Väsyttääkö teitä? Onko normaalia?

Mikähän

Kysyn seuraavaa. Nuorempana ei väsyttänyt koskaan. Aina oli virtaa aika lailla. Nyt epäilyttää voinko olla vaika sairas, kun on alkanut väsyttämään. Olen jo 60 v paremmalla puolella. Kävelen kyllä n 10 km joka päivä, että se pitäisi olla terveellistä. Mutta paljon enemmän väsyttää kuin ennen. Pitääkö olla huolissaan? Oikeasti. Mikä ihme voi väsyttää? Ei kai vaan ikä voi väsyttää?

19

293

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla ei ole paheita.
      Tähän asti olen nauttinut kaikesta täysin sydämin.
      Pahe sanaa olen pitänyt aina kateellisten pahetteluna.
      Nautitko sinä 60-luvulla niistä punaisista pillereistä?

68v.
      H.

• Uni.ja.Lepo

Mä oon miettinyt että se on vain sitä syvempää unta kohti. Uni on jo ilon aihe.

• Mitä välii hei?

H.

• Huono.hbeinen

Olen paljon menossa harrastuksissa ja hyötymenoissa. N. kolmen-neljän päivän kuluttua tulee "ihan rätti" -päivä. Makaan sohvalla ja katselen tvtä ja luen. Seuraavana aamuna on virta taas kasassa.
      Ruoka on vaatimatonta terveellistä arkiruokaa, c-vit hedelmistä, kasviksista ja d-vit kalasta ja purkista kohtuullisesti, b-vit kokojyväviljasta, lihasta. Liikuntaa sinulla on riittävästi, itsellä samoin.
      Jos näistä ei väsymys tokene, aloitta mittauttamalla hb (voi olla raudan imeytymishäiriö), toki kannattaa huolissaan terveydestään olla. Tai kyllähän lääkäri tietää, miten väsymystä aletaan tutkia.
      Onko elämäsi tylsää, ettei peräti tunnistamatonta masennusta.

• Mitä välii hei?
        60

H.

• hunksz kirjoitti:

Mitä välii hei?
        60

H.

Mitä älyy hei?
        6

• mimmimum-..mi

" nuku nuku nurmi lintu...väsy väsy västäräkki...väsy kun minä väsytän ...nuku kun minä nukutan"
      Usein tulee siinä seitsemän jälkeen illalla pieni väsy...mutta kun se menee ohi ...on sitten taas illanvirkkuna jonkin aikaa...

• en ihan ymmärtänyt tarkoitatko väsymisellä sitä että nukuttaa, vai sitä että et jaksa tehdä kaikkea. uskoisin että ikä vaikuttaa kumpaankin, sekä jaksamiseen että unen tarpeeseen.
      olen usein kuullut väitettävän että ikäihmiset eivät nuku yhtä pitkiä yöunia kuin nuoremmat, ainakin heräävät hyvin aikaisin, mutta kohdallani tuo ei ainakaan pidä paikkaansa, en ehkä ole vielä riittävän vanha. olen illanvirkku ja aamuntorkku kuten olen aina ollut, harvoja poikkeuksia lukuunottamatta menen nukkumaan saman vuorokauden puolella jona aamulla myöhään herään.
      mitä taas tulee jaksamiseen, niin olen hyväksynyt sen etten enää jaksa kaikkea samalla "raivolla" mitä nuorempana ja on tehtäviä joita en jaksa lainkaan.

• Ravinto-onrakennusaine

Jos väsyttää enemmän kuin laki sallii, kannattaa käydä lääkärissä jotta pääsee verikokeisiin. Varsinkin sokeriarvot on hyvä tarkistuttaa viimeistään iässäsi.

Liikunta on hyvä juttu, mutta jos syöt 'väärin' ja nukut huonosti, niin tuollainen km-määrä rasittaa ehkä liikaa. Väärin syömisellä tarkoitan sitä, että syöt vain vatsan täyttettä etkä huolehdi, että ruoka on ravintorikasta, jotta elimistösi saa kaipaamansa ravintoaineet käyttöönsä.

• verikokeissa-selviää-

alottajalle:

kokeile D vitamiinin lisäystä,
      jos muutaman päivän kuluttua ei virkeys palaa
      mene lääkäriin verikokeisiin,
      verikokeista selviää väsymyksen syy,

• Kyllä välillä väsyttää. Ei ole mitään syytäkään väsymykseen, on vain huonompi päivä. Uni jää joskus katkonaiseksi, sekin voi vaikuttaa. On levottomat jalat, joskus poljen kuntopyörää aamuyöllä kolmen maissa, se auttaa jalkoihin mutta piristyn muuten niin että ei enää nukuta.
      Ei koskaan niin paljon väsytä ettenkö touhuaisi kaikenlaista kotona. Leivon, silitän, korjan vaatteita ja siivoankin jos näyttää olevan tarvetta.
      Mansikkamaan laajentaminen on jäänyt kun flunssakin on iskenyt ja vettä satanut melkein koko ajan.
      Minun on vaikea hyväksyä että väsyttää, usein laitan sen laiskuuden piikkiin itselläni vaikka ei aina pitäisi paikkaansa.

• e.lä.mä

Väsyttää ei normaalia--lääkärin väärät lääkkeet... kokeilen.

• Mikähän

Tein mökillä pieniä metsätöitä, mutta en oikein olisi jaksanut. Mielummin olisin vaan istunut ja ihmetellyt. Ajoin sitten stadiin ja menen ehkä lääkäriin valittamaan saamattomuuttani. Nukun hyvin, tämä on jotain muuta. Ehkä on vääränlainen verenpainelääke. Niinkuin olisi käsijarru päällä. Täytyy pakottaa itsensä liikkelle. Nuorena oli niinkuin vieteri, oli vaikea olla paikoillaan.

• Olen.lomalla

Lomalla.

• henkinenväsymys

Silloin vain väsyttää jos nukkunut liian vähän eli alle viisi tuntia, mutta sekään ei välttämättä näy samana päivänä. Jos on paljon keskeneräisiä asioita se väsyttää henkisesti.

• aliisa.aprikoiva

Lääkärissä käynti selventäneen väsymyksesi syyn. Tunnut olevan tolkun ihminen, joten saannet ruoasta kaikki tarpeelliset vitamiinit, kivennäisaineet sun muut.

Itselläni on alkanut kala tökkiä. En oikein tiedä mikä olisi puhtainta kalaa. Asun pk-seudulla ja merikala on lähiruoka. Tulossa silakkamarkkinat, joten sitä ehkä. Lohi ja kirjolohi ovat alkaneet tökkiä ensimmäisinä. Järvikalat ovat hirveän kalliita. Joten purkista otan D-vitamiini-kalkki-yhdistelmää.

Vettä sataa, joten ulkoliikuntaan en taida lähteä.

Kerrotko sitten meille, kun syy väsymykseesi selviää. Josko siitä olisi apua meille muillekin.

• Psykoterapeutitar

Alkaa elämä "maata kohti"! Päiväunet on ihan hyvä juttu ja elämän rentous muutenkin. Elämä on yksinkertaista ja mukavaa😍

• Väsymys on yleensä merkki levon tarpeesta,
      mutta jos kunnolla lepää ja sittenkin väsyttää
      kantsii piipahtaa tohtorin juttusilla.
      Voit tehdä uniapneatestin,
      sekin voi olla liiallisen väsymyksen taustalla..

Itselleni kävi niin jo kymmenen vuotta sitten,
      testattiin ja mitattiin ja sain laitteen ,
      jota ilman ei uni osaa tulla luokseni.

• siilenämää2

Poikkeava väsymys voi olla oire monestakin asiasta, kannatta piipahtaa lekurin puheilla niin kuin monet täällä jo sanoivatkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 4 kuoli kolarissa

Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      329
      11964
    2. Suomea odottaa karu kohtalo

Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.
      Maailman menoa
      419
      3361
    3. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      95
      1858
    4. Kuka on oikein

Kaivattusi?
      Ikävä
      89
      1636
    5. Mikä on lempikuvasi

Kaivatustasi?
      Ikävä
      83
      1623
    6. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      94
      1122
    7. Onko kenelläkään tästä tietoo?

https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      41
      1091
    8. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      73
      937
    9. Ihastukselleni

Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      923
    10. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      253
      897
    Aihe