LBS lukema moottorille ePropulsion Spirit 1.0?

lbsarvo

Nyt on laatu moottori mutta kiinnostaa tuo lbs arvo.
Hintaa on hurjasti mutta toivon pitkäikäisyyttä myös. Liekkö tuo lukema ns paaluveto lukema mutta hieman antaa suuntaa moottorin junnaus voimasta hankalemmassakin kelissä. Tuskin kukaan näitä noin 1kw luokkaa moottoreita nopeuden tähden ostaakaan.

14

4078

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lbsarvo

      lisäys , esitteestä löytyy kyllä 66lbs (Static thrust: 66 lbs) mutta se ei voi olla vertailukelpoinen arvo . Lienee eri tavalla mitattu sillä eipä ole häävi moottori jolle ilmoitetaan 55lbs esim minn kota 55 joka on kelpo kone sinänsä.

    • Mihin tuota lbs-lukua tarvitaan? Kyseessä on sähkömoottori jolle kW lukema on universaali, vertailukelpoinen yksikkö. Globaali paaluvedon yksikkö on (metric) tonnia tai kilo Newtoneita. Siihen ei tarvitse sotkea paunoja/puntia/tuumia eikä edes neliökyynärää.

      • pystäänasiassa

        Sitäkö kysyttiin MITÄ? "MarineroDeVela " niinkö?
        Älä sekaannu asiaan josta et keksi kuin vittuilua! PYSY POISSA PYSY!!!!
        Nuoi saatanan asioihin sekoilevat pitäisi saada pois palstoilta!


      • Juu pysytään asiassa ja sen takia jaoin asian faktoja. Itselläni 2,4 kW sähkömoottorit joille joku ilmoittaa 172 lbs. Nimimerkki "pysytäänasiassa" kumpi noista esimerkkini arvoista kertoo Sinulle enemmän kun suunnittelet veneesi tai sen saunalautan ajamista tyynellä ja tuulisella vedellä? Onko Sinulle se voitettava vastus paunaa/neliötuuma ja veneen mitat tuumina? Miten mitoitat akut ja laturit tuolla lbs-arvolla?
        Tekstini oli siis tekniikan perustietoa ei "saatanan asiaa" eikä uskontoa.


      • Anonyymi
        pystäänasiassa kirjoitti:

        Sitäkö kysyttiin MITÄ? "MarineroDeVela " niinkö?
        Älä sekaannu asiaan josta et keksi kuin vittuilua! PYSY POISSA PYSY!!!!
        Nuoi saatanan asioihin sekoilevat pitäisi saada pois palstoilta!

        Humalaiset kyselijät hörppikää kiljupönttöänne. Mulla on 55 lipsinen sähköm. ja työntää 500 kg venettä uisteluvauhtia kolmosvaihteella vastatuuleenkin.


    • Kuulostaaoikealta

      Miksei tuo 66lbs voisi pitää paikkansa?

    • sähköbensamoottori

      1000w spirit jostain kohtaa ilmoitettu ja 66lbs. Monet moottorit on n 550w ja 55lbs . Pikemminkin 100lbs kuulostaa oikealta. Jos vaikka minn kota tyylillä.
      http://www.epropulsion.com/spirit-support

      Tulisipa joku standardi millä ilmoitetaan arvot. Eri tavoilla mitattukset. Toinen voi tarvita saunalautan työntämisen ja toinen voi tarvita sutjakkaan vauhti soutuveneeseen sekä toisilla tasaperäinen leveä vene joten moottorin tyyli on täysin eri tuottaa lbässiä.

      • Joakim1

        Standardihan on jo olemassa eli potkuriakselilta mitattu teho. Jostain ihmeen syystä sähköperämoottorit eivät sitä käytä, vaan käyttävät paaluvetoa (ei juuri mitään käyttöä moottorin valinnassa) ja ottosähkötehoa (pitää huomioida moottorin ja ohjaimen hyötysuhde sekä kaapelihäviöt, jotta saa potkuriakselitehon).

        Ennen sähköperämoottoreille ilmoitettiin vain työntövoima. Syynä varmaankin se, että tehoa oli niin vähän (satoja watteja), että myynnin avuksi tehoilmoituksesta ei ollut. Nykyään on sitten jo tehokkaampiakin sähköperämoottoreita, mutta edelleen niille ilmoitetaan vain sähkötehoja ja työntövoimia, sekä uutena ilmiönä myös hevosvoimavastine. 1 kW sähköperämoottoria markkinoidaan "vastaavana" kuin 3 hv perämoottori, vaikka 1 kW sähköperämoottorin potkuriakseliteho on vain n. 0,7 kW eli 1 hv ja sen 3 hv perämoottorin tietysti 3 hv. Luonnollisesti se 3 hv perämoottori vie kovempaa kaikkia veneitä, kun potkuria pyöritetään 3-kertaisella teholla. Joissain veneissä toki 3-kertainen teho ei tarkoita kuin muutaman solmun kymmenystä kovempaa vauhtia (ellei ole vastatuulta).


    • "sähköbensamoottorin" kanssa samaa mieltä. Itseäni ihmetyttää tuo jenkkien tapa verrata paalunvetoa. Paalunvedon lopputulos riippuu siis moottoristra potkurista ja jonkin verran aluksesta sekä veden tiheydestä. Suolainen ja makea vesi antaa hieman eri tuloksen kuten kylmä ja kuuma vesi. Mielestäni moottorin koon mittayksikkö on watti ja jokainen suunnittelija/rakentaja voi käyttää nuo wattinsa parhaalla mahdollisella tavalla. Jos tilanne on se, että paatti on jo olemassa, niin asia helpottuu moottorin kokoa määrätessä.


      Tuo ePropulsion Spirit 1.0 lienee kelpo peli soutuveneeseen. Vertaisin tuota kyllä 2,5-3 hv bensamoottoriin en myyjän ilmoittamaan 3-4 hv.

    • Joakim1

      Tässä hiukan mitattuja paaluvetoja: http://media.torqeedo.com/downloads/press-comments/press-comments-de/yachtrevue-e-motoren-test.pdf

      Minnkota ilmoittaa varsin optimisia arvoja. 45 lbs mallin mitattu paaluveto 13 kg eli 29 lbs. 55 lbs mallin taas 16 kg eli 35 lbs.

      Torqeedon 1 kW malli 33 kg eli 73 lbs on hyvin linjasssa tuon Spiritin kanssa sekä myös Torqeedon ilmoittaman kanssa. Myös se pitää paikkansa, että paaluvedossa tuo on yhtä hyvä n. 3 hv perämoottoreiden kanssa. Huippunopeudessa jää tietysti 2 hv perämoottorillekin.

      • Joakim1

        Tuossa linkissä oli myös huippunopeudet 22-jalan purjeveneessä. 4 hv perämoottorilla tuollainen kulkee ainakin 5,5 solmua eli saman verran kuin testin 4 kW sähköperämoottoreilla. 1 kW Torqeedolla tuo kulki vain 4,1 solmua ja 600 W 1/2 HP Minnkotalla onnettomat 2,3 solmua.


      • Anonyymi

        Omistan Spirit 1.0 ja kulkee 1,7tn purkkarilla max 4solmua 1000w teholla. 250watilla menee n. 2,8 solmua

        Hyvä laite purjeveneen apumoottoriksi.


    • Anonyymi

      Ymmärtääkseni potkuri määrittää aika paljon ominaisuuksia ja sillä voidaan hakea maksimi paalunvetovoimaa tai huippunopeutta. Noissa perinteisissä uistelumoottoreissa on haettu uistelunopeutta raskaampaan veneeseen kun taas nämä oikean perämoottorin korvaajat on suunniteltu antamaan asiallinen huippunopeus keveämmälle veneelle. Näin olisi ihan luonnollista että paalunvetokyky ei kasvaisi samassa suhteessa tehoihin kun siirrytään uistelumoottorista ’ihan vaan’ sähköperämoottoriin.
      Valmistajien ilmoituksethan on ihan mitä markkinointiosasto on sattunut päättämään myyvän näköiseksi, totuus ei varsinaisesti ole kunniassa. Lisäksi ilmoitetut yksiköt ovat ihan tarkoituksellisestikin vertailukelvottomia jopa yhden valmistajan eri mallien välillä 55lbs, 13,8kg, 1kw, 3hv tai jopa ’vastaa 3hv’, onpa jossakin mainittu Ampeertitkin.
      Eipä tähän taida auttaa muu kuin toivoa lisää testejä jossa eri moottorit testataan samalla veneellä eri kuormilla ja selvitetään huippunopeus ja taloudellinen nopeus. Tietysti soutuveneilijää kiinnostaa soutuvene, purjeveneilijää purjevene. Uistelijoille riittää uistelunopeus raskaammalla kalastusveneellä mihin taas ne perinteiset uistelumoottorit on suunniteltu.

    • Anonyymi

      harmi että kayttävät lipo akkua kun lifepo4 kestäisi 5 kertaa enemmän purkaus syklejä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5460
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2387
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      249
      1652
    4. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1647
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1497
    6. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1426
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1185
    8. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      324
      1181
    9. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1173
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      330
      1171
    Aihe