Kolme akkua / 205 tkm

Opel Astra Diesel 1998

Olen ajanut Opel Astra Dieselillä 205 tkm / 6,5 vuodessa ja kolmas akku alkaa olla sippi.
Missä mättää? Onko vika kuskissa, akuissa, vai huollossa? Autoa on huollettu säännöllisesti merkkihuollossa. Mitä nyt kannattaisi hankkia?

12

2347

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • missään

nykyakut on vaan tuollaisia, ei mene uusia kaupaksi jos vanhat kestää.

• paikkaansa,

mulla on 9 vuotta vanha 220 D mersu ja vielä toimii alkuperäisakku hyvin kovillakin pakkasilla.

• ile

jos on niin ilmeisesti hyvä suoritus. Itselläni Avensis -01 D4D (3,5 vuotta) 155 tkm ja toinen akku menossa. Alkuperäinen kesti vähän yli 2 v.
      Eihän se tosiaan näin saa olla. Saa nähdä vaikuttaako toisen akun jälkeen asentamani Defan laturi akun kestoon.

• Pekka

Kuulostaa paljolta. Oliskohan latausjännite liian korkea, että "kiehuttaa" akut loppuun.
      Omassa TDI-Golfissani 200tkm/5v on vielä alkuperäinen akku. Eberiä käytetään talvella päivittäin.

• Dieselillä

Omassa 98-Astra dieselissä (265 tkm) taitaa vielä olla alkuperäinen akku (ostin auton 3,5 vuotta sitten), käytin akun juuri testissä ja oli ihan OK. Tuntuu tuo pikavastus kylmällä alentavan puhaltimen nopeutta, kun lämmitin 4 asennossa ja lämmönsäädin kaakossa.Lohkolämmitin asennettiin Eberin lisäksi ja
        auto on aina pakkasilla tolpassa. jos tolppa vaan on lähellä. Mikäli akkuja menee useasti on varmaan lataussäätimessä vikaa.

• Citikkakuski

mutta moottorit kalliita. Autostani, Citroen Xsara 1,9 TD, vm -98 on räjähtänyt kolme moottoria, vaikka sillä oli ajettu vain 202 276 km! Kaikista on tullut kiertokanki ulos aivan yllättäen.

• laittaa

laita hyvä mies jo jotain muuta vuosimallia oleva kone keulille kuin niitä hajoavia.

• akkujen menekki

Kuulostaa tuo vähän runsaahkolta akkukulutukselta. Polttoainelämmitin on yksi akkujen iän lyhentäjä (olen kuullut akun menneen jopa vuodessa). Lyhyet ajomatkat runsas penkin- ja takaikkunanlämmittimen käyttö myös. Pakkaskäynnistykset ilman esilämmitystä samoin, mikäli moottori ei hurahda käyntiin muutamassa sekunnissa.
      Latausjännite kannattaa tarkistaa akun navoista. Luokkaa 14.0V kesällä, ehkä 14.6V talvella. Isompi jännite ei ole terveellinen akulle eikä lampuille. Runsas tärinä ja ravistelu lyhentää sekin akun kestoikää, tuota ei juuri itse voi vähentää.

Itsellä on lähes samanikäisessä bensa-autossa alkuperäinen akku, eikä nyt pakkasillakaan ole vaikeuksia ollut. Oletan pitkän iän salaisuutena olevan välitön käynnistyminen (alle 1 sekunti). Toki dieselin startissa akku joutuu kovemmalle, mutta onhan se sitten isompikin.

• Alkuperäiseltä

Ajan yleensä noin 35 km:n työmatkoja. Käytän kohtuullisesti penkinlämmitintä ja tuuletinta ja
      kuuntelen radio-suomea vain niin kovaa, että kuulen mitä siellä sanotaan. Löpölämmitin on käynnissä vain ajon aikana. Valoja en voi unohtaa autoon, koska siinä on jokin sirra joka ilkeesti hälyttää jos näin käy.
      Siinä olen ollut huolimaton, etten aina ole kytkenyt autoani sähkötolppaan pakkasilla.
      Minun on vaikea hyväksyä käytäntöä, jossa joutuisin aina lyhyillä ajomatkoilla jättämään auton tyhjäkäynnille, että voisin jatkaa turvallisesti matkaa.
      Voisin tietysti pyytää Opelin merkkihuoltoa aina öljynvaihdon yhteydessä vaihtamaan minulle myös akun. Eihän se paljon sitä laskua kasvattaisi!
      Taidan mennä ostamaan Biltemasta uuden akun jolle ne lupaavat 2 vuoden takuun!

• Pekka

Mittaa tai mittauta latausjännite. Sen pitäisi olla 13,8-14,5V. Sekä liian matala, että korkea jännite on akulle pahasta. Takuu ei korvaa akkua jos em. asiat eivät ole kunnossa.

• akut ovat kestäneet merkistä riippumatta noin kuusi vuotta.
      Vikaantuvat siten, että ajan mittaan massaa karisee levyistä akun pohjalle ja sitten kun massaa on niin paljon, että se oikosulkee plus- ja miinuslevyt jossakin kennossa, on se kenno siis oikosulussa ja akku tullut käyttöikänsä päähän. Oikosulussa oleva kenno löytyy happomittarilla. Se näyttää täysin purkautuneen ominaispainoa.
      Jos/kun akun lataa, se toimii niin kauan että auton saa käyntiin ja autohan pysyy käynnissä. Ei kestä pitkää seisokkia ennenkuin on taas tyhjä. Ehtii kyllä käydä akkukaupassa.
      Latausjännite on autoissani ollut 14,1 - 14,6 V.

• Käytöstä

Itsellä Eberi. Ensimmäinen akku reippaan vuoden jälkeen. Seuraava tehokkaampi 2 ja puoli vuotta. Kolmannen loppua en tiedä, ajoin 2 vuotta ja vaihdoin. Syy varmaan siinä, että n. 3 kertaa päivässä lämmitin autoa. Työmatka n. 4 km. Päivittäiset ajot usein n. 5-10 km pätkiä. En ihmettele. Odottelen, mitä uudempi Eberillä varustettu tulee käyttäytymään. Ainakin laturi on tehokkaampi. Mutta, mukavuudestahan aina joutuu maksamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5460
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2387
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      249
      1652
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1647
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1497
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1426
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1185
    8. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      324
      1181
    9. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1173
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      330
      1171
    Aihe