Miksihän suomessa ei käytetä antihistamiinia unilääkkeenä ?

Tuli-vain-mieleen

Olen joskus käyttänyt sitä lomareissuilla, ostin sen lentoasemalta, ilman reseptiä.
Ja jos tilanne menee unen vähyyden kanssa kriittiseksi käytän max 2 yönä sitä, 1.yönä koko tabletti, toisena yönä 0,5 tablettia. Ja sen jälkeen ehdoton ei. Koska kyllä kai tuohonkin aineeseen voi tulla riippuvuus, jos ei muuta niin psyykkinen.. ?
Mutta varsinaista somaattista riippuvuutta siihen ei kai tule..?
Eli jos siihen ei tule somaattista riippuvuutta, niin onhan se bentsodiatsepiineja paljonkin parempi ?

Onko tuttu asia ?

5

205

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Glövvm

Atarax kai on semmonen, jota käytetään.
      Lievään unettomuuteen olen joskus muitakin käyttänyt. Ataraxista ei ole kokemuksia.

• uhbvrf

Mulle on Atarax, ei se paljon auttaa

• Uni-on-tärkeä

Itsekin ihmettelen tätä, koska ulkomailla vanhat (väsyttävät)antihistamiinit ovat hyvin yleisesti käytössä, ilman reseptiä. Esim. Turkissa lääke on nimeltään Unisom, Espanjassa se on Dormidina, Yhdysvalloissa sitä saa eri kombinaatioina parasetamoolin (siellä acetaminophen) kanssa. Siis parasetamooli ja väsyttävä antihistamiini jännityspäänsärkyyn jne...

Siis, miksi ei Suomessa tätä ole huomattu. Se vähentäisi bentsojen käyttöä huomattavasti, kuten varmaan melatonin vapauttaminenkin teki.

• Uni-tärkeä

Vielä lisäyksenä ylläolevaan viestiini, jota en huomannut mainita:
      Vanhoihin (väsyttäviin) antihistamiineihin ei tule psyykkistä tai fyysistä riippuvuutta.

Ainoa haitta niissä on, että jatkuvasti (päivittäin) käytettynä niiden teho vähitellen katoaa, koska ihmisen keho tottuu aineeseen. Silloin tulee pitää käytössä taukoa, noin 2 viikkoa tai enemmän, jonka jälkeen aine jälleen tehoaa.

• Antihistamiini-auttoi

Monien huonosti nukuttujen öiden jälkeen otin yhden anhist. pillerin ja nukuin kuin tukki, lähes tuplat normaaliin verrattuna.
      Eli kyllä toi auttaa, ainakin mua. Pillerit on ostettu ulkomailla lentokentän apteekista pyytäessäni "unilääkettä". Eli ainakin siinä maassa ko "lääkettä" myytiin ilman reseptiä.
      Käytän tuota n. 1x/ 2-4 kk:ssa. Tiedän tehon laskevan joten käytän ko ainetta seuraavasti: 1x täyspilleri, seuraavana yönä 1x 1/2 pilleriä. Sitten saa odottaa seuraavaa huonosti nukuttua jaksoa, tulee n. 2-4kk päästä, suunnilleen. Odotan ettei tulis ollenkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      72
      2756
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1209
    Aihe