Onko uusien 2-tahti koneiden myynti kielletty EU:ssa kokonaan? Nyt en tarkoita mitään Etec koneita vaan perinteisiä pieniä kaasari 2-tahtisia.
Uudet kaksitahti perämoottorit
14
5918
Vastaukset
- Anonyymi
2-t koneita ei ole suoraan kielletty. Mutta jos ei täytä saastepäästöjä niin on kielletty. Käytännössä 2-t koneet on siten kielletty.
- Anonyymi
Onhan noita moottorisahoja, vesipumppuja, lehtipuhaltimia ja vaikka mitä päristimiä. Laillisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan noita moottorisahoja, vesipumppuja, lehtipuhaltimia ja vaikka mitä päristimiä. Laillisesti.
Ne on aika pieniä koneita, sellaisia 1-2 heppaisia jotka pääsee päästömääräyksistä läpi. Voi olla että esim mopoissa ja perätuuppareissa on muustakin syystä päädytty nelitahtiin, kuten jo aiemmin autoissa.
Kiinalaiset taitaa tehdä ihan pientä 2t-perämooottoria. - Anonyymi
Kaikki merkittävät valmistajat tekevät vielä 2-tahti koneita Afrikan, Aasian ja Etelä-Amerikan markkinoille.
- Anonyymi
Mitään teknologiaa ei ole kategorisesti kielletty, mutta käytännössä pienet 2-tahtiset peräprutkut eivät täytä nykyisiä saastemääräyksiä. Lainsäädäntö ei kerro miten päästörajoihin pitää päästä, esimerkiksi autoissa ei ole mitään katalysaattoripakkoa, mutta käytännössä nykyisiä päästörajoja ei saavuteta ilman moista vekotinta.
Sinänsä itselläni on hieman ikävä muinaista Evinruden 2,5 heppaista konetta, joka oli kompakti, luotettava ja ällistyttävän hiljainen kaiken lisäksi. Enää ei saa mistään. Pitikin mennä myymään uisteluveneen mukana. - Anonyymi
Sama juttu, minulla oli Yamaha Malta apumoottorina mikä meni isomman veneen kylkiäisenä. Harmittaa vieläkin sillä kone ei painanut juuri mitään (17 kg), oli ikiliikkuja ja bensaa paloi olemattomasti.
- Anonyymi
Malta 3 hp koneita löytyy aika hyvin käytettyinä vielä, mutta niiden myyjät tietävät kyllä yleensä niiden olevan haluttuja, mikä vaikuttaa hintaan. Vanhoista 2-tahtikoneista menee huomattava osa polttoaineesta palamattomana pakokaasujen mukana luontoon. Ympäristöstä huolehtiva voi vähentää saastuttamistaan tältä osin käyttämällä alkylaattibensaa eli pienkonebensaa. Lisäetuna se säilyy ainakin 3 vuotta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Malta 3 hp koneita löytyy aika hyvin käytettyinä vielä, mutta niiden myyjät tietävät kyllä yleensä niiden olevan haluttuja, mikä vaikuttaa hintaan. Vanhoista 2-tahtikoneista menee huomattava osa polttoaineesta palamattomana pakokaasujen mukana luontoon. Ympäristöstä huolehtiva voi vähentää saastuttamistaan tältä osin käyttämällä alkylaattibensaa eli pienkonebensaa. Lisäetuna se säilyy ainakin 3 vuotta.
Mulla on iänikuinen 2tahtinen hyväkuntoinen Johnsson, ja takaan, että saastutan vähemmän, kuin nykyiset four-koneet. KOKO helevetin päästövouhkaaminen on petolinnun perseestä, kun ajomääräthän on käytännössä ratkaiseva tekijä, eikä moottorin rakenne ja tuntikulutus. Ajan vuosittain vain 4-10 tuntia, eikä moottorini edes savuta, eikä päästä tippaakaan bensiiniä veteen. Laskin öljyprosentin kahdesta %- puoleentoista% ja laitoin kuumemman temostaatin.
Nelareilla ajavat satakertaa enemmän, jolloin aivan taatusti saastuttavat enemmän. On uskomattoman idioottimaisia tolovanoita nuo päästövouhkat, kun eivät noin yksinkertaista asiaa tajua.
- Anonyymi
Liikkeet, ja yksityiset saa myydä käytettyjä 2-tahtisia edelleen. Vain uusien perinteisellä "kaasaritekniikalla" valmistettujen 2-T koneiden myynti on kielletty EU.ssa.
Tietääkseni vain Yamaha valmistaa enää perinteisiä 2-tahtikoneita Aasian, Australian, ja Afrikan markkinoille. Evinrude Etec 2-t koneista pienin taitaa olla 20 hp tehoinen.- Anonyymi
20 hp mercurya sai ainakin vielä syksyllä uutena 2t kaasari koneena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
20 hp mercurya sai ainakin vielä syksyllä uutena 2t kaasari koneena.
Jos tarkoitat Mercun 2-t Optimaxeja, niin niissä oli kylläkin suorasuihkutus. Ja niiden valmistuksin taitaa olla lopetettu. Myyjillä voi tosin olla vielä viime vuoden malleja varastossa, mutta ainakaan mercuryn nettisivuilla ei ole enää optimax malleja.
- Anonyymi
No kyllähän Suzuki ja Mercury valmistavat perinteisiä 2-tahti koneita vielä.
- Anonyymi
Eikä niitä ihan mahdottoman kaukaa tarvitsisi edes käydä ostamassa, 10 hv tosin pienin:
http://www.moto-service.ru/catalog/28/
Mahtaako tulli riemastua, jos kyydissä on uusi 2-tahtinen? Entä vähän käytetty? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä niitä ihan mahdottoman kaukaa tarvitsisi edes käydä ostamassa, 10 hv tosin pienin:
http://www.moto-service.ru/catalog/28/
Mahtaako tulli riemastua, jos kyydissä on uusi 2-tahtinen? Entä vähän käytetty?Senhän voi ajaa vettä pitkin (pietarista) suomeen. Ja vaikka toisi maita pitkinkin, niin ei kai se tulli jokaisen perämoottorin historiaa ala tutkimaan.??
Ja voihan sen uuden ostaa käytettynä, kun liike käyttää sitä vähän aikaa pihassa, ni sen jälkeen se on käytetty moottori.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 682630
- 622582
- 681762
- 241597
- 201510
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91450- 151372
- 381223
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81177- 251096