Kuinka moni uskaltaa käynnistää moottorisahan

Äskeinen keskustelu miesten maailmasta kirvoitti miettimään tätä.

Onnistuuko?

Ja uskallatko käynnistää moottorisahan?

Kaatuisiko puu?

Mitä tekisit jos sinulle ojennettaisiin moottorisaha käteen?

P.s. Dissi & Pujis tiedetään jo.

39

115

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wanhaämmä

En ole lukenut sitä keskustelua.

Mutta joo, olen käyttänyt töissäni moottorisahaa. Ei pelota :)

• N51mlh

Samoin en ole lukenut sitä keskustelua.

Olen koulutukseltani mm. metsäluonnonhoitaja, joten moottorisaha ei pelota minuakaan.

• jokumies83

"Onnistuuko?"
      Kyl, jos on kunnossa oleva saha.

"Ja uskallatko käynnistää moottorisahan?"
      Kyl, jos on tiedossa mitä sahataan.

"Kaatuisiko puu?"
      Riippuen puusta varmennusta kehiin myös jos on lähellä taloja. (varmennukseksi mm. talja, kaivinkone, tunkki, ym.)

"Mitä tekisit jos sinulle ojennettaisiin moottorisaha käteen?"
      Kysyisin mitä mikäs merkki ja malli on? Ja omaksi mulle tää? Jos on huono saha niin en ottais, vaan omaa hyvää sahaa käyttäisin ennemmin.

T. metsuri vm. 83

• Onnistuuko? - Nojuu

Ja uskallatko käynnistää moottorisahan? - Olen uskaltanut..en tiiä uskallanko enää..

Kaatuisiko puu? - On kaatunut..

Mitä tekisit jos sinulle ojennettaisiin moottorisaha käteen? - Ojentaisin takas...

• Onnistuisi kai ihan hyvin ja kai sitä saisi puita nutulleen tarvittaessa. Jos joku ihan ykskaks toisi sahan käteen varmaan pitäis kyllä kysyä "Miks tämän mulle toit?", pitäis tarkentaa kaipaako se että jotain kaadetaan, teroitusta vai onko se saha rikki?

• scrg
      • Tärkeintä muuten on, että ennen kuin puu kaatuu, huudetaan "Timber!". Tämän opin jo lapsena katselemalla piirrettyjä.

Nykyään voi huutaa myös "Order!"
        https://www.youtube.com/watch?v=H4v7wddN-Wg

Tämä pitää käsittääkseni tehdä ennen kuin esitys äänestetään nurin.

• Imaami
        scrg kirjoitti:

Tärkeintä muuten on, että ennen kuin puu kaatuu, huudetaan "Timber!". Tämän opin jo lapsena katselemalla piirrettyjä.

Nykyään voi huutaa myös "Order!"
        https://www.youtube.com/watch?v=H4v7wddN-Wg

Tämä pitää käsittääkseni tehdä ennen kuin esitys äänestetään nurin.

Vanhentunutta tietoa. Nyt kuuluu huutaa: ALLAHU AKBAR!

• mklbgflrt

Kuinka pitkä jatkojohto sulla siihen sähkösahaasi on?

• mklbgflrt kirjoitti:

Kuinka pitkä jatkojohto sulla siihen sähkösahaasi on?

Eihän sitä ulkotöissä mitään jatkojohtoja. Se on koko hakkuualue sähköistetty, kun liitiskohta on lätäkössä.

Mutta ainahan sen verran puuta löytyy mistä tahansa kerrostaloasunnostakin, että jotain voi käsisirkkelillä pärryytellä siinä vaiheessa kun alakerran akka ryhtyy pianoa pimputtamaan.

• toivoryynänen

Niin niin, mutta huomasitko. Kysymykseen sisältyi naismainen kompa. Naiset ovat ovelan kieroja.

Polttomoottorisahaa ei käynnistetä. Sähkösaha käynnistetään. Sähkökäyttöisessä ketjusahassa on sellainen nappula taikkapa peräti kaksi nappulaa, josta sähkösahan saa käynnistettyä. Polttomoottorikäyttöinen ketjusaha hehkutetaan, jolloin palokammioon sumutettu polttoaine syttyypi hehkutustulpalla eli kynttelillä jatkuvaan palamisilmiöön.

Topi sai hehkutussytytyksen.

• toivoryynänen kirjoitti:

Niin niin, mutta huomasitko. Kysymykseen sisältyi naismainen kompa. Naiset ovat ovelan kieroja.

Polttomoottorisahaa ei käynnistetä. Sähkösaha käynnistetään. Sähkökäyttöisessä ketjusahassa on sellainen nappula taikkapa peräti kaksi nappulaa, josta sähkösahan saa käynnistettyä. Polttomoottorikäyttöinen ketjusaha hehkutetaan, jolloin palokammioon sumutettu polttoaine syttyypi hehkutustulpalla eli kynttelillä jatkuvaan palamisilmiöön.

Topi sai hehkutussytytyksen.

En huomannut.

Onhan niitä akkumoottorisahojakin, mutta täyspäi(väi)nen työskentely vaatii kai vaihtoakun ja latauspaikan. Sen mä tiesin että mitään erillistä starttimoottoria polttomoottorisahoissa ei ainakaan ole. Vaikka toisaalta nykyisellä akkutekniikalla pieni startti tuskin toisi paljonkaan lisäpainoa. Olisipahan yksi hajoava osa lisää.

• Vieraitanaisianaimaan

Menkäät nyt naimaan niitä akkojan sinne mökillenne.

• Kyllä tuota metsää tulee aina kaadettua. Kerran meinasi irrota pää, kun runko jäi pahasti linkkuun. No siinä sitten varovasti sitä nirhasin sivusta ja svoosh runko lähti kuin ohjus. Se lensi ihan pään vierestä. Meinasi tulla löröt housuun.

• jököping

olen käyttänyt stihl hugsvarna partner ja jököping sahaa ja stihlissä on ollut eniten voimaa ja halppis sahaan eli jököping 50 cc hinta 79 euroa olen ollut tyytyväinen mutta välillä siitäkin meinaa loppuu tehot mutta ihan hyvä yleissaha ja hintakin sopiva

• oletko.jauho.peukalo

mutta osaako tai uskaltaako aloittaja tehdä korvapuusteja tai suklaa kuivakakun

• N51mlh

Meikällä husku on paras merkki metsässä, puutarhassa ja kodinhoitohuoneessa (ompelukone).

• näetkin.metsän.peikon
        N51mlh kirjoitti:

Meikällä husku on paras merkki metsässä, puutarhassa ja kodinhoitohuoneessa (ompelukone).

miksi erikseen kodinhoitohuone miksi et ompele keittiön pöydällä tai olkkarissa ja toiseksi miksi menet metsään ompelemaan eli agregaattimukaan metsään eikö kotona ole kivempi ommella

• naisenlogiikka
        näetkin.metsän.peikon kirjoitti:

miksi erikseen kodinhoitohuone miksi et ompele keittiön pöydällä tai olkkarissa ja toiseksi miksi menet metsään ompelemaan eli agregaattimukaan metsään eikö kotona ole kivempi ommella

"miksi menet metsään ompelemaan" ei pidä paikkaansa kohdallani.
        Husku puutarhassa tarkoittaa siimaleikkuria, ruohonleikkuria ja raivaussahaa, metsässä raivaus- ja moottorisahoja sekä khh:ssa tosiaan ompelukone.

"miksi et ompele keittiön pöydällä tai olkkarissa" on ergonominen syy. Kodinhoitohuoneen pöytä on paremmalla korkeudella ja loogisempi säilytyspaikka ompelukoneelle naisen logiikan mukaan.

• Semmostase

Olen minä puita kaadellut ja sahoja käyttänyt.

• Itse asiassa juuri tänään kaadoin muutaman koivun ja haavan. Ei toki mitään aivan älyttömän suuria, mutta kyllä niillä ensi talvena saunaa lämmittää. Sahasin rungot sopivan mittaisiksi että sain tuotua ne Viton tavaratilassa tontille. Talvella jäi puuhommat aika vähäisiksi lumen takia.

Tärkeää on osata tehdä sahauskolo oikein, ja kohdistaa sahan laippa oikeaan kohtaan ja oikeassa kulmassa. Ja toki pitää huomioida myös oksien paino yms.

• ruosteläjää

Sullako oli se hirvittävässä kunnossa oleva Viton reuhu?

• Moottorisaha on neitimiesten työkalu. Chuck Norris nimittäin katkaisee paksuimmatkin punapetäjien rungot karateiskulla ja pilkkoo ne samalla menetelmällä vaikka hammastikuiksi asti.

• mklbgflrt

Entä pystyykö rytmimunat samaan kuin CN?

• toivoryynänen

Chuck Norris on Hollywoodin luoma neitimies jolla saadaan ätmimiehet ihannoimaan omaan sukupuoleen kieroituneesti kasvaneita ämmänpoikia.

Vallan toista se on tämän Lapin nättijussin tukinkaadot. Ei ole Saharassa nättijussin jälkeen puita kasvanut.

• Kyllä onnistuu ja on noita tullut nuorempana käytettyäkin. Kyllä sitä varmaan vieläkin puun saa kaadettua mutta saattaa olla että kaatorauta (ei neliveto audi) hetken iskisi kipinää ennen terän viilausta.

• kirvesheiluu

Oikea mies kaataa puut kirveellä.

• isomolo56v

Ja naiset kyrvällä.

• Jos sahaa tyrkytettäisiin mulle, niin tuskin ottaisin sitä vastaan. Sahatkoon ne joilla on kiinnostusta asiaan.

• Jonse

Melkein kantapäideni kokemuksella purin koneen ja porasin lohkoon isomman reiän ruuvia varten. Onnistui ihan vitun hienosti ja saha kävi moottorillaan paremmin kuin ostettu. Sittemmin äin sen poies.

• Kokemustaon

Joskus sahailin puita valtion metsästä ja vein kärryllä kotiin ja tein niistä polttopuita.

• Homma hoituu.

• uus.trollikka

Mieluummin sähkösahalla valmiita halkoja pölkyiksi katkon ja kirveellä klapeja ja teen tai vesurilla risusavottaa... ne kun ei kärytä kuten polttomoottorit.

• >Onnistuuko?<

Helposti, jos saha on kunnossa.

>Ja uskallatko käynnistää moottorisahan?<

Uskallan.

>Kaatuisiko puu?<

Tarvittaessa sekä sahalla että motolla. Faija teki uransa metsätalousalan yrittäjänä, joten konehommat on tuttuja, vaikka toiselle uralle itse lähdinkin.

>Mitä tekisit jos sinulle ojennettaisiin moottorisaha käteen?<

Riippuu tilanteesta. Hyvästä sahasta kiittäisin, huonoa en huolisi.

• Kyllähän tuo onnistuisi kun vähän aikaa räplää ja ihmettelee. Puukin varmasti kaatuisi, suunnasta en sitten osaa sanoa että mihinkä päin. Lovi tehdään vissiin kaatosuuntaan päin ja sitten nappasee takapuolelta loput poikki. Vaijerilla kiristäen kaatosuuntaan vaikka varmistaa se suunta sitten vielä, jos tarve vaatii.

• Mietin.vaan

Olen kerran kaatanut melko ison puun justeerilla. Mulle se oli kovempi suoritus kun moottorisahan pärryyttäminen. Sitäkin on tullut tehtyä, kuten raivaussahaakin . Molempia olen käyttänyt ekan kerran joskus varhaisteininä. Isä pisti narukätisen nörttipojan tosihommiin.

• SoliterniuM1977

En ole tarvinnut enkä tule koskaan tarvitsemaankaan moottorisahaa. Asun elämäni vuokralla, joten remonttejakaan ei ole koskaan tarvinnut tehdä. Ikinä en ole tapetoinut, maalannut, remontoinut mitään. Enkä aio. En siis tarvitse sellaisia taitoja. Ei ole ajokorttia, joten ei tarvitse renkaitakaan osata vaihtaa. En ole remonttireiska enkä tule olemaankaan.

• No onhan noita tullut kaadettua. Ei voi vielä ammattilaisesta puhua kylläkään lähelekkään, mutta puunkaadossa on jotain mielenkiintoista. Mitä isompi puu ja mitä tarkemmin se pitää kaataa, on kiinnostavaa. Lisäksi kaikki metsään tehtävät suunnitelmat olisi mukavia noin harrastusmielessä. Ammatikseni en aiokaan sellaista tehdä, siitä on jo periaatteessa pihalla kuin lumi-ukko. On sen verran kilpailtu ala ja pitäis olla mahottomat koneet.

Saha kyllä käynnistyy, jos on kunnossa. Monessa vanhassa sahassa onkin omat niksinsä, joskin on oma sahakin, mikä toimii kuin Sveitsiläinen kello.
      Jos mulle ojennettas saha, vertailisinkin sitä omaan. :oD

Sinnikkäästi mä vaan haluisin tehdä jonkun kunnon savotankin, vaikka nää kelit ja kaikenmaailman eturistisiteet katkeileekin. Joskus vielä mä niputan rekka-autokuormallisen kuitua pinoon. :oD

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 4 kuoli kolarissa

Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      425
      16618
    2. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      140
      2650
    3. Kuka on oikein

Kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1966
    4. Mikä on lempikuvasi

Kaivatustasi?
      Ikävä
      86
      1849
    5. Onko kenelläkään tästä tietoo?

https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      49
      1427
    6. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      102
      1310
    7. Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista

Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi
      Suomussalmi
      34
      1240
    8. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      292
      1240
    9. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      83
      1189
    10. Ihastukselleni

Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      1163
    Aihe