Jo taas aikovat muuttaa eläkesääntöjä!!

sitäsaamitätilaa

Tällä kertaa tekosyynä on syntyvyyden lasku mutta senhän valtio on ihan itse aiheuttanut vaikeuttamalla ihmisten toimeentuloa kohtuuttomasti tässä maassa ja koko ajan joka tuutista vaan tulee lisää uhkakuvia ja negatiivisia uutisia jotka konkreettisesti kurjistavat ihmisten elämää entisestäänkin. Ei tällainen maailma ole kenellekään ihmiselle hyvä paikka!
Ihan turhaa teeskennellä yllättynyttä että ihmiset eivät tee lapsia tällaisiin olosuhteisiin!
https://yle.fi/uutiset/3-10185095?origin=rss

Valtio on jo kauan sitten mennyt sellaisen kipurajan yli ihmisten elämän kurjistamisessa tässä maassa että jatkossa jokaikinen heikennyt varmasti kostautuu syntyvyyden alenemisella entisestään. Käynnissä on Suomelle ja suomalaisille kohtalokas syöksykierre joka vain syvenee koko ajan ja joka kerta kun valtio ilmoittaa uusista heikennyksistä!!!

6

419

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KohtaEläkkeelleKysMerkki

Eläkkeiden keräämisen logiikka on aivan nurinkurinen ja vielä nurinkurisempi on se, ettei eläkettä jo saavien eläkkeisiin voida puuttua (joka liittyy ekaan nurinkurisuuteen).

Ihan esimerkkinä. Itse olen ollut työelämässä reilut 30 v. Paria lyhyehköä työttömyysjaksoa lukuunottamatta olen ansainnut palkaa josta maksanut selkä vääränä muiden eläkkeitä. Eläkemaksujen suhteellinen osuus on kasvanut kasvamistaan ja samalla se eläke mikä minulle luvattiin kun työurani aloitin, on heikentynyt heikentymistään.

Jos jo eläkkeellä olevien ehtoihin ei voida puuttua, miksi minun tulevaa eläkettäni voidaan leikata, ehtoja huonontaa ja eläköitymisikää pidentää ja kaikki tämä koskee koko työurani eläkekertymää.

MUTTA MIKSI ME MAKSETAAN JO ELÄKKEELLÄ OLEVIEN ELÄKKEET? Kuka on keksinyt näin perin onnettoman systeemin?

Jos sekä työnantaja ja minä itse olisimme maksaneet eläkeosuuteni rahastoon, josta niitä sitten maksettaisiin minulle eläkkeenä kun eläköidyn, silloin peli olisi reilu. Eläkkeni osuus on tämän päivän kurssilla abt. luokkaa 1500 €/kk. Jos sitä olisi maksettu 40 vuotta ja keskituotto olisi 5%, minulla olisi eläkkeelle jäätyäni säästössä n. 720 000 € jos lasketaan, että tuotto ja inflaatio olis mennyt 1:1. Jos taas tuotto olisi inflaation päälle vaikka vain 2% vuosi (korkoa korolle), summa olisi n. 1 126 980 €.

• VuosiEläkkeelläJaTerve

Onhan työeläkejärjestelmä kallis, sitä ei voi kieltää. Toisaalta se on myös erittäin kattava ja ihan kohtuullisen hyväkin, jos on työhistoria ’kunnossa’ eli on koko ’työikänsä’ ollut työelämässä.
        Kysehän on vakuutuksesta, jossa kukin ansaitsee itse eläkeoikeutensa omalla työllään. Kaikille määräytyy eläke samojen sääntöjen mukaisesti tuloista riippumatta nykyisin kuten myös vakuutusmaksutkin. Aiemmin oli mahdollista lisävakuuttaa ja jotkut työnantajat käyttivätkin sitä parantaakseen työpaikan houkuttelevuutta jne, mutta nykyisin näitä lisäturvavakuutuksia ei enää työeläkejärjestelmässä ole mahdollista ottaa. Taisi joskus reipas kymmenen vuotta sitten, vai oliko jo aiemminkin, tämä mahdollisuus poistui.

Työeläkejärjestelmässä ei takautuvaa lainsäädäntöä ole tehty eli jo ansaittuihin etuihin ei ole takautuvasti puututtu. Nämä ovat sitä paitsi perustuslain omaisuuden suojan piirissä.
        Tämä ei tietenkään koske tulevia etuja, joita poliitikot kyllä voivat ’sormeilla’. Ei myöskään sinulta ole otettu takautuvasti pois jo ansaitsemiasi etuja. Tulevia lupauksia eläketurvastasi eli niitä, joita et vielä ole ansainnut, on kyllä muutettu. Lupaukset tulevaisuuden osalta eivät ole myöskään perustuslain omaisuuden suojan piirissä, joten poliitikot voivat niitä helpommin muuttaa.

Sinun vakuutusmaksuista menee valtaosa edellisen sukupolven eläkkeiden maksuun ja tämä edellinen sukupolvi taasen maksoi samaan tapaan edeltävän sukupolven eläkkeistä. Ja seuraava sukupolvi maksaa taasen sinun eläkkeistäsi valtaosan. Näin se menee vakuutuksessa.

Vakuutuksen ylivoimainen etu on siinä, että se on vakuutus eli jos et ehdikään ansaita eläketurvaasi sairastumisen tai muun työkyvyttömyyden vuoksi, niin silti sinulle maksetaan aikanaan työkyvyttömyyden alkamishetken palkkasi mukaista vanhuuseläkettä aikanaan ja sitä ennen saat työkyvyttömyyseläkettä, joka sekin on suunnilleen tuon tulevan vanhuuseläkkeesi suuruinen. Tämän maksavat muut vakuutetut.
        Tuökyvyttömien määrä ei ole vähäinen ja voi hyvin kuvitella vaikkapa 30-kymppisen loppuiäkseen työkyvyttömän eläkekustannuksen olevan melkoinen, jos hän elää keskimääräisen eliniän verran eli tuonne noin 80:n ikäiseksi eli viitisen kymmentä vuotta. Näitäkin maksetaan sinun vakuutusmaksullasi.
        Kuolemakaan ennenaikaisena ei tule ’halvaksi’ työelökejärjestelmälle. Edesmenneen eläke maksetaan perhe-eläkkeenä lapsille ja leskelle. Yksineläjän lapsettoman poismeno ei aiheuta suoranaisia kustannuksia, ei huomioida saamatta jääneitä vakuutusmaksuja.

Jos henkilökohtaista ’tappiota’ murehtii tässä yhteydessä, niin vakuutuksissahan on aina niin, että tappiolla on kaikki ne, jotka onnistuvat välttämään korvauksia aiheuttavat vahingot.
        Työeläkevakuutuksessa näitä ovat terveenä työikänsä pysyneet ja jo menehtyy ennen keskimääräistä elinikää. ’Voittajia’ eli enemmän eläkettä saavia kuin vakuutusmaksuilla ansainneet ovat sairastuneet, työkyvyttömät sekä pitkäikäiset eli yli keskimääräisen eliniän ylittävät. Miehillä taitaa tällä hetkellä keskimääräinen elinikä olla lähellä 80 v ja naisilla useita vuosia yli 80 vuotta.

Voi olla , että olen ymmärtänyt jotain väärin mutta kun menin töihin oli eläkelaki tietynlainen ja työurani aikana sitä on näkökulmastani heikennetty koko ajan. Lisäksi ennen työnantaja maksoi kokonaan eläkemaksun, myös eläköitymisvuosi karkaa kohta käsistä. Lisäksi eläkemaksun määrää on alati korotettu vaikka odetettavissa oleva eläketulon määrä kokoajan laskee. Myös eläkkeiden määrän laskutapa on työurani aikana muuttunut täydellisesti ts. kylmää tekee edes miettiä a) ehdinkö tällä menolla nauttia eläkkeestä ollenkaan b) onko eläkkeen määrä kuihtunut mitättömäksi.

KYLLÄ TÄSSÄ SYSTEEMISSÄ ON JOTAIN MÄTÄÄ!

• Niin_vain
        KohtaEläkkeelleKysMerkki kirjoitti:

Voi olla , että olen ymmärtänyt jotain väärin mutta kun menin töihin oli eläkelaki tietynlainen ja työurani aikana sitä on näkökulmastani heikennetty koko ajan. Lisäksi ennen työnantaja maksoi kokonaan eläkemaksun, myös eläköitymisvuosi karkaa kohta käsistä. Lisäksi eläkemaksun määrää on alati korotettu vaikka odetettavissa oleva eläketulon määrä kokoajan laskee. Myös eläkkeiden määrän laskutapa on työurani aikana muuttunut täydellisesti ts. kylmää tekee edes miettiä a) ehdinkö tällä menolla nauttia eläkkeestä ollenkaan b) onko eläkkeen määrä kuihtunut mitättömäksi.

KYLLÄ TÄSSÄ SYSTEEMISSÄ ON JOTAIN MÄTÄÄ!

Eikö olekkin nurinkurista, kirjoitit tuossa aiemmin että maksat itse eläkemaksut.
        Nyt kuitenkin totesit että aiemmin työnantaja maksoi kokonaan ja nykyään vain suurimman osan.

Olen aiemmin ehdottanutkin että pitäisi muuttaa eläkejärjestelmää siten että jokainen tehkööt eläkemaksuilla mitä haluaa.
        Samalla he luopuvat takuueläkkeitä, työkyvyttömyyseläkkeistä yms. tukiverkoista.

Kautta aikojen on ollut niitä "omillaan" pärjääjiä jotka ovat painaneet pimeitä hommia ja tienanneet rutosti.
        Eläkkeellä sitten itkevät kun eivät tule toimeen.

Niin_vain kirjoitti:

Eikö olekkin nurinkurista, kirjoitit tuossa aiemmin että maksat itse eläkemaksut.
        Nyt kuitenkin totesit että aiemmin työnantaja maksoi kokonaan ja nykyään vain suurimman osan.

Olen aiemmin ehdottanutkin että pitäisi muuttaa eläkejärjestelmää siten että jokainen tehkööt eläkemaksuilla mitä haluaa.
        Samalla he luopuvat takuueläkkeitä, työkyvyttömyyseläkkeistä yms. tukiverkoista.

Kautta aikojen on ollut niitä "omillaan" pärjääjiä jotka ovat painaneet pimeitä hommia ja tienanneet rutosti.
        Eläkkeellä sitten itkevät kun eivät tule toimeen.

>> Eikö olekkin nurinkurista, kirjoitit tuossa aiemmin että maksat itse eläkemaksut.

Ilmeisesti tarkoitat tätä kohtaako?

"...työelämässä reilut 30 v. Paria lyhyehköä työttömyysjaksoa lukuunottamatta olen ansainnut palkaa josta maksanut selkä vääränä muiden eläkkeitä"

Korjataan se sitten: "olen ansainnut palkaa ja ansioihini sidotulla eläkemaksulla on maksettu ja olen maksanut muiden eläkkeitä"

Tokihan jokin perusturva pitää olla, niillekin joille ei kerry eläkettä tai riittävää eläketurvaa ja vaikka eläkettä säästettäisiin rahastoon omia eläkepäiviä varten, sekin on poliittisesti päätettävissä onko eläkesäästöpotti esimerkiksi tarkoitettu vain sinun eläkkeesi maksuun vai voiko koko potin käyttää miten haluaa eli koko potti olisi sinun ja tulevan perikunnan omaisuutta. Tässä on monta vaihtoehtoa. Ehkä olisi järkevää, että sillä rahoitettaisiin ainoastaan henkilökohtaista eläkettä ja kun kuolo korjaa, loput siirtyisivät rahastoon josta maksetaan mm. työkyvyttömyyseläkkeitä ym. varhaiseläkkeitä.

Pääasia on se, että voi olla varma siitä, että omat eläkepäivät on turvattu. Itse eläköidyn jossain vaiheessa reilu 10 v päästä, varmaa tietoa ei ole. Luultavasti myös työeläkemaksujen osuus nousee vielä matkan varrella ja tulevan eläkkeen määrä vähenee. Täähän on aivan p.....stä.

• kljkdskjkfdkkjsl

Tuosta saatanan eu:sta ja globalisaatiosta ei ole ollut mitään muuta kuin vahinkoa. Molemmat utopiat pitäisi perua hetipaikalla käytännön elämään soveltumattomana ideologiana!
        Ja ne päättäjät jotka runnoivat nämä käyttöön pitää heittää tyrmään loppuiäkseen yhteiskunnalle aiheuttamien vakavien vahinkojen vuoksi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5307
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      542
      1848
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1110
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1018
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      963
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      824
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe