Dieseleille tulossa käyttövoimaveron korotus

Suomivirs

Nyt kannattaa viimeistään harkita dieselin myyntiä kun taitaa tulla verojen korotus.

3.0tdi audissa verot voi olla yhteensä n 900eur vuodessa. Kun tälläinen vie kaupunki / pätkäajossa yli 10L / 100km. Niin jokainen voi kannattavuuden laskea.

Tietysti korotukset tulee jokaiseen dieseliin.

Lisäksi tulee rajoituksia kaupunkeihin.

27

4231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TaasMeniPieleen

      Päinvastoinhan. Suunnitelmissa on poistaa käyttövoimavero samalla kun nostaa dieselin veroa pumpulla. Silloin pumppuhinta ei enää kovin paljon eroa ja taloudellisessa mielessä ratkaisevaksi myös vähän ajavien osalta tulee vain kulutus. Ja siinä diesel on hyvinkin vahvoilla. Sen jälkeen voikin kysyä onko bensa-autojen tähän astinen taloudellinen etu edes kaupunkien lyhyiden pätkäajojen osalta historiaa.

      Tuo esimerkkisi 3.0 dieselauton osalta pitää tietysti vertailukohteeksi ottaa 3.0 litran bensiinomoottorinen auto. Vastaavassa esimerkkisi ajossa bensa-auto kuluttaa 15-20 l/100 km.
      Jokainen tosiaan voi helposti laskea kannattavuutta näiden osalta.

      Eiköhän tuollaisen auton ostaja aja suurimmaksi osin muuta kuin kaupunkien pätkäajoa. Maantieajossa kulutuksen suhde on edelleen suunnilleen sama kuin kaupunkiajossa, mutta kertaluokkaa matammalla tasolla. Luultavasti dieselin osalta kuitenkin selvästikin matalammalla tasolla.
      Tässä osaa joheikommankin laskupään omaava nähdä selvästi kumpi on taloudellisempi.

      Kaupunkeihin ei ole suunnitteila Suomessakaan mitään rajoituksia Euro6-dieseleiden osalta eli syksyn 2014 jälkeen valmitetuille. Kuten ei missään muuallakaan.
      Suomessa ei ole suunnitteilla mitään rajoituksia edes tuota vanhemmillekaan, joita joissain Euroopan maissa suunnitellaan yhdessä vanhojen bensa-autojen kera.

      • GS450h_rules

        Minulla on ollut jo puolenkymmentä vuotta tuollaista 3 litran dieseliä vastaava tai käytännössä oikeasti paljon tehokkaampi 3.5 litrainen bensahybridi jonka kulutus on kaupungissa 8-8.5 l/100km ja maantieajossa/järkevässä moottoritieajossa aina alle 7 l/100km. Mainintasi 15-20 litran kulutuksesta ei siis täsmää ainakaan minun kohdallani. Dieleautojen ajokieltoihin tai muihin rajoituksiin en ota kantaa vaan seuraan tilannetta sivusta. Selvää kuitenkin lienee että Suomi tulee seuraamaan EU:n mallioppilaana päätöksiä orjallisesti. Niinhän se on aina seurannut, paitsi autoveroasiassa.


      • OmakohtaistaKokemusta
        GS450h_rules kirjoitti:

        Minulla on ollut jo puolenkymmentä vuotta tuollaista 3 litran dieseliä vastaava tai käytännössä oikeasti paljon tehokkaampi 3.5 litrainen bensahybridi jonka kulutus on kaupungissa 8-8.5 l/100km ja maantieajossa/järkevässä moottoritieajossa aina alle 7 l/100km. Mainintasi 15-20 litran kulutuksesta ei siis täsmää ainakaan minun kohdallani. Dieleautojen ajokieltoihin tai muihin rajoituksiin en ota kantaa vaan seuraan tilannetta sivusta. Selvää kuitenkin lienee että Suomi tulee seuraamaan EU:n mallioppilaana päätöksiä orjallisesti. Niinhän se on aina seurannut, paitsi autoveroasiassa.

        Ja minun 2,5 L Vapari Bensakone, Automaatti, ja VM-16 vie 7,4 L/100km sekalaisessa ajossa, joten siinäkin mielessä nimim. "TaasMeniPieleen" osui nimimerkillään napakymppiin. Veikkauksesi nimittäin meni totaalisen pieleen siinä, mitä minkäkin kokoisen moottorin kulutuksiin tulee.


      • Niin-tavallista
        OmakohtaistaKokemusta kirjoitti:

        Ja minun 2,5 L Vapari Bensakone, Automaatti, ja VM-16 vie 7,4 L/100km sekalaisessa ajossa, joten siinäkin mielessä nimim. "TaasMeniPieleen" osui nimimerkillään napakymppiin. Veikkauksesi nimittäin meni totaalisen pieleen siinä, mitä minkäkin kokoisen moottorin kulutuksiin tulee.

        Myöskään 3.0 tdi Audissa ei vie 10l/100. Ei, vaan normikulutus vaihtelee 6-6.7l nurkilla. Allekin pääsee hyvissä olosuhteissa normaalin rauhallisessa ajossa.
        Jotta päästään 10l pitää olla raskas ajotyyli kylmällä moottorilla talviaikaan kaupunkiajossa.

        Taispa aloittaja tahallaan provosoida ja turhaan tuosta provosoitui ensimmäinen kirjoittaja. Pieleen meni näköjään kummallakin.
        Tämä dieselasia tuntuu monella menevä ihon alle.


      • Rauhassavaan
        Niin-tavallista kirjoitti:

        Myöskään 3.0 tdi Audissa ei vie 10l/100. Ei, vaan normikulutus vaihtelee 6-6.7l nurkilla. Allekin pääsee hyvissä olosuhteissa normaalin rauhallisessa ajossa.
        Jotta päästään 10l pitää olla raskas ajotyyli kylmällä moottorilla talviaikaan kaupunkiajossa.

        Taispa aloittaja tahallaan provosoida ja turhaan tuosta provosoitui ensimmäinen kirjoittaja. Pieleen meni näköjään kummallakin.
        Tämä dieselasia tuntuu monella menevä ihon alle.

        Olosuhteet, joissa 3.0 tdi syö 10 l/100, eivät ole normaalia sekalaista ajoa eikä järkevää kaupunkiajoa.
        Nimimerkki ’TaasMeniPileen’ kirjoitti vastaavissa olosuhteissa kuin aloittajan väite 10l kulutuksessta. Ei siten kannata verrata kulutuksia ääriolosuhteissa ja normaali ja järkevässä ajossa.
        .


      • Awsezdr
        GS450h_rules kirjoitti:

        Minulla on ollut jo puolenkymmentä vuotta tuollaista 3 litran dieseliä vastaava tai käytännössä oikeasti paljon tehokkaampi 3.5 litrainen bensahybridi jonka kulutus on kaupungissa 8-8.5 l/100km ja maantieajossa/järkevässä moottoritieajossa aina alle 7 l/100km. Mainintasi 15-20 litran kulutuksesta ei siis täsmää ainakaan minun kohdallani. Dieleautojen ajokieltoihin tai muihin rajoituksiin en ota kantaa vaan seuraan tilannetta sivusta. Selvää kuitenkin lienee että Suomi tulee seuraamaan EU:n mallioppilaana päätöksiä orjallisesti. Niinhän se on aina seurannut, paitsi autoveroasiassa.

        Vertaatko hybridiä tavalliseen dieseliin? Ehkäpä ei ole kovin kohtuullista. Dieselhybridejä on jo markkinoilla, tosin en tiedä löytyykö vielä tuossa kokoluokassa.

        Enpä myöskään ota kantaa tai anna mielenrauhani järkkyä joissain Eu-maissa suunnitteilla olevista tai jo olemassaolevistakin rajoituksista. Ne koskevat useita vuosia vanhoja dieselautoja (nyt jo yli neljä vuotta vanhoja?) ja minulla on vuoden 2017 malli enkä ole aikeissa vaihtaa noinkin vanhoihin autoihin.
        Saattaahan nuo samat rajoitukset jossain vaiheessa tulla Suomeenkin, vaikkei sellaisia ole nyt edes suunnitteilla.


    • Gas

      Suomeen tuskin mitään ajokieltoja tulee, mutta käyttömaksut tulevat olemaan fossiilisilla senverta kovat, että kovempikin dieselmies alkaa miettiä muita vaihtoehtoja.

      • Näinhän-se-on

        Fossiilisten ’kovat’ käyttömaksut koskevat myös ’kovempia bensamiehiäkin’’. Luultavasti vieläkin enemmän jatkossa,
        Muut vaihtoehdot kiinnostavat varmasti kaikkia, mutta vielä toistaiseksi dieseleille ei oikein löydy järkevää vaihtoehtoa. Bensalle niitä onkin vaikka kuinka monta muutakin, jos diesel käy henkisesti ylivoimaiseksi.


    • kysyntääOn

      Dieselit viedään käsistä, eikä myydä edes alennusmyynnilläkään. Jokainen joka on ajellut dieselillä ei siitä hevin luovu.
      Uuden vielä vaihdan jos sopivaa vielä löytyy.

      • Halpaakuitenkin

        Juurikin näin


    • Kaikenlaistauskontoa

      Mun 1,6 dieselissä verot on n.500/vuosi. Kulutus kaupunkipainotteisessa ajossa n. 4.7/100km. Käyttömaksujen tulevia kovuuksia en tiedä enkä mieti. Halvin vaihtoehto tämä on minulle.

      • Vaihdoin dieselGolfista bensaAvensikseen, 140hp diedel vs. 129hp bensakone. Ero oli huima, mutta siihen laiskuuteen tottui viikossa. Molemmat "tomaattitoosalla".
        Golfin tarina on juttunsa.


      • 2005 Golf 2,0 TDI: Rahaa paloi viiden vuoden aikana ostohinnan lisäksi n.3000€ korjauksiin ja huoltoihin. Silti pidän sitä hauskimpana autonani ajaa, se vääntö!

        Vuosiajo väheni, siksi luovuin ja vaihdoin "pappaToyotaan".


      • PS. Golfilla ajettu 272000km eikä DSG-ongelmia, öljyt vaihdatin n,40000 välein.
        Kaksoismassa v-pyörä nakutti joskus alusta asti(137000km), sen autokauppiaskin totesi.
        Mutta vaihdoin kuitenkin merkkiä: Eka Toyota mulla 45- vuotisella ajouralla.


    • kmjhrs

      minä ostan vielä talliin jemmaankin pari että sitten riittää kunnon äijäkoneita. invamopoilijat iniskööt.

      • tamponipoispersiistä

        diesel autollako sä miehisyyttä nostat, kovin tunnut neitimäinen olevan


    • Meiltä päin saa halvempaa "dieseliä" 0,98€/L.

      • virojoen-mies

        Säkkijärven asemilta saa dieselin reilusti alle eurolla. Ei haittaa verojen korotus mitään.


    • AhneVeronKerääjä

      Se on ihan sama millä polttoaineella ajat, valtio tulee ottamaan osansa joka tapauksessa, eli turhaa vatvontaa.

      • Odotellaan2

        Mikähän olisi sitten farkku A6:lle 3,0 tdi vastaava bensahärveli mikä kannattaisi aloittajan mukaan hankkia?


      • takaisinostoVWskodaTDI

      • Odotellaan
        takaisinostoVWskodaTDI kirjoitti:

        https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/laakarit-ja-aktivistit-pystyttivat-ensiapupisteita-volkswagenin-paakonttorin-eteen-isossa-britanniassa-protestoivat-diesel-paastoja-vastaan-6737165

        ensin tulee joka maassa joukkokanteet ja VW makselee kuten Usassa

        Olisikin hieno homma, jos olisin saanut muutaman tonnin ylimääräistä rahaa vaihtoehtona sille ilmaiselle puolen tunnin korjaukselle. Toisaalta autoa ei sitten olisi hyväksytty katsastuksessa, joka tietysti olisi ollut haittapuolena.
        Onkohan vielä toivoa, että vw kustantaisi minulle uuden auton nykyisen tilalle?
        Kyllä rahakin aina silti kelpaisi....


      • VWkehujanukkuuko
        Odotellaan kirjoitti:

        Olisikin hieno homma, jos olisin saanut muutaman tonnin ylimääräistä rahaa vaihtoehtona sille ilmaiselle puolen tunnin korjaukselle. Toisaalta autoa ei sitten olisi hyväksytty katsastuksessa, joka tietysti olisi ollut haittapuolena.
        Onkohan vielä toivoa, että vw kustantaisi minulle uuden auton nykyisen tilalle?
        Kyllä rahakin aina silti kelpaisi....

        https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/lehtitiedot-diess-tiesi-volkswagenin-dieselhuijauksesta-viikkoja-etukateen/

        lienee hyvin suunniteltua toimintaa-muutama rikastuu ja häviää vähinäänin kuvioista


    • Olen tässä kahden vaiheilla, päivitänkö E-dieselmeseni, km-lukema 197T, uudempaan dieseliin - esim. 2017 - vai ajanko vanhalla vielä 200T lisää?!
      Edellistä vaihtoehtoa puoltavat halvemmat käyttöverot, huolettomuus ja ajan hermolla oleminen.
      Jälkimmäinen saa puoltoääniä siitä, että voi hyvinkin olla, ettei mitään suurempaa laitettavaa tule ensimmäisen lisä 100Tn aikana eteen. Suuttimien vaihtoa en pidä kalliina, sen sijaan öljyvuotoja jonkun akselin päästä voi hyvinkin tulla, mutta osat ovat halpoja. Autoa on tosin usein purettava enemmän korjauskohteeseen pääsemiseksi.
      Koska öljytikkua ei juurikaan vuoden aikana tarvitse nostaa, kallistunen jälkimmäiseen vaihtoehtoon.
      Kyllä niitä autoja myöhemminkin saa, eivät ne maailmasta lopu.

      • Vaikea sanoa, mutta tällä haavaa dieselit näyttävät olevan "epäsuosiossa". Esim. EU? alueella pohditaan niiden kieltämistä kaupunkialueilla johtuen NOx-päästöistä.
        Tarttis kele varmaan saada käyttövoima koivupuulla niinkuin ennenvanhaan.


      • OikeaaTietoa
        Matiaskalevi kirjoitti:

        Vaikea sanoa, mutta tällä haavaa dieselit näyttävät olevan "epäsuosiossa". Esim. EU? alueella pohditaan niiden kieltämistä kaupunkialueilla johtuen NOx-päästöistä.
        Tarttis kele varmaan saada käyttövoima koivupuulla niinkuin ennenvanhaan.

        Vuosimalli 2017 on euro6-diesel, siis jota kirjoittaja harkitsi. Euro6:n dieselmoottorit ovat kaikki syksyn 2014 jälkeen valmistuneet moottorit. Sekin voi olla ’epäsuosiossa’, mutta se ei ole missään pohdittavana kiellettäväksi.

        Euro6-dieselien NOx- päästöt ovat suunnilleen bensa-autojen tasolla. Hiukkaspäästöt pienempiä kuin vastaavan kokoisen bensa-auton. Ja kaikki muutkin päästöt ovat euro6 -dieseleillä vastaavaa bensa-autoa pienempiä. Häkäpäästöt jopa 50% vastaavan bensa-auton päästöistä.

        ’Epäsuosion’ perusteena ei olekaan päästöt, vaan joku ihan muu....

        Koivuhalkojen hiukkaspäästöt ja kasvihuonekaasu olisivat jopa bensa-autojen päästöjäkin suurempia.


    • niimpä-niin

      Vero voi dieseleillä nousta mutta vain henkilöautoille ei paketti eikä kuorma ja linjaautoille.Yrityksille ei nousua ollenkaan sillä ei ole korvaavaa tavaraautoille vielä olemassa ja jos tavaran kuljetukseen tarkoitettujen dieselautojen verot nousisi niin silloin kallistuisi saman verran kuljetuskustannukset ja taasen kaikki tavara jota kaupoissa on kun ne tulee 100% sinne juuri tavarankuljetus autoilla.Oletetaan, että vero nousisi vihreiden haaveen mukaan 100% eli jos ennen 1000€ niin nyt olsii 2000€ jolloin ruoka kallistuisi noin 12% sillä kauppa ottaisi aina kun mahdollista lisää itsekkin korotuksen tullessa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1821
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1601
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      144
      1579
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      102
      1523
    5. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      80
      1437
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1259
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      278
      1218
    8. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1080
    9. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1071
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      38
      1022
    Aihe