Postasin tämän opiskelu-puolellekin mutten saanut siellä vielä vastauksia
Kaipaisin siis kattavaa ja asiallista kuvausta Suomen eri taidekouluista ja siitä, mihin asioihin kouluissa oikeasti keskitytään. Eli kokemuksia ja ajatuksia niiden mahdollisista eroista.
Ideaalikouluni olisi sellainen, mitä Suomesta tuskin löytyy. Ulkomaille lähtö ei kuitenkaan ole itselleni mahdollista.
Kaipaisin kunnollista teknistä opetusta ja mieluiten myös perinteisiä menetelmiä. Ja olen nimen omaan keskittynyt maalaukseen ja piirtämiseen.
Tässä keräämäni plussat ja miinukset, ja en tiedä yhtään mihin hakeutua.
Taideyliopiston kuvataideakatemia
Monet sanoneet, että on paras koulu
Voi suuntautua maalaukseen
Arvostettu
- Vaikuttaa pelkältä kirjoitushommalta ja analysoinnilta
- Aivan liian nykytaiteellisen oloinen
- Vaikea päästä sisään
- Oppilastöissä ei mitään samaa kuin omissani
Vapaa Taidekoulu:
? Ei tietoa kuinka vaikea päästä, tai mitä asioita hakuprosessissa katsotaan.
saa opintotukea
hyvä sijainti
oikeuttaa apurahoihin
keskittyy maalaukseen
- maksaa
- julma systeemi karsia suuri osa oppilaista pois 2.vuoden jälkeen, vaikka ovat maksaneet itsensä kipeäksi.
- Oppilastöistä näkee, että tekniseen osaamiseen ei panosteta. Outoa, koska esim. piirustuksen opettaja on Stiina Saaristo, jolta ainakin kuvittelisi löytyvän informaatiota tekniikoista.
Helsingissä toimiva Hera:
Lupaa klassista taideopetusta
? Sivuilta ei kummaksuttavasti löydy mitään järkevää yhteenvetoa koulun hinnasta, onko kyseessä ylipäätään kuvataiteilijan ammattiin valmistava koulu tai voiko siihen saada opintotukea. Todella epäilyttävää. En ole myöskään varma opettajien tasosta.
Alfa Art:
Opiskelijatyöt keskimäärin vakuuttavampia ja lähempänä omaa tyyliäni. Opetus siis mahdollisesti parempaa?
- Maksaa
Kankaanpään taidekoulu -
On myös valmistunut jonkun verran hyviä taiteilijoita, mutta kaikki veistospuolelta.
Hienot tilat
- En halua muuttaa Kankaanpäähän
- Opetus kuulemma vapaamuotoista ja ei kovin vaativaa
- Ei niin arvostettu snobipiireissä kuin Kuvataideakatemia ja Vapaa (apurahoja vaikeampi saada?)
Turun taideakatemiasta minulla ei ole mitään tietoa. Lappiin en lähde.
Apua!
Suomen Taidekoulut - kokemuksia
taiteilija-alokas
2
1423
Vastaukset
- huh
Suosittelen Ateljee Espoota tai Heraa. Siellä oppii mikä on tärkeintä nykytaiteessa eli kipsien piirtäminen...
- taiteilija-alokas
Älä huoli. En ole kyllä kumpaankaan niistä hakeutumassa tähän väliin, vaikka klassiset opit ja kipsiveistokset kiinnostaakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374905Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5011565Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59850
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58728