"Jesse diggaa sua ehdoitta"

kulttuurikristitty

Helsingin ev. lut. seurakuntien taannoinen mainos "Jesse diggaa sua ehdoitta" tarkoittanee luterilaisen Kristus-uskon perimmäistä ajatusta.

Mutta mitä puhe Jeesuksen rakkaudesta eli ”yksin armosta” (sola gratia) sitten tarkoittaa? Rippikoulussa se määriteltiin mieleen jäävällä tavalla: Armo = Ansioton Rakkaus Minun Osakseni. Armo siis määritellään Jumalan ansaitsemattomaksi rakkaudeksi, joka tulee ihmiselle ilman mitään hänen omia tekojaan tai ansioitaan.

Rakkaus ei ole kuitenkaan mikään spiritistinen käsitys ja vain pelkästään uskon asia, vaan sen pitäisi olla koettavaa todellisuutta. Jumalan rakkautta ei ansaita, mutta se on koettavissa vain jos me ihmiset tuomme evankeliumin niin lähelle että rakastamme toisiamme. Sanan kirkosta olisi tultava tekojen kirkko.

Valitettavasti evankeliumista on tehty monessa uuskonliikkeessä vain manipulaatiota ja moralismia jossa nämä itsensä jesseksi kuvittelevat hyökkäävät helvettituomioillaan lähimmäistensä kimppuun luokitellen heitä nimikristityiksi, ateisteiksi, homoiksi ja papittariksi, mutta itse he rakastavat vain itseään ja ovat itsekkyyden ja oman edun tavoittelun malliesimerkkejä.

Missä on se seurakunta jossa sinua rakastetaan ja sinut hyväksytään sellaisena kuin sinä olet ajattelevana, kyselevänä, epäilevänä ja kriittisenä etsijänä joka pyrkii totuuteen ja rehellisyyteen ja elämään lähimmäistensä kanssa sovussa? Jesse kyllä diggaa, mutta me emme. Niinkö se meneekin?

16

104

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näinseasiaon

"Helsingin ev. lut. seurakuntien taannoinen mainos "Jesse diggaa sua ehdoitta" tarkoittanee luterilaisen Kristus-uskon perimmäistä ajatusta."

>>> Tämmöiset "Jesse" -puheet on varmaan tarkoitettu uudenlaiseksi "rennoksi" tavaksi puhua uskonasioista, mutta osoittavat enemmänkin kypsän harkintakyvyn puutetta ja puhujansa/lanseeraajansa epäkunnioittavaa suhtautumista pyhiin asioihin. Enpä usko että yksikään enää viimeisellä tuomiolla seisoessaan uskaltaisi ruveta "jessettelemään", vaikka nyt nöäytelläänkin "rentoa stadilaista".

--------------------------------

"Rakkaus ei ole kuitenkaan mikään spiritistinen käsitys ja vain pelkästään uskon asia, vaan sen pitäisi olla koettavaa todellisuutta. Jumalan rakkautta ei ansaita, mutta se on koettavissa vain jos me ihmiset tuomme evankeliumin niin lähelle että rakastamme toisiamme. Sanan kirkosta olisi tultava tekojen kirkko."

>>> No eipä voisi juuri enempää väärinymmärtää tätä tärkeää ja kristinuskon keskeisintä asiaa. Kirjoittaja edustaa eräänlaista liberalistista uususkonnollisuutta jossa evankeliumin sanoma on typistetty käsittämään ainoastaan vaakatasossa, ihmisten kesken tapahtuvaa lähimmäisyyttä. Se tietenkin myös kuuluu kristillisyyteen mutta kun tämmöinen sosiaalinen "evankeliumi" tulee "kristillisyyden varsinaiseksi sisällöksi", se lankeaa harhaan jossa koko uskonnosta tehdään tämänpuoleista.

Mm. ed.arkkipiispa Kari Mäkinen edusti tätä liberaalia uuskoulukuntaa jonka uskonnollisuus askartelee ainoastaan sen kysymyksen kimpussa miten tämän ajallisen elämän resurssit jaettaisiin oikeudenmukaisesti, kun taas tällainen uususkonnollisuus vesittää koko kristinuskon varsinaisen tarkoituksen vaikenemalla kokonaan ihmiskunnan syntiinlangenneesta ja kadotuksen alaisesta tilasta sekä armollisesta evankeliumista, jonka keihäänkärki ei suinkaan kohdistu ensisijaisesti tämän elämän tarpeista huolehtimiseen, vaan siihen miten syntinen ihminen voi tulla vanhurskaaksi Jumalan edessä, päästä vapaaksi synnin, kuoleman ja perkeleen siteistä! Koko uuskonnollista liberalistista liikehdintää leimaa siis vahvasti tämänpuoleisuus. Varsinainen uskonnon sisältö ja päämäärä loistaa poissaolollaan, sanoisinko olemattomuudellaan.

-----------------------------------------------

"Valitettavasti evankeliumista on tehty monessa uuskonliikkeessä vain manipulaatiota ja moralismia jossa nämä itsensä jesseksi kuvittelevat hyökkäävät helvettituomioillaan lähimmäistensä kimppuun luokitellen heitä nimikristityiksi, ateisteiksi, homoiksi ja papittariksi, mutta itse he rakastavat vain itseään ja ovat itsekkyyden ja oman edun tavoittelun malliesimerkkejä."

>>> Kirjoittaja osoittaa melkoista lapsellisuutta sekä tietämättömyyttä tällä(kin) kommentillaan, olettaen ettei koko maailmasta löydy hänen mukaansa ainuttakaan nimikristittyä tai ateistia, vaikka hän itsekin kirjoituksellaan osoittaa olevansa korkeintaan nimikristitty. On melkoisen lapsellista esittää että kaikki maailman ihmiset ovat tunnustavia kristittyjä, varsinkin kun suurin osa itse väittää ettei ovät he ole. Itselleni herää kysymys että mikä on kirjoittajan todellinen motivaatio tällaiseen heittoon? Usein taustalla on huono omatunto, tieto siitä etteivät omat asiat ole Jumalan kanssa kunnossa eikä rauha tunnolla, vaan omatunto todistaa syylliseksi ja väärässä olevaksi.

--------------------------------------------------------

"Missä on se seurakunta jossa sinua rakastetaan ja sinut hyväksytään sellaisena kuin sinä olet ajattelevana, kyselevänä, epäilevänä ja kriittisenä etsijänä joka pyrkii totuuteen ja rehellisyyteen ja elämään lähimmäistensä kanssa sovussa?"

>>> On aika läpinäkyvää , mutta aina toimivaa uhriutua kun ei ole mitään todellista sanottavaa ja kirjoittaja tässäkin tapauksessa tekee. Hän tarkoittaa todellisuudessa että hänen pahat syntinsäkin pitäisi hyväksyä eli hän vaatii itselleen vapauttaa "elää niinkui huvittaa", piittaamatta Jumalan käskyistä ja laista. Todellisuudessa näiden hurskastelevien termien: "sinua rakastetaan sellaisena kuin olet..." ovat naamioitua ylpeyttä, omahyväisyyttä ja näennäisen kristillisyyden termeihin verhottua pahuutta ja epäuskoa, jonka todellinen tarkoitus on se mitä kirjoittaja pelkää sanoa ääneen:

Hän pyytää syntielämälleen ja pahuudelleen siunausta koska hän rakastaa syntiäö ja itseään enemmän kuin Jumalaa! Kirjoittaja osoittaa itse olevansa tyypillinen teeskentelijä joita lorvailee meidän kristillisyytemme liepeillä, mutta jotka eivät koskaan ole käyneet sisään lammasten portista.

• Aamen.

• voisitko.kertoa

Vaikutat itse tehdyltä moralistilta kuin uskovalta kristityltä kommenteillasi. Voisitko vastata rehellisesti mihin herätysliikkeeseen/uskonlahkoon kuulut?

• luterilainen
        voisitko.kertoa kirjoitti:

Vaikutat itse tehdyltä moralistilta kuin uskovalta kristityltä kommenteillasi. Voisitko vastata rehellisesti mihin herätysliikkeeseen/uskonlahkoon kuulut?

Tuohon kysymykseen ei yleensä tule vastausta. Ovat kovin kainoja nuo moralistit:)

• sielunhoitaja
        luterilainen kirjoitti:

Tuohon kysymykseen ei yleensä tule vastausta. Ovat kovin kainoja nuo moralistit:)

Voit evl ihan vapaasti haukua ja solvata häntä muutenkin.

• voisitko.kertoa
        luterilainen kirjoitti:

Ei taida rehellisyys olla hänen parhaimpia puoliaan:)

• Raamattu ei kylläkään kerro mitään tuollaisesta ehdottomasta rakkaudesta. Eikä armon hyväksikäytöstä.

Katsotaanpa mitä Jeesus itse sanoo Raamatussa.... [Ilm. 3:19]

"JOITA Minä rakastan, niitä Minä myös nuhtelen ja kuritan; niin ole siis ahkera ja tee parannus." [-Biblia]

"Kaikkia niitä, JOITA Minä pidän rakkaina, Minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus." [- 33/38]

"Jokaista, JOTA rakastan, Minä nuhtelen ja kuritan. Tee siis parannus, luovu penseydestäsi!" [-92]

"Kaikkia niitä, JOITA rakastan, Minä nuhtelen ja kuritan. Ahkeroi siis ja tee parannus!" [- Raamattu kansalle]

Niitä ihmisiä joita Jeesus rakastaa, Hän nuhtelee ja kurittaa, ja kehottaa ja neuvoo ahkeruuteen ja parannuksen tekoon - ja vastaavasti niitä joita Hän ei rakasta, niin heitä Hän ei nuhtele ja kurita ja kehota parannukseen. Ei oikein kuulosta, että "Jesse diggaisi kaikista" ja vieläpä "ehdoitta".

Jeesus sanoo myös:
      ”Hän, joka HYVÄKSYY Minun Käskyni ja NOUDATTAA NIITÄ, hän rakastaa Minua ja häntä myös Minun Isäni rakastaa. JOKA rakastaa Minua, häntä Minäkin rakastan ja ilmaisen Itseni hänelle.”
      [Joh. 14:21]

Tärkeämpi kysymys onkin rakastaako ihminen Jumalaa kuin se että rakastaako Jumala ihmistä. Ihmisen rakkaus Jumalaa kohtaan ratkaisee ihmisen iankaikkisuus kohtalon.

• Joomut:

1. Joh
        4:20 Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa", mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt.

Eli ensiksi on löydettävä tämä vaakataso (Poika) ennenkuin ristin pystypuu (Isä) aukeaa.

Isän luokse käydään vain Pojan kautta,

• luterilainen
        KTS kirjoitti:

Joomut:

1. Joh
        4:20 Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa", mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt.

Eli ensiksi on löydettävä tämä vaakataso (Poika) ennenkuin ristin pystypuu (Isä) aukeaa.

Isän luokse käydään vain Pojan kautta,

Näin se on minunkin mielestäni.

• Raamatunlukija_
        luterilainen kirjoitti:

Näin se on minunkin mielestäni.

Rakkauden kaksoiskäskystä osa 4
        30.06.2014
        Mitä Jeesus tarkoitti itsensä rakastamisella, koska toisaalla Hän on sanonut näin: "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni", Luuk 14:26; "Ja hän kutsui tykönsä kansan ynnä opetuslapsensa ja sanoi heille: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua," Mark 8:34.

Luuk 14:26 on kielikuvaa seuraavasta Raamatun kohdasta: "Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias", Matt 10:37-38. Jeesus ei siis käskenyt vihaamaan isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan ja omaa elämäämme. Sillä se olisi ristiriidassa esim. kymmenen käskyn kohdalla. Jeesus tarkoitti ettei saa rakastaa muita enemmän kuin Jumalaa, koska vain Jumalan rakastamisen kautta opimme rakastamaan muita oikealla tavalla.

Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi käsky ja opetus on sidottu siihen, että niin kuin rakastat lähimmäistäsi, niin sinun tulee rakastaa itseäsi. Jumalan sana ei opeta sinua rakastamaan itseäsi, vaan rakastamaan itseäsi, niin kuin lähimmäistäsi, sillä siten itserakkaus ja itsekkyys ei saa sinussa sijaa, koska itsensä rakastaminen on sidottu siihen kuinka rakastaisit lähimmäistäsi.

Tämä on todella ymmärtää, sillä ilman asian oikeanlaista ymmärtämistä sinä helposti luisut rakastamaan omaa itseäsi ja vaalimaan omia asioitasi sekä pitämään itseäsi kaiken keskipisteenä. Jumalan tahdon mukaisessa uskonelämässä oma minä ei ole keskipisteenä, vaan ensin Jumala ja sitten lähimmäinen. Älä pelkää sitä ettei Jumala huomioisi sinua asettaessaan käskyn rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi, sillä kyllä hän huomioi sinut. Jumala huomioi ja rakastaa sinua ja silloin kun sinun keskipisteesi ei ole itsekkäästi oma minäsi, vaan Jumala ja lähimmäinen, niin vasta sen jälkeen sinä kykenet vastaanottamaan oikealla tavalla kaiken sen hyvän mitä Jumala on varannut sinulle uskon kautta Herraan Jeesukseen.

Vanhan Aatamin syntinen luonto aiheuttaa meille kaikki ongelmat ja pahat asiat sekä vanha Aatami rakastaa syntiä. Vanhan Aatamin synnin rakastaminen on asia, joka uskovan tulee hylätä. Meidän tulee ymmärtää kuinka vanhan Aatamin tukeminen tuo elämäämme syntiä ja kaikenlaisia ahdistuksia ja ongelmia. Itsensä kieltäminen tarkoittaa suostumista vanhan Aatamin kuolemalle sekä Jumalan lahjoittaman uuden elämän mukaista vaellusta Jumalan tahdossa uutena luomuksena Jumalan armosta ja Pyhän Hengen voimasta.

Tämän päivän muoti-ilmiö on uskovienkin keskuudessa itsensä rakastaminen, mutta sen väärin opettaminen vain lisää uskovien ongelmia. Tänä päivänä useammin ja useammin kuulen opetuksen, joka opettaa uskovia ensin hyväksymään ja rakastamaan itseään. Mutta tämä on väärä opetus, sillä jos ihminen etsii ensimmäiseksi itsensä hyväksymistä ja rakastamista, niin luonnollisesti hän hyväksyy myös vanhan Aatamin kujeet synteineen ja myös ne uskonnolliset perinnäissäännöt. Uskovan ensimmäinen rakkauden kohde on aina Jumala ja tämä rakkauden kokeneena uskovat osaavat myös rakastaa ja hyväksyä itsensä oikealla tavalla (unohtamatta lähimmäisiä), jossa vanha Aatami ei saa yhtään tukea ja kannatusta. Itsensä hyväksyminen uskovan elämässä tulisi olla aina sen mittarin mukaista, että elämämme on ojentuneena Jumalan sanan totuuden mukaan, muulla tavoin itsensä hyväksyminen on petos, jonka antaa vanhalla Aatamille ohjakset, joiden kautta elämässämme vaikuttaa minä, minä, minä ja aina vain minä. Raamattu kuitenkin opettaa meille: "ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni", Gal 2:20.

Uskovaisena meidän tulisi elää niin että minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa. Ja kun näin tapahtuu meidän elämässämme, niin silloin saamme elää Jumalan Pojan uskossa, eli samalla tavalla kuin Jeesus uskoi Isäänsä. Meidän tulee muistaa eräs tärkeä asia, joka on se ettemme tule täydellisiksi tässä ajassa, vaan saamme Jumalan armosta Pyhässä Hengessä kasvaa sitä kohti. Tämä ei tarkoita sitä, että lihamme saisi luvan hyväksyä synnin, vaan päinvastoin että yhä innokkaammin pyrkisimme Jumalan armosta kilvoittelun kautta kasvamaan kohti Jumalan kuvan kaltaisuutta. Suomenkielen sana pyhä on hepreaksi qodesh, joka tarkoittaa pyhää, pyhittää ja erottaa. Jumalan rakkaus Pyhässä Hengessä erottaa meidät maailman hengestä ja kasvattaa meitä Hengen pyhittämisen kautta rakastamaan Jumalaa ja myös lähimmäisiämme niin kuin itseämme. Siunattua rakkauden kasvua sinulle rakas Jeesuksen opetuslapsi!

• Kirjakääröt

Ilm.2:16 Biblia (1776) Tee parannus; vaan jos ei, niin minä tulen sinulle pian, ja tappelen heidän kanssansa minun suuni miekalla.

• Minä luin kerran, että 'Jesse' on kreikannos sanasta Jesaja, Isaiah, evankeliumissa se on Esaias.

• HMM___

Aloittajan mainitsemassa tapauksessa ei liene epäselvyyttä siitä kenestä on kysymys.

• törkeää

Tälläinen "jessettely " on häväistys Jumalan pyhyttä vastaan.

• luterilainen

"Jesse" on aivan hyvä nimi hyvälle kaverille, ja niin
        Jeesus onkin meille hänen oikeille seuraajilleen.

• sanamagiaa

Sanamagiaan uskoville sanan teho perustuu yhteen ja ainoaan muotoon johon maaginen voima on totuttu yhdistämään. Jeesuskin puhuu hänen nimessään rukoilemisesta. Niinpä ”Jeesusta” hoetaan toivotun vaikutuksen saamiseksi. Jeesus tuskin tarkoitti tuollaista monisanaista nimimagiaa vaan ”hänen nimessään” tarkoitti Hengessä ja Totuudessa -rukoilemista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 4 kuoli kolarissa

Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      83
      2834
    2. Kerro mistä alkaen

Se ihastuminen alkoi? Mikä vuosi?
      Ikävä
      65
      1098
    3. Suomea odottaa karu kohtalo

Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.
      Maailman menoa
      200
      942
    4. Tosiaankin, jos julkaisette täällä henkilötietoja

Minkäänlaisia, se on poliisiasia. VPN, proxy- tai julkinen yhteys ei salaa mitään. Poliisi pystyy jäljittämään ja saamaa
      Ikävä
      85
      886
    5. Bachelor-Joonas tapasi Monican isän - "Appiukko" antoi koulutusta vävypojalle - Katso kuvat tästä!

Joonas ja Monica ovat pitäneet yhtä Bachelor Suomi -kuvausten jälkeen. Tämä todistaa, että tosi-tv:ssä voi syntyä rakkau
      Suomalaiset julkkikset
      4
      865
    6. Olet upea nainen

Upea nainen oot.
      Ikävä
      34
      850
    7. Gallup: Mitä mieltä olet uudesta Putous-kaudesta: hyvä, keskinkertainen, huono?

Putous on saanut kuraa niskaan mm. kaksimielisistä jutuista. Ohjelma on lasten suosikki ja lapset toistelevat hokemia ti
      Tv-sarjat
      39
      839
    8. Onko yhtään ikävä

Vai ei?
      Ikävä
      52
      826
    9. Mikä on lempikuvasi

Kaivatustasi?
      Ikävä
      43