Kotimaisten lehtipuulajien sopivuus offset smokeriin

Anonyymi

Olen vakavasti harkinnut hankkivani offset smokerin. Hitaasti ja matalalla lämmöllä savustaminen onnistuu jo nyt vaivattomasti pellettigrillillä. Nopeaan ja korkean lämpötilan grillaukseen on hiiligrilli. Offset smoker tulee lähinnä hifistely- ja kehittymistarpeisiin. Olisi hienoa onnistua savustamaan alkuperäisimmällä tavalla ja omassa hallinnassa olevalla tulella esimerkiksi briskettiä, ribsejä ja possun niskaa. Mikä sen parempaa kuin kesälomalla viettää päivä tulen ääressä hitaasti savustaen ja olutta nauttien.

Tähän liittyen kysymys ja mahdollisten asiantuntijoiden vastauksia pyydän. Mitkä kotimaiset puulajit sopivat tähän savustukseen? Savu on suoraan kosketuksessa savustettavaan lihaan, joten havupuut eivät varmasti käy. Leppä käy varmasti, onhan se suosittu savustus-, pelletti- ja hiilipuu myös Pohjois-Amerikassa. Sopiiko koivu? Jostain luin, että koivu kävisi linnuille ja porsaalle hyvin. Miten haapa sopii?

Jos koivu sopii niin se varmistaisi hankintapäätökseni. Mökillä sauna- ja takkapuuna käytän koivua, joten samasta liiteristä saisi myös savustuspuut.

7

4859

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Omenapuu taitaa olla lepän ohella melko yleinen savustuksessa käytetty puulaji.

Hiiligrilli sopii hyvin myös hitaaseen savustamiseen, mutta grillin pitää olla silloin riittävän tiivis.

• Anonyymi

"Omenapuu taitaa olla lepän ohella melko yleinen savustuksessa käytetty puulaji."

Mutta savustuspöntön lämmittämiseen omenapuulla ei ole järkevää Suomessa. En ole löytänyt ainoatakaan omenapuuhalkojen myyjää, joka myisi suuria määriä järkevään hintaan. Kartoitan sopivia puulajeja offset smokeriin, jossa pönttö lämpiäisi mahdollisuuksien mukaan samalla puulajilla kuin savu tuotetaan. Siksi koivu olisi edullinen lämmitys- ja savustuspuu.

"Hiiligrilli sopii hyvin myös hitaaseen savustamiseen, mutta grillin pitää olla silloin riittävän tiivis. "

Minulla on tiivis hiiligrilli ja pellettigrillillä saa vaivattomasti hyvän low&slow savustustuloksen. Offset smoker olisi se, johon kiinnostaisi laajentaa harrastusta.

-aloittaja

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Omenapuu taitaa olla lepän ohella melko yleinen savustuksessa käytetty puulaji."

Mutta savustuspöntön lämmittämiseen omenapuulla ei ole järkevää Suomessa. En ole löytänyt ainoatakaan omenapuuhalkojen myyjää, joka myisi suuria määriä järkevään hintaan. Kartoitan sopivia puulajeja offset smokeriin, jossa pönttö lämpiäisi mahdollisuuksien mukaan samalla puulajilla kuin savu tuotetaan. Siksi koivu olisi edullinen lämmitys- ja savustuspuu.

"Hiiligrilli sopii hyvin myös hitaaseen savustamiseen, mutta grillin pitää olla silloin riittävän tiivis. "

Minulla on tiivis hiiligrilli ja pellettigrillillä saa vaivattomasti hyvän low&slow savustustuloksen. Offset smoker olisi se, johon kiinnostaisi laajentaa harrastusta.

-aloittaja

Pysyttelisin tuossa tapauksessa lepässä, jota on helposti saatavilla. Turha pilata elintarvikkeita pahalla savulla.

• Anonyymi

Syreenissa on mausteinen tuoksu ainakin sahattaessa - en ole kokeilut savustukseen. Kukkien tuoksu ainakin on miellyttävä.

• Anonyymi

Tammi on myös todella perinteinen savustuspuu ja saatavuus taitaa olla ihan hyvä. Koivu sopii kyllä, mutta se täytyy EHDOTTOMASTI kuoria, muuten se nokeaa kaikki todella pahasti.

• Anonyymi

Harmaaleppä kuorittuna tai omenapuu, sekin kuorittuna. Koivu on täyttä paskaa polttopuuna ja savustuksessa. Nokeaa hormin.

• Anonyymi

Itse suosin tammea. Sopii hyvin possulle ja naudalle. Tontilla kasvaa tammea ja omena puita jotka on kaadettava parin vuoden sisään, joten aikalailla omavarainen puun puolesta. Omena puuta olen käyttänyt tammen kanssa, ehkä noin 20 % omenaa ja loput tammea. Tunti sitten laitoin possun luutonta kylkeä savustumaan, tammela ja omena puun oksia sekaan. Noin 4 - 6 tuntia ja 110 - 130 astetta. Tammen olen kuorinut ja omena puista rungot, mutta oksia en. Ihan hyvin mielestäni toiminut. Toki voi myös käyttää hiiliä tai brikettejä ja laittaa niiden päälle vaikka leppä laatua, toimii niinkin.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5287
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      531
      1812
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1018
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      953
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      931
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      824
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe