Niin, rukoilu abrahamilaisissa uskonnoissa eli kristinuskossa, islamissa ja juutalaisuudessa on jumalanpilkkaa. Todisteet siitä ja muustakin:
https://kolttonen.fi/blog/2019-04-07.html
Rukoilu on jumalanpilkkaa
11
67
Vastaukset
- Pelipojuke
Rukoilu on pelottavaa! Kuka hyvänsä humalaspurgu voi teilata sinut ties miksi, jos teet pienimmänkään avunhaihattelun tässä punaisessa Suomessamme, mutta kuin kauan punaista säijettänne seuraatte, antakaa jo vertailuttaa itsenne, että SAAVUTITTEKO silläkään mitään?
Jumalan pilkkaa Rukoilu, oikealta Jumalalta ei ole, älä viitsi valhdella noin helppoja, TAI, jos valehtelet, tee sellainen valhe, joka joskus edes muutamaksi hetkeksi pelastaisi jonkun hetkenkin helpotukseen, ennen vääjäämätöntä RUUMIIN kuolemamme.... Miksi te luulette, että suurelle olisi hyötyä hävitä pienelle, ja miksi te luulette, ettei pienempikuin vertailuun antautuneet 2... 00 sijan saaneet, eivät saisi koskaan läpi vastustajansa siirron voittamista, huonommalla aloitussiirrollaan?
Jos joku pienempikuin vertailussa isottelee, hänen seuraavaa siirtoaan odotellaan kummastuksella?!Pelipojuke kuule, ehkä kannattaisi nukkua ensin. Sitten voisi yrittää uudestaan tuottaa edes yhden järjellisen lauseen.
v.aari kirjoitti:
Pelipojuke kuule, ehkä kannattaisi nukkua ensin. Sitten voisi yrittää uudestaan tuottaa edes yhden järjellisen lauseen.
No selvästi Pelipojuke oli sitä mieltä, että iloisen naurajan ei kannattaisi väittää rukousta Jumalan pilkaksi. Olen tässä hänen kanssaan samaa mieltä.
Yksi_usko kirjoitti:
No selvästi Pelipojuke oli sitä mieltä, että iloisen naurajan ei kannattaisi väittää rukousta Jumalan pilkaksi. Olen tässä hänen kanssaan samaa mieltä.
Kiitos tulkinta-avusta.
Ihmettelen edelleen, miksei pelipojuke sano itse asiaansa noin nasevasti, vaan verhoilee sen tosi pahasti ymmärrettävyyttä haittaavalla tekstimössöllä.
Heh. Oikeastaan ihan hauskaa “tavata” taas pitkästä aikaa.
Mikä aikavyöhyke? Suomessa useimmat nukkuvat tuohon aikaan.
Perinteinen selitys tuolle rukoilun mielettömyydelle on se, ettei Jumala sitä tarvitse, vaan ihminen. Yleensä tähän liittyvä keskustelu jää kesken.
Ehkä jatketussa keskustelussa päätyisi yksimielisyyteen siitä, että jonkin toivotun asian tai tapahtuman rukoileminen ei oikeasti lisää sen toteutumisen todennäköisyyttä muuten kuin vahvistamalla rukoilijan itsensä motivaatiota toimia tavoitteensa hyväksi. On mahdollista, että siinä merkityksessä rukoilu ainakin joskus “toimii”.
Evankeliumin mallirukous sisältää hyvin vähän pyyntöjä. Enemmän se on luonteeltaan Jumalan tahtoon alistumisen meditaatiota. Jokapäiväinen leipä tarkoittaa vähimmäisedellytyksiä elämälle ja se on aika vähän verrattuna moniin Jumalalle lähetettyihin anomuksiin. Anteeksi pyytäminen siinä määrin kuin rukoilija itse antaa muille anteeksi on varsin nöyrä pyyntö, joka on omiaan ohjaamaan armolliseen suhtautumiseen muita kohtaan. Ja pyyntö välttyä kiusauksista ja päästä pahasta on sekin paljolti rukoilijan oman moraalin kohottamista eikä niinkään jonkin asian pyytämistä itselle.
Jotkin herätysliikkeet ja julistajat korostavat kiitosrukouksen merkitystä. Hyvähän on silloin tällöin muistaa kaikki se, mikä on hyvin ja kiitollisuuden aihetta.
Mielenkiintoista näissä jutuissa on se, että kun rukous toimii, se on täysin riippumatonta siitä, onko sitä Jumalaa ollenkaan olemassa.
Jostakin luin kauan sitten, että ateistin ongelmat alkavat siitä, kun hän tuntee kiitollisuutta eikä tiedä, kenelle sen osoittaisi. No, sehän nyt on ihan kukkua se. Ihan hyvin voi suunnata kiitollisuutensa vaikkapa olemassaololle ja elämälle, ystävilleen ja yhteiskunnalle.- iloinen_naurajaa
Aikavyöhyke Helsinki/Finland. Pörräsin valveilla myöhään.
iloinen_naurajaa kirjoitti:
Aikavyöhyke Helsinki/Finland. Pörräsin valveilla myöhään.
Yritä saada unirytmi kohdalleen. Mutta mukava kuulla sinusta pitkästä aikaa.
"... rukoileminen ei oikeasti lisää sen toteutumisen todennäköisyyttä muuten kuin vahvistamalla rukoilijan itsensä motivaatiota toimia tavoitteensa hyväksi."
Näinköhän kuitenkaan ? Usein rukous on asia jonka rukoilija kokee ainoaksi tarvittavaksi tempuksi saadakseen haluamansa. Miksi pitäisi motivoitua, kun jokin suurempi voima joko toteuttaa rukouksen tai vaihtoehtoisesti osoittaa, ettei se ollut hänen tahtonsa.
Usein rukous onkin ihmiselle se mahdollisuus johon tartutaan, kun ei joko nähdä mahdollisuutta itse parantaa rukoillun tapahtuman todennäköisyyttä, tai halutaan lakata yrittämästä parantaa itse omia mahdollisuuksiaan.- Pastori-Keski-Suomesta
Exap kirjoitti:
"... rukoileminen ei oikeasti lisää sen toteutumisen todennäköisyyttä muuten kuin vahvistamalla rukoilijan itsensä motivaatiota toimia tavoitteensa hyväksi."
Näinköhän kuitenkaan ? Usein rukous on asia jonka rukoilija kokee ainoaksi tarvittavaksi tempuksi saadakseen haluamansa. Miksi pitäisi motivoitua, kun jokin suurempi voima joko toteuttaa rukouksen tai vaihtoehtoisesti osoittaa, ettei se ollut hänen tahtonsa.
Usein rukous onkin ihmiselle se mahdollisuus johon tartutaan, kun ei joko nähdä mahdollisuutta itse parantaa rukoillun tapahtuman todennäköisyyttä, tai halutaan lakata yrittämästä parantaa itse omia mahdollisuuksiaan.Rukoileminen on yhtä hyödytön tai hyödyllinen kuin piereskeleminenkin. Suolistokaasujen ulos päästäminen ja mantrojen/loitsujen lausuminen ovat verrattavissa toisiinsa.
Exap kirjoitti:
Usein rukous onkin ihmiselle se mahdollisuus johon tartutaan, kun ei joko nähdä mahdollisuutta itse parantaa rukoillun tapahtuman todennäköisyyttä, tai halutaan lakata yrittämästä parantaa itse omia mahdollisuuksiaan.Silloin, kun rukoileminen on omasta vastuusta luopumista, se ei tietenkään edistä tavoitteita.
Kuitenkin se voi helpottaa oloa, jos kysymys on asiasta, joka ei ole lainkaan omassa vallassa.
Oikeasti on mahdollista opetella ihan ilman rukouksia ja jumalia olemaan välittämättä siitä, mille ei voi mitään. Tästä kirjoitti stoalainen filosofi Epiktetos paljonkin.Pastori-Keski-Suomesta kirjoitti:
Rukoileminen on yhtä hyödytön tai hyödyllinen kuin piereskeleminenkin. Suolistokaasujen ulos päästäminen ja mantrojen/loitsujen lausuminen ovat verrattavissa toisiinsa.
Näemmä pidät rukoilua tarpeellisena ja hyödyllisenä toimintana – ainakin jos on jotakin sisäistä painetta, joka olisi tarpeen päästää ulos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422234- 251813
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271445- 1091274
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!151259- 181035
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71954Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut107874Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333853Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad74846