Tupakointi - paljonko olet sijoittanut?

Vähän-ketuttaa-mua

Moni meistä on varmaankin aloittanut tupakoida melko nuorina.
Paljonko olette polttaneet? Askin päivässä, vai enemmän tai vähemmän?
Paljonko olette maksaneet ja/tai maksatte edelleen?
Mitä muuta sillä rahalla olisi voinut tehdä? Sijoittaa tuottavammin?

365 päivää vuodessa, kuinka monta vuotta ja päivää, montako askia, montako markkaa tai euroa?

Itse laskin ja järkytyin. Miksen lopettanut kuin vasta muutama vuosi sitten?
Mihin olisin voinut sijoittaa rahan paremmin?

25

543

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä.ala.katuilemaan

Älä nyt tuollaisia puhu. Minun kannalta sijoitit parhaimmalla mahdollisella tavalla.

• 42vuottaviimetupakasta

Minulle riitti, kun poltin 18 vuotiaana yhden "pilli-klubin" terveydellisistä syistä. Ainut kerta, kun olen todennut tupakanpoltoa olevan terveellistä, kun toi kaverilleni askin "pilli-klubia" ja kaveri odotti jotain Marlboroa... Jouduin sitten polttamaan yhden tupakan, etten saannut kunnolla lättyyni.
      Tuosta nyt aikaa 42 vuotta ja tuo kaverini on kuollut syöpään, minä täytin juuri hiljan 60 vuotta. Omasta mielestäni olen sijoittanut elämään, sillä aika moni ikäisistäni tupakoivista kavereista on jo kuollut syöpään tai sairastaa keuhkoahtaumaa. Viime syksynä kuoli yksi hyvä kaverini keuhkosyövän vuoksi, kun oli polttanut tupakkaa koko aikuisikänsä. Tämä oli minulle kova isku, kun oltiin tunnettu yli 30 vuotta!
      Rahaa en ole erikseen sijoittanut tai laittanut sivuun tupakoimattomuuteni vuoksi, mutta omaisuutta on kuitenkin kertynyt vuosien varrella ja voisin sanoa, että ainakin yksi sijoitusasunto on ( n. 70000€) maksettu tupakasta säästyneillä rahoilla ja siitä nyt säännöllistä vuokratuloa kuukausittain. Joten jos vielä on elinpäiviä (isäukko elää vielä 85 vuotiaana), voisin kuvitella näillä elintavoilla eläväni ainakin tuohon 85 ikävuoteen, niin saan joka kuukausi eläkkeen lisäksi pientä lisää vuokratuloista. Ja koska en tupakoi edelleenkään, säästyy minulla koko ajan rahaa, voimme tehdä vaikka joka vuosi vaimoni kanssa pitkän ulkomaanmatkan noilla säästyneillä rahoilla.

• xlmr

70 tonnia röökiin, eli 40v, kaksi askia päivässä...joopajoo....
        Minä en juo vieläkään kalleinta konjakkia kahta pulloa päivässä ja säästän ihan poskettomasti.

• Retkussa-piimään
        xlmr kirjoitti:

Minä en juo vieläkään kalleinta konjakkia kahta pulloa päivässä ja säästän ihan poskettomasti.

Minäkin lopetin maidon dokaamisen jo 10 vuotiaana.
        Jos ajatellaan että olisin dokannut 5 litraa päivässä. Niin paljon olen säästänyt 5 kyt vuodessa.

• 42vuottaviimetupakasta
        xlmr kirjoitti:

Laskin tuon 70000€ siitä, kun kävin vähän aikaa sitten terveyskeskuksessa ja siellä oli seinällä tupakoinnin vastainen juliste, siinä mainittiin tupakoinnin maksavan vuodessa 1800€, joten 42 vuodessa olisi tupakoinnut 75600€. Tupakka on ollut aina kovasti verotettua.
        Jostakin tuo raha olisi ollut pois elämässäni, jos olisin tupakoinnut.

Vastaavasti naapurini vanhapoika tupakoi yli 50 vuotta, keräämättä juuri mitään maallista omaisuutta. Kaikki rahat menivät alkoholiin ja tupakkaan. Hän oli hyvä veronmaksaja yhteiskunnalle, vaikka suuren osan elämästään olikin työttömänä, mitään kalliita hoitoja hänelle ei tarvinnut tehdä, kuoli pois aiheuttamatta suuria kuluja yhteiskunnalle.

• 42vuottaviimetupakasta kirjoitti:

Laskin tuon 70000€ siitä, kun kävin vähän aikaa sitten terveyskeskuksessa ja siellä oli seinällä tupakoinnin vastainen juliste, siinä mainittiin tupakoinnin maksavan vuodessa 1800€, joten 42 vuodessa olisi tupakoinnut 75600€. Tupakka on ollut aina kovasti verotettua.
        Jostakin tuo raha olisi ollut pois elämässäni, jos olisin tupakoinnut.

Vastaavasti naapurini vanhapoika tupakoi yli 50 vuotta, keräämättä juuri mitään maallista omaisuutta. Kaikki rahat menivät alkoholiin ja tupakkaan. Hän oli hyvä veronmaksaja yhteiskunnalle, vaikka suuren osan elämästään olikin työttömänä, mitään kalliita hoitoja hänelle ei tarvinnut tehdä, kuoli pois aiheuttamatta suuria kuluja yhteiskunnalle.

kylläpähän nyky askien hinnalla menee lähes sata tuhatta
        42 vuodessa tän vuoden toisiks viimeinen päivä tulee
        kolkyt vuotta kun tumppasin viimeisen tupakan
        sitä herkkua en oo sen koomin kaivannu
        kun ensimmäisen puoli vuotta sain kituutettua

mutta en paheksu polttajia
        sitävartenhan se tupakka on keksitty
        että sitä vedetään keuhkoihin
        erittäin hyvä nautintoaine
        ei kai sitä kukaan polttas jos se ei olis niin hyvää.

365 x 6.50 = 2372,50 x 40 = 94 900 ekee
        niin ja tää oli sellasen 20 tupakan aski
        ja monet poltaa 28 tupakkaa päivässä
        ja sen ison askin hinta lähentelee jo kahdeksaa euroa.

• eipaljonkannata

Vähensin leivänsyöntiä 10 vuotta sitten.
      Jätin joka päivä yhden voileivän syömättä.
      Nyt on parhaillaan liiterissä siisteissä nipuissa yli 3650 kuivunutta leivänpalasta.

• Retkussa-piimään

:D
        Eikö edes liiteri hiiret nakerra.

Ajatella. Jollain voi olla kapakaloja kuivumassa ties tonneittain.

Itse olen lopettanut myös saunassa vihtomisen. Kolmessakymmenessä vuodessa olen säästänyt varmaan monen monta koivun oksaa.

Olen lopettanut myös pussilakanoissa nukkumisen. Laiskuuttani. En viitsi kömpiä sinne pussin sisälle, on jotenkin hankalaa. Nukun mieluummin irtolakanan alla. Peittoa en käytä kuin ehkä talven sydämen verran 3 - 4 kk.

Ja kuinkahan moni on lopettanut työn tekemisen ja menettänyt rahaa vähintään kymmeniä tuhansia euroja?

• kirstun_nauloja

Runsaat 40 vuotta tuli tupruteltua, viimeiset 15v reilu aski päivässä...ja baarissa illalla vielä yksi aski. En minä osaa murehtia menneitä, mutta en unohda menneitä jotta en tee samoja virheita uudestaan;) Minä pidin tupakasta, ei se ollut tuhlausta, se oli nautintoaine. Pitäisin kai vieläkin mutta se perkeleellinen yskä pakotti lopettamaan.

• flegmaatti

Aloin opetella käryttämistä noin 14 vuotisena ja ennen 18v se oli jo päivittäistä. 39v mennessä yli 10 viimeistä vuotta poltin likimain 2 askia päivässä. Ostin kerran viikossa ruokatilille kartongin Camelia ja lisäksi muutama irtoaski viikonlopun viiheistä riippuen.
      En laskenut kustannusta.

Viimeiset 35 vuotta olen ollut polttamatta joten karkeasti laskien minulta on jäänyt käryttämättä
      365 x 2 x 35 = noin 25000 askia savukkeita.
      Tosin poltettu määrä olisi jäänyt pienemmäksi koska en olisi enää hengissä.

En lopettanut vaan siirsin seuraavan sytyttämistä. Olin aikaisemmin lopettanut monta kertaa.
      Irrottautuminen oli tuskallista ja oireet vaihdellen kesti muutaman kuukauden. Mieliteko säilyi useita vuosia.
      Raha eikä oma terveys olleet motiiveina vaan lastenlääkärin lausuma, että lastemme allergiat saattavat muuttua astmaksi jos poltan kotona.
      Kokeilin parveketupakointia mutta se tuntui hankalan teennäiseltä. Olin aina polttanut sisällä.
      Kokeilin "aikuisten" kerroksen vessassa polttamista mutta se meni pian kaamean hajuiseksi.

• Per-kel

Aloitin joskus 1961, lopetin 1995...

• ApuvaOnpaSummaTuo

50 vuotta x 365 päivää x (1 - 2 askia savukkeita) tai lasketaan vaan 1 aski nykyhinnalla.
      50 x 365 = 1 8250
      18250 x 6,80 € = 124100 €

Onpa harmi, ettei tullut aikaisemmin lopetetty savuttamista ja aloitettua säästämistä.

• Syvä-syväKumarrus

Me muut kiitämme todella syvään kumartaen.

Tuosta 124.000:sta on n. 86 % suoraa veroa ja välilliset verot huomioiden mennään selkeästi yli 90 %:n.

Nyt vaan odotellaan, että heität lusikan nurkkaan mahdollisimman pian jottet ole mukana jakamassa eläkevarantojamme ja aiheuttamassa pidemmän iän kalliita terveydenhoitokustannuksia.
        http://www.iltalehti.fi/terveys/200810068379693_tr.shtml

• Cigarritos

70-luvulla sijoitin tupakki yhtiöihin ja nyt olen ihan sika-(ri)-rikas.

• En-mieti-mennyttä

Ei tämä elämä etene pelkin matemaattisin perustein.
      Kuka vaan voi laskea, kuinka paljon on säästänyt
      - kun ei juo viinaa
      - kun ei ole kalliita harrastuksia
      - kun ei matkustele
      - polta tupakkia
      - ei pelaa veikkauksen pelejä
      - ei tee sitä tai tätä

Harvemmilla se raha vaan ei näy missään. Kyllä se pääosin kuluu johonkin. Viimeistään lasten ylläpitämiseen ennen kuin lentävät omilleen, jos lentävät.

Paitsi jos on todellakin täysin askeettinen, mielellään yksinäinen, käy vaan töissä ja on kotona ja ostaa vain ruokaa ja harvoin mööpeleitä ja kodinkoneita (on sairastunut pihiyteen siinä ohella) niin jäähän sitä ylimääräistä.

Menneisyyttä ei ole. Tulevaisuus vasta huomenna.

• Melkein koko-ikäni olen tupakka-verolla auttanut vähä-osaisia.

H.

• Olen siis minäkin yksi Hursteista.
        Missä viipyy kutsu linnaan?

H.

• Näyttävämpää

Kommentoisi on kaksiosainen nykyään.

• Näyttävämpää kirjoitti:

Kommentoisi on kaksiosainen nykyään.

"Näyttävämpää"

Tarkentaisitko hiukan.
        Sikäli kun minulle kommentoisit.

H.

• En yhtään, mutta suklaaseen ja lakritsaan olen sijoittanut aika paljon.
      Eilen olikin oikein juhlahetki, kun löysin kadoksissa olleet gluteenittomat lakupussit.

• Itsensä.herra

Siitä viis mitä on maksanut, lopetin kun alkoi maistuu tosi pahalta, tupakoinnin jälkeen oli saatava jokin pastilli suuhun.
      Jossain vaiheessa päätin katotaan olenko tupakan orja vai päinvastoin ja samoin kävi alkon kanssa.

• e.lä.mä

Muutaman tupakan ja sikarin Suomessa oloaikanani siis tuskin mitään mutta 1970 aloin käyttää nuuskaa pienissä määrin näin oli muutama vuosi ja päästä siitä eroon ei ollut helppoa lopetin kuitenkin.

• Vain-elämää

Hienoa. Tiputit apinat pois hartioiltasi niin sanotusti.
        Nyt ne enää roikkuu selässäsi kuin koululaisreput.

• Huvittaa

He he hehhee he

• flegmaatti

Käytetyn rahamäärän voi toki laskea, ja tietenkin myös lopettamisen jälkeisen säästön mutta missä ne säästyneet killingit ovat onkin jo teoretisointia.

Ainakin meillä, koska ostin savukkeet luokalaskulle kartongeittain niin kustannuksena ne hautautuivat maitotölkkien joukkoon.
      3 - 4 viikottaista irtotoppaa eivät tuntuneet missään.

Tämä kustannuspuoli on täysin takaperoinen. Silloin kun rahat olivat tiukilla. Vaimo kotona ilman korvauksia tai tukiaisia, talovelat niskassa ja kaikki puutteellista, niin minä vedin savukkeita kuin korsteeni.
      Sitten kun tajusin lopettaa, ei enää sellaisia taloudellisia paineita ollutkaan.
      Missä ne säästyneet killingit sitten ovat. Varmaan jossakin yksilöimättömässä kohteessa. Osa on varmaan kadonnut päivittäiseen kulutukseen.
      Luulen tämän olevan yleisimmän tilanteen tupakoinnin lopettaneilla?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 4 kuoli kolarissa

Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      350
      13439
    2. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      99
      2053
    3. Kuka on oikein

Kaivattusi?
      Ikävä
      93
      1769
    4. Mikä on lempikuvasi

Kaivatustasi?
      Ikävä
      83
      1683
    5. Onko kenelläkään tästä tietoo?

https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      45
      1221
    6. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      96
      1174
    7. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      274
      1027
    8. Ihastukselleni

Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      993
    9. Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista

Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi
      Suomussalmi
      28
      978
    10. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      73
      967
    Aihe