Onko eristeen foliopinnalla mitään merkitystä?

Ihmenyhrääjä

Noniin, taas ollaan hulluuden äärellä :)

Tarkoitus olisi eristää lähes eristämätön (kesäkäyttöinen?) ulkoporeallas. Itse vempain on "teoriassa" talvikäyttöinen, eli automatiikka jäätymisen estämiseen löytyy. On kuitenkin "Etelän-mallia", eli eristys on ohut ulkokuoressa oleva foliopintainen "matto"? aika onnettomalta vaikuttaa tottumattoman silmään.

Ajatus on yksinkertaisuudessaan nostaa laitos foam-patjalle ja ukoverhoilun alle kevyt eristelevytys. Sivuverhoilujen alla on metallikehikko johon ajattelin liimata foumista "vastapalat" ja sivupaneelimoduleihin liimata toiset foumipalat niin että kokonaisuudesta tulee tiiviihkö paketti jonka saa kuitenkin aukikin jos pitää päästä ropeltaan altaan tekniikkaa.

Eli mikä on hyötyero foliopäällysteisellä foumilevyllä (sauna-satu) vs. ilman alumiinia olevalla?
Hintaa on tuplat, eli saavuttaako sillä yhtään mitään? Entä kumpaanko suuntaan foliosta on enemmän iloa (jos ylipäätään on), heijastamaan lämpöä takaisin vai kylmää poispäin? Saunassa sisäänpäin, mutta siellä sillä kait enemmän höyrinsulullinen funktio??

Sisällä pidettävä lämpö on 3kW lämmittimellä tuotettua altaan vesimassaan työnnettyä lämpöä ja moottorien käydessään tuottamaa hukkaenergiaa. Vastaavasti ulkona on mitä nyt yleensä talvella on :) Eli minä en tuosta nyt osaa sanoa kumpi säteilee ja kumpiko johtuu.

Muutoin en osaa eristettävän ilmatilan tilavuutta arvioida, kuin että laitoksen koko on 2,1 x 2,1 x 1, ja tuosta on siis varaavaa massa sen 1,2 kuutiota tms. Tosin onkohan sillä nyt oikeastaan mitään väliäkään..?

2

1840

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhakuano

no joo, saahan sitä ihminen värkkäillä, kun aikaa ja energiaa piisaa. 96% hävikistä tapahtuu YLÖSpäin siitä altaasta kuitenkin. Alumiinipinnoite toimii höyrysulkuna.. joten tee 40cm kanttiinsa laatikko, folio sisäpuolella, ja pidä sitä päässäs, aina kun voit, käytännössä siis aina.

• Ihmenyhrääjä

Se osa tukasta mitä on jäljellä, alkaa olla jo aika folionväristä, ja koska on mattapinta ulospäin, niin sit se kirkas on varmaan sisäänpäin? Riittäisköhän se..

Lämpökansi on 15cm. Siinä ei ole foliota, vaan foumi on tungettu muovipussiin ton keinonnahkakotelon sisään. Siihen suuntaan en taida olla ehostuksia tekemässä.

Joltain matkailuautofoorumilta löytyi kommentti, että se folion hyöty olisi ihan prosentin tai parin luokkaa. Siksi ylipäätään aloin ääneen ihmetellä. Omakin arvaus on, että folion funktio on lähinnä höyrynsulullinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2550
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      59
      2492
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1732
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      21
      1512
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1450
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1400
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1312
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1183
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1127
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1056
    Aihe