Mitä tahtoisitte elämäänne?

kapitaIisti

Akvaario, kaloja ja kasveja on ollut haaveena lapsesta asti, mut ei taida ikinä tulla.

Oisko siitä muistisairaalle iloa?

72

<50

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paloma.se01

Akvaario on ollut, parikin kappaletta, eri elämänvaiheissa.
      Rentouttavaa katsella kun kalat uivat pikku parvina päästä päähän.
      Tosin kunnollisen akvaarion hoitaminen on hieman tarkkaa kun tarvii mittailla veden ph-arvoja ja silleen.
      Kevyttä askartelua; sopii iäkkäällekin. Muistisairaalle ei muuta haastetta kun että muistaa ettei anna liikaa sapuskaa, joka jää sitten mätänemään veteen.

• pirremiinapas

Hei paloma, en löydä Sinun sähköpostiasi, enkä sitä rekattua palomaa, muistaakseni sp. oli siinä..olisiko mahdollista, että laittaisit sen Suomi 24 s -postiin, eli sama kuin profiilini eli pirmiin02@suomi24.fi, vai tuotteko sen sitten kesällä :)

• Paloma.se01
        pirremiinapas kirjoitti:

Hei paloma, en löydä Sinun sähköpostiasi, enkä sitä rekattua palomaa, muistaakseni sp. oli siinä..olisiko mahdollista, että laittaisit sen Suomi 24 s -postiin, eli sama kuin profiilini eli pirmiin02@suomi24.fi, vai tuotteko sen sitten kesällä :)

maryut2@yahoo.com
        tällä osoitteella tulee perille, mutta taidan heittää loput kirjat auton perään kesällä niin jotain asiaa ajella ympäri Suomea. Saat omasi viimeistään kesällä jos jaksat odottaa. Ellet, niin laita yhteystietosi tuohon mun yahoo-osoitteeseen kun ei minulla ole enää tiliä eikä rekattua nimimerkkiä täällä.

• pirremiinapas
        Paloma.se01 kirjoitti:

maryut2@yahoo.com
        tällä osoitteella tulee perille, mutta taidan heittää loput kirjat auton perään kesällä niin jotain asiaa ajella ympäri Suomea. Saat omasi viimeistään kesällä jos jaksat odottaa. Ellet, niin laita yhteystietosi tuohon mun yahoo-osoitteeseen kun ei minulla ole enää tiliä eikä rekattua nimimerkkiä täällä.

Ok., hyvä suunnitelma, ja tervetuloa..:)

• aijuu.ny.tajusin

heh mielenterveys häiriöt pirre paloma korppis tiina koontuu kesällä niinko perinne

• pirremiinapas
        aijuu.ny.tajusin kirjoitti:

heh mielenterveys häiriöt pirre paloma korppis tiina koontuu kesällä niinko perinne

Sinäkö kuulut joukkoon, tummaan..

• pirremiinapas

Akvaario olisi kiva, ja kauniskin, aika kallis hankkia...

• Varmaan muistisairaskin voisi katsella mielellään akvaariokaloja, mutta akvaarion ja kalojen huollon voisi varmaankin terve ihminen hoitaa paremmin.

Lapsena ja nuorena minä siivosin perheen akvaariot kerran viikossa, imuroin kalankakat pohjalta vesiletku kanssa ja putsasin kolme neljästä lasiseinästä. Välillä piti myös raivata kasveja ja istuttaa pikkutaimia. Jos suunnittelee hankkivansa muistisairaalle akvaarion, kannattaa pohtia asiantuntijoiden kanssa, millaisen hankkii ja varsinkin, millaisia kaloja akvaarioon olisi hyvä valita.

• Toivoisin, että saisin pitää lopun elämääni suhteellisen lähellä kaikki rakkaat ihmiset ja että oma aktiivinen liikunta- ja toimintakyky toimisivat myös loppuun asti.

Hyvä tasa-arvoinen, aktiivinen ja toimintakykyinen kumppani olisi tietysti myös upea juttu.
      Yhteisölliset asumiskuviot mukavien, eri-ikäisten, yhteisöllisten naapurien kanssa sekä oma pieni asunto eivät kuulosta yhtään hassummalta, varsinkin kaupunkiympäristössä ja luonnon läheisyydessä.

Sen verran rahaa, että voisin tulla kohtuullisen hyvin toimeen sekä harrastaa erilaisia asioita ja hemmotellakin välillä itseäni. Palveluita voisin myös ostaa ja matkustella vähän pitemmällekin aina välillä.

• Per-kel

Taivaan valoa ja rauhaa päälle maan !

• flegmaatti

Tällä hetkellä ratkaisun kh-remontin tekijäksi. Vaimoni mieliksi vaikka hän ei olekaan muistisairas.

5 katsastajaa on ollut. Yhden henkilön toiminimestä rakennusalan monitoimiyritykseen.
      Tähän mennessä olen saanut asiallisen tarjouksen vasta yhdeltä.
      Uskon saavani vielä yhden varteen otettavan.
      Avoimen valtakirjan pyytäjiä on ollut. Pieni könttäsumma töitä ja materiaaleja erittelemättä ja lisäksi loput laskun mukaan!

Tarjouspyynnöissä on ollut tekemäni erittely halutuista muutoksista ja ratkaisu vaihtoehdoista ja tietenkin myös kalusteista ja materiaaleista sekä erittely taloyhtiön vastuusta.
      Em. liitettynä mittakaavaan tekemääni pohjakuvaan.

Saatan olla vanha ja häiriintynyt mutta en pidä itseäni vielä hölmönä!

• mee.ikäisiis

<Saatan olla vanha ja häiriintynyt>

palsta samaa mieltä oot häiriöks

• Bengalitikku

Flegmaatti
        Y-tunnuksellisella laskulla saat työn osalta kotitalousvähennyksen ja sen voit jakaa vaimosi kanssa jos ylittyy 2400 € (omavastuu 100 €). -> kts. Verosivut

• flegmaatti
        mee.ikäisiis kirjoitti:

<Saatan olla vanha ja häiriintynyt>

palsta samaa mieltä oot häiriöks

Hyi teitä palstalaisia! Olettaen, että edustat kaikkia. Olette ilkeitä. Mitä pahaa on 70v jengi tehnyt teille, että minun pitäisi lisätä heidän häiritsemistään?

• Sä-kenöi-vää-voimaa

"""Eläin elää, ihminen ihmettelee

Kaikki tahtoo elää säkenöivästä voimasta
      Kaikki tahtoo elää säkenöivästä voimasta
      Kaikki tahtoo elää säkenöivästä voimasta"""

• Muuttoja.10.kpl

Elämältä haluaisin että voisin muuttaa uuteen kerrostaloasuntoon. Että saisin vanhan asunnon kaupaksi ja että muutto sujuisi hyvin. Siellä uudessa asunnossa haluaisin hyviä yöunia ja rauhaa. Rakkaat ja läheiset lähellä. Ja että eräänä päivänä voisin sitä kodikseni sanoa. Onko muilla niin, että vai paria asuntoa elämänvarrella on voinut sanoa kodiksi, muut ovat olleet asuntoloita, asuntoja tai kämppiä.

• Tässäpä-on-mukavaa

Olen muuttanut yli 40 kertaa. Mutta sillekin on syynsä.
        Aina olen kotiutunut, ei mitään ongelmaa.
        Ne ongelmathan ovat korvien väli, eikä ympäristö.
        Olosuhteet on luotava niin että viihtyy. Mutta pitää olla valmis myös lähtemään.

• pirremiinapas
        Tässäpä-on-mukavaa kirjoitti:

Olen muuttanut yli 40 kertaa. Mutta sillekin on syynsä.
        Aina olen kotiutunut, ei mitään ongelmaa.
        Ne ongelmathan ovat korvien väli, eikä ympäristö.
        Olosuhteet on luotava niin että viihtyy. Mutta pitää olla valmis myös lähtemään.

Niin ja katoa ketä ja mistä muut asukkaat ovat kotoisin, sen opin o-tiellä..

• pirremiinapas
        pirremiinapas kirjoitti:

Niin ja katoa ketä ja mistä muut asukkaat ovat kotoisin, sen opin o-tiellä..

..siis katsoa jne..

• Bengalitikku

Katsoin aamu-tv:ta, missä kerrottiin, että Lapinjärvelle rakennettaisiin ~ 50 m2 mummonmökkejä. Minusta aika pieniä erillistaloiksi. Tuleeko niistä tehdasvalmiita eli talopaketteja. Puutalokylä? No. Voisi viitata toiseen aloitukseen. Joku dementikko saattaa käräyttää koko kylän. Toivon tietenkin, ettei.
      Mummonmökki-idea kiehtoo.

• Osan-ehdin-nähdä

Se rakentaminen on nimenomaan vanhushoitoa ajatellen. Eihän yksinäinen ihminen tarvitse neliötäkään yli viidenkymmenen kun köpöttelee siellä huushollissaan.
        Arkkitehtuurissa oli otettu huomioon kaikenlaiset helpottavat tekijät keittiön laatikostoista alkaen.
        Mikäpä olisi vanhuksen vanheta ja odottaa sitä viimeistä arkkuyksiötä.
        Uutisia odotellessa näin tuota juttua.

• Tuulettaa

Minäkin katsoin tuota juttua. Jos makuuhuoneessa on maahan saakka ikkuna (hyvä idea sinänsä) pitäisi ikkunan takana olla hyvä luontonäkymä, ei naapuri eikä tie.
        Ei tuotakaan hintaa välttämättä pysty kaikki maksamaan jos entinen asunto on muuttotappiopaikassa. Hyvässä lykyssä kyllä. Toisaalta pitää rahaa jäädä hoitokuluihin myös.

• köyhämuteikipee

Oho, tuossahan olisi jo liikaa neliöitä meikäläiselle kun jo melkein 30 vuotta asunut alle 50 neliöisissä, ensin 48 ja sittemmin alle 35 ja tilaa ollut yhdelle aivan riittämiin

• Bengalitikku
        Tuulettaa kirjoitti:

Minäkin katsoin tuota juttua. Jos makuuhuoneessa on maahan saakka ikkuna (hyvä idea sinänsä) pitäisi ikkunan takana olla hyvä luontonäkymä, ei naapuri eikä tie.
        Ei tuotakaan hintaa välttämättä pysty kaikki maksamaan jos entinen asunto on muuttotappiopaikassa. Hyvässä lykyssä kyllä. Toisaalta pitää rahaa jäädä hoitokuluihin myös.

Valmistuvissa taloissa on vuokra-asuntojakin.
        Ihmetytti terassi isojen ikkunoiden edessä ja mietin eikös tule kaide-puita.

Mitäs jos muutettaisiin koko konkkaronkka: voitaisiin "huudella" toisillemme eikä tarvitsisi avata koko aparaattia?
        Kuvitelkaapa....
        Myöhemmin meidät löytäisi palvelutalosta kilpailemassa kuka saa keinua...

• Heikunkeikku

"Mitä tahtoisitte elämäänne, mitä tahtoisitte elämäänne, mitä tahtoi....jne"
      Tuota otsikkoa mä hoin ittekseni. Koko ajan pää raksutti joka lausahduksen jälkeen.
      "Kai mä nyt jo-ta-kin tahdon elämääni", sanoin itselleni.

Mulle ei kertakaikkisesti tule mieleen mitään erikoista, mitä tällä hetkellä kaipaisin elämääni.
      Pieniä remontinpoikasia oon tehnyt ja teen edelleen, mutta niilläkään ei ole mitään kiirettä. Kunhan pikkuhiljaa tekemiseni edistyy. Suunnitteluvaihekin on ihan kivaa. Ens keväänä ja kesänä, kun kesäloma alkaa, niin jatkan takapihan terassin tekemistä. Tai siis itse terassi valmistui alkusyksystä. Edessä "koristelujuttuja" ja kasveja ja sen semmosta. Se tullee olemaan aivan ihanaa puuhaa.

Mitä akvaarioon tulee, niin onhan siinä aika kova työ. Varsinkin silloin, kun pitää vaihtaa kaikki vedet ja pestä akvaario oikein kunnolla. Riippuu tietysti akvaarion koosta ja myös mimmosia kaloja sinne tällää. Jotkut kalat ovat aikamoisia sotkijoita.
      Minä laitoin oman 300-litran akvaarion toisenmoiseen malliin. Kaloja eikä tietysti vettäkään siellä ole enää, mutta komioita kasveja ja sen semmosia. Se on aika hieno.
      Muistisairas saattaa unohtaa laittaneensa kaloille ruokaa ja tällää uudestaan ja mahdollisesti vielä uudestaan päivän mittaan. Se ei olisi hyvä. Vesi likaantuu ja kalat saattavat kuolla. Tai sitten muistisairas voi unohtaa koko syöttämisen.
      Onhan kaloja kiva katsella, silloin kun akvaario on tiptop kunnossa.

Meillä oli aikanaan Riikinkukkoahvenia. Hiton värikkäitä ja isoja kaloja. Ja mikä erikoisinta, niin ne tunsivat omistajansa. Uskokaa vaan, näin on. Sitten ne tulivat kädestä syömään jos laittoi vaikka käteen jauhelihaklöntin ja pisti käden veteen ja niin ne tuli kädestä nappaamaan.
      Jos vieras naama meni akvaarion klasin takaa niitä kaloja katsomaan, niin oitis kalat vaihtoivat väriä ihan haaleaksi ja menivät akvaarion kauimmaiselle puolelle kasvien taa piiloon. Jos puolestaan oma väki naamansa kans meni vahtaamaan, niin ne kiiruhtivat ihan naaman eteen "keimailemaan". Hupaisia kaloja. Kauniita. Mutta-mutta aikamoisia sotkijoita kun olivat niin isoja.

Mutta joo. Vastaus aloitukseen on, että en kaipaa nyt mitään elämääni. Se verran mukavaa on elely nyt. Toivotaan semmosta, että tämmösenä pysyiskin.

• Itsesenrakennan

Mielenrauhaa

• Tuulettaa
    • TukitseItse

Uuden kivan naapurin

• Tahdon ja tahtoisin jatkossakin vain tämän elämäni.
      Siinä riittää kiemuraa ja koukeroa omiksi tarpeiksi,
      on mielenkiintoista katsoa kuin tässä käy.

Ikimaailmassa en tahtoisi akvaariota,
      lasten ollessa pieniä, meillä oli akvaario,
      huokaisin helpotuksesta kun viimeinen kala kuoli.

Muistisairaalle en suosittelisi akvaariota,
      jos vesielementin haluaisi, voisi kokeilla jotain pientä
      sisätiloihin tarkoitettua pulppuavaa suihkuhökötystä.
      Siinä kukkien keskellä tuommoinen pulputtaja olisi
      muistisairaalle kiva vain katsella ja kuunnella.

• Paloma.se01

Vuosia, terveyttä, tapahtumia, uusia elämyksiä.

• Juusto on vähissä.
      Joten aamulla sana luki kauppa-lapussani.
      Kaupassa minusta alkoi tuntua että olen maistanut niitä kaikkia.
      En tietenkään ole, mutta en keksinyt mitään uutta.
      -
      Minä tahdon itselleni uuden-laisen Juuston nimen.
      Säännöt:
      Ei Hometta.
      Pitää olla täys-rasvaista Laktoosilla.
      Älkää vääntäkö väkisin hienoja nimiä.
      Älkääkä kurkkailko Googlesta.
      Minä olen jo Googlaillut.
      Haluan todellista suu-tuntumaa.
      Todellista omaa-kokemusta.
      Etu-käteen kiittäen.

H.

• Pylykerö

Osta Ternimaitoo ja tie ite juusto.

• Pylykerö kirjoitti:

H.

• Pylykerö
        hunksz kirjoitti:

H.

Siis mikä vääntö? Ternimaito on Ternimaito. Ihanoo uunijuustoo siitä suap.

• Pylykerö kirjoitti:

Siis mikä vääntö? Ternimaito on Ternimaito. Ihanoo uunijuustoo siitä suap.

"Pylykerö"

Kuten sanoit.
        Se on uuni-ruoka.
        Kuten leipä-Juusto.
        Minä kerroin ihan hyvin minkälaista Juustoa etsin.
        Kommentissasi on paljon enemmän typeryyttä kuin huumoria.
        Noh.
        Ehkäpä sen halusit esiin tuodakin.

H.

• Pylykerö
        hunksz kirjoitti:

"Pylykerö"

Kuten sanoit.
        Se on uuni-ruoka.
        Kuten leipä-Juusto.
        Noh.

H.

Sinä olet vuosikausia haukkunut minua typeräksi! Mietitkö koskaan millaisen kuvan saan SINUN fiksuudestasi?
        Yrität aina esittää jotain omaa erinomaisuuttasi. Huumoria ei ole sinunkaan jutuissasi, enimmäkseen vain tyhmiä värssyjä jotka mollaavat muita. Muutama suosikki sinullakin on ja saa olla. Tyhmyyttä vain sen ainainen julistaminen täällä. Oikeat ystävät voivat perustaa suljetun kanavan. Olet itse väärässä paikassa juttuinesi.

• Bengalitikku

Isoreikäistä kauan kypsynyttä juustoa ehdotan: SF ja vähän suolaista eli ei mitään kevytversiota, mikä maistuu Kontioille.

• Pylykerö kirjoitti:

Sinä olet vuosikausia haukkunut minua typeräksi! Mietitkö koskaan millaisen kuvan saan SINUN fiksuudestasi?
        Yrität aina esittää jotain omaa erinomaisuuttasi. Huumoria ei ole sinunkaan jutuissasi, enimmäkseen vain tyhmiä värssyjä jotka mollaavat muita. Muutama suosikki sinullakin on ja saa olla. Tyhmyyttä vain sen ainainen julistaminen täällä. Oikeat ystävät voivat perustaa suljetun kanavan. Olet itse väärässä paikassa juttuinesi.

"Pylykerö"

Noh.
        Et ole ainoa onneksi, vai kuinka?
        On minussa se hyvä puoli, että haukun aina tällä rekisteröidyllä nimi-merkilläni.
        Jopa kiitänkin.
        EOC

H.

• Bengalitikku kirjoitti:

Isoreikäistä kauan kypsynyttä juustoa ehdotan: SF ja vähän suolaista eli ei mitään kevytversiota, mikä maistuu Kontioille.

Saiskos vähän enemmän tietoa Juustosi suvusta.
        Tiedäthän hyvin että Valio on minulle jo tullut tutuksi.
        Se kun on SF.

H.

• Heikunkeikku

"hunksz"
        Juuri eilen pätkäsin roskapussin roskikseen .
        Sielä se juustokotelo möllöttää. Ongelmani on se, että kotelon päällä on juuston nimi.
        Minun päässäni se nimi ei ole. Tässä se ongelma.
        Kyseessä juustolöytö. Kerrassaan aromikasta ja mainio sivumaku, joka ei tietenkään ole sivumaku, vaan juuston ikioma "tämmönen-mä-vaan-oon"-ominaisuus.

Juusto on pitkuliainen kolmio. Ja se mojuu samankokoisessa alustassaan. Alustan päällä on muovinen läpinäkyvä kotelo. Juusto saa läpinäkyvyyden läpi katsella maailmaa.
        Aika voimakas juusto kyseessä, mutta ah niin hyvää.

Eli tommosen ku löydät, niin kaapase mukaan.
        Prisman tuotevalioimassa sitä ainaskin on.
        Kaks juustopötikkää oon ostanut ja seuraavalla kauppareissulla ostan kolmannen kerran.

• Heikunkeikku kirjoitti:

"hunksz"
        Juuri eilen pätkäsin roskapussin roskikseen .
        Sielä se juustokotelo möllöttää. Ongelmani on se, että kotelon päällä on juuston nimi.
        Minun päässäni se nimi ei ole. Tässä se ongelma.
        Kyseessä juustolöytö. Kerrassaan aromikasta ja mainio sivumaku, joka ei tietenkään ole sivumaku, vaan juuston ikioma "tämmönen-mä-vaan-oon"-ominaisuus.

Juusto on pitkuliainen kolmio. Ja se mojuu samankokoisessa alustassaan. Alustan päällä on muovinen läpinäkyvä kotelo. Juusto saa läpinäkyvyyden läpi katsella maailmaa.
        Aika voimakas juusto kyseessä, mutta ah niin hyvää.

Eli tommosen ku löydät, niin kaapase mukaan.
        Prisman tuotevalioimassa sitä ainaskin on.
        Kaks juustopötikkää oon ostanut ja seuraavalla kauppareissulla ostan kolmannen kerran.

Olen moisista tietoinen.
        Ällöin niistä on Västerbottensost.
        Tässä tarkoitan ällöllä voimakasta aromia ja asennetta.
        Ei ole ihan jokaiselle päivälle tarkoitettu.
        Laitahan höyläys kuumalle Paahto-Leivälle.
        Öh! Uh! Hyh! Nam! Maiskis....
        Allerum on ihan ok.
        Niitä on 4 eri versiota.
        Ruotsista tulevat.
        SF-kolmio-rasiat ovat pienenpiä.
        Laita joskus Juustosi nimi.

H.

• Heikunkeikku
        hunksz kirjoitti:

Olen moisista tietoinen.
        Allerum on ihan ok.
        Niitä on 4 eri versiota.
        Ruotsista tulevat.

H.

Joko oot moisista tietoinen tahi sitten et.
        Nimittäin ostin vahingossa kolmiomallisen juuston luullen sen olevan samaa, kuin toi mistä kirjoitin.
        Ei ollut. Se oli ällön voimakas, eikä yhtään niin ilonen kuin toi toinen.
        Minä en syönyt sitä loppuun, koska kieleni on niin nirso. Hän suostuu nautiskelemaan vain ja ainoastaan "just-presiis-oikeanmoisesta mausta"-tuotteesta.
        Loppujuuson otin käsilaukkuuni ja käsilaukun kera menin veljen luo. En tarjonnut veljelle, mutta koiralle tarjosin. Koira hämmästyi erikoisesta yllätyksestä. Popsi poskeen ja nauroi.

Laitan juuston nimen jahka sen saan tietooni.

• lakkahilla

Kainuun leipäjuustoa en ainakaan tahdo. Tosi pahanmakuista.

• lakkahilla kirjoitti:

Kainuun leipäjuustoa en ainakaan tahdo. Tosi pahanmakuista.

Kuten sanoit.
        Se on uuni-ruoka.
        Kuten leipä-Juusto.
        Noh.

H.

• MilloinPaljastuu
        hunksz kirjoitti:

Kuten sanoit.
        Se on uuni-ruoka.
        Kuten leipä-Juusto.
        Noh.

H.

Kommentissa on piiloviisaus.

• Ei mitenkään täytä haetun juuston vaatimuksia,,
        mutta juustoista puheen ollen...

Suosin aina pieniä tuottajia ja lähiruokaa jos mahdollista
        juustontuottajiakin löytyy
        tässä aivan lähellä Leivonmäellä tuotetaan Jukolan Aito cheddaria
        ja rautalampilainen Peltolan Blue, on tosi hyvä sinihomejuusto.
        Molempia voin suositella juuston ystäville.

• maissii kirjoitti:

Ei mitenkään täytä haetun juuston vaatimuksia,,
        mutta juustoista puheen ollen...

Suosin aina pieniä tuottajia ja lähiruokaa jos mahdollista
        juustontuottajiakin löytyy
        tässä aivan lähellä Leivonmäellä tuotetaan Jukolan Aito cheddaria
        ja rautalampilainen Peltolan Blue, on tosi hyvä sinihomejuusto.
        Molempia voin suositella juuston ystäville.

"maissii"

No mutta kiitos.
        Tällaista olen odotellutkin.

H.

• Hrustsov

Viljellänkö maissia jo Venäjällä?

• Bengalitikku
        hunksz kirjoitti:

Saiskos vähän enemmän tietoa Juustosi suvusta.
        Se kun on SF.

H.

Valion mustaleima Emmental.
        Paahtoleivät päälle höyläät tätä ja sitten vielä piparjuuripunajuuriraastetta.
        Oikein nam.

Oikein nam.

Se kun on SF.

H.

Oikein nam.

Kaiken maailman juustoja minäkin maistellut, mutta aina päädyn takaisin Valion Emmentaliin silloin kun haluan Juustoa. Vaan minä tykkään punaisesta.

• ÄmmälläOnnistuu
        hunksz kirjoitti:

Olen moisista tietoinen.
        Allerum on ihan ok.
        Niitä on 4 eri versiota.
        Ruotsista tulevat.

H.

Pienempi
        Isompia
        Suurempia

Ämmällä onnistuu paremmin, se on oikein!

• Pylykerö kirjoitti:

Saako ternimaitoa kaupasta?
        Mistä? Milloin?

• Tuulettaa
        optimisti-orvokki kirjoitti:

Saako ternimaitoa kaupasta?
        Mistä? Milloin?

Huomenta! Täällä on joskus torilla myynnissä toiselta paikkakunnalta tulevilla. Pistin pakastimeen annoksen viimeksi kun oli tilaisuus käydä hakemassa. Näkyi olevan myös K-kaupan sivuilla jokin Ternijaloste Haapajärveltä joka markkinoi. Kaupoissa taitaa olla harvemmin.
        Ennen pannari tehtiin aina ternimaitoon.
        En tiedä mitä nykyään pitäisi syödä kun iho oireilee, rasvaista vai ei rasvaista. Ainakin pintaa pitää jatkuvasti voidella. Ruokamieliteot ovat itsestään muuttuneet viimeaikoina vähemmän rasvaiseen.

• Paloma.se01
        hunksz kirjoitti:

Olen moisista tietoinen.
        Allerum on ihan ok.
        Niitä on 4 eri versiota.
        Ruotsista tulevat.

H.

Jarlsberg

• Paloma.se01 kirjoitti:

Jarlsberg

Katsotaan löydänkö.
        K-kaupassa näyttää olevan, "Original", mutta se on Jenkkiläinen lisenssi.
        Ei Norjalainen aito.

H.

• saasteettappaa

Haluaisin vielä muuttaa maaseudulle loppuiäksi. Riittää pieni talo, iso kasvihuone jossa voi keittiö puutarha kasvit ja yrtit kasvatella. Koska hedelmäpuiden kasvattamiseen menee aikaa niin olisi ne jo valmiina tontilla. Vanhan rötiskön voisi purkaa tai polttaa maan tasalle, palokunta vaikka saisi harjoitella polttamalla sen ja uusi pieni halpa mökki kaikilla mukavuuksilla.

Pieni tontti maaseudulta jossa olisi vanhoja hedelmäpuita olisi ihanteellinen ja jossa olisi joku maatila naapurissa mistä voisi hakea vaikka kananmunia tai muuta sellaista vaikka elämiä ja voisi käydä aikansa kuluksi auttelemassa ihan ilmaistyövoimana jos apua tarvitaan. Kauppoja ei tarvitsisi olla lähellä sillä kerran viikossa voi käydä ostoksilla kauempanakin.

Uhkana on se kun eläkeikää nostetaan koko ajan niin voi olla jo haudassa tai niin sairas ettei ehdi haavettaan toteuttaa. Kuolee syöpään tai muuhun sairauteen jo ennen eläkeikää. Työttömille luodaan kamala stressitila ja epävarmuus siitä työttömyysturvasta niin että siihen kuolee ennenaikaisesti melko varmasti. Työpaikka ei ole varmaa vaan voi koska tahansa joutua hyllytetyksi. Vain lottovoitolla pääsisisi kaikista esteistä ja voisi tehdä mitä lystää. Mutta harvalle se kolahtaa.

Perusturva ratkaisisi kaikki ongelmat kun olisi turva jos iäkkäänä töitä ei enään saa tai ei ota kukaan töihin vaikka töitä hakisi. Perusturvalla pärjäisi maaseudulla jos ei mitään kalliita huveja tarvitse eikä tarvitsisi kuluttaa pientä omaisuuttaan jotta sinne pääsisi asumaan. Olisi mahdollista kasvattaa oma ruokansa ja kasvisruokaa rakastavana en juurikaan lihaa tarvitse. Tällä hetkellä joudun kasvattamaan puutarhaa melko saasteisella alueella jotenka kuolenkohan syöpään jo ennen kun ehdin eläkettä nostelemaan. Täällä oli tsernobyl laskeuma luokkaa 5. Sienet, riista ja kala ovat pahimmat myrkkyjen imijät. Mitään näistä en syö enkä kerää. Olen nähnyt liikaa lihaa ja metsänantimia syöneitä, niin monta kuollut syöpään vaikkei ollut epäterveellisiä elämäntapoja. Ei tarvinnut tupakoida eikä alkoholia ottaa vaikka olisi kannattanut niin olisi elänyt pidempään tai ainakin paremman iloisemman elämän lyhyenä.

• vientinousuun

Olishan se mukava, jos kannabiksen kasvatus vapautettaisiin, kuten uutisissa jo uumoiltiin. Minustakin tulisi biopuutarhuri.

• Aloittajan nikki haiskahtaa rahalle.
      Ja rahalla saa.
      Siivosin yhtä konttoria, jossa oli julmetun iso akvaario. Siellä kävi palkatut ammattilaiset aina hoitamassa ja huoltamassa sen. Sitä en tiedä, oliko se myös joltain akvaariofirmalta vuokrattu. Itse kai ne konttoristit vain ripauttivat niille sääntöjen mukaiset annokset ruokaa.
      Ja kai muistisairaalla on jonkunlainen huoltaja hänelläkin, joka voisi hoidella sen kalojen syöttämisen siinä samalla, kun käy muistuttamassa muistisairasta itseään syömisestä.

Minun elämästäni ei just tällä hetkellä tunnu puuttuvan mitään. Juustoakin on ...

• Rikkaitaihmetellen

Rikkailla on jotain ihmetyksiä ja mitä köyhillä ei ole. Joku ison vesisäiliön hoitaminen ei ole varmasti ihan yksinkertaista hommaa ja saada siellä joku elään.

Kauan se vesi ei pysy kirkkaana ilman jotain lisä aineita. Jonkun vesi säiliön kotona säilyttäminen on sairasta. Jotain pikku kaloja katsellessa uiden edes sun takaisin on sairasta. Miksi ei mene mereen sukeltamaan jos niitä pitää nähdä.

Mennä selviytymis ohjelmaan jossa niillä ei ole vessaa viidakossa. En voi ymmärtää niitä jotka sinne lähtevät ja paljonko ne saavat rahaa siitä kuinka kauan siellä pysyvät. Raha korvaus pitää olla aika suuri että kukaan lähtisi sinne.

• ihmetoive

Kuka vittu jotain kaloja haluaa lasikaapissa katsella kun ne uiskentelevat edes takaisin. Eläin pienessä kopissa on eläinrääkkäystä. Näin kuinka sukulais kakaroille hankittiin näitä hiiriä ja ne rääkkäsivät niitä aikansa kunnes ne kuolivat stressiin. Seuraavaksi isompia eläimiä rääkättäviksi ja vanhemmat saivat rauhassa olla ja harrastella omia harrastuksiaan. Monta eläintä sitten lopetettiin kun ne olivat niin häiriintyneitä että tulivat ihmiselle vaaralliseksi. Kun se puri sitä kakaraa niin olihan se eläimessä vika ja sitten se lopetettiin. Sitä kakaraa ei lopetettu joka oli syyllinen.

Ihminen on sairas kun se haluaa leikkiä eläimillä ihan vain itseään tyydyttäen ja katsella vankeudessa eläviä eläimiä kun ne kituvat. Eläintä ei saa hankkia miksikään leikkikaluksi lapselle. Eläin bisnes on niin kamalaa että eläimiä päätyy ihan kenelle tahansa välittämättä niiden kohtalosta.

Ihmisten itsekkyys on sairasta ja eläimen ottaminen lasten rääkkäykseen niin en voi ymmärtää sitä julmuutta. Aikuisilla voi katsella netistä eläimiä niin ettei tarvitse kotona olla häkissä tai lasikopissa eläimiä.

• kapitaIisti

Jos ei akvaario käy, niin on toinenkin pitkäaikainen toive. Mä tahtoisin elävän hopeaketun. Pelastaisin sen häkkielämältä.

• mimmimum-..mi

Tällä hetkellä haluaisin ...ikkunanpesijää...parvekelaseihin ainakin....kun kevät aurinko paistaa...on se hirveenkamala näky ....kun se tahmatassu jätti niin silikooniset jäljet.

• näkijäjoo

Kamalaa jos ei yksiä parvekelasia pysty pesemään jossain pienessä kämpässä.

• mimmimum-..mi
        näkijäjoo kirjoitti:

Kamalaa jos ei yksiä parvekelasia pysty pesemään jossain pienessä kämpässä.

Älä muuta sano ...mitä se kämpän koko vaikuttaa asiaan ... minulla on 59 neliöö ...ei ahdista.

• Pääsiäis_päsmäri

Tahtoisin jotta seefeldin skabat loppuisi, Nykänen saataisiin hautaan, Sote hyllylle, Trumppi jenkkeihin ja kai se Lindholmikin pitäisi siunata.........
      Syntyisi uusia keskustelun aiheita, että tuleeko kevät vai eikö tule, pettääkö juhannus, saako suomi uuden hallituksen, ai niin kuka voittaa vaalit ensin, kuinka Rinteen kondis kestää kävellä eduskunnan rappuset ylös saakka, näkyykö miestä vaali teltoilla ja niinkin päin pois.

• "Mitä tahtoisitte elämäänne?"

Miespuolisen kaverin joka lähtisi silloin tällöin kanssani tanssimaan / drinkille / teatteriin yms ilman että on samaan sänkyyn tunkemassa myöhemmin yöksi

• Pihtuulla

Mikset hienon drinksu-tanssi-teatteri-,illan jälkeen miestä peittosi alle laske? Miespoloinen kiroaa sinut isona pihtarina , että mihin säästät sitä ainokaistas, jolla on tai ei markkina-arvoa.

• Miespoloisella ei ole aihetta kirota kun jo lähtiessään tietää mitkä on kuviot...….no tiedän että sellaista miestä ei löydy joten edelleen käyn yksin ja joku jossain tanssittaakin vaikka ei sänkyyni pääsekään.

• Pylykerö

Pyydän anteeksi Hunkkelilta ilkeitä sanojani!

Hyvää yötä kaikille!

Tuulettaa

• Tosimälsää

Aina vain salaa sitä samaa, minkä olen päättänyt / yrittänyt haudata.

• e.lä.mä

Tavallaan kaikki on ollut.

Toivon että hetkessä saan muutamia tuhansia miljoonia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5710
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1737
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1566
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1369
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1325
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      352
      1286
    Aihe