän tarvitse olla enää kovin iso kun se jo sekoittaa. Ikä, elimistön toiminnallinen muuttuminen, lääkitys, huono ravintotaso ... vaikuttavat siihen, että pienestäkin alkoholimäärästä tulee 'hyvä' pöhnä.
- Niinneteki
Joo ne muut ovat niin kamalia, ihan joutosakkia. Ja vielä Sinun verorahoillasi. Kyllä se on suurimpia huolia tässä maailmassa. Varmaan ovat ruokajonossakin, eläkeläiset. Sossusta hakivat läppäriin rahat.
- Eipäätäeihäntää
Onko sulla lukihäiriö vai joku muu ymmärtämisen vaje?
- Houdini
Ihan varmasti alkavat siinä vaiheessa valmistaa itse kun rahat ovat vähissä.
- Montakotunnet
Siinä vaiheessa terveys, kunto, voimat, tahtotila ... asettavat jo sellaisia esteitä että eivät valmista.
- näinsekäy
"...vaikuttavat siihen, että pienestäkin alkoholimäärästä tulee 'hyvä' pöhnä."
Ihminen vanhetessaan ''kuivuu" eli kehossa on nestettä vähemmän kuin nuorempana.
Siihen nesteeseen kun blandataan viinaa, vaikutus on kovempi kuin silloin hyvinä aikoina;) - Tiedätaidatajua
Yeap, ja juuri siitä samasta syystä jokaisen alkoholin käyttäjän pitäisi tietää ja muistaa ottaa aina vesilasi messiin alkolitkuja nauttiessaan. Siis KAIKKIEN, ei vain iäkkäiden, joiden elimistö on jo ehkä hieman kuivahtaneempi. Jos osaa ravita itseään oikein ja juoda alkoholittomia nesteitä riittävästi niin sellainen ei ehkä ole niin kuiva kuin ne, jotka eivät osaa.
- tööött
- käsidesien suosiota viihdekäytössä nuorten ja vanhustekin parissa ollut kirjoittelua lehdissä
- ankaran silmätulehduksenkin voi saada - naamaakaan sillä tuskin kannattaa putata
-- Riivinrsuta
Onneksi sentään en ole vuosiin kuullut että joku tekisi pontikkaa.
- matias
Suomessa on hyvät eläkkeet tuskin tarvitsee säästää missään. Alkoliike on 300m päässä ja kotona on hyvä varasto kaikessa.
Aloittajan pitäisi ottaa lääkket ajallaan.- Silhius
Sellainen tyyppi joka suosittelee toiselle lääkkeiden ottamista ajallaan, tarvitsee itse jotain terapiaa ja mahdollisimman pian.
Kyllä lisääntynyt alkoholin käyttö ikäihmisillä tulee aiheuttamaan yhä enemmän ongelmia, joihin ei ole ratkaisu omatekemä kotiviini. - Ahlaistenheikki
Silhius kirjoitti:
Sellainen tyyppi joka suosittelee toiselle lääkkeiden ottamista ajallaan, tarvitsee itse jotain terapiaa ja mahdollisimman pian.
Kyllä lisääntynyt alkoholin käyttö ikäihmisillä tulee aiheuttamaan yhä enemmän ongelmia, joihin ei ole ratkaisu omatekemä kotiviini.Mee lesken jo maate sinne vanhustentalon punkkaan.
- Revisiitä
Suurimmalla osalla Suomen eläkeläisistä ei ole "hyvä eläke" jos sillä tarkoitetaan montaa tonnia kuussa. Niin isoja eläkerahoja saa vain pieni osa ja vielä pienempi osa saa valtavasti ja suurin osa saa vain hyvin hyvin pieniä summia joilla minkään laisia varastoja ei kartuteta.
Revisiitä kirjoitti:
Suurimmalla osalla Suomen eläkeläisistä ei ole "hyvä eläke" jos sillä tarkoitetaan montaa tonnia kuussa. Niin isoja eläkerahoja saa vain pieni osa ja vielä pienempi osa saa valtavasti ja suurin osa saa vain hyvin hyvin pieniä summia joilla minkään laisia varastoja ei kartuteta.
Ahlai
En saa unen päästä kiinni, kun yhdessä rivarissa vanhukset ovat heränneet välikuolemalta.
Varakkaammat tankkaavat viisipuolikasta lonkkua superkuivaan kitaansa.
Köyhemmät ja nuukemmat kauhovat kiljupönikästä parannusta.
Soitetaan Vesivehmaan jenkkaa ja ilo on ylimmillään.
Kohta tarvitaan lanssia tai VPK:ta avuksi.
Laitan korvatulpat ja painun pehkuihin.
- e.lä.mä
Luien lehtiä joissa tiedot. Lähi sukulaiseni sanoi saavan 3000/kk eläkettä. Itselläni oli hyvä 10 vuotta 3400/kk tänä vuonna 2400/kk ollut yli 13 vuotta pois töistä.
En valita ei velkaa. - Tuulettaa
Nyt on Eduskunnassa lakialoite, että esim. iäkkäät voidaan määrätä pakkohoitoon. Lukekaa vaikka lehdistä. Saarikko kertoo tämän päivän lehdessä. Jos menee hakemaan hoitoa, voidaan määrätä pakkokatkaisuun.
Että silleen. Kun nyt jo Terveyskeskuksessa on vaivojen valittajalle vähättelevä kohtelu, varmaan yhteiskunta tulevaisuudessa pääsee vielä helpommalla kun pistävät koppiin muutamaksi viikoksi. Sen sijaan reseptittä saatavia lääkkeitä (rasvoja) määrätään kun niistä resepteistä kilisee lääkärin pussiin.
Oletteko nyt tyytyväisiä ?- jopaskilisee
Reseptittä saatavien lääkkeiden resepteistä kilisee lääkärin pussiin...
- ei_ihan_niinkään
Lue se lehtijuttu vielä kerran. Jos vielä on epäselvää, kysy joltain selvältä;)
- Tuulettaa
ei_ihan_niinkään kirjoitti:
Lue se lehtijuttu vielä kerran. Jos vielä on epäselvää, kysy joltain selvältä;)
Olisin sen linkittänyt tänne vaan ei taida olla niissä netin maksuttomissa. Lakialoitteessa ei puhuta nimenomaan vanhoista, mutta lehtijutussa puhutaan.
Resepteistä vielä, lääkärit mielellään laittavat reseptin myös ilman reseptiä saatavista rasvoista ym.
Selvää. kö ?
- tööttt
No jostakin varat ja tuloksia tavoitteellisen työn tuloksiin - kummallista kyyläysmeininkiä silti vaan maailmankylillä pukkaa - iäkäs äitini sisar - jo edesmennyt kuten äitinikin kertoi joskus oman kotimaansa ongelma- ihmisiä askarruttaneesta valtatiestä joka vie valtiosta toiseen
- nuoria lapsia ja naisia katosi kymmeniä tolla tieosuudella - kyynelten tieksi kansalaiset sitä nimittivät ja järjestävät vuosittaisen muistomarssin surevien perheiden tukemiseksi
- muistuttamaan myös ihmsiä siitä asiasta että murhat rikoksina eivät vanhene koskaan ja että lapsilla ja naisillakin olisi ihmisoikeudet ja ihmisarvo
- naisasialiikettä yleismaailmallisesti halveksutaan ja vihataan - mielestäni Kanadan naiset ovat ihan oikealla asialla olleet vuosikausia - ongelmakenttäkin on maailmanlaajuinen
- kaikki ihmiset eivät silti koukutu aineisiin ja niihinkään teollisiin tuotteisiin mitä viina-ja kaljatehtaa t syytävät maaailmanmarkkinoille. Huorittelut ihan yleismaailmallinen juttu sekin
- siinä missä naisten ja lasten säälimättömät hyväksikäytöt -monentyyppisinä yhteiskuntaongelmina.- repsreps
Melko miehekästä se kiljun tekeminen joka tapauksessa on eikä se muuksi muutu vaikka muutetaan sanaksi kotiviini. Sitä samaa kiljua se periaatteeltaan on ihan makua myöten.
- eikiitoskiljua
repsreps kirjoitti:
Melko miehekästä se kiljun tekeminen joka tapauksessa on eikä se muuksi muutu vaikka muutetaan sanaksi kotiviini. Sitä samaa kiljua se periaatteeltaan on ihan makua myöten.
Perinteisellä kiljulla ei ole niin mitään tekemistä kohtuulaatuisen kotiviinin kanssa, kilju on kiljua. Kohtuulaatuista kotiviiniä taas on mahdollista valmistaa hyödyntämällä sekä meillä luonnostaan kasvavia marjoja ja viljeltyjä sellaisia, mm. mustamarja- aroniasta saa yllättävän hyvää viiniä muutaman vuoden harjoittelun jälkeen. Tietysti voidaan aina kiistellä siitä, onko mikään muu viini viiniä, kuin viinirypäleistä tehty, mutta minusta silloin jo saivarrellaan.
Väitänpä sellaistakin, että jos laitetaan hyvää onnistunutta kotiviiniä ja etelä- eurooppalaista keskihintaista viiniä sokkotestissä nautittavaksi, useimmat suomalaiset eivät kykenisi erottamaan mikä on mitä! eikiitoskiljua kirjoitti:
Perinteisellä kiljulla ei ole niin mitään tekemistä kohtuulaatuisen kotiviinin kanssa, kilju on kiljua. Kohtuulaatuista kotiviiniä taas on mahdollista valmistaa hyödyntämällä sekä meillä luonnostaan kasvavia marjoja ja viljeltyjä sellaisia, mm. mustamarja- aroniasta saa yllättävän hyvää viiniä muutaman vuoden harjoittelun jälkeen. Tietysti voidaan aina kiistellä siitä, onko mikään muu viini viiniä, kuin viinirypäleistä tehty, mutta minusta silloin jo saivarrellaan.
Väitänpä sellaistakin, että jos laitetaan hyvää onnistunutta kotiviiniä ja etelä- eurooppalaista keskihintaista viiniä sokkotestissä nautittavaksi, useimmat suomalaiset eivät kykenisi erottamaan mikä on mitä!Niinpä. Ostappa kaupasta Saarioisten einesmakaronilaatikko ja yritä syödä se, nautiskellen. Yritykseksi jää. Hyvän kotikokin tekemänä makaronilaatikostakin voi saada jopa kulinaristisia nautintoja. Oli kyse ruoasta tai juomasta, massatuotannolla ei päästä nautittavimpiin tuloksiin.
- Tuulettaa
Tuo teidän ikuinen jankkaaminen siitä miten muut ovat aina kännissä, on aika hupaisaa. Olin tuon iltapäivän tekstini jälkeen menossa, joten ei mitään tipottelua.
Luulosairaus ja ainainen toisista vikojen etsiminen vaatisi hoitoa. Voisin lähettää leikkeen tuosta päivän sanomalehdestä jossa vanhojen pakkohoidosta alkoholin liikakäytön vuoksi puhuttiin. Ei taida olla mahdollista tänne lähettää kun puuttuu lehden nettiversiosta.- eroon.päässyt
Kyllä täällä ovat palstalaiset lukeneneet vuosikausia korpikirjoittajan kotiviinin hommista, joten ei se pelkästää tuulesta temmattua ole tai hupaisaa harrastusta.
- mimmimum-..mi
Tänään kun olin sulkemassa telkkaria tuli eduskunnasta...Saarikko oli siinä kokoajan äänessä.. vaikka kaksikertaa kysyttiin pääministeriltä niin Saarikko vastasi...tuntui vain oudolta ettei pääministeri reagoinut kysyjän kysymykseen mitenkään... Pitää katsoa tämän illan A-studio.. siinä käsitellään mm. vanhusten kotihoitoa ym. Saarikko mukana.
- Tuulettaa
Onkos sinun ongelmasi se että etsit vikoja muista unohtaaksesi omat puutteesi ? Jos joku tekee viiniä tai kiljua niin mitä se sinua liikuttaa ? Jos herättää himoja, pysy pois palstalta.
Tässä tsemppaan sinne Kainuuseen. - Mitäressukoita
Tuulettaa kirjoitti:
Onkos sinun ongelmasi se että etsit vikoja muista unohtaaksesi omat puutteesi ? Jos joku tekee viiniä tai kiljua niin mitä se sinua liikuttaa ? Jos herättää himoja, pysy pois palstalta.
Tässä tsemppaan sinne Kainuuseen.Ei ole pitkää aikaa kun sinä itse valitit palstan epämiellyttävää käytöstä ja nyt olet ajamassa minua pois palstalta sen vuoksi, koska mielipiteeni on, että kuuskymppisten pitäisi jättää kiljun tekemiset nuoremmille, sillä ei ole mukava lukea räkäposkella täällä raakkuvia korppikotkia!
- Korppikotka
Mitäressukoita kirjoitti:
Ei ole pitkää aikaa kun sinä itse valitit palstan epämiellyttävää käytöstä ja nyt olet ajamassa minua pois palstalta sen vuoksi, koska mielipiteeni on, että kuuskymppisten pitäisi jättää kiljun tekemiset nuoremmille, sillä ei ole mukava lukea räkäposkella täällä raakkuvia korppikotkia!
Miĺloin olet lukenut räkäposkella (näkyikö tekstistä) raakkuvia korppikotkia?
Kotkat ovat upeita lintuja. - Sivustaseurannut
Korppikotka kirjoitti:
Miĺloin olet lukenut räkäposkella (näkyikö tekstistä) raakkuvia korppikotkia?
Kotkat ovat upeita lintuja.Ihan oikeasti, sen kyllä huomaa.
- Horjuva
Kilju on parempaa juomaa kuin markettien litkut. Maustamalla kiljun tiiviste mehulla se on kuin parasta viiniä. Minä kippaan heti aamusta 2-3 lasillista maustettua kijua ja päivä on pelastettu. Huom olen 78 v
- Anonyymi
Aika moni nainen yksin asuva juuri on jo eläkkeellä 55v. Kitaa 60vuotiaana jo rutiinilla kaljaa ja viiniä ,kuin joisivat niiden sijaan Vettä.Sihen joukkoon kuullu myös tupakointi.
- Anonyymi
Ei kannata yleistää jos sinun tuttavissasi pari viininlitkijää ja tupakoijaa on niinkuin monessa ketjussa selostat. Mitä se sulle kuuluu kenenkään tekemiset, parempi kun huolehdit vain omistas etkä aina räkyttäs toisten tekemisistä. Vai onko oma elämäs niin tylsää että pitää toisten tekemisiä ja menoja vahtia .
- Anonyymi
Oma juomatuotantohan on merkki henkisestä vireydestä, suunnitelmallisuudesta ja aloitteellisuudesta joten ei mitään syytä huoleen saati halveksuntaan.
Nuorilta "syrjäytyneiltä" tämä piirre puuttuu. Luulisin että moni hakee viininsä alkosta.
En pystyisi elämään elämääni pienessä maistissa vaikka yrittäisin.
Olen varmaan vuosikymmeniä ostanut noin pari kertaa kuukaudessa pullon valkoviiniä.
Ei tee mieli yhtään enempää.
Mutta tykkään valkkarin nauttimisesta. Aika kuluu mukavasti ja ajatus kulkee liukkaammin.
Ei ole tullut tarvetta juoda päivittäin, kerran viikossa saunan jälkeen yleesä.
Ei jälkikasvu ole valkoviinin takia kärsinyt. Tytär sanoo että hyvä mutsi, rentoudu.
Kun hän tulee käymään niin nautitaan yhdessä alkon tuotteita. Hän lonkeroa ja minä valkkaria. Ei hänelläkään ole mitään ongelmaa lonkeronsa kanssa.
Jos joku tykkää nauttia kotiviiniä vaikka päivittäin, en ole tuomitsemassa. Kaikki mikä eläkeläistä kiinnostaa ja huvittaa, se hänelle suotakoon.
Pitää muistaa sekin, jos on tullut melko vanhaksi eikä siihen mennessä ole alkoholisoitunut, niin ei kai sitä enää voi kohtuukäyttäjästä muuttua juopoksi?
Tämä ei ole puolustelua.
Tunnen alkoholisteja, heille ei viina sovi. Se on 100% lopetettava tai ei hyvä seuraa.- Anonyymi
Hyvä näin.
Kunpa itsekin pystyisin, mutta yritän.
- Anonyymi
Kilju sekottaa pään. Eräs kiljunkeittäjä on tullut aggressiiviseksi
ja paranoidiseksi ikäpalstoilla jo 15 vuotta sitten. - Anonyymi
Kyllä loppuelämä on kaikkein parasta viettää pienessä tuitterissa kokoajan,
kuolee nopeemin,
tyhjäntoimittajana täällä maanpäällä on tosi ikävää viettää,
ei muuta ku kossu pullo joka päivä naamaan ja nukkumaan,,,,,,,, ijäistä unta,,, taivaassa sitten tavataan,,, - Anonyymi
Raitistuneella alkoholistilla viina on mielessä koko ajan. Kun ei voi itse
juoda, ei muutkaan saisi ottaa tippaakaan. Uusi moraalisaarnaa eli itsensä
ylentämisaloitus ilmestyy melkein joka viikko.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363667- 122396
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371955Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211721Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301493- 1241448
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101311- 141246
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4781221- 761135