Viime kesänä laitoin myöhään maa-artisokat kasvamaan, myöhään syksyllä sain muutaman kerran satoa ennenkö maa jäätyi. Nyt keväällä olen sanut paljonkin satoa. Kysymys on; kuinka kauan voin nyt keväällä ottaa satoa? Vai kuin ne vaan jätetään tekemään lisää? En ehkä osaa edes kysyä oikein, mutta eihän koko kesää voi korjata satoa, vai?
Maa-artisokan kokeneet kasvattajat apua!
2
82
Vastaukset
- Anonyymi
Itse kerään sadon vasta syksyllä kukinnan jälkeen.
Maa-artisokka on sinänsä aikamoinen rikkaruoho. En sitä juuri mitenkään hoida ja aina se vaan takaisin tulee. - Anonyymi
Maa-artisokkaa voi korjata sekä syksyllä että keväällä. Keväällä se pitää myös kaivaa kaikki ylös ja istuttaa uudellenuutta satoa varten Jos sen antaa olla samassa paikassa ilman uudellenistutusta tukehduttaa se itse itsensä eikä siitä saa merkittävää satoa.
Hyvä istuttaa kevyeeseen hiekkamaahan joka kuitenkin pitää kosteuden . Tai käyttää paksua ruohokatetta hiekan päällä ettei kosteus haihdu. Jätä reilusti tilaa istukkaiden väliin. 30 cm. Muista myös lannottaa istutettaessa. Myöhemmin tulee saamaan voimaa ruohokatteelta. Kastele silloin tällöin. Tämä uudelleenistutus pitää tehdä joka vuosi jos haluaa hyvän sadon. Yksi tuttavani sai yli puoli ampärillistä/taimi tällä tavalla ja taimet olivat kaksimetrisiä. Lehdet kannattaa käyttää syksyllä maanparannukseen. Varret maatuvat hitaammin joten ne kannattaa pilkkoa kompostiin. Maa-artisokkaa on olemassa monta lajiketta. Osa kukkii ja osa ei . Kukka on kuin pieni auringonkukka ja yleensä niitä on monta. Voi käyttää leikkona.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742932
- 642773
- 681822
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171659- 241657
- 201600
- 191518
- 481297
- 381263
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91259