Tuoko pienempi energialuokka renkaan runkoon myös joustavuutta lisää. Tuntuisi siis ajossa vetelyytenä. Vanhat renkaat oli Nordman SX 195/65R15 ja uudet on Nokian Green 2 195/65R15. Eroa on ainakin suunnittelussa ja iässä. Normannit kun on aina(?) vanhaa suunnittelua tai muuten vain halvemmiksi tehtyjä.
Energialuokka niissä vanhoissa oli isompi (tuntui myös kulutuksessa). Melussakin uudet renkaat on vanhoja selvästi hiljaisemmat.
Vakautta saisi kun vaihtaisi alle "tavalliset" 16" vanteet ja renkaiksi 205/55R16, mutta pääosa ajosta on 80 km/h teitä ja pienempiä. 120 km/h ja sivutuuli moottoritiellä ei ole enää paras ko Focukselle. Polttoaineen kulutus laskee kun hitaammin on mukavempi ajaa! :)
Energialuokka B ja vetelyys
3
509
Vastaukset
Luulisin, että energialuokaan vaikuttaa eniten renkaan kuviointi ja profiili, äänekkyyteen tuo pehmeys. Laita lisää painetta niin ei ole niin löysät, itselläkin on 2,7/2,4 paineet renkaissa.
Renkaassa on aina oma jäykkyytensä ja sen taivuttaminen vaatii oman voimansa. Uudelleen muotoutuminen vie energiaa -> rengas lämpiää. Samalla kuluu siihen lämmittämiseen polttoainetta. Taloudellinen rengas taipuu vähemmällä energialla ja niin luulen sen olevan myös "vetelämpi" luonnostaan. Ehkä tuo paineen nostamisen tarve kertoo myös samasta, jos kaipaa "normirengasta" pikkusen enemmän painetta.
Pitänee itse kanssa lisätä painetta 2,2 -> 2,5 tai vastaavaa, niin kompensoituu pehmeys.
Profiili ja kuvio varmasti tuo oman lisänsä. Fillarin renkaissa helpompi käsissä tuntea ohut kylkisyys ja se että ne renkaat rullaa herkemmin. Ohut kylki taipuu kevyemmin, niin sormissa kuin ajossa. Ihan sama perusjuttu on autonrenkaissa, vaikkei tekniikassa niin paljoa olisi yhteistä. Ohut kylkinen saattaa rikkoutua herkemmin...
Toiseen autoon on kesärenkailla 16" vanteet (vanteet voi pistää kumpaan tahansa). Katsoo sitten mitkä renkaat siihen hankkii kun on sen aika. Toistaiseksi olen kumminkin tyytyväinen tuohon renkaaseen -- kompromissi aina jossain tulee tehtyä.
- eliB
Kovempi kumi rullaa aina kevyemmin, mutta sateella voi olla kusiluistin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih475957Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6152390Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821191Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591058- 771033
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä541006Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.62965- 61915
- 228844
Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58789