Akaan Toijalasta lähdettiin opiston oppilaita kuljettamaan junalla Riihimäelle.
Vangit käskettiin junan loppupään avovaunuun. Heitä saattoi 15 helsinkiläistä punakaartilaista.
Matkalla vartijat ryhtyivät ampumaan vankeja, joita kuoli 23. Heitä hakattiin kuoliaiksi myös pistimin.
11 jäi henkiin.
Teon takana lienee ollut Tuomas Hyrskymurto, joka oli tuolloin Toijalassa.
Totuus Mustialan oppilaiden murhista 20.4. 1918
3
64
Vastaukset
- Anonyymi
Näin se tapahtui käytännössä:
Vapaussodan suurin yksittäinen murhenäytelmä eteläisessä Hämeessä tapahtui junassa Toijalan ja Iittalan välisellä rataosuudella 20. huhtikuuta 1918. Tuolloin punaiset surmasivat 20 Mustialan maamiesopiston ja karjanhoitokoulun oppilasta. Kaksi kuolemanvaunusta pakoon päässyttä Mustialan oppilasta jäi sittemmin kiinni. Edvard Jäntti kuoli Hämeenlinnan lääninsairaalassa. Pauli Vilppulan surmasi Kalvolan punakaarti.
Toijalan-Iittalan junasurmat osuivat ajankohtaan, jolloin punainen terrori oli Hämeessä pahimmillaan. Punainen Tampere oli antautunut 6. huhtikuuta. On arvioitu, että Mustialan oppilaat surmattiin kostoksi punaisten teloituksista Tampereella.- Anonyymi
Kalvolan työläiset olivat rellisiä pokia. Ei kulakin jälkeläisen voitu antaa elää.
- Anonyymi
Vielä vähemmän voitiin antaa "Kalvolan rehellisrten työläisten", jotka murhasivat viattomia poikasia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista867601- 1045517
- 2664728
- 484662
- 653382
- 502758
- 582447
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222408Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292372- 412244