Ajokautta voisi hyvin aikaistaa, vaikkapa kuukaudella. Lämpötilat ovat kohta plussalla jatkuvasti ja tiet sulana. Mielestäni osa pyöristä voisi olla käytössä vaikka läpi vuoden, hyvät nastarenkaat vain alle. Ainakin niillä alueilla missä Helsingin kunnossapito on hoitanut pyöräteitä mallikkaasti voisi pyörät olla sijoitettuna.
Vanhempaa väkeä varten voisi osan pyöristä varustaa sähköavustuksella.
Parannusehdotuksia kaupunkipyörille
16
71
Vastaukset
- Riittää_jo
No ei todellakaan. Talvella on ihanaa, kun ei koko ajan tarvitse pelätä pyöräilijöitä jalkakäytävillä.
Miksi teille fillarikommareille pitää yhteiskunnan kustantaa kaikki? Vaatikaa mopoja saman tien, niin ei tarvitse polkea.- tietämättömälle
Kaupunkipyörien käyttäjät maksavat kaupunkipyörät.
"Selvitys: jokainen Helsingissä kaupunkipyöriin satsattu euro tuottaa 3,7 euron hyödyn"
https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/selvitys-jokainen-helsingissa-kaupunkipyoriin-satsattu-euro-tuottaa-3-7-euron-hyodyn-6688783 - Riittää_jo
tietämättömälle kirjoitti:
Kaupunkipyörien käyttäjät maksavat kaupunkipyörät.
"Selvitys: jokainen Helsingissä kaupunkipyöriin satsattu euro tuottaa 3,7 euron hyödyn"
https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/selvitys-jokainen-helsingissa-kaupunkipyoriin-satsattu-euro-tuottaa-3-7-euron-hyodyn-6688783Väittämäsi hyöty perustuu arvioon js laskennalliseen hyötyyn. Tyypillinen ideologinen juttu, koska oikeasti yhteiskunnalle aiheutuvat haitat ovat selvästi hyötyjä suuremmat.
Ei menee monta vuotta, kun naureskelemme tämän ajan pyöräilyhuumalle. Kaikin puolin kallista ja älytöntä puuhailua maailmanpelastajille. - Joku_tolkku_
Jo vetäisit vitsin. Kaupunkipyöräilijät maksavat pyörät veronmaksajien suosiollisella avustulsella.
Jos yhtään katselet ympärillesi, niin varmaankin olet samaa mieltä, että pakollinen koe, ennen kuin saa sellaisella ajaa. Sääliksi käy kaupungilla jalkaisin liikkuvia, kun nämä ohjukset kiitävät jopa metrolaitureilla mummoja kumoon.
Homma ok, jos vaaditaan sääntöjen noudattamista. Nykyinen systeemi ei toimi. - tietämättömille
Kaupunkipyörän käytöstä veloitetaan käytön mukaan. Tuolta voit käydä katsomassa hintoja:
https://kaupunkipyorat.hsl.fi/
Pyörä on tehokkain ihmisvoimalla liikkuva kulkuneuvo. Siitä huolimatta en aivan kutsuisi kaupunkipyöriä "ohjuksiksi".
Pyöräilyä vastaan ei myöskään oikein voi argumentoida kalleudella. Tavalliset omalla pyörällä kulkevan työmatkapyöräilijän kustannukset pyörän lisäksi ajokaudessa on yleensä pari päällysrenkaita ja parit ketjut. Niihin menee rahaa saman verran kuin keskikokoisen auton täytössä tankin täyteen. Talvella lisäksi talvirenkaat.
Pyöräilijät noudattavat säääntöjä kuten muutkin liikenteessä liikkuvat. - No_huh_huh
tietämättömille kirjoitti:
Kaupunkipyörän käytöstä veloitetaan käytön mukaan. Tuolta voit käydä katsomassa hintoja:
https://kaupunkipyorat.hsl.fi/
Pyörä on tehokkain ihmisvoimalla liikkuva kulkuneuvo. Siitä huolimatta en aivan kutsuisi kaupunkipyöriä "ohjuksiksi".
Pyöräilyä vastaan ei myöskään oikein voi argumentoida kalleudella. Tavalliset omalla pyörällä kulkevan työmatkapyöräilijän kustannukset pyörän lisäksi ajokaudessa on yleensä pari päällysrenkaita ja parit ketjut. Niihin menee rahaa saman verran kuin keskikokoisen auton täytössä tankin täyteen. Talvella lisäksi talvirenkaat.
Pyöräilijät noudattavat säääntöjä kuten muutkin liikenteessä liikkuvat....en aivan kutsuisi kaupunkipyöriä "ohjuksiksi"...
Nopeus on suhteellista.
30 km/h kulkeva auto "matelee". 20 km/h samassa paikassa pyöräilevä "syöksyy tilanteeseen".
Mistä tämä mahtaa johtua?
Vakavasti puhuen pyöräilyn asema ei Suomessa voi ikinä olla lähellekään tasa-arvoinen muiden ajoneuvojen kanssa näillä asenteilla. Jotain perustavanlaatuista pitää muuttua suurimman osan päässä, lainsäädännössä ja valvonnassa. Nykyisin saa lähes ilman seuraamuksia ajaa pyöräilijän yli suoralla tiellä, kun muistaa vain sanoa, ettei yhtään huomannut. Silloin se on vahinko ja inhimillistä.
Esimerkki:
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2015082120212742
(Luuletteko, että ehdollinen tuomio on tekijälle suurikin ongelma?)
Toinen esimerkki:
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/122187-kaksi-tyttoa-loukkaantui-vakavasti-–-rattijuoppo-ajoi-paalle - Mä_ajan_missä_haluan
No_huh_huh kirjoitti:
...en aivan kutsuisi kaupunkipyöriä "ohjuksiksi"...
Nopeus on suhteellista.
30 km/h kulkeva auto "matelee". 20 km/h samassa paikassa pyöräilevä "syöksyy tilanteeseen".
Mistä tämä mahtaa johtua?
Vakavasti puhuen pyöräilyn asema ei Suomessa voi ikinä olla lähellekään tasa-arvoinen muiden ajoneuvojen kanssa näillä asenteilla. Jotain perustavanlaatuista pitää muuttua suurimman osan päässä, lainsäädännössä ja valvonnassa. Nykyisin saa lähes ilman seuraamuksia ajaa pyöräilijän yli suoralla tiellä, kun muistaa vain sanoa, ettei yhtään huomannut. Silloin se on vahinko ja inhimillistä.
Esimerkki:
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2015082120212742
(Luuletteko, että ehdollinen tuomio on tekijälle suurikin ongelma?)
Toinen esimerkki:
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/122187-kaksi-tyttoa-loukkaantui-vakavasti-–-rattijuoppo-ajoi-paalleSinäpä sen sanoit. "Pyöräilyn asema ei Suomessa voi ikinä olla lähellekään tasa-arvoinen muiden ajoneuvojen kanssa näillä asenteilla."
Nykyisillä pyöräilijöiden asenteilla ei voikaan. Se miten he käyttäytyvät liikenteessä on jotain aivan käsittämätöntä. Etenkin jalankulkijoilla on
jatkuva vaara joutua pyöräilijän tönäisemäkai jalkakäytävällä tai suojatiellä. Kummallakaan ei saa lain mukaan kuitenkaan ajaa, paitsi jalkakäytävällä alle 12 vuotiaat.
Ei ihme että pyöräilyvastaisuus kasvaa kovaa vauhtia. Se alkaa vääjämättä näkyä rahanjaossa ja ylimitoitetut pyöräilyhömpötykset jäävät historiaan. - nähtävästi_näin
Jos jalankulkijat ryhmänä jotenkin erityisesti kokevat turvattomuutta liikenteessä olisiko syytä tarkastella sitä omaakin käyttäytymistä siellä, eikä vain syytellä muita. Jalankulkukin on liikennettä ja liikenne on muiden liikkujienkin huomioimista. Ei siellä voi poukkoilla miten sattuu. Eihän muut liikkujat osaa sellaiseen varautua.
Mitä siitä tulisi jos autoilijat voisivat ajella millä puolen tietä, poukkoilisivat puolelta toiselle ihan mielensä mukaan? Eihän sellainen toimi. Sama se on jalankulkijoiden säntäilyssä. Tulee liikkua johdonmukaisesti omaa linjaansa yllätyksettömästi. Muut eivät ole ajatuksenlukijoita.
Tulevassa tieliikennelaissa on tähän epäkohtaan jo hiukan puututtukin mutta tuskin riittävästi kun osa ongelmaa on se että jalankulkijat eivät ymmärrä että ovat osa liikennettä ja säännöt koskevat myös heitä. Se että liikenteessä liikkuu lapsia ei tarkoita että se poistaisi vastuun käytöksestään terveiltä ja täysipäisiltä aikuisilta vaan juuri päinvastoin. - Minä_ajan_missä_haluan
nähtävästi_näin kirjoitti:
Jos jalankulkijat ryhmänä jotenkin erityisesti kokevat turvattomuutta liikenteessä olisiko syytä tarkastella sitä omaakin käyttäytymistä siellä, eikä vain syytellä muita. Jalankulkukin on liikennettä ja liikenne on muiden liikkujienkin huomioimista. Ei siellä voi poukkoilla miten sattuu. Eihän muut liikkujat osaa sellaiseen varautua.
Mitä siitä tulisi jos autoilijat voisivat ajella millä puolen tietä, poukkoilisivat puolelta toiselle ihan mielensä mukaan? Eihän sellainen toimi. Sama se on jalankulkijoiden säntäilyssä. Tulee liikkua johdonmukaisesti omaa linjaansa yllätyksettömästi. Muut eivät ole ajatuksenlukijoita.
Tulevassa tieliikennelaissa on tähän epäkohtaan jo hiukan puututtukin mutta tuskin riittävästi kun osa ongelmaa on se että jalankulkijat eivät ymmärrä että ovat osa liikennettä ja säännöt koskevat myös heitä. Se että liikenteessä liikkuu lapsia ei tarkoita että se poistaisi vastuun käytöksestään terveiltä ja täysipäisiltä aikuisilta vaan juuri päinvastoin.Jalankulkija saa jalkakäytävällä vaikka tanssia pelkäättä jotumista pyöräilijän yliajamaksi. Ei siis tarvitse liikkua mienkään "johdonmukaisesti." Suojatiellä pyöräilijän pn talutettava pyöräänsä, koska ne on tarkoitettu vain jalankulkijoille.
Nämä pyöräilijäthän ne kokevat juuri sitä turvsttomuutta kun kaikki pelottaa; autot, ratikat, muut pyöräilijät, säntäilevät jalankulkijat...Vaikka itse ovat suurin uhka kaikille muille liikenteessä. Autoilijat ja jalankulkijat ovat jatkuvassa valmiustilassa näiden polkijoiden vuoksi, jotka taatusti ajavat suoraan siitä mistä reitti on lyhin, vaikka lasten leikkipuiston poikki. - Kyllästyttää
nähtävästi_näin kirjoitti:
Jos jalankulkijat ryhmänä jotenkin erityisesti kokevat turvattomuutta liikenteessä olisiko syytä tarkastella sitä omaakin käyttäytymistä siellä, eikä vain syytellä muita. Jalankulkukin on liikennettä ja liikenne on muiden liikkujienkin huomioimista. Ei siellä voi poukkoilla miten sattuu. Eihän muut liikkujat osaa sellaiseen varautua.
Mitä siitä tulisi jos autoilijat voisivat ajella millä puolen tietä, poukkoilisivat puolelta toiselle ihan mielensä mukaan? Eihän sellainen toimi. Sama se on jalankulkijoiden säntäilyssä. Tulee liikkua johdonmukaisesti omaa linjaansa yllätyksettömästi. Muut eivät ole ajatuksenlukijoita.
Tulevassa tieliikennelaissa on tähän epäkohtaan jo hiukan puututtukin mutta tuskin riittävästi kun osa ongelmaa on se että jalankulkijat eivät ymmärrä että ovat osa liikennettä ja säännöt koskevat myös heitä. Se että liikenteessä liikkuu lapsia ei tarkoita että se poistaisi vastuun käytöksestään terveiltä ja täysipäisiltä aikuisilta vaan juuri päinvastoin.Mitä siitä tulisi, jos autoilijat ajaisivat jalkakäytävillä, kuten pyöräilijät nyt tekevät?
Molemmilla on yhtä suuri oikeus siihen, eli sitä ei ole lainkaan. - nähtävästi_näin
Kyllästyttää kirjoitti:
Mitä siitä tulisi, jos autoilijat ajaisivat jalkakäytävillä, kuten pyöräilijät nyt tekevät?
Molemmilla on yhtä suuri oikeus siihen, eli sitä ei ole lainkaan.Se onkin laissa kielletty, eli mikä ongelma tämä on. Nyt on kyse jalankulkijoiden poukkoilusta muun liikenteen seassa kun sitä ei ole paremmin säädelty ja kuvitellaan ettei itsellä ole mitään vastuuta mistään.
- Kyllästyttää
nähtävästi_näin kirjoitti:
Se onkin laissa kielletty, eli mikä ongelma tämä on. Nyt on kyse jalankulkijoiden poukkoilusta muun liikenteen seassa kun sitä ei ole paremmin säädelty ja kuvitellaan ettei itsellä ole mitään vastuuta mistään.
Ongelma on se, että tämän viestiketjun aiheena ovat polkupyörät eivät jalankulkijat.
Toiseksi jalankulkijan on voitava poistua kodistaan, vaikka ei tietäisi mitään liikennesäännöistä. Kaikilla ei ole edes kykyä omaksua sääntöjä. Pitäisikö ssiis pitää vankeina kotonaan? - nähtävästi_näin
Kyllästyttää kirjoitti:
Ongelma on se, että tämän viestiketjun aiheena ovat polkupyörät eivät jalankulkijat.
Toiseksi jalankulkijan on voitava poistua kodistaan, vaikka ei tietäisi mitään liikennesäännöistä. Kaikilla ei ole edes kykyä omaksua sääntöjä. Pitäisikö ssiis pitää vankeina kotonaan?Vain jalankulkijoilla näyttää olevan ongelmia.
Tuohan todisiti kaikki väittämäni oikeiksi. Ei silloin ole oikeutta vaatia muilta mitään jos ei ole valmis itse ottamaan vastuuta mistään.
Jos sinun päälle joku siellä jalkakäytävällä ajelee pyörällä voit olla tyytyväinen että se oli joku kaltaisesi sääntöjä omaksumaan kykenemätön itseksekeinen idiootti lajitoverisi.
Liikenne on yhteispeliä ja muiden huomioon ottamista. - Kyllästyttää
nähtävästi_näin kirjoitti:
Vain jalankulkijoilla näyttää olevan ongelmia.
Tuohan todisiti kaikki väittämäni oikeiksi. Ei silloin ole oikeutta vaatia muilta mitään jos ei ole valmis itse ottamaan vastuuta mistään.
Jos sinun päälle joku siellä jalkakäytävällä ajelee pyörällä voit olla tyytyväinen että se oli joku kaltaisesi sääntöjä omaksumaan kykenemätön itseksekeinen idiootti lajitoverisi.
Liikenne on yhteispeliä ja muiden huomioon ottamista.En puhunut itsestäni. Ajan usein autolla ja mielestäni ongelma ei ole jalankulkijat, vaan milloin mistäkin yhtäkkiä eteen ilmestyvät pyöräilevät itsemurhakandidaatit.
- nähtävästi_näin
Jos pyöräilijä "ilmestyy" eteen olisi autoilijan ehkä syytä yrittää ennakoida ja havainnoida risteysalueilla hiukan huolellisemmin.
Ei ne yhtäkkiä, eivätkä ne "ilmesty", pyöräilijä etenee kuitenkin suht hitaasti mutta huomattavasti nopeammin kuin jalankulkja. Tämän ymmärtäminen auttaa jo hieman. Sitten pitäisi vielä olla sitä kohteliaisuutta ja muiden huomioimista, minä-ite-tässä-menen-nyt asenteen sijaan. Tämä on se ongelma nykypäivän liikenteessä kulkupelistä riippumatta. Asenne ratkaisee. - Statilainen
nähtävästi_näin kirjoitti:
Jos pyöräilijä "ilmestyy" eteen olisi autoilijan ehkä syytä yrittää ennakoida ja havainnoida risteysalueilla hiukan huolellisemmin.
Ei ne yhtäkkiä, eivätkä ne "ilmesty", pyöräilijä etenee kuitenkin suht hitaasti mutta huomattavasti nopeammin kuin jalankulkja. Tämän ymmärtäminen auttaa jo hieman. Sitten pitäisi vielä olla sitä kohteliaisuutta ja muiden huomioimista, minä-ite-tässä-menen-nyt asenteen sijaan. Tämä on se ongelma nykypäivän liikenteessä kulkupelistä riippumatta. Asenne ratkaisee.Just niin. Asenne ratkaisee. Syntyperäidet stadilaiset osaavat ottaa huomioon muut liikenteessä, kun ovat pienestä pitäen tottuneet siihen.
Pahimpia ovat maalta tulleet minä, minä, minä- tyypit. Luonnollisesti juuri pyöräilijät, joilla ei ole mittään käsitystä, kuinka kaupunkiliikenteessä toimitaan.
Täällä on vähän erillaista ajella kuin kotipuolessa navetan kulmalta maitolavalle.
Komppaan edellistä kirjoittajaa siinä, että kyllä pyöräilijät ilmestyvät hirmuista vauhtia auton eteen milloin mistäkin. Tällä ei ole mitää tekemistä risteysten kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465377Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5561947Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771120Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77973
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50823Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748