Liekuttaa - mitä se on

santra.suhmura

Nyt Mantalle mattoja puistelen Ja lapsia liekuttelen.
Mitä teette kun liekuttelette lasta? Tuli eilen kuntosalilla mielenkiintoinen keskustelu.

19

299

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mustanikkikö

Kyllä Suhmuran Santrakin sen aikoinaan hyvin tiesi. Liekuttaa on heiluttaa, heilutella. Kehdossa vaikka, tai sylissä.

• Kysytään.saman.tien

Kun kysellään, niin voisiko aloittaja kertoa, mitä on se puisteleminen.

• Mattojen tomuttamista / ravistamista pölyistä.

• henrjii

kuulostaa jonkin asteiselta hyväksikäytöltä

• joensuussaki-oli-elli

Liekutella, keinuttaa lasta.
      Suhmuran Santra, petikaveri, naisystävä.
      Lieka - eläimille.

• henrjii

mä oon nähnyt joensuun ellin juna-asemalla. Poliisit vei
        sitä käsikynkässä, kun se oli oksentanut yrjö lehtimainos kyltin taakse.
        Ennenvanhaan oli yrjö lehti, ja mainoksessa luki ota yrjö tästä

• santra.suhmura

Liekutella on pitää lie´assa (liekassa), eli huolehtia ettei tapahdu mitään pahaa lapselle, että hän pysyy turvassa lähellä. Ruotsiksi liekutella on Jag skyddar mitt barn. Lehmä pannaan liekaan ettei karkaa. Eli liekuttaa tulee sanasta lieka, eikä sanoista heijata, keinuttaa. Sanonta on kuvainnollinen, ei suora käännös.
      Sanan selitti laajan yleissivistyksen omaava mies kuntosalilla, meille muille tulkinta oli uusi.
      Meidän perheemme on kautta maalilman sivu käynyt laittamassa auton liekaan. Se on vähän eri juttu, mutta tuli tästä keskustelusta mieleen. Me puistetaan petivaatteet, liinat ja matot, just niin kuin arvo.e.kin.

• Liekuttaa= keinuttaa, kiikuttaa, tuudittaa.
      Muistan, että mattojen puistelusta äiti käytti sanaa pulistella.

• Paikkarin torppa on moneenkin lipevään syyllinen.

H.

• Liekaksi ymmärrän sen narun tai köyden, jolla jokin on kiinni jossakin, lehmä tai pässi on kiinni rautakangessa tai aidan tolpassa.

Liekuttamisen miellän sen sijaan keinuttamiseksi, nukuttamiseksi, tuudittamiseksi

Kuutamon poika- laulussa Liisa Ryömän käännöksessä kuu " liekuttaa lasta",
      toisessa käännöksessä se on käännetty "ollakseen lapselle kehto"

https://youtu.be/FtxZ956VBkg

• Näinhän se on, lieka ja liekuttaminen ovat kaksi eri asiaa.

• eppu2 kirjoitti:

Näinhän se on, lieka ja liekuttaminen ovat kaksi eri asiaa.

Ennehän, silloin ennen vanhaan lapsi oli kehdossa joka oli liekalla/ naruilla kiinni kattoparrussa, ja äiti tai joku ohi kulkija aina liekutti/ heilutti lasta uneen, liekö sieltä alkujaan tuo liekutus -sana.

• pimii02 kirjoitti:

Ennehän, silloin ennen vanhaan lapsi oli kehdossa joka oli liekalla/ naruilla kiinni kattoparrussa, ja äiti tai joku ohi kulkija aina liekutti/ heilutti lasta uneen, liekö sieltä alkujaan tuo liekutus -sana.

Kävin googlaamassa kielitoimiston sivuilla, mitään tuohon viittaavaa ei löytynyt.
        Yritin etsiä kantasanaa. Ei löytynyt.
        Onko sitten käytetty jollain alueella tai murteessa.

• eppu2 kirjoitti:

Kävin googlaamassa kielitoimiston sivuilla, mitään tuohon viittaavaa ei löytynyt.
        Yritin etsiä kantasanaa. Ei löytynyt.
        Onko sitten käytetty jollain alueella tai murteessa.

Lisään vielä, että aloittajahan kysyi, ´´mitä te teette, kun liekuttelette.´´ Oli kysymys nimenomaan tekemisestä.
        Siihen vastaus on edelleen, kiikutellaan, keinutellaan, tuuditellaan. Siis toimintaa, että kehto heiluu, on se sitten roikkumassa tai lattialla sijaitsevaa mallia.

• santra.suhmura

Nyt on salillamme kyseessä tulkitsija, joka on kotoisin Suhmuran Santran maisemista. Hän kertoi, mitä liekuttaa heille tarkoittaa.
      "ollakseen lapselle kehto" (maissii) voi myös tarkoittaa turvaa, ettei siitä pääse putoamaan, liekassa oloa.
      Vikipedia sanoo kuten eppu2. Liekuttaa= keinuttaa, kiikuttaa, tuudittaa. Vikipedian ovat ihmiset tehneet ja sitä voi korjailla moni.

• Minä en tuon asian tietämiseen vikipedioita tarvitse.
        Niin se on ollut kirjoissa ja vanhoissa elokuvissa ja lapsuuden aikana kuultuna.
        Olen edelleen erimieltä tuosta turvan tarkoittamisesta.
        Liekassa olo on eri asia, kun liekuttaa.

• santra.suhmura

Sivistyssanakirjan mukaan liekuttaa tarkoittaa Keinuttaa, kiikuttaa, tuudittaa aivan kuten eppu2 tuolla alumpana ketjussa kirjoitit. Nyt puhuin Suhmuran oman kylän henkilön kertoman mukaan mitä itä-Suomalainen tai ainakin hänen lähipiirinsä tarkoittaa kun liekuttaa.
      Itse olen pohjalainen, meillä taaja on harvaan kun se muualla on tiheään. En ala yhtään väittämään tästä liekuttamisen tulkinnasta, kerroin vaan aloituksessa, mitä kuntosalilla kuulin ja mitä siellä syntynyt sanan perusteli. Minusta selitys on uskottava.

• Minä kun noita ristikoita teen, niin katsoin sanotaanko mitä sanasta ´tuutu´´ (eli kehto.)
        Siitä löytyy synonyymi liekku.

• eppu2 kirjoitti:

Minä kun noita ristikoita teen, niin katsoin sanotaanko mitä sanasta ´tuutu´´ (eli kehto.)
        Siitä löytyy synonyymi liekku.

Siis tästä: http://www.ratkojat.fi/hae/tuutu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 4 kuoli kolarissa

Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      358
      13790
    2. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      100
      2101
    3. Kuka on oikein

Kaivattusi?
      Ikävä
      93
      1779
    4. Mikä on lempikuvasi

Kaivatustasi?
      Ikävä
      83
      1683
    5. Onko kenelläkään tästä tietoo?

https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      45
      1251
    6. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      97
      1200
    7. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      277
      1055
    8. Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista

Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi
      Suomussalmi
      28
      1014
    9. Ihastukselleni

Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      1003
    10. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      73
      977
    Aihe