Jos kerron tarinani lehdelle, varoitan jutussa yhdestä huijarista ja yhdistyksestä jonka leivissä toimii ja nimiä en kerro niin voinko saada siitä jonkin rankaistuksen, syytteen?
onko rankaistavaa antaa tosipohjaine juttu lehteen
6
163
Vastaukset
- asitosia
Liian vähän tietoa kunnollisen vastauksen antamista varten.
Yleisellä tasolla sanottuna myös tosipohjaisen tiedon levittämisellä voi syyllistyä kunnianloukkaukseen tai yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämiseen. Oikeushenkilön kunniaa ei voi loukata, mutta joissain tilanteissa väitteen voidaan katsoa kohdistuvan oikeushenkilön sijasta tai ohella sen päätösvaltaisiin luonnollisiin henkilöihin.
Kannattaa olla tarkkana. - 8487448
Poliisi voi tiedottaa harkintansa mukaan, jos on kyse senlaatuisesta huijauksesta mihin normaalit varokeinot eivät riitä, mutta muutoin miksi pitäisi nimetä julkisesti tämä henkilö, koska eihän sitä voi ennakolta päätellä, että syyllistyykö jatkossa mihinkään.
- Geddasta
Aloittajalle tiedoksi, Et sinä kirjoita lehteen yhtään juttua, ellet ole toimittaja. Toimittaja kirjoittaa ja vastaa päätoimittajan kanssa kirjoituksesta, et sinä.
- tosiasia
En ole väittänytkään että minä sen kirjoitan, sanoin että annan jutun aiheen. kerron tarinan josta voi tehdä jutun. ja tämä tarina on niin mehukas että kyllä varmasti kiinnostuneita lehtiä löytyy.
- poliisihoitaa
Ihme pelottelua! Suomessa on sananvapaus, joka on turvattu perustuslaissa. Jos tiedot ovat oikeat, etkä edes nimeä ketään henkilö eikä häntä muutoinkaan ole antamistasi tiedoista tunnistettavissa, ei voi tulla tuomiota kunnianloukkaamisesta, vaikka syyttäisitkin henkilöä rikoksista.
- lajijasuris
Luepa aloitus uudelleen.... Muuten ihan ok, mutta miten se tunnistettavuus nyt.
Tosiaan kun toimittaja tekee jutun, niin hänellähän on lähdesuoja. Tähän he usein vetoavat eivätkä paljasta lähteitään. Kova rikos saa olla ennenkuin murretaan. Ja tosiaan sananvapaus on perustuslailla turvattu, mutta se ei toki tarkoita mitä vain.
Luulen, että aika paljon pelotellaan kunnianloukkauksilla, kun ei siedetä itse kritiikkiä. Amerikasta haettu vähän mallia ja heti loukkaannutaan, varsinkin jos voi rahaa saada;) Yhteiskunnan resurssit on rajalliset ja kunnianloukkaus ja vastaavat on asianomistajajuttuja eli rangaistusta pitää itse vaatia. Kun pysyy totuudessa ja perustelee kovatkin väitteensä, voi olla rauhallisin mielin.
Miettikää ihmiset. Kuka ilmoittaa yhtään mistään epäilyttävästä jos kaikki väärät ilmoitukset olisivat kunnianloukkauksia tai pikemminkin perättömiä ilmiantoja kun rikosepäilystä kyse...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692663
- 632614
- 681772
- 241597
- 201530
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91460- 151372
- 381223
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81187- 251106