Vem ska man rösta inom SFP i nästa valet?

Åbobo

Vi är tre systrar som bor i olika sidor av Finland. Vi hade ju bestämt vem ska vi rösta på i nästa valet.
Jag som bor i Åbo tänkte rösta ida Schauman. Systern i Grankulla, Veronica Rehn-Kivi och hon som bor i Borgå har alltid röstat Mikaela Nylander.

Nu ringer en släktning, att tex Ida har ingen chans, att gå genom i Åbo och dom två har också rätt så lilla chanser. Han brukar skriva på den här spalten.

jag undrade, att var har han fått upgiften. Han sade, att här på spalten skriver någån Persuvetare, eller en sakkunnig, som brukar veta. Är det sant?

53

699

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Åbobo

Går våra röster i förlust, om vi röstar SFP. Borde jag i stället rösta finlandssvensken Li Andersson?

• bårgåbo

Jag tänker åtminstone rösta på Mikaela, hon sköter sig bra.

• lyckatillbara

Om man tror på persuvetare, då är det kanske bättre att inte rösta alls.

• Åbobo

Den släktingen som ringde och påminnade, att rösten går i fölust om kandidaten går inte genom, han sade så, att någon vetare har vetat altt som gäller SFP till punkt och prikt.

• Det är säkert, att Ida Schauman förlorar mot Li Andersson. På Nyland har Rehn_Kivi och Nylander inte goda chanser, att gå genom.

• Ida och Li tävlar knappast om samma röster. Li har aldrig profilerat sig som en förkämpe för svenskan! Li är ordförande för Vänsterförbundet, det är vänsterrösterna hon tävlar om.

Ida har goda chanser att bli invald, hon kommer säkert att ärva en stor del av Stefan Wallins röster, eftersom SW inte mera ställer upp.

Rehn och Nylander ryms båda bra med från Nyland, no panic.

Trollet Finlandssvenskar kan ta det riktigt lugnt, vilka SFPare som blir invalda i nästa riksdag är ju inte precis din sak.

• Ankdam kirjoitti:

Ida och Li tävlar knappast om samma röster. Li har aldrig profilerat sig som en förkämpe för svenskan! Li är ordförande för Vänsterförbundet, det är vänsterrösterna hon tävlar om.

Ida har goda chanser att bli invald, hon kommer säkert att ärva en stor del av Stefan Wallins röster, eftersom SW inte mera ställer upp.

Rehn och Nylander ryms båda bra med från Nyland, no panic.

Trollet Finlandssvenskar kan ta det riktigt lugnt, vilka SFPare som blir invalda i nästa riksdag är ju inte precis din sak.

Dom som blir invalda i riksdagen är lika mycket min sak. Tyvärr gamla gummor har inga extra förmån i valet.
        SFP fick inte valförbund i Åbo. Du borde tala med någån valekspert. Även om Ida Schauman sku få alla 9000 röster, som familjepappan SW fick, räcker det inte.
        Li kämpar för finllandssvenska röster med dom unga. SFP har i det gömma fått folk rösta sina kandidater, tyvärr dom unga följer inte orden.

Rehn och Nylander har några som helst möjligheter gå genom. Du måste komma ihåg, att Calle är inte med med sina 30000 röster. I kampen finns nu en ny frågetecken. Nämligen vem får Hjallis med i Nyland?

Du gjer alltid fel information till röstare. Du påpekade, att man borde rösta Nils Torvalds. Röstet gick i förlust. Aldrik lita på Ankdam! Hon är fel informerad.

• Finlandssvenskar kirjoitti:

Dom som blir invalda i riksdagen är lika mycket min sak. Tyvärr gamla gummor har inga extra förmån i valet.
        SFP fick inte valförbund i Åbo. Du borde tala med någån valekspert. Även om Ida Schauman sku få alla 9000 röster, som familjepappan SW fick, räcker det inte.
        Li kämpar för finllandssvenska röster med dom unga. SFP har i det gömma fått folk rösta sina kandidater, tyvärr dom unga följer inte orden.

Rehn och Nylander har några som helst möjligheter gå genom. Du måste komma ihåg, att Calle är inte med med sina 30000 röster. I kampen finns nu en ny frågetecken. Nämligen vem får Hjallis med i Nyland?

Du gjer alltid fel information till röstare. Du påpekade, att man borde rösta Nils Torvalds. Röstet gick i förlust. Aldrik lita på Ankdam! Hon är fel informerad.

Jag försöker inte välja ut vinnare, jag röstar på en kandidat som jag uppskattar. En SFP-kandidat har knappast en chans i världen att bli vald till president i Finland, men det skulle inte falla mej in att rösta på ngt annat parti under första omgången.

Du har konstiga teorier, jag väljer min kandidat när jag ser vem som ställt upp. Det viktigaste är att vara partiet trogen, de enskilda kandidaterna är inte lika viktigt.

• godachanser

Mim mosters kusins svåger sa att man ska rösta på Ida Schauman.

• Så pseudonymfarmen kläckte en till? Borde man gratulera?

• rödarosor

Gratulera förstås, det är väl fint att någon förökar sig.

• bestämmersjälv

Jag brukar inte fråga av släkten vem jag ska rösta på.

• Inte jag heller och knappast någon annan heller. Allt fan hittar dom här dunderskallarna på! Det är dessutom över ett halvt år kvar till valet!

• Lukiolaislikka

Monelta menee ääni hukkaan, jos äänestää RKP:n ehdokasta. Turussa se on ainakin varmaa, että Wallinin jättämät 9000 ääntä eivät riitä läpimenoon ilman vaaliliittoa. RKP lähtee täydellä listalla, jos saa 17 hölmöä houkuteltua. mikä lie tilanne Helsingissä ja Uudelamaalla?

Österbottenilla ei myöskään saada kunnon ehdokkaita RKP:n listoille.

• densomleverfårse

Du ska nu bara grubbla över hur persuna och de blåa klarar sig.

• SSND
        densomleverfårse kirjoitti:

Du ska nu bara grubbla över hur persuna och de blåa klarar sig.

Det kan hända att det inte blir någon jytky den här gången.

• felvalkretsar

Synd att man inte kan rösta på Anders Adlercreutz eller Joakim Strand.

• jakobstad

Om Henriksson ännu ställer upp så har hon nog goda chanser.

• pernåbo

Här i LOVISA har vi unga Otto Andersson, nuvarande stadsfullmäktiges ordförande.

• Niklas.Hult

Jörn Donner får min röst

• 228w

Donner har så mycket annat program, böcker och annat, inte hinner med politik nu.

• röstaren

Jag brukar tänka att det ärinte hela världen ifall min kandidat inte blir vald, det är mera ett ställningstagande att rösta, och desto mindre chans har ju dom jag minst vill att ska bli valda om min röst faller på nån annan.

• röstaren

Otto Andersson är jag däremot myckegt imponerad av, man verkar kunna lita på vad han säger. Han kommer att gå långt.

• småbrukare

Vi ska inte glömma Christoffer Ingo, ordförande för Svensk Ungdom.

• småbrukare kirjoitti:

Vi ska inte glömma Christoffer Ingo, ordförande för Svensk Ungdom.

Vi ska glömma Ingo och hans 73 medföljare.

• 228w
        Finlandssvenskar kirjoitti:

Vi ska glömma Ingo och hans 73 medföljare.

Svensk Ungdom har långt över 2000 medlemmar.

• Jag föreslår att ni väntar på kandidatuppställningen, ser på valprogrammen i TV, läser tidningarna omsorgsfullt, testar några valmaskiner och sen röstar ni på det parti och den kandidat som bäst faller er i smaken.

• Och sen rösten går i förlust, om kandidaten blir inte vald. SFP har bara 2säkra namn på listan.

Och sen rösten går i förlust, om kandidaten blir inte vald. SFP har bara 2säkra namn på listan.

Än sen då?
        Inte är det viktigt att rösta på en kandidat som blir invald, varje röst gagnar i varje fall partiet. Jag röstar på en kandidat som jag uppskattar.

Du är barnslig!

• Ankdam kirjoitti:

Än sen då?
        Inte är det viktigt att rösta på en kandidat som blir invald, varje röst gagnar i varje fall partiet. Jag röstar på en kandidat som jag uppskattar.

Du är barnslig!

Nu du måste rösta kandidat som koplar sig med kommunister.

• Ankdam kirjoitti:

Än sen då?

Du är barnslig!

Din kandidat Eva Biaudet röstar i samma grupp som Li Andersson. SFP har förlurat sin prestige och unga röstare. Gamla gummor finns bara kvar. SFP har förlorat valaet och blir det minsta partie i Finland. Högst 5 ledamöter och Blåa kan få 6.

Din kandidat Eva Biaudet röstar i samma grupp som Li Andersson. SFP har förlurat sin prestige och unga röstare. Gamla gummor finns bara kvar. SFP har förlorat valaet och blir det minsta partie i Finland. Högst 5 ledamöter och Blåa kan få 6.

Ta det lugnt, vi har gott om goda kandidater. SFP har alltid haft kandidater på båda sidorna om mittsträcket. EB befinner sig på vänsterkanten, det finns andra pä högerkanten.
        Språket förenar, höger eller vänster är inte avgörande.

• Anneli.Anmääli

Täytyykö olla rkp:n kannattaja, jos profiloituu suomenruotsalaiseksi

• vai.miksi.kysyt

Oletko profiloitumassa juuri parhaillaan?

• Ei tietenkään!
        Miten kansallinen vähemmistöidentiteetti muka liittyy poliittiseen kantaan?
        Suomenruotsalaisia löytyy ihan kaikista puolueista aivan kuten suomenkielisiäkin.

• 32514711

RKP sai Yle:n kyselyssä 3,7%:n kannatuksen ja olisi ulkona eduskunnasta, jos olisi äänikynnys.
      Sinisten seuraksi unohdetun kansan puolesta. Suomenruotsalaiset unohdettu kansa.

• röst.en

Vem ska man rösta? Alla andra duger, men inte sannissarna eller blåa.

• ingaproblem

Det finns att välja på.

• annamaja

Synd att man inte bor i Österbotten,Henriksson vore annars självklar kandidat.

• Lukiolaislikka

Toivottavasti Elisabeth Rehn ja Jörn Donner lähtevät ehdolle.

• realistisk

Det tror jag knappast att dom gör,det finns säkert trevligare sysselsättningar att hålla på med i deras ålder.

• ". Systern i Grankulla, Veronica Rehn-Kivi"

Ei kannata.
      Viimeksi ei omat avut riittäneet, vaan pääsi vasta kun Haglynd pakkasi kimpsunsa ja pakeni eduskunnasta (vielä) helpompiin hommiin.

• Åbobo

Olen saanut tiedon, että RKP on Suomen pienin puolue. Gallupit antaa väärän tuloksen Sinisille.

Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 4 kuoli kolarissa

Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      424
      16487
    2. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      140
      2630
    3. Kuka on oikein

Kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1966
    4. Mikä on lempikuvasi

Kaivatustasi?
      Ikävä
      86
      1839
    5. Onko kenelläkään tästä tietoo?

https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      47
      1403
    6. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      98
      1295
    7. Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista

Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi
      Suomussalmi
      34
      1230
    8. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      290
      1224
    9. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      83
      1189
    10. Ihastukselleni

Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      1153
    Aihe