Todistukseni

Joonas.Jantti

Olen saanut ankaran uskonnollisen kasvatuksen. Kaikki selitettiin joko Jumalan tai saatanan teoksi. Uskoin täysillä siihen, mitä seurakunnassa opetettiin.

Sitten minun lapseni sairastui leukemiaan. Menetin samoihin aikoihin työpaikkani YT-neuvottelujen tuloksena. Paljastui myös, että vaimoni oli maannut toisen miehen kanssa ja tullut raskaaksi sen seurauksena. Minulle tuli avioero.

Aloin vasta tässä vaiheessa tutkia Raamattua tarkemmin samalla, kun rukoilin jatkuvasti Jumalaa avukseni Herran Jeesuksen nimessä. Asiat menivät vain huonompaan suuntaan. Poikani kuoli ja jouduin itse sen jälkeen onnettomuuteen. Jalkani jouduttiin amputoimaan ja perna poistamaan.

Sairasvuoteella minulla oli aikaa tutkia Raamattua ja uskoani enemmän, kaikesta surusta huolimatta. Löysin lopulta teologisen tiedekunnan sivut ja muutamia linkkejä tieteelliseen Raamatun tutkimukseen. Sain tietää ensimmäisen kerran elämässäni sen, että Raamattu ei olekaan kokonaan totta ja Jumalan Sanaa. Se on monista lähteistä koottu ihmisten kirjoittama osittain fiktiivinen kirjoituskokoelma.

Tästä alkoi tiedon jano ja etsiminen, joka johti lopulta kristinuskon hylkäämiseen. Ihmettelen näin jälkikäteen, miten olin voinut pitää totena ne asiat, joita vanhempani ja koko lapsuuden ympäristö todeksi sanoivat. Nyt pidän niitä varmasti keksittyinä valheina, joiden avulla on pyritty hallitsemaan kansoja ja ihmisiä kautta historian. Mukana on myös selvää taikauskoa, jolla ei ole mitään tekemistä totuudellisuuden kanssa.

Miksi kerron tämän kaiken. Siksi, että toivon jonkun muunkin etsivän sielun kyseenalaistavan oman uskonsa. Kestääkö se todellisen koettelun? Onko se ehdoton totuus? Tiedätkö sen, miten Raamattu on syntynyt ja mitä se pitää sisällään? Jos et, niin miksi et ottaisi siitä selvää? Totuus tekee vapaaksi, joten miksi et ottaisi vastaan totuutta näistä asioista?

99

648

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ex-herätyskristitty

En ole ollut helluntailainen, mutta koin nuorena voimakkaan uskoontulon nuorisoherätyksen vaikuttaessa paikkakunnallani. Olimme tiukasti Raamatun opetukseen pitäytyviä pietistejä.
      Vaikka toimin nuorten seurakunnassa varsin aktiivisesti puhujana ja ovityön tekijänä kristillistä materiaalia jakaen, aloin jossain vaiheessa epäillä uskonoppimme oikeellisuutta. Siihen vaikutti varmasti myös opiskeluni. Ebnsin riitelin seurakunnassamme olevia "isien perinnäissääntöjä" vastaan, mutta melko äkkiä jouduin myöntämään, ettei Raamattukaan ollut kirjaimellisesti totta. Yhä enemmän ilmeni älyllisiä ristiriitoja uskonopin ja tietojeni välillä. Se johti uskonopin tarkempaan pohtimiseen ja väitteiden peilaamiseen tieteellisen tiedon suhteen. Rukouksistani huolimatta uskoin vuosi vuodelta vähemmän. Pitkän ja raskaan prosessin jälkeen luovuin uskostani.

Nyt olen aivan tyytyväinen elämääni. Joudun itse ottamaan vastuun asioista, joita aikaisemmin sysäsin Jumalalle. Samalla sain myös vapauden elää elämääni omantuntoni ja periaatteitteni mukaan ilman, että joku toinen jatkuvasti pyrkisi ohjailemaan, mitä minun tulee tehdä ja mitä en saisi tehdä. Tieteellisen ja humanistisen maailmankuvan omaksuminen vapautti minut todelliseen henkiseen vapauteen ja tietenkin samalla vastuuseen omista teoistani. Nyt voin sanoa, että hyvin menee.

• Anonyymi

Vastuu omista teoista on myös uskovalla.
        Elämä sulla varmasti hyvin menee mutta elämä jatkuu kuoleman jälkeen vaikka sinä et enää siihen uskokkaan. Se paikka mihin kuoleman jälkeen päätyy niin sittempä on jälkeenpäin turha itkeä jos taivaaseen ei pääsekkään. Niin kuin tiedät ne paikat ovat ikuiset.

• herätkää

Olen tullut uskoon. Olen tehnyt evankeliumin työtä. Olen lukenut Raamatun moneen kertaan. Olen tavannut todellisia uskovia. Olen tavannut valehtelijoita, teeskentelijöitä. Olen tutkinut kriittisesti Raamattuun suhtautuvien sepustuksia. Tiedän, että Raamattu on kirjojen kokoelma. On viisauskirjallisuutta, on kaunokirjallisuutta, löytyy myös selvää Jumalan sanaa.

Raamattu on tinkimättömän rehellinen. Silloinkin kun Jumalan miehet ovat langenneet ja tehneet tekoja jotka ovat Jumalalle kauhistus, silloinkin niistä on kerrottu totuudenmukaisesti.

Tämä kaikki on ollut niin vapauttavaa, että tänään olen enemmän kristitty kuin koskaan.

• Ihan vain mielenkiinnosta kysyisin mistä olet jumalan sanaa löytänyt ja kuinka sen erottaa muiden tuottamista sanoista?

En pidätä hengitystä odottaessani vastausta.

• herätkää

Minäkin hengitän näpytellessäni vastausta, joka sinällään on itsestäänselvyys. Koko Uusi testamentti on Jumalan henkäyttämä. Nämä Kirjoitukset ovat Pyhästä Hengestä. Niinpä niitä on turha myöskään yrittää tulkita muuta kuin Pyhän Hengen avulla.

• herätkää kirjoitti:

Minäkin hengitän näpytellessäni vastausta, joka sinällään on itsestäänselvyys. Koko Uusi testamentti on Jumalan henkäyttämä. Nämä Kirjoitukset ovat Pyhästä Hengestä. Niinpä niitä on turha myöskään yrittää tulkita muuta kuin Pyhän Hengen avulla.

Epärehellisen uskonharhaisen tapaan vastasit itsellesi, ksoka et kestä ajatusta vaastauksesta.

Satiun kuitenkin aavistamaan petollisen juonesi, mutta en huomaa minkäänlaista edes yritystä tuottaa vastaus kysymykseeni.

Haluatko polvirukouksella kokeilla innoitusta epäjumalaltasi?

Yrityksesi oli nimittäin tuhoon tuomittu, kuten kaikki jumalvalheeseen sortuneet ovat aina ennemmin tai myöhemmin huomanneet. Epäjumalanpalvojilla ei ole mitään annettavaa, pelkkiä valheita alusta loppuun.

• herätkää

Eläpä kehtoo..

• EntäOrjuus
        herätkää kirjoitti:

"Koko Uusi testamentti on Jumalan henkäyttämä. "

Myös seuraavako:
        "Jos olet kutsuttu orjana, älä siitä murehdi; mutta vaikka voisitkin päästä vapaaksi, niin ole ennemmin siinä osassasi."

• herätkää

Paavali viittaa tässä ajan käytäntöön. Vapautettu orja oli vapaa lähtemään. Usein oli kuitenkin tapana jäädä isäntänsä palvelukseen.

• TasaArvo
        herätkää kirjoitti:

Paavali viittaa tässä ajan käytäntöön. Vapautettu orja oli vapaa lähtemään. Usein oli kuitenkin tapana jäädä isäntänsä palvelukseen.

Ei siinä kyllä niin lue.

Siinä sanotaan että orjan ei tule murehtia orjan osaansa. Lisäksi sanotaan että orjalla voi joskus olla mahdollisuus päästä vapaaksikin mutta silloinkin on parempi jäädä orjaksi.

Sellaista tasa-arvoa kristinuskossa ;)

• herätkää

Ei tietenkään tulekaan. Vapaana kutsuttu on Kristuksen orja. Paavali puhuu osaansa tyytymisestä. Kun on elatus ja vaatteet pitäisi ihmisen olla tyytyväinen. Paavali suoraan varoittaa osaansa tyytymättömistä valittelijoista, ja rahaa himoitessaan monet ovat lävistäneet itsensä monella tuskalla.

Paavali oli aikaansa edellä monessa suhteessa. Paljon ennen nykyistä ilmastonmyytoskeskustelua.

• Anonyymi
        herätkää kirjoitti:

Ok, hyvä, että myönnät, että Uusi testamentti ei ole Jumalan kirjoittama eikä Jumala ole pakottanut ketään kirjoittamaan juuri niitä sanoja, joita siellä lukee. Joten myönnät samalla, että ihmiset ne on ne, jotka ovat sen kirjoittaneet. Eli joukkoon mahtuu kaikenlaista kirjoittajan omaa agendaa ja aikansa historiankuvausta kirjoittajan omalta näkökannalta. Joten Pyhän Hengen lisäksi on tietenkin luonnollista, että lukija yrittää ymmärtää kirjoituksia myös ihan maalaisjärjellä.

Kun kommentoija sanoo, että "Niinpä niitä on turha myöskään yrittää tulkita muuta kuin Pyhän Hengen avulla", niin kommentoija tarkoittaa, että juuri kommentoijalla on ainoa oikea ymmärrys asiaan. Pyhä Henki on siis = kommentoija. Muulla ei väliä.

• olenvapaa

Täällä yksi,joka on löytänyt rauhan lähtemällä pois tällaisista huuhaa lahkoista.Pahimmat kiusaajat ovat olleet uskikset,en koskaan heiltä ole saanut apua ja elämässäni on ollut todella vaikeita hetkiä.Lähimmäiset ovat tulleet aivan muualta.Lapsuudesta asti olen elänyt hellariperheessä,jossa tapahtui kauheuksia.Sisaruksissani on seurakunnassa toimivia,ovat petoja,toivoneet kuolemaani!!

• anonyymi_Tpe

Voimia aloittaja.kovan koulun olet käynyt.
        Minullakin vastoinkäymisiä mutta ei mitään..
        Olen myös pohtinut viime aikoina enemmän tieteen kannalta asiat.Olen entinen hellari.myös baptismi ja vapaakirkko tuttuja.

• herätkää

Joo uskovaiset on ihan perseestä, uusateistit on hyviä ja moitteettomia ihmisiä. Mutta ei mitään...

• herääitse
        herätkää kirjoitti:

Joo uskovaiset on ihan perseestä, uusateistit on hyviä ja moitteettomia ihmisiä. Mutta ei mitään...

Totta sanoit,uskikset ovat perseestä ja puhun kokemuksen äänellä.Jos en olisi lähtenyt heidän läheltä pois,en olisi löytänyt elämää,fyysistä ja henkistä parantumista.

• L_S
        herääitse kirjoitti:

Totta sanoit,uskikset ovat perseestä ja puhun kokemuksen äänellä.Jos en olisi lähtenyt heidän läheltä pois,en olisi löytänyt elämää,fyysistä ja henkistä parantumista.

Ajattelit sitten kirjoittaa kaikkien uskovaisten puolesta, koska olet kokenut pettyneesi uskoviin? Uskoviin ihmisiin voi pettyä ihan yhtälailla kuin ateisteihin tai kehen hyvänsä, jostain syystä se viha siitä pettymyksestä kohdistuu uskoon ja Jeesukseen.

• vapauteen
        L_S kirjoitti:

Ajattelit sitten kirjoittaa kaikkien uskovaisten puolesta, koska olet kokenut pettyneesi uskoviin? Uskoviin ihmisiin voi pettyä ihan yhtälailla kuin ateisteihin tai kehen hyvänsä, jostain syystä se viha siitä pettymyksestä kohdistuu uskoon ja Jeesukseen.

Niin tyypillistä farisealaista liirumlaarumia.Jos joku on kokenut kauhut uskisten kautta,hänen tulee ja on oikeus kertoa siitä.Varmasti on monia,jotka ovat kokeneet saman.

• L_S

Sinä koet sen liirumlaarumiksi, toki sinulla on oikeus niin ajatella... Tulee olemaan aina niitä, jotka kokevat ja ehkä aiheestakin, uskovaisten toimineen toisin kuin olisi kokenut olevan oikein... uskoville kaiken lisäksi ladataan odotusarvoja enemmän, koska aika moni varmaankin odottaa uskovaisten käyttäytyvän ja kohtelevan heitä kuin odottaisi Jeesuksen tekevän ja kun uskovat toimivat toisin... pettymys on ymmärrettävää.

• vapauteen
        L_S kirjoitti:

Sinä koet sen liirumlaarumiksi, toki sinulla on oikeus niin ajatella... Tulee olemaan aina niitä, jotka kokevat ja ehkä aiheestakin, uskovaisten toimineen toisin kuin olisi kokenut olevan oikein... uskoville kaiken lisäksi ladataan odotusarvoja enemmän, koska aika moni varmaankin odottaa uskovaisten käyttäytyvän ja kohtelevan heitä kuin odottaisi Jeesuksen tekevän ja kun uskovat toimivat toisin... pettymys on ymmärrettävää.

Kiitos,vastasit asiallisesti,tätä juuri kaipasin.Eikö se niin pitäisi olla,jos on Jeesuksen seuraaja,että hedelmä näkyisi?

• L_S

Pitäisi näkyä.

Se antaa negatiivisen ja vääränlaisen kuvan Jeesuksesta, jos uskovat, ovat raadollisia... ihmiset katsovat toisiin uskoviin ihmisiin ja ajattelevat näkevänsä heissä jotain Jeesuksesta ja he odottavat saavansa sellaisen kohtelun kuin Jeesus lähestyisi heitä.. ja kun ihmiset ovatkin kylmiä, eivätkä yhtään odotusarvojen mukaisia... he pettyvät... Jeesuksen todistuksen tulisi tulla ilmi meissä uskovissa, ikävä kyllä... aika usein me uskovat olemme pettäneet ne odotukset.... emme aina edes ymmärrä itsekään kuinka suuri vaikutus sillä on ympäröivään maailmaamme.

Uskovien tulisi olla todistus, Jeesuksesta.

• vapauteen
        L_S kirjoitti:

Pitäisi näkyä.

Se antaa negatiivisen ja vääränlaisen kuvan Jeesuksesta, jos uskovat, ovat raadollisia... ihmiset katsovat toisiin uskoviin ihmisiin ja ajattelevat näkevänsä heissä jotain Jeesuksesta ja he odottavat saavansa sellaisen kohtelun kuin Jeesus lähestyisi heitä.. ja kun ihmiset ovatkin kylmiä, eivätkä yhtään odotusarvojen mukaisia... he pettyvät... Jeesuksen todistuksen tulisi tulla ilmi meissä uskovissa, ikävä kyllä... aika usein me uskovat olemme pettäneet ne odotukset.... emme aina edes ymmärrä itsekään kuinka suuri vaikutus sillä on ympäröivään maailmaamme.

Uskovien tulisi olla todistus, Jeesuksesta.

Sait minut itkemään,hyvässä mielessä,joku pato murtui,aivan kuin olisin tuntenut taivaallista rakkautta.

• L_S kirjoitti:

Monet luopuvat juuri siksi, että he katsovat niin paljon epätäydellisiin muihin uskoviin, kun pitäisi katsoa täydelliseen Jeesukseen, joka on uskon kohde.

• mitäihmettä
        Lounaistuulet kirjoitti:

Monet luopuvat juuri siksi, että he katsovat niin paljon epätäydellisiin muihin uskoviin, kun pitäisi katsoa täydelliseen Jeesukseen, joka on uskon kohde.

Mut kun en näe Jeesusta.Jeesuskin tarvitsi lähelleen rakastavia ja luotettavia ihmisiä.Aina saarnataan samaa,älä odota ihmisiltä,katso Jeesukseen ym.En voi ymmärtää tuollaista.Jos raamatun aikaan uskovat olivat yhtä,miksi samaa ei saisi nytkin toivoa?

• mitäihmettä kirjoitti:

Mut kun en näe Jeesusta.Jeesuskin tarvitsi lähelleen rakastavia ja luotettavia ihmisiä.Aina saarnataan samaa,älä odota ihmisiltä,katso Jeesukseen ym.En voi ymmärtää tuollaista.Jos raamatun aikaan uskovat olivat yhtä,miksi samaa ei saisi nytkin toivoa?

Lue Raamatusta, millainen hän oli ja miten armollisesti hän kohteli heikkoja ja erehtyviä ihmisiä.

• L_S

Näen ystävällisen hymysi kaukaa,
        sinulla on ystävälliset silmät ja punainen mekko.

Istun hiljaa ja toivon, että huomaat minut.

"Kerro minulle, miksi sydämeeni sattuu?"
        "Kerro minulle, miksi ahdistus valtaa mieleni?"
        "Kerro minulle, miksi olen rauhaton?"

Kävelet ohitseni.
        Syöt kanelipullaa ja kahvia sokerilla.
        Naurat hersyvästi hyvässä seurassa.

Sunnuntain saarnassa pastori kertoo,
        kuinka tulee turvata yksin Jeesukseen,
        ei uskoviin ihmisiin.

Kuinka voisin turvata johonkin mitä en ymmärrä.
        Sydämeeni yhä sattuu, olen ahdistunut ja rauhaton.

Olen vihainen.
        Olen haavoilla.
        Lähden pois.

• vapauteen
        L_S kirjoitti:

Näen ystävällisen hymysi kaukaa,
        sinulla on ystävälliset silmät ja punainen mekko.

Istun hiljaa ja toivon, että huomaat minut.

"Kerro minulle, miksi sydämeeni sattuu?"
        "Kerro minulle, miksi ahdistus valtaa mieleni?"
        "Kerro minulle, miksi olen rauhaton?"

Kävelet ohitseni.
        Syöt kanelipullaa ja kahvia sokerilla.
        Naurat hersyvästi hyvässä seurassa.

Sunnuntain saarnassa pastori kertoo,
        kuinka tulee turvata yksin Jeesukseen,
        ei uskoviin ihmisiin.

Kuinka voisin turvata johonkin mitä en ymmärrä.
        Sydämeeni yhä sattuu, olen ahdistunut ja rauhaton.

Olen vihainen.
        Olen haavoilla.
        Lähden pois.

Ja taas sait minut itkemään,niin osuva oli kirjoituksesi.Olet ollut Jumalan käytössä kohdallani,kiitos.

• L_S
        vapauteen kirjoitti:

Ja taas sait minut itkemään,niin osuva oli kirjoituksesi.Olet ollut Jumalan käytössä kohdallani,kiitos.

Voi ei, itketän sinua... :)
        käsitin kuitenkin, että koit sen olevan hyvällä tavalla... ehkä puhdistavaa tai jotenkin koskettavaa itkua?... itkeäkin voi niin monella tavalla... tosin, jopa se... että sattuu, voi jotenkin... kasvattaa ja sillä voi olla muuttava vaikutus tai ainakin sen voi kokea niin.... tai minä ehkä olen kokenut niin... en tiedä miten muut ihmiset... jonkin itkeminen pois, voi olla kokemuksena raskastakin.

• vapauteen
        L_S kirjoitti:

Voi ei, itketän sinua... :)
        käsitin kuitenkin, että koit sen olevan hyvällä tavalla... ehkä puhdistavaa tai jotenkin koskettavaa itkua?... itkeäkin voi niin monella tavalla... tosin, jopa se... että sattuu, voi jotenkin... kasvattaa ja sillä voi olla muuttava vaikutus tai ainakin sen voi kokea niin.... tai minä ehkä olen kokenut niin... en tiedä miten muut ihmiset... jonkin itkeminen pois, voi olla kokemuksena raskastakin.

Itkin patoja,joka piti murtua.Kirjoituksesi oli kuin minusta kirjoitettu.Kyllä se sattui,kun jotain tuskaa pitikin tulla ulos.Tänään olen vapautuneempi,kiitos Taivaan Isälle ja sinulle.

• Anonyymi
        Lounaistuulet kirjoitti:

Uskovan tehtävänä on vaeltaa Herrasssa. Muiden vaellus ei saa ratkaista omaa vaellusta. Päin vastoin meidän tulee tukea ja rohkaista sellaista, joka ontuu.

• Anonyymi
        anonyymi_Tpe kirjoitti:

Voimia aloittaja.kovan koulun olet käynyt.
        Minullakin vastoinkäymisiä mutta ei mitään..
        Olen myös pohtinut viime aikoina enemmän tieteen kannalta asiat.Olen entinen hellari.myös baptismi ja vapaakirkko tuttuja.

Tiede on realistinen näkemys asioihin . Ei tartte kun katsoa palstoja covid19 rokotuksista niin näkee keitä kieltäjät ovat .

joten ottaa vielä pari sukupolvea varmaan ennenkö kehitys on päässyt tasapainoon ja ihmiset ymmärtää asioita ilma uskonnollisia tulkkauksia .
        Tietämättömyys on iskostunut näiden ” tulkkaajien” aivoihin oikein kunnolla ja sillä kirjoittelevat nettiin inhottavia tekstejä

• Anonyymi
        L_S kirjoitti:

Eiköhän se ” kaikkien ” sana stemmaa hyvin, koska koko lahko ajattelee samalla tavalla ja se tapa määrää miten paljon ketäkin johdetaan harhaan samalla mallilla kuin koko poppoo

• Anonyymi
        Lounaistuulet kirjoitti:

Jarru Potteri kirja on kans jännittävää lukemista ,

• L_S

Jeesus on totuus, tie ja elämä. Kaiken voi kyseenalaistaa... olen niin joskus tehnytkin... oikeastaan Jeesus näytti olevansa totta, juurikin sen kautta... että etsin totuutta ja sallin itseni kyseenalaistaakin asioita, vaikka muiden uskovien taholta sitä olisi kauhisteltukin... minulle kävi toisin kuin sinulle, sain uskon varmuuden, koska Jeesus näyttäytyi todellisena Henkensä kautta. Tietenkin se vaati sitä, että käännyin takaisin kyseenalaistamisen tieltä, Jeesuksen luokse, tielle ja uskoin, Hänen olevan totta.

Olen vapaampi kuin koskaan ennen olen ollut ja eheämpi.

• Niinsevaanonpi

Niin. Uskovat joutuvat seulotuksi. Kaikki eivät valitettavasti pääse perille asti.

"Simon, Simon, katso, saatana on tavoitellut teitä valtaansa, seuloakseen teitä niinkuin nisuja;"
      Luuk 22:31

• vallevalhettelija

>>>"Simon, Simon, katso, saatana on tavoitellut teitä valtaansa, seuloakseen teitä niinkuin nisuja;"<<<

"Valheen kaikella voimalla"

• Niinsevaanonpi
        vallevalhettelija kirjoitti:

>>>"Simon, Simon, katso, saatana on tavoitellut teitä valtaansa, seuloakseen teitä niinkuin nisuja;"<<<

"Valheen kaikella voimalla"

Juuri niin. Valheella vihollinen operoi.

• Hohhoijakkata_

Olipa typerä keskustelu.

• se että on paljon uskontoja, ihminen alkoi miettiä viisastua. aivot kasvaa kokoajan
      2100 syntyy lapsia jotka miettivät isoja asioita ,näin on käynyt jo miljoonia vuosia
      sitten..nyt olemme meidän ihmiskehitys vaiheessa ..juuri tuo minä olen oikeassa
      asenne kertoo sen että nyt 2019 ihminen ajattelee paljon vain itseään,,selviytyäkseen,,rahan tullessa elämän pitimiksi ..kaikki muuttuu..
      tiedämme sen ok olemme niin yksin avaruudessa ..jännää

• Joonas.Jantti

Ymmärrän sen, miksi vanhempani ja sukuni ja entiset ystäväni pitävät totena evankeliumin ja Raamatun kirjoitukset. He pelkäävät. Se on myös opittu ja siten tavallaan peritty osa heidän elämäänsä. He eivät uskalla kyseenalaistaa ja olla erilaisia kuin muut heidän läheisensä, vaikka vastoinkäymisiä ilmenee ja läheisiä kuolee.

Olen sitä mieltä, että vihamielinen suhtautuminen entisiin uskoviin ystäviin ja sukuun ei ole oikea tapa. On parempi osoittaa ymmärrystä heitä kohtaan ja yrittää pitää yllä jonkinlaista suhdetta heihin, jos se suinkin heistä riippuvista syistä johtuen on mahdollista. On niinkin ahdasmielisiä lahkoja, että he sanovat kaikki suhteensa irti luopioihin. Jos niin on tapahtunut, niin sittenkin on hyvä yrittää ymmärtää heitä. Olinhan itsekin ennen samanlainen...

Joten ei pitäisi olla kovin kärkäs tuomitsemaan muita asioista, joihin on itse ollut aiemmin syyllinen, olipa sitten aivopesun uhri tai ei. Suurin osa on uhreja ja vain asiat aikuisten oikeasti tietävät seurakuntien johtajat ja pastorit ovat todellisia syyllisiä, koska he tietävät totuuden (Raamattu ei ole kokonaan totta), mutta vaikenevat siitä ja pitävät uskovia otteessaan kertomalla heille valheita. Sitä se valta ja rahanhimo (palkka) teettää...

• 08646

Enpä tuota etsi seuraa seurakunnista ei siellä sen takia käydä.

Miksi tungette itseänne porukoihin?

• 087577

Itse käyn kirkossa ei tulisi mieleenkään jäädä tekemään tuttavuutta kenenkään kanssa. Käyn seurakunnassa ja kun pappi sanoo aamenen häviän vähin äänin maisemista.

Turha täällä on valittaa minkälaisia uskovaiset on...

• Liekö Jumala mikään syypää auto-onnettomuuksiin. Itse olen havainnut, että saatana järjestää niitä sekä myös taivaat. Monet eivät usko, että myös taivaat ovat tuhoutuvia asukkaineen. Apostoli Pietari kirjeessään sanoo kolmannesta taivaasta, että luultavasti sieltä selviää ja pelastuu vain noin saman verran asukkeja kuin Nooan tulvasta eli kahdeksan - pahimmassa tapauksessa. Myös sanotaan, että taivaat katoavat pauhaten - tulikasteessa.

Taivaan asukkaat ovat kuin enkeleitä? Joka tapauksesssa elleivät taivaat syyllistyisi pahantekoon maan päällä ei niitä voitaisi tuomita milloinkaan. Luulen, että sen vuoksi kun taivas on joutumassa itse ahdingoon ja koetukseen sen asukit aiheuttavat onnettomuuksia maan päällä.

Kun mulla on tietoa paljon niin itse lähtisin sille linjalle, että en luopuisi uskostani, vaan ottaisin tuomarin, lainsäätäjän ja esikuvan aseman taivaisiin nähden harteilleni. Ryhtyisin leikkimään enkelten ja taivaiden tuomaria. Olen sitä mieltä, että nykyisin on saatavana LÄPINÄKYVÄÄ, AVOINTA JA PALJASTAVAA OPETUSTA JA TIETOA lähes kaikesta taivaan ja maan välillä. Vuonna 1998 Ihmisen Pojan ilmestyksessä kerrottin, että tänä nykyisenä aikana Ilmestys 12 ja Joh. 16:25 käyvät toteen.

Ei ole muuta pyhää kuin yksin Isä. Kaikki muut ovat enemmän tai vähemmän valmista pässinlihaa. Luulen, että voitte kyllä vihoitella seurakunnalle, uskonnoille, taivaalle ja enkeleille hyvin paljon ja olette siinä oikealla tiellä ja ehkä se jopa helpottaa. Tosiasia on kuitenkin, että kaikesta noista luopumisen asemesta voi myös asettua itse niiden asemaan ja yrittää olla parempi kuin nuo, jotka itse asiassa ovat NE USKOSTA LUOPUNEET JA PAATUNEET JA TEKOPYHÄT, JOITA USKONTO EI PALJOA ENÄÄ KIINNOSTA MUUTA KUIN SILMÄNLUMEEKSI. Ehkä olette itse ollut uskossa ja nuo ovat luopuneet ja tekopyhästi ja teeskennellen väittävät muuta. Oletteko ottanut tämän vaihtoehdon huomioon?

Että itse olette totuudessa ja uskossa ja taivas, seurakunta ja enkelit vain teeskentelevät suuressa voimassaan ja vallassaan, joka on turmellut heidät. Itse en luovu uskosta, mutta todistan ja tunnustan kyllä, että MELKEIN KAIKKI MUUT OVAT LUOPUNEET.

Monet jo laittavat pilejä pussiin ja ovat ehkä sulkemassa oviaan. Ryöstettyään sitä ennen rahat ja sydämen monilta raamattuun luottaneilta. Mutta vuoden 2028 tienoilla tullee Jumalan valtakunta ja monet Korkeimman PYHÄT nostavat päänsä sitä ennen ja puhuvat totta. Ehkä olette Yksi noista Korkeimman Pyhistä, jotka kuuluvat Jumalan valtakuntaan eikä suinkaan taivasten valtakuntaan. Ottakaa toki edelleen kantaa asioihin ja todistakaa totuudesta, vaan sijanne tulette löytämään luultavammin Jumalan valtakunnasta ettekä sentään vainoavasta taivaasta? Korkeimman pyhät eivät luultavasti ole taivasten valtakunnat, vaan aivan eri joukko ihmisiä.

• huuhaataolituo

Oli varsin erikoinen kirjoitus tuo, että taivaat järjestävät liikenneonnettomuuksia. Aivan käsittämätöntä huuhaata. Ja muutoinkin tuo kirjoitus on jostain huuhaa konttorista kotoisin!

Kuka on liikenteess', kuka ajaa autoa? Ihmiset ovat vastuussa liikenneonnettomuuksista, ihan joka ainoasta. Harvoin tulee sellaisia tilanteiteita, että liikenneonnettomuuksia sattuu muista syistä; no luonnonolosuhteet voivat joskus järjestää niitä, tie sortuu alta maanjäristyksessä, tulva tulee ja vie auton ja ihmiset mennessään, mutta ne on kuitenkin poikkeuksia, Niitäkään eivät taivaat järjestä, vaan ne vain sattuvat kohdalle, jos ovat sattuakseen.

On mannerlaatat, on sääilmiöt on tällainen luonto, joka eri alueilla joskus on alttiimpi aikaansaamaan enemmän ilmiöitä kuin muualla.

Tuosta muusta huuhaasta en viitsi edes kommentoida, se on niin huuhaata, että jokainen sen huuhaaksi ymmärtää!

• LoogisestiAjatellen

"Liekö Jumala mikään syypää auto-onnettomuuksiin. Itse olen havainnut, että saatana järjestää niitä sekä myös taivaat. "

Jos olen oikein ymmärtänyt, teidän mielestänne alussa ei ollut muita kuin tuo Jumalanne , joka on kaikkivaltias ja kaikkitietävä. Siitä lähtöasetelmasta katsoen ei kannata saatanaa tai taivaita syyttää mistään. Kaikki on kyllä sen Jumalanne ansiota/syytä.

• aloittajalle.sana

Hyvä, kun hylkäsit oman uskosi. Omalla uskolla ei ihmisen pelastus ole taattu.
      Ja kun sinun perustuksesi on maantasalla, niin siihen on mahdollisuus rakentaa Hengellinen huone, jonka päämäärä on iankaikkinen elämä.

Maailmanperustukselle rakennetut huoneet näkyvät ajassa aika ikävinä rakenteina, jossa lapsemme on uhrattu Molokille, eli ajan jumalalle.
      Siksipä he vaikka tuolla merilapissa kuolevat huumeisiin, se on juuri meidän harhaisten isien elämäntulosta, joista moni kävelee mäyräkoiraa ulkoillen kotiaan.

• Samaatietä

Olen pahoillani menetyksiesi johdosta!

Tunnen uskovana olevani enemmän vapaa ja elävä kuin ei-uskovana. Molemmista kokemusta.

• elämäntarkoituson

Aloituskirjoitus lienne feikki eli tarkoitushakuinen ateistin kirjoitus, jolla yritetään tämän elämän vastoinkäymisiä luettelemalla tehdä tyhjäksi Jumalan todellisuus.

Jumalan todellisuus ei ole riippuvainen niistä elämän olosuhteista ja asioista, joita meille tapahtuu. Jokaisen ihmisen matka on täällä ajassa erilainen, toiset syntyvät ilman mitään mahdollisuuksia, vammaisina, niin ettei elämä anna ollenkaan sitä, kuin meille terveinä syntyneille. Meille itse kullekin voi tapahtua mitä tahansa, Jumala ei ole luvannut mitään helpppoa tietä omilleen eikä kenellekään.

Sen minkä Jumala on luvannut, on se, että usko Herraan Jeesukseen, niin sinä saat iankaikkisen elämän ja saat kulkea tämänkin ajan Jeesuksen kanssa. Me olemme turvassa hyvinä päivinä ja me olemme turvassa huonoina päivinä ja elämässä ja kuolemassa. Me voimme luottaa siihen, että tämä elämä on vain matka kohti sitä täydellistä onnen elämää, joka iankaikkisessa elämässä meitä odottaa. Tuo tietoisuus vapauttaa meidät olemaan ihmisiä, etsimään ja löytämään omat kykymme ja mahdollisuutemme ja olemaan vastuullisia kaikessa tekemisessämme ja rakastamaan lähimmäisiämme ja auttamaan aina tarpeen tullen niitä ihmisiä, joita elämä vierellemme tuo.

Usko antaa meille tarkoituksen ja merkityksen elämäämme, emme ole täällä vain kuollaksemme, vaan elääksemme ja toimiaksemme niin, että emme ole vain täällä itseämme varten, vaan toteuttamaan sitä suurempaa kutsumusta, joka meille annetaan, jos sitä etsimme ja kysymme.

• MiksiEpäiletAloittajaa

Mielestäni aloitus vaikutti aivan rehelliseltä. Olen itse kulkenut samanlaisen tien uskovasta ei-uskovaksi. Monessa suhteessa voisin allekirjoittaa aloituksen, joitain yksityiskohtia lukuun ottamatta.
        Jumalan todellisuutta tai uskoa siihen eivät elämän vastoinkäymiset kaada, vaan absurdit väitteet universumista, Jumalasta ja Hänen tahdostaan.

Yksi pyhä Kirja, yksi Pyhä Henki sitä selittämässä ja yli 3000 keskenään riitelevää lahkoa.

• talonrakennus
        MiksiEpäiletAloittajaa kirjoitti:

Mielestäni aloitus vaikutti aivan rehelliseltä. Olen itse kulkenut samanlaisen tien uskovasta ei-uskovaksi. Monessa suhteessa voisin allekirjoittaa aloituksen, joitain yksityiskohtia lukuun ottamatta.
        Jumalan todellisuutta tai uskoa siihen eivät elämän vastoinkäymiset kaada, vaan absurdit väitteet universumista, Jumalasta ja Hänen tahdostaan.

Yksi pyhä Kirja, yksi Pyhä Henki sitä selittämässä ja yli 3000 keskenään riitelevää lahkoa.

Näistä kertomuksista jää vaikutelma, että "uskottiin mitä sanottiin", mutta henkilökohtaista suhdetta Jeesukseen ei syntynyt. Ja on rakennettu muutenkin hieman epärealistinen Jumala-kuva.

Monet ihmiset perustavan uskonsa sille miltä tuntuu: miten minä nämä asiat koen ja mikä on minun käsitykseni Jumalasta. Tai sitten kuunnellaan, mitä mieltä muut ovat ja niellään se pureskelematta. Jeesus vertasi tuollaista uskoa talon rakentamiseen hiekalle. Kun myrsky tulee, niin hiekalle rakennettu talo sortuu.

Uskonelämän pitäisi rakentua Jumalan sanan henkilökohtaiselle tutkimiselle ja kasvamiselle Kristuksen tuntemisessa. Jumalan sanan kalliolle rakennettu "uskon talo" ei horju eikä heilu, kun vaikeuksia tulee.

• Anonyymi

tyypillistä helluntailaisuudessa, kun kerrotaan , mikä helluntai-lahko todellisuudessa on, niin se helluntailaisten tyyli on vakio, kieltävät kaiken, ja sivuuttavat "se on feikki", näin saadaan hyvin ummistettua silmät, - ainakin itseltään.

• Tämäonelämää

Minullle ei ole tapahtunut läheskään niin paljon vastoinkäymisiä kuin aloittajalla. Kasvoin ankarassa uskonnollisessa yhteisössä ,paholaista usein ajettiin pois eri paikoista ja myös minusta. Vaimoni on sairas ja tuntuu että minulle ei annettu parhaita eväitä matkaan. Silti olen uskossa eikä tulisi mieleenkään luopua uskosta. Olen hieman kriittisesti ajatellut lapsuuden tapahtumia, mutta olen kiitollinen vanhemmilleni , koska muuten en ehkä olisi edes uskossa.

• Steyr

Minkä suunnan uskontokunnassa aloittajan kasvatus kotona ja seurakunnassa noin tapahtui?

• kokemustaon

Mitä väliä? Eihän seurakunta kasvata, vaan vahemmat. Ja vanhemmat kasvattavat sen mukaan kun heille on mielenterveyttä ja järkeä annettu. Samassa seurakunnassa on hyvin erilaisia perheitä ja kasvatusmetodeja.

• Steyr

Kyllä sillä vaan se merkitys on, että itsekukin osaa kiertää kyseisen lahkon. Ettei itse joudu samaan ruljanssiin kuin aloittaja, jos vahingossa menee kyseisen lahkon ovesta sisälle..

• Anonyymi
        Steyr kirjoitti:

Kyllä sillä vaan se merkitys on, että itsekukin osaa kiertää kyseisen lahkon. Ettei itse joudu samaan ruljanssiin kuin aloittaja, jos vahingossa menee kyseisen lahkon ovesta sisälle..

"ettei joudu samaan ruljanssiin"

voi, niitä on paljon jo pelkästään menneinä aikoina, ja uusi uhreja tulee,
        Uskonnon uhrit sivusto kertoo paljon.

"ei kaikki ole kultaa mikä kiiltää"

• Anonyymi

Olet kovia kokenut mutta minä sain uuden alun Jeesus ei ole hyljännyt minua. Minusta tuntuu että olet vihainen Jumalalle koska elämässäsi tapahtui niin paljon raskaita asioita vaikka tuosta kirjoituksesta on aikaa niin ajattelin vastata.
      Olen kiitollinen siitä että Jeesus ei unohtanut eikä hylännyt minua vaikka minä hylkäsin hänet.
      On hyvin tärkeää yrittää pysyä Jeesuksessa kiinni. Se että saan päästä taivaaseen on tavoitteeni. Haluat kai nähdä vielä lapsesi hän odottaa sinua taivaassa?

• Anonyymi

Jeesus sanoo:

"Ja MINÄ annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät IKINÄ HUKU, eikä KUKAAN ryöstä
        heitä MINUN kädestäni" Joh: 10: 28

"Se on JUMALAN TEKO, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt" Joh: 6: 29

kaikki kunnia Jumalalle, ilman ihmisen omia tekoja , "se on Jumalan teko". Amen.

• "Minusta tuntuu että olet vihainen Jumalalle koska elämässäsi tapahtui niin paljon raskaita asioita vaikka tuosta kirjoituksesta on aikaa niin ajattelin vastata."

Mutta eihän aloittaja puhunut mitään elämän raskaista tapahtumista, jotka johtivat uskosta luopumiseen. Vasta itse uskon menetys oli raskasta. Oma uskosta luopumiseni oli aika paljon aloittajaa vastaava, ja sittemmin olen kohdannut lukuisia kaltaisiasi uskovia, jotka täysin ohittavat kertomani perusteet uskon menetykselle ja alkavat selittää että "no kun olet vaan vihainen Jumalalle". Ei, en ole. Sen sijaan olen ärtynyt kaltaisiisi uskovaisiin. Yksikään ateisti ei ole voinut niin tehokkaasti viedä kunnioitustani uskovia kohtaan, kuin kaltaisesi uskovat itse.

"Se että saan päästä taivaaseen on tavoitteeni. Haluat kai nähdä vielä lapsesi hän odottaa sinua taivaassa?"

On ihan oikeasti hämmentävää miten moni uskova ei kykene käsittämään, että ihmisiä, jotka eivät usko Taivaaseen, on turha houkutella lupauksilla Taivaasta (tai vastaavisti ihmisiä, jotka eivät usko helvettiin, on turha uhkailla helvetillä).

• Anonyymi
        Michelarkangelo kirjoitti:

"Minusta tuntuu että olet vihainen Jumalalle koska elämässäsi tapahtui niin paljon raskaita asioita vaikka tuosta kirjoituksesta on aikaa niin ajattelin vastata."

Mutta eihän aloittaja puhunut mitään elämän raskaista tapahtumista, jotka johtivat uskosta luopumiseen. Vasta itse uskon menetys oli raskasta. Oma uskosta luopumiseni oli aika paljon aloittajaa vastaava, ja sittemmin olen kohdannut lukuisia kaltaisiasi uskovia, jotka täysin ohittavat kertomani perusteet uskon menetykselle ja alkavat selittää että "no kun olet vaan vihainen Jumalalle". Ei, en ole. Sen sijaan olen ärtynyt kaltaisiisi uskovaisiin. Yksikään ateisti ei ole voinut niin tehokkaasti viedä kunnioitustani uskovia kohtaan, kuin kaltaisesi uskovat itse.

"Se että saan päästä taivaaseen on tavoitteeni. Haluat kai nähdä vielä lapsesi hän odottaa sinua taivaassa?"

On ihan oikeasti hämmentävää miten moni uskova ei kykene käsittämään, että ihmisiä, jotka eivät usko Taivaaseen, on turha houkutella lupauksilla Taivaasta (tai vastaavisti ihmisiä, jotka eivät usko helvettiin, on turha uhkailla helvetillä).

Mutta olet joskus uskonut niiden olevan olemassa.

Uskon menetys jos tahtoo uskonsa menettää ei koskaan ole tahtonutkaan kunnolla uskoa ja ne asiat eivät ole olleet tärkeitä koska niistä on niin helppo luopua. Kun joku toinen ryhmä vain sanoo jotain muuta tai toista.

• Anonyymi kirjoitti:

Mutta olet joskus uskonut niiden olevan olemassa.

Uskon menetys jos tahtoo uskonsa menettää ei koskaan ole tahtonutkaan kunnolla uskoa ja ne asiat eivät ole olleet tärkeitä koska niistä on niin helppo luopua. Kun joku toinen ryhmä vain sanoo jotain muuta tai toista.

"Mutta olet joskus uskonut niiden olevan olemassa."

Aivan

"Uskon menetys jos tahtoo uskonsa menettää ei koskaan ole tahtonutkaan kunnolla uskoa ja ne asiat eivät ole olleet tärkeitä koska niistä on niin helppo luopua."

Tämä ei päde minuun (eikä ilmeisesti keskustelun aloittajaankaan), koska minä en uskostani halunnut luopua, vaan rukoilin uskonvahvistusta, koitin tukahduttaa epäilyjäni ja takertua uskoon kaikin keinoin. Ja uskon menetys oli niin kova paikka juuri siksi, että se oli niin tärkeä asia.

• Anonyymi

"Mutta olet joskus uskonut niiden olevan olemassa."

Aivan

"Uskon menetys jos tahtoo uskonsa menettää ei koskaan ole tahtonutkaan kunnolla uskoa ja ne asiat eivät ole olleet tärkeitä koska niistä on niin helppo luopua."

Tämä ei päde minuun (eikä ilmeisesti keskustelun aloittajaankaan), koska minä en uskostani halunnut luopua, vaan rukoilin uskonvahvistusta, koitin tukahduttaa epäilyjäni ja takertua uskoon kaikin keinoin. Ja uskon menetys oli niin kova paikka juuri siksi, että se oli niin tärkeä asia.

Uskon menetys siellä se sinun sydämessä on jos vain annat sille tilaa.
        Uskovaisen ihmisen lapsihan kuoli leukemiaan joten hän odottaa aloittaja miestä isäänsä taivaassa tai siis paratiisissa se on välitila ennen Kristuksen tulemista. Siinä on jo jotain minkä tähden kannattaa taistella uskon tie sinne perille asti taivaaseen.

• Anonyymi kirjoitti:

Uskon menetys siellä se sinun sydämessä on jos vain annat sille tilaa.
        Uskovaisen ihmisen lapsihan kuoli leukemiaan joten hän odottaa aloittaja miestä isäänsä taivaassa tai siis paratiisissa se on välitila ennen Kristuksen tulemista. Siinä on jo jotain minkä tähden kannattaa taistella uskon tie sinne perille asti taivaaseen.

"Uskon menetys siellä se sinun sydämessä on jos vain annat sille tilaa."

Mitä tuo edes tarkoittaa?

"Uskovaisen ihmisen lapsihan kuoli leukemiaan joten hän odottaa aloittaja miestä isäänsä taivaassa tai siis paratiisissa se on välitila ennen Kristuksen tulemista. "

Tämäpä on kummallinen oppi. Yleensähän opetetaan että Taivaaseen / Paratiisiin pääsee vasta viimeisen tuomion perusteella, ei ennen sitä. Ja mistä muka tietää, että kuollut lapsi pääsee taivaaseen, aivan yhtä hyvinhän hän voi joutua helvettiin, jos viimeinen tuomio olisi totta.

"Siinä on jo jotain minkä tähden kannattaa taistella uskon tie sinne perille asti taivaaseen."

Niin olisi, jos uskoisi tuollaista. Väitteesi ei perustu mihinkään tosiasioihin, vaan pelkkään sokeaan uskoon.

Ja pitää toistaa ihmettelyni siitä, miten moni uskova ei kykene käsittämään, että ihmisiä, jotka eivät usko Taivaaseen, on turha houkutella lupauksilla Taivaasta

• Anonyymi

"Uskovaisen ihmisen lapsihan kuoli leukemiaan joten hän odottaa aloittaja miestä isäänsä taivaassa tai siis paratiisissa se on välitila ennen Kristuksen tulemista. "

Tämäpä on kummallinen oppi. Yleensähän opetetaan että Taivaaseen / Paratiisiin pääsee vasta viimeisen tuomion perusteella, ei ennen sitä. Ja mistä muka tietää, että kuollut lapsi pääsee taivaaseen, aivan yhtä hyvinhän hän voi joutua helvettiin, jos viimeinen tuomio olisi totta.

"Siinä on jo jotain minkä tähden kannattaa taistella uskon tie sinne perille asti taivaaseen."

Niin olisi, jos uskoisi tuollaista. Väitteesi ei perustu mihinkään tosiasioihin, vaan pelkkään sokeaan uskoon.

Ja pitää toistaa ihmettelyni siitä, miten moni uskova ei kykene käsittämään, että ihmisiä, jotka eivät usko Taivaaseen, on turha houkutella lupauksilla Taivaasta

No tarkoitin että kun aloittaja oli uskovainen niin ajattelin hänen lapsensa olevan myös uskossa.

Niin sitten kun kirjat avataan viimeistään silloin taivaaseen.

Kun sinua ei kiinnosta usko enää niin miksi tällä sivulla sitten roikut?

• Anonyymi kirjoitti:

No tarkoitin että kun aloittaja oli uskovainen niin ajattelin hänen lapsensa olevan myös uskossa.

Niin sitten kun kirjat avataan viimeistään silloin taivaaseen.

Kun sinua ei kiinnosta usko enää niin miksi tällä sivulla sitten roikut?

"Kun sinua ei kiinnosta usko enää niin miksi tällä sivulla sitten roikut?"

Mutta kyllä minua kiinnostaa usko, tai lähinnä se, mitä uskovat tekevät uskonsa puolesta, esim.: siinä on jotain kiehtovaa kun uskova venkoilee hankalien kysymysten edessä, tai on jollain lailla koukuttavaa seurata miten niin moni uskova on valmis valehtemaan uskonsa puolesta tai vähintäänkin antamaan valheille hiljaisen hyväksynnän. Ja toki valheiden oikominenkin on yksi motivaationi aiheista.

• Anonyymi

"Kun sinua ei kiinnosta usko enää niin miksi tällä sivulla sitten roikut?"

Mutta kyllä minua kiinnostaa usko, tai lähinnä se, mitä uskovat tekevät uskonsa puolesta, esim.: siinä on jotain kiehtovaa kun uskova venkoilee hankalien kysymysten edessä, tai on jollain lailla koukuttavaa seurata miten niin moni uskova on valmis valehtemaan uskonsa puolesta tai vähintäänkin antamaan valheille hiljaisen hyväksynnän. Ja toki valheiden oikominenkin on yksi motivaationi aiheista.

Uskon sun kaltaisten luopuneen uskosta siksi että ette ole halunneet luopua jostain synnistä.
        Uskosta luopuminen on ollut tärkeämpää kuin Kristus.

• Anonyymi kirjoitti:

Uskon sun kaltaisten luopuneen uskosta siksi että ette ole halunneet luopua jostain synnistä.
        Uskosta luopuminen on ollut tärkeämpää kuin Kristus.

"Uskon sun kaltaisten luopuneen uskosta siksi että ette ole halunneet luopua jostain synnistä."

Ahaa, ilmeisesti älyllinen rehellisyys on siis synti? Kyvyttömyys luopua älyllisestä rehellisyydestä kun pohjimmiltaan oli syy uskoni menettämiseen.

"Uskosta luopuminen on ollut tärkeämpää kuin Kristus."

Jaa, että minä kärsin vuosikausia epäilyä ja henkistä tuskaa, jotta voisin pysyä Jeesukseen uskovana, ihan vaan siksi, että uskosta luopuminen oli minulle Kristusta tärkeämpää? Se oli aika raskas kokemus ja sitten tulee kaltaisia ylimielisiä lässyttäjiä, jotka tietävät asian minua paremmin. Ilmeisesti monelle ei vaan riitä älyllistä rehellisyyttä myöntää, että aidosti uskova voi menettää uskonsa vaikka haluaisi sen säilyttää. Miten useinkaan törkeä ja silmitön valehtelu ei merkitse hartaalle uskovalle yhtään mitään, jos sillä vain voi puolustella omaa kuppaista uskoa.

Teet arvokasta työtä ateismin levittämiseksi osoittaessasi miten halveksittavia kaltaisesi uskovat ovat.

• Anonyymi

"Uskon sun kaltaisten luopuneen uskosta siksi että ette ole halunneet luopua jostain synnistä."

Ahaa, ilmeisesti älyllinen rehellisyys on siis synti? Kyvyttömyys luopua älyllisestä rehellisyydestä kun pohjimmiltaan oli syy uskoni menettämiseen.

"Uskosta luopuminen on ollut tärkeämpää kuin Kristus."

Jaa, että minä kärsin vuosikausia epäilyä ja henkistä tuskaa, jotta voisin pysyä Jeesukseen uskovana, ihan vaan siksi, että uskosta luopuminen oli minulle Kristusta tärkeämpää? Se oli aika raskas kokemus ja sitten tulee kaltaisia ylimielisiä lässyttäjiä, jotka tietävät asian minua paremmin. Ilmeisesti monelle ei vaan riitä älyllistä rehellisyyttä myöntää, että aidosti uskova voi menettää uskonsa vaikka haluaisi sen säilyttää. Miten useinkaan törkeä ja silmitön valehtelu ei merkitse hartaalle uskovalle yhtään mitään, jos sillä vain voi puolustella omaa kuppaista uskoa.

Teet arvokasta työtä ateismin levittämiseksi osoittaessasi miten halveksittavia kaltaisesi uskovat ovat.

En ole ylimielinen. Se on oma asiasi kun haluat luopua et vain Kristuksesta vaan myös pelastuksesta ja ihan omasta tahdostasi.

Sellaista on mahdotonta pelastaa joka kerran on tullut uskoon mutta ei enää halua palata takaisin. Sinun kaltaiset taitaa olla niita jota sillä raamatun paikalla tarkoitetaan.

• Anonyymi kirjoitti:

En ole ylimielinen. Se on oma asiasi kun haluat luopua et vain Kristuksesta vaan myös pelastuksesta ja ihan omasta tahdostasi.

Sellaista on mahdotonta pelastaa joka kerran on tullut uskoon mutta ei enää halua palata takaisin. Sinun kaltaiset taitaa olla niita jota sillä raamatun paikalla tarkoitetaan.

"En ole ylimielinen. "

No sitten onnistut kovin hyvin luomaan sellaisen vaikutelman ohittamalla sen, mitä sinulle sanotaan, ja keksimällä tilalle omaan valehteluusi perustuvan selityksen.

"Se on oma asiasi kun haluat luopua et vain Kristuksesta vaan myös pelastuksesta ja ihan omasta tahdostasi. "

Mutta kun edelleen, minä en haluunnut luopua uskostani, vaan tein kaikkeni (paitsi älyllisestä rehellisydestä) että olisin voinut pysyä uskossa. Uskon menetys oli minulle erittäin kova paikka. Ja sitten kaltaisesi ylimielinen uskovainen tulee valehtelemaan, että se tapahtui omasta tahdostani.
        Mutta kuten sanoin, hartaalle uskovalle törkeä valehtelu ei merkitse mitään, jos sillä vain puolustaa omaa kuppaista uskoa. Samaten käsky olla antamatta väärää todistusta lähimmäisestä ei selvästikään merkitse mitään, jos uskoa pitää puolustella valehtelemalla lähimmäisestä.

Niin ja onko älyllinen rehellisyys syntiä?

• Anonyymi

"En ole ylimielinen. "

No sitten onnistut kovin hyvin luomaan sellaisen vaikutelman ohittamalla sen, mitä sinulle sanotaan, ja keksimällä tilalle omaan valehteluusi perustuvan selityksen.

"Se on oma asiasi kun haluat luopua et vain Kristuksesta vaan myös pelastuksesta ja ihan omasta tahdostasi. "

Mutta kun edelleen, minä en haluunnut luopua uskostani, vaan tein kaikkeni (paitsi älyllisestä rehellisydestä) että olisin voinut pysyä uskossa. Uskon menetys oli minulle erittäin kova paikka. Ja sitten kaltaisesi ylimielinen uskovainen tulee valehtelemaan, että se tapahtui omasta tahdostani.
        Mutta kuten sanoin, hartaalle uskovalle törkeä valehtelu ei merkitse mitään, jos sillä vain puolustaa omaa kuppaista uskoa. Samaten käsky olla antamatta väärää todistusta lähimmäisestä ei selvästikään merkitse mitään, jos uskoa pitää puolustella valehtelemalla lähimmäisestä.

En minä valehtele ja nämä kaikki kirjoitukset tarkoitin aloittajalle en sinulle.

Kysy sitä Jumalalta.

• Anonyymi

"En ole ylimielinen. "

Älyllinen rehellisyys tarkoitatko nyt sitä kun vaihdoit uskon hölynpölyyn no on se ainakin valetta koska se ryhmä väittää että Jumalaa ei ole olemassa ja että Jumala ei ole luonut maailman kaikkeutta niin kyllä niiden asioiden väittäminen että ei ole tapahtunut on valetta.

• Anonyymi kirjoitti:

En minä valehtele ja nämä kaikki kirjoitukset tarkoitin aloittajalle en sinulle.

Kysy sitä Jumalalta.

"En minä valehtele"

Kyllä valehtelet koska minä kerroin sinulle miten asia on, mutta valitsit olla muuttamatta kantaasi ja toistaa virheelliseksi tietämiäsi väitteitä.

"ja nämä kaikki kirjoitukset tarkoitin aloittajalle en sinulle."

Katsotaas mitä olet kirjoittanut vastaukseksi minulle:
        >>Mutta olet joskus uskonut niiden olevan olemassa.
        >>Kun sinua ei kiinnosta usko enää niin miksi tällä sivulla sitten roikut?
        >>Uskon sun kaltaisten luopuneen uskosta siksi että ette ole halunneet luopua jostain synnistä.
        >>Sinun kaltaiset taitaa olla niita jota sillä raamatun paikalla tarkoitetaan.

Ajattelit sitten kuitata aiemman valehtelusi valehtelemalla lisää?

"Kysy sitä Jumalalta."

Mitä? Sitäkö että onko älyllinen rehellisyys syntiä? No, kysyin, ei tullut vastausta. Neuvosi oli kelvoton.

Kommentissasi tuli ilmi kaksi asiaa, joita käy useasti uskovan kanssa keskustellessa:
        Ensinnäkin se, että aluksi uskova tietää hyvin itsevarmasti uskottoman asiat paremmin kuin henkilö itse, mutta sitten yht'äkkiä varmuus katoaakin kun pitäisi perustella väitteet.
        Toisekseen kehotit pyytämään vastausta Jumalalta. Jos oikeasti uskot, että Jumala saa vastauksia, mikset itse kysynyt? Se on jännä juttu miten ne, jotka kehoittavat kysymään Jumalalta milloin mitäkin, eivät itse noudata omaa kehoitustaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Älyllinen rehellisyys tarkoitatko nyt sitä kun vaihdoit uskon hölynpölyyn no on se ainakin valetta koska se ryhmä väittää että Jumalaa ei ole olemassa ja että Jumala ei ole luonut maailman kaikkeutta niin kyllä niiden asioiden väittäminen että ei ole tapahtunut on valetta.

" tarkoitatko nyt sitä kun vaihdoit uskon hölynpölyyn"

Ei, kun uskoni menetys oli lopputulos siitä, etten hylännyt älyllistä rehellisyyttä. Tarkoitan älyllisellä rehellisyydellä ihan sen sanakirjamerkitystä:
        https://wikinfi.icu/wiki/Intellectual_honesty
        Tosin lisäisin linkin määritelmiin vielä sen, että pyrkii vastaamaan suoraan ja kiertelemättä hankaliinkin kysymyksiin tai myöntää avoimesti jos ei niihin kykene vastaamaan

" on se ainakin valetta koska se ryhmä väittää että Jumalaa ei ole olemassa ja että Jumala ei ole luonut maailman kaikkeutta"

Miksi se on tyhmää? Unohdit kokonaan perustella väitteesi. En usko Jumalaan tai luomiseen, koska niistä ei ole mitään uskosta riippumatonta todistetta.

"kyllä niiden asioiden väittäminen että ei ole tapahtunut on valetta."

Se olisi valehtelua, jos minä tietäisin asian olevan niin. Minulla ei ole tietoa, että Jumalaa olisi olemassa tai että hän olisi luonut maailman. Todisteiden puutteessa on perusteltua olla uskomatta näihin väitteisiin.

Mitä mieltä muuten olet tuon toisen minulle vastailleen uskovan valehtulusta? Hyväksytkö sen? Vai oletko esimerkki jälleen yhdestä uskovasta, jolle törkeä valehtelu ei merkitse mitään, jos sillä puolustetaan uskoa?

• Anonyymi

" tarkoitatko nyt sitä kun vaihdoit uskon hölynpölyyn"

Ei, kun uskoni menetys oli lopputulos siitä, etten hylännyt älyllistä rehellisyyttä. Tarkoitan älyllisellä rehellisyydellä ihan sen sanakirjamerkitystä:
        https://wikinfi.icu/wiki/Intellectual_honesty
        Tosin lisäisin linkin määritelmiin vielä sen, että pyrkii vastaamaan suoraan ja kiertelemättä hankaliinkin kysymyksiin tai myöntää avoimesti jos ei niihin kykene vastaamaan

" on se ainakin valetta koska se ryhmä väittää että Jumalaa ei ole olemassa ja että Jumala ei ole luonut maailman kaikkeutta"

Miksi se on tyhmää? Unohdit kokonaan perustella väitteesi. En usko Jumalaan tai luomiseen, koska niistä ei ole mitään uskosta riippumatonta todistetta.

"kyllä niiden asioiden väittäminen että ei ole tapahtunut on valetta."

Se olisi valehtelua, jos minä tietäisin asian olevan niin. Minulla ei ole tietoa, että Jumalaa olisi olemassa tai että hän olisi luonut maailman. Todisteiden puutteessa on perusteltua olla uskomatta näihin väitteisiin.

Mitä mieltä muuten olet tuon toisen minulle vastailleen uskovan valehtulusta? Hyväksytkö sen? Vai oletko esimerkki jälleen yhdestä uskovasta, jolle törkeä valehtelu ei merkitse mitään, jos sillä puolustetaan uskoa?

Tarkoitatko valehtelulla sitä että kun sanoin sinulla tai aloittajalla olevan joku synti?
        No pyydän sitten anteeksi. Mutta monilla ihmisillä on joku synti ja sen tähden ovat luopuneet uskosta.

• Anonyymi kirjoitti:

Tarkoitatko valehtelulla sitä että kun sanoin sinulla tai aloittajalla olevan joku synti?
        No pyydän sitten anteeksi. Mutta monilla ihmisillä on joku synti ja sen tähden ovat luopuneet uskosta.

"Tarkoitatko valehtelulla sitä että kun sanoin sinulla tai aloittajalla olevan joku synti?"

En tarkoita. Tarkoitan sitä, kun sinä valehtelit, että luovuin uskosta koska en halunnut luopua jostain synnistä, vaikka olin kertonut ettei asia ollut. Valehtelit, että uskosta luopuminen oli minulle Kristusta tärkeämpää, vaikka olin kertonut että pyrin pysymään uskossa. Valehtelit, että halusin luopua Kristuksesta, vaikka olin kertonut että asia ei ollut niin, vaan päin vastoin, olisin tahtonut olla uskossa. Tarkoitan sitä valehtelit, että kaikki kirjoituksesi oli tarkoitettu aloittajalle, vaikka selkeästi puhuttelit minua niissä.

Unohdit vastata kysymyksiin:
        Jos oikeasti uskot, että Jumala saa vastauksia, mikset itse kysynyt?
        Onko älyllinen rehellisyys syntiä?

• Anonyymi

"Tarkoitatko valehtelulla sitä että kun sanoin sinulla tai aloittajalla olevan joku synti?"

En tarkoita. Tarkoitan sitä, kun sinä valehtelit, että luovuin uskosta koska en halunnut luopua jostain synnistä, vaikka olin kertonut ettei asia ollut. Valehtelit, että uskosta luopuminen oli minulle Kristusta tärkeämpää, vaikka olin kertonut että pyrin pysymään uskossa. Valehtelit, että halusin luopua Kristuksesta, vaikka olin kertonut että asia ei ollut niin, vaan päin vastoin, olisin tahtonut olla uskossa. Tarkoitan sitä valehtelit, että kaikki kirjoituksesi oli tarkoitettu aloittajalle, vaikka selkeästi puhuttelit minua niissä.

Unohdit vastata kysymyksiin:
        Jos oikeasti uskot, että Jumala saa vastauksia, mikset itse kysynyt?
        Onko älyllinen rehellisyys syntiä?

Olen sairastanut vasta syövän minä en jaksa sinun jaarituksiasi.

Minun ei tarvitse tuntea tuollaisesta syyllisyyttä. Olet luopunut Jeesuksesta vaikka se olisi kuinka raskasta niin hänestä olet luopunut.

Minä en halua enää koskaan luopua hänestä koska ilman häntä minulla eikä perheelläni tai suvullani ole toivoa. Jeesus antoi minulle tehtävän hän sanoi että tuo heidät Kristukselle. Minun sukulaiseni eivät ole pelastuneet. Paljon on vielä satoa senkin Herra sanoi. Yksi rukous aiheeni on että Jeesus konkreettisesti kohtaisi minun aviomieheni koska hän ei usko ennen kuin saa joko nähdä hänet tai jotain Herra kyllä tietää miten hän miestäni kutsuu.

• Anonyymi kirjoitti:

Olen sairastanut vasta syövän minä en jaksa sinun jaarituksiasi.

Minun ei tarvitse tuntea tuollaisesta syyllisyyttä. Olet luopunut Jeesuksesta vaikka se olisi kuinka raskasta niin hänestä olet luopunut.

Minä en halua enää koskaan luopua hänestä koska ilman häntä minulla eikä perheelläni tai suvullani ole toivoa. Jeesus antoi minulle tehtävän hän sanoi että tuo heidät Kristukselle. Minun sukulaiseni eivät ole pelastuneet. Paljon on vielä satoa senkin Herra sanoi. Yksi rukous aiheeni on että Jeesus konkreettisesti kohtaisi minun aviomieheni koska hän ei usko ennen kuin saa joko nähdä hänet tai jotain Herra kyllä tietää miten hän miestäni kutsuu.

"Olen sairastanut vasta syövän minä en jaksa sinun jaarituksiasi."

Mutta kuitenkin valitsit kirjoitella kommentteja keskustelupalstalle. Jos et kestä kestelua, älä tule keskustelemaan.

"Minun ei tarvitse tuntea tuollaisesta syyllisyyttä. "

Syyllisyyttä mistä? Siitäkö että valehtelit?

"Olet luopunut Jeesuksesta vaikka se olisi kuinka raskasta niin hänestä olet luopunut."

Niin? Kummallista, että valitat minun jaarittelustani, mutta itse toistat asiaa, jonka kerroin heti ensimmäisessä viestiketjuun kirjoittamassani viestissä.
        Mutta vaikka olen luopunet Jeesuksesta, en tehnyt sitä siksi, että en olisi halunnut luopa synnistä, toisin kuin valehtelut. En tehnyt sitä siksi, että olisin pitänyt luopumusta Jeesusta tärkeämpänä, toisin kuin valehtelit. En tehnyt sitä siksi, että halusin luopua Kristuksesta, toisin kuin valehtelit.

"Yksi rukous aiheeni on että Jeesus konkreettisesti kohtaisi minun aviomieheni koska hän ei usko ennen kuin saa joko nähdä hänet tai jotain Herra kyllä tietää miten hän miestäni kutsuu."

Jos kerran uskot rukouksen voimaan, mikset itse kysynyt Jumalalta, että onko älyllinen rehellisyys syntiä? Ja kerro myös, onko se syntiä?

• Anonyymi

Sinun uskoon tulosi on sitten ollut ihan turha.
        Koska vaikka sanot sen olleen raskasta luopumisen niin luovuit mieluummin kun että olisit lujemmin alkanut pitämään Jeesuksesta kiinni. Mistä tiedät vaikka tämäkin olisi vain koettelemus jolla Jumala haluaa nähdä miten vahva uskosi on? Ja sinä sen nyt jätit kesken.

• On aina parempi olla optimisti, kuin pessimisti.

• Anonyymi

Oletko sinä tuo aloituksen tekijä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko sinä tuo aloituksen tekijä?

Anteeksi kun kysyin et selvästikkään ole.

• Anonyymi

Veitola toivoo monien seuraavan seksuaalista polkuaan kans.

• Anonyymi

Olin sairaalassa äskettäin useamman viikon teho-osastolla vain minuutin päässä kuolemasta, vahti vieressä yötä päivää.

Silloin ymmärsin, että meidän tulee olla valmiit jättämään kaikki omaisuutemme, perheemme, harrastuksemme, vieläpä oma elämämme heti kun sitä meiltä vaaditaan.

Ainoa millä on jotain merkitystä, on että on asiat kunnossa ylöspäin ja rauha sydämessä!

• Anonyymi

> Siksi, että toivon jonkun muunkin etsivän sielun kyseenalaistavan oman uskonsa.

Minä kyseenalaistan sinun väitteesi.

• Anonyymi

Jaa...

Kyse ei näytä olevan sinusta vaan siitä, mitä huuhaata sinulle on opetettu...ja ilmeisesti vanhemmillesikin.

Hyvä esimerkki. Kiitos siitä!

• Anonyymi

Otetaampa tähän ketjuun myös ihminen joka sanoo olevansa kristitty vaikka otti eron vaimostaan ja se henkilö on vielä pastori tai siis entinen pastori. Hän hylkäsi vaimonsa raamatussa lukee että Jumala vihaa avioeroa.
      Joten hän ei tehnyt raamatun mukaan. Minusta on hyvin surullista että hänen kaltaisensa ihminen viime metreillä antaa periksi. Hänkin oli saanut ankaran uskonnollisen kasvatuksen Ben nimeltään.

• Anonyymi

Oma elämäni on jo alusta, eli syntymästäni asti, jo itseasiassa ennenkin sitä (äidin raskauden aikana), näille loppumetreille saakka ollut silkkaa tragediaa.

Olen kyllä miettinyt, että miksi. Olen myös tajunnut, että mahdollisesti muutaman miljardin muunkin ihmisen elämä on ollut ja on tällaista. Jokin suuri, hyvä ja perusteltu syy tähän epäilemättä löytyy, tätä en epäile.

Entä sitten itse "uskoontulo", eli Jeesuksen seuraamiseen suostuminen? Jeesushan ei luvannut mitään lihallisesti katsoen menestyksekästä elämää seuraajilleen. Päin vastoin: Ristin- ja Kärsimyksen Tien. Hellareiden kastealtaaseen astuessani, nuorena tyttönä, tiesin sen olevan eräänlainen itsemurha. Mutta tämä oli oma, harkittu, vakaa suostumukseni.

Room. 6: 1-11
      1 Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
      2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme SIINÄ?

3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme HÄNEN KUOLEMAANSA kastetut?

4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä VAELTAMAN.

5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
      6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on HÄNEN KANSSAAN ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaISIIN, niin ettemme enää syntiä PALVELISI;

7 sillä joka on kuollut, se on VANHURSKAUTUNUT pois synnistä.
      8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me USKOMME saavamme myös elää hänen kanssaan,
      9 tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.

10 Sillä minkä HÄN kuoli, sen HÄN KERTA KAIKKIAAN kuoli pois synnistä; mutta minkä HÄN elää, sen hän elää Jumalalle.
      11 Niin teKIN PITÄKÄÄ ITSENNE synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.

Helluntailaiset opettavat nämä sanat siten, kuin ihminen nyt muuntuisi synnittömäksi. Niinhän tässä ei väitetä. Kaikki synnille kuoleminen ja vanhurskaus tapahtuu KRISTUKSEN TEOISSA JA HÄNEN KAUTTAAN, kristitty ei muutu synnittömäksi, mutta hänellä on se mieli, että hän, uskon kautta, ei omien ihmistekojensa kautta, niihin luottaen ja niitä palvellen, VAAN Kristuksessa "pitää itsensä" kaikelle synnin PALVELEMISELLE kuolleena.

Jeesuksen tuolloisista, maallisista opetuslapsista vain apostoli Johannes ei kuollut väkivaltaista marttyyrikuolemaa.

• Anonyymi

Hepr. 11: 1-31
        1 Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.
        2 Sillä sen kautta saivat vanhat todistuksen.
        3 Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä.
        4 Uskon kautta uhrasi Aabel Jumalalle paremman uhrin kuin Kain, ja uskon kautta hän sai todistuksen, että hän oli vanhurskas, kun Jumala antoi todistuksen hänen uhrilahjoistaan; ja uskonsa kautta hän vielä kuoltuaankin puhuu.
        5 Uskon kautta otettiin Eenok pois, näkemättä kuolemaa, "eikä häntä enää ollut, koska Jumala oli ottanut hänet pois". Sillä ennen poisottamistaan hän oli saanut todistuksen, että hän oli otollinen Jumalalle.

6 Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.

7 Uskon kautta rakensi Nooa, saatuaan ilmoituksen siitä, mikä ei vielä näkynyt, pyhässä pelossa arkin perhekuntansa pelastukseksi; ja uskonsa kautta hän tuomitsi maailman, ja hänestä tuli sen vanhurskauden perillinen, joka uskosta tulee.
        8 Uskon kautta oli Aabraham kuuliainen, kun hänet kutsuttiin lähtemään siihen maahan, jonka hän oli saava perinnöksi, ja hän lähti tietämättä, minne oli saapuva.
        9 Uskon kautta hän eli muukalaisena lupauksen maassa niinkuin vieraassa maassa, asuen teltoissa Iisakin ja Jaakobin kanssa, jotka olivat saman lupauksen perillisiä;
        10 sillä hän odotti sitä kaupunkia, jolla on perustukset ja jonka rakentaja ja luoja on Jumala.

11 Uskon kautta sai Saarakin voimaa suvun perustamiseen, vieläpä yli-ikäisenä, koska hän piti luotettavana sen, joka oli antanut lupauksen.
        12 Sentähden syntyikin yhdestä miehestä, vieläpä kuolettuneesta, niin suuri paljous, kuin on tähtiä taivaalla ja kuin meren rannalla hiekkaa, epälukuisesti.
        13 Uskossa nämä kaikki kuolivat eivätkä luvattua saavuttaneet, vaan kaukaa he olivat sen nähneet ja sitä tervehtineet ja tunnustaneet olevansa vieraita ja muukalaisia maan päällä.
        14 Sillä jotka näin puhuvat, ilmaisevat etsivänsä isänmaata.

15 Ja jos he olisivat tarkoittaneet sitä maata, josta olivat lähteneet, niin olisihan heillä ollut tilaisuus palata takaisin;
        16 mutta nyt he pyrkivät parempaan, se on taivaalliseen. Sentähden Jumala ei heitä häpeä, vaan sallii kutsua itseään heidän Jumalaksensa; sillä hän on valmistanut heille kaupungin.

17 Uskon kautta uhrasi Aabraham, koetukselle pantuna, Iisakin, uhrasi ainoan poikansa, hän, joka oli lupaukset vastaanottanut
        18 ja jolle oli sanottu: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläisen",
        19 sillä hän päätti, että Jumala on voimallinen kuolleistakin herättämään; ja sen vertauskuvana hän saikin hänet takaisin.
        20 Uskon kautta antoi Iisak Jaakobille ja Eesaulle siunauksen, joka koski tulevaisiakin.
        21 Uskon kautta siunasi Jaakob kuollessaan kumpaisenkin Joosefin pojista ja rukoili sauvansa päähän nojaten.
        22 Uskon kautta muistutti Joosef loppunsa lähetessä Israelin lasten lähdöstä ja antoi määräyksen luistansa.
        23 Uskon kautta pitivät Mooseksen vanhemmat häntä heti hänen syntymänsä jälkeen kätkössä kolme kuukautta, sillä he näkivät, että lapsi oli ihana; eivätkä he peljänneet kuninkaan käskyä.
        24 Uskon kautta kieltäytyi Mooses suureksi tultuaan kantamasta faraon tyttären pojan nimeä.
        25 Hän otti mieluummin kärsiäkseen vaivaa yhdessä Jumalan kansan kanssa kuin saadakseen synnistä lyhytaikaista nautintoa,
        26 katsoen "Kristuksen pilkan" suuremmaksi rikkaudeksi kuin Egyptin aarteet; sillä hän käänsi katseensa palkintoa kohti.

27 Uskon kautta hän jätti Egyptin pelkäämättä kuninkaan vihaa; sillä koska hän ikäänkuin näki sen, joka on näkymätön, niin hän kesti.
        28 Uskon kautta hän pani toimeen pääsiäisenvieton ja verensivelyn, ettei esikoisten surmaaja koskisi heihin.
        29 Uskon kautta he kulkivat poikki Punaisen meren ikäänkuin kuivalla maalla; jota yrittäessään egyptiläiset hukkuivat.
        30 Uskon kautta kaatuivat Jerikon muurit, sittenkuin niiden ympäri oli kuljettu seitsemän päivää.
        31 Uskon kautta pelastui portto Raahab joutumasta perikatoon yhdessä uppiniskaisten kanssa, kun oli, rauha mielessään, ottanut vakoojat luoksensa.
        ...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hepr. 11: 1-31
        1 Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.
        2 Sillä sen kautta saivat vanhat todistuksen.
        3 Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä.
        4 Uskon kautta uhrasi Aabel Jumalalle paremman uhrin kuin Kain, ja uskon kautta hän sai todistuksen, että hän oli vanhurskas, kun Jumala antoi todistuksen hänen uhrilahjoistaan; ja uskonsa kautta hän vielä kuoltuaankin puhuu.
        5 Uskon kautta otettiin Eenok pois, näkemättä kuolemaa, "eikä häntä enää ollut, koska Jumala oli ottanut hänet pois". Sillä ennen poisottamistaan hän oli saanut todistuksen, että hän oli otollinen Jumalalle.

6 Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.

7 Uskon kautta rakensi Nooa, saatuaan ilmoituksen siitä, mikä ei vielä näkynyt, pyhässä pelossa arkin perhekuntansa pelastukseksi; ja uskonsa kautta hän tuomitsi maailman, ja hänestä tuli sen vanhurskauden perillinen, joka uskosta tulee.
        8 Uskon kautta oli Aabraham kuuliainen, kun hänet kutsuttiin lähtemään siihen maahan, jonka hän oli saava perinnöksi, ja hän lähti tietämättä, minne oli saapuva.
        9 Uskon kautta hän eli muukalaisena lupauksen maassa niinkuin vieraassa maassa, asuen teltoissa Iisakin ja Jaakobin kanssa, jotka olivat saman lupauksen perillisiä;
        10 sillä hän odotti sitä kaupunkia, jolla on perustukset ja jonka rakentaja ja luoja on Jumala.

11 Uskon kautta sai Saarakin voimaa suvun perustamiseen, vieläpä yli-ikäisenä, koska hän piti luotettavana sen, joka oli antanut lupauksen.
        12 Sentähden syntyikin yhdestä miehestä, vieläpä kuolettuneesta, niin suuri paljous, kuin on tähtiä taivaalla ja kuin meren rannalla hiekkaa, epälukuisesti.
        13 Uskossa nämä kaikki kuolivat eivätkä luvattua saavuttaneet, vaan kaukaa he olivat sen nähneet ja sitä tervehtineet ja tunnustaneet olevansa vieraita ja muukalaisia maan päällä.
        14 Sillä jotka näin puhuvat, ilmaisevat etsivänsä isänmaata.

15 Ja jos he olisivat tarkoittaneet sitä maata, josta olivat lähteneet, niin olisihan heillä ollut tilaisuus palata takaisin;
        16 mutta nyt he pyrkivät parempaan, se on taivaalliseen. Sentähden Jumala ei heitä häpeä, vaan sallii kutsua itseään heidän Jumalaksensa; sillä hän on valmistanut heille kaupungin.

17 Uskon kautta uhrasi Aabraham, koetukselle pantuna, Iisakin, uhrasi ainoan poikansa, hän, joka oli lupaukset vastaanottanut
        18 ja jolle oli sanottu: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläisen",
        19 sillä hän päätti, että Jumala on voimallinen kuolleistakin herättämään; ja sen vertauskuvana hän saikin hänet takaisin.
        20 Uskon kautta antoi Iisak Jaakobille ja Eesaulle siunauksen, joka koski tulevaisiakin.
        21 Uskon kautta siunasi Jaakob kuollessaan kumpaisenkin Joosefin pojista ja rukoili sauvansa päähän nojaten.
        22 Uskon kautta muistutti Joosef loppunsa lähetessä Israelin lasten lähdöstä ja antoi määräyksen luistansa.
        23 Uskon kautta pitivät Mooseksen vanhemmat häntä heti hänen syntymänsä jälkeen kätkössä kolme kuukautta, sillä he näkivät, että lapsi oli ihana; eivätkä he peljänneet kuninkaan käskyä.
        24 Uskon kautta kieltäytyi Mooses suureksi tultuaan kantamasta faraon tyttären pojan nimeä.
        25 Hän otti mieluummin kärsiäkseen vaivaa yhdessä Jumalan kansan kanssa kuin saadakseen synnistä lyhytaikaista nautintoa,
        26 katsoen "Kristuksen pilkan" suuremmaksi rikkaudeksi kuin Egyptin aarteet; sillä hän käänsi katseensa palkintoa kohti.

27 Uskon kautta hän jätti Egyptin pelkäämättä kuninkaan vihaa; sillä koska hän ikäänkuin näki sen, joka on näkymätön, niin hän kesti.
        28 Uskon kautta hän pani toimeen pääsiäisenvieton ja verensivelyn, ettei esikoisten surmaaja koskisi heihin.
        29 Uskon kautta he kulkivat poikki Punaisen meren ikäänkuin kuivalla maalla; jota yrittäessään egyptiläiset hukkuivat.
        30 Uskon kautta kaatuivat Jerikon muurit, sittenkuin niiden ympäri oli kuljettu seitsemän päivää.
        31 Uskon kautta pelastui portto Raahab joutumasta perikatoon yhdessä uppiniskaisten kanssa, kun oli, rauha mielessään, ottanut vakoojat luoksensa.
        ...

Hepr. 11: 32-40
        ... 32 Ja mitä minä vielä sanoisin? Sillä minulta loppuisi aika, jos kertoisin Gideonista, Baarakista, Simsonista, Jeftasta, Daavidista ja Samuelista ja profeetoista,
        33 jotka uskon kautta kukistivat valtakuntia, pitivät vanhurskautta voimassa, saivat kokea lupauksien toteutumista, tukkivat jalopeurain kidat,
        34 sammuttivat tulen voiman, pääsivät miekanteriä pakoon, voimistuivat heikkoudesta, tulivat väkeviksi sodassa, ajoivat pakoon muukalaisten sotajoukot.

35 On ollut vaimoja, jotka ylösnousemuksen kautta ovat saaneet kuolleensa takaisin. Toiset ovat antaneet kiduttaa itseään eivätkä ole ottaneet vastaan vapautusta, että saisivat paremman ylösnousemuksen;

36 toiset taas ovat saaneet kokea pilkkaa ja ruoskimista, vieläpä kahleita ja vankeutta;
        37 heitä on kivitetty, kiusattu, rikki sahattu, miekalla surmattu; he ovat kierrelleet ympäri lampaannahoissa ja vuohennahoissa, puutteenalaisina, ahdistettuina, pahoinpideltyinä-
        38 he, jotka olivat liian hyviä tälle maailmalle-;he ovat harhailleet erämaissa ja vuorilla ja luolissa ja maakuopissa.

39 Ja vaikka nämä kaikki uskon kautta olivat todistuksen saaneet, eivät he kuitenkaan saavuttaneet sitä, mikä oli luvattu;
        40 sillä Jumala oli varannut meitä varten jotakin parempaa, etteivät he ilman meitä pääsisi täydellisyyteen.
        *

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hepr. 11: 32-40
        ... 32 Ja mitä minä vielä sanoisin? Sillä minulta loppuisi aika, jos kertoisin Gideonista, Baarakista, Simsonista, Jeftasta, Daavidista ja Samuelista ja profeetoista,
        33 jotka uskon kautta kukistivat valtakuntia, pitivät vanhurskautta voimassa, saivat kokea lupauksien toteutumista, tukkivat jalopeurain kidat,
        34 sammuttivat tulen voiman, pääsivät miekanteriä pakoon, voimistuivat heikkoudesta, tulivat väkeviksi sodassa, ajoivat pakoon muukalaisten sotajoukot.

35 On ollut vaimoja, jotka ylösnousemuksen kautta ovat saaneet kuolleensa takaisin. Toiset ovat antaneet kiduttaa itseään eivätkä ole ottaneet vastaan vapautusta, että saisivat paremman ylösnousemuksen;

36 toiset taas ovat saaneet kokea pilkkaa ja ruoskimista, vieläpä kahleita ja vankeutta;
        37 heitä on kivitetty, kiusattu, rikki sahattu, miekalla surmattu; he ovat kierrelleet ympäri lampaannahoissa ja vuohennahoissa, puutteenalaisina, ahdistettuina, pahoinpideltyinä-
        38 he, jotka olivat liian hyviä tälle maailmalle-;he ovat harhailleet erämaissa ja vuorilla ja luolissa ja maakuopissa.

39 Ja vaikka nämä kaikki uskon kautta olivat todistuksen saaneet, eivät he kuitenkaan saavuttaneet sitä, mikä oli luvattu;
        40 sillä Jumala oli varannut meitä varten jotakin parempaa, etteivät he ilman meitä pääsisi täydellisyyteen.
        *

= Jeesuksen seuraajan "menestys" ilmene maallisena, vaan päin vastoin: kaiken kurjuuden ja Ristintien sietämisenä, voimana kärsimyksissä.

• Anonyymi

Mietippä minun tilannettani aloittaja minun aviomieheni ei ole uskossa hän on ateisti.
      Mieti miten vaikeaa on ollut elämä siinä mielessä hänen kanssaan koska ei usko Jeesuksen olemassa oloon eikä Jumalaan niin miten paljon helpompaa elämä olisi kun me yhdessä hänen kanssaan samaan suuntaan kulkisimme. Minulla on tämän uskon polun aikana ollut sellainen vaihe että en elänyt uskovaisen lailla mutta Jeesus ei siltikään hylännyt. Ja uskon polkuni on ollut kivikkoinen vieläkin teen parannusta asioista joista kokonaan en ole päässyt irti mutta haluan päästä koska tiedän niiden olevan väärin. Otan yhden esimerkin ja se on kiroilu se on vähentynyt minulla mutta kokonaan siitä haluan päästä. Mieheni mielestä kiroilussa ei mitään väärää ole ja hän lastenkin kuullen kiroilee.

• Anonyymi

Itselläni ollut aikoinaan samankaltainen tilanne.

• Anonyymi

Mutta kyllähän se jo lapsena näki ja ymmärsi että raamattu on uskovaisten tapa saada valtaa.
      Totta kai käsitti myös sen että se on koottu monien ihmisten kertomuksista miten he ovat tulkinneet elämää siihen aikaan.

Meidän opettaja jo koulussa katsoi että lukisimme raamattua , mutta muutaman sivun luettuani näin mitä se on. Sillä ei ole mitään loogista kerrottavaa , vaan sen ajan novelleja

• Anonyymi

On ihmisiä joille Jeesus on näyttäytynyt puhunut miten voit aloittaja sanoa ettet enää usko Jeesukseen?

Niitäkin ihmisiä on joille Jeesus on näyttänyt millainen paikka taivas on.

Uskon saaneeni Jeesuksen hetkeksi vieraakseni kun tunsin selvästi että joku laittoi pääni päälle sairastellessani kädet.

• "On ihmisiä joille Jeesus on näyttäytynyt puhunut miten voit aloittaja sanoa ettet enää usko Jeesukseen?"

Omasta puolestani vastaan, että siksi että nuo ovat tyhjiä väitteitä. Ja vaikka ihminen olisi kokenut jotain, se ei vielä todista, että kokemus olisi tapahtunut muualla kuin kokijan mielikuvituksessa.

Oletko vilpittömän tietämätön siitä, että jokseenkin kaikissa uskonoissa on vastaavia kokemuksia jumalten tms. kohtaamisista?

• Anonyymi

"On ihmisiä joille Jeesus on näyttäytynyt puhunut miten voit aloittaja sanoa ettet enää usko Jeesukseen?"

Omasta puolestani vastaan, että siksi että nuo ovat tyhjiä väitteitä. Ja vaikka ihminen olisi kokenut jotain, se ei vielä todista, että kokemus olisi tapahtunut muualla kuin kokijan mielikuvituksessa.

Oletko vilpittömän tietämätön siitä, että jokseenkin kaikissa uskonoissa on vastaavia kokemuksia jumalten tms. kohtaamisista?

Ei ole useita Jumalia on vain yksi Jumala.

Ei se mitään mielikuvitusta ole kun puhe selvästi tulee ulkopuolelta. Ja Jumala puhuu myös unissa ja joillekkin näyttää myös heidän hereillä ollessaan näkyjä.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei ole useita Jumalia on vain yksi Jumala.

Ei se mitään mielikuvitusta ole kun puhe selvästi tulee ulkopuolelta. Ja Jumala puhuu myös unissa ja joillekkin näyttää myös heidän hereillä ollessaan näkyjä.

"Ei ole useita Jumalia on vain yksi Jumala."

Mutta me noudatamme sinun omaa periaatettasi, eli että näyt yms. todistavat yliluonnollisesta, niin siinä tpauksessa suunnilleen maailman kaikki väitetyt jumalat ovat olemassa. Jos taas tämä periaate ei pädekään muiden ihmisetn jumaliin, niin eihän se sitten päde sinunkaan jumalaasi.

"Ei se mitään mielikuvitusta ole kun puhe selvästi tulee ulkopuolelta. "

Ihmisillä on harha-aistimuksia. Meidän kuuloaistimme sijaitsee aivoissa. Aivot käsittelevät ulkopuoliset kuuloaistumukset samassa paikassa kuin mielikuvituksen tuottamat. Se, että puhe "selvästi tulee ulkopuolelta" ei todista, että se oikeasti tulisi. Tämä on ihan peruskoulutason tietoa, mutta eipä uskovaisten surkea yleissivistys lakkaa yllättämästä minua.

"Ja Jumala puhuu myös unissa ja joillekkin näyttää myös heidän hereillä ollessaan näkyjä."

Ihan tiedoksesi, jos asia on sinulle tuntematon: unet tapahtuvat mielikuvituksessa.

Onko mitään uskosta riippumatonta keinoa tarkistaa, että näyt yms. olivat oikeasti Jumalalan lähettämiä, eikä vain pään sisäisiä kokemuksia?

Unohdit vastata kysymykseen:

• Anonyymi

"Ei ole useita Jumalia on vain yksi Jumala."

Mutta me noudatamme sinun omaa periaatettasi, eli että näyt yms. todistavat yliluonnollisesta, niin siinä tpauksessa suunnilleen maailman kaikki väitetyt jumalat ovat olemassa. Jos taas tämä periaate ei pädekään muiden ihmisetn jumaliin, niin eihän se sitten päde sinunkaan jumalaasi.

"Ei se mitään mielikuvitusta ole kun puhe selvästi tulee ulkopuolelta. "

Ihmisillä on harha-aistimuksia. Meidän kuuloaistimme sijaitsee aivoissa. Aivot käsittelevät ulkopuoliset kuuloaistumukset samassa paikassa kuin mielikuvituksen tuottamat. Se, että puhe "selvästi tulee ulkopuolelta" ei todista, että se oikeasti tulisi. Tämä on ihan peruskoulutason tietoa, mutta eipä uskovaisten surkea yleissivistys lakkaa yllättämästä minua.

"Ja Jumala puhuu myös unissa ja joillekkin näyttää myös heidän hereillä ollessaan näkyjä."

Ihan tiedoksesi, jos asia on sinulle tuntematon: unet tapahtuvat mielikuvituksessa.

Onko mitään uskosta riippumatonta keinoa tarkistaa, että näyt yms. olivat oikeasti Jumalalan lähettämiä, eikä vain pään sisäisiä kokemuksia?

Unohdit vastata kysymykseen:

Se riittää kun Herra niin sanoi ja Jumala pitää aina lupauksensa ihminen on vain käsrimätön ei jaksa odottaa. Ja minun pitää enemmän rukoilla mieheni puolesta. Etkö tiennyt että sateenkaari on että Jumala pitää aina lupauksensa?

• Anonyymi

Yksi petetty.

"Mutta olin yllättynyt, koska tajusin, että minulle oli kasvatettu joukko ajatuksia, jotka olivat ristiriidassa tosiasian kanssa – ja todisteet siitä olivat ylivoimaisia. Aloin ajatella uskonnollista koulutustani petollisena prosessina.

Monet tutkijat, jotka opiskelevat astrologiaa raamatullisissa tutkimuksissa. Kocku Von Stuckrad huomauttaa , että ”midrash- ja talmudinen kirjallisuus osoittaa syvää kiinnostusta taivaallisen ennustuksen kaikkia näkökohtia kohtaan”.

Mutta he eivät näytä olevan kristittyjä tutkijoita – kuten huomasin, että kristinusko oli jättänyt meidät jäljelle Raamatun tutkimisessa. Oli kuin uskonto ei olisi halunnut kenenkään tietävän tästä Jumalan palvonnan keskeisestä piirteestä.

Juutalaisuus ei ollut niin huonosti perillä.
      Juutalaisten historiasta lukeminen tarkoittaa, että rabbit harjoittivat usein astrologiaa. "Keskiaikaan mennessä astrologiasta oli tullut niin merkittävä osa juutalaisuutta, että juutalaisia ​​viisaita käytettiin usein hoviastrologeina", toteaa Anthony J. Tomasino. "Suurten keskiaikaisten rabbien joukossa astrologiaa pidettiin tieteenä, joka oli täysin yhteensopiva juutalaisen uskon kanssa."

Ja varhaiskristitytkin ymmärsivät astrologisia ajatuksia. Origeneselle, tärkeälle varhaiskristilliselle tutkijalle, tähdet ovat "taivaallisia kirjoituksia, joita enkelit ja jumalalliset voimat pystyvät lukemaan hyvin . . .”

Tähdet, toisin sanoen, ovat kuin Raamattu itse – pyhiä kirjoituksia, jotka voidaan lukea tai lukea väärin.

Raamattu saattaa olla laaja astrologinen allegoria.
      Luku kaksitoista on melko avain raamatulliseen kertomukseen – Jeesuksen kahdestatoista opetuslapsesta Israelin kahteentoista heimoon.

Voisiko Raamattu olla eräänlainen astrologinen allegoria ? Jotkut ovat kehittäneet viitejärjestelmiä . Kristitty astrologi Carmen Turner-Schott tarjoaa tässä joitain viittauksia. "Uskotaan, että Jeesus ja kristinusko aloittivat kalojen aikakauden."

"Astroteologia" saattaa olla mahdollista, jos spekulatiivista, ja monet tutkijat työskentelevät mahdollisuuksien parissa. Tutkija Helen R. Jacobus huomauttaa , että Kuolleenmeren Oinas -kääröjä ei edusta pässi. . . vaan "Karitsa".

Raamatussa on kertomus, joka selittää kuinka astrologia tuli maailmaan.
      Eenokin teksteissä, joita varhaisessa kristinuskossa kutsuttiin "pyhiksi kirjoituksiksi", tieto tähdistä kuuluu kapinallisten enkeleiden ihmisille opettaman "viisauden" joukkoon – luvaton siirto.

Mutta kuten Amy E. Richter huomauttaa , astrologiatietoa opettavat myös Jumalan edustajat.

Enkeli puhuu Enokille, profeetalle:

"Minä olen paljastanut teille kaiken, jotta voisitte nähdä tämän auringon ja tämän kuun ja ne, jotka johtavat taivaan tähtiä ja kaikkia niitä, jotka kääntävät niitä - heidän työnsä, aikansa ja ilmestymisensä." (1 En. 80:1)

Kapinallisten enkelien opettaman tiedon tarkoituksena on muuttaa ja hallita fyysistä maailmaa henkilökohtaisen hyödyn vuoksi. Hyvät enkelit opettavat profeettaa näkemään ja ymmärtämään järjestelmän.

Abrahamista puhutaan astrologina. Hän on mies, joka herää Jumalan syvempiin suunnitelmiin ja voimaan. "Jos hän haluaa, hän antaa sateen aamulla ja illalla; ja jos hän haluaa, hän ei kaadu sitä”, Abraham sanoo riemuvuosissa 12:17–18. "Kaikki on hänen hallinnassaan."

Ajatuksena tässä olisi: maan luonnollisia prosesseja tulee kunnioittaa . Vain harvoin Jumala muuttaa maapallon luonnollista tapahtumien kulkua – kuten jakaessaan Punaista merta.

Jeesus näyttää olevan yhteydessä aurinkoon.
      Tämä on huomattu kauttaaltaan evankeliumin kertomuksissa. Hänen ristiinnaulitsemisensa aikana "pimeys valtasi koko maan" (Matt. 27:45 jne.). Pimeys ennustaa hänen paluunsa (Matt. 24:29 jne.). Sellaiset kohdat ”voivat hyvinkin heijastaa astrologisia teorioita”, huomauttaa Tim Hegedus kirjassaan Early Christianity and Ancient Astrology .

Jeesus on "maailman valo", mikä näyttää osoittavan, että hänet nähdään aurinkona. Varhainen kristinusko kohtasi auringon jumalallisena käytäntönä, tapana nähdä Jeesus. ”Kristityt rukoilivat kasvot itään päin ja näkivät nousevassa auringossa ylösnousseen Kristuksen vertauskuvan”, toteaa Anscar J. Chupungco kirjassa Liturgical Time and Space.

Rukoileminen itään päin on kohdata nouseva aurinko. Tämä oli suunta Jerusalemin temppelille Hesekielin 47:1:ssä. Ja jopa modernit kristilliset kirkot rakennetaan usein itään päin.

https://medium.com/belover/astrology-in-the-bible-5d4abecac741

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      56
      7207
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      719
      3370
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      148
      1650
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      278
      1530
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1240
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      233
      1173
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1134
    Aihe