Tervehdys
En löytänyt keskustelupalstalta runsaasta Evinrudea koskevista aiheista huolimatta kommentointia viimeisimmän sukupolven E-Tec G2 koneista. Tekniikkaa on näihin uusittu varsin runsaalla kädellä. Hankinnassa olisi TG 6.9X keskihyttivene yhteyskäyttöön ja satunnaiseen 2 hlö koira retkeilyyn ja matkaveneilyyn. Ei uistelua.
Kipparilehdessä on ollut varsin imartelevat ja houkuttelevasti kirjoitetut artikkelit testiajosta liittyen Evinrude E-Tev G2 300 hv ja viimeksi Evinrude E-Tec G2 150 H.O. koneiden suhteen. Puntaroitavana on nyt se, otanko veneen perinteisellä hyväksi havaitulla 4-tahti koneella vai modernilla 2-tahtikoneella. TG 6.9X veneeseen olen miettinyt ensisijaisesti Evinrude E-Tec G2 150 H.O. konetta jos 2-tahtiseen päädyn. Mercuryn Optimax-sarja ei kiinnosta. Jos nelitahtiseen päätyisin niin valinta menee todennäköisimmin Mercury-Suzuki-Yamaha sektorille.
Evinrudessa kiinnostaa erityisesti 2T koneelle tyypillinen räväkkä reagointi kierroksiin, mikä tuo urheilullisuuden tunnetta tylsäänkin veneeseen. Samoin kovemmassa kelissä ajaminen vaatii kierrosten jatkuvaa säätöä niin mitä nopeampi on vaste kaasussa, sen mukavampi. Veneesin olen pohtinut ulko-ohjauspistettä lisävarusteena. Evinruden intengoritu sähköinen ohjaus on kiinnostava 2 ohjauspisteen ratkaisussa koska sähköjohto on helpompi kuljettaa kuin hydrauliikkaletkusto. Pyrkisin siinä tapauksessa tilaamaan TG:n tehtaalta niin, että vakiovarusteena olevaa Teleflex hydrauliohjausta ei ole veneeseen asennettu lainkaan. Kipparin esittämät kulutus- ja suorituskykylukemat olivat mukavaa luettavaa. Erityisesti 150 hv koneen kanssa 6,3 m Nordkap daycruiserin saavuttama noin 44 solmun nopeus oli vaikuttava koska kulutus ei kasvanut siitä huolimatta kuin 1,08 l/meripeninkulma ja maltillisemmilla 25-35 solmun nopeuksilla kulutus pysyi hienosti alle litra per meripeninkulma (0,81-0,98 l/mpk). Se on mielestäni tämän kokoiselta koneelta ja veneeltä varsin kelpo suoritus. Lisäksi päänvaivaa ja kustannuksia aiheuttaa aina tuo koneen määräaikaishuolto, joka Evinrudessa tulee vastaa ensimmäisen kerran 5 vuoden tai 500 tunnin kohdalla kunhan koneen automaattinen talvihuolto on suoritettu koneen käyttöpaneelista käsin ja huuhdeltu jäähdytysjärjestelmä. Tämä on melkoinen säästö verrattuna 4T koneen jokasyksyiseen huoltorumbaan.
MIKÄ SITTEN ASKARRUTTAA?
Evinruden aikaisempien sukupolvien koneissa on ilmeisesti käsitykseni mukaan ollut ns. heikot mallinsa ja koneet ovat aiheuttaneet omistajille harmaita hiuksia sähkötekniikan toistuvasti pettäessä ja tekniikan muutenkin sohlatessa. Toinen seikka mikä keskusteluissa täälläkin on nostettu esille on huoltoverkoston huonous. Tarkistin asian ja Turun seudulta, jossa itse olen, löytyy onneksi Venetelakka Ramstedt, joka hoitaa Evinruden myynnin ja huollon, eli ongelma osaltani ratkaistu tällä. Mutta olisin kiinnostunut teidän kommenteista juurikin tämän G2 koneen suhteen jos lukijoissa on tämän sukupolven konemallin omistajia. Minkälaisia kokemuksia, ruusuja, risuja ja muita kommentteja annatte tälle viimeisimmän sukupolven moottorille. Jos omistajia, jotka ovat siirtyneen 4T koneesta Evinrudeen tai Evinrudesta 4T koneeseen, niin näiden koneiden erot ns. saman veneen perässä juurikin kiinnostavat. Olkaa siis ystävällisiä ja jakakaa kokemuksianne jos jaksoitte tänne asti lukea.
Kokemuksenne VAIN Evinrude E-Tec G2 150 hv-300hv, vanhemmat sukupolvet eivät kiinnosta
8
3478
Vastaukset
- Vaihteluvirkistää
Itselläni ollut Evinrude G2 150 hv ns. tavallinen versio, ei H.O. malli. Ja tämä on tavallisella hydrauliohjauksella. Kone on toiminut moitteetta, mukavan pirteä verrattuna aiempaan Honda 150 hv, joka tuntui paikaltaan liukuun lähdössä varsin kuminauhamaiselta Evinrudeen verrattuna. Yksi suuri syy koneen vaihtoon oli juuri tuo määräaikaishuoltojen puuttuminen ja toinen asia taloudellisuus. En ole mitään kirjaa pitänyt mutta samoja tuttuja ajoreittejä ajaessa huomaa kyllä sen kuinka usein tankilla pitää käydä ja Evinrudella nämä tankkausreissut ovat harventuneet. Eli voin kyllä suositella lämpimästi.
- KaupallisetTiedotteet
Jaahas, taas uusi E-tec-markkinointiketju! Taitavat myyjät olla jo aika epätoivoisia kun kauppa ei käy...
- La_Lunatic
Etecin ympärillä on vuosien ajan havaittu tiettyä totaalista merkkifanaattisuutta.
Taas on "se" aika meneillään.
- PositiivinenOngelma
Putosin jo tässä vaiheessa kärryiltä. En ole aiemmin suomi24.fi keskustelua kokeillut. Tämä Evinrude merkki taitaa herättää vahvoja tunteita jos tähän mennessä on tullut yksi asiallinen vastaus ja seuraava vastaus ei vastaa kysymykseen mitenkään ja sitä seuraava on näemmä ylläpidon toimesta poistettu.
Tämä ei tainnut olla sitten oikea foorumi kysellä näitä asioita.
Pahoittelen. Täytyy varmaan siirtyä puhtaasti Kippari/Venelehden jäsenille tarkoitetulle palstalle jos salaliittoteoriat tai pelkkä trollaus on odotettavissa täällä.
Kysymykseni oli kyllä ihan aito ja vilpitön.- Sivusta.seuraaja
Hehheh!
- einiinkuströmsössä
Mulla on ollu 2010 Evinrude Etec 115 hv uudesta oman daycruiserin peräpeilissä ja alku meni hyvin. Kun moottori oli nelisen vuotta vanha niin alkoivat kaikenlaiset ärsyttävät pikkuviat. Hälytysjärjestelmä huusi milloin mistäkin. Jäähdytyksestä, öljyistä ja kun lyötiin piuhat kiinni huollossa niin vikoja ei kuitenkaan löytyny. Uusi softa sisään ja taas hetki eteenpäin ennen kuin jälleen näitä hälyjä. Moottori toimi kyllä mutta on epävarma ajella kun ei voi olla varma mikä katastrofi odottaa. Nämä kesken kautta nostot ja huoltoon kärräämiset on vieny ylimäärästä rahaa, vaivaa ja hermot. Merimoottorilta ei odota tämmöistä. 2 tahdin pirteys on kiva asia mutta tämän koneen kohdalla hinta on ollut ikävä. Kaverilla on nyt toista vuotta tuo mainitsemasi G2 sarjan 150 hv kone. Olen ollu kyydissä ja kone tuntuu kyllä olevan erilainen ja tosiaankin melkoisesti uudistettu ja sähköinen integroitu ohjaus on hieno. Semmoinen kutittelisi kyllä kun oma motti pitäisi päivittää mutta kokemukset nykyisestä on semmoiset, että taidan vielä pari-kolme vuotta pantata ja seurata miten kaverin kone pelaa ennen kuin teen niin suuren investoinnin. Uusi kone voi olla hyvä mutta valitettavasti nuo aiemmat murheet itsellä ja mitä myöskin on lukenut/kuullut näistä vanhemmista Evinrutkuista nakertaa luottamusta. Katsotaan kuinka käy. Itseäkin kiinnostaa mahdolliset vastaukset tähän ketjuun.
- HuonojaKokomuksia
Etec sisältää tarpeettoman monimutkaisen sähköisen järjestelmän jonka toimintavarmuus on huono.
Edes merkkihuollon taidot eivät riitä korjaamiseen, kallista elektroniikkaosaa on vaihdettu yksi toisensa jälkieen, mutta toimintavarmaa moottorista ei saatu. - Tämäkinsivusto
Oli aikoinaan fiksun ja hienon tuntuinen, mutta kun kaikenmaailman lapselliset nelitahtipsykiatrit ilmestyi jostai rotankolosta, meni mielenkiinto. Ne rotannaamaiset näyttää oikein päivystävän täällä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 682640
- 622582
- 681772
- 241597
- 201520
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91450- 151372
- 381223
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81177- 251096