Nyt tiedän,

Psykoterapeutitar

miksi en ole koskaan kasvanut aikuiseksi! Olen aina päättänyt omista tekemisistäni. Lapsesta asti. Selvis, kun katsoin ykkösen aamutveen professori Tahkokallion keskusteluosuutta, joka käsitteli teemaa "Ole lapsellesi aikuinen!" No, parempi myöhään, kun ei milloinkaan!

39

203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuutaa

Aamuteeveestä en ole ko. ohjelmaa katsonut, mutta minusta on lähinnä säälittävää jos ihmisen kasvu on jäänyt lapsen tasolle. Lapset lapsina ja aikuiset aikuisina.

• Olen välillä lapsenmielinen, se on mukavaa. Osaan olla aikuinenkin, elämä on opettanut.

• äijä-

-niinpä, siinä on aika tekemistä, pitää mieli avoimena kuin lapsella, silti ei saa unohtaa mitä on kokemuksen kautta oppinut...edesmennyt Tommy Taberman sanoi jotenkin et; tulla lujaksi, pysyä pehmeänä, siinä sitä tavoitetta yhdelle elämälle.

• suihke
        äijä- kirjoitti:

-niinpä, siinä on aika tekemistä, pitää mieli avoimena kuin lapsella, silti ei saa unohtaa mitä on kokemuksen kautta oppinut...edesmennyt Tommy Taberman sanoi jotenkin et; tulla lujaksi, pysyä pehmeänä, siinä sitä tavoitetta yhdelle elämälle.

Tabermannin kaltaasia miähiä on vähän

• Nyt-korkkaan-pullon

Juuri näin. Pelaan vieläkin Angry Birdsiä. Jossain radio-ohjelmassa Nalle Wahlrooskin sanoi pelaavansa sitä. Pikku viineissä se on lysti peli. voihan se olla, että minun pelaaminen ei ole silloin lasten katseltavaa mutta mukavaa on.

• Psykoterapeutitar

Hei toinen psykoterapeutitar! En minäkään ole koskaan muuttanut lapsuuden päätöksiäni! Mikä kerran on päätetty se pitää!

• Ns.aikuisia.on.liikaa

Se, ettei koskaan tarkastele omia mielipiteitään, päätöksiään ja niiden oikeellisuutta, tarkoittaa sitä, ettei ole kasvanut aikuiseksi. S-tanan surullista jos on vaikka jo keski-ikäinen ja asioista aian vain samaa mieltä kuin keskenkasvuisena.

• Bengalitikku
        Ns.aikuisia.on.liikaa kirjoitti:

Se, ettei koskaan tarkastele omia mielipiteitään, päätöksiään ja niiden oikeellisuutta, tarkoittaa sitä, ettei ole kasvanut aikuiseksi. S-tanan surullista jos on vaikka jo keski-ikäinen ja asioista aian vain samaa mieltä kuin keskenkasvuisena.

Mä käsitän, jos on kasvanut holistiperheessä, lapset ottavat aikuisten roolin, mikä on liikaa vaadittu lapselta. Jälkensä jättää.

• Elämäonkoulu

Myös "holistiperheessä" alkunsa saaneet lapset vanhenevat eli saavat vuosia lisää koko elämänsä ajan. Ei heidän(kään) elämänsä lopu lapsuuteen ja jos lapsuus on ollut kurja, se ei tarkoita, että siihen kurjuuteen pitää jäädä muhimaan, tuleen makaamaan. Vaihtoehtoja on ja löytyy jos tahtoo löytää. Kasvaminen tarkoittaa että tahtoo ...

• Bengalitikku
        Elämäonkoulu kirjoitti:

Myös "holistiperheessä" alkunsa saaneet lapset vanhenevat eli saavat vuosia lisää koko elämänsä ajan. Ei heidän(kään) elämänsä lopu lapsuuteen ja jos lapsuus on ollut kurja, se ei tarkoita, että siihen kurjuuteen pitää jäädä muhimaan, tuleen makaamaan. Vaihtoehtoja on ja löytyy jos tahtoo löytää. Kasvaminen tarkoittaa että tahtoo ...

Hyvin kirjoitit ja noin soisin olevan.

• Psykoterapeutitar

Niin, siis asetin lapsena tavoitteet joihin pyrin ja tarkastelen tekemisiäni ja päätöksiäni aina tarpeen tullen. Päämäärien suuntaviivat on päätetty jo lapsena. Miten toimin, että toiveeni toteutuvat ja pääsen asettamiini päämääriin. Hyvin on toiminut ja kaikki on toteutunut ja päämäärät on saavutettu. Olen tyytyväinen lopputulokseen!

• Bengalitikku
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

Niin, siis asetin lapsena tavoitteet joihin pyrin ja tarkastelen tekemisiäni ja päätöksiäni aina tarpeen tullen. Päämäärien suuntaviivat on päätetty jo lapsena. Miten toimin, että toiveeni toteutuvat ja pääsen asettamiini päämääriin. Hyvin on toiminut ja kaikki on toteutunut ja päämäärät on saavutettu. Olen tyytyväinen lopputulokseen!

Mielenkiintoista. Taisin olla haaveilija ja romantikko. En osannut tehdä kauaskantavia suunnitelmia. Olin lapsellinen lapsena ja taisin olla lapsellinen varhaisaikuisenakin. Mutta sitten.
        Voip olla, että kehitymme vähän epätahtisesti, jos lähdettäisiin vertailemaan.
        En osaa antaa arvosanaa itse itselleni, kun se olisi aika subjektiivinen.

• Psykoterapeutitar

Elämä on helpompaa, kun tietää päämääränsä. Voi keskittyä elämään ja tehdä kaikkea mukavaa ja suhtautua kaikenlaisiin kupruihinkin, mitä elämä yllinkyllin tarjoaa.

• invalidimummu-

- minkälaiset pakkomielteet välillä kansalaisia riivaa - mun lapsuus oli täynnä väkivaltaa kaikenmaailman sotien riivaamassa maassa - köyhyyttä - alko-jahuumeongelmia useissakin perheissä - kylällä aika usein paukkui pyssyt puukkojen heiluttamisen ohell - ja naisiin,lapsiin, vammautuneihin kohdistettu väkivalta mieluummin ehken sääntö kuin poikkeus. Mun mielestä on aika inhaa että edelleenkin mukamuka edustaa hyvää hoitoa noi entisaikain ruoskaaa-raippaaa-raiskaamista terapiat. -sitä plaatua kun koko mun lapsuus ja nuoruus avioliitto mukaan lukien oli täpötäynnä -työorjuuden ohella -- meitä synnissä siinneitä kuritettiin oikein olan takaa herrakansan hyvinvoinnin turvaamiseksi.

• tööttt

-- joten vain kiitotapa kiitosta ja hevonpaskat kaikesta muka-muka terapioistanne - aikoinaan julistitte tietävnne tosi hyvin kaikkkivoivast nekin ihmiset jolla rahaa ja varallisuutta niin paljon etteivät edes paskalle koskaaan taivu kehollaan -menkää rauhaassa vaan kaltaistenne joukkoon edelleenkin.

• pahat.oireet

Ota lääkkeesi!

• odotellaanvaan

Astrologi sanoi että minussa on kolme eri persoonaa,murrosikäinen,keski-ikäinen ja nyt-ikäinen en ole vielä vanhuskaan.Ihmisen elämä menee 27v sykleissä,siitä voi päätellä ja laskea kukin,millaisen elämän on elänyt ja saavuttanut.
      Tarkka syntymäaika ja paikka määrää paljon,ja piru vie--sanompa että kun jälkeenpäin laskeskelin ja mietin elämääni,sehän pitää paikkansa;))
      JOskus olen/olin todella murrosikäinen,nytkeski-ja nyt ikäinen,muistellen elämääni taakseppäin ja asioita mitä kohtasin.
      Mutta se vanhuuskin kurkkii jo oven takana...hiljaa hivuttautuu kait jäädäkseen uusin arvoituksin,hyvääkin on luvassa ja silloin kun mulle sanottiin että maaliskuussa on jotain,mietin että mitä muka,minullekko ainaiselle suossa rämpijälle.Niin katsoppas,sekin on nyt todella totta!

• kirotusvireet

Luota ama vaan horoskooppiin ja astrologiin.
        Maaliskuu maata näyttää.

• kysynn

--mie oon ostanut ja ottanut tämänkin päivän lääkkeet - ei tarvitse muistuttaa -kenties mielisairauteni kriisistä kriisiin menoineen huolettaa teitä enempikin?Vinoilun ja vainoamisen ohella?

• 1eero

Ymmärrän mitä aloitus tarkoittaa aikuiseksi kasvamisella.
      Aamusella kävin lääkärissä, muun tutkimusen ohessa mitattiin paino ja pituus, perskule olen lähtenyt kasvamaan alaspäin, armeian ajasta tultu 4 cm, onneksi ei niin paljon että huomaa.

Missä iässä on kasvanut aikuiseksi ennenkuin on muuttunut vanhuuden höppänä.

• Osannetkoarvella

Onko sulla osteoropoosi? Aikuiseksi kasvaminen ei tarkoita fyysistä kasvamista. vaan ...

• 1eero

Ymmärrän mitä aloitus tarkoittaa aikuiseksi kasvamisesella.

• Bengalitikku

Katsoin Areenasta haastattelun. Minusta T:n tapa puhua ja kertoa omia näkemyksiään oli vähintäänkin epäselvää.
      Olen siinä samaa mieltä, että aikuisen pitää olla selvillä roolistaan.
      Olen törmännyt jossain kahvilassa pitkäpiimäisiä neuvottelijoita.
      En aina ole varma, näytelläänkö kivaa ja kotona on aivan eri sävel.
      Mielestäni on niin, että vanhemmat, kun kerran ovat vastuussa lapsestaan, päättävät asioista.
      Uhmaiät ja murrosiät ovat niitä kulminaatiopisteita, että huolimatta kuinka koville ottaa, jaksaa pitää rajat ja niistä oman perheen normeista.
      Mielestäni on kyse turvallisuudentunteesta ja luottamuksellisuudesta, johon lapsi tulee kasvattaa.
      Pieni lapsi menee ymmälle, jos häneltä jahkaillaan mielipiteitä.
      Proffahan sanoi, että aivot ovat kypsät 25 - 30 vuotiaan keskimäärin.
      En kannata preussilaista kuria.
      Muistan itse sanoneeni, kun olimme erimieltä asioista lapseni kanssa, että äitinä olen tätä ja tätä mieltä. Aikuisempana lapsi myönsi, että hyvä, että hänellä oli rajat.
      Meidän ikäryhmässä lapsuuden ja nuoruuden kuri oli yleisesti aika ankara, liiankin.
      Tavallaan koulussahan lapsilla onkin vaikeaa noudattaa ja totella ohjeita ja sääntöjä, mitkä on kaikille samat. Tästäkö koulujen ongelmat ovat osaksi.
      Kirjoittamallani en tarkoita, että olisin itse jokin super- tai hyperäiti.
      Ei. Montaa asiaa olen miettinyt jälkeenpäin: esim. miten vähän aikaa loppujen lopuksi oli työn ja työmatkojen takia lapselle.
      Ehkä kuusituntinen työpäivä nykyisellä kokopäiväpalkalla olisi ratkaisu ja silloin naisten eurokin olisi sama - tietenkin tiettyyn ikään asti.

• Hyvinhelppotapaus

Omakin jälkeläiseni ihmetteli teini-ikäisenä, miksi hänen täytyi joissain asioissa tyytyä äidin / vanhempien päätöksiin. Onneksi hän tyytyi myös selitykseen: vanhempi on vastuussa lapsesta niin kauan kuin tämä on täysi-ikäinen, se tarkoittaa, että niin kauan vanhempi päättää mikä on hyväksi, mikä ei. Ainakin pääpiirteittäin ja isommissa aiheissa.

• Bengalitikku
        Hyvinhelppotapaus kirjoitti:

Omakin jälkeläiseni ihmetteli teini-ikäisenä, miksi hänen täytyi joissain asioissa tyytyä äidin / vanhempien päätöksiin. Onneksi hän tyytyi myös selitykseen: vanhempi on vastuussa lapsesta niin kauan kuin tämä on täysi-ikäinen, se tarkoittaa, että niin kauan vanhempi päättää mikä on hyväksi, mikä ei. Ainakin pääpiirteittäin ja isommissa aiheissa.

Minusta tuntuu, että vaikka proffa ei ääneen sanonut, niin viime päiväisiin asioihin viitaten, epäsuorasti neuvoi vanhempia ottamaan ohjat käsiinsä.

• Metkajuttu

Niiin, se on kyllä merkillisen metka juttu, ettei sitä saa sanoa ääneen. Itse ihmettelin jo perillisteni kouluaikoina, ettei "saanut syyllistää". Silti, vaikka jotkut vanhemmat toimivat ilmiselvästi väärin missatessaan huoltajuutensa.

• Bengalitikku
        Metkajuttu kirjoitti:

Niiin, se on kyllä merkillisen metka juttu, ettei sitä saa sanoa ääneen. Itse ihmettelin jo perillisteni kouluaikoina, ettei "saanut syyllistää". Silti, vaikka jotkut vanhemmat toimivat ilmiselvästi väärin missatessaan huoltajuutensa.

Nii-in. Pitäisikö vanhempia kouluttaa vanhemmiksi?
        Sitten, kun on ongelmia, järjestetään luentoja maan ja taivaan väliltä.
        Jokin juttuhan tässä ontuu.

• Vanhemmuustesti

Kyllä. Esim. koulussa(kin) kannattaisi opettaa elämässä tarpeellisia juttuja. Ja monessa muussakin paikassa ...

• Bengalitikku
        Vanhemmuustesti kirjoitti:

Kyllä. Esim. koulussa(kin) kannattaisi opettaa elämässä tarpeellisia juttuja. Ja monessa muussakin paikassa ...

Voiko olla niin, että koulun taholta oletetaan ja kodin taholta oletetaan, että jompikumpi opastaa ja sitten ei kumpainenkaan.

• Molempiparempi

Ainakaan koulujen opetussuunnitelmat eivät voi / saa olla oletuksia. Eivätkä ainakaan viisaat vanhemmat vain olettele mitään, vaan ottavat selvää. Mutta monta mutkaa taitaa olla tuossakin matkassa ja ihmiset ovat vielä mutkallisempia.

• töött

- pikkupoikien kanssa joskus mittailtiin pituuksia - pojat oli iloisia kasvamisestaan . Itse olinnuorena 164cm, mittani 60vuotiaana näytti 157 cm sanoin pikkupojill että tämä mummu kasvaa jo maata kohti - raskaantyön raatajan osaa vaan -jottain luhitumista ja lyyhistymistä varmaankin vuosien taakkana.

• Hoitakaaitseänne

Onko sullakin osteoropoosi?

• Heikunkeikku

Lukematta nyt muiden kommentteja niin vastaan.
      Myös minä olen jo lapsesta saakka suunnitellut elämääni. Olen vakaasti suunnitellut asioita.
      Joo, olen onnistunut mielestäni. En ole haihatellut ja sen semmosta, vaan mielestäni oon osannut myös nuorena ottaa "järjen käteen" ja tuumia mitä "täs olis järkevää tehdä".

En osaa sanoa, että enkö ole koskaan kasvanut aikuiseksi, vai onko se niin että olen syntynyt aikuiseksi:)
      Ajattelen, että lapsekkaan lapsekas hassu voi olla, jos se ei vetäse järkevyyttä pois.

Järkevyyden lisäksi luojan kiitos olen saanut luovuuden. Luovuus antaa eväitä moneen, ottamatta järkeä pois.

• Tässä yksi teoria jonka olen huomannut toimivan

https://fi.wikipedia.org/wiki/Transaktioanalyysi

Bernen ajattelu ja transaktioanalyysin teoria perustuu perusoletukseen, että ihmisen persoonallisuus rakentuu ja toimii kolme erilaisen minätilan kautta. Minätilat ovat vanhempi, aikuinen ja lapsi. Ollessaan vuorovaikutuksessa toisen ihmisen kanssa, toimii ihminen jostain minätilasta käsin. Minätila sisältää tunteet, ajattelun ja toiminnan.

Bernen käytännöllinen kolmen minätilan malli on tehnyt monet vaikeasti tulkittavat tilanteet helpommin ymmärrettäviksi. Transaktioanalyyttisesti suuntautuneessa psykoterapiassa asiakkaita valistetaan aktiivisesti näkemyksen mukaisista persoonallisuuden tiloista ja tiloihin liittyvistä ajattelun, toiminnan, kokemusten ja tuntemusten tavoista. Osana valistusta käytössä ovat myös aiheesta kirjoitetut yleistajuiset kirjat.

• Bengalitikku

Jaa.
        Minä pidän edelleen Tony Dunderfeltin temperamentien ymmärtämisestä värien kautta.
        Kait tuo yllä kirjoitettukin pitää joiltain osin joskus.

• Bengalitikku kirjoitti:

Jaa.
        Minä pidän edelleen Tony Dunderfeltin temperamentien ymmärtämisestä värien kautta.
        Kait tuo yllä kirjoitettukin pitää joiltain osin joskus.

Ei huono tuo Tonyn teoria ole,

• kysynn

miettivävätkö ihmiset koskaan millaaisissa asioissa ihmiset joutuvat kokemaan silkkaa ilkeyttä ja maailman pahuutta kanssakäymisen puitteissa toisten ihmisten taholta-- mullakin on kokemuksia murretuista ovien lukoista ja kaikki hujanhajan pengotusta huuhollista - mitäpähän tunkeilijat liennevät olleet vailla?

• En tiedä muista, itse en koskaan ole joutunut kokemaan ilkeyttä ja pahuutta. Kaikki ovat olleet ystävällisiä tai sitten heillä on ollut huono päivä kuten meillä kaikilla joskus.

• En ole ko ohjelmaa katsonut...

Huoleton lapsuus ja sitten töppöilyjä ja hullutuksia täynnä oleva nuoruus, joka jatkuu yhä.
      Koskaan en kasva aikuiseksi, en edes halua, olen aina kulkenut haihattelusta toiseen. Päämääristä tai järkevyydestä ei ole mitään tietoista tietoa, elänyt vain omana itsenäni päivästä toiseen, elämä on itsessään aika hyvä koulaaja. Vaikka elämä on yhtä siksakkia ollut, en päivääkään vaihtaisi pois.
      Koskaan en ole mustaa aukkoa edessäni pelännyt ,katsonut mitä sieltä sitten löydän vai löydänkö mitään.
      Järkevyyttä täynnä olevat aikuiset ovat aina olleet mielestäni jotenkin tylsiä, minää ja oman minänsä järkevyyttä puhkuvia, jotain soosookansaa.

Lasten kanssa pärjäsin jollain savolais-summerhilliläisellä kasvamisella heidän rinnallaan ja nyt lastenlasteni kanssa jatkan samanmoista rinnalla kulkemista seikkailusta toiseen.
      Oikeastaan elämän polkuni on raadollisuudessaan näyttänyt parhaat puolensa, mitä nyt joskus on saanut kiviä potkia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 4 kuoli kolarissa

Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      361
      14161
    2. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      100
      2141
    3. Kuka on oikein

Kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1809
    4. Mikä on lempikuvasi

Kaivatustasi?
      Ikävä
      83
      1693
    5. Onko kenelläkään tästä tietoo?

https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      45
      1271
    6. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      97
      1220
    7. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      280
      1083
    8. Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista

Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi
      Suomussalmi
      28
      1044
    9. Ihastukselleni

Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      1033
    10. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      73
      997
    Aihe