Omaishoitaja ja hoidettavan asiointi

käteinen

6

206

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omskut

Meillä tehtiin sopimus pankissa että saan omilla tunnuksillani maksettua hoidettavan laskut verkkopankissa häen tililtään.
      Verkkopankkitunnuksia hänellä ei ole.

• Itsemääräämisoikeus

Aivan sietämätön tilanne täällä.
      Hoidettavalla on muistiongelmia ja kaikki asiat (pankki, apteekki ym.) on rempallaan.
      Hoidettava ei ole allekirjoittanut valtakirjaa minulle pankki- tai apteekkiasipihin. Nostaa eläkepäivänä rahan käteiseksi ja käyttää rahansa ties kuinka. Hänen raha-asiansa eivät kuulemma kuulu minulle. Kuitenkin joudun pitämään hänen hyvinvoinnistaan huolen. Siihen menee se pieni onaishoidontuki. Hänen laskunsa kiertää ulosoton kautta, sillä hän itse sanelee mutä haluaa maksaa ja mitä ei.
      Apteekista tuo vain ne lääkkeet mitkä ovat hänen mielestään tarpeellisia.

Terveydenhoitohenkilökunta, apteekki sekä pankki ovat tietoisia muistisairaudesta mutta mitään ei voi tehdä.
      Hoidettava käyttää itsemääräämisoikeutta.
      Yritin edunvalvontaa, mutta sekin kysyttiin hoidettavalta itseltään ja oli sitä mieltä, ettei tarvitse vaan kykenee hoitamaan utse raha-asiansa.
      Minusta tuntuu naurettavalta, että omaishoitajana en saa edes diabetes-lääkettä apteekista, kun valtakirjaa minulle ei ole tehty.

Miten omaishoitajana pystyn huolehtimaan hoidettavastani kun hän haluaa käyttää itsemääräämisoikeuttaan, eikä tuedosta omaa tilannettaan?

• Omainen

Mitä ihmeen valtakirjaa tarvitset apteekissa asioidessasi? Minä haen mieheni lääkkeet, eikä koskaan ole kysytty valtakirjaa. Samoin hain äitini ja siskoni lääkkeet ilman valtakirjaa.

• Osku1
        Omainen kirjoitti:

Mitä ihmeen valtakirjaa tarvitset apteekissa asioidessasi? Minä haen mieheni lääkkeet, eikä koskaan ole kysytty valtakirjaa. Samoin hain äitini ja siskoni lääkkeet ilman valtakirjaa.

Käytännöt vaihtelee eri paikkakunnilla.
        Ei siinä sen ihmeempää ole.

• soilikki1

Sano omaishoito irti ilmoita sosiaali toimelle että se on loppu nyt.Se on heidän hoidettava tai hoitakoon omainen itse.Tämä kuullostaa aika kornilta mutta muuta et voi tehdä koska hänellä on se itsemääräämis oikeus.Jos kuolee se ei ole sinun murheesi.

• pattitilanne

Eräs tuttavani soitti ja kysyi, saako tehdä huoli-ilmoituksen hoidettavastani, koska en saanut neljään vuoteen asioita eteenpäin tk:n ja lääkäreitten kanssa. Kaikki tutut huomaavat, ettei hoidettava ole ok. Annoin luvan sillä tämä helvetti ei voi enään kamalammaksi tulla.
      Ihmeesti tuli asioihin vauhtia kun vieras ihminen soitti hoidettavan terveydentilasta tervewydenhoitajalle. Jo kahden viikon kuluttua oli osastopaikka hoidettavalla valmiina. Mutta mitä teki hoidettava. Perui ajan ja ilmoitti, että ei tarvitse hoitoja eikä palveluita.
      Nyt ollaan taas pisteessä josta aloitettiin.

Minua ei hyödytä mitään Soilikki1:n neuvo sillä olen puolisohoitaja. Vaikka sanoisin sopimuksen irti jäisi hoidettava edelleen tuohon makoilemaan vaikka asunto on minun. Avioeron tapahtuessa joutuisin jakamaan omaisuuteni hoidettavan kanssa ja myymään kotini.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1881
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1641
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      144
      1639
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      103
      1599
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      85
      1567
    6. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      56
      1558
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      285
      1327
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1279
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1150
    10. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1101
    Aihe