Viimeisessä Venemestarissa oli juttu tee se itse plotterista. Oli kuva jossa usb-tikku ja antenni ja siihen teksti : Köyhän miehen ais ja vielä että toimii erinomaisesti. Siis kysymys : mikä vempain ja miten se toimii?
Köyhän miehen ais
43
2208
Vastaukset
- arvailuksi
Olipa huono juttu, eikö siinä sen enempää kerrottu?
- Heikkoesitys
Juttu oli todellakin aivan onneton: siinä ei kerrottu oikeastaan mitään systeemin komponenteista, niiden asennuksesta tai siitä mistä laitteita saa
Rasverry Pi, openCPN, linux, usb-hubi ja näyttö hdmi:llä kiinni. Gps ja muut palikat ”oman maun mukaan”. ”On mahdollista asentaa kaikenlaista”. - Heikkoesitys
Heikkoesitys kirjoitti:
Juttu oli todellakin aivan onneton: siinä ei kerrottu oikeastaan mitään systeemin komponenteista, niiden asennuksesta tai siitä mistä laitteita saa
Rasverry Pi, openCPN, linux, usb-hubi ja näyttö hdmi:llä kiinni. Gps ja muut palikat ”oman maun mukaan”. ”On mahdollista asentaa kaikenlaista”.Ja juu, kuvassa oli tällainen:
https://www.svb24.com/en/ais-receiver-in-usb-stick-housing.html - Plotteri.AIS
Heikkoesitys kirjoitti:
Ja juu, kuvassa oli tällainen:
https://www.svb24.com/en/ais-receiver-in-usb-stick-housing.htmlMikähän tuostatekee"köyhä"miehen AIS:in. Jos kokonaiskuluja laskee, niin tulee kalliimmaksi kuin veneessäni oleva oikea AIS. En ole ikinä arvostanut Venemestarin artikkeleita (lähettelevät turhaan niitä huuhaa-näytelehtiä), eikä tämäkän episodi sitä tuonut.
- relaa-
Läppärihän löytyy kaikilta johon tuo linkitetty USB-AIS tulee kiinni, joten AIS-tikun kulut on 95€ pk. Mikä halvempi oikea AIS sinulla on?
Ja jos vielä halvemmalla haluaa päästä, etsii halvan TV-tikun ja virittää SDR:n avulla siitä AIS-vastaanottimen .
https://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-tutorial-cheap-ais-ship-tracking/ - Plotteri.AIS
relaa- kirjoitti:
Läppärihän löytyy kaikilta johon tuo linkitetty USB-AIS tulee kiinni, joten AIS-tikun kulut on 95€ pk. Mikä halvempi oikea AIS sinulla on?
Ja jos vielä halvemmalla haluaa päästä, etsii halvan TV-tikun ja virittää SDR:n avulla siitä AIS-vastaanottimen .
https://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-tutorial-cheap-ais-ship-tracking/"Läppärihän löytyy kaikilta"
Outo oletus. Minulla ei ole läppäriä veneessä (eikä enää tule, kokeiltu on). Ja jos veneessä olisi läppäri, sen pitäisi olla ruggeroitu ja kestää vettä ja siinä läppärissä pitäisi olla joku kaupallinen karttasofta johon saa säännölliset karttapäivitykset. Ihanan kallista: ruggeroitu läppäri läppärin virtalähde 12/24V karttaohjelma.
Ennemmin oletuksena on, että joka veneessä on plotteri ja VHF. VHF:ssä on AIS vastaanotin (ja joissakin lähetin). Bonuksena saa tutkan.
Yhden vuoden olen kokeillut tuota läppäriä veneessä. Läppäri ei ikinä tule veneeni naigointivälineeksi. - relaa-
Läppäri 0€ OpenCPN 0€ tuoreet viralliset merikartat 88€ per sarja. OpenCPN osaa esittää mm. sääennusteet ja AIS-tiedot merikartan päällä.
Monelle tuo käy, sinulle näköjään ei. Meitä veneilijöitä on moneksi. Itse olen veneillyt tuollaisella combolla 10 v ongelmitta läppärin vaihtuessa aina kun sopiva vanha käytetty on tippunut käsiin. Sama läppäri toimii lokikirjana, kuvapankkina ja viihdekeskuksena. - Plotteri-AIS
relaa- kirjoitti:
Läppäri 0€ OpenCPN 0€ tuoreet viralliset merikartat 88€ per sarja. OpenCPN osaa esittää mm. sääennusteet ja AIS-tiedot merikartan päällä.
Monelle tuo käy, sinulle näköjään ei. Meitä veneilijöitä on moneksi. Itse olen veneillyt tuollaisella combolla 10 v ongelmitta läppärin vaihtuessa aina kun sopiva vanha käytetty on tippunut käsiin. Sama läppäri toimii lokikirjana, kuvapankkina ja viihdekeskuksena.Mites läppäri toimii ulkoilmassa siinä ruorin vieressä? Miten näyttö näkyy auringossa ja konekestää vesisateessa?
Relaa vaan. - relaa-
Hyvin toimii läppäri ulkona ruorin vieressä, miksei toimisi? Ja kyllä tossa 10-v läppäriaikana joskus sentään aurinkokin on paistanut joten on sen toimimisesta positiiviset kokemukset. Asensin sen korotetulle pedille jotta ilmanvaihto toimi eikä kone kuumentunut suorassa paisteessakaan. Tabletilla tuli ongelma kun polarisoivat aurinkolasit pimensi ruudun poikittaisessa asennossa.
Vesisateeseen en läppäriä ole laittanut, kun se ei sitä kestä. Eikä läppäri kestä pudotusta veteen tai laiturillekaan, vaikka en tosin ole niitäkään kokeillut. Iso ruutu on ollut tosi mukava plotterien 7-12 tuuman tihrustusnäyttöihin verrattuna. - Plotteri-AIS
relaa- kirjoitti:
Hyvin toimii läppäri ulkona ruorin vieressä, miksei toimisi? Ja kyllä tossa 10-v läppäriaikana joskus sentään aurinkokin on paistanut joten on sen toimimisesta positiiviset kokemukset. Asensin sen korotetulle pedille jotta ilmanvaihto toimi eikä kone kuumentunut suorassa paisteessakaan. Tabletilla tuli ongelma kun polarisoivat aurinkolasit pimensi ruudun poikittaisessa asennossa.
Vesisateeseen en läppäriä ole laittanut, kun se ei sitä kestä. Eikä läppäri kestä pudotusta veteen tai laiturillekaan, vaikka en tosin ole niitäkään kokeillut. Iso ruutu on ollut tosi mukava plotterien 7-12 tuuman tihrustusnäyttöihin verrattuna.Eli sateisena kesänä et veneile?
- relaa-
Varmaan arvasit että olen keksinyt pitää läppärin sateensuojassa, josta se kuitenkin on nähtävissä. Ei kauniista saaristosta malta olla pois vaikka sataisikin, sen verran komeita luonnonsatamia on jo löytynyt ja velä löytymättä.
Jätetään tähän kun harhauduttiin AIS-aiheesta. Voimme jatkaa omassa säikeessä jos kaipaat lisäinfoa.
- Alehandr
VM:n juttu oli kieltämättä ylimalkainen, mutta plotterinvaihdon lähestyessä kyllä kiinnostava. Jos hankkisi kunnon vesitiiviin näytön esim. 14* ( vaikka toisen sisälle) ja Pi:n, voisi koko roskan saada pystyyn murto-osalla siitä, mitä vastaavan kokoinen plotteri maksaa.
- Sunodyssey37
Saisko USB-AIS jotenkin tablettiin kiinni? Läppäri on mukana veneessä, mutta käytännössä plotteri ulkona ja sisällä navigointipaikalla on tabletti. Android ja Navionics. Siihen kun saisi AIS muun kautta kun Marinetraffic niin alkaa olla aika hyvin erilaisia järjestelmiä. Tablettiin kun vielä on olemassa bluetooth näppis niin se ajaa ihan tietokoneen asia.
- relaa-
Näyttäisi löytyvän Androidille BoatBeacon. Ei kokemusta,
- EiMahdaOlla
Aika vähän jos ollenkaan näyttäisi olevan tarjontaa USB-hubista joka ei tarvitsisi itse USB väylää. Jonkinverran on wifi tukiasemia joissa on USB portti mutta ne taitavat osata vain kiintolevyjä, printtereitä ja mokkuloita. Eikä taida padi ymmärtää verkon takana olevaa USB gadgettia, ipadille ainakin kait aika tekemätön paikka. Muilla käyttiksillä toivoa voisi ehkä ollakin kutta vaatisi varmaan oman ajurin jota ei oiene tarjolla?
Jos joku tietää paremmin niin saa kertoa.
- seppomartti
OpenCPN Toughbookissa ja siihen Kiinasta gps 25-30€ ja tulitikiulaatikon kokoinen AIS 80-100€ molemmat usb- liitiitimellä ovat olleet käyttökelpoiset, Antennina koaksiaalikaspelista nyljetty dipoli Bnc: - liittimellä. Laivat näkyy 5-6mpk päästä, mikä riittää niiden väistämiseen, Mastonhuipun antennilla "oikea AIS" näkee horisontin takaa ja usein TCPA on 1h20-30 min. Eli korkiää ottaa torkug tzi juoda teen rauhassa.
- seppomartti
Läppäri vai ei?. En osaisi olla ilman. Heikoin kohta on näppis, jos putoamisensaa estetyksi.. Jo tippa merivettä riittää tuhoamaan näppiksen mutta eihän varalaite paljoa maksa.
Halpis ais toimii yhdellä kanavalla ja "oikea" kahdella. Onko puuttuva sama kukn ais-b?.
- Onneksieiaidsia
Ja naapuri iskee häirinnän,niin emme tiedä missä olemma ja kuka kulkee vierellä.
- Vlad-i-Mir
Kannattaa siis ennemmin hankkia Glonass-laite.
- OpenSourceRules
Itsellä on AIS-lähetin/vastaanotin, joka näyttää AIS-kohteet WIFI:llä. Silloin kun haluan nähdä AIS-kohteet, kytkeydyn ko WIFI:iin Android-tabletilla, jossa OpenCPN ja karttoina ilmaiset KAP-charts:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/KAP-charts_from_OpenSeaMap
Ko. kartat ovat mielestäni riittävät AIS-käyttöön, mutta eivät varsinaiseen navigointiin. Syyt tähän ratkaisuun olivat osittain hinta sekä se, että asennus oli helppoa, kun ei tarvinnut paljon piuhoja vedellä. - Hifii
Tyhmä kysymys: mihin ”ko wifiin” sinä kytkeydyt merellä?
- Hhklv
Veneen laitteet keskustelevat keskenään wifissä. Ais-vastaanotin bongaa lähellä olevat alukset, ja ne näkjvät sitten tässä systeemissä.
- BorgumRiff
Seppomartti, minkä pituiset on parhaat koksista nyljetyn dipolin piuhat?
- Joakim1
Tässä ruotsiksi: https://www.sxk.se/batteknik/tekniska-artiklar/sa-har-gor-du-en-vhf-reservantenn
Ehkä parempi ja myös helposti tehtävä on Slim Jim (tai J-pole). Tuo vaatii pari metriä jotain johtavaa, vaikkapa sähkökaapelia. Tein AIS-vastaanottoantennin tuollaiseksi. Tuntuu toimivan hieman paremmin kuin aiempi tuon ruotsalaisohjeen mukaan tehty.
https://m0ukd.com/calculators/slim-jim-and-j-pole-calculator/ - seppomartti
En voi sanoa, mikä on paras. Minulla on tehty arvaamalla hieman toisin kuin alla selostetaan. Koaksiaalin sisäkarva on 45cm ja kuorijohdin 45cm pingoitettuna vertikaalisesti veneen sisärakenteisiin eri suuntiin eli yhteensä 90cm pystyssä eikä 90 asteen kulmassa. Se on varasysteemini mutta on toiminut vimeksi viikko sitten. Maksimietäisyyttä en osaa sanoa mutta 5-6 mailia minimissä laivat näkyvät.
- Joakim1
seppomartti kirjoitti:
En voi sanoa, mikä on paras. Minulla on tehty arvaamalla hieman toisin kuin alla selostetaan. Koaksiaalin sisäkarva on 45cm ja kuorijohdin 45cm pingoitettuna vertikaalisesti veneen sisärakenteisiin eri suuntiin eli yhteensä 90cm pystyssä eikä 90 asteen kulmassa. Se on varasysteemini mutta on toiminut vimeksi viikko sitten. Maksimietäisyyttä en osaa sanoa mutta 5-6 mailia minimissä laivat näkyvät.
Tuo linkaamani laskuri antaa 44,4 cm 1/4 pituudeksi kuparille tai alumiinille AIS-taajuudelle (162 MHz). Kanava 16:n 157 MHz pituus olisi 45,9 cm. Dipolissa molemmat haarat ovat 1/4 aallonpituutta.
- Mitenkähän
Nasalla näyttää olevan ais-vastaanotin jossa tulee näyttö mukana. Svb myy vajaalla 400€:lla. Oiskohan ok vehje? Omaan 6v vanhaan plotteriini ei taida saada mitään ais-signaalia kytkettyä, enkä omista vhf:ää jossa ois ais.. Enkä pidä läppäriä veneessä mukana. Eli tarve ois köyhän miehen systeemille! Vanha ipadi kulkee mukana jossa navionicsin kartat, mutta siihen ei usbia saa kiinni, muuten ehkä hankkisin em. tikun.. Tuo Nasan laite taitaisi kestää ulkonakin. Ja voishan sen kajuutan puolelle asentaa jossa yleensä tarvittaessa torkutaan, ja voishan siitä häly-summerin vetää avotilaan..
- Alehandr
Luulisi, että 6v vanhassa plotterissa on NMEA, johon voi liittää AIS-vastaanottimen. Pari kesää olen purjehtinut nyt niin, että ikivanhaan Raymarine C80-näyttöön on kytketty AIS. On varsin merkitsevää nähdä, missä alukset kartalla ovat. Avomerellä käy tietysti erillinenkin näyttö. Otin lähettävän mallin, ja siitä on kyllä ollut ruuhkaisilla vesillä iloa. Ainakin mielenrauhaa, mutta näyttäisi, että monet isot alukset väistävät avomerellä jo ennen kuin ovat näkyvissä. Silloinhan niiltä riittää asteen parin korjaus kurssiin.
- Plotteri.AIS
Alehandr kirjoitti:
Luulisi, että 6v vanhassa plotterissa on NMEA, johon voi liittää AIS-vastaanottimen. Pari kesää olen purjehtinut nyt niin, että ikivanhaan Raymarine C80-näyttöön on kytketty AIS. On varsin merkitsevää nähdä, missä alukset kartalla ovat. Avomerellä käy tietysti erillinenkin näyttö. Otin lähettävän mallin, ja siitä on kyllä ollut ruuhkaisilla vesillä iloa. Ainakin mielenrauhaa, mutta näyttäisi, että monet isot alukset väistävät avomerellä jo ennen kuin ovat näkyvissä. Silloinhan niiltä riittää asteen parin korjaus kurssiin.
Joo, meri-VHF:n AIS vastaanottimet tuppaa nykyisin kummallakin NMEA väylällä alusten sijaintitiedon. Se on sitten sen 6 vuotta vanhan plotterin softasta kiinni näyttääkö se AIS kohteet näytöllään. Luulisi että näyttää (ainakin softapäivityksellä).
Meri-VHF jossa on myös AIS vastaanotin on halvempi kuin tuo NASA:n AIS vastaanotin erillisellä näytöllä.
- Vinkkejäkaivataan
Mulla on vanha Raymarine a57d plotteri, jossa vissiin on nmea0183 sisäänmeno. Näyttö on siis aika pieni, mutta saiskohan siihen aissin näkymään jollain halvalla ja simppelillä tavalla? Näkyy muuten erilliset ais-vastaanottimet (pelkkä loota ilman näyttöä) maksavan enemmän kuin vhf-puhelin aissilla?! Saakohan ilman vhf-lupaa pitää vhf-ais -laitetta mukana jos ottaa siitä vain ais-signaalia ulos?
- Joakim1
Mistä niin halpoja VHF:iä AISilla saa tai niin kalliita pelkkiä AIS-vastaanottimia? Halvimmat AIS-vastaanottimet maksavat 150-250 €. Saako jostain VHF-puhelimia AISilla alle tuon?
Mulla on 5" plotterissa AIS. Ihan OK toimii, tosin ei kerro missä kohtaa törmätään. Vain ajan ja pienimmän etäisyyden. Vaikea siis tietää meneekö laiva niukasti edestä (OK) vai takaa (ei OK). - Ei-sanottavammin
Joakim1 kirjoitti:
Mistä niin halpoja VHF:iä AISilla saa tai niin kalliita pelkkiä AIS-vastaanottimia? Halvimmat AIS-vastaanottimet maksavat 150-250 €. Saako jostain VHF-puhelimia AISilla alle tuon?
Mulla on 5" plotterissa AIS. Ihan OK toimii, tosin ei kerro missä kohtaa törmätään. Vain ajan ja pienimmän etäisyyden. Vaikea siis tietää meneekö laiva niukasti edestä (OK) vai takaa (ei OK).Itse alkaisin seuraamaan aisin havaitsemaa alusta manuaalisesti - helppo päätellä suuntimalla meneekö edestä, takaa vaiko pahki.
- Joakim1
Ei-sanottavammin kirjoitti:
Itse alkaisin seuraamaan aisin havaitsemaa alusta manuaalisesti - helppo päätellä suuntimalla meneekö edestä, takaa vaiko pahki.
Ei ole helppoa silloin kun AIS kertoo sivuutusetäisyydeksi muutaman kaapelin tai alle. On tullut monta kertaa tuo tilanne vastaan. Tarkimmin suuntiman näkee plotterista. Odottaa, että AIS-sijainti päivittyy ja katsoo sitten suuntiman siihen. Silti on vaikeaa olla varma ennen kuin on jo ikävän lähellä. Monta kertaa olen turhaan väistänyt eli laiva olisi mennyt edestä, jolloin ei haittaa, että etäisyydeksi jää vain kaapeli tai muutama.
Jos vaikkapa laiva ajaa 90 asteen kulmassa sinuun nähden 16 solmua ja sinä 6 solmua. Täysin törmäyskurssilla keulasuuntima on jatkuvasti atan(16/6)=69,4 astetta. Jos menisit keulan edestä 0,2 M tunti ennen törmäystä keulasuuntima olisi atan(16,2/6)=69.7 astetta. 10 min ennen atan(2,867/1.0)=70,8 astetta. 5 minuuttia ennen atan(1,5333/0,5)=71,9 astetta. 2 minuuttia ennen atan(0,733/0,2)=74,7 astetta. 1 minuutti ennen atan(0,467/0.1)=77,9 astetta.
Siis tunnista 10 minuuttiin muuttuu vain asteen. Itse en juuri kiinnitä huomiota laivoihin, jotka ovat yli 10 minuutin päässä, joten realistista on saada ensimmäinen suuntima vasta tuossa. Siitä 5 minuuttiin muuttaa taas vain asteen. Ei tuota pysty varmuudella havaitsemaan ja jomman kumman pienikin muutos suunnassa tai nopeudessa riittää kumoamaan tuon. Sitten 5 minuutista 2 minuuttiin muuttuu jo kolme astetta. Tuota ei havaitse suuntimakompassilla, mutta AISilla ja plotterilla jo näkee. Mutta silloin ollaan enää 2 minuuttia törmäyksestä ja kaksi kaapelia laivan reitiltä. Pitää tehdä siis todella suuri suunnanmuutos, jotta pääsee laivan takaa ja laivan komentosillalakin lienee jo turhaa hermostumista. 2 minuutista yhteen tulee toiset 3 astetta, jonka jo voisi ehkä huomata suuntimakompassilla, mutta ei vähänkään keikkuvassa veneessä. Nyt on jo melkein tehtävä 180 asteen käännös väistääkseen tai sitten toivottava, että ehtii edestä. - seppomartti
Ei-sanottavammin kirjoitti:
Itse alkaisin seuraamaan aisin havaitsemaa alusta manuaalisesti - helppo päätellä suuntimalla meneekö edestä, takaa vaiko pahki.
Kiikarilla suuntimisen voi aloittaa 20-30 minuuttia myöhemmin kuin mitä Ais on kertonut. Laivankin löytää paremmin horisontista kun katsoo suutiman ensin aisista. Jo horisontin takaa Ais kertoo CPAn ja TCPAn mutta en ymmärrä miksi Joakim haluaa laivojen menevän niukasti edestä eikä niukasti takaa. Toki 40-50 m leveän jättitankkeri kölilinjan ylittämistä on silmämääräisesti kauhea arvioida leveän keulan vuoksi ellei ole pimeä. Aisista näkee paremmin. Mutta ehkä laivojen suuntanuolet plotterilla on säädettävissä pidemmiksi, itse en ole huomannut haittaa vaikka joissain kohdissa on ollut vilkasta!iikennettä.
- seppomartti
seppomartti kirjoitti:
Kiikarilla suuntimisen voi aloittaa 20-30 minuuttia myöhemmin kuin mitä Ais on kertonut. Laivankin löytää paremmin horisontista kun katsoo suutiman ensin aisista. Jo horisontin takaa Ais kertoo CPAn ja TCPAn mutta en ymmärrä miksi Joakim haluaa laivojen menevän niukasti edestä eikä niukasti takaa. Toki 40-50 m leveän jättitankkeri kölilinjan ylittämistä on silmämääräisesti kauhea arvioida leveän keulan vuoksi ellei ole pimeä. Aisista näkee paremmin. Mutta ehkä laivojen suuntanuolet plotterilla on säädettävissä pidemmiksi, itse en ole huomannut haittaa vaikka joissain kohdissa on ollut vilkasta!iikennettä.
"Toivottava , että ehtii edestä". Ei kannata esittää itselleen tai miehistölle tuollaisia toiveita. Lähtökohta on, ettei laiva väistä ja kannattaa itse väistää ennen kuin moisiin toiveisiin on tarvetta. En ole viitsinyt soittaa ja kysyä miksi eivät noudata sääntöjä . Olen hiukan mielenosoituksellisesti nostanut kurssia reilusti ja antanut purjeiden leoattaa kunnes laiva on sivuuttanut.
Noin pienillä etäisyyksillä ais kertoo tarkimmin mutta en halua kaapelin tai parin ohituksia. Toimimme eri lailla, itse seuraan lähelle tulevaa maalia tyypillisesti hieman yli tuntia aikaisemmin avomerellä. - Joakim1
seppomartti kirjoitti:
Kiikarilla suuntimisen voi aloittaa 20-30 minuuttia myöhemmin kuin mitä Ais on kertonut. Laivankin löytää paremmin horisontista kun katsoo suutiman ensin aisista. Jo horisontin takaa Ais kertoo CPAn ja TCPAn mutta en ymmärrä miksi Joakim haluaa laivojen menevän niukasti edestä eikä niukasti takaa. Toki 40-50 m leveän jättitankkeri kölilinjan ylittämistä on silmämääräisesti kauhea arvioida leveän keulan vuoksi ellei ole pimeä. Aisista näkee paremmin. Mutta ehkä laivojen suuntanuolet plotterilla on säädettävissä pidemmiksi, itse en ole huomannut haittaa vaikka joissain kohdissa on ollut vilkasta!iikennettä.
Mun plotteri ei näytä AIS-kohteille suuntanuolia. Vain symbolin, josta kyllä näkee kulkusuunnan, mutta ei missä laiva on jonkun ajan kuluttua.
Miksi haluan, että laiva menee edestä eikä takaa? Ei sillä ole väliä, jos etäisyyttä on riittävästi, vaikkapa yli 5 kaapelia. Pienellä etäisyydellä katoan keulan katveeseen ja varmasti komentosillalla ollaan tyytymättömiä (yleensä kohtaamani laivat ovat joko liikennejakoalueella tai saaristoväylällä eli olen väistämisvelvollinen). Eikä se kovin turvalliselta tunnu omalta kannaltanikaan. Voihan siinä tuuli hyytyä tai laiva hiukan kääntyä, jolloin etäisyys pienenee lisää. AIS taitaa myös näyttää etäisyyden komentosillan paikkeilta eli 300 m pitkän laivan edestä 0,2 mpk onkin vain 100 m.
Perän takaa laivan voi sitten ohittaa paljon lähempää ongelmitta.
Avomerellä laiva on väistämisvelvollinen, joten silloin tilanne on toinen. Mutta tuskin silloinkaan haluasin läheltä laivan edestä mennä. - seppomartti
Joakim1 kirjoitti:
Mun plotteri ei näytä AIS-kohteille suuntanuolia. Vain symbolin, josta kyllä näkee kulkusuunnan, mutta ei missä laiva on jonkun ajan kuluttua.
Miksi haluan, että laiva menee edestä eikä takaa? Ei sillä ole väliä, jos etäisyyttä on riittävästi, vaikkapa yli 5 kaapelia. Pienellä etäisyydellä katoan keulan katveeseen ja varmasti komentosillalla ollaan tyytymättömiä (yleensä kohtaamani laivat ovat joko liikennejakoalueella tai saaristoväylällä eli olen väistämisvelvollinen). Eikä se kovin turvalliselta tunnu omalta kannaltanikaan. Voihan siinä tuuli hyytyä tai laiva hiukan kääntyä, jolloin etäisyys pienenee lisää. AIS taitaa myös näyttää etäisyyden komentosillan paikkeilta eli 300 m pitkän laivan edestä 0,2 mpk onkin vain 100 m.
Perän takaa laivan voi sitten ohittaa paljon lähempää ongelmitta.
Avomerellä laiva on väistämisvelvollinen, joten silloin tilanne on toinen. Mutta tuskin silloinkaan haluasin läheltä laivan edestä mennä.Avomerellä laiva on väistämisvelvollinen muttei siihen kannata luottaa jos aikoo pysyä hengissä. Siellä voi bryggalla olla joku lukutaidoton ajamassa autopilotilla. Kalastusalukset ovat tietenkin arvaamatyomuudessaan oma lukunsa. Harvassa liikenteessä voi hälytyksen pistää 10- 15 mailiin niin ei tule kiireitä herätessä.
Suuntanuoli ais- maalissa on lähitilanteissa plotterilla hyödyksi. En vaan muista olisiko sen pituus säädettävissä. - Joakim1
seppomartti kirjoitti:
Avomerellä laiva on väistämisvelvollinen muttei siihen kannata luottaa jos aikoo pysyä hengissä. Siellä voi bryggalla olla joku lukutaidoton ajamassa autopilotilla. Kalastusalukset ovat tietenkin arvaamatyomuudessaan oma lukunsa. Harvassa liikenteessä voi hälytyksen pistää 10- 15 mailiin niin ei tule kiireitä herätessä.
Suuntanuoli ais- maalissa on lähitilanteissa plotterilla hyödyksi. En vaan muista olisiko sen pituus säädettävissä.Eikö sitten ole aika selvää, että haluaa laivan menevän edestä eikä takaa, jos kohtaamisetäisyys jää pieneksi? Noita tilanteita tulee useampi kesässä Suomenlahtea ylittäessä tai Helsingin ohi purjehdittaessa. Jos laiva menee hiukankin edestä, voi jatkaa purjehdusta normaalisti.
Ainakin parin kaverin plotterissa suuntanuolen pituutta voi vaihtaa. Laittaa minuuteissa saman pituuden omalle ja AIS-johteinen suuntanuolille, niin näkee törmäyskohdan. Jotkut sovellukset myös osaavat näyttää sen törmäyskohdan suuntanuolien lisäksi, mutta en muista nähneeni sellaista missään plotterissa. Olisi erinomaisen tärkeä ominaisuus. - Vinkkejäkaivataan
Joakim1 kirjoitti:
Mistä niin halpoja VHF:iä AISilla saa tai niin kalliita pelkkiä AIS-vastaanottimia? Halvimmat AIS-vastaanottimet maksavat 150-250 €. Saako jostain VHF-puhelimia AISilla alle tuon?
Mulla on 5" plotterissa AIS. Ihan OK toimii, tosin ei kerro missä kohtaa törmätään. Vain ajan ja pienimmän etäisyyden. Vaikea siis tietää meneekö laiva niukasti edestä (OK) vai takaa (ei OK).Ainakin Marinean sivuilla Navicom vhf-ais -laite 259€.
Joku pelkkä ais-purkki oli alle 200€, mutta oli jollain dataliittimellä, ei nmea-sopivalla., Pitänee perehtyä lisää asiaan kun ehtii.. - seppomartti
Joakim1 kirjoitti:
Mun plotteri ei näytä AIS-kohteille suuntanuolia. Vain symbolin, josta kyllä näkee kulkusuunnan, mutta ei missä laiva on jonkun ajan kuluttua.
Miksi haluan, että laiva menee edestä eikä takaa? Ei sillä ole väliä, jos etäisyyttä on riittävästi, vaikkapa yli 5 kaapelia. Pienellä etäisyydellä katoan keulan katveeseen ja varmasti komentosillalla ollaan tyytymättömiä (yleensä kohtaamani laivat ovat joko liikennejakoalueella tai saaristoväylällä eli olen väistämisvelvollinen). Eikä se kovin turvalliselta tunnu omalta kannaltanikaan. Voihan siinä tuuli hyytyä tai laiva hiukan kääntyä, jolloin etäisyys pienenee lisää. AIS taitaa myös näyttää etäisyyden komentosillan paikkeilta eli 300 m pitkän laivan edestä 0,2 mpk onkin vain 100 m.
Perän takaa laivan voi sitten ohittaa paljon lähempää ongelmitta.
Avomerellä laiva on väistämisvelvollinen, joten silloin tilanne on toinen. Mutta tuskin silloinkaan haluasin läheltä laivan edestä mennä." Perän takaa voi sitten ohittaa laivan paljon lähempää ongelmitta". Varmasti niin. Kerron tarinan.
Matkalla Hollannin rannikolta Helgolandiin reittimme kulki Elben suunnasta tulevan laivajonon poikki. Peilityven yöllä , vauhti 6s. Neuvoin kokematonta gastia, mihin väliin ajetaan ja menin nukkumaan. Kansiluukut olivat auki kun oli lämmin kesä. Keulassa ja salongissa nukkunut vapaavahti heräsi sekopäisenä kun luukuista tuli vettä ämpärikaupalla sen verran kuin luukuista mahtui. Iso ja nopea laiva oli tehnyt isot perä- ja keula-aallot, mitä pimeässä ei nähnyt. - Plotteri.AIS
seppomartti kirjoitti:
Avomerellä laiva on väistämisvelvollinen muttei siihen kannata luottaa jos aikoo pysyä hengissä. Siellä voi bryggalla olla joku lukutaidoton ajamassa autopilotilla. Kalastusalukset ovat tietenkin arvaamatyomuudessaan oma lukunsa. Harvassa liikenteessä voi hälytyksen pistää 10- 15 mailiin niin ei tule kiireitä herätessä.
Suuntanuoli ais- maalissa on lähitilanteissa plotterilla hyödyksi. En vaan muista olisiko sen pituus säädettävissä."Suuntanuoli ais- maalissa on lähitilanteissa plotterilla hyödyksi. En vaan muista olisiko sen pituus säädettävissä."
Minun plotterissa (Navico) on. Saa säädettyä viivanpituudelle ajan.
Täältä ääni OpenCPN, raspberry ja joku VHF-radio. Radiopuhelin jossa lähettävä/vastaanottava AIS maksaa luokkaa 350€ joka on siedettävä osa veneilyn kokonaiskustannuksia. Asiasta on täällä väännetty paljon mutta tuo VHF vaan on niin iso turvajuttu jos ajelee vähänkään pidemmälle. En pidä kovinkaan fiksuna ja kustannustehokkaana hommata erillistä AIS purkkia jos VHF puuttuu saati sitten vain vastaanottavaa AIS laitetta.
Hauskaa tekemistä ja näpräämistä talven kuluksi.
Tuossa esimerkki:
https://www.ebay.com/itm/Lowrance-Link-8-DSC-Radio-VHF-Marina-Mod-000-10789-001-66020486/272420299960?epid=1050213729&hash=item3f6d83e4b8:g:DDIAAOSw98FbU0Ur:rk:2:pf:0- EiOllutLähettäväEi
No tuossa linkittämässäsi VHF:ssa on kyllä vain AIS vastaanotto ja niin se on kaikissa tuon hintaluokin VHF:ssä. Lähettäviäkin toki on mutta hinta on tonnin luokkaa kuten esim tuo:
https://www.heater.fi/fi/standard-horizon-gx6500-vhf-radio-lahettava-ais-gps-ja-dsc.html
ja tuokin on ollut tulossa jo 2017 mutta ei ole kait koskaan tullut myyntiin? SVB:stäkin poistunut https://www.svb24.com/en/gx6500-vhf-marine-radio-system.html
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565450Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212387- 1141647
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2441637- 931487
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231426Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681185Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3271164Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91163Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3221157