Natikan ruiskutuspumpun ilmaus

Näinhänseon

Terve! Elikkä 453 natikan ruiskutuspumppu "jakajatyyppinen"pitäisi ilmata. Ohje kirjasta jostakin syystä puuttuu kyseisen homman tekeminen nii jos joku osaisi kertoa. Kiitos etu käteen!

20

4640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keputraktor

      Ilmaruuvi auki ja lutkutusta?

      • Näinhänseon

        Niinhän se olis mutta mikä niistä on se ilmaruuvi?


    • Hei
      Kaksi asiaa ensin

      Onko polttoaineen siirtopumppua. Kaikissa Natikoissa ei ole. paljon eri malleja. Silloin on tehtävä muutostoimenpiteitä.

      Ja sitten se pumpun tyyppi Bosch jakajapumppu vai Cav DPA pumppu.

      Tyyppinumerot kilvestä.

      • Näinhänseon

        Ei ole siirtopumppua. Bosch jakajapumppu EP/VA3/100H/1100BR9


      • Just joo
        Bosch jakajapumput vaatii puhtaan polttoaineen tulolinjassa kaikissa tilanteissa käynnin aikana noin 0.2-0.6 baarin paineen.
        Koska siirtopumppua ei ole se ei voi toteutua.
        Siitä seuraa myös ongelmia ilmaukseen.
        Ratkaisu on sähköisen siirtopumpun asennus.
        Onko virtalukossa virta päälle asento.
        Palataan asiaan illalla tai huomenna.


      • Oletko paikalla.
        Onko siinä toisella puolella traktoria kahden polttoainesuodattimen kotelo Bosch.
        Onko niissä lasikupit alla. Millaiset suodattimet paikallaan nyt.
        Onko suodattimien alla minkäverran tilaa.
        Millainen polttoaineputki menee etummaisesta kotelosta pumpulle.
        Minne menee pumpun päältä lähtevä polttoaineen paluuletku


      • Anonyymi
        Senioridieselasentaja kirjoitti:

        Oletko paikalla.
        Onko siinä toisella puolella traktoria kahden polttoainesuodattimen kotelo Bosch.
        Onko niissä lasikupit alla. Millaiset suodattimet paikallaan nyt.
        Onko suodattimien alla minkäverran tilaa.
        Millainen polttoaineputki menee etummaisesta kotelosta pumpulle.
        Minne menee pumpun päältä lähtevä polttoaineen paluuletku

        Kotelo on ja lasikupit on ja cav296 suodattimet kuukausi sitten vaihdetut. Suodattimien tai siis lasikuppien alla ei juuri tilaa ole moottorin lämmitys letkua ja sähkö johtoa alla.
        Suodattimelta pumpulle vaihdettu perjantaina uusi topflex letku kun entinen vanha korppu ja jos en ihan väärässä ole sen paluuletkun kanssa niin tankkiin menee?


      • Mikä siellä on tilanne. Yritätkö saada sitä käyntiin vai mikä. ??


      • Anonyymi

        No itse asiassa tilanne on mennyt ohi ja kone ollut jo useita kertoja käynnissä. Piti vain vähä pidempi startti antaa mutta tuonki startin suhteen olen kuullut ettei hirveästi kannattaisi ilman polttoaineita starttailla kun se polttoaine toimii pumpun öljynä


      • Noinhan se menee kun siirtopumppua käsivipuineen ei ole. ??
        Ruiskutuspumppuuun ei saa osia enää.
        Hieman väljä nestepään täytös esipainepumppu ei jaksa imeä kunnolla suodattimien läpi tavaraa.
        Bosch jakajapumput vaatii puhtaan polttoaineen tulolinjassa kaikissa tilanteissa käynnin aikana noin 0.2-0.6 baarin paineen.
        Koska siirtopumppua ei ole se ei voi toteutua.


    • Anonyymi

      Siirtopumppu on taidettu jättää säästösyistä pois?
      Näin näkyy olevan myös Opeleissa. Merkkipalstoilla neuvovat illmaamaan käyttämällä starttipilottia ja hinaamista!
      Tosi sairasta!
      Jakajapumpussa on siipipumppu joka tuottaa polttoaineeseen esipaineen, mutta vasta suodattimen jälkeen.
      Tästä seuraa että kun suodattimen virtausvastus lisääntyy polttoaineen jäähtymisen tai suodatinpanoksen tukkeentumisen seurauksena ilmavuotojen mahdollisuus lisääntyy.
      Normaalisti siirtopumppu pumppaa polttoaineen suodattimen läpi, ei suinkaan ime.
      Normaalin siirtopumpun kanssa ilmaaminen onnistuu helposti.

      • Jahas kirjoitetaan taas tästä aiheesta hieman lisää.

        Aivan oikein Bosch jakajapumppu joutuu imemään tässä polttoaineen suodattimen läpi kun siirtopumppua ei ole.
        Myös käynnin aikana täysillä kierroksilla ja täydellä kuormalla täytyy puhtaan polttoaineen
        paine olla ruiskutuspumpun tulolinjassa 0.2-0.6 baarin välillä,siis tässä tapauksessa.
        Sitä ei vippaskonsteilla saada aikaiseksi. Vain näin Bosch pumppu toimii suunnitellusti tältä osin.
        Koska mekaaniselle siirtopumpulle ei ole paikkaa on oikeanlainen ja oikein sijoitettu ja asennettu sähköpumppu paras vaihtoehto tällaisiin tapauksiin. Huomattava esimerkiksi polttoainesuodatinasennelman paineenkesto.
        Käynnistettäessä tulee lisäksi se huomattava etu että kun koneeseen laitetaan virta päälle
        pumppu käynnistyy ja puhtaan polttoaineen paine on valmiina odottamassa pumpulla sisääntulossa vaikka kampiakseli ei ole pyörähtänyt vielä ollenkaan. Se on myös siinä arvossa startin aikana.
        Verratkaa sitä tilanteeseen että ruiskutuspumppu alkaa normaalisti imemään vasta kun startataan. Ja kaikissa käyttötilanteissa puhtaan polttoaineen linjassa on eriasteista imua kun samaan aikaan pitäis olla painetta.
        Myös esim suodattimen vaihdon yhteydessä tai muuten ilmattaessa ei tartte kun virta päälle ja avataan oikeita ilmaruuveja.

        Huom
        Dieselmoottorien polttoainesuodattimia ei koskaan eikä missään(hätätila pois lukien) saa täyttää jostain kannusta ja kiertää sitten valmiiksi paikalleen että käynnistyis paremmin.
        Sitä ei voi tehdä riittävän puhtaasti, aina menee puhtaalle puolelle suodattamatonta polttoainetta.

        Kyseessä on aina järjestelmän suunnitteluvika jos tätä tarvitaan.

        Dieselerikoiskorjaamot voi ainakin auttaa asiassa jos joku haluaa parantaa tilannetta.


      • Anonyymi
        Senioridieselasentaja kirjoitti:

        Jahas kirjoitetaan taas tästä aiheesta hieman lisää.

        Aivan oikein Bosch jakajapumppu joutuu imemään tässä polttoaineen suodattimen läpi kun siirtopumppua ei ole.
        Myös käynnin aikana täysillä kierroksilla ja täydellä kuormalla täytyy puhtaan polttoaineen
        paine olla ruiskutuspumpun tulolinjassa 0.2-0.6 baarin välillä,siis tässä tapauksessa.
        Sitä ei vippaskonsteilla saada aikaiseksi. Vain näin Bosch pumppu toimii suunnitellusti tältä osin.
        Koska mekaaniselle siirtopumpulle ei ole paikkaa on oikeanlainen ja oikein sijoitettu ja asennettu sähköpumppu paras vaihtoehto tällaisiin tapauksiin. Huomattava esimerkiksi polttoainesuodatinasennelman paineenkesto.
        Käynnistettäessä tulee lisäksi se huomattava etu että kun koneeseen laitetaan virta päälle
        pumppu käynnistyy ja puhtaan polttoaineen paine on valmiina odottamassa pumpulla sisääntulossa vaikka kampiakseli ei ole pyörähtänyt vielä ollenkaan. Se on myös siinä arvossa startin aikana.
        Verratkaa sitä tilanteeseen että ruiskutuspumppu alkaa normaalisti imemään vasta kun startataan. Ja kaikissa käyttötilanteissa puhtaan polttoaineen linjassa on eriasteista imua kun samaan aikaan pitäis olla painetta.
        Myös esim suodattimen vaihdon yhteydessä tai muuten ilmattaessa ei tartte kun virta päälle ja avataan oikeita ilmaruuveja.

        Huom
        Dieselmoottorien polttoainesuodattimia ei koskaan eikä missään(hätätila pois lukien) saa täyttää jostain kannusta ja kiertää sitten valmiiksi paikalleen että käynnistyis paremmin.
        Sitä ei voi tehdä riittävän puhtaasti, aina menee puhtaalle puolelle suodattamatonta polttoainetta.

        Kyseessä on aina järjestelmän suunnitteluvika jos tätä tarvitaan.

        Dieselerikoiskorjaamot voi ainakin auttaa asiassa jos joku haluaa parantaa tilannetta.

        Tuollaista temppua käytti joskus...etevä asentaja. Kannusta kaatoi naftaa suodattimeen...ei tarvinnut rivipumppu konetta ilmata.


    • Anonyymi

      Muistaakseni CAV :lla on sellainen käsipumppu, jonka voi yhdistää suodattimen kantaan...tai se on sellainen kokonaisuus. Aikoinaa jenkki dieselistä puuttui siirtopumppu...suosittelivat pilottia käyttämään startatessa, kun pö suodatin oli vaihdettu...ja siitähän Roosamasterin surkea jakajapumppu tykkäsi, joka oli vikaherkkä ja kallis korjata. Cav jakajapumpun siipipumppu on ns. välipainepumppu.

    • Anonyymi

      Olen ilmannut aina suodattimen vaihdon jälkeen veneen, auton ja traktorin diiselit imaisemalla suodattimen jälkeen alipainepumpulla muutaman desin polttoainetta läpi, mahdolliset pienetkin asennusroskat ja ilma poistuu puhtaasti järjestelmästä. Tarvittaessa vielä löysäys liittimestä ennen ruiskusuutinta, niin ei tarvitse startilla sahata, varsinkin vanhemmat starttimoottorit saattaa hajota sellaisesta.

      • Anonyymi

        Asennusroskia en salli, esim suodattimia vaihtaessa. Usealle ilmaus taitaa tuottaa vaikeuksia siirtopumpun ollessakin käytettävissä...startaten jopa akun tyhjäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asennusroskia en salli, esim suodattimia vaihtaessa. Usealle ilmaus taitaa tuottaa vaikeuksia siirtopumpun ollessakin käytettävissä...startaten jopa akun tyhjäksi.

        Ei niitä asennusroskia kukaan salli, mutta pitäisi olla laboratorio-olosuhteet, valkoiset käsineet ja takki, ja traktori pesty huolellisesti, jotta niiltä voisi välttyä 99,5% varmuudella.

        Ruiskusuutimissa on niin pirun pienet reijät, ettei se paljoa tarvii, kun tulee ongelmia. Uusissa suodattimissa voi olla myös jotakin putua, joskus oli uudessa öljynsuodattimessa metallilastuja, niitä voi irrota myös kierteistä.
        Polttoaineen imaisu suodattimien läpi vaihdon jälkeen on paras keino pyrittäessä puhtauteen ja ilman poistoon. Suodatinkoteloissa voi olla ylimmässä kohdassa ylivuotoputki nipalla, yms, aina löytyy kohta mistä saa ilmat ja mahdolliset roskat imettyä pois ja on nopein ja helpoinkin.
        Öljyn imutyhjentäjä on näppärä laite moneen hommaan, alkaa olemaan peruskampe joka pojan autotallissakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä asennusroskia kukaan salli, mutta pitäisi olla laboratorio-olosuhteet, valkoiset käsineet ja takki, ja traktori pesty huolellisesti, jotta niiltä voisi välttyä 99,5% varmuudella.

        Ruiskusuutimissa on niin pirun pienet reijät, ettei se paljoa tarvii, kun tulee ongelmia. Uusissa suodattimissa voi olla myös jotakin putua, joskus oli uudessa öljynsuodattimessa metallilastuja, niitä voi irrota myös kierteistä.
        Polttoaineen imaisu suodattimien läpi vaihdon jälkeen on paras keino pyrittäessä puhtauteen ja ilman poistoon. Suodatinkoteloissa voi olla ylimmässä kohdassa ylivuotoputki nipalla, yms, aina löytyy kohta mistä saa ilmat ja mahdolliset roskat imettyä pois ja on nopein ja helpoinkin.
        Öljyn imutyhjentäjä on näppärä laite moneen hommaan, alkaa olemaan peruskampe joka pojan autotallissakin.

        Aina kun irroitatte polttoainesuodattimen puhtaalta puolen jotain suodattimen vaihdon yhteydessä ei asia mene oikein.

        Alipainepumppujen virittely on vaan ongelman siirtämistä.

        Aina on järjestelmän suunnitteluvirheestä kyse tällaisissa tapauksissa.

        Valitettavasti esim nykyautoissa ( diesel ) ei ole ajateltu pätkääkään mitä tapahtuu
        jos polttoaine sattuu loppumaan. Ei auta mitään vaikka varapolttoainetta on löntti mukana.
        Taatusti tulee hinuri paikalle.

        Sama monissa traktoreissa, huoltomies saapuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina kun irroitatte polttoainesuodattimen puhtaalta puolen jotain suodattimen vaihdon yhteydessä ei asia mene oikein.

        Alipainepumppujen virittely on vaan ongelman siirtämistä.

        Aina on järjestelmän suunnitteluvirheestä kyse tällaisissa tapauksissa.

        Valitettavasti esim nykyautoissa ( diesel ) ei ole ajateltu pätkääkään mitä tapahtuu
        jos polttoaine sattuu loppumaan. Ei auta mitään vaikka varapolttoainetta on löntti mukana.
        Taatusti tulee hinuri paikalle.

        Sama monissa traktoreissa, huoltomies saapuu.

        Pistäpä esimerkki mille traktorille saapuu huoltomies, kun polttoaine pääsee loppumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pistäpä esimerkki mille traktorille saapuu huoltomies, kun polttoaine pääsee loppumaan.

        En ala tälläkään pastalla mitään traktorityyppiä suoraan osoittamaan.

        Kerron kuitenkin pari esimerkkiä monista.

        Moottoreissa ei ole minkäänlaista mekaanista tai sähköistä polttoaineen siirtopumppua joka vois riittävää polttoaineen painetta kehittää jos moottori ei pyöri.

        Samanaikaisesti polttoaineen paluulinjassa on venttiili joka pitää ruiskutuspumpuilla
        useiden baarien elementtien täytöspainetta moottorin käynnin aikana.

        Toisessa tapauksessa on kalvosiirtopumppu jolla ei saada riittävää painetta.
        Toisessa ei mitään siirtopumppua .

        Pahin tilanne tulee aina eteen silloin kun polttoaine on loppunut ja moottori sammunut siitä syystä.

        Kyllä asentajat ja näppärät omistajatkin aina jonkun keinon keksii että tilanne saadaan hoidettua.
        Kyse on siitä että valmistajat ei ole asiasta paljonkaan huolta kantaneet


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      51
      6976
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      688
      3039
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1300
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1281
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1275
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1164
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1160
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1130
    9. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      210
      999
    Aihe