Vaihteisto sanoi sopparin irti kesken päivän. Kone käy mutta ei liiku kumpaankaan suuntaan,. Tuotiin rantaa ja kaadettiin moottori, potkuri pyöri vapaasti kumpaankin suuntaan. Par kertaa kaadettuna vaihdettra molempiin suuntiin päälle kuului klaksashdus ja potkuri " lukittui" eli pyöritti molempii suuntiin. Vene veleen ja kone alas. Käynnistus ja vaihde ei toimi kumpaankaan suuntaan? MIKÄ ON TOHTORIN DIAGNOOSI? Kossu tuskin auttaa ;)?
Johnson 30hv 87
15
89
Vastaukset
- Anonyymi
Please josjoku tietää apuja, kertoka ihmeessä enne kuin hylkeet syövät yläpaulankin!
- Anonyymi
Vaihdetaanko iriti. Siis perän ja moottorin välistä.
- Anonyymi
Alarikissä on siirtohaarukka irronnut tai rikki, auki otettava. Youtubessa aiheesta video. On muuten pirust osia siellä ja suht iso homma. Tarviit jonkinlaisen moottoritelineen, määrätynlaisen ulosvetäjän, määrätynlaiset lukkorengaspihdit ja pitkät kärkipihdit, muun muassa.
Varaosien metsästys oma seikkailunsa. Kannattaa sitten aloittaa purkuosien jobbareilta joita joka läänissä ainakin yksi yleensä. Uusien osien tilailu kestää minimissäänkin kuukauden eli venekauden koska nykyajan perämoottorien varaosatuskit eivät pidä mitään omaa varastoa enää, lähinnä pikeepaitoja, köysivyyhtejä ja aurinkolaseja
Hyvä maailmantappiin yleisesti ottaen kestävä kone, kannattaa korjata, itsellä oli sama evinrude tarroilla. Jos luovutat, ottajia riittää mut hinta arvo pyörii 300 eurossa
Korjauttaminen lienee 4 tunnin työ eli n. 350 osat 50 -100 e ja 2 kk odottelu, korjaamon heinäkuun lomat, jonot ja osien odottelu huomioituna.
- Anonyymi
Rikiputkessa pitäs olla luukku josta näkee tangon liikkeen. Kato ainkin se.
- Anonyymi
hyvällä tuurilla yllä olevaan tangon liikkeeseen vinkkiin liittyen, alatanko on vain irronnut ylätangosta ja yletyt laittamaan sen takaisin kiinni
- Anonyymi
Onpas taas pöljää tietäjää arpomassa.
Eikös aloittaja mongertanut jotenkin niin, että kone kipattuna vaihteet kytkeytyi ja potkuri pyöri? Mutta vedessä ei.
Ei tuo silloin mikään vivustovika ole, vaan ilmeisesti potkurin keskiö luistaa, jolloin veden vastus estää pyörimisen, mutta ilmassa kuitenkin näyttäisi toimivan. - Anonyymi
Osta multa täysin ehjä 35hv Evarin perä. -Vm 84. Valmiiksi irrotettu vesipumpun vaihtoa varten. Ei ole kiviin hipaissutkaan. Sopii heittämällä sinun koneeseen.
alpokemppainen@hotmail.com- Anonyymi
Joo sehän onkin hyvä idea jos vika on potkurissa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo sehän onkin hyvä idea jos vika on potkurissa!
Kun ei ole noiden oireitten mukaan mikään potkuri vika. Ja jos joutuu perän avaamaan, niin aika homma, verrattuna vaihtoperän paikalleen heittämiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun ei ole noiden oireitten mukaan mikään potkuri vika. Ja jos joutuu perän avaamaan, niin aika homma, verrattuna vaihtoperän paikalleen heittämiseen.
No nimenomaan potkurivika. Keskiö luistaa jos ilmassa toimii mutta vedessä ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No nimenomaan potkurivika. Keskiö luistaa jos ilmassa toimii mutta vedessä ei.
Aloittajan selvityksen mukaan moottori oli pitkällään, kun kuuli "klakslahduksen" ja "potkuri lukittui".
Olen muuten aivan varma, että jos kumikeskiö pettää potkurissa, se työntää venettä tyhjäkäynnillä, mutta alkaa luistaa kun kierroksia nostetaan. Kumikytkin on tiukka pesäänsä, mutta kun vulkanointi pettää, sitten ei siedä kierroksia.
Mulla oli aikoinaan 15hv Evari, joka otti vakiopotkurillaan-10 tuumaisella nousulla ihan hullut kierrokset, reippaasti yli 7000krpm. Löysin Suzukin potkurin 11tuumaisen, jossa oli täsmälleen sama kumityynyn pesä. Tein 10 tonnin tunkista puristimen, ja poistin kumityynyt ja vaihdoin evarin kumityynyn Suzukin potkuriin, ilman vulkanointia, ja pito oli 100%.
Pölövästin koulun kiitettävästi käyneenä voin väiittää, ettei aloittaja ole ulvottanu moottoriaan niin paljon , jos kumityyny olisi ajossa pettäny, että kumi olisi sulanu pahasti väljäksi. Hän ei myöskään kertonu, että olisi painanu kaasun pohjaan-potkurin nojatessa, vaikka uppotukin kylkeen, jolloin kyllä kumityyny sutii.
Anteeksi pitkä juttu, mutta jäädäänpä oottamaan aloittajan kommenttia, kaipa se sieltä parhaiten selviää. Hyvää Juhannusta kaikille.minäkin pääsen huomenna vesille, ensikertaa tälle kesälle, mulla on varapotkuri ja avaimet mukana, kaiken varalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittajan selvityksen mukaan moottori oli pitkällään, kun kuuli "klakslahduksen" ja "potkuri lukittui".
Olen muuten aivan varma, että jos kumikeskiö pettää potkurissa, se työntää venettä tyhjäkäynnillä, mutta alkaa luistaa kun kierroksia nostetaan. Kumikytkin on tiukka pesäänsä, mutta kun vulkanointi pettää, sitten ei siedä kierroksia.
Mulla oli aikoinaan 15hv Evari, joka otti vakiopotkurillaan-10 tuumaisella nousulla ihan hullut kierrokset, reippaasti yli 7000krpm. Löysin Suzukin potkurin 11tuumaisen, jossa oli täsmälleen sama kumityynyn pesä. Tein 10 tonnin tunkista puristimen, ja poistin kumityynyt ja vaihdoin evarin kumityynyn Suzukin potkuriin, ilman vulkanointia, ja pito oli 100%.
Pölövästin koulun kiitettävästi käyneenä voin väiittää, ettei aloittaja ole ulvottanu moottoriaan niin paljon , jos kumityyny olisi ajossa pettäny, että kumi olisi sulanu pahasti väljäksi. Hän ei myöskään kertonu, että olisi painanu kaasun pohjaan-potkurin nojatessa, vaikka uppotukin kylkeen, jolloin kyllä kumityyny sutii.
Anteeksi pitkä juttu, mutta jäädäänpä oottamaan aloittajan kommenttia, kaipa se sieltä parhaiten selviää. Hyvää Juhannusta kaikille.minäkin pääsen huomenna vesille, ensikertaa tälle kesälle, mulla on varapotkuri ja avaimet mukana, kaiken varalta."kuuli "klakslahduksen" ja "potkuri lukittui". ..."
Niin, eli vaihteisto itsessään siis toimii. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"kuuli "klakslahduksen" ja "potkuri lukittui". ..."
Niin, eli vaihteisto itsessään siis toimii.No kuunnellaan, mitä perästä kuuluu, minä aattelin, jos potkuri lukittui vaaka-asennossa, ei se silloin kumityyny ihan sökönä ole. Mutta jos pystyssä ei toimi, se viittaa vaihteen siirtäjän rikkoutumiseen. Tiedän Omssin perien olevan äärettömän lujia, kokemusta nimittäin on. Jäädäänpä kuulolle.
- Anonyymi
Vaihteisto ehjä, se vaikuttaa selvälle. Siirtäjä on irti, tai tanko siihen. Se kannattaako vaihtoperä vai ei, riippuu siitä mistä kohtaa siirtäjän ja tankojen yhteys on irti. Kannattaa sitä nyt sen verran katsoa että jos sen saisi takaisin kiinni. Perän vaihto hyvä kakkosvaihtoehto, riippuen mitä perän myyjä pyytää.
- Anonyymi
35hv Evarin perä on virheettömässä kunnossa. Pystyakselin pooritkin aivan uutta vastaavat. Vain vesipumppu ja potkuri puuttuu. kun edellisellä omistajalla oli pumpun osat hävinny vuosien mittaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 682570
- 622532
- 681742
- 221536
- 201480
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91420- 151342
- 381203
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81147- 251076