Villiyrttien keruu ja käyttö

ReimaRi

Mitä villiyrttejä olette käyttäneet, mihin ja miltäs maistui?
Luonnosta löytyy maukkaita vaihtoehtoja mutta täytyy tietää mitä kerää.

14

280

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikkeahan voi kerran maistaa.

• Täytyy myös tietää, mistä kerää,
      ettei villit ole liian raskaita.

Joka tien varresta ei passaa voikukan lehtiä poimia,
      ei nokkosiakaan joka kasan päältä.

• ei-maistunut

Kerran oltiin juhannustansseissa lavalla kauniin järven rannalla. Illalla huomasin kuinka miehet kävivät pihapiirissä olevan rakennuksen nurkan takana keventämässä rakkoansa, eivät varmaan jaksaneet lampsia huussille saakka.
        Samassa paikassa oli sitten seuraavana päivänä kyläpelimannien konsertti ja paikalliset emännät olivat loihtineet pitopöydän. Syömättä kyllä jäi meikäläiseltä kun näin jonkun mummelin peräpeili pystyssä poimivan sieltä samaisesta pissapaikasta villiyrttejä koristeeksi suuhunpantaville, yöks

• hompsantuusa_

Nokkosia olen keräillyt. Niistä tehnyt lettuja ja käyttänyt muhennoksiin. Kerran kokeilin nuoria horsmanversoja, niitä kun kehuttiin parsoiksi. Ei ollut parsaksi minun mielestä.
      Olisihan siellä luonnossa mausteyrttejä, mutta tunnista niitä vielä.

• Minä kyllä odotan aikaa jolloin Tilli kypsyy.
      Laadukkaasti hoidettu ja kasvatettu sato on parasta mitä tiedän.
      Se pystyy tekemään Graavi-Taimenenkin eläväksi taas.

H.

• joku kirjoitti joskus tässä keväällä
      että kuusenkerkkiä voi myös syödä
      meinasin siitä tehdä aloituksenkin mutta se jäi
      elikkä miten ne pitää käsitellä
      ja miten ootte niitä syöny tietysti pistäny suuhun ja nielassu sen tiedän
      mää kun oon uittanu vaan jalkoja niissä
      mutta olisin kovin kiitollinen jos joku antais jonkun vinkin.

• henrjii

Puusta vaan suoraan suuhun, käsittely tappaa antioksidantit.
        Lisäksi on havupuu uute juomaa joka on jotekin käsitelty, olisiko puristamalla
        mehut ulos

• henrjii kirjoitti:

Puusta vaan suoraan suuhun, käsittely tappaa antioksidantit.
        Lisäksi on havupuu uute juomaa joka on jotekin käsitelty, olisiko puristamalla
        mehut ulos

pitääpä kokeilla
        laittaa vaikka smoothien sekaan sellaisenaan
        jos en sen jälkeen kun ne kuusenkerkät tulee kuusiin enää kirjoittele
        niin se on sit sun syy jos oon delannu.

• ElossaVielä

Käytän: nokkosta ketunleipää voikukkaa ja vuohenputkea.

• tööttt

Suomessa kun on reippaita kokkipoikia - ken kehittelisi villikasviksista voileipähyytelöitä laihduttajille - rasvan käyttöä vähemmäksi
      -voisi saostaa maissijauholla ja liivatteella.
      Itse käytän ruohosipulia,liperiä, saksankirveliä,koivunsilmuja, voikukkaa,nokkosta, vuohenputkenlehtiä - niistä tehty keittokin on hyväänmakuista - kasviliemikuuutio perunamuusijauhetta ja haudutetut yrtit
      tehosekoittajalla soseeksi.

• sini.sirkku-ek

Tuo on varmaan maukasta, vaikkakaan ei lipstikka villiyrtteihimme kuulukaan, tavehtii kyllä. Koivunlehtiteetä olen vain laittanut keväällä, tosi hyvää sekin, mutta hyvä idea tuo villivihannehyytelö, liivate riittäisi minusta, maissi sumentaisi kirkkaan kasvisliemen.
      Nuo krassin siemenet olen keittänyt etikka ja suolaliemessä, ovat kuin kookkaita kapriksia ja maukkaan kirpeitä.
      Vuohenputken renkaita, pikku nokkoslatvuksia ja koivun lehdykät kokonaisina voisi olla esteettistä. Punaiset rosepippurit ja krassin siemenet koristeena ja havunmakuakin antamassa 😊

Viipaloituna kalan kyljessä brunssilla.

• Edellisessä yrtti-jankutuksessa muistaakseni kerroin.
      Ostin joskus jokusen pussin Provence-maustetta.
      Aloitin sillä jokusen sapuska-projektin.
      Mitä tahansa yritin.
      Oli aina kuin söisi Pizzaa.
      Ihan liikaa Oreganoa.
      -
      Siinä mielessä on outoa mutta hyvää että.
      Koti-mainen, hellin, rakastavin käsin kasvatettu ja hoidettu Tilli ei koskaan saa kaikkea ruokaa maistumaan Graavi-Taimenelta.

H.

• RealistiN

Nokkosen nuoria lehtiä kerään ja haudutan kuumassa vedessä juomaksi, kuivaan niitä myös ja käytän pitkin vuotta, kohtalaisen voimakas diureetti, joten iltajuomaksi en suosittele jos haluaa nukkua aamuun saakka.
      Puolukan lehtiä kuivaan myös, niistä saa juoman joka on hyväksi munuaisille ja virtsateille.
      Ketunlehtiä ja suolaheinää syön sellaisenaan tai lisään salaattiin.
      Piharatamon lehtiä käytän ulkoisesti lieventämään itikanpistoja.

• Versoista.voimaa

Kerään nokkosia ja kuivatan koko vuodeksi, murennan lihapullataikinaan tai teen nokkos-sipuli-keittoa. Hyvä tuo puolukan lehti, jota edellinen käyttää, alan kerätä. Vuohenputkea laitan salaattiin just tähän aikaan. Koivunlehtiä tällä hetkellä pieniä, napsin lenkillä sellaisenaan. Ja kuusenkerkkiä, niiden aika ei ole nyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 4 kuoli kolarissa

Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      398
      15557
    2. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      120
      2388
    3. Kuka on oikein

Kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1876
    4. Mikä on lempikuvasi

Kaivatustasi?
      Ikävä
      83
      1748
    5. Onko kenelläkään tästä tietoo?

https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      46
      1337
    6. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      98
      1255
    7. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      281
      1148
    8. Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista

Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi
      Suomussalmi
      34
      1140
    9. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      83
      1129
    10. Ihastukselleni

Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      1083
    Aihe