Miten kannat kortesi kekoon ?

päästömies

Ilmastonmuutoksen takia päästöjen rajoittaminen on noussut tärkeäksi asiaksi eli miten olet omalla tavallasi vaikuttamassa asiaan ? Oletko pystynyt rajoittamaan omia päästöjäsi oikealla tavalla ? Minun naisystäväni sanoi että on pannut merkille että minä pie..........skelen aikaisempaa vähemmän eli se on yksi tapa vaikuttaa asiaan.

98

1315

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syrjäseudunasukki

Jaa päästöt... Ajan vanhalla autolla, joka on jo tehty aikaa sitten, eikä siten sen tekeminen aiheuta mitään päästöjä. Uudella autoola pitäisi ajaa yli 400000km, ennen kuin oltaisiin samalla viivalla nykyisen autoni kanssa.
      Olen vaihtanut kaikki pihavalot LED-valoiksi, sekä osan talonmme sisälläkin.
      Ruokaa ja muita tuotteita ostaessamme ajattelemme hiili- ja vesijalanjälkeä. Kasvatamme osan ruuasta itse. Kalastan suuren osan ruokakaloistamme. Marjastamme ahkerasti.
      Käytämme verkkopankkia ja muutenkin hoidamme asioita paljon verkossa, joten emme kulje autolla pankkien ja virastojen asioilla.
      Talomme ja harrastustilat, sekä pesuvedet lämpiävät puulla.
      Käytämme pieniin matkoihin polkupyörää.
      Käytämme julkista liikennettä, kun se on vain mahdollista.
      Syömme aika paljon kasviksia ja nekin lähiruokaa, osa kasvatettu itse.
      Kierrätämme kaiken mahdollisen.
      Emme ole muutenkaan mukana kulutushysteriassa, hankkimamme tavarat ovat pitkään käytössä.

Tulevaisuudessa käytämme talomme lämmittämiseen aurinko- ja tuulienergiaa, osa laitteista kierrätystarpeista.

• Nuuka.pohjalainen

Tehän olette ihan malli-ihmisiä. Led-lamppujen vaihto vanhojen hehkulamppujen tilalle, siinä on ristiriitaa. Hehkulamput kun tuottavat lämpöä, joten se taas säästää pattereista tulevaa lämpöä. Mene tiedä, minulla on kumpiakin. Ulkovalojen vaihto ledeihin on ok. Ja kun teidän lämpö tulee puista, niin teillä tietenkin myös sisällä ok.
        Itsekin olen haka käyttämään melkein kaikki mitä ostan, ei tule turhia purnukoita ja monet kasvikset syön kuorineen. Lihaa kyllä syön, en ihan teidän tasollenne pääse, mutta monessa asiassa toimin samoin. Enkä voi puilla alkaa taloyhtiössä lämmittelemään. Kun lähden kuntani keskustaan asioille, jätän auton sen liikkeen parkkiin, josta ostan painavimmat tavarat. Sitten kunnon lenkkareilla kävelen reippaasti reppu selässä kirjastoon, apteekkiin, Alkoon, rautakauppaan, tulee lenkki samalla.
        päästömies, tiedäthän että 20 pierua päivässä on normaali.

• syrjäseudunasukki
        Nuuka.pohjalainen kirjoitti:

Tehän olette ihan malli-ihmisiä. Led-lamppujen vaihto vanhojen hehkulamppujen tilalle, siinä on ristiriitaa. Hehkulamput kun tuottavat lämpöä, joten se taas säästää pattereista tulevaa lämpöä. Mene tiedä, minulla on kumpiakin. Ulkovalojen vaihto ledeihin on ok. Ja kun teidän lämpö tulee puista, niin teillä tietenkin myös sisällä ok.
        Itsekin olen haka käyttämään melkein kaikki mitä ostan, ei tule turhia purnukoita ja monet kasvikset syön kuorineen. Lihaa kyllä syön, en ihan teidän tasollenne pääse, mutta monessa asiassa toimin samoin. Enkä voi puilla alkaa taloyhtiössä lämmittelemään. Kun lähden kuntani keskustaan asioille, jätän auton sen liikkeen parkkiin, josta ostan painavimmat tavarat. Sitten kunnon lenkkareilla kävelen reippaasti reppu selässä kirjastoon, apteekkiin, Alkoon, rautakauppaan, tulee lenkki samalla.
        päästömies, tiedäthän että 20 pierua päivässä on normaali.

Tuo hehkulamppujen vaihto LED-lamppuihin on kyllä ihan harkittu juttu, koska lämmitämme puilla. Sähkölämmitystä on vain varalla tasaamassa kovilla pakkasilla lämpötiloja, joten lamppujen lämmöllä ei ole merkitystä juurikaan meillä.
        Tuo kirjaston käyttö on meilläkin ahkeraa, tosin olemme hankkineet runsaasti käytettyjä kirjoja omaan kotikirjastoomme. Tuolla käytettyjen kirjojen hankinnalla olemme omasta mielestämme myös vaikuttaneet ilmastomuutoksiin. Käynnit kirjastossa jäävät vähemmälle, kun posti tuo muun postin mukana kirjat antikvariaatista meille postilaatikkoon. Käytetyn kirjan hinta postimaksuineen on halvempi, kuin matka kirjastoon täältä syrjäseudulta. Toki käytämme kirjastoakin, kun se vain logistisesti on mahdollista.
        Olemme myös suosineet kimppakyytejä, jos omalla autolla on pitänyt liikkua, on kyydissä usein muitakin. Ja lasten ollessa pieniä, veimme aina harrastuksiin muitakin lapsia taikka huvipuistoon. Jos oli mahdollista mennä bussilla vaikkapa kylpylään, niin silloin mentiin koko perhe bussilla.
        Taloyhtiöstä... vaikka me asumme omakotitalossa, on meillä useampi sijoitusasunto, joiden taloyhtiöiden kokouksissa tietysti olemme mukana ja olemme olleet ehdottamassa taloyhtiöihin mm. aurinkoenergian käyttöä ja ilmalämpöpumppuja, sekä lisäeristyksiä. Yksi taloyhtiö siirtyi kaukolämpöön ja siten luopui fossiilisten polttoaineiden käytöstä, jatkossa mahdollisesti tulee vielä aurinkopanelit katolle tuottamaan sähköä. Joten voi taloyhtiön osakkaanakin tehdä jotain ilmastomuutoksen hyväksi ja saada ehdotuksilla toisetkin osakkaat mahdollisesti mukaan kannattamaan esitettyjä hankkeita.

• Lämpöhyödyntämö

Olen lisännyt hernekeiton ja hapanleivän syöntiä, samoin kokkelipiimän juontia.
      Teemani piere kaksio kuumaksi toimii.
      Olen pystynyt pienentämään kaukolämmön sisäänsyöttöä.

• ö-Öö

Juon mahdolliimman paljon keskiolutta.

Hiilidioksidipäästöt pitää saada alemmaksi.

=DW=

• sintuajuodaan

varmaan alkuperänen tarkoitti kuitenkin asiallista keskustelua,mut kuu oon savolainen:200 päästöö ? hallitus on ihan hirveitä tärkeilijöitä PÄÄSTÖINEEN.tulee mieleen ku sintua (kurria)juotiin tahallaan kel maha kuralle ensimmäisenä menee.semmostaha tuo touhu on.ihan per....

• pahsia

Oiva keino nakittaa muita, kukkona tunkiolla.

• Tällä naisella ei ole paljon noita korsia kekoon kannettavaksi,
      heittelen sinne tänne ja heilautan helmojani.

• Ei-miinuksenkaan-väliä

On noloa, on häpeä ajatella, kuinka 60 ja vanhenpi ikäluokka suhtautuu ja toimii ilmastonmuutokseen/muutoksessa.
      Luulisi vanhuksilla olevan tärkeänpääkin miettimistä ja tekemistä kuin se, kuinka maapallolle käy sen jälkeen, kun heidät on poltettu pois tai mädätetty hautoihinsa.

• Kaikki häpeä ja nolous katosi kun aikoinaan
        päättäjät väittivät, että min,ä mualaismummeli, joka asuin korvessa
        yksin yksinäisessä mökissä saastutan ja tuhoan itämerta.
        Että minun pienet pissani valuvat täältä savon syrjäkyliltä itämereen ja tuhoavat sen.
        Sen vuoksi olisi pitänyt rakentaa kolme kaivoa ja suodatuskerroksia sorasta ym jonnin joutavaa..
        Onhan minulla sisävessa ja kaikki kaksi toimii hyvin, ei mene pissaa tippaakaan pottumaan reunassa olevaa ojaa pitemmälle.
        itämeri saastuu, pah ... vielä kolme kaivoa... naurettavaa
        Ulkohuussikin mulla on ja kesäisin käytän sitä, on niin lupsakkoo istua ilta-auringossa reijällä ja lueskella ikivanhoja lehtiä.
        Mikä se semmonen häppee ja nollous oikein on., kysympähän vuan.

• On aina ajateltu, ajattelehan edes hetki laulun sanoja, "hetken työ tuhatvuosiin vaikuttaa isänmaahan ja maailmaan".

• Bengalitikku

Lajittelen sen verran kuin on mahdollista roskia ilmaiseksi energialähteeksi. Annan pois tarpeetonta.
        Suihkussa en anna turhaa veden juosta ja silti puhdasta tulee.
        Astianpesukonetta käytän, sillä käsipestessä astioita lorauttelen pesunestettä
        liikaa.
        P....a en pidättele, koska se on epäterveellista (tutkittu juttu), paitsi julkisilla paikoilla.
        Yritän nauraa säästeliäästi, ettei suolistokaasuja synny valtoimenaan.

• julkkis

Minusta on mukava piereskellä julkisilla paikoilla esi. bussissa,metrossa ja erityisesti tavaratalon hississä kun hissi on aivan täynnä porukkaa.

• Minä olen 68v.
      Erittäin kokenut ja älykäs mies.
      Siten minä tiedän että on typerää tuhlata rahaa ilmaston-muutoksen "estämiseen".
      On viisasta tuhlata rahaa siihen valmistautumiseen.
      -
      Tiedän muuten senkin, että 60 ihmisten ei enää tarvitse vaivautua.
      Me olemme valmistaneet maailman lapsillemme.
      Repikää siitä!

H.

• Oletko mahdollisesti kotoisin Laihian "Pierun verran" kylästä, joka sai nimensä siitä, että vanha isäntä juoksi pellolle ilmavaivojen yllättäessä. Nosti turvetta ja päästi kaasut ?

• Maailma on ollut valmis jo ennen meitä. Me vain olemme pilanneet sen ja sitä suuremmalla syyllä meidän pitäisi tuhlata rahaa virheidemme seurauksien minimointiin, lastemme tähden.

• Tosi-kko

En matkusta ainakaan lentokoneella enää koskaan ja muutenkin matkustan vähän ja pysyn omalla kotipihalla. Teen lumityöt kolalla paitsi jos tulee paljon, niin koneella. Suosin kauden tuotteita ja suomalaisia ruokia jne. En ota kaupasta muovipusseja vaan käytän kangaskassia.

• 1eero

Jokainen puolue muuttui tänään vihreiksi eikä siihen tarvittu edes Toukoa,

• Ja seuraavana päivänä alennettiin autoveroa. Kauan se vihreys kestikin.

• En käytä muovikasseja. No, nyt alkoi hymyilyttämään. Käytän kangaskassia ostosten kantamiseen ja nostelen muoviin pakatut tuotteet kotona pöydälle.

Lennän muutaman kerran vuodessa, hymyilyttää taas. Aamupäivisin seurailen lentokoneiden nousua viiden minuutin välein Schipholista itään ja kaakkoon. Illalla sama uudestaan ensin valtavat jumbojätit sitten pienemmät.

Jokaisessa koneessa satoja matkustajia.

Mitäpä hyöveijään kehua omia pelastustoimia, ei mitään.

• HeitänRoskan

Aamumiete: "Yhden Phuketin lennon päästöillä perhe autoilee yli 10 vuotta" ja kyseessä ei todellakaan ole yhden lentokoneen päästöt vaan yhden peeusperheen osuus. "Nelihenkisen perheen lentomatka Thaimaahan tuottaa kohteesta ja jatkolennoista riippuen 15 000-20 000 kiloa hiilidioksidipäästöjä. Ilmastotaakkaa kasvattavat lyhyiden jatkolentojen nousut ja laskut, jos sellaisia matkaan sisältyy.

Kovista päästöistä huolimatta lentomatkailu ei ole ollut ympäristöjärjestöjen hampaissa. Enemmän paukkuja on kohdistettu autoilijoiden syyllistämiseen.

Lentomatkailuun verrattuna autoilu on kuitenkin varsin ympäristöystävällistä. Viime vuonna uusien autojen keskimääräiset päästöt jäivät alle 120 grammaan kilometrille.

Perheen Thaimaan reissun päästöillä autoilee siten jopa 170 000 kilometriä. Keskimääräisillä vuosittaisilla ajomäärillä tuohon kuluu yli 10 vuotta"

• HeitänRoskan kirjoitti:

Aamumiete: "Yhden Phuketin lennon päästöillä perhe autoilee yli 10 vuotta" ja kyseessä ei todellakaan ole yhden lentokoneen päästöt vaan yhden peeusperheen osuus. "Nelihenkisen perheen lentomatka Thaimaahan tuottaa kohteesta ja jatkolennoista riippuen 15 000-20 000 kiloa hiilidioksidipäästöjä. Ilmastotaakkaa kasvattavat lyhyiden jatkolentojen nousut ja laskut, jos sellaisia matkaan sisältyy.

Kovista päästöistä huolimatta lentomatkailu ei ole ollut ympäristöjärjestöjen hampaissa. Enemmän paukkuja on kohdistettu autoilijoiden syyllistämiseen.

Lentomatkailuun verrattuna autoilu on kuitenkin varsin ympäristöystävällistä. Viime vuonna uusien autojen keskimääräiset päästöt jäivät alle 120 grammaan kilometrille.

Perheen Thaimaan reissun päästöillä autoilee siten jopa 170 000 kilometriä. Keskimääräisillä vuosittaisilla ajomäärillä tuohon kuluu yli 10 vuotta"

Olen tietoinen lentomatkustamisen ilmastolle aiheuttamasta kuormituksesta.

Ihailin miniäni facen aikajanalle laittamaa kaunista kuutamovalokuvaa Vietnamista. Hän vastasi, kaunista on kauempaa katsoen, mutta meren poukamat ovat täynnä muovijätettä.

Siitä saastuuko vesi ennen ilmaa saa vain arvailla.

• Omat kangaskassini alkavat olla jo niin rispaantuneita, että välillä hävettää niitä kassan päässä levitellä.

Muovipakkauksia vaikea välttää, mutta ainakaan en laita niitä sekajätteeseen vaan vien muovinkeräysastiaan.

Olen lentänyt tasan kaksi kertaa elämässäni (työn takia), kolmatta kertaa ei tule.

• entinenmiäs kirjoitti:

Omat kangaskassini alkavat olla jo niin rispaantuneita, että välillä hävettää niitä kassan päässä levitellä.

Muovipakkauksia vaikea välttää, mutta ainakaan en laita niitä sekajätteeseen vaan vien muovinkeräysastiaan.

Olen lentänyt tasan kaksi kertaa elämässäni (työn takia), kolmatta kertaa ei tule.

Seuraavan lentomme kohteemme on Wien up and down Amsterdamista. Sitten Amsterdam - Helsinki ja lopuksi Helsinki - Kajaani. Enpä jaksa noita välejä kävellä en busseissa tai junissa istua. Helpoin ja nopein matkustustapa on lentäminen.

Muovijäte ehdottomasti omaan keräysastiaan.

• pahsia

Tämä on yhteisön asia, enkä kyllä lähtisi tivaamaan jokaiselta vastaantulevalta, kenenkään elämää tai urhauksia kun ei päällepäin osaa arvata.

• RealistiX

Katsokaa aasialaisia tehtaan piippuja. Katsokaa aaasialaisten suurkaupunkien liikennettä, joissa ihmisten on pakko liikkua hengityssuojaimien kanssa.
      Mistäköhän se tehokas saasteiden ja lämpenemisen tuottajien korjaamistoimet pitää aloittaa?

Suomen ja Euroopan tekemisten vaikutukset kokonaisuuteen on yx pilipalijuttu. Erityisesti Suomessa ilmastonmuutos on pelkkää politikointia.

• siksi.se

Täällä ei enää tehtaan piippuja saastuttamassa, kun kaikki teollisuus on siirretty Aasiaan missä niitten tuotanto on halvempaa.

• kiinalainen.posliini

Sepä se. Siksi pitää kantaa vastuuta myös siitä missä ne päästöt tehdään. Myös niistä kuljetuksista tänne perifeeriaan.

• RealistiX

Silloin alkaisi Aasiassa tapahtumaan ja nopeasti mikäli muu maailma aloittaisi näkyvästi ja kuuluvasti aasialaisten valmisteiden boikotoinnin. Erityisesti kiinalaisten.

Suomessa on yksi maailman kehittyneiden valtioiden pienimmistä saastuttamiskäyristä per nuppi. Maailman saastuttamisen ratkaisemiseksi vihreät ja Yle ajavat SUOMESSA lisää veroja, maksuja, kiristämistä ja syyllistämistä suomalaisille.
        Ikäänkuin 5 miljoonaisella kansalla olisi jotain vaikutusta maailman saastumiseen verrattuna noihin aasialaisiin miljardimaihin, joissa ei tehdä asioiden eteen lähes mitään.

On aiheettomasti kuviteltu ympäristöteko, että suomalainen jättää muovikassin ostamatta kaupasta. Suomessa muovikassien käyttö on hyvin tehokasta sen lisäksi, että tavarat kannetaan kotiin. Pusseja käytetään pitkäaikaisvarastointiin vinteillä ja kellareissa, kuljetetaan tavaroita kotoa muualle, suojataan tavaroita repuissa ym. ja, kun loppusuora aukeaa, niin roskapussina. Eikä siinä vielä kaikki vaan niillä lämmitetään tehokkaasti koteja hyvän lämpöarvonsa takia ja tehdään sähköä.
        Todellinen ympäristöteko on aasialaisen sijaan ostaa suomalaista, eurooppalaista tai jenkkituotetta. Erityisesti suomalaista tietenkin.

Aloituksessa kysyttiin Miten kannat kortesi kekoon ?
        Olen ainakin 40 v ostanut suomalaista mikäli sellainen on saatavilla vaikka hinta voi olla kovempi kuin muualla valmistettu.

• oscarsson

En ala omia touhujani luettelemaan,mutta,jos jotain todella halutaan tehdä,niin yli 1000 kg ja cm3 autot ja lentäminen pitäisi kieltää.

• Mitämuutajäänytväliin

Aloittaja tahtoo siis kertoa ja ilmoittaa julkisesti meille kaikille, ettei hän aio tehdä tärkeän asian eteen yhtään mitään eli ei kiinnosta pätkänkään vertaa tulevaisuudessa maapallolla elävien kohtalot.

• e.lä.mä

Suomi--- suot pois, hiilet pois!

Tämä alku.

• saituri_ja_tuhluri

Eikö ilmatieteenlaitos voi sääennusteiden yhteydessä ilmoittaa myös ilman hiilidioksiidin määriä? Tulisi jokaista ihmistä lähemmäksi tämä paljon puhuttu ilmaston lämpeneminen, joka kait johtuu juuri hiilidioksiidin suuresta määrästä ilmakehässä.
      Ihmiset kuluttaa ja tuhlaa ja heittää roskiin. Ei ihme, että maapallo kuumenee.

• Päästöttäjä
    • Tuulettaa

Kertokaa minulle tyhmälle, miten kaikki tarvittava sähkö tuotetaan tulevaisuudessa? Jos kaikki on kiinni sähköstä, sitä kuluu. Entä mahdollinen terrori-iskun sähköverkkojen lamaannuttaminen? Jos kaikki tietokin on verkoissa esim. terveydenhuollossa ym. ...

Tänä aamuna puhuttiin mm. työn muuttuminen. Voiskohan ministerit korvata robotilla? Säästyis paljon pidemmän päälle, eikä tulis turhaa politikointia, vaalikuluja, turhia lupauksia.

• Bengalitikku

Hyvä sinä.
        Tekoälyt paikalle.
        Vaaleissa vain syötettäisiin kysymykset, odotukset ja vaatimukset roboteille, niin ne ohjelmillaan luovat sen politiikan, millä tavoitteisiin ja päämääriin päästään.
        Voisi tulla tehokasta toimintaa ilman lieveilmiöitä = inhimilliset heikkoudet ja harkitut tilanteiden hyväksikäytöt jäisivät.
        Spartalainen kuri?
        Pitäisikö ohjekirjassa ehdokkaille olla ohje: toimi kuin robotti, käytä älyä, jos älyät.

• Tuulettaa
        Bengalitikku kirjoitti:

Hyvä sinä.
        Tekoälyt paikalle.
        Vaaleissa vain syötettäisiin kysymykset, odotukset ja vaatimukset roboteille, niin ne ohjelmillaan luovat sen politiikan, millä tavoitteisiin ja päämääriin päästään.
        Voisi tulla tehokasta toimintaa ilman lieveilmiöitä = inhimilliset heikkoudet ja harkitut tilanteiden hyväksikäytöt jäisivät.
        Spartalainen kuri?
        Pitäisikö ohjekirjassa ehdokkaille olla ohje: toimi kuin robotti, käytä älyä, jos älyät.

Tätä aihetta pitäis kehitellä lisää.

Tästä alkuperäisestä aiheesta kerron, meillä on nykyään aivan fanaattinen kierrätys. Joskus tekis mieli pistää vain roskapussiin, mutta ei, se poistetaan ja laitetaan oikeaan pötikköön. Hyvä näin.
        Tien varsille ja metsiin roskat heittävät ärsyttävät.

• Bengalitikku

Samoin ärsyttää minua heitetyt roskat. Otan joskus ja vien esim. Paperipussin tieltä ja kiikutan lähimpään roskikseen, j o s niitä on.
        Sama käsi, mikä osaa valita tuotteen hyllystä, maksaa sen kassalla, heittää luontoon.

• pahsia

yksinkertainen juttu periaatteessa, koska pelkästään pie..........skelijöitä on liikaa, mutta kuten joku kaunopuheinen poliitikko juuri eilen totesi, pitää antaa toivon elää, se vaan sattuu nyt olemaan pandoran lippaassa

• pitäs-riittää

alotukseen vastaus:

maksan veroja,

• pitäis-riittää-

tuohon lisään,

elän terveelistä itseellistä elämää,
        en ole yhteiskunnan riesana mitenkään,

• itseellinen-vielä-terve
        pitäis-riittää- kirjoitti:

tuohon lisään,

joooo, enkä ole roskana ojassa,

• hunksz
        pitäis-riittää- kirjoitti:

tuohon lisään,

"pitäs-riittää"

Olen samaa mieltä tämän kommentoijan kanssa.
        Maksan veroni ja ruokanikin maksan veroineen.
        Joten ei minua ostoksieni kuoret häiritse mitenkään.
        Pää-asia on että maksamiani ruokia ei varasteta roskiksista ilmaiseksi.
        Ja että luonnon-suojelu-järjestöt eivät elä veroillani.
        Eivätkä pakollisella YLE-verolla.

H.

• hunksz kirjoitti:

"pitäs-riittää"

H.

Eivätkä mainosta...

H.

• hunksz kirjoitti:

"pitäs-riittää"

H.

Maksan Omilla rahoillani, ilman sossua.

H.

• Tuulettaa
        hunksz kirjoitti:

Maksan Omilla rahoillani, ilman sossua.

H.

Niin maksan minäkin ja avustan vielä järjestöjä.
        NYT sinun Hunkkeli on aika kertoa mihin panet jätteesi!

• Tuulettaa kirjoitti:

Niin maksan minäkin ja avustan vielä järjestöjä.
        NYT sinun Hunkkeli on aika kertoa mihin panet jätteesi!

Asunnossani on valkoinen pytty.
        Yksi allas.
        Keittiössä kaksi allasta.
        Molemmilla omat reijät.
        Suihkun alla on isonpi juttu jossa on monta reikää.
        Siinä on myös isonpi reikä, johon laitoin pesu-koneeni letkun-pään.
        Lyhyen kävely-matkan päässä on roska-katos.
        Stadissa on joitan laitoksia.
        Jospa reijät ja putket päätyvät niihin?
        Ainakin toistaiseksi kakkaan luottavaisena.
        Eläimetkin muuten kakkaavat.
        Niillä tosin ei ole laitoksia.
        Uskoisin.
        Veroja on alettu keräämään enemmän.
        Ehkäpä niillä veroilla sitten eläimillekin.

H.

• Tuulettaa
        hunksz kirjoitti:

Asunnossani on valkoinen pytty.
        Yksi allas.
        Keittiössä kaksi allasta.
        Molemmilla omat reijät.
        Suihkun alla on isonpi juttu jossa on monta reikää.
        Siinä on myös isonpi reikä, johon laitoin pesu-koneeni letkun-pään.
        Lyhyen kävely-matkan päässä on roska-katos.
        Stadissa on joitan laitoksia.
        Jospa reijät ja putket päätyvät niihin?
        Ainakin toistaiseksi kakkaan luottavaisena.
        Eläimetkin muuten kakkaavat.
        Niillä tosin ei ole laitoksia.
        Uskoisin.
        Veroja on alettu keräämään enemmän.
        Ehkäpä niillä veroilla sitten eläimillekin.

H.

Kaupunkilaisena sinun lienee helppo laittaa myös roskapussiin laittamasi kierrätykseen, eri materiaalit erikseen.
        Maalla lajittelu ja poisvienti on työläänpää. Niin on muutenkin, itse siivoat puutarhajätteet ja lehdet.

• Tuulettaa kirjoitti:

Kaupunkilaisena sinun lienee helppo laittaa myös roskapussiin laittamasi kierrätykseen, eri materiaalit erikseen.
        Maalla lajittelu ja poisvienti on työläänpää. Niin on muutenkin, itse siivoat puutarhajätteet ja lehdet.

Minulla on käytössä vain yksi muovi-kassi kerrallaan roskia varten.
        Riittäköön se minulta lajitelmiin.
        Kassi on mukavan energia-pitoinen uuneissa.
        -
        Kyllä meilläkin puutarhoja siivotaan.
        Sisältyy täällä vuokraan.
        Eli vastikkeeseen, vai miten se vuokran nimitys teillä menee.
        Onneksi teilläkin nousevat kiinteistö-verot.
        Voit sitten jättää kotisi metsittymään.
        Hiili-nieluksi nääs...

H.

• Eihaittaa

Suurin uhka on liikakansoitus. Joten lapsien teko pitäisi lailla kieltää. Myös elinikää voi rajata vaikka 50. Sitä vanhemmat pois. Pitäisi ottaa järeät keinot käyttöön. Lähtisin liikkeelle Aasiasta ja Afrikasta samoin Austraalia ja Kanada kuriin, unohtamatta kaikkia teollisuudenpäästöjä. Siispä paluu agraariaikaan. Pitää myös muistaa, että uusien autojen kännyköiden, tablettien , tv n ja muun tavaran tuottaminen aiheuttaa suuria päästöjä. Se mitä sähköautoon siirtyminen muka parantaa, valuu sen valmistamiseen aiheutuviin päästöihin on - nolla. Lihaa en ole syönyt 30 vuoteen. En juo alkoholia, en tupakoi. Autoa ajan kohtuudella. Eikä haittaa jos ihminen katoaisi maapallolta. Laji ei sovellu muiden lajien joukkoon. Ja itseasiassa aiheuttaa muiden lajien kuoleman. On syynä kaikkiin katastrofeihin mitkä maapalloa kohtaa. Vielä kun lisää suurudenhulluden laji havittelee jumalan paikkaa luomakrunnan kruununa, ei voi kuin ihmetellä miten ko laji on sinnitellyt näinkin pitkään. No muiden lajien kustannuksella. Joten on ihan oikeus ja kohtuus että se katoaa sukupuuttoon.

• Jotainmätää

Eivätköhän köyhät ihmiset Aasiassa ja Afrikassa kuole jo ennen 50 ihan itsestään. Länsimaissa, joissa vietetään kulutusjuhlaa ja tärvätään suurin osa maapallon varoista, pitäisi "ottaa järeät keinot käyttöön", mutta kerropa se omassa erinomaisuudessaan lilluville, mukavuudenhaluisille pullamössöille.

Länsimaissa myös eliniän odote kohoaa kaiken aikaa ja nopeasti 100 vuoteen eli ihmiset pidetään lääkkeillä hengittävinä, vaikka mitään muuta elämää vuoteen laitojen sisällä ei enää ole.

• Liian vakava aihe vitsailtavaksi. Vaan enempi "leikiksi" taitaa mennä päättäjiltäkin, ei riitä kanttia kuin johonkin tyhjänpäiväiseen näpertelyyn.

• Laskevatvainäänestäjiä

Juuri näin tulee käymään ja juuri siitä syystä, että myös ko. aihetta hoidetaan politikoiden eikä vain yksinkertaisesti ja rehellisesti asiana, joka p i t ä ä hoitaa.

• Olen kuullut että uunilämmitys ei ole ilmastoystävällistä. Olen silti lämmitellyt mökin uunia ainakin toistaiseksi.
      Kesällä pyöräilen lyhyemmät, joskus pidemmätkin matkat.
      En haaskaa ruokaa, lajittelen jätteet.

• Puulämmitys on vähän kaksipiippuinen juttu. Tämän ilmastonmuutoksen kannalta ei niin paha, mutta ne terveysriskejä aiheuttavat pienhiukkaspäästöt.

• ns.tutkija

Kiinan 1,4 miljardista ihmisestä maaseudulla asuvat miljardi lämmittävät puilla. Ei kukaan moiti.

Afrikan 1,2 miljardista ihmisestä miljardi ihmistä lämmittää puilla. Ei kukaan moiti.

Suomen 5,5 miljoonasta pieni osa lämmittää puilla. Se on aivan hirveätä maapallon ilmastonmuutoksen kannalta. Se pitää lopettaa.

• ns.tutkija

Piti laittaa Kiinan ja Afrikan kohdalle lämmittävät ja laittavat ruokaa puilla.

• näinsennä

Kiina on tulevaisuuden mahti, siellä ei ole asiat mitenkään huonolla tolalla.

• ns.tutkija
        näinsennä kirjoitti:

Kyllä, Kiina ottaa aikaisemman USAn aseman. On ehkä 10 v päästä kaikilla tavoilla selvästi merkittävämpi kuin USA.

Tapahtuu muutakin pallolla. Venäjä muuttui kapitalistiseksi 90-luvulla. Kiina saattaa muuttua samoin, on yritteliästä kansaa. Ei pidä unohtaa, että Kiinan sotalaivasto jo harjoitteli Venäjän kanssa Itämerellä.
        USA ja Eurooppa ovat luisumassa sosialistisiksi.
        Poliittinen kaksiajako jatkuu, vain osat vaihtuvat.

• ns.tutkija
        näinsennä kirjoitti:

En pidä mahdottomana, että Itä-Eurooppa, Venäjä, Kiina, Brasilia ja Intia liittoutuvat ja valloittavat Afrikan lisätalousalueekseen.
        EU hajoaa ja näivettyy pois.

• näinsennä
        ns.tutkija kirjoitti:

Kyllä, Kiina ottaa aikaisemman USAn aseman. On ehkä 10 v päästä kaikilla tavoilla selvästi merkittävämpi kuin USA.

Tapahtuu muutakin pallolla. Venäjä muuttui kapitalistiseksi 90-luvulla. Kiina saattaa muuttua samoin, on yritteliästä kansaa. Ei pidä unohtaa, että Kiinan sotalaivasto jo harjoitteli Venäjän kanssa Itämerellä.

Länsimaiden kapitalismin rappio ei johdu itse ideologiasta vaan sen toteuttamistavasta, mutta siihen en usko, että USA tai Eurooppa ajautuisivat sosialismiin, koska sille ei yksinkertaisesti ole kasvualustaa, ennemminkin jäävät kansainvaellusten tai muslimisaation jalkoihin ja sitä myötä luisuvat ties minkälaiseen diktatuuriin, onhan siitä jo merkkejä.
        Meillä ja kaiketi samallatavoin muuallakin länsimaissa vain osoitellaan Kiinaa, että mitä tekevät väärin, eikä nähdä sitä tosiasiaa, että sen puolentoista miljardin kansakunta on uhrautunut maan väestöpolitiikan vuoksi, eikä se suinkaan ole mikään pikkujuttu, siellä täytyy olla aivan valtaisa patoutunut potentiaali.

• Tuulettaa
        ns.tutkija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-10442069

Tässä tästä Kiina-aiheesta lisää.

• flegmaatti
        ns.tutkija kirjoitti:

Piti laittaa Kiinan ja Afrikan kohdalle lämmittävät ja laittavat ruokaa puilla.

Jopa pomppasi! Kiinalaiset puilla?

Kyllä siellä kivihiili palaa ja usein brikettien muodossa jonka oheistuotteena leviää lähiympäristöön pöylä ja katkua.

• ns.tutkija
        flegmaatti kirjoitti:

Jopa pomppasi! Kiinalaiset puilla?

Kyllä siellä kivihiili palaa ja usein brikettien muodossa jonka oheistuotteena leviää lähiympäristöön pöylä ja katkua.

On esiintynyt proffatason väitteitä, että ilmansaasteissa puunpoltto vastaa fossiilisten polttoaineiden käyttöä.

• ns.tutkija
        näinsennä kirjoitti:

Länsimaiden kapitalismin rappio ei johdu itse ideologiasta vaan sen toteuttamistavasta, mutta siihen en usko, että USA tai Eurooppa ajautuisivat sosialismiin, koska sille ei yksinkertaisesti ole kasvualustaa, ennemminkin jäävät kansainvaellusten tai muslimisaation jalkoihin ja sitä myötä luisuvat ties minkälaiseen diktatuuriin, onhan siitä jo merkkejä.
        Meillä ja kaiketi samallatavoin muuallakin länsimaissa vain osoitellaan Kiinaa, että mitä tekevät väärin, eikä nähdä sitä tosiasiaa, että sen puolentoista miljardin kansakunta on uhrautunut maan väestöpolitiikan vuoksi, eikä se suinkaan ole mikään pikkujuttu, siellä täytyy olla aivan valtaisa patoutunut potentiaali.

"Länsimaiden kapitalismin rappio ei johdu itse ideologiasta vaan sen toteuttamistavasta,"

Pidätkö tuosta pienen selventävän esitelmän?

• näinsennä
        ns.tutkija kirjoitti:

"Länsimaiden kapitalismin rappio ei johdu itse ideologiasta vaan sen toteuttamistavasta,"

Pidätkö tuosta pienen selventävän esitelmän?

Ilmeisesti täysin käsityskyvyn tuollapuolen, että hyvin toimeentulevana jotenkin rajoittasin lapsilukuani saati että paheksuisin naapurin kakaroiden määrää, koska eihän tämä asia voi mitenkään meitä koskea niin kauan kuin itse elätetään perheemme.

• ns.tutkija
        näinsennä kirjoitti:

Ilmeisesti täysin käsityskyvyn tuollapuolen, että hyvin toimeentulevana jotenkin rajoittasin lapsilukuani saati että paheksuisin naapurin kakaroiden määrää, koska eihän tämä asia voi mitenkään meitä koskea niin kauan kuin itse elätetään perheemme.

En oikein löydä esitelmästäsi kontaktipintaa Kiinan sisäisestä asiasta ja kapitalismin toteutustavasta. Kehittyneissä kapitalistimaissa fiksummat ovat jo pitkään ymmärtäneet ettei tällä pallon järkyttävällä väestönkasvulla ole tulevaisuutta, mutta ei se ymmärrys johdu tai ole johtanut "kapitalismin rappioon" kuten väität.
        Toki ainahan voidaan kaikkea väittää kapitalismin syyksi.
        Seuraavaksi voisit kertoa mikä on "kapitalismin rappio".

• näinsennä
        ns.tutkija kirjoitti:

En oikein löydä esitelmästäsi kontaktipintaa Kiinan sisäisestä asiasta ja kapitalismin toteutustavasta. Kehittyneissä kapitalistimaissa fiksummat ovat jo pitkään ymmärtäneet ettei tällä pallon järkyttävällä väestönkasvulla ole tulevaisuutta, mutta ei se ymmärrys johdu tai ole johtanut "kapitalismin rappioon" kuten väität.
        Toki ainahan voidaan kaikkea väittää kapitalismin syyksi.
        Seuraavaksi voisit kertoa mikä on "kapitalismin rappio".

Kuten totesin, se on käsityskyvyn tuollapuolen, että ihminen toimisi aivan toisella tavoin jos alkaisi rajoittamaan jälkikasvunsa määrää, mutta sitä on vaikea hahmottaa silloin kun koko oman yhteisön olemassaolo perustuu vahvaan perhekeskeisyyteen, ei meillä ole sellaista arvostettua toimintamallia. Kiinan kulkemasta tiestä voisi jotain oppia jos haluaisi, mutta mehän pohjimmiltaan halveksitaan niitä kuten myös lapsettomia ylipäätään.

• ns.tutkija
        näinsennä kirjoitti:

Kuten totesin, se on käsityskyvyn tuollapuolen, että ihminen toimisi aivan toisella tavoin jos alkaisi rajoittamaan jälkikasvunsa määrää, mutta sitä on vaikea hahmottaa silloin kun koko oman yhteisön olemassaolo perustuu vahvaan perhekeskeisyyteen, ei meillä ole sellaista arvostettua toimintamallia. Kiinan kulkemasta tiestä voisi jotain oppia jos haluaisi, mutta mehän pohjimmiltaan halveksitaan niitä kuten myös lapsettomia ylipäätään.

Ei auttanut.
        Voisko joku muu selittää tätä?

• näinsennä
        ns.tutkija kirjoitti:

Ei auttanut.
        Voisko joku muu selittää tätä?

Siinä sitä riittää selittämistä yhdelle jos toisellekin, että länsimaalaisen kapitalistin pitäisi alkaa rajoittamaan jälkikasvunsa lukumäärää ja tuskin menee ihan kertaselittämisellä edes perille.

• ns.tutkija
        näinsennä kirjoitti:

Siinä sitä riittää selittämistä yhdelle jos toisellekin, että länsimaalaisen kapitalistin pitäisi alkaa rajoittamaan jälkikasvunsa lukumäärää ja tuskin menee ihan kertaselittämisellä edes perille.

Olikin vaikeuksia ymmärtää puhettasi, koska se perustuu väärään kuvitelmaasi. Hiukka uumoilinkin tuota.

Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa on yleisesti kantaväestö aivan itse vapaaehtoisesti alentanut syntyvyyttä. Pienimmillään pareilla on keskimäärin 1,1 lasta ja yleisesti alle 2.
        Pidemmällä ajalla se tarkoittaa valkoisen väestön täydellistä katoa.
        Ei tarvitse "länsimaista kapitalistia" määrätä rajoittamaan syntyvyyttä, kun juurikaan nykyistä alhaisemmaksi ei voi mennä.
        Kuinkakohan moni noista vähistä syntyvistäkin on ei-toivottuja....

Alla videolla ei tarvitse ymmärtää kieltäkään. Kuva kertoo

https://www.youtube.com/watch?v=6-3X5hIFXYU

• näinsennä
        ns.tutkija kirjoitti:

Olikin vaikeuksia ymmärtää puhettasi, koska se perustuu väärään kuvitelmaasi. Hiukka uumoilinkin tuota.

Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa on yleisesti kantaväestö aivan itse vapaaehtoisesti alentanut syntyvyyttä. Pienimmillään pareilla on keskimäärin 1,1 lasta ja yleisesti alle 2.
        Pidemmällä ajalla se tarkoittaa valkoisen väestön täydellistä katoa.
        Ei tarvitse "länsimaista kapitalistia" määrätä rajoittamaan syntyvyyttä, kun juurikaan nykyistä alhaisemmaksi ei voi mennä.
        Kuinkakohan moni noista vähistä syntyvistäkin on ei-toivottuja....

Alla videolla ei tarvitse ymmärtää kieltäkään. Kuva kertoo

https://www.youtube.com/watch?v=6-3X5hIFXYU

Usa näyttää olevan yli kaksi, ettei ole mitään huolta, mutta asian ydin ei ole siinä, että kuinka joku rajoittaa vapaaehtoisesti lapsilukuaan, koska länsimaissa lasten teko ajoitetaan ja lasketaan itsekunkin taloudellisen tilanteen mukaan, siis kun on näköpiirissä riittävästi resursseja kustantaa ne lapset ja sehän siinä maksaa ympäristöekologisesti, ei itse nuppiluku. Siitä on olemassa laskelmia että mitä yksi rikkaan maan lapsi vastaisi köyhässä, olisiko ollut jotain 1:7.

Sitäpaitsi tilastot perustuvat olettamalle että synnytysikä painottuu samallatavoin myös tulevaisuudessa, mikä vinouttaa odottaman pahasti, koska synnyttäjien keski-ikä on noussut jatkuvasti ja näin nimenomaan rikkaissa teollisuusmaissa, mutta sen sijaan köyhimpien maiden kohdalla tilastoennuste lienee kutakuinkin tosiasiallinen.

• ns.tutkija
        näinsennä kirjoitti:

Usa näyttää olevan yli kaksi, ettei ole mitään huolta, mutta asian ydin ei ole siinä, että kuinka joku rajoittaa vapaaehtoisesti lapsilukuaan, koska länsimaissa lasten teko ajoitetaan ja lasketaan itsekunkin taloudellisen tilanteen mukaan, siis kun on näköpiirissä riittävästi resursseja kustantaa ne lapset ja sehän siinä maksaa ympäristöekologisesti, ei itse nuppiluku. Siitä on olemassa laskelmia että mitä yksi rikkaan maan lapsi vastaisi köyhässä, olisiko ollut jotain 1:7.

Sitäpaitsi tilastot perustuvat olettamalle että synnytysikä painottuu samallatavoin myös tulevaisuudessa, mikä vinouttaa odottaman pahasti, koska synnyttäjien keski-ikä on noussut jatkuvasti ja näin nimenomaan rikkaissa teollisuusmaissa, mutta sen sijaan köyhimpien maiden kohdalla tilastoennuste lienee kutakuinkin tosiasiallinen.

Hedelmällisyysluku pitäisi olla vähintään 2,11, jotta väestö ei katoaisi historiaan.
        Leffan teon aikaan n. 2008 USAn valkoihoisten hedelmällisyysluku oli 1,6 ( luvussa 2,1 olivat latinot mukana ).
        Wikipedian tieto valkoihoisista on 1,9 ja ilmeisesti vuodelta 2016. Lännen valkoihoinen kapitalisti on katoava rotu.
        Ranska on näköjään kirinyt hiukan leffanteon ajasta. Euroopassa muuten näyttää masentavalta.

Suomen luku 1,57 v 2016 ei lupaa hyvää. Veikkaisin, että kantasuomalaisten luku tulee vieläkin pienentymään.
        Syrjäytyminen pudottaa nuoria miehiä karkeloista.
        Nykymenoa jatkamalla saattaa ajanmittaan heteroista tulla poikkeavia ja heistäkin vain osa on lisääntymishaluisia.
        Sääliksi käy nuorten miesten osa me-toon takia huomionosoituksissa. Ystävällinen käden laitto olkapäälle voi jonkun mielestä olla sakon paikka. Voi jollekin nuorelle miehelle merkitä ettei naisille uskalla edes puhua.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kokonaishedelmällisyysluku

Ei siis tarvita lakia vähentämään holtitonta syntyvyyttä lännessä.
        Asia on puolestani loppuunkäsitelty.

• ns.tutkija
        ns.tutkija kirjoitti:

Hedelmällisyysluku pitäisi olla vähintään 2,11, jotta väestö ei katoaisi historiaan.
        Leffan teon aikaan n. 2008 USAn valkoihoisten hedelmällisyysluku oli 1,6 ( luvussa 2,1 olivat latinot mukana ).
        Wikipedian tieto valkoihoisista on 1,9 ja ilmeisesti vuodelta 2016. Lännen valkoihoinen kapitalisti on katoava rotu.
        Ranska on näköjään kirinyt hiukan leffanteon ajasta. Euroopassa muuten näyttää masentavalta.

Suomen luku 1,57 v 2016 ei lupaa hyvää. Veikkaisin, että kantasuomalaisten luku tulee vieläkin pienentymään.
        Syrjäytyminen pudottaa nuoria miehiä karkeloista.
        Nykymenoa jatkamalla saattaa ajanmittaan heteroista tulla poikkeavia ja heistäkin vain osa on lisääntymishaluisia.
        Sääliksi käy nuorten miesten osa me-toon takia huomionosoituksissa. Ystävällinen käden laitto olkapäälle voi jonkun mielestä olla sakon paikka. Voi jollekin nuorelle miehelle merkitä ettei naisille uskalla edes puhua.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kokonaishedelmällisyysluku

Ei siis tarvita lakia vähentämään holtitonta syntyvyyttä lännessä.
        Asia on puolestani loppuunkäsitelty.

Äh, linkki katkoo. Sama linkki
        https://tinyurl.com/y7w7m2f6

• Bengalitikku

Minusta meidän pitäisi lähteä itsestämme.
      Suomalainen firmahan kaataa ainakin Brasilian puustoa.
      Metsänhakkuukiintiö ollut 70 milj. jotakin eli arvioitu mahdollisuus on 80 milj.
      Uskokaa tai älkää, niin nyt tulee kiire kaataa tuon 10 miljoonan edestä.
      Viis nieluista.
      Ihan lumetusta taas.
      Ilmaston kannalta on vain nyt-hetki.

• Bengalitikku

Jotakin = kuutioita.
        Ympäristöministeri yritti hyssytellä Greenpeacen maajohtajaa mainitsemasta Kemin tehdashankkeesta.
        Kukaan ei esittänyt mitään ajatuksia maan rajojen ulkopuolella tapahtuvasta
        puunkaantotoiminnasta eli tuo "kestävä kehitys" on vähän venähtelevä käsite.
        Hys hys hyssyttelyä.
        Tottakai maan puujaloista on huolehdittava, mutta miten.
        Ja taas ratkaisuja tehtäisiin tuenvaraisesti eli teot viivästyvät, kun käs poskella odotellaan. Eikö puunkaatajaa voisi velvoittaa istuttamaan samantien taimet kaatojen jälkeen metsiin, kun koneet jo ovat metsässä.
        Edelleen oman osuuteni arjessa. Joku voisi käydä ilmastokauppaa kanssani.
        Niin pieni on hiilijalanjälkeni.
        Samoin autoliikenteen saastevaikutus kun on suurin, siihen ei puututa, vaikka sitäkin voisi ohjata heti, nyt. Miten vahva kunkin elinkeinoalan vaikuttaminen on.

• Bengalitikku

Lisäys: jäähän biopolttoaineen kehittämisestä jätettä. En oikein löytänyt mistään artikkelista tätä puolta. Jossain uutisissa oli kuva kasaharjuista jonkin tuotantolaitoksen pihalla. En löydä. Sehän esitettiin ongelmana. Olikohan sekin hyskys-uutinen.

• Tuulettaa

Joku yksityinen on hankkinut Lapista maita satoja hehtaareja yhteensä. Heti kaupan jälkeen puut on hakattu avohakkuuna.
      Tuosta en tykkää, mutta täällä päin taas metsät ovat läpipääsemätöntä pusikkoa. Olen aina ihaillut Kainuun avaria ja helppokulkuisia metsiä. Toki niissä on niukempi kasvusto joissain suhteessa, mutta hienoja.

• e.lä.mä

Paljon on muuttunut 60 samoin esillä nuoret se hyvä.

Pohjoismaat ja yleensä ihmiset eivät voi muuttaa koko maailman ilmastoa, voi vain katsoa historiaa.

Jos ihminen -- pois kivihiili, turve, biojalostaminen sen kaikissa muodoissa vihreät puolueet kielettävä kaikkialla maailmassa. Maatalous vain sopiville aluelle maailmassa, lehmät pitäisi lähes poistaa.

Muovi ja paperi korvata toisin jne.

• köyhälläeikulutusjuhlia

No sehän on helppoa kun on köyhä. Ei tule turhanpäivästä krääsää shoppailtua, eikä varsinkaan matkustella missään.

Ja vaikka olisikin varaa niin en innostu mistään turhasta saastuttamisesta ihan vain tylsyyden, elintaso kilpailemisen tai näyttämisen halusta. Yli puolet elämästäni eläneenä alkaa tulla sairauskuluja ja pitäisi säästää niitä varten, omaan terveydenhoitoon. Kuluneissa ja loppuun pestyissä vaatteissa & kulkemista vielä olen vältellyt kun niistä sai ihan tarpeeksi lapsuudessa jotenka niihin tulee tuhlattua vähän liikaakin.

Suomalaisethan kuluttavat kolmen ja puolen maapallollisen verran ja vaikka köyhyys lisääntyy tietyssä ryhmässä niin rikkaat rikastuu entistä enemmän ja kuluttavat niiden köyhienkin edestä entistä enemmän. Rikkaus sokaisee ihmisen niin ettei mikään kohta tyydytä vaan pitää mennä ihan äärimmäisyyksiin. Elää ihan jossain ihan muussa maailmassa omassa kupolissaan ettei näe metsää enään puilta.

Olisi järkyttävää jos rikastuisin niin etten enään näkisi köyhiä, syrjäytyneitä enkä tietäisi mihinkä kuluttaisin ylimääräiset varani, vaikka avaruudessa käymiseen kun ei kiksejä muustakaan enään saisi kun kaikki on nähty mutta en voisi sitä jakaa köyhille ihmisille vaan pitäisi koittaa itseensä tyydyttää jo mitä kummallisimmilla tavoilla.

Maailman kirous on että ahneimmat eivät voi jakaa mitään pois vaan pitää saastuttaa eläessään niin paljon kun pystyy lentämällä ensin joka maailman kolkka ja sekin kun on nähty niin lentää tyhjyyteen tyhjän olonsa kanssa ja toivoa että hautaansa saa loput mitä ei ole pystynyt itseensä tuhlaamaan.

Loppujenlopuksi ei keksi millä voisi saastuttaa enemmän ja lisää. Ensimmäiseksi parhain keino suojella itseään näkemästä köyhiä kun ei kulje julkisilla koskaan rahvaan seassa ja kun ei niitä näe niin empatiakin loppuu, että itsensä vika köyhyys vaikka olisi jonkun toisen siivellä vaurastunut.

• e.lä.mä

Suomi on Venäjä tämä on totuus 2018.

• Lääketehdasiloitsee

Se vituttaa että pitää julkisten bussien kulkiessa ihan nurkalta niin surruttaa autolla tai mopolla kun ei kiinnosta rahvaan seassa bussilla mennä. Maaseudulla ja jos on on pitkät matkat pysäkille tai harvaan kulkevat julkiset mutta kun suoraan melkein kotiovelta pääsisi pysäkille ja kulkee bussit vartin välein niin on kaikilla omat autot ja kakaroilla mopedit millä lähdetään.

Sitten aivan helvetinmoista saastuttamista uutena vuonna niin että sitä tikku jätettä saa kerätä joka nurkista ja kattorakenteista. Ihmisiä kun on ihan liikaa ja kaikki haluaa heittää. Tulipaloa saa niistä pelätä.

Ilotulitteiden värikkäistä leimahduksista, Näin paljon metallia ammutaan taivaalle ja rikkailla vain olisi kivaa.

Ilotulitteiden mukana taivaalle ammutaan noin kymmenen tonnia metalleja, kertoo Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes.a syntyvät reaktiotuotteet ja ilotulitteiden sisältämät metallit laskeutuvat maahan ja vesiin. Tällaisten kemikaalien levittäminen ympäristöön ei tietenkään ole suotavaa. Näiden päästöjen vaikutuksia on tutkittu aika vähän.

Ilotulitteiden värikkäistä leimahduksista syntyvät reaktiotuotteet ja ilotulitteiden sisältämät metallit laskeutuvat maahan ja vesiin.

Me syödään ja juodaan ne saasteet mitä ilotulitteista tulee ja ihmiskunta voi helvetin terveesti. Lääketehdas se vain kuin kukoistaa ja moni ei tiedä mikä sitä vaivaa mutta lääkehän on joka vaivaan,

Kaikki paskahan me syödään mitä ilmaan ammutaan. Lääketehdashan se vain iloitsee mitä enemmän ihmiset lääkkeitä tarvitsee.

• Jo.on

Missä maaseudulla kulkee bussit, paskat kulkee...on pikku kyliä jonnei kule ollenkaan kuin omat kulkuneuvot.

• Tuulettaa
        Jo.on kirjoitti:

Missä maaseudulla kulkee bussit, paskat kulkee...on pikku kyliä jonnei kule ollenkaan kuin omat kulkuneuvot.

Ei kulje kylillä ja harvoja vuoroja edes pienten kaupunkien välillä. Koulujen loma-aikoina tosiharvoja. Miten lienee taksien kanssa jos tarvitsisi johonkin tiettyyn aikaan mennä?
        En kehu tätä Hallitusta, ei ole koko maan etuja ajava.

• syrjäseudunasukki
        Tuulettaa kirjoitti:

Ei kulje kylillä ja harvoja vuoroja edes pienten kaupunkien välillä. Koulujen loma-aikoina tosiharvoja. Miten lienee taksien kanssa jos tarvitsisi johonkin tiettyyn aikaan mennä?
        En kehu tätä Hallitusta, ei ole koko maan etuja ajava.

Meillä ainakin toimii kutsutaksi bussitaksan hinnalla täällä syrjäseudulla. Lisäksi pääsee koulutaksilla bussitaksan hinnalla koulupäivinä. Posti tuo paketit kotiin, voi tilata verkkokaupasta melkein mitä vaan ja tulee kotiin postin tai jollain muulla kuljetuksella. Postilaatikko 60 metrin päässä talosta, mutta paketit tulee ihan kotiin. Verkkopankkia käytän, kun 4G pelittää mokkulalla. Vaimo tekee etätöitä tietokoneella kotosalla. Onnibussilla pääsee läheiseltä pikavuoropysäkiltä 1€ 1€ varaus melko moneen paikkaan Helsinkiin taikka vaikka Ouluun, Kuopioon taikka Turkuun. Asuminen käytännössä ilmaista täällä, mekin annettiin kaupungista asunnot vuokralle ja asutaan vanhassa rintamamiestalossa, joka maksoi 8500€ kun ostettiin. On meillä omakin auto, ranskalainen halpiainen, mutta käytetään paljon julkisia, kun kuka viittii ajella omalla autolla, jos pääsee halpisbussilla suklaapatukan hinnalla satoja kilometrejä. Naapurin mummo kulkee Tampereelle tyttärensä luokse pelkästään halpisbussilla näillä suklaapatukan hintaisilla bussilipuilla ja oma Volvo seisoo tallissa.

• Tuulettaa
        syrjäseudunasukki kirjoitti:

Meillä ainakin toimii kutsutaksi bussitaksan hinnalla täällä syrjäseudulla. Lisäksi pääsee koulutaksilla bussitaksan hinnalla koulupäivinä. Posti tuo paketit kotiin, voi tilata verkkokaupasta melkein mitä vaan ja tulee kotiin postin tai jollain muulla kuljetuksella. Postilaatikko 60 metrin päässä talosta, mutta paketit tulee ihan kotiin. Verkkopankkia käytän, kun 4G pelittää mokkulalla. Vaimo tekee etätöitä tietokoneella kotosalla. Onnibussilla pääsee läheiseltä pikavuoropysäkiltä 1€ 1€ varaus melko moneen paikkaan Helsinkiin taikka vaikka Ouluun, Kuopioon taikka Turkuun. Asuminen käytännössä ilmaista täällä, mekin annettiin kaupungista asunnot vuokralle ja asutaan vanhassa rintamamiestalossa, joka maksoi 8500€ kun ostettiin. On meillä omakin auto, ranskalainen halpiainen, mutta käytetään paljon julkisia, kun kuka viittii ajella omalla autolla, jos pääsee halpisbussilla suklaapatukan hinnalla satoja kilometrejä. Naapurin mummo kulkee Tampereelle tyttärensä luokse pelkästään halpisbussilla näillä suklaapatukan hintaisilla bussilipuilla ja oma Volvo seisoo tallissa.

Saako jossain kutsutaksin minä päivänä hyvänsä ? Täällä on vain tiettynä viikonpäivänä ja samaan kellonaikaan.

• Paalin-polttaja

Silloin vanhoina musta-valko aikoina ylimääräiset korret eli olkipaalit poltettiin pelloilla.
      Se oli sitä ilmastonmuutosta savuiseen suuntaan.
      Piti vaan huolehtia ettei paalit olleet kovin märkiä. Syttyivät huonosti ja savuttivat niin maan mustaisesti.

• Niin on pieni tuo korteni koko ilmastonmuutokseen.

Suomen osuus promille ja meitä on yli 5 miljoonaa,
      eli yksi tuhannes osa jaetaan 5,5 miljoonalla,

että sillai, se osuuteni kuittaantuu kun käyn joskus kävellen lähikaupassa.

En lentele Puketteihin maapallon toiselle puolelle,
      heillä suhde on jo jotain muuta koska yhden lennon vastapuolella perhe voi autoilla rauhassa 10 vuoden ajan.

Älyttömin oli Rinteen ehdotus, että metsähakkuita pitäisi vähentää ,
      kun vastapoolina Saksan yli 80miljoonainen ja Puola yli 30 miljoonainen lisäävät
      hiilen polttoa, saksaluopui ydinvoimasta, (olikohan vihervassarit siellä vallassa)
      Puolassa ei ole koskaan ollutkaan yhtään ydinvoimalaa, sen hiilenpolton tuntee kärynä kun siellä maassa liikuskelee.

• Ei.stten.muuta

Rinne ei ajattele tällähetkellä muutakuin saisi Sipilän poljilleen, hävettää jos Rinteen kaltainen änkyttäjä keskustelisi pääministerinä viksujen ulkomaalaisten valtiomiesten kanssa.

• Sori, mutta liian usein kuulee tuota, että pienen Suomen merkitys on olematon. Pienistä korsista täyttyy heinälatokin. Liki kahdeksan miljardia ihmistä kun tuo oman kortensa kekoon, se jo tuntuu. Näihin talkoisiin on osallistumispakko jokaisella (toiveajattelua). No, vapautettakoon vastuusta ne kaikkein huonoimmassa asemassa olevat, jotka taistelevat hengissä pysymisestäänkin. Heidän osuutensa päästöihin taitaa muutenkin olla olematon kulutusjuhlia viettäviin nähden.

• entinenmiäs kirjoitti:

Sori, mutta liian usein kuulee tuota, että pienen Suomen merkitys on olematon. Pienistä korsista täyttyy heinälatokin. Liki kahdeksan miljardia ihmistä kun tuo oman kortensa kekoon, se jo tuntuu. Näihin talkoisiin on osallistumispakko jokaisella (toiveajattelua). No, vapautettakoon vastuusta ne kaikkein huonoimmassa asemassa olevat, jotka taistelevat hengissä pysymisestäänkin. Heidän osuutensa päästöihin taitaa muutenkin olla olematon kulutusjuhlia viettäviin nähden.

Ei se, että suhtaudun kyynisesti pienen Suomen mahdollisuuksiin tässä ilmastonmuutosasiassa,
        tarkoita etten omaa korttani kokoon kantaisi. Joskus tuo politikkojen sinisilmäisyys vaan nyppii.
        Entisenä luomuviljelijäni olen korsia kokoon kantanut ja kannan jatkossakin. Se on sisäänkirjoitettua huolehtimista omasta elämän ja ympäristön hyvinvoinnista ja tulevaisuudesta.
        Totta kait haluan, että lapsenlapsenlapseni näkee rantakivellä pyrstöään heiluttavan västäräkin,
        yhtä hyvin että saisi maistaa, onko se puolukka siinä lähimetsän mättäällä makea vai hapan.

• Bengalitikku

Tosi vaikea asetelma: luomuviljelijät ja tehoteollisuus.
        Kotkassa on laajennettu satamaa, jotta suomalaista sellua saadaan vietyä.
        Investoiti ei ole pieni. Tuskin kaupunki on pystynyt panostamaan, vaan isompaa lompakkoa on tarvittu.
        Omilla valinnoillani yritän vaikuttaa siihen 3 - 4 prosenttiin edes.
        Emme varmaan ole edes keksineet kaikkia ratkaisuja, mitkä edesauttaisivat jarruttamaan kehitystä.
        Pitäisi kääntää katse Otaniemeen. Nuoret teknologinerot auttaisivat?
        Ihan yksinkertaisesti raha ratkaisee.
        On päivitelty siltojen rapautumista, mutta veikkaan, että monella alueella vedenpuhdistamot tarvitsisivat valtion panostusta, varsinkin alueilla, joissa asukasmäärä on moninkertaistunut nopeasti.
        Ehkä maidon voisi hakea kannulla, voin voin ostaa palana paperiin käärittynä, samoin juustot eli erikoistuneet kivijalkakaupat voisivat ainakin olla ratkaisu.
        Paluuta entiseen? Marketit voisivat jakaa tilausalkoholit. Toimialat muuttuisivat noin. Jne.
        Pakkausvalmistajat kärsisivät?

• Tuulettaa
    • flegmaatti

Hoidan kaikki arkiasiat jalan.
      En tupakoi joten tupakkaviljelmien kasteluvesi ja lehtien kuivatusenergia säästyvät.
      Matkustamme lentäen mutta päästöt/viikko pienevät kun pysyy kerralla perillä pitempään.
      1 - 12 viikkoa/krt.

• e.lä.mä

Kirjoituksessa ei ole ihmis järkeä!

• Sillee

Ajattelen, että jos vertaa ihmisiä ja muita lajeja niin ihminen kuormittaa maapalloa, niin että oikeasti hävettää. Onko ihmisestä ollut itse maapallolle mitään hyötyä.? Ei ole. Aivan ok on, että laji kokee kolauksen ja sitä rajoitetaan. Jos sitten pieni populaatio säilyy, niin kyllä se lisääntyy taas kuin kanit ja vuosituhansien saatossa jatkaa olemassaoloaan. Joten isossa kuvassa ihan sama miten ihmiselle käy. Maapalolla on muitakin lajeja joille jää elintilaa.
      Nuorten ahdistusta komppaan, mutta se ei näytä heitä estävän tekemästä lapsia. Ei pitäisi jos haluaa rajoittaa liikakansoitusta. Aika ja enrgia tulisi käyttää, jos osaa, paneutumalla kolmannen maailman enrgian kulutuksen ohjaamiseksi oikempaan suuntaan. Eli kansainvälisiin järjestöihin töihin jos aivot toimii yhtään. Ei puheilla vaan teoilla on merkitystä.

• "Sillee"

Kenen rahoilla on ajatus rahoittaa järjestöjen toiminta?
        Heidänkö, jotka ahkerasti töitä tehden maksavat oikeita veroja.
        Valtion hommissahan veroja vain siirrellään taskusta toiseen.
        Pieni osa ehkä niiden vero-rahojen maksajillekin?

H.

• Sillee

Tarvitaan valtioiden yhteistä tahtotilaa, eikä veronmaksajien rahoja. Samalla energialla mikä nyt käytetään Suomessa keksimällä kaikenlaisia haittaveroja ym, voitaisiin paneutua vaikka Kiinan, Intian, Afrikan ym ongelmiin . Ehkä lähettäisin poiliitikot ja inssinöörit suurella joukolla ratkisemaan niitä todellisia ongelmia eikä vain rjoittamaan suomalaisen eläkeläisen autoilua nk nyt tehdään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 4 kuoli kolarissa

Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      266
      10746
    2. Suomea odottaa karu kohtalo

Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.
      Maailman menoa
      405
      2934
    3. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      92
      1678
    4. Kerro mistä alkaen

Se ihastuminen alkoi? Mikä vuosi?
      Ikävä
      87
      1671
    5. Mikä on lempikuvasi

Kaivatustasi?
      Ikävä
      80
      1496
    6. Kuka on oikein

Kaivattusi?
      Ikävä
      64
      1409
    7. Bachelor-Joonas tapasi Monican isän - "Appiukko" antoi koulutusta vävypojalle - Katso kuvat tästä!

Joonas ja Monica ovat pitäneet yhtä Bachelor Suomi -kuvausten jälkeen. Tämä todistaa, että tosi-tv:ssä voi syntyä rakkau
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1379
    8. Gallup: Mitä mieltä olet uudesta Putous-kaudesta: hyvä, keskinkertainen, huono?

Putous on saanut kuraa niskaan mm. kaksimielisistä jutuista. Ohjelma on lasten suosikki ja lapset toistelevat hokemia ti
      Tv-sarjat
      58
      1353
    9. Tosiaankin, jos julkaisette täällä henkilötietoja

Minkäänlaisia, se on poliisiasia. VPN, proxy- tai julkinen yhteys ei salaa mitään. Poliisi pystyy jäljittämään ja saamaa
      Ikävä
      102
      1294
    10. Olet upea nainen

Upea nainen oot.
      Ikävä
      36
      1196
    Aihe